Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare



Relevanta dokument
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Lärarmaterial BROTT PÅ NÄTET. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Christina Wahldén

SKRÄCK I FÖRRÅDET Jørn Jensen

Lärarmaterial. Hundra hugg. Vad handlar boken om? Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor:

PALLA..! Tonårsförälder, känner du igen dig?

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet!

Övning: Dilemmafrågor

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr

AYYN. Några dagar tidigare

Min försvunna lillebror

UNDERVISNINGSMATERIAL

Hon som fick veta. Marina Kronkvist. Sofie Bilius

en lektion från Lärarrumet för lättläst högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin

En tjuv i huset VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR PÅ FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

om detta talar man endast med kaniner Text och bild: Anna Höglund

Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar

Att skriva Hur utformar man en Social berättelse? Lathund för hur en Social berättelse kan skrivas

Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt. Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp.

Kejsarn av Portugallien

JAG MÅLAR MIN HIMMEL ORANGE



Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Halvmånsformade ärr. Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den


Men jag försov mig! Ge mig en andra chans! Snälla Om du tar dig hit på 10 minuter så kan vi forsätta prata. Men det tar 15 minuter med bil!

En vanlig dag på jobbet

Vad handlar boken om? Vem passar boken för? Mål från Lgr 11: ring mig Lärarmaterial. Författare: Thomas Halling

Egenmäktigt förfarande i gymnasieklass

Kåre Bluitgen. Sjalen. Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard. nypon förlag AB. Publicerat med tillstånd.

Fakta om Malala Yousafzai

19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar

PASCALE VALLIN JOHANSSON & EDITH HELSNER

Från förvaring till förvandling Från förvaring till förvandling

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

Pedagogiskt material till föreställningen

När Jim går i polisskolan

Thomas i Elvsted Kap 3.

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Fyra sekunder Arbetsmaterial för läsaren Författare: Kirsten Ahlburg

Verktyg för Achievers

Det blåste nästan storm ute. Trädens

BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr -11: Författare: Gertrud Malmberg

meddelanden från bangladesh 2012

Mellan dig och mig Mårten Melin

Livets lotteri, Indien

KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 1/31. KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 2/31

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Elevmaterial. Natet dras at SIDAN 1. Reportern

Kapitel 1 - Hörde du ljudet? sa Laura. - Vad för ljud? Alla pratar ju sa Minna. - Ljudet från golvet, sa Laura. Arga Agneta blängde på Laura och

Svenska i fokus 1. provlektion. 1 5 timmar och 11 minuter. Svenska i fokus. Svenska i fokus 1 ( ) Författarna och Liber AB Får kopieras 1

Musen Martina vinner en baktävling

Mynta och den mystiske rånaren

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass

Kapitel 1. Jag gillar inte honom sa jag, inte jag heller svarade Emil. När vi hade rast gick vi till dörren

Kapitel 1: Ljudet. Kapitel 2: Rädslan

Marios äventyr. Kapitel 1

Drogad. AHHH! skrek Tim. Vad har hänt! skrek jag. Det är någon som har kört av vägen och krockat med ett träd! Men ring 112! Ge mig min mobil da!

UNDERVISNINGSMATERIAL EN UPPFINNING TILL CIRKUSEN

Donny Bergsten. Skifte. vintern anlände i natt den har andats över rosor och spindelnät en tunn hinna av vit rost

EN ANNAN PERSON. Fabian Buebo. inspirerad av en verklig händelse

Definition av indikatorer i Barn-ULF 2013

Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.

NÄR MAN TALAR OM TROLLEN och några andra talesätt

GÅR TILL TANDLÄKAREN

k l o c k a n å t ta på kvällen stannade en motorcykel på Säfärs

Författare: Isak Söderlund

Barns medverkan i den sociala barnavården hur lyssnar vi till och informerar barn. Lyssna på barnen

Text & Musik Hans Isacsson. Emma Mobbare En tuff tjej som mår dåligt. Elak.

1 Är du flicka eller pojke? Flicka. Vilken månad är du född? 3 Vilket år är du född? 1993 eller tidigare. 4 I vilket land är du född?

Thomas i Elvsted Kap 1.

> > O C H NÅGON BLEV I N T E K NIVHUGGEN

Kapitel 1 ljudet Jag hörde något hörde du det vad ljudet vart i golvet. Jobba nu ja ja men jobba då ja. Jag hörde det igen jag hörde också det det


Hej! Va kul att just du öppnar den här boken som handlar om mig, MAGGI LUNTAN! Jag vill gärna berätta om några spännande upplevelser. Häng med!

Vi vill veta vad tycker du om skolan


Jag blev rädd när jag läste brevet.är jag verkligen den utvalda som kan gå in i porten. Jag. Kapitel 2 BREVET

Lära känna varandra. För äldre barn kan man ställa sig upp och passa bollen med fötterna.

JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS

Den magiska dörren. Elsa hallén

Inför föreställningen

Grådask. eller Hur gick det sedan? en berättelse om hur det gick för Snövit efter att prinsen kysst henne ROLLER

12 Programstege Substantiv

Hämnden i litteraturen från Gunnlaug Ormstunga till Ondskan

Flanosaga -Kalle träffar Fnork

Av: Martina Gustafsson

Ljuden Kap 1. -Vad var det där, sa Moa?

Positiva pedagoger och kreativa arbetslag i förskolan. Susanne Bogren och Nanna Klingen

Positiv Ridning Systemet Om att sätta mål Av Henrik Johansen

Om du mår bra så mår jag bra! Kan en relation hålla hela livet?

ina är 9 år och går på Svettpärlan. Hennes bästa vän r Maja. Maja är också 9år och går också på vettpärlan. Hörde du ljudet? Vad menar du?

Nähä, du! Du hade säkert satt bort dig, som vanligt, säger Markus. Inte alls, fräser Mariana. Du är bara en dålig förlorare!

Min kompis heter Sofie och har ljust kort hår. Hon älskar marsvin. Min ärkefiende Lisa, läraren Lisa, utan hår är läskig. Det känns som att hon

Kaninen som rymde Lärarmaterial

Slippa-bada-vecka. Publicerat med tillstånd Ellen, Sorken och hemligheten Text Maria Frensborg Bild Tomas Nilsson Bonnier Carlsen 2012

Har du funderat något på ditt möte...

Transkript:

En man som heter Ove - Textfrågor, skriv- och diskussionsuppgifter Ämne: Svenska Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion, fördjupning Lektionsåtgång: 2-6 Den här lektionen är skriven av Jenny Edvardsson. Jenny är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad. Läs gärna mer på hennes blogg: jennypawendes.blogspot.se En man som heter Ove bygger på Fredrik Backmans roman med samma titel. Denna version är återberättad av Niklas Darke. Introduktion Romanen En man som heter Ove handlar om ensamhet, vänskap och att vara behövd. Ett sätt att närma sig boken kan vara att utgå från en diskussion kring vänskap. Låt var och en få skriva ner ord som de tycker hör ihop med begreppet vänskap. De kan t ex skriva ner orden på post-it-lappar. Sätt sedan upp alla lapparna på tavlan och låt eleverna ta del av varandras ord. Finns det ord som hör ihop? Låt eleverna gruppera orden. Diskutera sedan i helklass vad vänskap är. Gå vidare och låt eleverna få fundera över om det finns olika sorters vänskap. Eleverna kan diskutera två och två och sedan kan gruppernas svar lyftas i helklass. Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Sista steget blir att de får fundera över VAD som kännetecknar en bra vän. Även här kan de få arbeta i tre steg (enskilt, par, helklass). Återkom gärna till detta med vänskap efter att romanen blivit läst. Låt eleverna då få fundera över vilka vänner Ove har haft i sitt liv och vilka vänner de själva har just nu. Frågor till romanens tio första kapitel Kapitel En man som heter Ove går sin runda : Det finns ingen mening med någonting (s 5). Vad är det som gör att Ove känner så? Vem träffar Ove under sin morgonpromenad (s 6)? Hur går Oves morgonrunda i kvarteret till? Kapitel En man som heter Ove får nya grannar : Hur möts Ove och hans nya grannar? Kapitel En man som heter Ove drömmer en lycklig dröm : Ove drömmer om Sonja. Vad är det han är med om i sin dröm? Kapitel En man som heter Ove hälsar på sin fru : På väg till kyrkogården hinner Ove bli irriterad på en slipsnisse och ett butiksbiträde. Vad är det egentligen som händer? Kapitel En man som heter Ove räddar ett kattskrälle : Vad betyder ordet mähät (s 47)? Vad är det mähät gör vid Oves hus? Kapitel En man som heter Ove försöker dö i fred : De nya grannarna ringer på och Ove blir mycket upprörd när Lufsen nämner däckspåren som syns på golvet hemma hos Ove. Varför tror du att Ove reagerar så? På sidan 64 får läsaren reda på att Ove förtidspensionerats. Vad innebär det? Kapitel En man som heter Ove tänker tusen tankar : Vad händer när Ove försöker hänga sig? Vad är det Ove ska göra när han luftar elementen? Kapitel En man som heter Ove och en katt som inte lämnar honom i fred : Ove tänker tillbaka på Sonja och på barnet som Sonja väntade. Vad hände när de var i Spanien och åkte buss? Kapitlet En man som heter Ove och en kvinna utan körkort : Ove försöker gasa ihjäl sig men blir störd. Vem är det som stör honom och varför?

Kapitel En man som heter Ove och en clown som heter Beppo : Ove vägrar betala parkeringsavgift utanför sjukhuset. Varför det, tror du? Varför blir Ove arg på clownen Beppo efter trolleritricket? Skriv- och diskussionsuppgifter Uppgift till romanens första fem kapitel Introducera romanen genom att titta på omslaget. Läs baksidetexten och inled sedan med att läsa de fem första kapitlen högt. Låt eleverna ha egna romaner framför sig så att de kan följa med i texten under högläsningen. Efter de fem kapitlen låter du eleverna fundera över följande: Ove är en man som gillar rutiner och principer. Vad betyder egentligen dessa ord, rutin och princip? Diskutera med din bordsgranne. Hur framkommer det i bokens första fem kapitel att rutiner och principer är viktiga för Ove? Ge flera olika exempel och hänvisa gärna till texten du läst. Ove vill dö Ove heter en man. Han är 59 år gammal. Äldre ska han inte bli. Det får räcka nu. Ove har bestämt sig för att dö i dag. (s 5) Så inleds romanen om Ove. Redan på de första raderna i bokens första kapitel klargörs det att Ove vill dö. Varför vill han det? Diskutera med en bordsgranne och lyft fram exempel från texten som styrker era förklaringar. En bit in i romanen förändras Ove och han vill fortsätta leva. Vad är det som gör att Ove känner att han vill leva vidare? När kommer denna vändpunkt? Ge exempel från texten.

Vem är Ove och vem är du? Författaren bygger upp sin roman genom att med jämna mellanrum lägga in saker som rör Oves barndom, uppväxt och vuxna liv (tillbakablickar). Vad får vi egentligen veta om Ove? Gör en tidslinje där du presenterar Ove från liten pojke till en man på 59 år. Du kan göra tidslinjen på papper eller använda ett digitalt hjälpmedel (ex www.timetoast.com). Nästa steg blir att du ska göra en tidslinje kring ditt eget liv. Vad ska du ta upp? Vilka händelser och situationer har varit viktiga i ditt liv? Du kan antingen skriva på papper eller använda ett digitalt hjälpmedel (ex www.timetoast. com). Presentera din tidslinje för dina klasskompisar och ta del av dina klasskompisars tidlinjer. Jämför därefter din egen barndom och uppväxt med Oves. Vilka likheter och skillnader finns det? Vad kan dessa bero på? Skriv ett blogginlägg Din uppgift blir att skriva ett blogginlägg till en blogg som tipsar om böcker. Tipset ska handla om En man som heter Ove. Vad vill du lyfta fram från romanen? Motivera dina tankar och åsikter genom att ta stöd i romanen. Hänvisa till handlingen, karaktärerna, språket och/eller romanens struktur.

utdrag ur En man som heter Ove LL-förlaget 2015 Ove lägger glasburken i kärlet för glas. Hur ska de klara sig när han är borta? Det kommer att ligga sopor huller om buller. Men det är inte Oves problem. Han ska ju dö i dag. Utanför soprummet finns en skylt där det står: Nedanför skylten står en cykel lutad mot väggen. Under skylten har någon satt en arg lapp: Det här är ingen cykelparkering! Lär dig läsa skyltar! Idioter, muttrar Ove. Så lyfter han in cykeln i cykelförrådet, låser dörren och rycker i handtaget tre gånger. Sedan river han ner den arga lappen. Visst har personen som skrivit den rätt, det är förbjudet att ställa cykeln där. Men det är också förbjudet att sätta upp lappar på väggen. 10 10 Den här väggen är för fan ingen anslagstavla. Rätt ska vara rätt. Sedan går Ove tillbaka in i sitt hus. Han tar av sig träskorna och häller upp kaffe. När kaffekoppen är tom ringer han två telefonsamtal. Först till dagstidningen för att säga upp prenumerationen. Sedan till telefonbolaget för att säga upp abonnemanget. Sedan lagar han kranen till handfatet i badrummet och skruvar i nya skruvar i handtaget på altandörren. Han oljar in bänkskivan i köket, städar på vinden, sorterar verktygen i förrådet och byter ut sommardäcken på Saaben mot vinterdäck. Han stänger av alla element, drar ut sladden till kaffebryggaren och släcker alla lampor. Så tittar han på klockan. Den har blivit fyra på eftermiddagen. Det är dags nu. *** Det var inte meningen att livet skulle bli så här. Ove ser sig omkring i radhuset. Det är så tomt. Huset var lite för stort när Ove och hans fru Sonja bodde här. 11 11

utdrag ur Bedragaren LL-förlaget 2016 utdrag ur En man som heter Ove LL-förlaget 2015 Det är alldeles för stort för bara Ove nu. Och snart kommer det att bli helt tomt. Men det är åtminstone betalt. Varenda krona. Inte ett öre i lån. Ove har arbetat. Gjort rätt för sig. Aldrig varit sjuk. Men häromdagen hade cheferna på jobbet kommit fram till Ove. De hade sagt att det var arbetsbrist och att Ove måste sluta på jobbet. Det blir väl skönt att få ta det lite lugnt? hade de sagt. Det tyckte inte Ove. Han har jobbat sedan han var 16 år. Han vet inte hur man gör om man inte jobbar. Det var när han kom hem från jobbet den dagen som han bestämde sig. Det fanns ingen mening med att leva vidare. Ove tittar ut genom fönstret. Huset bredvid är precis likadant som Oves. Det har visst flyttat in en barnfamilj där, har Ove hört. Han hoppas att de inte kör Audi. Ove går in i vardagsrummet. Han tittar upp i taket. Ove ska skruva fast en krok där. En riktigt stadig krok. 12 12 Han tänker sätta upp den så hårt att den aldrig går att få loss. Det blir det sista han fixar i huset innan han försvinner. För sedan ska han sätta fast ett rep i kroken. Och göra en snara i änden på repet. Kliva upp på en stol. Trä snaran om halsen. Hoppa ner från stolen. Hänga sig. Dö. Sedan får han äntligen träffa Sonja igen. Han har saknat henne så mycket. 13 13

utdrag ur En man som heter Ove LL-förlaget 2015 En man som heter Ove får nya grannar Ove öppnar sin bra-att-ha-låda och väljer bland krokarna. Vilken ser mest stadig ut? Den måste hålla för en vuxen man. Ove funderar. Då hörs plötsligt ett långt skrapande ljud. Det låter som om någon backar ett släp längs Oves husvägg. Vad i helvete? Han går fram till fönstret och tittar ut. Han ser en kvinna som står och viftar med armarna åt en bil med släpvagn. Hon ser arg ut. Hon är kortväxt och svarthårig och har en jättemage. Bilen skrapar längs väggen på Oves hus. I bilen sitter en stor, blond man och snurrar på ratten som en idiot. Släpvagnen är fullpackad med möbler. Ove förstår att det är de nya grannarna. Ove ser att ena hjulet på släpvagnen rullar ner i hans rabatt. Det var då självaste...! ryter Ove genom fönstret. 14 14 Till råga på allt är bilen en Toyota. Ove knyter nävarna. Kroken får vänta. Han rusar ut genom ytterdörren och vrålar: Vad håller ni på med? Det undrar jag också! vrålar kvinnan. Hon blänger på Ove. Ove blänger tillbaka. Man får inte köra bil här! säger Ove. Kan du inte läsa skyltar eller? Kvinnan tar ett steg mot honom. Sluta skrika åt mig! Det är inte jag som kör! Ove stirrar på henne. Hennes bruna ögon gnistrar av ilska. Väldigt vad stor hennes mage är. Ove förstår att hon är gravid. Hon ska ha barn och kan föda vilken dag som helst. Ove vänder sig mot Toyotan. Mannen har klivit ut ur bilen. Han är nästan två meter lång och ser ut som en lufs. Är det den här idioten som är pappa till barnet i kvinnans mage? tänker Ove. Stackars unge i så fall. Vem är du då? fräser Ove till lufsen. 15 15