Servicebostad. -VAD ÄR DET? -Lättläst. Östra Göinge kommun www.ostragoinge



Relevanta dokument
Servicebostad - VAD ÄR DET? Östra Göinge kommun

Gruppbostad. - VAD ÄR DET? - Lättläst. Östra Göinge kommun

Gruppbostad - VAD ÄR DET? Östra Göinge kommun

Servicebostad. Lättläst VAD ÄR DET? VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET

Servicebostad VAD ÄR DET? VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET

Gruppbostad. Lättläst VAD ÄR DET? VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET

Gruppbostad VAD ÄR DET? VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET

Servicebostad i Håbo kommun

Gruppbostad. - Vad är det?

Servicebostad. Enligt LSS, Lagen om stöd och service

Servicebostad LSS Sektor stöd och omsorg

Gruppbostad i Håbo kommun

Gruppbostad. Enligt LSS, Lagen om stöd och service

Gruppbostad LSS Sektor stöd och omsorg

Gruppbostad vad är det?

Att flytta in i servicebostad

Att flytta in i gruppbostad

Att bo i en LSS-bostad. Här får du veta mer om vad en LSS-bostad är och hur det fungerar att bo där

LSS-bostad. för vuxna personer med funktionsnedsättning

Boendestöd VAD ÄR DET? VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET

Gruppbostad och servicebostad

Egnahemsgatan 13 VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET

Skärlundagatan 8 VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET

Boendestöd. Lättläst VAD ÄR DET? VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET

Gruppboende och serviceboende

Kungsängen i Nora AB - en handbok om att bo i gruppbostad

Stödet kan vara både praktiskt och socialt och utgår från ditt hem, men kan också omfatta situationer utanför hemmet.

Skärlundagatan 8. norrkoping.se

Lättläst LSS för vuxna

Stöd i vardagen från Omvårdnad Gävle

Stöd och service till pensionärer och personer med funktionsnedsättningar i Norrköping

LSS Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade

Stödet kan vara både praktiskt och socialt och utgår från ditt hem, men kan också omfatta situationer utanför hemmet.

Vad är boendestöd? När du ansöker ska du vara beredd på att ta emot stöd. Ditt boendestöd utgår från det beslut som du har fått efter din ansökan.

Leva som andra. Stöd för dig som har en funktionsnedsättning

LSS är en lag. LSS betyder Lagen om stöd och service åt vissa funktionshindrade.

Att leva som andra. Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Handikappomsorgen

LSS. Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade

LÄTTLÄST OM LSS. Det är kommunen och landstinget som ska ge den hjälp som behövs. Här får du veta mera om vad som gäller.

Stöd i Sollentuna. Information till dig som är vuxen och har en funktionsnedsättning. Senast uppdaterad:

Äldreboende. Information från Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen

LSS. Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade. Lättläst

LÄTTLÄST LSS. Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade

Knaggs Väg KYRKHULT. Välkommen till. Särskilt boende. Enhetens namn: Adress:

LSS. Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade

Uppdaterad

Har du förbättringsidéer eller synpunkter kring din insats från oss? Om du inte är nöjd är det viktigt att vi får veta det. Vi vill bli bättre!

LSS. Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade. 1 Lättläst version

Om du får ett negativt beslut kan du överklaga. För mer information, ring mottagningsgruppen på

Älvgården. Information till den enskilde och anhöriga

Välkommen till Krabbängsgården i Moholm

LSS Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade. lättläst

Jurslavägen 31. Att bo på Jurslavägen

Insatsen kontaktperson enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade

Stöd i Sundbyberg. För dig som är vuxen och har en funktionsnedsättning SOCIAL- OCH ARBETSMARKNADSFÖRVALTNINGEN

PLAN. Stadskontoret. Plan för vård- och omsorgsverksamheten i Malmö stad. Lättläst

Informationsfolder. För personer med funktionsnedsättning som ansöker om stöd enligt LSS

Leva som andra. Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Vård och omsorgsboende. Information till dig som snart ska flytta in

Tåsjögården. Här kan du nå oss! Information till den enskilde och anhöriga. Tåsjögården Hemvägen Hoting

Information om LSS LÄTTLÄST

LSS Information för personer med funktionsnedsättning

Här kan du läsa om LSS

Särskilt boende. Information från Omsorgsförvaltningen, Alvesta kommun. Uppdaterad

Torsås. Lättläst. kommun LSS. Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade

Information om vårdbostad. Att bo i vårdbostad

Insatsen vård- och omsorgsboende

Lättläst. lagen LSS. service. Det kan. med nstlagen,

Introduktion. Personkretsen. Paragraf 1. LSS har bestämmelser om hjälp till dessa personer:

LSS. Här kan du läsa om... Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade

Har du förbättringsidéer eller synpunkter kring din insats från oss? Om du inte är nöjd är det viktigt att vi får veta det. Vi vill bli bättre!

GLÄNTAN VÄLKOMMEN SOM HYRESGÄST TILL. Telefonnummer: Malmgatan Smedjebacken.

Information om Insatser för vissa funktionshindrade enligt LSS

LSS. Lättläst version

Omsorg om funktionshindrade. Information och stödformer

HJÄLP OCH STÖD. för dig som är äldre eller har funktionsnedsättning

Information om. LSS- Lagen. stöd och service till vissa. funktionshindrade. Telefonnummer: LSS-handläggare Tina Persson

Hemstöd. För dig med en psykisk funktionsnedsättning

Vård- och omsorgsboende. Information till dig som snart ska flytta till ett vård- och omsorgsboende

Välkommen till Flintebro. ett särskilt boende. i Skurups kommun

Stöd i Sundbyberg. För dig som är barn eller ungdom och har en funktionsnedsättning SOCIAL- OCH ARBETSMARKNADSFÖRVALTNINGEN

Granbacken. Information till den enskilde och anhöriga

Att leva som andra. Information om Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade

Välkommen till ditt nya boende!

Stöd till dig som har en funktionsnedsättning

Om stöd och insatser enligt LSS. För dig som är vuxen med en funktionsnedsättning

Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade

MUNKBOGÅRDEN VÄLKOMMEN SOM HYRESGÄST TILL. Telefonnummer: Högstensgatan 3A Smedjebacken.

Att bo i särskilt boende

Brukarrevision. Länsmanstorget 1 Västra Hisingen

Information till dig som bor på Trögdshemmets omvårdnadsboende. Trögdshemmets omvårdnadsboende. Enköpings kommun

Välkommen till Aspen o Linden

OCKELBO KOMMUN Socialförvaltningen. Bostad med särskild service

Alla har rätt att bo tryggt. Vi vill att du ska trivas som hyresgäst hos ÖBO. Det innebär bland annat att du ska kunna få lugn och ro i din bostad.

STÖD OCH SERVICE FRÅN HANDIKAPPFÖRVALTNINGEN

Stöd i vuxenlivet - Sammanställning av stödinsatser för personer med funktionshinder

Vård och omsorg. Äldreomsorg, handikappomsorg, hälso- och sjukvård

Välkommen till Ekebacken

Erbjudande när Kramfors kommun nyttjas som anordnare av personlig assistans bilaga till avtal om personlig assistans uppdaterad senast

LSS Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade

Transkript:

Servicebostad -VAD ÄR DET? -Lättläst

Vad är en servicebostad? Här får du information om vad en servicebostad är och hur det kan fungera att bo i en servicebostad. Här får du veta vilka rättigheter och skyldigheter som gäller när du bor i servicebostad. Det är svårt att beskriva exakt hur det är att bo i en servicebostad. Det beror på hur du vill ha det och vad som är viktigt för dig och dina grannar i servicebostaden. Servicebostad är för dig som: Behöver hjälp ibland. Behöver personal i närheten. Kan vara självständig till viss del. Klarar av att vara ensam. Klarar av att stödet är planerat i förväg. Inte behöver så mycket spontant stöd. Kan kalla på hjälp själv genom att kontakta personal.

Du som bor i servicebostad har ofta en egen lägenhet, oftast i ett vanligt hyreshus. Personalen finns nära dig, i samma hus eller i grannhuset. Det finns också ett gemensamt utrymme där du vid bestämda tider kan träffa personalen och dina grannar på servicebostaden. I servicebostaden får du stöd av personal för att du ska bli så självständig som möjligt. När du väljer att bo i servicebostad är du beredd på att ta emot stöd från personalen. Personalen kan bland annat stödja dig med: Att sköta ditt hem. Att ordna rutiner för att du ska få en bra dag. Att planera måltider. Att planera inköp, som mat och kläder med mera. I det du vill göra på fritiden. I kontakten med dina anhöriga, god man och vänner.

Att bo i servicebostad När du bor i en servicebostad har Östra Göinge kommun förstahandskontrakt och du hyr sedan av kommunen. När du hyr en lägenhet är du hyresgäst. Du får själv möblera och se till att du har det du behöver i din lägenhet. Det är ett stort ansvar som hyresgäst att bo i en egen lägenhet. Precis som för alla gäller hyreslagen. Det betyder att du ska sköta om lägenheten du hyr. Om lägenheten har en balkong eller uteplats ska du sköta den. Du kan få stöd av personalen för att kunna städa och sköta din lägenhet och balkong eller uteplats. Som hyresgäst får du inte störa dina grannar med till exempel hög musik eller stora fester. Om något i lägenheten eller i huset förstörs av dig eller dina vänner är det du som hyresgäst som får betala för skadan. När du har gäster som sover över hos dig eller om du sover över hos någon ska du säga det till personalen. Om det till exempel uppstår en brand ska personalen veta hur många som finns i servicebostaden. Det är du som bestämmer i din lägenhet. Andra får inte gå in i din lägenhet utan att du säger ja till det.

Hyresvärden får i vissa fall gå in i din lägenhet utan din tillåtelse. Du bestämmer själv vilka personer du vill bjuda hem till din lägenhet. Det gemensamma utrymmet finns i närheten av servicebostaden. I det gemensamma utrymmet kan du och dina grannar på servicebostaden göra aktiviteter tillsammans så som att spela spel, ha brukarmöten och fika. Du bestämmer själv om du vill vara med på aktiviteter i det gemensamma utrymmet. När du bor i servicebostad ska du vistas där minst halva månaden. Stöd och hjälp Du bor i en servicebostad för att få stöd och hjälp med det som du har svårt att klara av själv. Du ska vara beredd på att ta emot det stöd som du behöver och som du och personalen kommit överens om. Det är du som bestämmer hur stödet i din vardag ska se ut. Personalen stödjer dig så att du ska bli så självständig som möjligt. Du kanske behöver stöd med: Att komma upp på morgonen och komma iväg till din sysselsättning (arbete, skola, daglig verksamhet eller träffpunkt med mera). Att sköta din lägenhet. Att ha kontakt med vänner och anhöriga.

Att planera för måltider. Att planera fritiden. Annat du kan behöva hjälp med. Fritid, aktiviteter och egen tid Fritid är den tid du inte är på din sysselsättning. På fritiden behöver du göra saker i ditt hem så som att städa och tvätta. Du kan även göra olika aktiviteter, antingen egna eller tillsammans med andra. På fritiden kan du även vila, gå på promenad, lyssna på musik, se på film och tv eller inte göra någonting. Du väljer själv och personalen stödjer dig i det du vill göra. Ibland ordnar gemensamma aktiviteter för dig och dina grannar. Du väljer själv om du vill vara med på gemensamma aktiviteter. Du får gärna komma med förslag på aktiviteter till personalen. Det finns möjlighet för dig att få egen tid att göra aktivitet tillsammans med personal utanför hemmet. Det är viktigt att du säger till i god tid. Då har personalen tid att planera för att kunna följa med dig. Om du planerar att vara borta under en period från servicebostaden ska du meddela personalen i god tid.

Kontaktperson När du bor på en servicebostad har du minst en kontaktperson från personalen. Kontaktpersonen ska stödja dig i kontakt med god man, sjuksköterska, arbetsterapeut, vårdcentral, skola, daglig verksamhet och andra kontakter som är viktiga för dig. Att flytta in i servicebostad Viktigt att tänka på när du flyttar till servicebostad: Hyran ska betalas i tid varje månad. Du får ha husdjur om du klarar att ta hand om djuret själv. Husdjuret ska vistas i din lägenhet. Personal tar inte hand om ditt husdjur. I samband med att du flyttar in i servicebostaden erbjuds du att tillsammans med dina anhöriga beskriva lite mer om vem du är och vad som är viktigt för dig. Saker som du tycker om att göra, saker som du inte tycker om och personer som är viktiga för dig. Då vet personalen när du flyttar in i servicebostaden lite mer om vem du är. När du flyttar in i servicebostaden kommer ett välkomstsamtal att ske. Där kommer man överens om hur din inflyttning ska fungera så att det blir bra för dig. Ni pratar om vilka förväntningar du har på boendet och personalen. Du får även information om hur det fungerar i servicebostaden och vilka som arbetar där.

Det du behöver fundera över och ordna innan du flyttar in i servicebostaden är till exempel: Adressändring Hemförsäkring Telefonabonnemang Elavtal Tv-licens Ansöka om bostadstillägg eller liknande. Bredband Det behöver du bara göra om du vill ha bredband. Avtal för kabel-tv. Det behöver du bara göra om du vill ha kabel-tv. Du ansvarar för att dina möbler och saker kommer in i din lägenhet när du flyttar in i servicebostaden. När du flyttar in i servicebostaden kan personal stödja dig i att packa upp saker. Genomförandeplan När du flyttar in i servicebostaden skriver du en genomförandeplan tillsammans med din kontaktman. Du bestämmer om du vill att det ska vara fler personer med på mötet om genomförandeplanen. Det kan till exempel vara anhöriga och god man. Det är i genomförandeplanen som du och personalen kommer överens om vad du vill ha stöd med, när du behöver stöd och vad du tycker är viktigt. Genomförandeplanen är viktig

för att personalen ska kunna ge dig stöd och hjälp med det du behöver. Mat och måltider Du handlar och lagar din egen mat. Du kan få stöd av personalen med att handla och att laga mat. Vissa servicebostäder ordnar gemensamma måltider och eller fika. Dessa måltider och fika får du betala själv till självkostnadspris. Servicebostaden skickar då en räkning till dig. Personal Du får stöd i en servicebostad på tider som du tillsammans med personal har bestämt i förväg. Det går att få kontakt med personal utanför dina bestämda tider. Personalen kan inte alltid svara direkt eftersom de även stöttar dina grannar på servicebostaden. Det betyder att personalen ibland hjälper någon annan samtidigt som du vill något. Om du ska träffa vänner eller anhöriga är det bra om du försöker göra det när du inte har planerad tid med personal.

På de flesta servicebostäder finns sovande personal nattetid. Den sovande personalen kan du ta kontakt med vid akuta situationer på telefon eller genom att knacka på. På några servicebostäder finns vaken personal på natten. Personalen har olika yrken och utbildning. Personalen får fortbildning Östra Göinge kommun. Brukarmöten Enhetschefen eller personalen på servicebostaden kan stödja dig och dina grannar på servicebostaden med att ha brukarmöten. På brukarmötena pratar du och dina grannar på servicebostaden om hur ni vill ha det. Ni kan bestämma vilka regler ni tycker ska finnas i det gemensamma utrymmet och vilka aktiviteter ni vill göra tillsammans. Det är du tillsammans med dina grannar på servicebostaden som bestämmer om ni ska brukarmöten. Ni kan ha brukarmöten med personal eller utan personal.

Hälso-, sjukvård och rehabilitering Servicebostaden har ett team. Teamet är en sjuksköterska, en arbetsterapeut och sjukgymnast som du kommer att få träffa. De kan ge dig stöd när det gäller behandling, träning och rehabilitering. Resor När du ska göra resor för att till exempel handla eller åka till och från olika aktiviteter kan du åka med buss och spårvagn eller färdtjänst. Personalen kan stödja dig vid olika resor för aktiviteter. Personal får inte skjutsa dig i sina privata bilar. Servicebostaden kan ordna resor vid olika gemensamma aktiviteter. Exempelvis att ni tillsammans åker i en mindre buss. Personal som kör bussen har utbildning för det. Pengar Behöver du stöd om dina pengar och ekonomi måste du skaffa en god man. Du ansöker om att få en god man eller förvaltare hos överförmyndaren

i östra Göinges kommun. Här på internet hittar du mer information hur du söker en god man eller förvaltare: http://www.ostragoinge.se/omsorg/godman-overformyndare/ Personal kan i vissa fall stödja dig i att ta hand om pengar till mat och aktiviteter. Om du undrar över något Du kan alltid fråga personalen om du undrar något. Du kan också prata med enhetschefen eller din handläggare. Så här söker du stöd Du som vill flytta till servicebostad ansöker om bostad med särskild service enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) eller särskilt boende enligt socialtjänstlagen (SoL). Ta kontakt med kommunens LSShandläggare så hjälper de dig. LSS-handläggaren kan även informera om de olika lagarna. Du når LSS-handläggarna på telefonnummer 044-775 60 00. Om du får ett beslut om att bo på servicebostad är det kommunen som erbjuder bostaden. Din LSS-handläggare kommer att höra av sig när det finns en ledig lägenhet på en servicebostad.

Efter att du har blivit erbjuden en bostad i servicebostad har du tre veckor för att bestämma dig om du vill tacka ja till lägenheten. Om du får ett beslut om att du inte får servicebostad kan du överklaga. Mer information om att överklaga får du av din LSS-handläggare. Tystnadsplikt Personalen i servicebostaden har tystnadsplikt. Det betyder att de inte får prata, eller lämna ut uppgifter, om dig med personer du inte vill, varken skriftligt eller muntligt. Det gäller även till god man och anhöriga. Personal som arbetar i servicebostaden får prata med varandra om ditt behov av stöd. Det gör de för att du ska få det stöd du behöver. Undantag från tystnadsplikten kan i princip bara brytas om: Du själv går med på det. Det är uppenbart att du inte tar skada av att uppgifterna lämnas ut. Ett barn riskerar att fara illa. Då är personalen skyldig att göra en anmälan till en annan myndighet.

Dokumentation Lagen säger att personalen måste dokumentera. Det betyder att personalen skriver ner det som är viktigt för stödet du får för. Det gör personalen för att du ska få det stöd du behöver. Du har rätt att läsa det personalen skriver om dig. Om du vill göra det ska du prata med enhetschefen. Du bestämmer om du vill att anhöriga eller god man ska få läsa det som personalen har skrivit om dig. Gåvor och lån Personal får inte ta emot gåvor eller pengar från dig. Personal får inte låna pengar eller köpa någonting av dig. Kostnader Hyra Du betalar hyra för din lägenhet. Du betalar inte hyra för det gemensamma utrymmet. Vad din hyra är beror bland annat på hur stor din lägenhet är. Mat Du betalar själv för den mat du vill äta.

Fritidsaktiviteter Du betalar själv för dina aktiviteter. Om personal följer med på aktiviteter betalar verksamheten för personalen. Resor Vid gemensamma aktiviteter med dina grannar på servicebostaden betalar du själv dina resekostnader. Åker ni med någon av kommunens fordon delar du och dina grannar på servicebostaden för resekostnaden. Du betalar själv för mat och inträde med mera. Vid egna aktiviteter betalar du själv dina resekostnader. Klagomål och synpunkter Socialtjänsten i Östra Göinge kommun vill ge bra hjälp och service. Därför är det viktigt för oss att få veta vad du tycker om vår verksamhet och den kontakt du har med oss. Hur kan jag lämna synpunkter? Synpunkterna kan lämnas muntligt vid besök eller telefonsamtal samt skriftligt via brev, e-post eller på det förtryckta formulär som finns nedan. Formuläret finns också ute i våra verksamheter. Tveka inte att fråga personalen om du inte hittar foldern. Måste jag skriva på något speciellt sätt? För oss är det viktigt att du fyller i vilken

verksamhet det gäller och vad du har synpunkter på. Hur vet jag att min synpunkt kommit fram? Synpunkten kommer till registrator och registreras där. Om du uppger namn och adress skickar vi en bekräftelse till dig inom fem dagar och talar om vem som kommer att ta hand om din synpunkt. Vad händer sedan? Synpunkten lämnas till ansvarig för den verksamhet som din synpunkt handlar om. Gäller dina synpunkter brister i verksamheten och som gör att vi behöver utreda någon särskild händelse ska du få utredningen inom en månad. Du kommer naturligtvis att kontaktas under tiden utredningen pågår. När utredningen är klar får du den skriftligt. Övrig information Socialtjänstens verksamhet omfattas av Offentlighets- och sekretesslagen. Dina synpunkter hanteras enligt denna lag och det innebär att vissa uppgifter inte får lämnas ut till andra, det gäller exempelvis om synpunkten berör någon som har hjälp och stöd inom vår verksamhet. Dina synpunkter kommer att registreras, sammanställas och användas som en del i arbetet med att förbättra verksamheten. För uppgifter som kan hänföras till en nu levande person gäller Personuppgiftslagen.

Att flytta från servicebostaden Om du önskar byta bostad eller flytta från servicebostaden ska du ta kontakt med din handläggare. Om du flyttar från servicebostaden ska du se till att du lämnar lägenheten i det skick som du fick den från början. Någon kontrollerar det vid en besiktning. Om du flyttar ut från servicebostaden kan personal stödja dig i att packa ner saker. Själva flytten och flyttstädning får du göra själv eller hyra flyttfirma och städhjälp.