Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Relevanta dokument
Jag heter död - 13 skräckhistorier

Jobba med läsförståelse i skolan ett tipsmaterial

Katitzi och Katitzi i ormgropen och Katitzi rymmer

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv

Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar

I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken

Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning

Svag is - läs, reflektera och diskutera

en lektion från Lärarrumet för lättläst reflektion, diskussion och skrivövning.

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift

Jobbigt läge VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

Utdrag ur Solhjärtats hemlighet en lärarhandledning

Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.

Lådan - fundera, diskutera och skriv

Frågor och svar. Bomben i mat-lådan

Lärarhandledning till. Pest. och. kolera. Av Emma Frey-Skött. Natur & Kultur

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier. (SV åk 7 9)

Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:

Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift

LEDTRÅDAR Skapa förförståelse och väck förväntningar genom att studera novellens titel, omslag, baksidestext och författarpresentation.

Av: Annika Löthagen Holm. Sluka svenska! Arbetshäfte Fröken Spöke

en lektion från Lärarrumet för lättläst funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

LEDTRÅDAR Skapa förförståelse och väck förväntningar genom att studera novellens titel, omslag, baksidestext och författarpresentation.

Titta på omslaget, läs titeln och baksidestexten. Vad ser du? Vilka känslor väcks hos dig? Vad tror du att boken kommer att handla om?

Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Handledning till att läsa och lyssna på skönlitteratur

Lärarhandledning till Spökhanden av Selma Lagerlöf. Carl-Johan Markstedt

Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.

DÖDLIG törst Lärarmaterial

Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi

Läsnyckel Häxboken av Jan Kjær översättning Leif Jacobsen

Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson

Antik-ligan: Den hemsökta grammofonen

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

RAOUL 2015 LÄRARHANDLEDNING

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Mynta och det mystiska ödehuset

LÄRARHAND LEDNING TILL SNIGELN OCH FLICKAN AV AGNES

HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER

Läsnyckel. Spelar roll? Författare: Camilla Jönsson. Innan du läser. Medan du läser

Se mig Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11. Eleverna tränar på följande förmågor. Författare: Bente Bratlund

Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?

SIDAN 1 THOMAS HALLING. Åka fast. Lärarmaterial. Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet.

CARL-JOHAN MARKSTEDT LÄRARHANDLEDNING TILL NOVELLEN OM HIMLEN SMÄLTER

Måns och Mahdi Ramadan

Hur man kan arbeta med läsförståelsestrategierna

TVILLING. Lärarhandledning MIN HEMLIGA. Kerstin Lundberg Hahn. Min hemliga tvilling. Kerstin Lundberg Hahn. Illustratör: Elisabeth Widmark

Lärarhandledning. Hilda och årets kalas Författare: Christina Lindström. Rekommenderas för fsk åk 3

Lady Chatterleys älskare

När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv

Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv

Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar. (SV åk 7 9)

Elias kan inte sluta spela

Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Språkis Svenska för nyfikna

Djurdoktorn: Linus och Morris

Pappa, jag är hungrig!

Turbo blir spökjägare

Djurdoktorn: Linus och Sunna

Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

Ligger Sverige i Iran?

Vilka är bokens huvudpersoner? Vem passar boken för? Arbetsmaterial. coola tjejers klubb

Skräck bakom masken Jørn Jensen

Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg

RAOUL 2015 SKOLMATERIAL

- funderingsfrågor och diskussion om vänskap

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Fröken spöke går på cirkus

Varför behöver vi förstå programmering? Se video

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Joel är död Lärarmaterial

Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra. (SV åk 7 9)

LÄRARHAND LEDNING TILL HEDER AV JENS LAPIDUS CARL-JOHAN MARKSTEDT

Katten i Ediths trädgård

Emma. MTM:s skolwebb. - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion. Inför läsning skapa förförståelse

LEDTRÅDAR Skapa förförståelse och väck förväntningar genom att studera novellens titel, omslag, baksidestext och författarpresentation.

Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt

CARL-JOHAN MARKSTEDT LÄRARHANDLEDNING TILL NOVELLEN SPÅR I SNÖN

Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11:

Min kunskap om vårt samhälle. Lärarhandledning. Bokens syfte och upplägg: Så här använder du boken:

V.A.T lärstilstest och studieteknik

Hur kunde han? VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS

Det nya landet startar i skolan Instruktioner till lärare (halvdagsupplägg) p.1(8)

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild

Snöstormen lässtrategier, funderingsfrågor, diskussionsoch skrivuppgifter

Källkritik och skotten i Sarajevo

Nu är pappa hemma Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor

Fröken spöke fixar loppis

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv

Transkript:

Skogens blod - lektionsupplägg med högläsning, grupparbete med funderingsfrågor och redovisning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: högläsning, reflektion, grupparbete Lektionsåtgång: 4-10 Det här lektionsupplägget är gjort av Emma Frey-Skött. Emma arbetade under många år som grundskollärare. Nu för tiden skriver hon läromedel och lättlästa barn- och ungdomsböcker. Lärarhandledning Bokens handling i korthet Det var svårt att se i mörkret. Han tänkte på det kvinnan sagt på tåget - att det hände konstiga saker i skogen. Fem nya, blodisande berättelser av skräckmästarinnan Lena Ollmark! Vardagliga saker som burfåglar, Youtubeklipp, vargaktivister och författare kan ruva på gruvliga hemligheter. Till läraren Här nedan kommer förslag på hur du kan arbeta med novellerna tillsammans med dina elever. Du kan välja om du vill använda upplägget rakt av eller bara plocka ut de delar som passar för just dina elever. Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

De här lektionerna går lika bra att genomföra i helklass som i mindre grupper. Naturligtvis kan även en elev arbeta sig igenom boken på egen hand utifrån arbetsgången nedan. Arbetets grund bygger på högläsning. Det vill säga, du som lärare läser högt och aktivt. Och sedan läser och arbetar eleverna själva med novellerna utifrån ett arbetsblad. Syftet med arbetet runt novellerna är att eleverna aktivt arbetar med texten och tränar upp fungerande strategier runt sin läsförståelse. Du som pedagog spelar stor roll i arbetet då du fångar upp elevernas tankar under läsningens gång. Lektionsupplägg Förberedelser inför arbetet med boken 1. Läs boken själv. 2. Skaffa en klassuppsättning av boken. Det är bra om varje elev har sin egen bok. Tips! Ta kontakt med din mediecentral och se om boken finns att låna. 3. Fundera på tidsåtgång till arbetet. Har ni ett antal lektioner vikta för läsning per vecka? Då kan en av lektionerna vikas för högläsning och en lektion vikas för grupparbetet. Eller tänker ni arbeta under en sammanhängande period med boken? Kanske en temavecka/temadagar? 4. Dela in dina elever i mindre grupper. Grupperna kommer att få arbeta igenom skräcknovellerna. Hur går arbetet med novellerna till? 1. Upplägget inleds med några gemensamma lektioner i grupp. Se Lektion 1 och 2 introduktion här nedan. 2. Därefter ett eller två pass med högläsning enligt ett standardupplägg (se nedan) som följs av en lektion med grupparbete utifrån uppgifter på ett arbetsblad. Detta upplägg upprepas för varje novell. 4. När arbetet med en novell är klart avlutar ni med en gemensam diskussion i klassen utifrån det grupperna kommit fram till i sitt arbete.

Lektion 1 och 2 Introduktion av boken i hela gruppen Förberedelse: Kopiera upp en klassuppsättning av bilaga 1 tabell om skräckgenren. 1. Titta på bokens omslag. Diskutera detta. Vad är det för typ av bok? Vad berättar omslaget? Väcker omslaget nyfikenhet eller inte? Osv Tips! Här kan du som pedagog bli en förebild genom att du funderar högt inför klassen. Börja med: När jag ser bilden undrar jag varför När jag ser bilden kommer jag att tänka på Då får eleverna inspiration till hur de kan prata om bilden. 2. Läs därefter bokens baksidestext tillsammans. Diskutera: Vad får man ytterligare veta om boken med hjälp av textens baksida? Är det något som känns oklart? Vilka frågor dyker upp? 3. Nu är det dags för eleverna att aktivera sina förkunskaper runt skräckgenren. Detta gör de i par genom att de fyller i en tabell som finns som bilaga. (se bilaga 1). 4. Avsluta med gemensam diskussion om skräck som genre i helklass. Utgå från tabellerna. Samla nyckelord på tavlan/smartboarden. Eleverna skriver också ner nyckelorden.

Läspass (standardupplägg) Tidsåtgång: 60 80 minuter Läspasset kan du med fördel dela upp på två lektionstillfällen (om novellen är för lång att läsa på en gång). Då kör du upplägget nedan på den del du läst högt ur novellen och nästa lektion fortsätter ni på samma sätt. 1.Utgångspunkten för läspasset är du läser högt ur boken för dina elever. Samtidigt har de ett eget exemplar av boken framför sig. Stanna upp efter jämna mellanrum och hör efter om dina elever undrar över något, har några frågor eller om det är några ord de inte förstår. Skriv upp svåra ord på tavlan. Prata tillsammans om dessa. 2.Därefter är det dags att fördjupa sig i kapitlet och samtala, reflektera och fundera tillsammans. Här kan du som lärare modellera textsamtalet genom att visa hur man kan ställa frågor till texten: Här står det att Jag tror att det betyder Det här verkar konstigt därför att Jag undrar vad/varför Det här reagerade jag på eftersom Osv. 3.Avslutningsvis får dina elever i läxa att läsa igenom novellen igen så att de är väl förberedda inför passet med gruppuppgiften. Pass med grupparbete (standardupplägg) Tidsåtgång: 60 80 minuter. Förberedelse: Kopiera upp en klassuppsättning av bilaga 2. Eleverna arbetar i grupp med novellen. Till sin hjälp har de ett arbetsblad med uppgifter till novellen. Du går runt och lyssnar in samtalen. Var lyhörd och stötta där det behövs. Lägg en stund för återkoppling och sammanfattning i slutet av passet. Låt grupperna berätta vad de kommit fram till.

Bilaga 1 Tabell om skräck Tema: Skräck Berätta vad du/ni vet Vad är typiskt i skräckfilmer? Hur är musik i skräckfilmer? Varför är den viktig? Vilka skräckfilmer känner vi till? Vad är typiskt för skräck i böcker? Vilka böcker med skräck känner vi till? Vilka författare känner vi till? Hur slutar skräckhistorier oftast? Varför? Figurer/varelser som förekommer i skräck. Ge exempel. Vad blir vi rädda för? Arbeta tillsammans med en kompis. Fyll i allt ni vet om skräck i tabellen. Skriv stödord.

Bilaga 2 Uppgifter till Skogens blod Grupparbete Så här gör ni: Diskutera utifrån frågorna/uppgifterna. Skriv ner stödord runt det ni kommer fram till (var och en skriver ner stödord på ett papper). Att fundera på: 1. Huvudpersonen i novellen Vad får ni veta om huvudpersonen i novellen? Yttre och inre kännetecken. Vad har huvudpersonen för problem/dilemma? Finns det något hot mot huvudpersonen? Vad i så fall? Varför drabbas personen av hotet? 2.Hot/Inslag av skräck Hur beskrivs hotet? Är det naturligt eller övernaturligt? Är det en figur? Ett djur? Ett spöke? Eller något annat? Vad har hotet för skäl till att ge sig på novellens huvudperson? 3.Miljö Var utspelar sig novellen någonstans? Är miljön vanlig eller är den ovanlig? Vad betyder detta för själva känslan i novellen? Finns det några typiska skräckinslag i novellen? (knarrande dörrar, mörker mm.) 4.Lärdom Finns det något ni kan lära av novellen? Finns det en sensmoral (ex. man ska inte vara avundsjuk på andra eller för nyfiken eller liknande)?

5.Vändpunkt När sker vändningen i novellen (då berättelsen börjar bli otäck)? 6. Frågor/funderingar Är det något ni undrar över i novellen? Något som är konstigt eller oklart? Finns det något som ni vill ändra i novellen? Vad i så fall?

utdrag ur Skogens blod LL-förlaget 2016 Klart att det var jobbigt att vargarna ibland fällde renar. Men renägarna fick ju ersättning. Och att en varg ibland åt upp en knähund, det fick man väl räkna med om man valde att bo på landet. Peter hade hittat gruppen på Facebook. De hade varit mycket hemlighetsfulla och misstänksamma. Det tog många månader och mängder av frågor innan de vågade lita på honom. Men till slut hade de förstått att han menat allvar. Att han ville hjälpa till. Och när han erbjudit sina tjänster hade de tackat ja. Vad ska du göra i Karlstad? frågade kvinnan som satt bredvid honom. Hon var i 70-årsåldern och talade en bred värmländska. Kvinnan log vänligt och bjöd på mandariner. Jag ska fortsätta norrut, svarade Peter. För att hälsa på vänner. Vi ska åka skidor. Vid Hovfjället. 8 Han hade fått tydliga instruktioner om vad han skulle säga om någon frågade. Hans egentliga mål var hemligt. Han hade fått svära på att inte avslöja det för någon. Det är en del bråk där uppe, sa kvinnan allvarligt. Var försiktig. Vad menar du? frågade Peter. Han förstod att hon tänkte på jakten, men han spelade dum. Kvinnan skakade tankfullt på huvudet. Äsch. Det där är problem som ni inte behöver bry er om. Inte ni som bor i Stockholm. Men det händer mycket konstigt i de där skogarna. Sedan sken hon upp. Det är fantastiskt vackert där uppe. Du och dina vänner kommer att få jättetrevligt, ska du se. 9

utdrag ur Skogens blod LL-förlaget 2016 Hyrbilen brummade tyst genom den mörka värmländska skogen. Peter passerade ett par mindre samhällen på sin väg norrut från Karlstad. Men efter ett tag blev det allt glesare mellan ljusen och tecknen på mänskligt liv. Peter hade aldrig sett så mycket natur i hela sitt liv. De få gånger han lämnat Stockholm hade han nästan alltid rest till andra storstäder som London och Paris. Han hade inte sett så mycket av Sverige. Den täta barrskogen kändes magisk. Det var inte konstigt att människor förr trodde på troll, vittror och andra väsen. Här kändes de nästan mer verkliga än varuhus, rulltrappor och tunnelbanor. Han hade kört i säkert en timme utan att ha sett något annat än skog när bilen hostade till och motorn tystnade. Peter svor för sig själv. Han kunde ingenting om motorer. 10 Bilen stannade i vägrenen. Peter såg oförstående på instrumentpanelen. Vad kunde vara fel? Han hade haft full tank när han lämnade Karlstad. Bensin kunde inte vara problemet. Han klev ur bilen gick fram till motorhuven. Han visste inte ens hur man öppnade den. Det var kallt. Peter tog fram mobilen. Klockan var nio på kvällen. Han knappade in numret till biluthyrningen. Där fanns bara en telefonsvarare. Fullmånen hängde stor och mäktig över trädtopparna. Ljuset var så starkt att det blåtonade skenet gjorde himlen ljusare än den varit i skymningen. Vad skulle han göra? Peter kände sig otroligt liten där under de högresta, snöklädda barrträden. All förväntan hade med ens ersatts av osäkerhet. Det här hade han inte räknat med. Han var helt hjälplös där ute. Hur ofta passerade det bilar här? Han hade inte sett någon på evigheter. 11