Allemansrätten på lätt svenska ERIK LINDVALL/FOLIO



Relevanta dokument
Allemansrätten på lätt svenska

Allemansrätten en unik möjlighet

Allemansrätten en unik möjlighet

Öde ön Jag befinner mig mitt ute på Indiska Oceanen. Det är min tredje vecka till sjöss och allt har varit lugnt och gått enligt planerna. Tills nu.

Allemansrätten INTE STÖRA - INTE FÖRSTÖRA. är huvudregeln

7. SAMHÄLLSORIENTERING ÅK 5

3:an på en skola som heter Dalaskolan. Jag. har en bästa vän som heter Jesper. Han och. jag älskar att åka gokart och att spela på

Allemansrätten en unik möjlighet

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg)

Sammanfattning på lättläst svenska

Notera att illustrationerna i denna broschyr är förenklade.

Rörelse ger dig mer energi, och du sover bättre.

Nu ska vi prata om vatten, årstider, vattnets kretslopp, biologin i och kring vattendrag, dvs. vilka djur och växter som lever i och kring vatten.

Lisa besöker pappa i fängelset.

Vet du vilka rättigheter du har?

Extramaterial till Boken om NO 1-3

Energi & Miljötema Inrikting So - Kravmärkt

Allemansrätten en unik möjlighet

När jag har arbetat klart med det här området ska jag:

Predikat = Vad händer? Vad gör någon eller något? Tänk på att är och har också är predikat

Vad vill du göra på stranden? Vågar du vara ute i naturen på natten? Finns det farliga djur i Sverige?

Senaste Nytt. Läs sida 2. I detta nummer. Lite information. Har det någon gång hänt att någon har stulit något? Ja... (Susanne Wahlgren svarar)

Predikan Lyssna! 1 maj 2016

Att köpa HUND. Goda råd inför ditt hundköp SVENSKA KENNELKLUBBEN

KUPOL en studie om skolmiljöns betydelse för ungdomars hälsa ENKÄT TILL ELEVER I ÅRSKURS 9

6sätt att slippa bottenmåla

VÄRDERINGSÖVNINGAR. Vad är Svenskt?

Kvalitetsrapport Så här går det

PROGRAMMANUS SKAPELSEMYTER. FADER KORP En inuitisk skapelsemyt. Av: Lena Gramstrup Olofgörs. Berättare: Sten Ljunggren. Musik: Gabriella Hansson

ALI, SARA & ALLEMANSRÅTTAN

LÄSFÖRSTÅELSE PROVKAPITEL. Katarina Neiman Hedensjö

10 tips. - till dig som tar emot praktikanter

Policy Åmåls ridklubb

GRUNDERNA I SJÄLVLEDARSKAP

Den försvunna staden

Vi skall skriva uppsats

Barn berättar om relationer

LPP laboration. Förmågor: Centralt innehåll: Kunskapskrav:

Bortom fagert tal om bristande tillgänglighet som diskriminering

den magiska dörren john

Tunadalskyrkan i advent Ep 2 Petr 1: Profetorden en lampa i mörkret

Bo tillsammans i hyreshus och bostadsrättsförening

Långt ifrån Zlatan VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

Flyktingläget på Tjörn Februari 2016

Syftet med en personlig handlingsplan

UNGDOMSVARIANTEN FOLKHÄLSOPLAN Det är vi som gjort Ungdomsvarianten!

Orienteringsteori åk 7. Namn:

Kampanj kommer från det franska ordet campagne och innebär att man under en tidsbegränsad period bedriver en viss verksamhet.

Den magiska dörren. kapitel 1

Boken om Teknik. Boken om Teknik är en grundbok i Teknik för åk 4 6.

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor: har lim pa skorna

Central Barnhälsovård Västra Götalandsregionen i samarbete med Folkhälsokommittén

Det hemsökta huset. Skriven av: Anton, Erona, Svea, Maja, Natalie och Tea på Vallåsskolan

Kommunikationspolicy i korthet för Lidingö stad

En dag såg jag ett brev sticka ut från den magiska dörren. Det var skrivet så här:

Kapitel 1 - skolstart

Offentlighetsprincipen. Kortfattat om lagstiftningen

Skol ID: Klass ID: Elev ID: Kontrollnr: OBS! Vik och riv försiktigt! Skola: PIRLS Häfte. Skolverket STOCKHOLM IEA, 2011

Notera att illustrationerna i denna broschyr är förenklade.

KÄNSLA AV SAMMANHANG. Uppskattad dygnsdos i gr. och preparat (de sista 30 dagarna):

4 nödsamtal. SOS-operatören trycker nu på en knapp för att få fram telefonnummer och adress till telefonen pojken ringer från.

För dig som är valutaväxlare. Så här följer du reglerna om penningtvätt i din dagliga verksamhet INFORMATION FRÅN FINANSINSPEKTIONEN

Lathund, procent med bråk, åk 8

ÄT RÄTT NÄR DU TRÄNAR

Brandövningar och fortsatt fint väder

Varför är det så viktigt hur vi bedömer?! Christian Lundahl!

Bruksanvisning UCR-100

Utveckla arbetsmiljö och verksamhet genom samverkan

Från min. klass INGER BJÖRNELOO

Min fråga är, när ni driftar HF-don bränner ni in rören i 100 timmar på 100% innan ni eller kunden börjar dimmra?

Allemansrätten paddling

Tränarguide del 1. Mattelek.

Scoot Boot - frågor & svar

Klockarsgården - Välkommen att lära känna våra djur på nära håll

SOLCELLSBELYSNING. En praktisk guide. Råd & Tips SOLENERGI LADDA MED. Praktiska SÅ TAR DU BÄST HAND OM DIN SOLCELLSPRODUKT

DIGITALA KONSUMENTER MED NYA MÖJLIGHETER. Hej medlem,

Bygg ditt eget dataspel på sommarlovet!

Program Handledning Förutsättningar: Träningar Teori

Samtals- och dokumentationsunderlag Språk och erfarenheter

Bra att veta om sexuella övergrepp. För barn

En bok om mig Veronica Larsen

Allmänna instruktioner

Morgonsamling till lågstadier

kapitel 1 Ett fall att lösa

Information om Äldreomsorgen i Borlänge kommun

Sveriges Trafikskolors Riksförbund Film om körkort för nysvenskar Speakertext - Svensk

Introduktion till Open 2012

11.30 Lunch Gudstjänst. Du som inte har möjlighet att komma med hela helgen är

Likabehandlingsplan 2015

Invisible Friend Senast uppdaterad

Kärnan. Halmstad 29 augusti Hej!

Skriva B gammalt nationellt prov

Intervjumall. Datum: Intervjuare: Kandidatens namn: Kandidatens uppgifter: Växel: (5)

Tauhid för Barn (Nivå Ett) Kännedom om Allaah

Handledning för digitala verktyg Talsyntes och rättstavningsprogram. Vital, StavaRex och SpellRight

Kompletterande samtalsunderlag för elever med funktionsnedsättning

P-02/03 säsongen 2016

Drottningens gåta Lärarmaterial

Transkript:

Allemansrätten på lätt svenska ERIK LINDVALL/FOLIO

Inte störa inte förstöra är huvudregeln i allemansrätten. Allemansrätten är en fantastisk möjlighet för alla att röra sig fritt i naturen. Naturen betyder mycket för svenskarna. I Sverige får alla vara i naturen, även i områden som någon annan äger. Detta kallas allemansrätt och är en viktig del i den svenska kulturen. Du använder dig av allemansrätten när du går en promenad i skogen, paddlar kajak, klättrar eller sitter på en sten och tänker. Den betyder också att vi måste vara försiktiga och inte störa andra människor eller djur. Vi får inte heller skada naturen eller något som andra äger. Vi kan sammanfatta det med att inte störa, inte förstöra. SIME/FOLIO

ANNIKA RIDINGTON-BRODÉN/FOLIO Upptäck naturen du också Det finns mycket att upptäcka och uppleva i naturen. Lyssna på fåglarna. Plocka blommor att ta med hem. Ta med något att äta och gå ut i naturen, ensam eller tillsammans med vänner, familj eller släktingar. På många platser i naturen finns det särskilda ställen där man kan grilla. Din kommun kan ge tips om fina platser i naturen. Det här får du göra i den svenska naturen: Gå, cykla och rida och vara nästan överallt i naturen. Men inte för nära boningshus (villor). Om du öppnar en grind måste du stänga den bakom dig. Gå, cykla och rida på privata vägar. Tälta en natt. Vill du tälta längre tid måste du fråga den som äger marken. Bada, åka båt och gå iland, men inte nära bostadshus. Plocka blommor, bär och svamp. Fiska med metspö och kastspö utmed kusten och i de fem största sjöarna (Mälaren, Vänern, Vättern, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland). Du får göra upp en liten eld om du är försiktig. Elda inte direkt på en berghäll, den går sönder. Det är bäst att elda där det finns en särskild plats för eldning. På sommaren är de ofta förbjudet att elda. Fråga din kommun vad som gäller.

För att alla ska kunna njuta av naturen och för att vi inte ska skada djur och natur behöver vi tänka på några saker: Du får inte passera över tomter, trädgårdar, planteringar eller odlad mark, till exempel åkrar. Du får inte köra bil, motorcykel eller moped i naturen. Du får heller inte köra på stigar, parkvägar eller i motionsspår. Du får inte elda om det är mycket torrt väder eller blåser hårt. Då kan elden sprida sig. Du får inte ta eller skada träd och buskar. Du får inte ta frukt, bär, grönsaker eller något annat som växer i trädgårdar, planteringar eller på åkrar. Lämna inte kvar eller kasta något skräp. Burkar, glas, plast och annat skräp kan skada djur och människor. Du får inte jaga, störa eller skada djur. Det är också förbjudet att ta fågelägg eller röra djurens bon eller ungar. Du får inte fiska utan fiskekort i sjöar eller vattendrag. Du behöver inte tillstånd för att fiska med metspö, kastspö och vid kusten. Hundar får inte vara lösa i naturen under tiden 1 mars 20 augusti. Då har djuren ungar. En lös hund kan skrämma och skada djuren. Det är bäst att alltid ha hunden kopplad i naturen. FELIX ST. CLAIR-RENARD/FOLIO Skogen är inte farlig Många är vana att leva i staden och att alltid ha människor omkring sig. Då kan man tycka att det är för tyst och ensamt i skogen. Det kan kännas farligt. Men i skogen finns inget att vara rädd för. I Sverige finns nästan inga farliga djur. De flesta djur är rädda för människor och håller sig undan. Nationalparker och naturreservat En del områden med särskilt viktig natur kallas nationalpark eller naturreservat. Där gäller hårdare regler. Det här märket finns på skyltar och på träd eller stolpar vid sådana områden. På anslagstavlor kan man läsa vilka regler som gäller.

Ordlista Berghäll: Där marken är av slät sten. Bon: Hem för djuren, till exempel ett fågelbo. Grind: Dörr i ett staket/stängsel runt ett område där det brukar vara hästar, kor eller får. Hålla sig undan: Fly, gömma sig. Hänsyn: Visa hänsyn (respekt). Vara försiktig, inte störa eller skada. Iland: Gå iland, gå från en båt eller från vattnet upp på marken. Koppel: Kedja, band eller rem som man håller fast hunden med. Lös: Ha hunden lös, hunden är fri och ingen håller fast den med kedja/band/rem (koppel). Motionsspår: Stigar eller små vägar som har gjorts för att man ska gå eller springa (motionera) där. JEPPE WIKSTRÖM/JOHNÉR Odlad: Odlad mark, mark där det växer säd, grönsaker och liknande. Plantering: Mark där man odlar till exempel träd, buskar eller blommor. Regler: Säger vad som gäller, vad man får göra och inte får göra. Bryta mot regler = göra sådant som är förbjudet/kriminellt. Skada: Förstöra något, till exempel bryta, skära, göra illa. Skrämma: Göra så att någon blir rädd eller nervös. Skräp: Sopor, sådant man ska kasta i soptunnan. Sprida: Elden sprider sig, en liten eld blir stor och det börjar brinna runt om. Stig: En smal väg i naturen som har blivit där människor och djur har gått mycket. Straffas: Man måste betala böter eller sitta i fängelse. Störa: Till exempel skrika eller spela musik jättehögt. Tomt: Marken närmast ett bostadshus. Upptäcka: Se och lära sig nya saker, hitta. Vattendrag: Åar, flodar. Vilda bär: Ingen har planerat dem, till exempel blåbär och lingon. Åker: Mark där det växer säd.

NATURVÅRDSVERKET ISBN 978-91-620-8530-8 Om du vill veta mer Du kan läsa mer om allemansrätten på www.naturvardsverket.se/allemansratten. Du kan också ringa din kommun eller länsstyrelse. www.naturvardsverket.se/allemansratten 106 48 Stockholm. Tel: 010-698 10 00