Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
|
|
- Birgitta Ekström
- för 9 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Utvandrarna diskussionsfrågor, skrivuppgift samt fördjupningsuppgifter Ämne: SO, Svenska, SVA, SFI, Historia Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, informationssökning, skrivuppgift Lektionsåtgång: 2-5 Den här lektionen är skriven av Jenny Edvardsson. Jenny är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad. Läs gärna mer på hennes blogg: jennypawendes.blogspot.se Romanen består av två delar, Grindar på Amerikavägen och Bönder på havet. Romanen kan läsas eller lyssnas på som ljudbok eller talbok. Uppgifterna nedan kan användas oavsett hur du väljer att läsa boken. Introduktion Då romanen Utvandrarna utspelar sig under mitten av 1800-talet finns det en del ord och begrepp som hör till denna tid. För att du ska förstå vad de betyder följer här en ordlista med sidhänvisningar till boken. I slutet av romanen finns också en ordlista över en del småländska ord som används i boken. - Socken (s 9) församling, man kan säga att socknarna var föregångare till dagens kommuner - Utvandrare (s 9) en emigrant, en person som flyttar från sitt land - Höräfsor (s 11) ett redskap för att samla ihop hö (torkat gräs) Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
2 - Riksdaler (s 18) dåtidens pengar - Landshövding (s 44) detta var den person som hade den högsta makten i länet. Han skulle se till att folket följde det som regeringen hade beslutat om. - Kronofogde (S 44) den som bl a såg till att folk betalade skatt. - Länsmannen (s 44) kan i vissa avseenden kallas dåtidens polis - Bärga hö (s 53) ta in hö (torkat gräs) för att sedan använda som foder till djuren - Billen (s 82) en del av en plog (plog är ett redskap som används inom jordbruket) - Statskyrka (s 106) Kristendomen var statsreligion i Sverige vid denna tid - Värdshus ( s 132) var förr ett ställe som erbjöd mat, dryck och övernattningsmöjlighet - Brigg (s 152) är ett tvåmastat segelfartyg - Gaffelsegel (s 152) är ett speciellt sorts segel - Skörbjugg (s 199) en sjukdom som förr var vanlig. Den uppkommer när man saknar C- vitamin (vitaminbrist) - Kajuta (s 215) var på äldre fartyg skepparens (han som bestämde på båten) hytt - Änkeman (s 221) en man vars fru dött Det svenska samhället under 1800-talet Bra kan också vara att ha en viss förförståelse för det svenska samhället under 1800-talet. Under 1800-talet var Sverige ett jordbrukssamhälle. De flesta människor arbetade på ett eller annat sätt inom jordbruket. De kunde antingen äga egna gårdar eller arbeta som dräng eller piga på någon annans gård. Kristendomen och då den lutherska tron var den religion som gällde. Sverige var indelat i mindre områden som kallades socken och romanen Utvandrarna tar sin utgångsplats i socknen Ljuder som ligger i dagens Småland (visa gärna på karta, som finns i lektionen). Vill du skapa en förförståelse för den resa som Karl-Oskar och Kristina genomförde kan du använda den inspelade tur som är gjord igenom QuickTime Player och Google Earth,
3 Frågor till texten Frågorna som finns här nedan kan du välja att endast fundera över eller skriva ner. De flesta frågorna utgår från citat ur texten. Blir du osäker på vad de betyder kan du alltid gå tillbaka till sidan och läsa alternativt lyssna en gång till. Ibland kan det vara bra att börja läsa eller lyssna några rader innan och sedan läsa eller lyssna några rader efter sjäva citatet. Citaten är kopplade till romanens första del Grindar på Amerikavägen. På sidan 13 står det: I tjugofem år hade han brottats med stenarna. Till slut hade stenarna vunnit. Vad menas med detta? Förklara med egna ord. På sidan 24 står det: Det var Gud som styrde över allt. Diskutera med din bordsgranne. Vad menar Karl-Oskar när han tänker att det är Gud som styr över allt? Fundera sedan vidare. Vad är det egentligen som styr över livet? Är det du själv? Är det Gud? Är det ödet? Vad tror du? På sidan 40 står det: Men Robert var tyst. Han hade en hemlighet, som han var noga med att gömma inom sig.. Vad är det för hemlighet som Robert har, tror du? På sidan 65 står det: Han blev en ny människa. Hittils hade han levt i köttet, nu började hans liv i anden.. Vad menas med detta? Diskutera med din bordsgranne. På sidan 69 står det: De som samlas till gudstjänst i ett hus kan straffas med böter, fängelse eller utvisning ur landet.. Är det så i alla religioner? Varför ska man straffas, tror du? På sidan 73 står det: Det var bruset från ett stort vatten, det var ljudet från havet. Atlanten kallade på honom, ropade på honom: Kom!. Detta var Roberts tolkning men vad var det som egentligen hände? Varför hade han brus i örat? På sidan 88 står det: Hon ska inte utvandra till Amerika. Kristina vill inte utvandra till Amerika. Varför vill hon inte det? Kan det finnas något hon är rädd för eller orolig för? På sidan 97 kan man läsa att Kristina inte längre var emot att de flyttade till Amerika.. Vad är det som har gjort att hon har ändrat sig?
4 Skrivuppgift: Utvandrarna är en av klassikerna i svensk litteratur. Lyft fram troliga orsaker till varför den blivit så framgångsrik. Förklara orsakerna med hjälp av handlingen, personerna och miljön. Din text ska skrivas skrivas i löpande text och din mottagare är någon som ännu inte läst denna roman. Är du osäker på hur du ska skriva en analys kan du ta hjälp av din lärare eller söka vidare på nätet. Det finns många bra tips på hur man skriver skönlitterära analyser på Internet. Vill du fördjupa dig i berättarperspektiv, karaktärer eller kanske berättarkurvan kan du använda dig av några av de filmer som länkas nedan. De finns på Youtube: Om fabel, tema och motiv ( Om miljöbeskrivningar ( Om karaktärer och personbeskrivningar ( Om den klassiska berättarkurvan ( Arbeta vidare: Under perioden utvandrade ca 1,5 miljoner människor från Sverige till Amerika. Det var en stor andel av befolkningen med tanke på att det bodde knappt 4 miljoner i Sverige år Din uppgift blir att ta reda på mer om dessa utvandrare. 1. Fanns det vissa område i Sverige där andelen utvandrare var större än i andra områden? Vilka i så fall? Vad kan det bero på att fler sökte sig från dessa områden? 2. Vad var det som gjorde att människorna sökte sig just till Amerika? 3. Var i Amerika bosatte de sig? 4. Vad arbetade svenskarna med i Amerika? 5. Via länken kan du se den resa som Karl-Oskar och Kristina genomförde i samband med sin utvandring. Gick det båtar från andra orter i Sverige? Varifrån i så fall och hur seglade de? Fyll på din karta med de nya orterna som du hittat. Vill du kan du använda Google Earth och göra en egen tur liknande den som du fick se via länken ovan. 6. Har någon i din familj/släkt utvandrat/invandrat? I så fall till vilket land? Vad var anledningen till att de utvandrade? Rita upp denna resa och berätta sedan om resan för dina klasskompisar.
5 På kartan ser vi var Ljuder ligger i Sverige och hur det ser ut i området nära Ljuder.
6 Kyrkan i Ljuder och minnessten över de som utvandrat från Ljuder.
7 utdrag ur Utvandrarna LL-förlaget 2015 en TORR sommar Sommaren blev mycket torr. Under juni månad föll inte en enda droppe regn. Solen glödde dag efter dag på en molnfri himmel. Gräset i hagar och på ängar blev hårt och strävt. Rågen stannade i växten. Betet tog slut, och korna slutade ge mjölk. Karl Oskar och Kristina bärgade höet som vuxit på deras äng. Stråna var så korta och tunna att de knappt gick att räfsa ihop. Karl Oskar sa till Kristina: Ä detta hö eller katthår? Ä dä värt vårt arbete? Han var besviken och bitter. I fjol var det för blött. Då ruttnade höet. I år var det för torrt, och höet brändes ner av solen. Herrens väder var antingen för vått eller för torrt. Karl Oskar tog lite hö på sin räfsa och kastade upp det i luften. Han vände ansiktet mot himlen och ropade: Har du tatt dä andra höet, så kan du ta detta också! Kristina skrek till, förfärad. Kal Oska! Må Gud förlåta dej! 53 Kristina var vit om kinderna. Hon höll hårt i räfsans skaft. Hennes make kastade deras hö tillbaka till Gud i höjden, för att han inte var nöjd. Vad tog han sig till? Hur vågade han? Karl Oskar var tyst. Han fortsatte att räfsa. Han visste att man inte skulle sätta sig upp mot Herren. Han borde inte ha kastat upp höet på det där viset, och han borde inte ha sagt de där orden. I Bibeln stod att människorna måste arbeta hårt för att få äta sitt bröd. Karl Oskar arbetade och svettades gärna, bara han fick bröd att äta. Men nu fick han ingenting. * Torkan fortsatte. Brunnen torkade ut. Folket i Korpamoen måste hämta vatten från en gammal källa i skogen. Korna råmade, de var både hungriga och törstiga. Redan i början av augusti blev björklöven gula. Karl Oskar tittade efter regnmoln på himlen. Någon gång föll det några ynkliga droppar. De var som ett hån. 54
8 utdrag ur Utvandrarna LL-förlaget 2015 De var mycket försiktiga när de skar av rågen. Varje korn var värdefullt. Karl Oskar och Kristina tog täcket från sängen och bredde ut det på åkern. De flyttade täcket lite i taget, så att de avhuggna stråna föll på det. På det viset samlade de upp alla rågkorn. Till kvällen hade de fått ihop en kanna med råg. Det skulle räcka till ett par brödkakor. åskan Och elden En natt i augusti vaknade Kristina av ett stort dån. Det var åskan som mullrade. Hon var rädd för åskan, och väckte Karl Oskar. Karl Oskar gick ut och ställde sig på trappan. Han sträckte ut handen och kände några regndroppar. Det blir nog ett ordentligt regn, tänkte han. Han gick tillbaka in för att sova. Kristina höll på att lugna barnen. Alla tre hade vaknat och var skrämda av åskans dån. Anna var nu fyra år. Hon följde Karl Oskar i hans arbete utomhus och var med överallt. 55 Han kallade henne sin stora piga. Han menade att hon var lika klok som en åttaåring. Anna frågade sin mor: Ska åskan slå ihjäl oss i natt? Nä. Du pratar så dumt. Vem har sagt dä? Far har sagt att vi alla ska dö. Javisst. Men inte nu i natt. När ska vi dö, mor? Dä vet bara Gud. Lägg dej ner och sov nu bara. Kristina frågade Karl Oskar vad han sagt till barnet. Han berättade att han och Anna hade gått i hagen. Där hittade de en död harunge. Anna frågade om de alla skulle bli som harungen, om de alla skulle dö. Karl Oskar sa ja, för han kunde inte ljuga om en sådan sak. Sedan dess frågade flickan alla människor hon träffade om de skulle dö. Nu kom en hård och fruktansvärd smäll. Ljuset skar dem i ögonen. Kristina skrek till: Slog blixten ner? Nej, men dä var nog nära, sa Karl Oskar. 56
9 utdrag ur Utvandrarna LL-förlaget 2015 De la sig för att sova. Plötsligt såg Karl Oskar ett ljussken utanför fönstret. Den här gången var det inte blixten som kom och försvann. Ljuset stannade kvar, fladdrande. Karl Oskar rusade upp: Dä brinner! Milde käre Gud! ropade Kristina. Karl Oskar gick fram till fönstret. Han såg att ljuset kom nerifrån ängen. Dä brinner i höladan! Han sprang ut, och Kristina följde honom. Nu hade även Nils och Märta vaknat, och Kristina bad dem ta hand om barnen. Karl Oskar och Kristina sprang till ängen. När de kom fram brann hela ladan. Lågorna stod höga över det torra spåntaket. Elden slukade snabbt den gamla torra ladan med höet från i somras. Karl Oskar och Kristina stod och tittade på elden. De liknade två förvånade barn som lyssnade på en grym saga. 57 utdrag ur Axel var idiot LL-förlaget 2015 Folk från granngårdarna kom springande. De såg snart att elden inte skulle gå att släcka. Som tur var blåste det inte. Men grannarna stannade kvar för att vakta och se till att elden inte spred sig. Regnet var redan över. Det hade knappt blivit blött på marken. Karl Oskar och Kristina gick hemåt. De hade inte sagt något till varandra. Men båda hade nog tänkt samma sak. Nu sa Kristina: Minns du när vi räfsade i somras? När du kastade upp höet? Jaa Du bad om dä själv! Elden ä straffet från Gud. Karl Oskar teg. Han tänkte att hans hustru hade rätt. Gud hörde hans bön den där sommardagen och tog det andra höet också. 58
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bedragaren - Diskussions- och skrivuppgifter samt fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska och SVA (ev samarbete svenska, samhällskunskap och historia) Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion
Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn
Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn Maria bodde i en liten stad som hette Nasaret. Den låg i Israel. En ängel kom till Maria och sa: Maria, du ska få ett barn. Barnet
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Bra Du svarar grundligt på frågorna. Du motiverar och förklarar dina egna tankar.
Instuderingsfrågor Bibeln och kristendomen - Läs följande sidor i läroboken 30-38 (om Bibeln) och 55-60, 62, 67-68 (om kristendomen) - Läs följande stenciler: Jesu under, äktenskapsbryterskan och Jesu
Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert
Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är
Rödluvan. Med bilder av Mati Lepp
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp Det var en gång en liten flicka som var så söt och rar att alla människor tyckte om henne. Den som älskade henne allra mest var hennes gamla mormor. Alltid när hon kom
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp Det var en gång en liten flicka som var så söt och rar att alla människor tyckte om henne. Den som älskade henne allra mest var hennes gamla mormor. Alltid när hon kom
Lady Chatterleys älskare
Lady Chatterleys älskare - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsningstips och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång:
SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren.
SJÖODJURET Klockan var 10 på förmiddagen en solig dag. Det var en pojke som letade efter stenar på stranden medan mamma solade. Stranden var tom. Vinden kom mot ansiktet. Det var skönt. Pojken hette Jack.
Ligger Sverige i Iran?
Ligger Sverige i Iran? - textfrågor, diskussion- och skrivuppgifter Ämne: svenska, svenska som andraspråk, samhällskunskap Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift,
ALEXANDRA BIZI. Flabelino. och flickan som inte ville sova. Illustrationer av Katalin Szegedi. Översatt av Carolin Nilsson
ALEXANDRA BIZI Flabelino och flickan som inte ville sova Illustrationer av Katalin Szegedi Översatt av Carolin Nilsson Lindskog Förlag et var en gång en flicka som drömde mardrömmar. Varje natt vaknade
Camilla Läckberg. Återberättad av Åsa Sandzén ÄNGLAMAKERSKAN
Camilla Läckberg Återberättad av Åsa Sandzén ÄNGLAMAKERSKAN Personer i berättelsen Helga Änglamakerskan Dagmar Helgas dotter Laura Dagmars dotter Hermann Göring Tysk pilot och senare nazistledare Carin
Nu bor du på en annan plats.
1. Nu bor du på en annan plats. Ibland tycker jag det känns lite svårt borta är det som en gång varit vårt Aldrig mer får jag hålla din hand Mor, döden fört dig till ett annat land refr: Så du tappade
Sista dagen av ensamhet
Sista dagen av ensamhet - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 1-4 Funderingsfrågor
funderings- och diskussionsfrågor samt fördjupningsuppgifter
Axel var idiot funderings- och diskussionsfrågor samt fördjupningsuppgifter Ämne: SO, Historia Årskurs: 7-9, gymn Lektionstyp: reflektion, diskussion, informationssökning, presentation, skrivuppgift Lektionsåtgång:
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Extratips. Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan.
Extratips Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan. Boken finns som ljudbok, inläst av Astrid Lindgren. Låt eleverna lyssna på något eller några av kapitlen.
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Diane Tullson
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Diane Tullson Vad handlar boken om? Boken handlar om Liam och Tej som ska iväg och åka snowboard (bräda). Plötsligt voltar bilen och rullar ner för en brant backe. Liam
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Fallet Anna Frid - funderingsfrågor, boksamtal enligt Chambers modell, diskussion och skrivuppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång:
Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Emma. MTM:s skolwebb. - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion. Inför läsning skapa förförståelse
Emma - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lässtopp och läsloggar, diskussionsuppgifter och skrivuppgift
Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Felicia och är tio år. Jag bor på en gård i södra Sverige och jag har ett syskon som heter Anna. Hon är ett år äldre än mig. Jag har även en bror som är ett år, han
Katten i Ediths trädgård
Katten i Ediths trädgård Detta arbetsmaterial syftar till att ge läraren idéer och förslag på hur man i undervisningen kan jobba med den lättlästa boken Katten i Ediths trädgård. Materialet är utarbetat
Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Introduktion Se
Det var en gång en mycket mäktig kung som bara hade en enda son. Pojken skulle en
Den magiska sjön. (Saga från Chile) Det var en gång en mycket mäktig kung som bara hade en enda son. Pojken skulle en dag få ärva hela kungariket, men han var så sjuklig och svag att kungen undrade om
En dag så gick vi runt på skolan och pratade. Då så såg vi en konstig dörr. Den var vit och hade en svart ruta och den luktade inte gott.
Hej! Hej! Jag heter Peter och jag är tio år. Jag går på Tallbergskolan. Det finns många snälla på våran skola, men våran vaktmästare är jag väldigt rädd för. Han ser sur ut. Jag har en bästis som heter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?
sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna
Denna lilla grupp som nu stod inför vandringen var en brokig skara och alla var mer eller mindre redan helt utmattade.
1. Det torra landskapet bredde ut sig framför dem och de visste att de hade en lång riskabel vandring att gå. Inte bara för det lilla vatten de hade kvar utan de visste också vilka faror som lurade där
Var la jag min man. MTM:s skolwebb. - funderingsfrågor, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion.
Var la jag min man - funderingsfrågor, diskussions- och skrivuppgifter Ämne: SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Introduktion Var la jag min man? av Gudrun Wessnert
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp:
Nell 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Jag vaknade på morgonen. Fåglarna kvittrade och solen lyste. Jag gick ut ur den trasiga fula dörren. Idag var det en vacker dag på gården. Jag satte mig på gräset vid min syster.
Kapitel 1 - Hej Hej! Jag heter Lola. Och jag är 10 år och går på vinbärsskolan som ligger på Gotland. Jag går i skytte och fotboll. Jag älskar min bästa vän som heter Moa. Jag är rädd för våran mattant
DÖDLIG törst Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Peter Gotthardt Vad handlar boken om? I staden där Anna, Siri och Lina bor finns ett gammalt hus som alla kallar Slottet. Det är ett mystiskt hus där helt otroliga saker kan hända.
textfrågor, diskussionsfrågor och gemensam läsning med uppgifter
Invandrarna textfrågor, diskussionsfrågor och gemensam läsning med uppgifter Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, SFI, Vux Lektionstyp: refelektion, diskussion, egna uppgifter Lektionsåtgång: 4-8
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp: Textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Lektionsåtgång: 2-5 Den här lektionen
Sagan om Nallen Nelly
Sagan om Nallen Nelly Titel Författare Det var en gång en flicka som hette Lisa som bodde i Göteborg. Lisa tog med sig skolans nalle Nelly på resan till mormor som bodde i Kiruna. Lisa åkte tåg med Nelly
Den kidnappade hunden
Den kidnappade hunden Lisa, Milly och Kajsa gick ner på stan med Lisas hund Blixten. Blixten var det finaste och bästa Lisa ägde och visste om. När de var på stan gick de in i en klädaffär för att kolla
Så funkar lagarna. MTM:s skolwebb. - textfrågor, diskussionsfrågor och fördjupningsuppgift. mtm.se/skola. Introduktion till boken
Så funkar lagarna - textfrågor, diskussionsfrågor och fördjupningsuppgift Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk, Samhällskunskap, Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux Lektionstyp: Textfrågor, diskussionsfrågor,
INSPIRATIONSMATERIAL TILL HIMMEL OCH PANNKAKA
PREMIÄR PÅ TEATER SAGOHUSET 6 MARS 2011 INSPIRATIONSMATERIAL TILL HIMMEL OCH PANNKAKA AV ISA SCHÖIER Regi och kostym Scenografi Ljusdesign Stalle Ahrreman Marta Cicionesi Ilkka Häikiö I rollerna Ulf Katten
Sagan om Kalle Kanin en Metafor för entreprenörer
2009-04-16 Sid: 1 (7) Sagan om Kalle Kanin en Metafor för entreprenörer Det var en gång en kanin som hette Kalle. Han bodde på en grön äng vid en skog, tillsammans med en massa andra kaniner. Kalle hade
Jonatan 5C Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
Drakens mysterier Av Jonatan Wiman Hej detta är en bok som kommer att handla om medeltiden. Där jag kommer att hitta nya vänner och hitta på mysterier. Men det kommer också hända hemska saker. 1 Kapitel
Emil i Lönneberga. När Emil hissade upp lilla Ida i flaggstången. Publicerat med tillstånd. Emil i Lönneberga
Det hade hon inte. Och nu blev det ett liv i Katthult. Kalaset fick vänta. Alla måste ut och leta efter Emil. Han måste vara i snickarboden, kan du väl förstå, sa Emils mamma, och alla rusade dit för att
Spöket i Sala Silvergruva
Spöket i Sala Silvergruva Hej! Jag har hört att du jobbar som smådeckare och jag skulle behöva hjälp av dig. Det är bäst att du får höra vad jag behöver hjälp med. I Sala finns Sala Silvergruva, den har
Den dumme bonden som bytte bort sin ko
q Den dumme bonden som bytte bort sin ko b Sagan är satt med typsnittet Transport kapitäler, tecknat av Franko Luin. Häftet ingår i en serie sagor som typograferats med typsnitt från samma typsnittstecknare.
Lådan - fundera, diskutera och skriv
Lådan - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort av Emma Frey-Skött.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Nästa vecka: Fredag: Gymnastik! Kom ihåg ombyteskläder, skor, handduk, tvål och egen hårborste om man vill ha det.
Veckobrev v. 3 Hej! Äntligen är vi tillbaka i vardagen och rutinerna igen. Nog för att det kan vara väldigt skönt med lite ledigt och göra det som faller en in, så är det ändå skönt när det väl är dags
Kap,1. De nyinflyttade
Kap,1 De nyinflyttade Det är mitt i sommaren och Clara sitter i fönstret och tittar ut, hon ser dem nyinflyttade bära in flyttkartonger. Mamma hade sagt att dom hade en tjej som är lika gammal som Clara.
19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar
19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar Rödluvan Det var en gång, en vacker solig dag, en liten flicka som hette Rödluvan. Hon lekte utomhus i sin trädgård. Hon kallades Rödluvan för hon hade en röd
Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.
En ko i garderoben j! är jag här igen, Malin från Rukubacka. Det har hänt He Det en hel del sedan sist och isynnerhet den här sommaren då vi lärde känna en pianotant. Ingenting av det här skulle ha hänt
Sune slutar första klass
Bra vänner Idag berättar Sunes fröken en mycket spännande sak. Hon berättar att hela skolan ska ha ett TEMA under en hel vecka. Alla barnen blir oroliga och Sune är inte helt säker på att han får ha TEMA
Elevtext 1 (svenska som andraspråk) berättande genren
Elevtext 1 (svenska som andraspråk) berättande genren SPÖKHUSET Det var en gång två modiga barn Max och Maja. Max är 15 år gammal och Maja är 13 år gammal. Varje fredags och lördags kväll tittar de på
med mig lite grejer som jag kunde använda till att bygga en hydda med. Jag hittade löv några stockar och träd.
Kapitel 1 Resan Jag har väntat länge på att göra denna resan. Jag heter Hanna och är 23 år. Jag ska åka båt till en Ön Madagaskar. Jag kommer ha med mig en hel besättning. Vi tog med oss väldigt mycket
André 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Hej, Jag heter Aragon. Jag och min far bor i en liten stuga i en liten stad kallas sed Wood. Här bor det inte många men vi odlar mat så det räcker till alla. Men vi har inte mycket
När hon trodde att allt var för sent Predikotext: Apg 9:1-19
Predikan, Korskyrkan Borås den 15 oktober 2006, av Micael Nilsson När hon trodde att allt var för sent Predikotext: Apg 9:1-19 SARA Den är veckan har jag stämt möte med Sara. Det har inte varit så enkelt
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial galröf nopyn VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Leon och Nora som ska gå hem till Leon efter skolan. Nora hittar en tändare och testar den. Den fungerar och Leon springer iväg
Om du rör vid berget Sinai Var och en som rör vid berget skall straffas med döden. (Andra Moseboken 19:12)
2002-01-31 WWW.ISLAMISKA.ORG _ Dödsstraff i Bibeln Det finns många kristna fundamentalister idag som inte skulle tveka en sekund att hävda att de islamiska lagarna är uråldriga och barbariska. Vad skulle
enkelt superläskigt. Jag ska, Publicerat med tillstånd Fråga chans Text Marie Oskarsson Bild Helena Bergendahl Bonnier Carlsen 2011
Kapitel 1 Det var alldeles tyst i klass 2 B. Jack satt med blicken envist fäst i skrivboken framför sig. Veckans Ord var ju så roligt Han behövde inte kolla för att veta var i klassrummet Emilia satt.
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi
Från bokvagn såg jag att det var ganska mörkt ute sen sprang jag till
1 De mystiska drakägget Kapitel 1 Jag vaknade upp tidigt jag vaknade för att det var så kallt inne i vår lila stuga. Jag var ganska lång och brunt hår och heter Ron. Jag gick ut och gick genom byn Mjölke
16 sönd e Tref 1 årg Sorgens ansikten och Jesus
16 sönd e Tref 1 årg Sorgens ansikten och Jesus 19Dina döda skall få liv igen, deras kroppar skall uppstå. Vakna och jubla, ni som vilar i mullen! Ty din dagg är en ljusets dagg, du låter den falla över
Kapitel 3. Här är en karta över ön
Kap 1 Skeppet Jag var på en färja och jag skulle över till Danmark och spela Champions League finalen som är det bästa man kan vinna i fotbollsvärlden. Jag spelar i FC Liverpool och vi ska möta Bayern
Författare: Thea Kjellström och Julia Ahola
Författare: Thea Kjellström och Julia Ahola En vanlig höstdag så ska klass 5a gå på utflykt till den gamla fyren. Alla har med sej massäck, när dom väl kom fram till fyren så berättade Tommy dess historia.
Marie Oskarsson Helena Bergendahl
Marie Oskarsson Helena Bergendahl Kapitel 1 Det var alldeles tyst i klass 2 B. Jack satt med blicken envist fäst i skrivboken framför sig. Veckans Ord var ju så roligt Han behövde inte kolla för att veta
Kapitel 1 Hej. Jag heter Max. Jag är 10 år gammal. Jag går på Rävskolan. Jag gillar tv och dataspel.
Kapitel 1 Hej Jag heter Max. Jag är 10 år gammal. Jag går på Rävskolan. Jag gillar tv och dataspel. Kalle är min bästis. Vi går i samma klass. Kalle har massor av coola tv och dataspel. Jag är rädd för
- textfrågor, gemensam läsning - boksamtal diskussions- och fördjupningsuppgift
Norrtullsligan - textfrågor, gemensam läsning - boksamtal diskussions- och fördjupningsuppgift Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, gemensam
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Utdrag från Lpfö 98/10,s9-11.
Vi erbjuder sånger och rörelselekar i vår verksamhet som stimulerar och utmanar barnens lärande och utveckling. Förskolan strävar efter att varje barn: utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,
Sju små sagor. i urval av Annika Lundeberg
Lilla Sju små sagor i urval av Annika Lundeberg Bockarna Bruse Med bilder av Christina Alvner Det var en gång tre bockar, som skulle gå till sätern och äta sig feta och alla tre hette de Bruse. Vägen till
h ä x folk et magisk a kr after Jo Salmson Illustrationer av Natalia Batista
h ä x folk et magisk a kr after Jo Salmson Illustrationer av Natalia Batista Kapitel 1 I full galopp Sol Hästarna galopperade så snabbt att Sol fick tårar i ögonen. Hon hann knappt ducka för ett par lågt
Publicerat med tillstånd Blink Blink med stjärnan Text Ingrid Olsson Gilla böcker 2012
En flicka kisar mot den ljusa strimman. Runt strimman är det svart. Svart som under sängen, svart som rullgardinen med julstjärnan där bakom. Svart som hela golvet fram till den ljusa dörrstrimman. 69
Häxskolan Lärarmaterial
Lärarmaterial sidan 1 Författare: Mårten Melin Vad handlar boken om? Boken är en fortsättning på Jag är en häxa. Vera åker till vaxmuseet för att vara med på sin första lektion på häxskolan. Lektionen
Författare: Can. Kapitel1
Ön Författare: Can Kapitel1 Jag heter Johnny Depp och är 37 år. Jag. bor i Madagaskar. Min mamma är svårt sjuk och jag måste försöka se min mamma innan hon dör.hon bor i Australien och jag har lånat en
ÄR DET ALLTID BRA ATT HÖRA?
ÄR DET ALLTID BRA ATT HÖRA? Den här uppgiften börjar med att du läser ett utdrag från romanen Talk Talk av TC Boyle. Boken handlar bland annat om Dana som är döv och hur hennes familj och pojkvän uppfattar
FOTOGRAFERING EJ TILLÅTEN TÄNK PÅ ATT STÄNGA AV MOBILTELEFONEN
1 2 Översättning: Göran Gademan FOTOGRAFERING EJ TILLÅTEN TÄNK PÅ ATT STÄNGA AV MOBILTELEFONEN 3 ERWARTUNG 4 black 5 In här? Man ser inte vägen 10 15 Så silvrigt stammarna skimrar som björkar! Åh, vår
Yxan i huvudet. Kapitel 1
Kapitel 1 Yxan i huvudet För nästan tusen år sedan levde en pojke som hette halvdan. han bodde i Östbyn som låg vid en bred flod. På andra sidan floden låg en annan by, Västbyn. trots att det fanns en
Tillbaka till ett krig
Tillbaka till ett krig - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 4-6, 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Det
Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra
Huset på gränsen Roller Linda Hanna Petra Dinkanish Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra Scen 1 Linda, Hanna och Petra kommer in och plockar svamp som dom lägger i sina korgar - Kolla! Minst
KIDNAPPAD. Linus har kommit hem från pizzaresturangen. Han undrar om det är han som har gjort slut på alla pengar.
innehållsförteckning Kap 1 Byxor s.1 Kap 2 Kidnappad s.2 Kap 3 den stora resan s.3 Kap 4 Hittat honom s.4 kap 5 Ingen tror oss s.5 Kap 6 Äntligen fångade s.6 BYXOR $$ Kap 1 Linus satt en tidig lördagmorgon
Mamma Mu gungar. Det var en varm dag på sommaren. Solen sken, fåglarna kvittrade och flugorna surrade. Alla korna gick och betade i hagen.
1 Mamma Mu gungar Det var en varm dag på sommaren. Solen sken, fåglarna kvittrade och flugorna surrade. Alla korna gick och betade i hagen. Utom Mamma Mu. Mamma Mu smög iväg och hoppade över staketet.
Joel är död Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Hans Peterson Vad handlar boken om? Den 9 maj förändras Linus liv. Linus är i skogen med mamma, pappa och storebror Joel. Linus ser upp till Joel och en dag vill han också vara stor
Exet. Arbetsmaterial till OM BOKEN
Arbetsmaterial till OM BOKEN När du läser en bok får du träning i att läsa. Du lär dig nya ord och det blir lättare att prata med andra. Du kan läsa tillsammans med andra i en grupp och ni samarbetar och
Kapitel 2 -Brevet Två dagar senare. Så såg jag och min BFF ett brev som låg under dörren. På brevet stod det
Kapitel 1 -Hej Hej jag heter Minna. Min skola heter Santaskolan. Jag är 11 år. Min bästa kompis heter Smilla. Hon och jag har länge undrat över en dörr på skolan den tycker vi är märklig. Den ligger i
PATRULLTID & PYJAMASBÖN
PATRULLTID & PYJAMASBÖN Till dig ledare Det viktigaste under lägret är kanske samlingen i den lilla gruppen/patrull? Här finns möjligheten att varje morgonen och kväll på ett särskilt sätt se varandra,
- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv
Hjärterum - reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux Lektionstyp: Textfrågor till de inledande sidorna, diskussions- och skrivuppgifter Lektionsåtgång:
Bara dra. MTM:s skolwebb. - textfrågor, loggskrivande och diskussionsfrågor. mtm.se/skola. Introduktion till boken. Inför läsning skapa förförståelse
Bara dra - textfrågor, loggskrivande och diskussionsfrågor Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Textfrågor, diskussionsfrågor, läslogg Lektionsåtgång:
A. Förbön för sjuka. Inledningsord Moment 2. Psaltarpsalm Moment 3.
A. Förbön för sjuka Andakten leds av en präst, en församlingsanställd en församlingsmedlem. Materialet kan användas i tillämpliga delar. Det fullständiga formuläret för förbön för sjuka finns i Kyrkliga
tacksamma för att det finns någon som bryr sig om dem för att deras liv är lika mycket värda som andras. Hjälp
När sommaren var slut, lämnades min mamma av sin familj. Hon har berättat att hon sprang flera kilometer efter bilen, men ingen hörde hennes rop på hjälp. Till slut gav hon upp och kröp in i en håla under
Ellie och Jonas lär sig om eld
Ellie och Jonas lär sig om eld Ellie och Jonas lär sig om eld Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Textbearbetning: Boel Werner och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Grafisk form: Per
Lärarmaterial NY HÄR. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Reflektion. Grupparbete/Helklass. Författare: Christina Walhdén
sidan 1 Författare: Christina Walhdén Vad handlar boken om? Hamed kom till Sverige för ett år sedan. Han kom helt ensam från Afghanistan. I Afghanistan är det krig och hans mamma valde att skicka Hamed
Lärarhandledning: Den stora utvandringen. Författad av Jenny Karlsson
Lärarhandledning: Den stora utvandringen Författad av Jenny Karlsson Artikelnummer: T42215 Ämnen: Historia, Samhällskunskap, Religionskunskap Målgrupp: Grundskola 4-6, Grundskola 7-9, Gymnasium Speltid:
- Textfrågor, ta fram egna frågor diskussionsfrågor och fördjupningsuppgift
Nybyggarna - Textfrågor, ta fram egna frågor diskussionsfrågor och fördjupningsuppgift Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk, samhällskunskap Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor,