============================================================================

Relevanta dokument
ArtNr Utförande Beskrivning EAN Frp Enh A/E TM. E m 3x1,5mm2 vit SB Frp 1 1 1

============================================================================

============================================================================

Första riktiga LED-installationen Postad av Tim - 16 jul :54

Elinstallation Installationskablar

============================================================================

============================================================================

Elcentral inne i våtrum. Tillåtet eller ej? Postad av Anders Rylander - 12 aug :31

EXQ-Light Pro lättskalad, vit och smidig att böja.

Lumination LED-lampor

Varför jordar man transformatorns sekundärsida? (Nollpunkten i Y-kopplad trafo) Postad av Mathias - 20 mar :17

Anslutningskabel för spishäll Postad av Salimholm Fadi - 10 apr :01

============================================================================

============================================================================

Koppla in sig på trefas grupp? Postad av Farre - 11 apr :23

Du har ännu inte svart på frågan om en jfb löser med en maskin med jordfel i, i ett uttag som är ojordat.

============================================================================

Ny standard nya kablar Nu är de här! CPR-godkända installationskablar med högsta kvalitet, hanterbarhet och finish.

Impressivo och Jussi För utanpåliggande installation

varför kan man ibland mäta upp ca 230v mellan nolla och jord? Postad av hanna mastad - 04 nov :38

LED-armaturer som glimmar/glöder svagt då de är avstängda Postad av Ronnie Lidström - 06 aug :32

Potentialutjämning i badrum/golv. Postad av kamilenski - 09 aug :08

Easy. at work! Easy. Kablar för en enklare vardag.

Sortimentslista 2015/3

Buddy en stryktålig kompis. Får kabeln att glida smidigare.

Laborationsrapport. Lab nr 7. Kurs Elinstallation, begränsad behörighet. Laborationens namn Elinstallation. Kommentarer. Utförd den. Godkänd den.

============================================================================

TEKNISKA BESTÄMMELSER FÖR ELEKTRISK UTRUSTNING

N1XV 5G2,5 som huvudledning Postad av Mats Jonsson - 07 aug :26

CHS Controls. Installationsmateriel för byggnader.

Elrum som förvaring Postad av Martin - 26 feb :36

============================================================================

Hej.. Skall installera ett serverrum som skall ha reservkraft via ett elverk som skall starta om nätet faller.

SORTIMENTSLISTA 2016/2

Elinstallationsreglerna. Utgåva

Buddy en stryktålig kompis. Får kabeln att glida smidigare.

Den här presentationen ger dig några enkla fakta om elektricitet, hur den fungerar och om elsäkerhet.

Re: EL-Vis Q&A till Android och IPhone (Frågor och svar om Elinstallationsreglerna) Postad av Reijo Eriksson - 03 maj :44

Dragkampen är över! Med vår kabelförpackning Buddy glider kabeln friktionsfritt.

Sortimentslista 2018/1

4.1. HelaCon serien. För mer information om dubbla fjädrar, se sida 293. Toppklämmor HelaCon

Funderat en del på varför Ekrk endast får användas inomhus i torra icke explosionsfarliga utrymmen.

Får man klippa stickproppen utan att garantin slutar gälla? Postad av Örjan Borgström - 23 jan :23

Om man ska installera en tvättmaskin i ett badrum är det då krav på JFB om maskinen är fastansluten?

El till arbetsplatser i kontorslandskap. Eluttag infällt i skärmväggar? Postad av Ronnie Lidström - 30 sep :27

Jag menar att man kanske inte bör, men var står det att man inte FÅR? Irritation och ordväxling uppstår.

EASY FÖR EN ENKLARE VARDAG

Produktkatalog INSTALLATION.

============================================================================

Medlemsundersökning - Elsäkerhetsbarometern

============================================================================

Bra att veta vid en KNX installation!

Att köra konstantströms LED med konstantspänning (för Demoväska) Postad av Ronnie Lidström - 30 maj :59

============================================================================

KONTROLL UNDER MONTAGE Bilaga nr 1

Jag har mätt kortslutningsströmmen med min installationstester ute hos en kund och ska räkna ut Ik3.

Jag jobbar på en industri där vi har stort behov av vatten och kan få miljonbelopp i skador vid stopp några timmar.

Ringde en i går kväll och det rök i skarvdosan i väggen, matningen var till en tvättmaskin, så den har väl belastats med ca 10A

FOR SUCCESSFUL RESULTS

Bra att veta vid en KNX installation! Man gör väl rätt från början!

Kablar för larm- och säkerhetssystem. Januari 2012

Checklista för kontroll av elanläggningar Lekmän. CHECKLISTA Utgåva

Sortimentslista 2017/1

============================================================================

Föreläsning 1. Vad är en elektrisk spänning? Ta en bit neutral materia


Lathund Halogenfritt/PVC. Gör ett tryggt och säkert val.

Allmän EL-guide! Praktiska råd & tips, hur du som konsument klarar av de vanligaste situationerna/ problemen i hemmet.

VÄLKOMNA! Arrangeras av Voltimum.se portalen för elproffs

Elinstallationer i badrum

Kablar och anslutningsdon

Färdiga värmekablar för att stoppa in i vattenrör/avloppsrör brukar också ha krav på jordfelsbrytare.

============================================================================

Jordfelsbrytare i badrumsrenovering (utan uttag) Postad av Ronnie Lidström - 13 jan :01

01. Brytare, uttag och installationsmaterial

============================================================================

ÅRLIG BRANDSKYDDSKONTROLL

Laborationsrapport. Grundläggande energilära för energitekniker MÖ1004. Elinstallation. Kurs. Laborationens namn. Namn. Kommentarer.

Installation av Värmefilm, värmefolie.

Utvecklingen av originalet.

Kan man vara säker på kablars kvalitet?

Information om användning av el i båtar både för 12/24V och 220V landström

Välkomna! Så påverkar materialval kabeldimensioneringen

Jag har en fråga som kanske är dum men eftersom jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig med den får ni ursäkta en novis på elfronten...

Installationsmanual. Thermopads Golvvärme Värmekabelkit 10W/m för tunna golv Värmekabel 17W/m för betong golv Värmekabelmatta 10W/m för tunnagolv

Jag kan dock inte hitta något om detta i någon föreskrift. Någon som vet var det kan stå? Är det i nån materialstandard kanske?

Jag ska göra en installation i en verkstad hos en bonde. Det är nya väggar med gips på men golvet är befintlig betong.

Optokabel för Sjöinstallationer

Stadsnätets Kabel-Tv

Kabel & Centralguide. Gruppledningar

Hej, jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med en fråga. Vad är det för skillnad på en kabel som heter

Det är en grov kabel så area för PEN är inget problem även om bara manteln används.

Bruksanvisning i original

Kakel som slutar mitt i ett vägguttag Postad av Tobias Karlsson - 21 jul :05

Elsäkerhet. Lagstiftning och information

55mm. STANDARD Har möjlighet till vidarekoppling på primärsidan och 2 eller 3 utgångar på sekundärsidan. Max belastning per utgång 100VA.

Installation av fjärrströmbrytare HE842, HE843 och HE862(2).

Jag har ju kopplat lite styr och regler för något år sedan, men minnet är risigt.

Spiskåpa SE...3 Säkerhetsföreskrifter...3 Installation...4 Bruksanvisning...7

ELGUIDE. för hantverkaren

Transkript:

Vad använder ni för kabel mellan LED-trafos? Postad av müssli - 13 feb 2016 08:00 Hej! Jag brukar sätta låga pottor typ 7466702 och en driver till varje LED. Har hittills använt TP 90-kabel men undrar om det egentligen behövs. Den klarar ju 90 och är dubbelisolerad, dock dyr jämfört med om man skulle använda FK. Jag lägger slang mellan pottorna och då kan man inte använda "lampsladd" eftersom den inte får läggas i slang. Dessutom är den rund och det blir lite knöligare att få till dragavlasten i drivern. För att inte tala om hur svårt det är att få till anslutningen i Hide-a-lites snabbanslutningar, kabeln är för fintrådig. Är det ok att dra FK? Räknas pottan som kopplingsutrymme? Hur gör ni? Postad av Bo Siltberg - 13 feb 2016 10:43 Nej, en potta är ingen kopplingsutrymme för det är ju helt öppet mot takskivan. Det skulle säkert fungera men det går inte att säga så generellt. Hur man löser en sådan installation med 230 V till varje lampa vet jag inte... Jag kan bara läsa innantill och konstatera krav på skyddsledare och 1.5 mm² för installationsledningar. Man kan ju försöka vrida detta krav lite och påstå att kopplingspunkten finns tidigare och att det handlar om anslutningsledningar till varje spott. Men då ska man dels inte dra detta för långt som folk gärna vill göra och dels hitta en kabel som tillverkaren godkänner för förläggning i rör som t.ex PLS90 och TP90. Det behövs lite riktlinjer här. Tänk om Voltimum eller SEK kunde fungera i detta avseende. Postad av müssli - 13 feb 2016 11:18 Jo, TP90 är ju ok som jag tolkar det, dock onödigt dyr för kunderna. 1 / 6

Jag vet flera på orten som drar FK och jag kan väl tycka att det är ok men jag vill följa föreskrifterna. Det hade varit kul att höra hur andra elektriker på fältet gör men det kanske finns en viss ovilja att bli "avslöjad"... Postad av Tony - 13 feb 2016 17:22 Hej! Drar alltid FK till dessa, tycker att det känns helt okej, pottorna håller bort isoleringen och som jag ser det kan ingenting hända? I spånisolering sätter jag däremot aluburkar som ju är helt täta.. Postad av Bo Siltberg - 13 feb 2016 20:31 Det känns som om du har ett par outtalade förutsättningar för att använda FK? För inte drar du väl FK löst i väggarna? Det där med villkor är knepigt. Om man säger att "FK är tillåten under försättning att..." så kommer detta villkor så småningom att försvinna ur folkmun och kvar blir bara "FK är tillåtet...". Postad av müssli - 13 feb 2016 22:26 Det är ju en väldig skillnad att dra FK löst i väggen jämfört med att dra FK i slang mellan LED-pottor kan jag tycka. Oftast är ju "botten" på kopplingsutrymmet i pottan dessutom gips, ett icke ledande och hyfsat brandsäkert material. Postad av Bo Siltberg - 14 feb 2016 08:34 Det var just sådana förutsättning jag var ute efter, om nu gips är godkänt som kopplingsutrymme... Man kan ju ingalunda säga att "FK är tillåtet". Annars kan man ju likställa det med att dra FK löst i väggarna. Sedan behöver man titta på vad som blir berörbart om armaturen behöver demonteras (eller råkar ramla ut) vid lampbyte. 2 / 6

Postad av Joel Ingolf - 14 feb 2016 09:37 Ja det är ju lite klurigt det där med FK som ligger löst i en potta. Utrymmet är ju avgränsat, men samtidigt är det ju faktiskt inte en kopplingsdosa. För att stilla mitt eget samvete har jag för vana att trä på lite "avskal" eller PVC-slang (typ 0768281) en bit in i slangen. Postad av Pererik Bervenmark - 17 jul 2016 14:13 Jag brukar använda PLS 90 i rör/slang mellan pottorna. Annars finns det silikonslang att trä på FK om vill använda det. /PE Postad av Patrik Hedlund - 17 jul 2016 15:27 Jag kör alltid FK. Blå och orange. //Patrik Postad av Lars Blomkvist - 17 jul 2016 21:14 Vi kör på sunt förnuft, lös FK. Kan man ha enkelisolerade ledare i en stolpe utomhus så funkar det i en testad potta som ansluter mot gips tycker jag. Tycker inte man kan jämföra det med FK löst i väggar. 3 / 6

Postad av Bo Siltberg - 17 jul 2016 22:14 En stolpe (i metall) utomhus är skyddsjordad, det är inte en potta, så skyddet mot elchock är inte uppfyllt i en potta. Nu kan man knappast hävda att en potta är åtkomlig och därmed en utsatt del, så analogin med en stolpe haltar lite. Den andra aspekten om kopplingsutrymmet kvarstår, det går knappast att jämföra en stolpe med en potta och en takskiva. Det handlar inte bara om isolation och skydd mot att FK'ns grundisolering fallerar utan även brandtålighet. Så jag ser inget annat än att det ska vara mantlad kabel ända in i spotten om det handlar om 230 V. Även höga strömmar kan behöva beaktas. Postad av Lars Blomkvist - 17 jul 2016 22:36 Menar du att dubbelisolering är för brandtålighet? En kabel börjar sällan brinna, däremot om anslutningen glappar och då spelar det väl ingen roll om det är dubbelisolering? En stolpe kanske var haltande jämförelse. Tar i stället en central av plast som jämförelse där det kryllar av lös FK Postad av Bo Siltberg - 18 jul 2016 11:21 Nja, inte primärt men visst ger manteln ett visst skydd Du har rätt i att det är anslutningarna som kan gå varma, jag drev iväg lite där. Men visst kan man tänka sig att med FK löst i en potta, kanske skarvade med toppklämmor, så som det kan se ut i en dosa så är det ju bra med en kapsling som inte sprider brand. En dosa och en central är gjorda för att både isolera och hindra brandspridning. Postad av Pär - 06 feb 2017 22:29 Någon som vet varför man inte får dra "lampsladd", RXQ eller liknande i rör? Denna kabeltyp borde ju vara väldigt lämplig enligt mig att ansluta i LED-trafos och har ju en extra mantel om man jämför med FK. Den är ju visserligen mångtrådig men det är ju ingen skillnad att ansluta en kabel i en LED-trafo eller i en stickpropp. 4 / 6

Ni var ju inne på ämnet lite tidigare i tråden, men borde man inte kunna räkna kabel mellan kopplingsdosan och och LED-trafon som en anslutningskabel och gå ner en kabelarea på just den kabeln till 1mm2? Då blir det ju lite enklare att ansluta en kabel med extra mantel i trafon. Postad av Bo Siltberg - 07 feb 2017 05:52 Installation i rör anses vara fast installation och där ställer elinstallationsreglerna krav på 1.5 mm² som minsta ledararea. En anslutningskabel är som det låter avsedd för anslutning av fristående apparater och bör vara synlig och demonterbar huvudsakligen utan verktyg. För övrigt, vad en viss kabel lämpar sig till bestäms av tillverkaren. Draka säger: Halogenfri anslutningskabel för normal drift, t ex i bostäder, kök och kontor; även i fuktiga lokaler för anslutning av t ex tvättmaskiner, torktumlare och kylskåp. Olämplig för permanent utomhusanvändning, eller där risk för skador p g a värme föreligger. Ledarisoleringen skall skyddas mot direkt UV-ljus som kan uppkomma exempelvis i belysningsarmaturer och ljusskyltar. Tittar man istället på den installationskabel som t.ex EXQ säger de Lämpar sig för fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts,... Tyvärr gör tillverkare av drivdon sitt bästa för att försvåra detta med små terminaler som inte är anpassade för installationskabel. Men det finns kabel som tillverkarna tillåter för förläggning i rör t.ex TP90 2x1.5 mm², möjligen även RKX 90 och RXKX 90. Den där tumregeln att gå ned i area på anslutningskabel är av ondo och är tydligen också ett ytterligare skäl att inte börja dra anslutningskabel i rör. Det är bra att förstå varför denna tumregel medger en mindre area. Det finns ingenting magiskt med anslutningskabel i sig som gör att den skulle tåla mer ström eller värme, utan tumregeln bygger på att anslutningskablar är förlagda fritt i luft med god kylning. Stoppar man in dem i ett installationsrör så faller ju då tumregeln platt... Postad av thomas_blekinge - 07 feb 2017 09:58 Eftersom spänningen mellan drivdonet och LED-spottar inte är 230 V utan oftast under 50 V så kan man väl resonera annorlunda. Jag kommer och sätta mina LED-spottar i apparatdosor utan extra pottor. Värmeutvecklingen (3-4 W) är ju extremt liten. Sen mellan dosorna och ut till drivdonet slang med biltemas twin-bilkabel (svart-röd) 0.75 mm2. Isolationsmässigt borde det vara tillfyllest med 5 / 6

dubbelisolering hela vägen. Postad av Bo Siltberg - 07 feb 2017 11:07 Tråden handlar om 230 V-system fram till antingen drivdon eller lampa med inbyggt drivdon. På klenspänningssidan om drivdon gäller andra regler enligt avsnitt 715. För de vanliga LED-installationerna av downlights finns i praktiken inget att ta hänsyn till annat än val av godkänt drivdon då det har de skydd som behövs, plus tillverkarens anvisningar förstås. Postad av Pär - 07 feb 2017 22:12 Den där tumregeln att gå ned i area på anslutningskabel är av ondo och är tydligen också ett ytterligare skäl att inte börja dra anslutningskabel i rör. Det är bra att förstå varför denna tumregel medger en mindre area. Det finns ingenting magiskt med anslutningskabel i sig som gör att den skulle tåla mer ström eller värme, utan tumregeln bygger på att anslutningskablar är förlagda fritt i luft med god kylning. Stoppar man in dem i ett installationsrör så faller ju då tumregeln platt... Du har helt rätt i det du säger! Man får använda de kablar som är godkända och regelrätta att använda, nya lösningar lär ju komma då utvecklingen går framåt. Även om vissa kablar är dyrare så finns det ju som sagt en anledning till att man ska använda just dessa i vissa fall. 6 / 6