BOJAN LIVIA SAM Proffspiraten Superhjälten Jazz-katten ARBETSHÄFTE LÄTTLÄST. Badvett, båtvett, isvett och solvett

Relevanta dokument
BOJAN LIVIA SAM Proffspiraten Superhjälten Jazz-katten Arbetshäfte För åk 1 3 Badvett, båtvett & isvett

BARN, BAD OCH VAtten.

Simning i läroplanen I SKOLSIMMET TIPS OCH ÖVNINGAR I

Livet i Bokstavslandet åk 3

Babybojen. Bad i hemmet för små barn

Ensamma Vargen och Silverstjärnan Lykta 1. Lykta 1. Ni är scoutpatrullen Ensamma Vargen och ska åka skridskor på sjön Silverstjärnan.

Innehll. 1. Ett missförstånd Moa En arg tjej Har du något emot mig? En hemlighet är som ditt blod...

SVENSKA LIVRÄDDNINGSSÄLLSKAPETS TOLKNING AV SIMNING OCH LIVRÄDDNING I LGR11

Säkerhet vid bad med barngrupp

Övningar och tester. Dessa kan genomföras av medföljande skolpersonal med de elever som av simlärarna bedömts simkunniga.

Skruttans badträning

Badvett. Barnens Livräddningsskola 1. Lärarhandledning till BADVETT

Kapitel 1 Jag sitter på min plats och tänker att nu ska jag åka till Los Angeles, vad spännande. Kvinnan som sitter bredvid mig börja pratar med mig.

Kapitel 1 - skeppet. Jag är en 10 - årig tjej som heter Melissa.

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert

BADVETT LÄRARHANDLEDNING FÖR TEORILEKTION

Isvett. Lärarhandledning. Barnens Livräddningsskola 3. Lärarhandledning till ISVETT

Hemliga Clowndocka Yara Alsayed

KLASS 1B ANDRA BARN I SKOLAN ALEX OLLE VICKE FRANK IDA LOVA SIRI EDVIN VUXNA I SKOLAN REKTOR JOHN PETER MELKER ALICE OSCAR SIV MAJA LINUS ELIN

ISSÄKERHET. Isen förändras hela tiden på grund av inverkan av väder och strömmar, och kan brista på hemvägen fastän det bar på utvägen.

Dagboken Mini. Av Lillia

mysteriet Torsten Bengtsson

BADVETT LÄRARHANDLEDNING FÖR IDROTTSLEKTION

Okunskap är farligt. Inte vatten.

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

I början är det viktigt att eleven bottnar där övningarna ska göras. Detta för att eleven ska känna sig trygg.

Max, var är du? LÄSFÖRSTÅELSE MARIA FRENSBORG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Ingen gråter (Katarina och Alf) Kapitel 1

Glitterälvorna och den magiska ön

Simon K 5B Ht-15 DRAKEN. Av Simon Kraffke

Noa går på taket. Han leker att han flyger. En takpanna lossnar. Noa ramlar. Hjälp! ropar Noa. ISBN HEGAS

lyckades. Jag fick sluta på dagis och mamma blev tvungen att stanna hemma från jobbet ibland, eftersom jag inte tyckte om de barnflickor som mina

Att lära barnen trygghet och säkerhet i och kring vatten. Ta simmärkena Baddaren grön, Baddaren blå och Sköldpaddan

Manus Att välja sida

Sune slutar första klass

Linnéa M 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Du är klok som en bok, Lina!

Skitfiske på dig önskar. Fiskeresurs i Eda

Att få lära för livet

Lokalpedagogisk planering för simning Eskilstunas grundskolor

Kapitel 3. Här är en karta över ön

Du är klok som en bok, Lina!

Kraaam. Publicerat med tillstånd Kartkatastrofen Text Ingelin Angeborn Rabén & Sjögren Kartkatastrofen.indd

Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB

Kapitel 1 Ljudet. -Nej, hur lät det? undrade Kalle -Det lät "wha wha"

Tillbaka till övningen

Frågor. Noa gör upp eld. av Kirsten Ahlburg. 1. Varför gör Noa upp eld? 2. Vad händer när Noa häller bensin på veden? 3. Varför hämtar Noa vatten?

Sagan om Nallen Nelly

Blixten och hans Vänner kapitel 12

Kapitel 1 ljudet - Hörde du ljudet? sa Max. -Vad då för ljud? frågade Tom. - Det ljudet som kom underifrån. -Va, underifrån? -Ja, underifrån, sa Max.

LÄSGUIDE till Boken Liten

Den magiska dörren. Tilde Buhler

10 september. 4 september

1 En olycka kommer sa " llan ensam

Kapitel 1 hej. Det finns en dörr i skolan som jag undrar över. Den är i mitt klassrum och fröken säger att dörren aldrig har öppnats.

Efter att jag byggt mitt bo är jag väldigt hungrig, efter långt slit märker jag att det inte finns något på stranden så jag hugger mer material så

MOLLY (vaknar upp från en mardröm och ropar): Mamma! Mamma! Mamma! PEPPER Håll klaffen! DUFFY Åh, ska man aldrig lyckas få nån blund i ögonen på det

Publicerat med tillstånd Stora boken om Sandvargen Text Åsa Lind Rabén & Sjögren 2006

Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida.

LÄSGUIDE till Boken om Liten

Kapitel 2 Kapitel 3 Brevet Nyckleln

SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren.

Författare: Svea Assarsson. Rymdresan. PS: Läs inte boken på kvällen.

DÖDLIG törst Lärarmaterial

Den magiska dörren. Wilma Fahlgren

Pluggvar familjens bästa vän!

ALEXANDRA BIZI. Flabelino. och flickan som inte ville sova. Illustrationer av Katalin Szegedi. Översatt av Carolin Nilsson

Kapitel 2 Jag vaknar och ser ut som en stor skog fast mycket coolare. Det är mycket träd och lianer överallt sen ser jag apor som klättrar och

Hjälp min planet Coco håller på att dö ut. Korvgubbarna har startat krig Kom så fort du kan från Tekla

Dagen gick mot sitt slut, och det gjorde mitt äventyr här också. Det är tråkigt att lämna den här platsen, det finns så mycket minnen härifrån och

Kapitel 1. Kattungen. "Nu går jag till skolan!" sa jag. "Hej då! " "Hej då Bella!". När jag gick ut såg jag en snöflinga, jag tog den med min vante.

Badvett för små barn 1. Vattenvana - badövningar för de minsta 2. Flytkunskap övningar när ni kommit en bit på väg

Provkapitel - Läsresan åk 1 läsebok

Frågor och svar. En dum dag sidan 1

När tomtemor räddade julen

Havsresan del 1 En dag gick jag och min kompis Mattias ner till hamnen och då såg vi ett stort fartyg. Så vi smög oss på det. Det var ett lastfartyg.

Innehållsförteckning. Kapitel 1

h ä x folk et magisk a kr after Jo Salmson Illustrationer av Natalia Batista

Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson

Mamma Mu gungar. Det var en varm dag på sommaren. Solen sken, fåglarna kvittrade och flugorna surrade. Alla korna gick och betade i hagen.

Flickan som blir ensam

Säkerhet till vardags och vid kris Kursupplägg 8 12 år, förslag

Avslappningslådans anvisningar för daghemspersonalen

Hälsningar Viktor och Ida

Kap 1 hej. Hej jag heter William Peterson. Jag är 10 år gammal och jag är cool. Jag bor i Alafors och jag har 5 syskon. Jag går på MK- skolan.

Men Zackarina hade inte tid, för hon var upptagen med sin cykel. Hon försökte göra ett

Se mig Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11. Eleverna tränar på följande förmågor. Författare: Bente Bratlund

Den magiska dörren. Av: Daniela Marjasin.

Magiska dörren. Julia Björklund

Sida 1 Presentation Sida 2-8 Förstå andras känslor Sida 9-17 Redo att lära Sida Leka med andra

En dag så gick vi runt på skolan och pratade. Då så såg vi en konstig dörr. Den var vit och hade en svart ruta och den luktade inte gott.

Har du koll? Vatten- och issäkerhet

Rödluvan. Med bilder av Mati Lepp

Om författaren. Om boken. Namn Aron Ålder 9 år Intressen Fotboll och mat Klass 3b Tack till Love Dohns Josef Sahlin

Tom var på väg till klassrummet, i korridoren såg han en affisch det stod så här:

Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass.

Rita och Krokodil ZOO

Pojke + vän = pojkvän

Kapitel 1. Publicerat med tillstånd Bortdribblad Text Magnus Ljunggren Bild Mats Vänehem Bonnier Carlsen 2013

Transkript:

BOJAN LIVIA SAM Proffspiraten Superhjälten Jazz-katten ARBETSHÄFTE LÄTTLÄST Badvett, båtvett, isvett och solvett

HEJ! JAG HETER LIVIA. Jag kan mycket om vatten, isar och solen. Jag vill att alla barn ska kunna simma. Då kan vi ha kul tillsammans i vattnet. Ingen behöver vara rädd för vatten. HEJSAN, DET ÄR JAG SOM ÄR SAM! Jag tycker inte om vatten. När jag kan mer om vatten tycker jag nog mer om det. Kan du hjälpa mig? OHOJ DÄR LANDKRABBA! Jag heter Bojan och är pirat. Jag kan nästan allt. Jag vill lära dig allt jag kan. Jag vill att du blir lika duktig som jag i vattnet.

LIVRÄDDARSIDAN Mitt namn: Min klass: Min skola: RITA DIG SJÄLV. SÅ HÄR LÅNGT KAN JAG SIMMA: (Sätt ett kryss för hur långt du kan simma.) 10 m 25 m 50 m 100 m 150 m 200m Lägg till när du lär dig simma ännu längre. 3

SAM ÄR RÄDD FÖR VATTEN LÄRAREN LÄSER HÖGT: De tre vännerna var på stranden en dag. Livia och Bojan badade och hade kul. De kan mycket om vatten. Sam vågade inte bada. Han hade inte badat i en sjö förut. Sam visste inte vad som kunde hända i vattnet. Tänk om jag ramlar i. De andra kanske skrattar åt mig. Jag kanske ska prova när ingen ser. Livia och Bojan sprang till kiosken. De skulle köpa glass. Sam satt kvar på stranden med sin boll. Sam tänkte att han skulle gå ner till vattnet. Ingen såg Sam. Sam hoppade upp på en sten i vattnet. Han böjde sig framåt. Stenen var hal. Sam halkade och ramlade ner i vattnet. Hjälp jag kan inte simma, skrek Sam. Sam såg inte sina vänner. Han kom ihåg att vännerna gått till kiosken. Han skrek högre. Livia hörde honom. 4

Hon sprang ner till stranden. Det är inte djupt! Du behöver inte vara rädd. Sam var ändå rädd. Livia och Bojan hjälpte honom upp ur vattnet. Ta det lugnt. Du är i säkerhet nu, sa Livia. När du tänker bada måste du säga till, sa Livia. Sam blev ledsen och tittade på sina kamrater. Ja, det lovar jag. Ni lovar att vara tillsammans med mig vid vattnet. Även om det inte är djupt. Det lovar vi. Om vi alltid är tillsammans behöver ingen vara rädd mer. BADA ALDRIG ENSAM! Varför är det bra att bada tillsammans? Varför ska man hålla ihop vid stranden? Sam vågade inte visa att han var rädd för vatten. Ibland kan det vara bra att prata om vad man är rädd för. Varför var Sam rädd för vatten, tror du? Berätta! Har du varit rädd för vatten? Är du rädd för något annat? Rita och berätta! NU BADAR JAG ALLTID MED EN VÄN. DET ÄR SÄKRAST. DET ÄR ROLIGARE OCKSÅ! 5

VAR EN BRA KOMPIS! ATT VARA EN BRA KOMPIS. VAD BETYDER DET? Hur är en bra kompis, tycker du? Man måste veta några viktiga saker när man är vid vatten. HÅLL KOLL! Det allra viktigaste är att vara tillsammans med någon. Då kan man snabbt ropa på hjälp om något skulle hända. BADA SNÄLLT! En annan viktig sak är att inte göra dumma saker mot varandra. Man får inte knuffas. Hur tror du att det känns att bli knuffad ner i vattnet? Om du inte är beredd kan det bli riktigt hemskt. Tänk om den som blir knuffad inte kan simma! 6

LEK Låtsas att ni är vid en badplats och ska bada. Vad ska ni tänka på? Vad kan hända om någon knuffas i? Vad händer om man håller fast någon i vattnet? Rita när du och dina kompisar badar tillsammans. Är ni vid en sjö, vid havet eller vid en pool? 7

LIVRÄDDNING VAD GÖR DU OM NÅGOT HÄNDER? Vad ska du göra om en kompis ramlar i vattnet och inte kan komma upp? 1. Ropa på hjälp! Du kan vara en livräddare! Även om du inte kan simma kan du vara en livräddare! Den bästa livräddaren är en torr livräddare. Börja alltid med att ropa på hjälp. Försök att få någon annan att hjälpa till. Det kanske finns någon som har övat på livräddning? 2. Finns det någon livboj? När du är på en badplats: Titta direkt om du ser en livboj! Då vet du var den finns om du skulle behöva den. 8

Öva på räddning med livboj! Ni kan öva i klassrummet! Ligg på golvet och låtsas att en klasskompis är i fara. Rädda din kompis! Låtsas simma på golvet fram till din kompis! Simma sedan tillbaka in mot land. Livbojar kan se olika ut. Måla livbojen med de färger du gillar. RING 112 112 ÄR LÄTT ATT SLÅ! 9

FÖRLÄNGDA ARMEN Vad är förlängda armen? Är det en tröja med extra lång ärm? Är det en lång arm på en robot? Nej, förlängda armen är ett väldigt bra redskap när man ska rädda någon. Förlängda armen kan vara en livboj. Men det kan också vara något annat som flyter och som finns i närheten. Var står Livia? Rita resten av bilden. 10

Måla de saker som du tror kan fungera som förlängda armen. Kan du tänka på fler saker man kan använda som förlängda armen? Varför ska man använda förlängda armen? 11

NÄR SKA MAN RINGA 112? Man ska ringa när det är jätteviktigt! Det är bättre att ringa än att inte ringa! Öva på att ringa med en leksakstelefon. VAD HÄNDER NÄR MAN RINGER 112? Du ser att någon är i fara. Du ringer 112. Någon svarar: SOS 112. Vad har hänt? Du berättar vad som har hänt. Samtidigt som 112 pratar med dig, larmar de ambulans, polis eller brandkår. Ambulansen åker direkt, medan 112 fortsätter att fråga dig. 112 frågar: Varifrån ringer du? Vad heter du? Finns det någon vuxen i närheten? Svara lugnt och tydligt. Lägg inte på telefonen! 112 kan behöva fråga dig mera medan hjälpen är på väg. Du kanske behöver möta ambulansen eller brandkåren när de kommer. Du kanske måste visa var hjälpen behövs. Vifta med en handduk eller tröja så att de ser dig. 12

ÖVA PÅ ATT RINGA 112. Rita en telefon och klipp ut. Din kompis får svara och fråga dig. Byt sedan med din kompis. Din kompis ringer och du svarar. SOS 112. Vad har hänt? Någon håller på att drunkna Varifrån ringer du? Vad heter du? Finns det någon vuxen i närheten? 13

I Svenska Livräddningssällskapets simskola får du lära dig mer än att simma. Du får också lära dig: SIMMA MED LIVBOJ VAD MAN SKA GÖRA OM MAN TRILLAR I VATTNET FRÅN EN BÅT MYCKET ANNAT Det är roligt och du blir säker i vattnet. Olika simsätt som du får lära dig i simskolan BRÖSTSIM Bröstsim är det vanligaste simsättet. Man brukar lära sig bröstsim först. Bröstsim är också det säkraste simsättet när du simmar ute. RYGGSIM Du måste kunna simma på rygg om du ska kunna livrädda. Om du blir trött när du är ute och simmar är det bra om du kan simma lite på rygg. TRAMPA VATTEN Det är bra att kunna trampa vatten om du ramlar i vattnet från en båt. Du ska inte simma bort från båten. Du ska stanna nära båten! Det är också bra att kunna trampa vatten om du skulle bli trött när du är ute och simmar. FLYTA PÅ RYGG Visste du att du kan lära dig flyta i vattnet? Det är inte svårt. 14 TIPS! ÖVA PÅ DE OLIKA SIMSÄTTEN I KLASSRUMMET ELLER PÅ SKOLGYMPAN.

ALLA KAN LÄRA SIG SIMMA. Några lär sig fort och andra lite långsammare. Först får du lära dig att bli van vid vatten. Genom att vara i vattnet med någon som du känner dig trygg med går det lättare. Sam är inte riktigt van vid vatten ännu. Han är fortfarande lite rädd för vatten. Hur tycker du att Bojan ska hjälpa honom? Han behöver bli tryggare i vattnet: A. Bojan kan läsa en bok medan Sam badar ensam. B. Bojan kan stå bredvid Sam i vattnet och hålla i honom när det behövs. C. Bojan kastar i Sam från bryggan och hoppas att han flyter. Förklara varför du tycker att ditt svar är det bästa! Kan du inte simma riktigt ännu? Hur kan du göra för att lära dig simma? Skriv eller rita här: 15

EXTRA VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ NÄR DU KAN SIMMA 1. VAR EN BRA KOMPIS! 4. TA PÅ FLYTVÄST! 2. HÅLL KOLL! 3. SIMMA LUGNT! 5. SIMMA UTMED STRANDEN! 6. HA KUL MED BADLEKSAKER! 7. VAD FINNS UNDER YTAN? er Vet du något m som är bra att tänka på? 16 8. SOLEN ÄR STARK!

Välj en av badreglerna till vänster och rita vad som händer. 17

HUR JAG TRÄFFADE LIVIA OCH SAM Av Bojan LÄRAREN LÄSER HÖGT: Jag älskade att segla med mitt sjörövarskepp. Tyvärr har jag inte skeppet kvar längre. Jag kom bort från mina sjörövarvänner. Jag hamnade på en öde ö. En dag såg jag en kajak med två stycken i. Det var en superhjälte och en liten katt. Det fanns plats för mig också i kajaken. Tillsammans paddlade vi tillbaka till land. Sedan dess är jag, Livia och Sam vänner och vi åker ofta ut med vår husbåt, eller paddlar kajak tillsammans. 18

Rita Bojan, Livia och Sam i kajaken. 19

HAR DU BÅTKUNSKAP? Ska du ut och åka båt? Då är det viktigt att du kan de här reglerna: TA PÅ FLYTVÄST! SITT NER I BÅTEN! BYT INTE PLATS I BÅTEN! Varför ska man följa de här reglerna? Vad kan hända om man inte följer reglerna? 20

VAD SKA MAN TA MED SIG I BÅTEN? Några saker är extra viktiga att ta med sig när man ska ut och åka båt. Vet du vilka? Måla dem! Varför är just de här sakerna extra viktiga tycker du? 21

FÖRSTA HJÄLPEN När du ringt 112 och hjälp är på väg, kan du ge första hjälpen. Här ska du få lära dig lite om vad du kan göra då. Prata tillsammans i klassen. Lek och öva på första hjälpen! PRATA MED PERSONEN KAN PERSONEN ANDAS? Prata tillsammans i klassen. Lek och träna på första hjälpen. 22

Först av allt: ROPA PÅ HJÄLP! RING 112! Finns det någon i närheten, så be dem om hjälp! Ropa: Hallå! Det är någon som behöver hjälp! Ring 112! 23

KAN DU SIMMA? LÄRAREN LÄSER HÖGT: Simborgarmärket är ett bevis på att man kan simma 200 meter. När du går i sexan ska du kunna simma 200 meter. Då måste minst 50 meter vara ryggsim. Du kan börja öva nu! Simborgarmärket kan man ta hur många gånger som helst. Det är bra att ta märket en gång varje år. Då kan du kontrollera att du fortfarande kan simma 200 meter. Ta med hela familjen till simhallen och ta Simborgar märket tillsammans. Det finns många vuxna som tror att de kan simma men som glömt av hur man gör. De kanske inte orkar simma lika långt som de orkade förut. Vilka i din familj kan simma? Hur långt kan de simma? Rita och berätta på ett papper! Jag har de här märkena: Det är inte viktigt hur många märken man har. Det viktiga är vad man har lärt sig! 24

TESTA EN VUXEN Det här kan du fråga dina föräldrar eller någon annan: 1. Vad ska man alltid tänka på innan man badar? a) ta på sig mössa b) tala om att man tänker bada c) kolla vattentemperaturen 2. Vad är förlängda armen? a) en tröjärm b) en arm på en robot c) något man har mellan sig och den man ska livrädda 3. Varför ska man simma utmed stranden och inte rakt ut i en sjö? a) fiskarna blir rädda om man simmar för nära dem b) det är inte säkert att man orkar simma tillbaka igen c) man kan krocka med en anka 4. Varför ska man inte springa på en brygga? a) man kan halka i vattnet eller slå i huvudet i bryggan b) vuxna kan bli störda av för mycket stoj och lek c) man kan bli trött 5. Vad ska man kontrollera innan man hoppar i från en brygga eller klippa? a) att det är tillräckligt djupt och att det inte finns stenar eller andra saker under vattenytan b) att badbyxorna eller baddräkten sitter snyggt c) att man inte stänker ner någon Rätt svar: 1:b, 2:c, 3:b, 4:a, 5:a 25

FISKETUREN LÄRAREN LÄSER HÖGT: Det var en fin och solig dag och de tre vännerna bestämde sig för att fiska från bryggan. Sam hade hört att det fanns jättegoda fiskar i sjön. Bojan och Livia ville gärna följa med. Bojan ville visa hur stora fiskar han kunde dra upp. Livia tyckte inte att Sam skulle vara ensam vid sjön. När de var framme vid bryggan tyckte Livia att det var dags att ta på flytvästarna. Det tyckte inte Bojan. Han sänkte både ögonbryn och mungipor, tog Sam i handen och klampade med stora steg ut på bryggan: Vi tänker inte ta på oss flytvästar! sa han surt. Sam kommer inte att trilla i och jag är faktiskt världsbäst på att simma. Livia skakade på huvudet: Dumheter. Alla måste ha flytväst! Det spelar ingen roll om man kan simma eller inte. 26

Medan Bojan och Livia bråkade märkte de inte att Sam tog ett steg bakåt på bryggan och plask! Han hade ramlat i. Livia vände sig om och ropade till Sam: Håll dig nära bryggan och försök att trampa vatten! Hon tog snabbt av sig sin mantel och kastade ena änden till Sam. Så snart han fått tag i manteln, kunde Livia dra honom försiktigt in mot land. Puh, det där gick ju bra till slut, sa Sam efteråt. Den här gången blev jag inte så rädd, för nu är jag ju van vid vatten. Men jag kommer alltid ha flytväst på mig i fortsättningen. Jag med, sa Bojan. Förlåt att jag var så dum förut. Livia hjälpte sina vänner på med flytvästarna och sa: Det är okej. Nu vet du vad som kan hända. Nu fiskar vi! Rita dig själv i flytväst. 27

VAD GÖR SAM? Dra ett streck från 1 till 14 så ser du vad Sam gör. 13 14 1 2 12 3 11 10 9 8 7 6 5 4 Tycker du att detta är ett bra sätt att lära sig simma? Vet du om det finns något annat sätt? 28

FLYTVÄSTEN Flytvästar kan se olika ut. Här är några olika: RÄDDNINGSVÄST Barn, och alla som inte kan simma, måste har räddningsvästar på sig. Kragen hjälper till att hålla huvudet uppe när man ligger i vattnet. Räddningsvästens flytkuddar vänder dig rätt i vattnet. UPPBLÅSBAR FLYTVÄST En uppblåsbar flytväst blåser upp sig automatiskt när den hamnar i vattnet. SEGLARVÄST OCH FLYTKLÄDER Det är bara de som kan simma som ska använda seglarväst och flytkläder. När ska du ha på dig flytvästen? (Gör en ring runt de rätta svaren.) PÅ BRYGGA PÅ FÄRJA I KAJAK UTE I REGNET I KLASSRUMMET NÄR MAN ÅKER VATTENSKIDOR PÅ BIO I ISHALLEN I SEGELBÅT I SOLSTOLEN I KANOT 29

LIVRÄDDAREN SAM LÄRAREN LÄSER HÖGT: Sam ska lära sig simma och det är första dagen på simskolan. Alla ska samlas vid den lilla bassängen. Sam kommer i tid. Han vill inte missa något viktigt. Det är nästan tomt i simhallen. När han går förbi den stora bassängen springer en flicka fort förbi. Hon halkar på det blöta golvet och ramlar ner i vattnet. Hjälp! Jag kan inte simma, skriker hon. Sam tittar sig omkring. Han ser ingen vuxen i närheten. Då kommer han ihåg att han såg en badvakt vid omklädningsrummet. Hoppas att badvakten är här någonstans. Då kanske han hör om jag ropar. Sam tar i och ropar så högt han kan: Hjälp, kom hit! På väggen bakom honom hänger en livboj. Det vet Sam. Han försöker lyfta ner den men den är alldeles för tung för honom. Då tittar han ner på golvet och får se att simlärarens stång ligger där. Den orkar han lyfta. Han sträcker fram den till flickan i vattnet. Då kommer äntligen badvakten, som heter Kalle. Vad har hänt? frågar han. Sam berättar medan Kalle hjälper flickan upp ur vattnet. Flickan som heter Samira gråter. Men ser glad ut nu. 30

Hon ger Sam en stor, blöt kram. Badvakten lägger en handduk om Samira och tröstar henne. Sedan vänder han sig mot Sam: Vad duktig du var! Du gjorde helt rätt. Man ska alltid ha något mellan sig och den man ska rädda. Sam är tyst. Sen säger han: Jag gjorde vad jag kunde. Jag kan ju inte heller simma men jag visste att du var i närheten. Nu ska jag gå till min simskola och lära mig mer om livräddning. Badvakten skrattar och ger Sam en klapp på axeln. Du kan redan det viktigaste! Fastän du inte kan simma själv, så är du en riktig livräddare! Rita en bild på Sam när han räddar flickan. 31

HUR STARK ÄR SOLEN? Solen är varm och skön på sommaren. Men den är också stark och du kan bränna dig. Lek gärna i skuggan mellan klockan elva och tre på dagen. En annan bra sak är att alltid ta på sig kläder som skydd. Glöm inte hatt eller keps och solskyddskräm. Den som har bränt sig i solen vet hur hemskt det är. Har du bränt dig i solen någon gång? Hur kändes det? Varför ska man använda solskydd? 32

Vilka olika saker kan skydda mot solen? Här är några saker som kan skydda mot solen. Rita fler! 33

Men vatten skyddar väl mig mot solen? Jag har alltid med mig solkräm som skyddar mot solen. 34

Solskyddsdräkten skyddar mot solens skarpa strålar. Vanliga kläder skyddar också bra men är förstås inte så bra att bada i. Nej, nej, nej! Vatten stoppar inte solens strålar. Jag har alltid solskyddsdräkt. 35

LIVRÄDDNINGSPOSTEN En livräddningspost innehåller livboj, räddningshake, räddningsstege och kastlina. De ska finnas vid badplatser, båtbryggor och kajer. Hur många har du sett där du bor? RÄDDNINGSHAKE Räddningshaken är fem meter lång. Högst upp sitter en tygbit. Längst ner på haken sitter en trekrok. Räddningshaken flyter i vattnet. RÄDDNINGSSTEGE Stegen har hakar på ena sidan. Med hakarna kan man hänga fast stegen mot till exempel en kant. KASTLINA En kastlina är 20 meter lång. Kastlinan sitter inne i en liten plastlåda för att den ska skyddas från sol ens strålar. Hur långt är 20 meter? Kan du kasta så långt? LIVBOJ Livbojen flyter och kan bära två vuxna personer i vattnet. Livbojen väger 2,1 kg. Vet du hur tungt det är? Vet du något annat som väger lika mycket? 36

Prata om: Hur kan du göra om du inte orkar kasta livbojen ut till en person som behöver hjälp i vattnet? Vad kan man använda räddningshaken och stegen till? Hur kan man använda dem om det är vinter och is på sjön eller havet? Längst ut på räddningshaken sitter en trekrok. Vad kan man använda den till? Livbojar kan se olika ut. Hur tycker du att en livboj ska se ut? Rita här: 37

VINTER Ska du på utflykt och åka skridskor på en frusen sjö? Tänk på att en vuxen måste vara med. Det är bra om man är flera stycken. Be den vuxne att prova hur tjock isen är. Ispik En ispik använder man för att se hur tjock isen är. 38

OM DET HÄNDER EN OLYCKA Vad gör du om isen inte håller? Ropa på hjälp. Ring 112! Ramlar du i det kalla vattnet kan du bli väldigt överraskad. Du kanske också blir jätterädd. Försök att slå utåt med armarna. Då klarar du dig bättre från att komma under vattnet. Om du kommer ner i vattnet ska du ligga så stilla som möjligt. Då håller du värmen bättre. Du använder isdubbarna för att hålla dig fast i isen om du ramlat ner i en isvak. De andra som är med på sjön hjälper varandra att dra upp dig om du ramlat ner. Då använder de ett rep. Om du ska rädda någon som hamnat i vattnet ska du lägga dig på mage och åla dig fram på isen. Håll något framför dig, som förlängda armen. Det kan till exempel vara en räddningslina, en halsduk eller en trädgren. Den som hamnat i vattnet måste komma upp så fort som möjligt. När personen kommit upp måste personen fort få något varmt om sig. En filt till exempel. Ser du mina isdubbar? cm Linjalen bredvid är 10 cm hög. Isen måste vara minst 10 cm tjock om man ska kunna åka skridskor på den. Hur kan man veta att isen är 10 cm tjock? Det testar man med en ispik!

VINTERUTFLYKT Bojan, Livia och Sam ska på utflykt och spela ishockey på den frusna sjön. Vad tycker du att de ska ta med sig? Ringa in eller måla. Ska du på vinterutflykt? Att åka skridskor på frusna sjöar är roligt. Då är det några saker som är extra viktiga att tänka på: Var alltid flera personer En person måste vara vuxen Ta reda på hur tjock isen är innan ni går ut på den Ta med rätt saker Åk inte för fort (isen kan snabbt bli tunnare) Var rädda om varandra! 40

www.barnenslivräddningsskola.se Varför ska du alltid ha något mellan dig och den du räddar? Varför ska du aldrig bada ensam? Vart ska man ringa om någon håller på att drunkna? Får man springa på bryggor? Behöver man ha flytväst på när man leker på bryggan? Varför ska man sitta ner i båten? Vilken tid på dagen är solen som starkast? Vilket nummer skall du ringa om du ser en olycka? Rita en vinterutflykt med dina vänner. Vad har ni med er? 41

BOJAN PÅ TUNN IS LÄRAREN LÄSER HÖGT: Det är en solig vinterdag. De tre vännerna bestämmer sig för att åka skridskor på sjön. De hjälper varandra att packa. De tar med skridskor, hjälmar och varma kläder. Livia ser att det fattas några saker. Vi måste ha isdubbar, ispik, räddningslina och något varmt att dricka också. Livia hänger isdubbar runt sin egen hals och runt vännernas halsar. Sedan fäster hon en räddningslina runt midjeremmen på sin ryggsäck. När de kommit ner till stranden vill Bojan direkt rusa ut på isen. Stopp! ropar Livia. Vi måste kolla isen först! Bojan tar ispiken och slår ner den i isen. Han ser att isen är mer än 10 cm tjock. Då är det säkert att åka! ropar han glatt. Han åker iväg på isen och gör några hopp. Kolla på mig då! Kolla vad fort jag kan åka! ropar han och är plötsligt långt borta. Dit han åkt är isen mycket tunnare än inne vid stranden. Det knakar till. Det är redan för sent att vända om. Isen går sönder och Bojan ramlar i vattnet! Från stranden ser Sam och Livia hur Bojan slår ut med armarna. Blixtsnabbt tar Livia Sams hand och säger: Vi måste rädda Bojan. Om vi håller ihop går det lättare. En bit ut på isen lägger de sig ner på mage och ålar fram den sista biten. Bojan har fått tag om isdubbarna och försöker hålla sig fast i isen. Han kan inte komma upp ur vaken själv. Ligg stilla Bojan! ropar Livia. Om du är stilla så håller du värmen bättre. 42

När Livia och Sam kommer närmare vaken märker de att isen börjar spricka ännu mer. Hur ska de våga sig fram till Bojan och rädda honom? Livia tar tag i räddningslinan som sitter fast i ryggsäcken. Med ena handen kastar hon den till Bojan. Han får tag i den på första försöket. Livia och Sam tar i allt vad de orkar och drar upp Bojan ur ishålet. När Bojan fått torra kläder och varm choklad pratar de tre vännerna om vad som hände. Vi kollade ju isen. Jag tänkte inte på att den kunde vara tunnare på ett annat ställe, säger Bojan. Han tackar sina vänner en gång till för att de var så modiga och hjälpsamma. Du gjorde också något bra Bojan, säger Livia. Du höll dig lugn och stilla i det kalla vattnet. Det var bra att du kom ihåg att använda isdubbarna också! LOPPA MED FRÅGOR På www.barnenslivraddningsskola.se kan du ladda ner en sådan här loppa. Skriv ut den och måla den. Fråga sedan dina kompisar! Vart ska man ringa om någon håller på att drunkna? Behöver man ha flytväst på när man leker på bryggan? Varför ska du alltid ha något mellan dig och den du räddar? Varför ska du aldrig bada ensam? www.barnenslivräddningsskola.se Får man springa på bryggor? Varför ska man sitta ner i båten? Vilken tid på dagen är solen som starkast? Vilket nummer skall du ringa om du ser en olycka? 43

VAD HAR DU LÄRT DIG, PRATA TILLSAMMANS 1. Varför ska du alltid bada tillsammans med någon och inte ensam? 2. Vad är viktigast att tänka på när man badar tillsammans med sina kompisar? 3. Varför ska man simma längs med stranden, och inte rakt ut i havet eller sjön? 4. Varför ska man inte simma under bryggor? 5. Vad kan hända om man dyker i vatten som man inte varit i förut? 6. Varför ska man sitta ner i båten? 7. Varför ska man inte byta plats i båten i onödan? 8. Vilken slags flytväst ska barn helst använda? 9. Vad ska man göra om man trillar i vattnet från en båt? 10. Hur kan man visa att man behöver hjälp? 44

11. Vad är förlängda armen? 12. Varför ska man använda förlängda armen? 13. Vilket nummer ska man ringa om någon är i fara? 14. Om någon varit nära att drunkna, hur gör man för att kontrollera om personen andas? 15. Vad ska man göra om någon inte andas? 16. Vad använder man isdubbar till? 17. Hur tjock ska isen vara för att man ska kunna gå eller åka skridskor på den? 18. Hur kan man ta reda på att isen är tillräckligt tjock? 19. På vilka sätt kan man använda en livboj för att rädda en person? 20. Vad menas med att den bästa livräddaren är en torr livräddare? 45

DU KAN OCKSÅ BLI LIVRÄDDARE! Nu har du gått igenom hela häftet. Du kanske har svarat på några frågor också. Då är du snart en livräddare! Mest av allt vill jag att alla barn ska kunna simma. Jag vill också att ni ska ha kontroll på varandra när ni badar. Ni ska känna er säkra med vatten. Det är kul att bada, åka båt och vara nära vatten! Öva på att simma så ofta du kan! Då blir du bättre och bättre och kan simma längre och längre. Be gärna din lärare att ta reda på om det finns någon simskola där du bor. Du kanske till och med blir bättre än de vuxna i familjen! 46

KOM IHÅG: Tala alltid om att du tänker bada! Bada alltid tillsammans med en kompis eller vuxen! Håll koll på varandra! Var en bra kompis! Ha kul i vattnet, i båten och på isen! Vi ses säkert snart igen! Är du lärare, simlärare, förälder eller bara nyfiken? Gå in på: www.barnenslivraddningsskola.se Där hittar du många bra lektioner som du kan använda. 47

OM BARNENS LIVRÄDDNINGSSKOLA Svenska Livräddningssällskapet startade Barnens Livräddningsskola, BLS, redan 1993 för att sprida vattenkunskap och vattensäkerhet genom skolorna. Till grund för Barnens Livräddningsskola ligger målen i skolans läroplan, där det tydligt står att eleverna senast i slutet av det sjätte skolåret ska ha god vattenvana, vara trygga i vatten, kunna simma 200 meter varav 50 meter på rygg, kunna hantera nödsituationer vid vatten och ha grundläggande kunskaper om bad-, båt- och isvett. Tillsammans med våra samarbetspartners arbetar vi för att inga barn ska drunkna.