Kolla in! Lärarhandledning. Böckernas huvudsyfte. Lättläst. Elevgrupp

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "Kolla in! Lärarhandledning. Böckernas huvudsyfte. Lättläst. Elevgrupp"

Transkript

1 Kolla in! Lärarhandledning Böckernas huvudsyfte Som lärare och speciallärare har jag märkt att det är svårt att finna mycket lättlästa texter med ett innehåll som intresserar lite äldre elever. På grund av detta får många elever hålla tillgodo med antingen för svårlästa texter men med ett intressant innehåll, eller med lättlästa texter med ett för barnsligt innehåll. Båda fallen resulterar i att eleverna tappar lusten till läsning. Syftet med dessa böcker är att ge elever ökad lust att läsa. Genom att berättelserna är lättlästa samtidigt som innehållet behandlar teman som ofta intresserar barn och ungdomar i åldrarna tio till fjorton år, får eleverna en chans att tillgodogöra sig handlingen. Lättläst Lättläst innebär bland annat att meningarna i huvudsak är korta och att ordföljden är rak. Detta gör att arbetsminnet belastas mindre vilket underlättar för många elever att följa med i handlingen. Även för elever som inte har så stort ordförråd i svenska gynnas förståelsen på detta sätt. Bisatser kan dock användas då dessa ibland underlättar för läsaren att följa samband texten. Lätta ord, det vill säga vanligt förekommande samt korta och ljudenliga, används i möjligaste mån. När svårare ord används upprepas dessa oftast. Denna repetition gynnar både inlärningen av ordets betydelse och dess ordbild. Det senare är viktigt för att skapa ökat läsflyt. Böckernas handlingar är kronologisk berättade, vilket ytterligare främjar förståelsen. Det finns dessutom bildstöd till berättelserna. Bilderna är oftast placerade före den text som den illustrerar. Detta ger eleven förförståelse för vad som kommer att utspelas härnäst i berättelsen. Elevgrupp Böckerna är skrivna med tanke på elever med olika språkliga svårigheter. Det kan till exempel gälla elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och/eller elever i förberedelseklasser. Självklart kan texterna också användas inom den ordinarie klassen och till alla elever.

2 Förslag på lektionsupplägg Berättelserna kan läsas högt eller tyst i grupper. På så sätt får eleverna en gemensam läsupplevelse att samtala om. Före läsningen går läraren igenom det aktuella temat i boken och de ord som eventuellt behöver förklaras. Berättelsernas ämnen gör att eleverna kan relatera till egna erfarenheter, vilket ökar förförståelsen, och därmed stärks förståelsen av texten. Efter läsningen diskuteras bokens innehåll i gruppen. Detta ger övning i att uttrycka sig muntligt samt att ta del av kamraternas ståndpunkter och erfarenheter. Läraren får då även viktig information gällande elevernas grad av läsförståelse. Det finns sex stycken färdiga frågor till varje bok. Svaren till de första två frågorna finns angivna i texten, frågorna tre och fyra kan besvaras mellan raderna och nummer fem och sex är frågor som berör elevernas egna erfarenheter och åsikter. Självklart kan böckerna även läsas enskilt av elever utan att de färdiga frågorna berörs. Att eleverna får positiva läsupplevelser är det viktigaste syftet. Jenny Ahlmark

3 Gäddor och sånt Sandro gillar att fiska. Fast det är inte så lätt att få napp med kastspö. Och varför får hans kompis Anton massor av fisk när inte Sandro får en enda? Sandro ger ändå inte upp, men det beror inte bara på att han så gärna vill få en fisk. Det beror också på något annat. 1. Hur kommer det sig att Sandro och Anton inte är i skolan på dagarna? 2. Vilka olika fisksorter nämns i berättelsen? 3. Varför hoppades Sandro att Antons gädda skulle lossna? 4. Varför var det viktigt för Sandro att rädda valpen? 5. Vad skulle du ha gjort i Sandros ställe, när valpen hoppade ner från bryggan? 6. Har du varit med om eller hört någon fiskehistoria? Berätta! Hästar och hopp Diana ska vara med i en hopptävling. För första gången. Tyvärr är ponnyn Mimmi jättesur och ett tag ser det ut som om tävlingen ska sluta illa. Då är det tur att Diana har en kompis som stöttar henne. 1. Varför var Dianas kompis Sanna inte med på hopptävlingen? 2. Varför skulle det vara udda antal knoppar i hästens man? 3. Varför märkte Diana inte att det stänkte lera på hennes ridbyxor innan hon skulle in och tävla? 4. Varför bytte mannen plats i bussen? 5. Vilka anledningar kan det finnas till att mannen i berättelsen, eller andra, är smutsiga? 6. Dianas humör smittade av sig på Mimmi. När smittar ditt humör av sig på andra?

4 Godis och lögner Alex har sagt till Leo att han vågar snatta godis. I morgon är han tvungen att bevisa det. Men egentligen vill han inte. Då kommer han på den perfekta lösningen: Han ska snatta godis, fast ändå inte. Men den perfekta lösningen fungerar inte riktigt som Alex har tänkt sig. 1. Hur kände Alex till Peter som jobbade på Film & Gott? 2. Emins mamma såg hur Alex blev jagad av Peter. Varför sprang hon inte efter dem? 3. Varför sa Alex till Leo att han skulle snatta? 4. Varför blänkte något i Surtantens ögonvrå? 5. Vad skulle du göra om din kompis hade ljugit för dig, så som Alex gjorde? 6. Hur kan vi hjälpa varandra att inte snatta? Chatt och chock Tänk dig att du har en hemlighet som ingen annan vet om. Tror du i alla fall. För plötsligt ser du att hemligheten avslöjats. På din egen chattsida. Sirwan är med om precis det, och dessutom misstänker han sin egen kompis Dennis för att ha avslöjat hemligheten. För vem kan annars ha lyckats gå in och skriva på Sirwans chattsida? 1. Varför hade inte Sirwan lärt sig simma? 2. Varför trodde Sirwan först att det var Dennis som skrivit på hans chattsida? 3. Vad menade Dennis med att Sirwan blivit en hjälte? 4. Varför hade Ulrika gråtit? 5. Hur skulle du göra om du, som Sirwan, inte kunde simma? 6. Hur ska man göra om någon blir mobbad på internet? Fotboll och flört Arman gillar fotboll och Lilly. Lilly gillar fotboll och Arman. När de blir ihop borde allt vara toppen. Men istället blir livet väldigt krångligt. Lika bra att göra slut tänker Lilly. Arman tänker samma sak. Men vet de verkligen vad den andre vill, egentligen?

5 1. Hur frågade Arman chans på Lilly? 2. Varför fick Lilly ett gult kort av domaren? 3. Varför grät Arman i duschen? 4. Varför bytte Lilly kläder och frisyr flera gånger innan hon gick till skolan? 5. Hur kan vi göra så vi inte missuppfattar vad andra tycker och vill? 6. Hur känns det att vara kär?

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3) TORSTEN BENGTSSON SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Leas mormor har dött och Lea är väldigt ledsen. Hon vet inte om hon vågar gå på mormors begravning. När Erik ringer och frågar om hon vill

Läs mer

Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?

Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om? sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna

Läs mer

Isak är en hjälte VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

Isak är en hjälte VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS EMMA ASKLING Sidan 1 Isak är en hjälte Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Isak som ska tävla i simning tillsammans med några klasskamrater. Isak är en snabb simmare och ska simma första

Läs mer

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Thomas Halling

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Thomas Halling SIDAN 1 Författare: Thomas Halling Vad handlar boken om? Boken handlar om Emil, som går i femman. Alla hans klasskamrater har ett husdjur. Men inte Emil. Hans mamma är allergisk och hans pappa förstår

Läs mer

Lea spelar hockey VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

Lea spelar hockey VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS Sidan 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM?. Hon är ensam tjej i laget. Hon gillar hockey mycket. När Lea kommer ut på isen gör hon mål men sedan blir hon utvisad. Det andra laget leder med ett mål. Kommer

Läs mer

Bedömda elevexempel i årskurs 4 6

Bedömda elevexempel i årskurs 4 6 LÄSA 1 5 Bedömda elevexempel i årskurs 4 6 EN DEL AV BYGGA SVENSKA ETT BEDÖMNINGSSTÖD FÖR NYANLÄNDA ELEVERS SPRÅKUTVECKLING 1 SAMTAL OM EN FABEL 1 UPPGIFT I ett ämnesöverskridande temaarbete om däggdjur

Läs mer

Lingonvägen Kom ner, Sotis!

Lingonvägen Kom ner, Sotis! JANINA KASTEVIK, SARAH UTAS & SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Familjen på Lingonvägen hittar inte sin katt Sotis. De letar överallt. Plötsligt får de syn på honom i ett träd. Hur ska de få

Läs mer

Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att

Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att gilla skönlitterära böcker från början, jag var inte van

Läs mer

Mynta och den mystiska hundtjuven

Mynta och den mystiska hundtjuven LENA LILLESTE Sidan 1 Mynta och den mystiska hundtjuven Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Mynta och Frida ska gå ut med tant Bergs hund Birk. Tant Berg är väldigt rädd om sin hund och säger till flickorna

Läs mer

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3) MÅRTEN MELIN SIDAN 1 Spökjakten Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Livia och Vanja hör steg på skolans vind. De tror att det finns spöken på vinden. De smyger upp och hittar ett skelett. Tjejerna bestämmer

Läs mer

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3) TORSTEN BENGTSSON SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Lea ska på fest till Erik som fyller år. Lea åker till ett köpcentrum för att handla en present men hittar inget bra. Leas mamma kommer på

Läs mer

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Eleverna tränar på att: Författare: Torsten Bengtsson

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Eleverna tränar på att: Författare: Torsten Bengtsson SIDAN 1 Författare: Torsten Bengtsson Vad handlar boken om? Alex bor granne med Elsa och hennes bror Max. De tre brukar alltid vara ihop och Alex pappa kallar dem för Vilda gänget. Nu är det äntligen sommarlov

Läs mer

Låt eleverna reflektera enskilt eller i grupp kring följande frågor. Samla sedan eleverna och diskutera frågorna.

Låt eleverna reflektera enskilt eller i grupp kring följande frågor. Samla sedan eleverna och diskutera frågorna. TORSTEN BENGTSSON Sidan 1 Lea och snöbollskriget Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Lea brukar ha följe med Erik till skolan men idag är Erik sjuk. När Lea kommer till skolan, står Hugo och kastar snöbollar,

Läs mer

Dagspöket på kalas (bilderbok) Författare: Jujja Wieslander Illustratör: Jens Ahlbom

Dagspöket på kalas (bilderbok) Författare: Jujja Wieslander Illustratör: Jens Ahlbom Då var det dags igen för lite nya boktips! Vi hoppas ni ska bli inspirerade och komma till biblioteket och låna lite böcker! Ha det gott i solen! /Martina och Petra Dagspöket på kalas (bilderbok) Författare:

Läs mer

Mynta och den mystiska cykeltjuven

Mynta och den mystiska cykeltjuven SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Frida och Myntas cyklar är stulna och tjejerna bestämmer sig för att försöka spåra upp tjuven. De hittar olika bevis och misstänker två olika personer. Det visar

Läs mer

Svenska Läsa

Svenska Läsa Svenska Läsa utvecklar sin fantasi och lust att lära genom att läsa litteratur samt gärna läser på egen hand och av eget intresse, utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika

Läs mer

Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas: SIDAN 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om Jojo, som är tillsammans med Ivar. Ivar gillar att ta bilder av Jojo, när hon är lättklädd eller naken. Han lovar Jojo, att

Läs mer

Sol och vår ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE ÅSA ÖHNELL ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN

Sol och vår ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE ÅSA ÖHNELL ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN ÅSA ÖHNELL ORDLISTA otrogen (sida 6, rad 10) träffat andra kvinnor (eller män) efterlyste (sida 6, rad 16) sökte efter, frågade efter, kanske på teve och i tidningar inte råd

Läs mer

Läsnyckel Hej Flugo! av Tedd Arnold

Läsnyckel Hej Flugo! av Tedd Arnold Läsnyckel Hej Flugo! av Tedd Arnold Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras

Läs mer

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: SIDAN 1 Boken handlar om: Olle är åtta år. Han är kär i Isa. Amir och Olle går i samma klass. Amir är också kär i Isa. Båda två tror, att Isa är kär i just honom. En dag kommer de båda, samtidigt, till

Läs mer

Lässtrategier för att avkoda och förstå olika texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)

Lässtrategier för att avkoda och förstå olika texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9) SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Jack och hans kompis Kevin har stulit en moped. Nu jagas de av polisen, som kommer ifatt dem. Jack slipper få en prick i brottsregistret den här gången, men

Läs mer

Läsnyckel. Splej Mysteriet med den försvunna tjejen. Torsten Bengtsson Ill.: Katarina Strömgård. Innan du läser. Medan du läser

Läsnyckel. Splej Mysteriet med den försvunna tjejen. Torsten Bengtsson Ill.: Katarina Strömgård. Innan du läser. Medan du läser Läsnyckel Splej Mysteriet med den försvunna tjejen Torsten Bengtsson Ill.: Katarina Strömgård Ett nytt fall för SPLEJ! En tjej i Esters storasysters klass har försvunnit. Hon har fått avslag på sin asylansökan

Läs mer

Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts. (SV åk 7 9)

Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts. (SV åk 7 9) SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Joel drömmer om en riktigt fin epa-traktor. Han tittar på annonser varje dag. Pengar har han: han har sommarjobbat och mamma och pappa har lovat att bidra med

Läs mer

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3) SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Erik ska åka på utflykt med fritids. När de kommer fram bestämmer sig barnen för att låtsas att de lever på stenåldern och de börjar bygga hyddor. Erik ska gå

Läs mer

Jobbigt läge VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

Jobbigt läge VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Lo och hennes familj. En dag när Lo är på väg hem från träningen ser hon sin pappa sitta på en restaurang och hålla en främmande kvinnas hand.

Läs mer

Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.

Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner. Veronicas Diktbok Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner. Vi gör roliga saker tillsammans. Jag kommer alltid

Läs mer

Johanna, Yohanna. -lärarhandledning Tage Granit 2004

Johanna, Yohanna. -lärarhandledning Tage Granit 2004 Johanna, Yohanna -lärarhandledning Tage Granit 2004 Syfte Syftet med lärarhandledningen är att skapa olika sätt att bearbeta filmen och teaterföreställningens tema; mobbing och utanförskap. Genom olika

Läs mer

Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11:

Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11: SIDAN 1 Författare: Jim Højberg Vad handlar boken om? Alex har alltid varit klassens nörd, men nu har det plötsligt vänt. Både Mia och Asmila är kära i honom, och ikväll ska han på bio med Asmila. Alex

Läs mer

Lärarmaterial PAPPAS NYA SIDAN 1. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor:

Lärarmaterial PAPPAS NYA SIDAN 1. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor: PAPPAS NYA SIDAN 1 Författare: Thomas Halling Vad handlar boken om? Boken handlar om Emil, och hans föräldrar som ska skiljas. Emils pappa har träffat en ny kvinna och Emil är väldigt ledsen, och arg,

Läs mer

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: SIDAN 1 Författare: Ann-Charlotte Ekensten Vad handlar boken om? Boken handlar om Elin som ska gå på nyårsfest. Egentligen vill hon inte gå på festen, för att hennes mamma är sjuk och kommer att dö. Men

Läs mer

Läsnyckel. På plats i tiden 2 Lin vid muren. Av: Åsa Storck Illustrerad av: Anders Végh Blidlöv. Innan du läser. Medan du läser

Läsnyckel. På plats i tiden 2 Lin vid muren. Av: Åsa Storck Illustrerad av: Anders Végh Blidlöv. Innan du läser. Medan du läser Läsnyckel På plats i tiden 2 Lin vid muren Av: Åsa Storck Illustrerad av: Anders Végh Blidlöv På plats i tiden är en ny serie med fristående böcker som tar läsaren med på äventyr i historien. Lin och hennes

Läs mer

Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra. (SV åk 7 9)

Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra. (SV åk 7 9) SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Maria åker tåg till sin farmor i Göteborg. Mittemot henne på tåget sitter en kille, Alex, och en tjej, Anna. Maria tycker att tjejen är så söt. Hon läser dikter

Läs mer

BEDÖMNINGSSTÖD till TUMMEN UPP! svenska åk 3

BEDÖMNINGSSTÖD till TUMMEN UPP! svenska åk 3 BEDÖMNINGSSTÖD till TUMMEN UPP! svenska åk 3 Det här är ett BEDÖMNINGSSTÖD till Tummen upp! svenska som hjälper dig att göra en säkrare bedömning av elevernas kunskaper i årskurs 3. Av tradition har man

Läs mer

Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11:

Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11: SIDAN 1 Författare: Jessika Berglund Vad handlar boken om? Boken handlar om två personer som går i samma klass. Båda tycker att det är ganska stökigt i klassen och drar sig undan bråk och stök. De lägger

Läs mer

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

INNEHÅLLSFÖRTECKNING 1 Lärarhandledning INNEHÅLLSFÖRTECKNING Att jobba i klassrummet med Skarven s.3 Förslag på samtalsfrågor per kapitel Efter läsningen s.4-9 s.10-11 Lärarhandledning till Skarven av Sara Lövestam Utgiven

Läs mer

Mer än kompis? LÄRARMATERIAL OKEJ?

Mer än kompis? LÄRARMATERIAL OKEJ? 2 Mer än kompis? Mei Film 2: Mer än kompis? Det här är den film som passar bäst till mellanstadiet. Den tar upp frågor som vi vet att många unga undrar över, nämligen: hur blir en ihop med någon? Hur säger

Läs mer

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften. SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Leo och hans morbror Jan ska köra rally i en grusgrop som ligger nära gården där Leo bor. Morbror Jan har en gammal jeep. Jeepen har bra hjul så Jan tror att

Läs mer

Värderingsövning -Var går gränsen?

Värderingsövning -Var går gränsen? OBS! jag har lånat grundidén till dessa övningar från flera ställen och sedan anpassat så att man kan använda dem på högstadieelever. Värderingsövning -Var går gränsen? Detta är en övning i att ta ställning

Läs mer

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: SIDAN 1 Författare: Kåre Bluitgen Vad handlar boken om? Boken handlar om Axel, som inte har råd att ha de dyra märkeskläderna som många i klassen har. Han blir retad för hur hans kläder ser ut. Axel fyller

Läs mer

Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn:

Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn: Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn: Träna rak ordföljd. Subjektet är först. Verbet är alltid på andra plats. Subjekt Verb Objekt Zlatan spelar fotboll.

Läs mer

Varför är jag inte normal!?

Varför är jag inte normal!? Hur började allt och hur gick allting snett? Varför är jag inte normal!? Mitt liv har alltid varit perfekt. Jag var så kallad normal. Jag var den som alla ville snacka med och umgås med efter skolan. Men

Läs mer

Henke och bokstäverna som hoppar

Henke och bokstäverna som hoppar SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Henke tycker att det är jobbigt att läsa. Bokstäverna hoppar och gör inte som han vill. Det verkar så lätt för alla andra i klassen, men Henke tycker att det

Läs mer

Dags att prata om

Dags att prata om 2016-10-28 Dags att prata om De flesta övergrepp kommer aldrig till myndigheternas kännedom! Knappt en av tio har anmält övergreppen De flesta berättar för någon Tonåringar berättar oftast för en kompis

Läs mer

HANDLEDARSTÖD: HEDERSRELATERAT VÅLD OCH FÖRTRYCK

HANDLEDARSTÖD: HEDERSRELATERAT VÅLD OCH FÖRTRYCK HANDLEDARSTÖD: HEDERSRELATERAT VÅLD OCH FÖRTRYCK INNEHÅLLSFÖRTECKNING 3 3 3 4 4 4 5 6 7 7 Om webbutbildningen Hedersrelaterat våld och förtryck Förberedelser inför gruppdiskussionen Förberedelser: gruppdiskussionsdagen

Läs mer

TVILLING. Lärarhandledning MIN HEMLIGA. Kerstin Lundberg Hahn. Min hemliga tvilling. Kerstin Lundberg Hahn. Illustratör: Elisabeth Widmark

TVILLING. Lärarhandledning MIN HEMLIGA. Kerstin Lundberg Hahn. Min hemliga tvilling. Kerstin Lundberg Hahn. Illustratör: Elisabeth Widmark Lärarhandledning Kerstin Lundberg Hahn Min hemliga tvilling Kerstin Lundberg Hahn Illustratör: Elisabeth Widmark Rekommenderas för årskurs 3 7 MIN HEMLIGA TVILLING Introduktion En dag upptäcker Leia av

Läs mer

Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen. www.viljaforlag.se

Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen. www.viljaforlag.se Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen Bakgrund Det här materialet hör till boken Märtas tavlor som är skriven av Johanna Immonen. Materialet är tänkt som ett stöd för dig som

Läs mer

Tror du på vampyrer? Lärarmaterial

Tror du på vampyrer? Lärarmaterial sidan 1 Författare: Daniel Zimakoff Vad handlar boken om? Boken handlar om Oskar och hans familj som är på semester i Rumänien. Oskars kompis Emil är också med. De bor hos Ion som har en hund som heter

Läs mer

Djurdoktorn: Linus och Smulan

Djurdoktorn: Linus och Smulan SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Linus älskar djur. Varje dag går han till mammas jobb efter skolan. En dag när han kommer dit är mamma orolig eftersom hamstern Smulan har rymt. Linus hjälper

Läs mer

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål ur Lgr11. Innan ni börjar läsa: Författare: Torsten Bengtsson

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål ur Lgr11. Innan ni börjar läsa: Författare: Torsten Bengtsson Vilken smäll! sidan 1 Författare: Torsten Bengtsson Vad handlar boken om? Boken handlar om Robin och hans kompisar i bandet Big Bang. De repar i tvillingarnas garage inför en tävling de ska vara med i.

Läs mer

Ett batteri av frågor finns längst bak i denna handledning. Boken finns på tex Storytel

Ett batteri av frågor finns längst bak i denna handledning. Boken finns på tex Storytel Handledning till Klaras hemlighet Eleverna använder en loggbok för tankar och reflektioner under hela läsningen. Loggbokens framsida finns som kopieringsunderlag. Först när boken är slut ritar eleverna

Läs mer

Vi tre Fegis! VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

Vi tre Fegis! VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om en kille och hans två kompisar som ska åka med sin klass till en sjö och bada. Problemet är att killarna inte kan simma och de vågar inte berätta

Läs mer

ÄLTA SKOLAS LOKALA KURSPLAN

ÄLTA SKOLAS LOKALA KURSPLAN 1(6) Förskoleklass mål för förskoleklass Exempel på genomförande Strävansmål mot år 2 få fonologisk medvetenhet känna lust att lära genom att LÄSA få möjlighet till att LYSSNA, TALA och BERÄTTA utveckla

Läs mer

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3) SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Leas klass ska springa en tävling. Lea tycker mycket om att träna och hon spelar både hockey och fotboll på fritiden. I starten tränger sig Hugo, en kille i

Läs mer

VARFÖR HAR VI REGLER? Sidan 2, uppgift 5 TA STÄLLNING TILL FÖLJANDE:

VARFÖR HAR VI REGLER? Sidan 2, uppgift 5 TA STÄLLNING TILL FÖLJANDE: VARFÖR HAR VI REGLER? Sidan 2, uppgift 5 5. Varför behövs det regler? Kan eleven framföra sina åsikter? Kan eleven förklara varför regler behövs? Kan eleven se vad konsekvenserna skulle bli om det inte

Läs mer

Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11:

Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11: SIDAN 1 Författare: Marie Duedahl Vad handlar boken om? Klara och hennes gris, Bullen, sitter vid vägen och säljer blommor. Plötsligt stannar en bil och Klara tror att de ska köpa blommor. Men de öppnar

Läs mer

Spring! Fanny, spring!

Spring! Fanny, spring! 1 Spring! Fanny, spring! Text John Reynolds Gardiner Bild Pia Forsberg Översättning John Hansson En dag vägrar morfar att stiga upp ur sängen. Han är inte sjuk säger doktorn, inte kroppsligen i alla fall.

Läs mer

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr11 Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Thomas Halling

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr11 Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Thomas Halling SIDAN 1 Författare: Thomas Halling Vad handlar boken om? Boken handlar om Emil, som tycker att det är jobbigt att hans föräldrar bråkar mycket. En morgon vid frukostbordet, börjar Emils mamma säga att

Läs mer

Mål- och bedömningsmatris Engelska, år 3-9

Mål- och bedömningsmatris Engelska, år 3-9 Mål- och bedömningsmatris Engelska, år 3-9 Bedömningens inriktning Receptiva färdigheter: Förmåga att förstå talad och skriven engelska. Förmåga att förstå helhet och sammanhang samt att dra slutsatser

Läs mer

Lingonvägen Jag vill också rida

Lingonvägen Jag vill också rida SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Igor följer med sin syster Olga till ridhuset. Han får hjälpa till att sköta om en häst och titta på när Olga rider. Igor vill också börja rida men det finns

Läs mer

Språklekar enligt Bornholmsmodellen Alfabetssånger Dramatiseringsövningar Trullematerialet Rim och ramsor

Språklekar enligt Bornholmsmodellen Alfabetssånger Dramatiseringsövningar Trullematerialet Rim och ramsor Strävansmål för förskoleklass Exempel på arbetsuppgifter Fridhemsskolans uppnåendemål för förskoleklass Läsa Skriva Kunna känna igen kamraternas namn på namnskyltar Känna igen enkla ordbilder Språklekar

Läs mer

Hjälten Lärarmaterial

Hjälten Lärarmaterial Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Mårten Melin Vad handlar boken om? Detta är en bilderbok där man som läsare får följa en kille som efter skolan är superhjälte då han hjälper människor och djur i nöd.

Läs mer

att göra enkla sammanfattningar

att göra enkla sammanfattningar Studieväg 2 Hörförståelse Betyg C Eleven visar sin förståelse för enkla och tydliga muntliga meddelanden och instruktioner genom att på ett relativt väl fungerande Betyg A genom av huvudinnehållet och

Läs mer

Lässtrategier för att avkoda och förstå texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)

Lässtrategier för att avkoda och förstå texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9) SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Linas föräldrar bråkar ständigt och Lina har hört att mamman pratar med någon på telefon. Träffar hon en annan man fast hon är gift? Lina är arg på sin mamma

Läs mer

Ola har tur HANS PETERSON

Ola har tur HANS PETERSON SIDAN 1 Vad handlar boken om? Ola är en pojke, som lever i början på 1900-talet. Det är fattigt i Sverige, och Ola måste arbeta. Hans uppgift är, att med hjälp av hästen Brunte, hämta material till byggen.

Läs mer

VAD HANDLAR BOKEN OM?

VAD HANDLAR BOKEN OM? ANN GOMÉR Sidan 1 Mimmi, valpen och branden Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Mimmi som åker och campar med sin familj och sin hund Bonita. Bonita får en hundkompis som heter Sven och

Läs mer

Annelie Drewsen. Medverkar i vårens Läsning Pågår i särskola, resurs- och specialklass:

Annelie Drewsen. Medverkar i vårens Läsning Pågår i särskola, resurs- och specialklass: Medverkar i vårens Läsning Pågår i särskola, resurs- och specialklass: Här är de författare som medverkar i höstens omgång av Läsning Pågår Stockholm, för särskolan samt resurs- och specialklasser. Presentationerna

Läs mer

Livet i Bokstavslandet åk 3

Livet i Bokstavslandet åk 3 Livet i Bokstavslandet åk 3 Läslära som bygger på UR:s populära tv-serie. Livet i Bokstavslandet tar fasta på modern läs- och skrivforskning och utgår från Lgr 11. Provlektion: Kramens Dag Följande provlektion

Läs mer

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Diane Tullson

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Diane Tullson Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Diane Tullson Vad handlar boken om? Boken handlar om Liam och Tej som ska iväg och åka snowboard (bräda). Plötsligt voltar bilen och rullar ner för en brant backe. Liam

Läs mer

Fakta om Sarah Sjöström

Fakta om Sarah Sjöström SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? I boken presenteras Sarah Sjöström. Sarah Sjöström är en riktig talang på simning. Hon säger dock själv att när hon var barn var hon lat och hon tyckte inte

Läs mer

MEN JAG AR KAR I HENNE Lärarmaterial

MEN JAG AR KAR I HENNE Lärarmaterial Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Mårten Melin Vad handlar boken om? Boken handlar om Max, som tillsammans med sin klass åker på skolresa till fjällen. Max är intresserad av Anja, men Hanna verkar vara

Läs mer

DÖDLIG törst Lärarmaterial

DÖDLIG törst Lärarmaterial sidan 1 Författare: Peter Gotthardt Vad handlar boken om? I staden där Anna, Siri och Lina bor finns ett gammalt hus som alla kallar Slottet. Det är ett mystiskt hus där helt otroliga saker kan hända.

Läs mer

Världens minsta familj Varför skriver inte författaren ut Markus namn i första kapitlet, tror du?

Världens minsta familj Varför skriver inte författaren ut Markus namn i första kapitlet, tror du? Till dig som är lärare Svarta kängor med gul söm är en bok som kan läsas med behållning av alla från ungefär 9 år och uppåt, och den fungerar utmärkt att använda i undervisningen i åk 3 5. Den kan med

Läs mer

Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning. SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Maria har träffat Anna en gång på ett tåg. När Anna steg av tåget fick Maria Annas telefonnummer och sedan pratade de länge i telefon. Nu ska de träffas. Maria

Läs mer

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: SIDAN 1 Författare: Line Kyed Knudsen Vad handlar boken om? Boken handlar om Nico och hans kompisar som har ett band. Nico vill så gärna att Farida ska vara med i bandet. Nico är kär i Farida och kan inte

Läs mer

ATT TÄNKA NOGA PÅ FILM

ATT TÄNKA NOGA PÅ FILM Johan G:son Berg Samtalsledare Tänka Noga Ung Filosofi på Södra Teatern ATT TÄNKA NOGA PÅ FILM Filosofiska samtal som metod för att arbeta med film i skolan FILOSOFISKA FRÅGESTÄLLNINGAR I FILM Schindlers

Läs mer

KÄLLKRITIK MED BAMSE

KÄLLKRITIK MED BAMSE KÄLLKRITIK MED BAMSE Lektionsplanering av Jenny Esbjörnsdotter-Karlsson och Linda Sikström. Lektionsupplägg för åk 1-6: Källkritik med Bamse Vi nås varje dag av stora mängder information. Redan i tidig

Läs mer

Pedagogisk planering för ämnet: Svenska

Pedagogisk planering för ämnet: Svenska 1(5) Pedagogisk planering för ämnet: Svenska Tidsperiod: årskurs 4 Syfte & övergripande mål: Vi kommer att läsa, skriva, lyssna och tala. Syftet är att du ska utveckla förmågan att: - formulera dig och

Läs mer

Så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt

Så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt Så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt Karin Redelius, GIH Dennis Hörtin & Mark O Sullivan, AIK Natalie Barker-Ruchti, Göteborgs universitet Selektion och tidiga satsningar från

Läs mer

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3) SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Sara är så glad. Äntligen har hon fått sin nya mobil och hon längtar efter att få visa den för sina vänner. I skolan får de inte använda sina mobiler och man

Läs mer

Arbetsområden för Freja och Frigg

Arbetsområden för Freja och Frigg Arbetsområden för Freja och Frigg Arbetsområde: Läsinlärning och bokstavsarbete Kunskapskrav Eleven kan läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande

Läs mer

Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.

Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material. MÅRTEN MELIN SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Livia och hennes kompis. Livia har sett en film om en köttätande växt och nästa dag går klassen till Botaniska trädgården. Sara

Läs mer

Vad handlar boken om?

Vad handlar boken om? FÖRFATTARE Ann Gomér SIDAN 1 Mimmi, valpen och kaninen Lärarmaterial Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. Vad handlar boken om? Mimmi hälsar på sin kusin Anna. Hon tar med sig sin hund Bonita

Läs mer

Tre saker du behöver. Susanne Jönsson. www.sj-school.se

Tre saker du behöver. Susanne Jönsson. www.sj-school.se Steg 1 Grunden 0 Tre saker du behöver veta Susanne Jönsson www.sj-school.se 1 Steg 1 Grunden Kärleken till Dig. Vad har kärlek med saken att göra? De flesta har svårt att förstå varför det är viktigt att

Läs mer

Vad handlar boken om? Mål ur Lgr 11. Bort från dig Lärarmaterial. Författare: Tomas Dömstedt

Vad handlar boken om? Mål ur Lgr 11. Bort från dig Lärarmaterial. Författare: Tomas Dömstedt sidan 1 Författare: Tomas Dömstedt Vad handlar boken om? Lukas är orolig för att Jonna är på fest utan honom. Han skickar ett antal sms till henne men får bara ett enda svar. Lukas kan inte slappna av

Läs mer

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? är en lättläst berättelse för barn mellan 8 och 11 år. Egil bor tillsammans med sin mamma och längtar efter en egen hund. Nu är det sommarlov och han fyller

Läs mer

Lägerutvärdering 2012

Lägerutvärdering 2012 Lägerutvärdering 2012 Utvärdering Stockholm, Barnens Ö 2012 34 deltagare har svarat på Före (Några kom direkt till Barnens Ö och fyllde aldrig i enkät?) 31 deltagare har svarat Efter 2 deltagare svarade

Läs mer

Om barns och ungas rättigheter

Om barns och ungas rättigheter Om barns och ungas rättigheter Att barn och unga har egna rättigheter har du kanske hört. Men vad betyder det att man har en rättighet? Sverige och nästan alla andra länder i världen har lovat att följa

Läs mer

Turbo blir spökjägare

Turbo blir spökjägare SIDAN 1 Elevmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Turbo och hans kompisar Olle och Simon tar en tur till flygarens hus på väg hem från skolan. Flygarens hus står tomt sedan han dog. Pojkarna smyger runt i huset

Läs mer

Läsnyckel. På plats i tiden 1 Vide i Lund. Åsa Storck Ill.: Anders Végh Blidlöv

Läsnyckel. På plats i tiden 1 Vide i Lund. Åsa Storck Ill.: Anders Végh Blidlöv Läsnyckel På plats i tiden 1 Vide i Lund Åsa Storck Ill.: Anders Végh Blidlöv På plats i tiden är en ny serie med fristående böcker som tar läsaren med på äventyr i historien. I denna första del befinner

Läs mer

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3) SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar Moa och Lina som ska ta hästarna i stallet till hagen över sommaren. Lina ska ta hand om Gullan, som ligger ner i sin box och är trött. Lina pratar

Läs mer

Mynta och de mystiska inbrotten

Mynta och de mystiska inbrotten SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? I huset där Frida bor har det skett ett antal inbrott. Under inbrotten så har inga dörrar brutits upp, utan det verkar som om personerna som bor där har glömt

Läs mer

Boken handlar om: Mål ur Lgr 11. Bokanalys. Oväntat möte Lärarmaterial. Författare: Bo R. Holmberg

Boken handlar om: Mål ur Lgr 11. Bokanalys. Oväntat möte Lärarmaterial. Författare: Bo R. Holmberg sidan 1 Författare: Bo R. Holmberg Boken handlar om: Boken handlar om en kille som är kär i en tjej som heter Olga. Han är överlycklig för att han kysst Olga för första gången och han längtar efter morgondagen

Läs mer

Mål- och bedömningsmatris Moderna språk, år 7-9.

Mål- och bedömningsmatris Moderna språk, år 7-9. Gunnarsbyskolan 1 Mål- och bedömningsmatris Moderna språk, år 7-9. TALA Grundläggande kvalitet Högre kvalitet Utmärkt kvalitet Kunna delta i samtal om vardagliga ämnen. Kunna muntligt berätta något om

Läs mer

Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap,

Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? I boken uppmärksammas vi på hur vi kan få bättre koll på nätet. Vi får lära oss var allt kommer ifrån och vad vi ha rätt att göra. Vi får även lära oss att man

Läs mer

AMIRA TIME. Lätt version. Lärarhandledning

AMIRA TIME. Lätt version. Lärarhandledning AMIRA TIME Lätt version Lärarhandledning Amira time lätt version Om programserien Amira time lätt version är en sitcom i 15 avsnitt. Avsnitten är cirka 4 minuter långa. Serien syftar till att bidra till

Läs mer

Definition av svarsalternativ i Barn-ULF

Definition av svarsalternativ i Barn-ULF STATISTISKA CENTRALBYRÅN 2011-06-09 1(29) Definition av svarsalternativ i Barn-ULF I nedanstående tabeller visas hur svaren på de olika frågorna i undersökningen av barns levnadsförhållanden har grupperats

Läs mer

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010 Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010 Innehållsförteckning Innehållsförteckning 1 Bakrund.2 Syfte,frågeställning,metod...3 Min frågeställning..3 Avhandling.4,

Läs mer

Se mig Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11. Eleverna tränar på följande förmågor. Författare: Bente Bratlund

Se mig Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11. Eleverna tränar på följande förmågor. Författare: Bente Bratlund sidan 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Jonna och Sanna var bästa kompisar och gjorde allt tillsammans. De pratade om killar, viskade och skrattade tillsammans, och hade ett hemligt språk

Läs mer

Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson

Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras

Läs mer