Lättläst om Moderna Museet och några av våra konstverk



Relevanta dokument
Välkommen till Moderna Museet!

En modern klassiker

Moderna Museet på egen hand Lättläst vuxna

Moderna Museet på egen hand Förskola-årskurs 3

Lättläst på Moderna Museet

Moderna Museet på egen hand Årskurs 4 6

Moderna Museet på egen hand Förskola årskurs 6 Pablo Picasso

VÄLKOMMEN TILL ESKILSTUNA KONSTMUSEUM

När du går runt i utställningarna kommer du att se några personer som jobbar på museet, nämligen våra värdar.

När du går runt i utställningarna kommer du att se några personer som jobbar på museet, nämligen våra värdar.

Om utställningen En annan historia På lättläst svenska

Språkrunda. För dig som vill träna svenska på Moderna Museet Malmö

Niki de Saint Phalle Stockholm 2011

MODERNISMEN KONST IDAG DEL III OCH IIII

När du går runt i utställningarna kommer du att se några personer som jobbar på museet, nämligen våra värdar.

Konstpedagogiska Program Hogstadiet & Gymnasiet

Dödskallar, dukade bord och andra saker Tema 2: Vem är jag?

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

På egen hand i konsten

EN SEPTEMBER-REPRIS SFI. Hur är det idag? Får jag låna ditt busskort? Vad vill du ha, kaffe eller te? Vad vill du ha, nötter eller godis?

UKIYO-E BILDER FRÅN DEN FÖRBIFLYTANDE VÄRLDEN

Lärarhandledning till elevernas studiematerial

Teckenspråkets dag maj 2018

Lärarhandledning till elevernas studiematerial

Litet häfte om: IMPRESSIONISM EXPRESSIONISM KUBISM SURREALISM POPKONST

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera)

Är fotoredigering en bra sak? Alexander wang och H&Ms kollektion

Önskestad Västerås 2010

Han som älskade vinden

Elevuppgifter till Spöket i trädgården. Frågor. Kap. 1

Färglära. Såhär är arbetet med färglära upplagt:

Tema OW Självporträtt

Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn

Av: Johanna Åberg 9B. Konst och Kulturhistoria Antiken-Nutid 800 f.kr-2012 e.kr

Se-på-påse: Förskolan kan själv! Ikaros fall

1 en familj 2 passet 3 en lägenhet 4 timmen 5 ett liv 6 sambon 7 en paus 8 pianot 9 ett program 10 gatan

Dödskallar, dukade bord och andra saker Tema 1: Kan saker betyda något?

Danderyds Fotoklubb 2014/2015 klubbmästerskapen 4 Domare: Sanna Sjöswärd sid 1 (7)

Saad är byggarbetare YLVA HEROU ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN

DET ARKEOLOGISKA ÄVENTYRET

Ett nytt klassrum skulle skapas men hur ska det göras? Vi började

SPÖKHISTORIER. Den blodiga handsken Spökhuset. En mörk höstnatt Djurkyrkogården

Ale för alla. Hur ska alla människor kunna vara med i samhället? De saker som ska göra det bättre finns med i en plan.

oskar skog oskar skog POJKEN POJKEN SOM FANN SOM FANN EN NY EN NY FÄRG FÄRG

Leonardo da Vinci och människokroppen

5 STEG TILL DITT UNIKA KONSTVERK

en cigarett en flaska ett rum ett äpple en kurs en kompis en turist en buss en gurka ett brev

Prov svensk grammatik

ENA- projekt År 2, Fria Emilia HUSET

DRÖMHUSET. Veckans höjdpunkt: TRAKTORNS LAMPOR. Gruppens projekt vår Närmiljö Rinkeby rullar på för fullt.

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.

VÅR RESA TILL BOSNIEN 2008

Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund

FÄRGLÄRA Portfolieuppgift i bild

VERKTYGSLÅDA TILL HEJ LÄRARE!

Fondation Beyeler. Basel-galleristen Ernst Beyeler hör tveklöst till de viktigaste nutida konsthandlarna och -samlarna.

Måndag 8/ :05 Avfärd med buss från Söderhamn. 06:25 Byte till tåg i Gävle

Carl Larsson vänner & ovänner

AKTIVITETSHANDLEDNING

Tappa inte bort häftet för det ska du lämna in tillsammans med de skriftliga arbetsuppgifterna. Lycka till! Sofia

Läskort 2. Läskort 1. Läskort 4. Läskort 3

Till gruppbostäder och daglig verksamhet: Moderna Museet samling

SVENSKA Inplaceringstest A

Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.

INFORMATION FÖR KONSTNÄRER

Spelschema för årets fotbollsmästerskap! island tyskland Söndag 14/7 Växjö Arena, Växjö. Söndag 14/7 Kalmar Arena, Kalmar

Teckenspråksforum. Teckenspråkets dag maj

Inplaceringstest A1/A2

1. Han heter Tim. 2. Hon heter Lisa. 3. Hon heter Malin.

MODERNISMEN KONST IDAG DEL III OCH IIII

DE FYRA ELEMENTEN UPPGIFTSMATERIAL

LEVA LIVET 2. Arbetsblad. Vem är jag? (sidan 2) 1 Presentera dig själv. Vem är du? Måla en bild av dig.

Vad får jag fotografera?

LÄTTLÄST UTSTÄLLNINGSTEXT ARKITEKTUR I SVERIGE. funktion, konstruktion och estetik

Namn: Det här är jag (Här kan du rita eller skriva)

Fakta om Malala Yousafzai

Läxa nummer 1 klass 2

Kristinehamn En plats att längta till. Lättläst

Vi hoppas att ni har glädje av berättelsen om Undra!

6. SVENSKA OCH BILD ÅK 5

Min matematikordlista

Skolprogram. Vårterminen 2009

Plan för kulturen och biblioteken i Markaryds kommun

bror hjorths hus konstpedagogiskt program 2013 bror hjorths hus konstpedagogiska program 2013

Nu är pappa hemma Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor

Arbetsblad för gymnasiet Passioner

RESAN. År 6. År 7. Målet i år 7 är att klara av nedanstående resa:

Läsnyckel När Fatima blev fågel författare: Morten Dürr illustratör: Peter Bay Alexandersen

Porträtt. Om du undrar något, hör av dig till Karolina, konstpedagog på Falsterbo konsthall. eller

Kultur i förskolan, 4-5 år

Vi i trean började med att titta på olika verk av Jackson Pollock och en film där man ser hur Jackson Pollock gör en tavla.

BROR HJORTHS HUS på egen hand Torsdagar kl ÅR 4-6

Berlinmuren Frågeställning: Vad är Berlinmuren? Orsaker? (Varför byggde man Berlinmuren?) Konsekvenser? Berlinmurens avskaffande.

ew York Praktfullt i 49 KRONOR 80 NOK

Impressionismen Konstnärerna ville ge betraktaren ett stämningsladdat intryck. Det impressionistiska synsättet innebar att konstnärerna inte i detalj

Den Magiska dörren av Tilde och Saga Illustrationer av Tilde

Visning och verkstad utan krångliga ord

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild

EN TJUV UTANFÖR DÖRREN Lärarmaterial

Kvinnor och män i surrealism

Transkript:

Lättläst om Moderna Museet och några av våra konstverk

Karta Moderna Museet Till Plan 1 och 2 Med stöd av:

Välkommen till Moderna Museet! Moderna Museet visar konst från år 1900 till idag. Här kan du se målningar, skulpturer, fotografier och videokonst av svenska och utländska konstnärer. Moderna Museet visar tillfälliga utställningar, som du kan se en kort tid. De finns i rum på plan 4 och plan 2. Titta på kartan i häftet. Där har rummet för tillfälliga utställningar gul färg. Moderna Museet samlar konstverk och har en stor samling av konst från 1900-talet till idag. I rummen med orange färg på kartan visas konstverk i samlingen. Det finns inte plats att visa all konst Moderna Museet äger. Vi visar ett urval som ändras ibland. Utanför museet finns flera konstverk. Du kan läsa om dem längre fram i det här häftet. Bilden på framsidan: Paradiset av Niki de Saint Phalle och Jean Tinguely 1966

Om Moderna Museet Staten äger Moderna Museet och därför äger också du konsten här. Museet samlar konstverk och har en stor samling av konst från 1900-talet till idag. Museet har omkring 8 tusen målningar, skulpturer och konstverk som kallas installationer. Museet har också omkring 30 tusen teckningar, akvareller som är målade med vattenfärg, och tryck på papper, som kallas grafik. Dessutom 100 tusen fotografier, filmer och videokonstverk. De flesta konstverken i samlingen är gjorda av män. Museet köper nu konstverk av kvinnor, som vi tycker fattas i samlingen. Moderna Museet öppnade 1958 och blev en viktig plats för ny konst i Sverige. För omkring tio år sedan byggdes ett nytt och större museum på samma plats. Den spanske arkitekten Rafael Moneo ritade den nya byggnaden. Det är denna byggnad som är Moderna Museet idag. Från utställningen Hon en katedral av konstnärerna Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely och P.O. Ultvedt 1966

Om några konstverk på Moderna Museet Här i häftet berättar vi om några konstverk i Moderna Museets samling. Under 1900-talet arbetade konstnärer med olika ämnen och på många olika sätt. Det kan du se när du går runt i museet. Vi berättar om några konstverk från olika tider och börjar med den äldsta konsten i salen längst bort i korridoren och går sedan framåt i tiden. Men du kan välja att gå runt som du vill i museet. Våra värdar kan svara på dina frågor och hjälpa dig. Våra museivärdar berättar gärna om konstverken och kan svara på dina frågor.

Henri Matisse Marockanskt landskap 1912 Henri Matisse var från Frankrike och levde från 1869 till 1954. I början av 1900-talet började konstnärer undersöka hur de kunde arbeta med färg och form istället för att måla av det som fanns runtomkring dem. Det kan du se i målningarna i det här rummet. Matisse målade inte av ett landskap. Han målade hur det kändes att vara där. Han använde färgerna för att ge en stämning i målningen. Han använde linjer för att man skulle känna rörelse. Denna målning heter Marockanskt landskap och visar ett varmt och fuktigt landskap från Marocko i Afrika. Så här kan det kännas efter ett regn. Ljuset färgar himlen rosa och marken lila.

Sigrid Hjertén Den röda rullgardinen 1916 Sigrid Hjertén var en svensk konstnär som levde från 1885 till 1948. Hon är en av de många svenska konstnärer som reste till Paris och hade Henri Matisse som lärare. Den här målningen heter Den röda rullgardinen. Det är en av hennes mest kända konstverk. Många säger att det är ett porträtt av henne själv. Sigrid Hjertén berättar med starka färger om sig själv och sitt liv. Hon visade aldrig den här målningen på någon utställning. Den kanske var för privat.

Pablo Picasso Kvinnan med blå krage 1941 Picasso levde i Spanien och Frankrike från 1881 till 1973. Picasso prövade nya sätt att måla det han såg. Den här målningen heter Kvinnan med blå krage. Picasso målade henne så att du kan se hennes ansikte från olika håll samtidigt. Picasso arbetade mycket med former. Ibland kan man inte se vad det föreställde från början utan bara formerna är kvar. De andra målningarna i det här rummet visar också hur konstnärerna arbetat med former på olika sätt.

Kasimir Malevitj Svart och vit. Suprematistisk komposition 1915 Malevitj levde i Ryssland från 1878 till 1935. Han studerade på konstskolor och i början målade han landskap. Men sedan ville han inte längre måla av saker. Malevitj var intresserad av det andliga i konsten. Han skapade sin egen stil som han kallade suprematism. Hans konst skulle vara till för alla. I målningarna ser vi enkla former som en cirkel, ett kors eller en fyrkant. Malevitj använde oftast svart, röd eller vit färg. I den här målningen har han använt svart och vitt. De som styrde i Ryssland på den tiden tyckte att dessa målningar var så nya och farliga att de länge inte fick visas där.

Marcel Duchamp Cykelhjulet på pallen 1913 Marcel Duchamp levde i Frankrike och USA från 1887 till 1968. Moderna Museet har många konstverk av Duchamp. Duchamp var den förste konstnär som visade vanliga saker som konst på ett konstgalleri. Han visade till exempel en flasktorkare, som man satte upp diskade flaskor på. Han visade också en pissoar, som finns på herrtoaletter och döpte den till Fontän. Han gjorde konstverk av vanliga saker som han satte ihop som här ett cykelhjul och en pall. Han kallade sina konstverk för ready-mades som betyder redan gjorda. Duchamp var intresserad av frågan om vad konst är. Hans svar var att det kan vara allting som en konstnär väljer att visa som konst.

Meret Oppenheim Min guvernant 1936 Meret Oppenheim var en konstnär från Schweiz som levde från 1913 till 1985. Hon bodde en period i Paris där hon träffade konstnärer som med sin konst ville få oss att tänka på hemligheter i livet. De satte ofta ihop saker, som inte hörde ihop. Oppenheim blev mycket berömd för några sådana konstverk, till exempel en tekopp som är klädd i päls. De här högklackade damskorna är också berömda. De är hopbundna och liknar en grillad kyckling på ett silverfat. Konstverket heter Min guvernant. Guvernant betyder barnflicka. Skorna kan ge oss tankar om hur kvinnors liv var i samhället i början av 1900-talet. Se hur hårt skorna är snörda!

Salvador Dalí Wilhelm Tells gåta 1933 Salvador Dalí föddes i Spanien 1904 och dog 1989. Han flyttade till Paris där han träffade konstnärer som var intresserade av drömmar, tankar och känslor i vårt inre. Man kan se vad deras bilder föreställer, men sakerna och människorna är inte som vi är vana vid att se dem. Målningarna är som gåtor som vi själva får hitta svaren på. Den här målningen heter Wilhelm Tells gåta. Wilhelm Tell är en påhittad hjälte som inte ville lyda dem som har makten. Som straff skulle han skjuta ett äpple från sin sons huvud. Du kan se en man med en väldig skinka, en klocka som smälter, kryckor och mycket annat. Nere till vänster vid mannens väldiga fot finns en mycket liten vagga med ett litet barn.

Några fotografier i Moderna Museets samling Människan uppfann fotografiet för mer än 150 år sedan. Sedan dess har fotografer arbetat på många olika sätt med fotografi. Barbara Morgan Barbara Morgan levde i USA från 1900 till 1992. Bilden heter Vår på Madison Square och är från år 1938. Den är gjord av flera fotografier lagda på varandra. I den stora bilden ser du människor som går ute i snön. I den bilden har hon lagt in två andra fotografier: ett fotografi med en man som går utan skjorta, och ett annat fotografi med tulpaner. Man Ray Man Ray levde i USA från 1890 till 1976. Han använde till exempel inte någon kamera utan lade saker direkt på ett papper som var känsligt för ljus, så att det blev mönster och skuggor på det. Detta fotografi heter Rayograph och är från 1923. Henri Cartier-Bresson Henri Cartier-Bresson var en fransk fotograf som levde mellan 1908 och 2004. Han tyckte att det viktigaste för fotografen var att fånga ett speciellt ögonblick med kameran. Denna bild heter Mexiko och är tagen 1934.

Dorothea Tanning Sömnlöshet 1957 Dorotea Tanning är från USA. Hon föddes 1910. Dorotea Tannings målningar berättar om hemliga fantasier, drömmar och lekar. Den här målningen heter Sömnlöshet. Om man inte har kunnat sova på länge, kan allt bli suddigt och sväva som ett moln och bilder blandas ihop. Man vet inte riktigt om man drömmer eller är vaken.

Öyvind Fahlström Världsbanken 1971 Öyvind Fahlström var en svensk konstnär som levde från 1928 till år 1976. Han var mycket intresserad av spel. Här har han använt sig av en spelplan, guldtackor och flyttbara spelpjäser när han gjort sitt konstverk. Formen på pyramiden gör att du kanske tänker på de sydamerikanska indianernas tempel eller på Eldorado, staden gjord av guld? Fahlström ville göra konst som var både rolig och gav kunskap. För honom var det viktigt att konstnärer brydde sig om politik och ekonomi. I Världsbanken visar konstnären världens naturtillgångar och maktspelet om dem. Öyvind Fahlströms konstverk består ofta av många olika saker som man kan sätta ihop på olika sätt. Han prövade många olika material och sätt att arbeta: måleri, poesi, radio, tv och film.

Andy Warhol Dans Diagram (The Lindy Tuck-in-Turn-Woman) 1961 Andy Warhol var från USA och levde från 1928 till 1987. Han var modetecknare, gjorde reklam och var konstnär. Han tog bilder från reklam, tidningar, tv och filmer och använde sig av reklamens sätt att göra bilder. Han använde samma bild flera gånger för att visa hur en bild bara är en bild bland alla andra bilder. I denna målning visar han stegen i en dans. I museet finns också andra konstverk av Andy Warhol. I den långa korridoren på plan 4 kan du se hans tapet med kor på. Warhol upprepar samma ko-bild i starka färger om och om igen på väggen.

Lee Lozano Stansa, kika och känna 1967 1970 Lee Lozano föddes i USA och levde mellan åren 1930 och 1999. Hon bodde en tid i New York. Där tecknade och målade hon mycket under 10 år. Denna målning som hon kallade Stansa, kika och känna arbetade hon med från år 1967 till år 1970. Först målade hon mycket noga med en bred pensel. Tittar du nära kan du se spåren från penseln. Hon tänkte länge och gjorde många skisser på papper. Sedan gjorde hon runda hål som hon stansade i målningen. Om du kikar ser du väggen genom hålen. Du ser också målningens träram. Lee Lozano tyckte att idéer är den starkaste kraften i världen. och gjorde också konst som handlade om idéer. Hon skrev alltid ned på papper vilken konst hon skulle göra. 1971 gav hon sig själv ett sista uppdrag: att sluta vara konstnär! Hon skrev att det var det svåraste konstverk hon någonsin gjort. Lee Lozano slutade att göra konst och var länge bortglömd som konstnär. Hon dog 1999 när hon var 69 år gammal.

Eva Hesse Utan titel 1965 Eva Hesse levde i Tyskland och USA från 1936 till 1970. Det här är en skulptur gjord av plast och trä med ett snöre lindat omkring. Konstnären har målat snöret noga. Skuggan av skulpturen på väggen blir som en teckning som ändras när skulpturen sakta rör sig. Konstverket har inget namn. Formen är mycket enkel och brukar kallas minimalism.

Paul McCarthy Ketchup Sandwich 1970 2007 Paul McCarthy är från USA och föddes 1945. Det här konstverket heter Ketchup Sandwich. Det består av glas-skivor och mellan dem rinner tomatketchup ut. Det står ketchupflaskor bredvid på golvet. Ketchupen kan också se ut som blod, som i skräckfilmer. Många av McCarthys konstverk kan se våldsamma och äckliga ut och ibland överdriver han så mycket att de kan bli roliga. McCarthy har arbetat med performance och ofta använt sig själv i sina konstverk. Performance är som teater, där konstnären spelar en roll. Ofta filmar konstnären sin performance. Då kan vi kan se den i efterhand som flera av videokonstverken i detta rum.

Konsten utanför museet Runt omkring museet finns flera konstverk. Mittemot museet, bland träden, står ett konstverk som heter Paradiset. Det är skulpturer i glada färger och maskiner av konstnärerna Niki de Saint Phalle och Jean Tinguely. När du går mot ingången till museet ser du en skulptur, i flera delar, som rör sig. Det är De fyra elementen av Alexander Calder. Det finns fler konstverk runt Moderna Museet. Fråga någon av värdarna på museet var de finns om du inte hittar dem. Paradiset av Niki de St Phalle och Jean Tinguely 1966 De fyra elementen av Alexander Calder 1961

Information för våra besökare Det finns restaurang, café och espressobar i museet. Det finns plats för att sitta och äta matsäck på plan 1. 30 personer får plats. Det går inte att beställa platser där. Det finns handikapptoalett. Du kan låna rullstol. Det finns inga trösklar i museet. Det finns skötrum med skötbord. Du kan låna sittvagn. Det finns hiss mellan våningarna. Det finns skåp där du kan låsa in värdefulla saker. Det finns garderob, men ingen vaktar kläderna i garderoben. Du kan boka visning på teckenspråk och visning för synskadade.

Det finns en Audioguide på flera språk. Då lyssnar du i hörlurar på en guide som berättar om konsten. Du lånar den i entrékassan. Det är gratis. Det finns hörslinga i entrékassa, biograf och auditorium. Det finns en hals-slinga till Audioguiden att låna i entrékassan. Det finns museivärdar, som gärna svarar på frågor. Det finns parkeringsplatser utanför entrén från sjösidan. Det finns handikapplatser både utanför huvudentrén och entrén från sjösidan. Copyright BUS/2010 avseende följande konstnärer: Succession H. Matisse, Succession Picasso, Succession Marcel Duchamp, Meret Oppenheim, Salvador Dali, Gala-Salvador Dali Foundation, Man Ray Trust, Alberto Giacometti, Dorothea Tanning, Andy Warhol Foundation for the Visual Arts/ARS, New York, Robert Rauschenberg/Untitled Press, Inc., Öyvind Fahlström, Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely, Alexander Calder. Bilder av nedanstående konstnärer återges med tillstånd av innehavaren av de konstnärliga rättigheterna: Eva Hesse, Sigrid Hjertén, Henri Cartier-Bresson/Magnum Photos, Gerhard Richter, Barbara Morgan, Paul McCarthy, Karl Heinz Hernried, Lee Lozano, Ann-Sofi Sidén Texter: Eva Hallin, Martin Petéus, Helena Åberg, Moderna Museet 2008 2010. Textbearbetning: Lättlästtjänsten vid Centrum för lättläst.

När är museet öppet? Museet är öppet: Tisdagar klockan 10.00 20.00 Onsdagar söndagar klockan 10.00 18.00 Måndagar är museet stängt. Vad kostar det? Det är gratis för alla som är 18 år och under och för elever på gymnasiet och SFI-grupper som har en lärare med sig. För vuxna kostar det 100 kronor och för pensionärer och studenter 80 kronor. Hur åker du till Moderna Museet? Moderna Museet ligger på Skeppsholmen i Stockholm. Du kan åka till museet med buss 65 från Centralstationen. Du kan ta tunnelbana till Kungsträdgården och gå över bron till Skeppsholmen. Du kan åka med Djurgårdsfärjan från Slussen eller Djurgården till Skeppsholmen. Telefonnummer Växeln: 08-519 552 00 måndag till fredag. Informationsdisken i museet: 08-519 552 89 när museet är öppet tisdag till söndag. Hemsida På vår hemsida www.modernamuseet.se kan du läsa mer om vad som händer på museet, vilka utställningar som visas och när du kan gå på guidade visningar. Texten är skriven i samarbete med Centrum för lättläst.