Utvärdering APL frågor till handledare VT2014

Relevanta dokument
Utvärdering APL frågor till handledare

Utvärdering APL frågor till handledare VT2015

Utvärdering APL frågor till handledare

Utvärdering APL frågor till handledare HT2014

Hur upplevde eleverna sin Prao?

Utvärdering APL frågor till praktikant

FÖRÄLDRAENKÄTER-BARN. Magelungen Kolloverksamheter BONDEGATAN STOCKHOLM TELEFON

Studiehandledning Komvux Vård Bollnäs

Dagverksamhet för äldre

Utvärdering 2015 deltagare Filmkollo

Kommunal - Åk 2 - Partille kommun

Enkätresultat för vårdnadshavare till elever i Bladins Intern School of Malmö i Malmö hösten Antal svar: 19

Ugglumskolan - Åk 2 - Partille kommun

En annan mycket roligare del i arbetet var att jag ofta fick följa med min handledare ut på

Brukarenkät inom Barn- och ungdomsnämndens verksamheter. Gustavsbergs förskola

Utvärdering APL frågor till handledare HT 15

Målplanering för arbete/sysselsättning Exempel 2:1

Våga Visa kultur- och musikskolor

Övning: Dilemmafrågor

Barns medverkan i den sociala barnavården hur lyssnar vi till och informerar barn. Lyssna på barnen

ÖPPNA DITT HEM BLI VÄRDFAMILJ!

Finansierad av: Tell-Us

UPPDRAG OCH YRKESROLL SOCIALPSYKIATRI

Barns brukarmedverkan i den sociala barnavården - de professionellas roll för barns delaktighet

Bakgrunden till yrkesutbildningen.

Sammanställning av studentutvärderingen för kursen Estetiska lärprocesser 15 hp, ht 2007

Medarbetarindex Förutsättningar i organisationen Samverkan och kunskapsdelning

I vilket förhållande står du till din anhörige som har problem med alkohol/droger? make/maka son/dotter förälder syskon arbetskamrat annat.

Antal svarande i kommunen 32 Andel svarande i kommunen, procent 43 Kategorier ångest? Mycket dåligt Totalt Nej. Någorlunda. Mycket gott.

Delaktighet och inflytande Skolmiljö Kunskap och lärande Bemötande

Enkät till föräldrar och elever i årskurs 3, 5, 8 och Olsboskolan, vt 2015

Kursutvärdering. Samhällskunskap A

Sammanställning av enkätundersökning

Brukarundersökning. Tingsryds Jobbcenter 2009

NKI - Särskilt boende 2012

Elevenkät år

Utvärdering APL frågor till praktikant VT16

Han har tidigare hjälp mig som praktikant och fungerar bra, duktig och vill lära sig.

Utvärdering av 5B1117 Matematik 3

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg)

Sociala berättelser 1

Volontärbarometern. - en undersökning om volontärer och deras

Tryggt i trygghetsboende. Andelen äldre ökar i samhället boendet är en viktig livsmiljö. Bakgrund

Utbildningen Service inom äldreomsorg

Enkätresultat för elever i år 2 i Thoren Business School Helsingborg i ThorenGruppen AB hösten 2014

Trädgårdsdiakoni. -Ett rehabiliterings projekt i Allerums Pastorat

PRAO Årskurs 9 Björnekullaskolan, Åstorp Höstterminen 2011

Trygghet 9 Empati 6 Hänsyn 3 Bemötande 2 Tolerans 2 Förhållningssätt 2 Omsorg 2 Respekt 2 Kamrat 1 Ärlighet 1 Omtanke 1 Skyldighet 1 Rättighet 1

Resultatbeskrivning Barn/elev- och föräldraenkät i förskola, förskoleklass, grundskola och fritidshem - hösten 2014

Utvärdering 2015 deltagare Voice Camp

RAPPORT 1. Dnr Ubn 2008/26 Uppföljning av skriftlig information om elevs ordning och uppförande i gymnasieskolan

Arbetsmöte 1. Vi arbetar med vår värdegrund

Enkätresultat för elever i år 2 i Rekarnegymnasiet 2 i Eskilstuna våren 2013

PRAO åk 8 vecka 13 och Vecka 14 är Påsklov och eleverna är också lediga annandag Påsk vecka 15!

Kulturell vistelse i BERLIN Presentation och utvärdering

SE Varumärkesmätning: Utbildningsradion (UR) Olika typer av chefer och deras roll för det svenska samhället

Enkätresultat för vårdnadshavare till elever i Sälens skola i Malung-Sälen hösten Antal svar: 34

Vad tycker du om sfi?

Om du har några frågor om undersökningen kan du vända dig till <<Kontaktperson>>, <<Tfn kontaktp.>>, som är kontaktperson på din arbetsplats.

Handlingsplan för att motverka diskriminering, trakasserier och kränkande behandling vid Bildningscentrum Facetten

miljö och samhällsbyggnad Till dig som ska börja ditt sista år på en utbildning inom miljö eller samhällsbyggnad

Lärande. Värdegrund. Mitt namn: Min födelsedag: Reflektion. Min familj: Mina intressen: Mina kamrater: Övrigt: Vad tycker jag om fritids?

Delaktighet inom äldreomsorgen

KLOKA FRÅGOR OM ÄLDRES LÄKEMEDELSBEHANDLING ATT STÄLLA I SJUKVÅRDEN

GOLFINSPIRATION Inledning. Släpp kontrollen

Föräldraenkät gällande verksamheten på fritidsklubben Vängåvan vt-14

Vi vill veta vad tycker du om skolan

KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 1/31. KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 2/31

Bilaga till FoU-rapport 2014:2. PERSONALENS UPPLEVELSE AV HEMSJUKVÅRD. Tillgänglighet

NÄR MAN TALAR OM TROLLEN och några andra talesätt

Den moderna lärlingen. larlingibutik.se

Enkätresultat för vårdnadshavare till elever i Montessori Friskola Gotland hösten Antal svar: 13

Medarbetarenkät / Totalrapport Lycksele kommun (ej bolag) Svarsfrekvens: 74,3

VAD TYCKER DE ÄLDRE OM ÄLDREOMSORGEN? - SÄRSKILT BOENDE I HÖGANÄS KOMMUN 2013

Arbetsliv. Rapport: Lyckliga arbetsplatser. Maj 2007, Markör Marknad och Kommunikation AB. Rapport Lyckliga arbetsplatser 2007

PsUUA Helsingborg. För studenter: Höja kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen

Mäta effekten av genomförandeplanen

Enkät till föräldrar och vårdnadshavare om PTA:s kommunikation med mera

Till dig som ska vara handledare vid Arbetsplatsförlagt lärande, APL

Riktlinjer vid risk för underkännande av PTP-tjänstgöring

1En engagerad förälder är positivt. 1 Skriftliga omdömen. 2 En framåtsyftande planering

Lev utan Stress & Oro

Äldreomsorg med omsorg.

Resultat brukarundersökning inom Bergs kommuns hemvård och särskilt boende... 2

Styrelsen informerar.

Kartläggning socialsekreterare 2016 Diagramrapport: Göteborg

Förarbete, planering och förankring

Valberedningen, representant för Y1

Medarbetarenkät / Piteå. Svarsfrekvens: 80,7

Samuel Sköldén Sanna Stadig Samantha Berglind Anna-Sofia Pehrson Seminariegrupp B1 VT-03

Lokal verksamhetsplan lå 13/14 Ärla skola

Att göra ett dilemma hjälpsamt och pratbart. Kan handledning på salutogen och systemisk grund bidra till att alla barn lyckas i skolan?

Självbestämmande och delaktighet

Haparanda Stad. Medarbetarundersökning hösten 2012 Chef/Medarbetare

Kvalitetsredovisning 2006 Önnerödsskolan. En del av det livslånga lärandet

Transkript:

Utvärdering APL frågor till handledare VT2014 Jag har gått den nya handledarutbildningen A. Ja 39 78 B. Nej 11 22 Total 50 100 98% (50/51) Jag har endast gått den gamla handledarutbildningen A. Ja 6 20,7 B. Nej 23 79,3 Total 29 100 56,9% (29/51) Jag har inte gått någon handledarutbildning

A. Instämmer 6 100 Total 6 100 11,8% (6/51) Min praktikant studerar på A. Vård och Omsorgsprogrammet för 1 2 ungdomar åk 1 B. Vård och Omsorgsprogrammet för 2 3,9 ungdomar åk 2 C. Vård och Omsorgsprogrammet för 4 7,8 ungdomar åk 3 D. Vård och Omsorgsutbildning för 15 29,4 vuxna termin 1 E. Vård och Omsorgsutbildning för 12 23,5 vuxna termin 2 F. Vård och Omsorgsutbildning för 14 27,5 vuxna termin 3 G. Annat 3 5,9 Total 51 100

Kommentarer till ovanstående fråga Elev från Söderhamn, sista praktiken före jul 2013. Neuropsyk i Bollnäs. Elev från Edsbyn, första praktiken 2014. voxnadalens gym barn och fritid Jag arbetar inom A. Äldreomsorgen Ovanåker 11 22,4 B. ÄO Bollnäs Karlslund 4 8,2 C. ÄO Bollnäs Hamrelund 3 6,1 D. ÄO Bollnäs Gutenberg 2 4,1 E. ÄO Bollnäs Hemtjänsten 0 0 F. ÄO Arbrå 2 4,1 G. ÄO Kilafors 1 2 H. Handikappomsorgen Ovanåker 5 10,2 I. Handikappomsorgen Bollnäs 10 20,4 J. Psykiatrisk verksamhet 6 12,2 K. Sjukvården 5 10,2 Total 49 100 96,1% (49/51) Kommentarer till ovanstående fråga Neuropsyk i Bollnäs AB Neuropsyk i Bollnas AB Hemtjänsten i Arbrå säbo demens boende jobbar på gymnasiesärskolan höghammar

gymnasiesärskolan höghammar 1. Begriplighet. Med begriplighet menas i vilken utsträckning Du upplever händelser som förståeliga, sammanhängande och ordnade. Jag upplever att jag har kompetens och att jag känner mig väl förberedd i min roll som handledare. B. Instämmer delvis 6 11,8 C. Instämmer i hög grad 20 39,2 D. Instämmer helt 26 51 Total 52 102 skulle vilja gå utbildningen för att känna mej säkrare Det var min första gång som handledare och jag tycker att jag kände mig bra förberedd tackvare handledarutbildningen. Sen kommer jag naturligtvis bli bättre och bättre ju mer elever jag har! Har varit handledare förut, men inte utbildad, Lång erfarenhet från arbetet. men jag har dåligt med datavana turbulens inom personalen på arb.platsen kan göra att kvaliten på praktiken varierar. 2. Hanterbarhet. Med hanterbarhet menas i vilken utsträckning Du upplever dig ha tillräckliga resurser för att kunna möta olika situationer i (arbets-) livet.

Som handledare upplever jag att den elev jag handledde var väl förberedd för att klara de arbetsuppgifter han/hon ställdes inför. A. Instämmer inte 2 4 B. Instämmer delvis 9 18 C. Instämmer i hög grad 21 42 D. Instämmer helt 19 38 Total 51 102 98% (50/51) tiden att sitta med praktikanten kan ibland vara svår att hitta Hade inte varit med om mycket inom vård o omsorg. Men visade intresse och tog del av arbetsuppgifterna på ett moget sätt. 3. I uppdraget som handledare hade jag möjlighet att ge eleven det stöd som han/hon var i behov av B. Instämmer delvis 4 7,8 C. Instämmer i hög grad 22 43,1 D. Instämmer helt 25 49 Total 51 100

jobbar inte varje dag utan jobbar dygn emellanåt. Pga tidsbrist och stress kunde jag ibland inte ge det stöd som jag hade önskat. Stress å hög arb.belastning påverkar givetvis när tiden blir knapp 4. Jag anser att bedömningsunderlaget (checklista och kursmål i handledarpärmen) ger mig tillräckligt stöd vid bedömning av eleven under APL B. Instämmer delvis 4 8,2 C. Instämmer i hög grad 25 51 D. Instämmer helt 20 40,8 Total 49 100 96,1% (49/51) Gjorde ingen sådan bedömning. Check listan skulle utformas efter antal terminer / år eleven gått, ej samma. 5. Meningsfullhet Med meningsfullhet menas i vilken utsträckning Du upplever delaktighet och mening i det som sker. När jag tänker tillbaka på APL upplever jag min handledarroll som meningsfull B. Instämmer delvis 1 2 C. Instämmer i hög grad 16 31,4 D. Instämmer helt 34 66,7

Total 51 100 Jag känner mej nöjd när eleven tycker att det varit en bra praktik. 6. Jag upplever att jag utvecklas i min yrkesroll i mötet med elever B. Instämmer delvis 3 5,9 C. Instämmer i hög grad 10 19,6 D. Instämmer helt 38 74,5 Total 51 100 Framförallt om eleven är intresserad av den utbildningen hon eller han går. Det är inte alla gånger. Det är så nyttigt att ha elev för man får verkligen tänka efter hur man gör osv. Annars går allt på vana.

Jag får chansen att uppdatera mej själv i nya kunskaper. 7. Övriga kommentarer Dålig självkänsla, låg tillit till sig själv, Lågt intresse för yrkesroll? Ungdoms elev senast. Otroligt kunnig elev, med initiativförmåga, bra bemötande till kunder, har gärna sett honom som framtida arbetskamrat. Man lär sig alltid något nytt när man har elever. roligt att utveckla dem med! Språksvårigheter, inte säker på att eleven förstod allt det vi gick igenom. Tycker att det är en utmaning att vara handledare. Jag försöker vara noga och pedagoisk som möjligt, stöttar min elev i allt arbete, men ser gärna att dom har lite go i sig. Som min elev nu vårtermin 2014 så verkar det som dom är tillsagda att titta många dagar och inte ersätta personal. Det är helt rätt men har dom erfarenhet sen tidigare så ser jag inte att det är fel att delta i arbetsgrupp men med tillsyn förståss. tycker att de är jätte roligt att handleda de elever som kommer en roll som jag trivs med och att få träffa dessa fantastiska ungdommar det är nyttigt med elever man får stanna upp o tänka till inspererande att få vara handledare att få leda och lära dom duktiga praktikanter som kommer till oss. En roll som jag stor trivs med Jag hade en väldigt duktig elev som var intresserad och ville lära sig. Då är det jätteroligt att vara handledare. Jag är väldigt nöjd med nya handledar utb i voc och även med medbedömarutb. Intresserad elev som hade egna frågor och funderingar. Insirerande att "fostra" de nya att bli bra arbetskamrater med empati å bra syn på omvårdnad.och att det alltid är spännande och utvecklande att jobba med människor.