en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum att läsa och skriva artiklar



Relevanta dokument
att läsa och skriva artiklar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA

Ali & Eva KAPITEL 7 LÄSFÖRSTÅELSE KORTA SVAR

Min försvunna lillebror

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr

Musen Martina vinner en baktävling

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass

Definition av indikatorer i Barn-ULF 2013

Lyssna, stötta och slå larm!

Allan Zongo. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Henrik Einspor

Jobba med gamla nyheter

Text & Musik Hans Isacsson. Emma Mobbare En tuff tjej som mår dåligt. Elak.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

en lektion från Lärarrumet för lättläst högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin

När Jim går i polisskolan

En vanlig dag på jobbet

MATERIAL TILL EFTERARBETE MED BARN

JAG MÅLAR MIN HIMMEL ORANGE

ina är 9 år och går på Svettpärlan. Hennes bästa vän r Maja. Maja är också 9år och går också på vettpärlan. Hörde du ljudet? Vad menar du?

Ti m S a ll y o c h C ill a fr å n

Skolår 2 Läsförståelse Svarshäfte

Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.

Tema Deckare. Arbetssätt - Enskilt och i grupp - Skriver - Lyssnar - Läser - Diskuterar - Ser film - Jobbar med appar

1 Är du flicka eller pojke? Flicka. Vilken månad är du född? 3 Vilket år är du född? 1993 eller tidigare. 4 I vilket land är du född?

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

Välfärd på 1990-talet

Stort tack för att du vill jobba med Rädda Barnens inspirationsmaterial.

Kasta ut nätet på högra sidan

Det är en alldeles vanlig morgon hos. tog fram sin mobil för att få bildbevis på att en man faktiskt bytte blöja.«

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr -11: Författare: Gertrud Malmberg

Bengt Alvång grafisk form & illustration av Maluni

Världskrigen. Talmanus

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Kåre Bluitgen. Sjalen. Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard. nypon förlag AB. Publicerat med tillstånd.

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

Underlag för bedömning enskilda elevsvar

JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS

kapitel 4 en annan värld


Berlinmuren Frågeställning: Vad är Berlinmuren? Orsaker? (Varför byggde man Berlinmuren?) Konsekvenser? Berlinmurens avskaffande.

Mynta och den mystiske rånaren

Ge aldrig upp. Träning

Barnets rättigheter. Barnkonventionen

Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar

Förlossningsberättelse

Drogad. AHHH! skrek Tim. Vad har hänt! skrek jag. Det är någon som har kört av vägen och krockat med ett träd! Men ring 112! Ge mig min mobil da!

KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 1/31. KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 2/31

Enkätsvar Fler kvinnor. Enkätsvar 2013 Kyrkans Familjerådgivning Stockholm

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

Lärarmaterial. Erik tävlar. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Torsten Bengtsson

Halvmånsformade ärr. Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den

Vandrande skolbussar Uppföljning

Bedömningsstöd. Historia 7-9. Elevhäfte

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Berlinmuren Frågeställning: Vad är Berlinmuren? Orsaker? (Varför byggde man Berlinmuren?) Konsekvenser? Berlinmurens avskaffande.

Kapitel 1 - Hej Hej jag heter Lisa och går på Hästskolan. Min bästa vän heter Wilma. Jag tycker att vår rektor är lite läskig. Hon heter Svea och hon

Kapitel 2 Kapitel 3 Brevet Nyckeln

Lärarmaterial BROTT PÅ NÄTET. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Christina Wahldén

Lärarhandledning Stressa Ner Tonårsboken

Från förvaring till förvandling Från förvaring till förvandling

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Låt eleverna öva på att dra slutsatser om textens handling genom att leta ledtrådar i texten.

Barns medverkan i den sociala barnavården hur lyssnar vi till och informerar barn. Lyssna på barnen

Likabehandling och trygghet 2015

Vad handlar boken om? Vem passar boken för? Mål från Lgr 11: ring mig Lärarmaterial. Författare: Thomas Halling

Första dagboken: ATT HANTERA EN TSUNAMI. Onsdag 19 januari

Lotusmamma.se Senast uppdaterad

Välkommen till din loggbok!

INNEHÅLLSFÖRTECKNING KAPITEL 1 JACK FRANZÈN

Tema: 24-timmarsdygnet

FÖRFATTAREN ALKA 2014

Innehåll. UNIK försäkring vid olycksfall Försäkringsgivare

Ångestlandet. Avdelning m 47 har låsta dörrar, främst för att gagna tryggheten i avdelningsmiljön.

Malin Sandstedt. Smuts


A" göra sin röst hörd

Efter krisen. Hitta studiematerial. för din cirkel. skrev en bok om sin kamp och förtvivlan. sidor. på allvar. SV driver Ostens hus

Livets lotteri, Indien

jonas karlsson det andra målet

Svenska från början. 1 Studieförbundet Vuxenskolan

Resultat från levnadsvaneundersökningen 2004

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor:

FÖRKORTA DIN VÄG PÅ BANAN

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

k l o c k a n å t ta på kvällen stannade en motorcykel på Säfärs

Har du funderat något på ditt möte...

När hon trodde att allt var för sent Predikotext: Apg 9:1-19

Delad tro delat Ansvar

Kapitel 2 Hinderbanan. Detta smakprov innehåller två av totalt elva avsnitt i kapitel 2.

Magiska dörren. Gjord av Emma K

Positiv Ridning Systemet Om att sätta mål Av Henrik Johansen

Säg STOPP! Ett samarbete mellan Kulturskolan, föreningen DuD och barn och ungdomsprojektet i Katrineholms kommun


Spöket i Sala Silvergruva

Transkript:

en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum 8 Sidor att läsa och skriva artiklar Ämne: Svenska, SVA År: 4-6, 7-9, Gym Lektionstyp: Läsförståelse, eget arbete, Diskussion, Lektionsåtgång: 8, men man kan välja enskilda delar Inledning Det här är en lektionsplanering för ca 8 lektioner med instruktioner och 4 övningar till 8 SIDOR. Övningarna har gjorts i klass 4 och 5 med elever som läser svenska som andraspråk, men kan säkert med viss justering användas i högre årskurser. Många av mina elever är ovana vid att läsa tidningar och förstår därför inte artikelns utformning, jag har därför valt att väva samman läsandet och skrivandet av artiklar. Jag har också valt att ständigt blanda berättande texter med artiklar för att levandegöra för eleverna att allt i en tidning faktiskt hänt någon. Jenny Kimming Ida Ingemarsdotter, emma Wikén, Anna Haag och Charlotte kalla är bäst i världen i stafett. Marcus Hellner kör mot målet med flaggan i handen. Inget annat lag var nära att komma ikapp. Nu är Sverige bäst n Svenska skidåkare kommer aldrig att glömma helgen den 15 och 16 februari 2014. Då blev Sverige bäst i världen. I lördags vann Sveriges damer stafetten i OS. Dagen efter vann de svenska herrarna. Det var helt otroligt. Att samma land vinner både damernas och herrarnas stafett i OS är mycket ovanligt. Det är över 40 år sedan det hände senast. Det är helt fantastiskt att få vara med om det här. Foto: gregorio Borgia /ap /tt Jag tror inte att det kommer att hända någon mer gång, säger Charlotte Kalla till TT. Det var Charlotte Kalla som hyllades mest. Hennes lopp i stafetten fick publiken att skrika av spänning. När hon gav sig ut på den sista sträckan i stafetten ledde Tyskland och Finland med nästan en halv minut. Men Charlotte kämpade sig närmare och närmare. Bara hundra meter från mål kom hon i fatt. Hon orkade öka farten och spurtade mot seger. Lars nelson, Daniel Richardsson, Johan Olsson och Marcus Hellner vann guld i stafett. Herrarnas lopp började illa. Lars Nelson tappade skidan och kom efter de andra. Men han orkade åka i fatt och när sträckan var slut var han först. Sedan tappade Sverige aldrig ledningen. Svenskarna vann stort. Marcus Hellner kunde åka den sista biten in i mål med en svensk flagga i handen. Jag har drömt om en sådan här seger. Men jag trodde aldrig att det skulle hända, säger Johan Olsson som körde den tredje sträckan. BengT FReDRIkSOn Nummer 8 19 februari 2014 Foto: Lee Jin-man /ap /tt Foto: Kirsty WiggLesWorth /ap /tt Lättlästa nyheter sedan 1984 Nazister åtalas för attacken i Kärrtorp n I december ordnades ett fredlig möte i Kärrtorp i Stockholm. Människorna protesterade mot rasism. En grupp nazister anföll mötet. De slogs och kastade smällare. Nazisterna vill inte att alla ska få säga vad de tycker. De tycker inte att alla människor är lika mycket värda. Poliser grep många av nazisterna. I måndags åtalades sju av dem. Det kommer att bli rättegång mot dem. De kan straffas för att de slogs och försökte stoppa mötet. Det kommer att bli rättegång mot fler än 30 av nazisterna. Regeringen släpper fångar i Ukraina n Sedan november har människor protesterat i Ukrainas huvudstad Kiev. De vill att landets ledare ska samarbeta med EU. Regeringen har försökt stoppa protesterna med våld. Det har inte lyckats. Men i helgen släpptes alla demonstranter som satt i fängelse. Regeringen lovade att inga andra ska straffas. Demonstranterna lovade att lämna regeringens kontor som de tagit sig in på. Men de säger att de ska fortsätta att protestera. 8 SIDOR/TT Protesterna i Bangkok fortsätter n I flera dagar har poliser försökt att stoppa regeringens motståndare i Thailands huvudstad Bangkok. Men de är fortfarande kvar. Regeringens motståndare har i flera veckor stängt flera gator och regeringens kontor. De vill att regeringen slutar. Regeringen har ordnat ett nytt val för att få slut på protesterna. Men deras motståndare stoppade människor som skulle rösta. Lektion 1 Jag har laminerat ett antal artiklar ur dagspress, alla artiklar har rubrik, ingress, brödtext, bild och bildtext. Eleverna sitter i par med två laminerade artiklar var med uppgiften att ta reda på vad som ingår i en artikel. Vad är det som gör att texten de håller i handen är en artikel och inte en berättelse? Eleverna ska titta både på innehåll och utseende. Grupperna redovisar en sak var och dessa saker skrivs upp på tavlan. Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare - 1 -

Ord och begrepp eleverna ska ha förstått vid lektionens slut: Rubrik artikelns största och feta ord som ska skapa intresse. Den ska vara sann och spännande. Ingress - (valfritt eftersom ingress inte finns med i 8 SIDOR) sammanfattande inledning på artikeln som ska fånga läsarens intresse. Brödtext artikeltexten som fick sitt namn eftersom de första journalisterna fick betalt per ord. Varje ord blev bildligt talat bröd. Bild bilden ska visa plats eller person Bildtext - kort text som berättar var bilden visar Journalist - person som arbetar med att skriva artiklar i en tidning En artikel är som en glass det är toppingen eller strösslet som är rubriken som ska få oss att vilja ha mer, läsa mer. Allt viktigt ska vara i början och sedan kan artikeln ha fördjupad information och detaljer i slutet som kan tas bort om man får ont om plats i tidningen. Lektion 2 (eller läxa) Övning 1 Att förstå en tidning. Välj en aktuell artikel med bild ut 8 SIDOR, kopiera och klistra in i rutan. Övningsblad 1 Lektion 3 Förklara skillnaden mellan en rubrik och en överskrift, förslagsvis genom exempel: Överskrift - Skolsituationen i Bredbyskolan Rubrik - Bredbyskolan är bäst i Sverige En bra rubrik är kort, sann och spännande! Välj en artikel med bild ur 8 SIDOR. Kopiera artikeln men ta bort rubriken och lämna en tom rad. Läs artikeln högt tillsammans med eleverna och låt dem sedan skriva en egen rubrik. Låt var och en av eleverna skriva sin rubrik på tavlan och diskutera sedan bra saker med deras rubriker. Avsluta med att visa den rubrik journalisten i 8 SIDOR valt. Lektion 4 (eller läxa) Välj en artikel med bild ur 8 SIDOR. Kopiera artikeln men ta bort bilden och lämna en stor ruta istället. Läs artikeln högt tillsammans med eleverna och låt dem sedan rita en egen bild, alternativt låt det bli en läxa där eleverna läser och ritar hemma. - 2-

Lektion 5 Låtsas att du är ett vittne till ett rån i centrum, låt eleverna ställa frågor till dig om vad, var, hur, när det hände, ge vittnesmål om vilka som var inblandade och hur gärningsmannen såg ut. Eleverna skriver sedan en egen artikel om händelsen. Den här uppgiften kan med fördel göras flera gånger, med olika karaktärer och händelser. Använd gärna kläder för att förstärka din karaktär! Lektion 6 (eller läxa) Övning 2 Alis måndag Övningen går ut på att eleverna ska omvandla berättelsen om Ali till en artikel där Ali är ett vittne. Diskutera vad som relevant i en artikel, är till exempel ostmackan relevant? Är tiden? Datumet? Platsen? Övningsblad 2 Lektion 7 Eleverna läser i 8 SIDOR och väljer ut en artikel de tycker är särskilt intressant. De återberättar nyheten på Övningsblad 3 Veckans nyhet. Det här är med fördel en återkommande uppgift. Övningsblad 3 Lektion 8 (eller läxa) Prata om skillnaden mellan artikeln språk och berättelsens. Gör övning 4 Artikel eller berättelse? Övningsblad 4 Lektion 9 Välj en artikel ur 8 SIDOR och gör om den till en berättelse. Det här är en svår uppgift och man kan behöva hjälpa eleverna med att hitta artiklar med tydliga händelser. Alla skrivna uppgifter samlas in efter lektionens slut. Jag läser igenom och väljer ut ett antal bra exempel på meningar, stycken etc. De bra exemplen skriver jag av och kopierar till OH. I klassen diskuterar vi vad som var bra med meningarna (innehåll, grammatik och kanske stavning). Se till att alla elever har med minst en mening på OH under terminens gång. - 3-

sverige 2 Många soldater byter jobb n Förut måste alla svenska män utbilda sig till soldater. Det stod i lagen. Männen skulle kunna försvara Sverige om det blev krig. För fyra år sedan ändrades lagen. Nu är det ingen som tvingas att bli militär. Soldat har blivit ett vanligt jobb. Både män och kvinnor kan bli soldater. Foto: ola torkelsson /tt Men det är inte så många som vill bli soldater. Och de som blir soldater slutar ganska snart. Tidningen Svenska Dagbladet har pratat med flera soldater. Soldaterna berättar varför de vill byta jobb. En del slutar för att jobbet inte var som de tänkt sig. De trodde att de skulle hjälpa människor. När de började jobba tyckte de inte att det blev så. Andra vill bara gå utbildningen men vill inte jobba som soldater. Nästan hälften slutar under utbildningen eller strax efter den. Madeleine Engström är en av soldaterna som Svenska Dagbladet pratat med. Hon tycker att lönen är för låg. Hon tjänar 18 tusen kronor i månaden. Därför ska hon byta jobb. Hon tycker inte att cheferna bryr sig om vad soldaterna vill. Ingen har frågat mig vad som hade kunnat få mig att fortsätta jobba som soldat, säger hon. Nu måste militärerna utbilda många fler soldater än planerat. Det kostar mycket pengar. De som går utbildningen får gratis mat, gratis resor och 4 500 kronor i månaden. Soldaterna Simon Bengtsson och Philip Kretz äter ärtsoppa och pannkakor när de tagit paus i snön. Militärerna skulle behöva utbilda åtta tusen nya soldater varje år. Det skulle kosta flera hundra miljoner kronor mer än vad politikerna hade tänkt att försvaret skulle kosta. Socialdemokraten Peter Hultqvist är arg. Han tycker att regeringen måste se till att det finns tillräckligt många soldater i Sverige utan att det kostar mer. Något måste ändras så att soldaterna vill jobba kvar. Regeringen måste ta ansvar för det här, säger Peter Hultqvist till nyhetsbyrån TT. 8 Sidor/TT Soldat har blivit ett jobb. Så var det inte förut. då skulle alla män i Sverige utbilda sig till soldater. Männen på bilden var de sista som gjorde det. Foto: ola torkelsson /tt Sjuksköterskor i Uppsala slutar i protest n Förra veckan berättade 8 Sidor om sjuksköterskornas protest. Nya sköterskor i hela Sverige bestämde sig för att inte ta jobb med mindre än 24 tusen kronor i lön. På många ställen har protesten fungerat. På sjukhuset i Uppsala kan nya sjuksköterskor nu få 25 tusen kronor i lön. Men nu är sköterskorna som har jobbat länge arga. Deras löner är fortfarande låga. Det är jättebra att de nya sjuksköterskorna får 25 tusen kronor i månaden. Men det finns många sköterskor här som får lägre lön trots att de har jobbat länge, säger sjuksköterskan Per-Ola Blomgren till tidningen UNT. Därför har 17 sjuksköterskor på sjukhuset i Uppsala sagt att de tänker sluta på sina jobb. De slutar i protest mot de låga lönerna och att jobbet är för stressigt och hårt. De vill att alla sköterskor ska få minst 25 tusen kronor i lön. Men cheferna säger att det inte kommer bli någon sådan regel. Lönerna ska vara olika för olika personer, säger cheferna. Det har vi kommit överens om med fackföreningen, säger Mikael Köhler på sjukhuset i Uppsala. Moa Candil moa.candil@8sidor.se

Övningsblad 1 Att förstå en tidning Namn Vad har hänt? Varför är det så viktigt att det står i tidningen? Vad visar bilden? Vad gjorde du när det hände? - 5 -

Övningsblad 2 Alis måndag Namn Det var en helt vanlig måndagsmorgon och Ali hade ätit ostmackan som han alltid åt till frukost. Lillasyster Sara smulade som vanligt över hela bordet och mamma skällde på henne. Precis klockan 8 gick Ali ut genom dörren med ryggsäcken på ryggen och jackan knäppt ända upp. I morgon var det december och det hade redan blivit så kallt att man behövde vantar och mössa. Ali hann höra porten smälla igen efter sig när han hörde nästa smäll. Det var ingen port, det lät mer och högre. Strax efteråt luktade det rök. Han vände ansiktet åt höger och såg Volvon, den som alltid stod parkerad på gatan, brinna. Precis bredvid låg en kvinna i fosterställning. - 6-

Övningsblad 3 VECKANS NYHET Namn _ Datum _ Det här har hänt Så här tänkte eller kände jag när jag hörde nyheten - 7 -

Övningsblad 4 Artikel eller berättelse? Namn En av texterna är en artikel och en är en berättelse. Ringa in artikeln. Två kvinnor, 21 och 23 år gamla, bröt sig under natten till söndagen in i lägenheter på Hällbybacken i Rinkeby. Enligt vittnen var kvinnorna maskerade. Polisen vill inte berätta hur långt man har kommit i utredningen men berättar att minst fem familjer är drabbade. Pang! Hon rykte till av ljudet och satte sig upp i sängen. Det kändes kallt i rummet och hon förstod att kylan kom från det rasiga fönstret. Hon tittade snabbt på klockan och de röda siffrorna blinkade 03.10. En fot kom in genom fönstret och snart en hel människa. Hon kunde se på kroppsformen att det var en kvinna men var för rädd för att skrika eller röra sig. Plötsligt Använd de båda texterna och ta reda på svaren på frågorna Vad har hänt? Vilka är inblandade? Var hände det? När hände det? Vad tror du händer sen? - 8-

- 9 -

- 10-

- 11 -