BOJAN LIVIA SAM Proffspiraten Superhjälten Jazz-katten ARBETSHÄFTE LÄTTLÄST. Badvett, båtvett, isvett och solvett
|
|
- Ulla Nyström
- för 6 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 BOJAN LIVIA SAM Proffspiraten Superhjälten Jazz-katten ARBETSHÄFTE LÄTTLÄST Badvett, båtvett, isvett och solvett
2 HEJ! JAG HETER LIVIA. Jag kan mycket om vatten, isar och solen. Jag vill att alla barn ska kunna simma. Då kan vi ha kul tillsammans i vattnet. Ingen behöver vara rädd för vatten. HEJSAN, DET ÄR JAG SOM ÄR SAM! Jag tycker inte om vatten. När jag kan mer om vatten tycker jag nog mer om det. Kan du hjälpa mig? OHOJ DÄR LANDKRABBA! Jag heter Bojan och är pirat. Jag kan nästan allt. Jag vill lära dig allt jag kan. Jag vill att du blir lika duktig som jag i vattnet.
3 LIVRÄDDARSIDAN Mitt namn: Min klass: Min skola: RITA DIG SJÄLV. SÅ HÄR LÅNGT KAN JAG SIMMA: (Sätt ett kryss för hur långt du kan simma.) 10 m 25 m 50 m 100 m 150 m 200m Lägg till när du lär dig simma ännu längre. 3
4 SAM ÄR RÄDD FÖR VATTEN LÄRAREN LÄSER HÖGT: De tre vännerna var på stranden en dag. Livia och Bojan badade och hade kul. De kan mycket om vatten. Sam vågade inte bada. Han hade inte badat i en sjö förut. Sam visste inte vad som kunde hända i vattnet. Tänk om jag ramlar i. De andra kanske skrattar åt mig. Jag kanske ska prova när ingen ser. Livia och Bojan sprang till kiosken. De skulle köpa glass. Sam satt kvar på stranden med sin boll. Sam tänkte att han skulle gå ner till vattnet. Ingen såg Sam. Sam hoppade upp på en sten i vattnet. Han böjde sig framåt. Stenen var hal. Sam halkade och ramlade ner i vattnet. Hjälp jag kan inte simma, skrek Sam. Sam såg inte sina vänner. Han kom ihåg att vännerna gått till kiosken. Han skrek högre. Livia hörde honom. 4
5 Hon sprang ner till stranden. Det är inte djupt! Du behöver inte vara rädd. Sam var ändå rädd. Livia och Bojan hjälpte honom upp ur vattnet. Ta det lugnt. Du är i säkerhet nu, sa Livia. När du tänker bada måste du säga till, sa Livia. Sam blev ledsen och tittade på sina kamrater. Ja, det lovar jag. Ni lovar att vara tillsammans med mig vid vattnet. Även om det inte är djupt. Det lovar vi. Om vi alltid är tillsammans behöver ingen vara rädd mer. BADA ALDRIG ENSAM! Varför är det bra att bada tillsammans? Varför ska man hålla ihop vid stranden? Sam vågade inte visa att han var rädd för vatten. Ibland kan det vara bra att prata om vad man är rädd för. Varför var Sam rädd för vatten, tror du? Berätta! Har du varit rädd för vatten? Är du rädd för något annat? Rita och berätta! NU BADAR JAG ALLTID MED EN VÄN. DET ÄR SÄKRAST. DET ÄR ROLIGARE OCKSÅ! 5
6 VAR EN BRA KOMPIS! ATT VARA EN BRA KOMPIS. VAD BETYDER DET? Hur är en bra kompis, tycker du? Man måste veta några viktiga saker när man är vid vatten. HÅLL KOLL! Det allra viktigaste är att vara tillsammans med någon. Då kan man snabbt ropa på hjälp om något skulle hända. BADA SNÄLLT! En annan viktig sak är att inte göra dumma saker mot varandra. Man får inte knuffas. Hur tror du att det känns att bli knuffad ner i vattnet? Om du inte är beredd kan det bli riktigt hemskt. Tänk om den som blir knuffad inte kan simma! 6
7 LEK Låtsas att ni är vid en badplats och ska bada. Vad ska ni tänka på? Vad kan hända om någon knuffas i? Vad händer om man håller fast någon i vattnet? Rita när du och dina kompisar badar tillsammans. Är ni vid en sjö, vid havet eller vid en pool? 7
8 LIVRÄDDNING VAD GÖR DU OM NÅGOT HÄNDER? Vad ska du göra om en kompis ramlar i vattnet och inte kan komma upp? 1. Ropa på hjälp! Du kan vara en livräddare! Även om du inte kan simma kan du vara en livräddare! Den bästa livräddaren är en torr livräddare. Börja alltid med att ropa på hjälp. Försök att få någon annan att hjälpa till. Det kanske finns någon som har övat på livräddning? 2. Finns det någon livboj? När du är på en badplats: Titta direkt om du ser en livboj! Då vet du var den finns om du skulle behöva den. 8
9 Öva på räddning med livboj! Ni kan öva i klassrummet! Ligg på golvet och låtsas att en klasskompis är i fara. Rädda din kompis! Låtsas simma på golvet fram till din kompis! Simma sedan tillbaka in mot land. Livbojar kan se olika ut. Måla livbojen med de färger du gillar. RING ÄR LÄTT ATT SLÅ! 9
10 FÖRLÄNGDA ARMEN Vad är förlängda armen? Är det en tröja med extra lång ärm? Är det en lång arm på en robot? Nej, förlängda armen är ett väldigt bra redskap när man ska rädda någon. Förlängda armen kan vara en livboj. Men det kan också vara något annat som flyter och som finns i närheten. Var står Livia? Rita resten av bilden. 10
11 Måla de saker som du tror kan fungera som förlängda armen. Kan du tänka på fler saker man kan använda som förlängda armen? Varför ska man använda förlängda armen? 11
12 NÄR SKA MAN RINGA 112? Man ska ringa när det är jätteviktigt! Det är bättre att ringa än att inte ringa! Öva på att ringa med en leksakstelefon. VAD HÄNDER NÄR MAN RINGER 112? Du ser att någon är i fara. Du ringer 112. Någon svarar: SOS 112. Vad har hänt? Du berättar vad som har hänt. Samtidigt som 112 pratar med dig, larmar de ambulans, polis eller brandkår. Ambulansen åker direkt, medan 112 fortsätter att fråga dig. 112 frågar: Varifrån ringer du? Vad heter du? Finns det någon vuxen i närheten? Svara lugnt och tydligt. Lägg inte på telefonen! 112 kan behöva fråga dig mera medan hjälpen är på väg. Du kanske behöver möta ambulansen eller brandkåren när de kommer. Du kanske måste visa var hjälpen behövs. Vifta med en handduk eller tröja så att de ser dig. 12
13 ÖVA PÅ ATT RINGA 112. Rita en telefon och klipp ut. Din kompis får svara och fråga dig. Byt sedan med din kompis. Din kompis ringer och du svarar. SOS 112. Vad har hänt? Någon håller på att drunkna Varifrån ringer du? Vad heter du? Finns det någon vuxen i närheten? 13
14 I Svenska Livräddningssällskapets simskola får du lära dig mer än att simma. Du får också lära dig: SIMMA MED LIVBOJ VAD MAN SKA GÖRA OM MAN TRILLAR I VATTNET FRÅN EN BÅT MYCKET ANNAT Det är roligt och du blir säker i vattnet. Olika simsätt som du får lära dig i simskolan BRÖSTSIM Bröstsim är det vanligaste simsättet. Man brukar lära sig bröstsim först. Bröstsim är också det säkraste simsättet när du simmar ute. RYGGSIM Du måste kunna simma på rygg om du ska kunna livrädda. Om du blir trött när du är ute och simmar är det bra om du kan simma lite på rygg. TRAMPA VATTEN Det är bra att kunna trampa vatten om du ramlar i vattnet från en båt. Du ska inte simma bort från båten. Du ska stanna nära båten! Det är också bra att kunna trampa vatten om du skulle bli trött när du är ute och simmar. FLYTA PÅ RYGG Visste du att du kan lära dig flyta i vattnet? Det är inte svårt. 14 TIPS! ÖVA PÅ DE OLIKA SIMSÄTTEN I KLASSRUMMET ELLER PÅ SKOLGYMPAN.
15 ALLA KAN LÄRA SIG SIMMA. Några lär sig fort och andra lite långsammare. Först får du lära dig att bli van vid vatten. Genom att vara i vattnet med någon som du känner dig trygg med går det lättare. Sam är inte riktigt van vid vatten ännu. Han är fortfarande lite rädd för vatten. Hur tycker du att Bojan ska hjälpa honom? Han behöver bli tryggare i vattnet: A. Bojan kan läsa en bok medan Sam badar ensam. B. Bojan kan stå bredvid Sam i vattnet och hålla i honom när det behövs. C. Bojan kastar i Sam från bryggan och hoppas att han flyter. Förklara varför du tycker att ditt svar är det bästa! Kan du inte simma riktigt ännu? Hur kan du göra för att lära dig simma? Skriv eller rita här: 15
16 EXTRA VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ NÄR DU KAN SIMMA 1. VAR EN BRA KOMPIS! 4. TA PÅ FLYTVÄST! 2. HÅLL KOLL! 3. SIMMA LUGNT! 5. SIMMA UTMED STRANDEN! 6. HA KUL MED BADLEKSAKER! 7. VAD FINNS UNDER YTAN? er Vet du något m som är bra att tänka på? SOLEN ÄR STARK!
17 Välj en av badreglerna till vänster och rita vad som händer. 17
18 HUR JAG TRÄFFADE LIVIA OCH SAM Av Bojan LÄRAREN LÄSER HÖGT: Jag älskade att segla med mitt sjörövarskepp. Tyvärr har jag inte skeppet kvar längre. Jag kom bort från mina sjörövarvänner. Jag hamnade på en öde ö. En dag såg jag en kajak med två stycken i. Det var en superhjälte och en liten katt. Det fanns plats för mig också i kajaken. Tillsammans paddlade vi tillbaka till land. Sedan dess är jag, Livia och Sam vänner och vi åker ofta ut med vår husbåt, eller paddlar kajak tillsammans. 18
19 Rita Bojan, Livia och Sam i kajaken. 19
20 HAR DU BÅTKUNSKAP? Ska du ut och åka båt? Då är det viktigt att du kan de här reglerna: TA PÅ FLYTVÄST! SITT NER I BÅTEN! BYT INTE PLATS I BÅTEN! Varför ska man följa de här reglerna? Vad kan hända om man inte följer reglerna? 20
21 VAD SKA MAN TA MED SIG I BÅTEN? Några saker är extra viktiga att ta med sig när man ska ut och åka båt. Vet du vilka? Måla dem! Varför är just de här sakerna extra viktiga tycker du? 21
22 FÖRSTA HJÄLPEN När du ringt 112 och hjälp är på väg, kan du ge första hjälpen. Här ska du få lära dig lite om vad du kan göra då. Prata tillsammans i klassen. Lek och öva på första hjälpen! PRATA MED PERSONEN KAN PERSONEN ANDAS? Prata tillsammans i klassen. Lek och träna på första hjälpen. 22
23 Först av allt: ROPA PÅ HJÄLP! RING 112! Finns det någon i närheten, så be dem om hjälp! Ropa: Hallå! Det är någon som behöver hjälp! Ring 112! 23
24 KAN DU SIMMA? LÄRAREN LÄSER HÖGT: Simborgarmärket är ett bevis på att man kan simma 200 meter. När du går i sexan ska du kunna simma 200 meter. Då måste minst 50 meter vara ryggsim. Du kan börja öva nu! Simborgarmärket kan man ta hur många gånger som helst. Det är bra att ta märket en gång varje år. Då kan du kontrollera att du fortfarande kan simma 200 meter. Ta med hela familjen till simhallen och ta Simborgar märket tillsammans. Det finns många vuxna som tror att de kan simma men som glömt av hur man gör. De kanske inte orkar simma lika långt som de orkade förut. Vilka i din familj kan simma? Hur långt kan de simma? Rita och berätta på ett papper! Jag har de här märkena: Det är inte viktigt hur många märken man har. Det viktiga är vad man har lärt sig! 24
25 TESTA EN VUXEN Det här kan du fråga dina föräldrar eller någon annan: 1. Vad ska man alltid tänka på innan man badar? a) ta på sig mössa b) tala om att man tänker bada c) kolla vattentemperaturen 2. Vad är förlängda armen? a) en tröjärm b) en arm på en robot c) något man har mellan sig och den man ska livrädda 3. Varför ska man simma utmed stranden och inte rakt ut i en sjö? a) fiskarna blir rädda om man simmar för nära dem b) det är inte säkert att man orkar simma tillbaka igen c) man kan krocka med en anka 4. Varför ska man inte springa på en brygga? a) man kan halka i vattnet eller slå i huvudet i bryggan b) vuxna kan bli störda av för mycket stoj och lek c) man kan bli trött 5. Vad ska man kontrollera innan man hoppar i från en brygga eller klippa? a) att det är tillräckligt djupt och att det inte finns stenar eller andra saker under vattenytan b) att badbyxorna eller baddräkten sitter snyggt c) att man inte stänker ner någon Rätt svar: 1:b, 2:c, 3:b, 4:a, 5:a 25
26 FISKETUREN LÄRAREN LÄSER HÖGT: Det var en fin och solig dag och de tre vännerna bestämde sig för att fiska från bryggan. Sam hade hört att det fanns jättegoda fiskar i sjön. Bojan och Livia ville gärna följa med. Bojan ville visa hur stora fiskar han kunde dra upp. Livia tyckte inte att Sam skulle vara ensam vid sjön. När de var framme vid bryggan tyckte Livia att det var dags att ta på flytvästarna. Det tyckte inte Bojan. Han sänkte både ögonbryn och mungipor, tog Sam i handen och klampade med stora steg ut på bryggan: Vi tänker inte ta på oss flytvästar! sa han surt. Sam kommer inte att trilla i och jag är faktiskt världsbäst på att simma. Livia skakade på huvudet: Dumheter. Alla måste ha flytväst! Det spelar ingen roll om man kan simma eller inte. 26
27 Medan Bojan och Livia bråkade märkte de inte att Sam tog ett steg bakåt på bryggan och plask! Han hade ramlat i. Livia vände sig om och ropade till Sam: Håll dig nära bryggan och försök att trampa vatten! Hon tog snabbt av sig sin mantel och kastade ena änden till Sam. Så snart han fått tag i manteln, kunde Livia dra honom försiktigt in mot land. Puh, det där gick ju bra till slut, sa Sam efteråt. Den här gången blev jag inte så rädd, för nu är jag ju van vid vatten. Men jag kommer alltid ha flytväst på mig i fortsättningen. Jag med, sa Bojan. Förlåt att jag var så dum förut. Livia hjälpte sina vänner på med flytvästarna och sa: Det är okej. Nu vet du vad som kan hända. Nu fiskar vi! Rita dig själv i flytväst. 27
28 VAD GÖR SAM? Dra ett streck från 1 till 14 så ser du vad Sam gör Tycker du att detta är ett bra sätt att lära sig simma? Vet du om det finns något annat sätt? 28
29 FLYTVÄSTEN Flytvästar kan se olika ut. Här är några olika: RÄDDNINGSVÄST Barn, och alla som inte kan simma, måste har räddningsvästar på sig. Kragen hjälper till att hålla huvudet uppe när man ligger i vattnet. Räddningsvästens flytkuddar vänder dig rätt i vattnet. UPPBLÅSBAR FLYTVÄST En uppblåsbar flytväst blåser upp sig automatiskt när den hamnar i vattnet. SEGLARVÄST OCH FLYTKLÄDER Det är bara de som kan simma som ska använda seglarväst och flytkläder. När ska du ha på dig flytvästen? (Gör en ring runt de rätta svaren.) PÅ BRYGGA PÅ FÄRJA I KAJAK UTE I REGNET I KLASSRUMMET NÄR MAN ÅKER VATTENSKIDOR PÅ BIO I ISHALLEN I SEGELBÅT I SOLSTOLEN I KANOT 29
30 LIVRÄDDAREN SAM LÄRAREN LÄSER HÖGT: Sam ska lära sig simma och det är första dagen på simskolan. Alla ska samlas vid den lilla bassängen. Sam kommer i tid. Han vill inte missa något viktigt. Det är nästan tomt i simhallen. När han går förbi den stora bassängen springer en flicka fort förbi. Hon halkar på det blöta golvet och ramlar ner i vattnet. Hjälp! Jag kan inte simma, skriker hon. Sam tittar sig omkring. Han ser ingen vuxen i närheten. Då kommer han ihåg att han såg en badvakt vid omklädningsrummet. Hoppas att badvakten är här någonstans. Då kanske han hör om jag ropar. Sam tar i och ropar så högt han kan: Hjälp, kom hit! På väggen bakom honom hänger en livboj. Det vet Sam. Han försöker lyfta ner den men den är alldeles för tung för honom. Då tittar han ner på golvet och får se att simlärarens stång ligger där. Den orkar han lyfta. Han sträcker fram den till flickan i vattnet. Då kommer äntligen badvakten, som heter Kalle. Vad har hänt? frågar han. Sam berättar medan Kalle hjälper flickan upp ur vattnet. Flickan som heter Samira gråter. Men ser glad ut nu. 30
31 Hon ger Sam en stor, blöt kram. Badvakten lägger en handduk om Samira och tröstar henne. Sedan vänder han sig mot Sam: Vad duktig du var! Du gjorde helt rätt. Man ska alltid ha något mellan sig och den man ska rädda. Sam är tyst. Sen säger han: Jag gjorde vad jag kunde. Jag kan ju inte heller simma men jag visste att du var i närheten. Nu ska jag gå till min simskola och lära mig mer om livräddning. Badvakten skrattar och ger Sam en klapp på axeln. Du kan redan det viktigaste! Fastän du inte kan simma själv, så är du en riktig livräddare! Rita en bild på Sam när han räddar flickan. 31
32 HUR STARK ÄR SOLEN? Solen är varm och skön på sommaren. Men den är också stark och du kan bränna dig. Lek gärna i skuggan mellan klockan elva och tre på dagen. En annan bra sak är att alltid ta på sig kläder som skydd. Glöm inte hatt eller keps och solskyddskräm. Den som har bränt sig i solen vet hur hemskt det är. Har du bränt dig i solen någon gång? Hur kändes det? Varför ska man använda solskydd? 32
33 Vilka olika saker kan skydda mot solen? Här är några saker som kan skydda mot solen. Rita fler! 33
34 Men vatten skyddar väl mig mot solen? Jag har alltid med mig solkräm som skyddar mot solen. 34
35 Solskyddsdräkten skyddar mot solens skarpa strålar. Vanliga kläder skyddar också bra men är förstås inte så bra att bada i. Nej, nej, nej! Vatten stoppar inte solens strålar. Jag har alltid solskyddsdräkt. 35
36 LIVRÄDDNINGSPOSTEN En livräddningspost innehåller livboj, räddningshake, räddningsstege och kastlina. De ska finnas vid badplatser, båtbryggor och kajer. Hur många har du sett där du bor? RÄDDNINGSHAKE Räddningshaken är fem meter lång. Högst upp sitter en tygbit. Längst ner på haken sitter en trekrok. Räddningshaken flyter i vattnet. RÄDDNINGSSTEGE Stegen har hakar på ena sidan. Med hakarna kan man hänga fast stegen mot till exempel en kant. KASTLINA En kastlina är 20 meter lång. Kastlinan sitter inne i en liten plastlåda för att den ska skyddas från sol ens strålar. Hur långt är 20 meter? Kan du kasta så långt? LIVBOJ Livbojen flyter och kan bära två vuxna personer i vattnet. Livbojen väger 2,1 kg. Vet du hur tungt det är? Vet du något annat som väger lika mycket? 36
37 Prata om: Hur kan du göra om du inte orkar kasta livbojen ut till en person som behöver hjälp i vattnet? Vad kan man använda räddningshaken och stegen till? Hur kan man använda dem om det är vinter och is på sjön eller havet? Längst ut på räddningshaken sitter en trekrok. Vad kan man använda den till? Livbojar kan se olika ut. Hur tycker du att en livboj ska se ut? Rita här: 37
38 VINTER Ska du på utflykt och åka skridskor på en frusen sjö? Tänk på att en vuxen måste vara med. Det är bra om man är flera stycken. Be den vuxne att prova hur tjock isen är. Ispik En ispik använder man för att se hur tjock isen är. 38
39 OM DET HÄNDER EN OLYCKA Vad gör du om isen inte håller? Ropa på hjälp. Ring 112! Ramlar du i det kalla vattnet kan du bli väldigt överraskad. Du kanske också blir jätterädd. Försök att slå utåt med armarna. Då klarar du dig bättre från att komma under vattnet. Om du kommer ner i vattnet ska du ligga så stilla som möjligt. Då håller du värmen bättre. Du använder isdubbarna för att hålla dig fast i isen om du ramlat ner i en isvak. De andra som är med på sjön hjälper varandra att dra upp dig om du ramlat ner. Då använder de ett rep. Om du ska rädda någon som hamnat i vattnet ska du lägga dig på mage och åla dig fram på isen. Håll något framför dig, som förlängda armen. Det kan till exempel vara en räddningslina, en halsduk eller en trädgren. Den som hamnat i vattnet måste komma upp så fort som möjligt. När personen kommit upp måste personen fort få något varmt om sig. En filt till exempel. Ser du mina isdubbar? cm Linjalen bredvid är 10 cm hög. Isen måste vara minst 10 cm tjock om man ska kunna åka skridskor på den. Hur kan man veta att isen är 10 cm tjock? Det testar man med en ispik!
40 VINTERUTFLYKT Bojan, Livia och Sam ska på utflykt och spela ishockey på den frusna sjön. Vad tycker du att de ska ta med sig? Ringa in eller måla. Ska du på vinterutflykt? Att åka skridskor på frusna sjöar är roligt. Då är det några saker som är extra viktiga att tänka på: Var alltid flera personer En person måste vara vuxen Ta reda på hur tjock isen är innan ni går ut på den Ta med rätt saker Åk inte för fort (isen kan snabbt bli tunnare) Var rädda om varandra! 40
41 Varför ska du alltid ha något mellan dig och den du räddar? Varför ska du aldrig bada ensam? Vart ska man ringa om någon håller på att drunkna? Får man springa på bryggor? Behöver man ha flytväst på när man leker på bryggan? Varför ska man sitta ner i båten? Vilken tid på dagen är solen som starkast? Vilket nummer skall du ringa om du ser en olycka? Rita en vinterutflykt med dina vänner. Vad har ni med er? 41
42 BOJAN PÅ TUNN IS LÄRAREN LÄSER HÖGT: Det är en solig vinterdag. De tre vännerna bestämmer sig för att åka skridskor på sjön. De hjälper varandra att packa. De tar med skridskor, hjälmar och varma kläder. Livia ser att det fattas några saker. Vi måste ha isdubbar, ispik, räddningslina och något varmt att dricka också. Livia hänger isdubbar runt sin egen hals och runt vännernas halsar. Sedan fäster hon en räddningslina runt midjeremmen på sin ryggsäck. När de kommit ner till stranden vill Bojan direkt rusa ut på isen. Stopp! ropar Livia. Vi måste kolla isen först! Bojan tar ispiken och slår ner den i isen. Han ser att isen är mer än 10 cm tjock. Då är det säkert att åka! ropar han glatt. Han åker iväg på isen och gör några hopp. Kolla på mig då! Kolla vad fort jag kan åka! ropar han och är plötsligt långt borta. Dit han åkt är isen mycket tunnare än inne vid stranden. Det knakar till. Det är redan för sent att vända om. Isen går sönder och Bojan ramlar i vattnet! Från stranden ser Sam och Livia hur Bojan slår ut med armarna. Blixtsnabbt tar Livia Sams hand och säger: Vi måste rädda Bojan. Om vi håller ihop går det lättare. En bit ut på isen lägger de sig ner på mage och ålar fram den sista biten. Bojan har fått tag om isdubbarna och försöker hålla sig fast i isen. Han kan inte komma upp ur vaken själv. Ligg stilla Bojan! ropar Livia. Om du är stilla så håller du värmen bättre. 42
43 När Livia och Sam kommer närmare vaken märker de att isen börjar spricka ännu mer. Hur ska de våga sig fram till Bojan och rädda honom? Livia tar tag i räddningslinan som sitter fast i ryggsäcken. Med ena handen kastar hon den till Bojan. Han får tag i den på första försöket. Livia och Sam tar i allt vad de orkar och drar upp Bojan ur ishålet. När Bojan fått torra kläder och varm choklad pratar de tre vännerna om vad som hände. Vi kollade ju isen. Jag tänkte inte på att den kunde vara tunnare på ett annat ställe, säger Bojan. Han tackar sina vänner en gång till för att de var så modiga och hjälpsamma. Du gjorde också något bra Bojan, säger Livia. Du höll dig lugn och stilla i det kalla vattnet. Det var bra att du kom ihåg att använda isdubbarna också! LOPPA MED FRÅGOR På kan du ladda ner en sådan här loppa. Skriv ut den och måla den. Fråga sedan dina kompisar! Vart ska man ringa om någon håller på att drunkna? Behöver man ha flytväst på när man leker på bryggan? Varför ska du alltid ha något mellan dig och den du räddar? Varför ska du aldrig bada ensam? Får man springa på bryggor? Varför ska man sitta ner i båten? Vilken tid på dagen är solen som starkast? Vilket nummer skall du ringa om du ser en olycka? 43
44 VAD HAR DU LÄRT DIG, PRATA TILLSAMMANS 1. Varför ska du alltid bada tillsammans med någon och inte ensam? 2. Vad är viktigast att tänka på när man badar tillsammans med sina kompisar? 3. Varför ska man simma längs med stranden, och inte rakt ut i havet eller sjön? 4. Varför ska man inte simma under bryggor? 5. Vad kan hända om man dyker i vatten som man inte varit i förut? 6. Varför ska man sitta ner i båten? 7. Varför ska man inte byta plats i båten i onödan? 8. Vilken slags flytväst ska barn helst använda? 9. Vad ska man göra om man trillar i vattnet från en båt? 10. Hur kan man visa att man behöver hjälp? 44
45 11. Vad är förlängda armen? 12. Varför ska man använda förlängda armen? 13. Vilket nummer ska man ringa om någon är i fara? 14. Om någon varit nära att drunkna, hur gör man för att kontrollera om personen andas? 15. Vad ska man göra om någon inte andas? 16. Vad använder man isdubbar till? 17. Hur tjock ska isen vara för att man ska kunna gå eller åka skridskor på den? 18. Hur kan man ta reda på att isen är tillräckligt tjock? 19. På vilka sätt kan man använda en livboj för att rädda en person? 20. Vad menas med att den bästa livräddaren är en torr livräddare? 45
46 DU KAN OCKSÅ BLI LIVRÄDDARE! Nu har du gått igenom hela häftet. Du kanske har svarat på några frågor också. Då är du snart en livräddare! Mest av allt vill jag att alla barn ska kunna simma. Jag vill också att ni ska ha kontroll på varandra när ni badar. Ni ska känna er säkra med vatten. Det är kul att bada, åka båt och vara nära vatten! Öva på att simma så ofta du kan! Då blir du bättre och bättre och kan simma längre och längre. Be gärna din lärare att ta reda på om det finns någon simskola där du bor. Du kanske till och med blir bättre än de vuxna i familjen! 46
47 KOM IHÅG: Tala alltid om att du tänker bada! Bada alltid tillsammans med en kompis eller vuxen! Håll koll på varandra! Var en bra kompis! Ha kul i vattnet, i båten och på isen! Vi ses säkert snart igen! Är du lärare, simlärare, förälder eller bara nyfiken? Gå in på: Där hittar du många bra lektioner som du kan använda. 47
48 OM BARNENS LIVRÄDDNINGSSKOLA Svenska Livräddningssällskapet startade Barnens Livräddningsskola, BLS, redan 1993 för att sprida vattenkunskap och vattensäkerhet genom skolorna. Till grund för Barnens Livräddningsskola ligger målen i skolans läroplan, där det tydligt står att eleverna senast i slutet av det sjätte skolåret ska ha god vattenvana, vara trygga i vatten, kunna simma 200 meter varav 50 meter på rygg, kunna hantera nödsituationer vid vatten och ha grundläggande kunskaper om bad-, båt- och isvett. Tillsammans med våra samarbetspartners arbetar vi för att inga barn ska drunkna.
BOJAN LIVIA SAM Proffspiraten Superhjälten Jazz-katten Arbetshäfte För åk 1 3 Badvett, båtvett & isvett
BOJAN LIVIA SAM Proffspiraten Superhjälten Jazz-katten Arbetshäfte För åk 1 3 Badvett, båtvett & isvett Hej! Jag heter Livia, och jag är både superhjälte och proffs på badvett, båtvett, solvett och isvett.
BARN, BAD OCH VAtten.
BARN, BAD OCH VAtten. ingen ska drunkna Varje år drunknar nio barn i Sverige. Många av olyckorna i vatten händer nära barnens hem. Alla vuxna tänker inte på att det kan finnas farliga platser för barn
Simning i läroplanen I SKOLSIMMET TIPS OCH ÖVNINGAR I
TIPS OCH ÖVNINGAR Simning i läroplanen Simning är en av färdigheterna som finns angivna i kursplanen för Idrott och hälsa. I årskurs 1-3 ska simning finnas med i undervisningen. Det ska leda till att eleverna
Livet i Bokstavslandet åk 3
Livet i Bokstavslandet åk 3 Läslära som bygger på UR:s populära tv-serie. Livet i Bokstavslandet tar fasta på modern läs- och skrivforskning och utgår från Lgr 11. Provlektion: Kramens Dag Följande provlektion
Babybojen. Bad i hemmet för små barn
Babybojen Bad i hemmet för små barn Att bada med små barn Fler tips: Att göra före badet 1. Vattenvana - övningar i badet för de minsta När kan min bebis bada Att tänka på Tips när ni badar 2. Övningar
Ensamma Vargen och Silverstjärnan Lykta 1. Lykta 1. Ni är scoutpatrullen Ensamma Vargen och ska åka skridskor på sjön Silverstjärnan.
Ensamma Vargen och Silverstjärnan Lykta 1 Lykta 1 Ni är scoutpatrullen Ensamma Vargen och ska åka skridskor på sjön Silverstjärnan. Ni är välförsedda med utrustning: Torra kläder i vattentäta påsar i ryggsäcken
Innehll. 1. Ett missförstånd Moa En arg tjej Har du något emot mig? En hemlighet är som ditt blod...
av Pär Sahlin Innehll 1. Ett missförstånd... 11 2. Moa... 16 3. En arg tjej... 21 4. Har du något emot mig?... 25 5. En hemlighet är som ditt blod... 32 6. Bra simmat, Nadir!... 37 7. Vad gör han här?...
SVENSKA LIVRÄDDNINGSSÄLLSKAPETS TOLKNING AV SIMNING OCH LIVRÄDDNING I LGR11
SVENSKA LIVRÄDDNINGSSÄLLSKAPETS TOLKNING AV SIMNING OCH LIVRÄDDNING I LGR11 Detta dokument är tänkt att fungera som en hjälp till lärare i årskurs 1-9. Under hösten 2011 reviderades skolans läroplan och
Säkerhet vid bad med barngrupp
Säkerhet vid bad med barngrupp Ta med till badet! Bada ofta och säkert Att bada är bra för barns utveckling. Det ger inte bara nyttig träning av kondition, motorik och sociala färdigheter, det är också
Övningar och tester. Dessa kan genomföras av medföljande skolpersonal med de elever som av simlärarna bedömts simkunniga.
Övningar och tester Dessa kan genomföras av medföljande skolpersonal med de elever som av simlärarna bedömts simkunniga. Genomförs i samråd med simlärarna. Övningarna på sid 2 genomförs hemma på egna skolan.
Skruttans badträning
Skruttans badträning Skruttans badträning Skruttan, flickan med en mage som luras. En saga om och för barn med Prader-Willi syndrom. Skruttan måste varje vecka gå till sjukhuset för att träna i den stora
Badvett. Barnens Livräddningsskola 1. Lärarhandledning till BADVETT
Badvett Lärarhandledning Barnens Livräddningsskola 1 Lärarhandledning till BADVETT 1 Lära för livet Barnens Livräddningsskola finns för att tidigt ge barn rätt attityd till och grundläggande kunskaper
Kapitel 1 Jag sitter på min plats och tänker att nu ska jag åka till Los Angeles, vad spännande. Kvinnan som sitter bredvid mig börja pratar med mig.
Av: Minhua Wu Ön Kapitel 1 Jag sitter på min plats och tänker att nu ska jag åka till Los Angeles, vad spännande. Kvinnan som sitter bredvid mig börja pratar med mig. Vi pratar med varandra, efter en lång
Kapitel 1 - skeppet. Jag är en 10 - årig tjej som heter Melissa.
Kapitel 1 - skeppet Jag är en 10 - årig tjej som heter Melissa. Jag och min bästa kompis skulle åka flygplan till Madagaskar, men de flygplanet hade kraschat. Så vi var tvungna att åka med ett skepp, så
Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert
Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är
BADVETT LÄRARHANDLEDNING FÖR TEORILEKTION
BADVETT LÄRARHANDLEDNING FÖR TEORILEKTION Hej lärare årskurs F-3! Här kommer ett förslag på hur du kan hålla en livsviktig lektion om att bada säkert. Det handlar om badvett och om att vara en bra badkompis.
Isvett. Lärarhandledning. Barnens Livräddningsskola 3. Lärarhandledning till ISVETT
Isvett Lärarhandledning Barnens Livräddningsskola 3 Lärarhandledning till ISVETT 1 Lära för livet Barnens Livräddningsskola finns för att tidigt ge barn rätt attityd till och grundläggande kunskaper i
Hemliga Clowndocka Yara Alsayed
Hemliga Clowndocka Yara Alsayed - Olivia vakna! Du kommer för sent till skolan, ropade mamma. - Ja jag kommer. Olivia tog på sig sina kläder och åt frukosten snabbt. När hon var klar med allt och står
KLASS 1B ANDRA BARN I SKOLAN ALEX OLLE VICKE FRANK IDA LOVA SIRI EDVIN VUXNA I SKOLAN REKTOR JOHN PETER MELKER ALICE OSCAR SIV MAJA LINUS ELIN
KLASS 1B FRANK VICKE ANDRA BARN I SKOLAN ALEX OLLE LOVA SIRI EDVIN VUXNA I SKOLAN IDA MELKER ALICE OSCAR PETER REKTOR JOHN MAJA LINUS ELIN SKOLSYSTER ROBERT/IDROTT SIV Läs också : SPÖKET i skolan STARKAST
ISSÄKERHET. Isen förändras hela tiden på grund av inverkan av väder och strömmar, och kan brista på hemvägen fastän det bar på utvägen.
ISSÄKERHET Innan man ger sig ut på is bör man alltid testa underlaget noggrant med ispik eller isbill. Isen förändras hela tiden på grund av inverkan av väder och strömmar, och kan brista på hemvägen fastän
Dagboken Mini. Av Lillia
Dagboken Mini Av Lillia September 7 september Hej dagboken. Jag heter Lilia och jag är 12 år gammal. Jag har en egen orm som heter Lusen. Jag går i klass 5 och älskar att spela fotboll. Jag började skriva
mysteriet Torsten Bengtsson
mysteriet med smitarna Torsten Bengtsson Mysteriet med smitarna av Torsten Bengtsson Illustrerad av Katarina Strömgård Nära döden Jag smyger fram genom den mörka salen. Det hörs inte ett ljud. På golvet
BADVETT LÄRARHANDLEDNING FÖR IDROTTSLEKTION
BADVETT LÄRARHANDLEDNING FÖR IDROTTSLEKTION Hej lärare årskurs F-3! Här kommer ett förslag på hur du kan hålla en livsviktig lektion om att bada säkert. Det handlar om badvett och om att vara en bra badkompis.
Okunskap är farligt. Inte vatten.
Okunskap är farligt. Inte vatten. ingen ska behöva drunkna Drunkning är den vanligaste dödsolyckan för barn mellan 1 och 6 år. Varje år drunknar cirka nio barn. En betydande del av dessa olyckor sker nära
Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Felicia och är tio år. Jag bor på en gård i södra Sverige och jag har ett syskon som heter Anna. Hon är ett år äldre än mig. Jag har även en bror som är ett år, han
I början är det viktigt att eleven bottnar där övningarna ska göras. Detta för att eleven ska känna sig trygg.
Simlinjen i Skolan Simning är en av färdigheterna som finns angivna i kursplanen för Idrott och hälsa. Svenska Simförbundet trycker mycket på vattenvana som grunden när man ska lära sig att simma. Vi vill
Max, var är du? LÄSFÖRSTÅELSE MARIA FRENSBORG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA FRENSBORG LÄSFÖRSTÅELSE kapitel 1 scouterna(sid 3, rad 8), grupp för ungdomar som tycker om naturen försvunnen (sid 3, rad10), borta parkeringen (sid 4, rad 1), där man
Ingen gråter (Katarina och Alf) Kapitel 1
Ingen gråter (Katarina och Alf) Inledning Bastian kan inte sova. Han ligger i sängen och tittar rakt upp i taket, vänder och vrider på täcket och puffar till kudden. Det är tyst, det enda Bastian hör är
Glitterälvorna och den magiska ön
Glitterälvorna och den magiska ön 1 Med glittrande kläder flög dom tvärs över ön. Det här är livet! ropade Rebecca med fladdrande hår. Dom två älvorna, Rebecca och Tristan bodde på Glitterön med deras
Simon K 5B Ht-15 DRAKEN. Av Simon Kraffke
DRAKEN Av Simon Kraffke 1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Erik och jag är 7 år och jag bor på en gård och den gården heter Hemlighetensgård bara för att vad som helst kan hända här. Och den gården ligger
Noa går på taket. Han leker att han flyger. En takpanna lossnar. Noa ramlar. Hjälp! ropar Noa. ISBN 978-91-86651-97-8. HEGAS www.hegas.
Frågor Noa på taket av Noa går på taket. Han leker att han flyger. En takpanna lossnar. Noa ramlar. Hjälp! ropar Noa. NOA PÅ TAKET på taket ISBN 978-91-86651-97-8 www.hegas.se noa_paa_taket_oms.indd 1
lyckades. Jag fick sluta på dagis och mamma blev tvungen att stanna hemma från jobbet ibland, eftersom jag inte tyckte om de barnflickor som mina
Förlåt mig mamma! D et finns bara en människa här på jorden som älskar mig och det är min mamma. Jag är en svår och besvärlig person som jag ofta är fruktansvärt trött på, en människa jag tycker riktigt
Att lära barnen trygghet och säkerhet i och kring vatten. Ta simmärkena Baddaren grön, Baddaren blå och Sköldpaddan
BADDAREN Vattenvana och tillhörande lekar i vattnet är mycket viktigt för att barnet skall känna sig trygg i och kring vattnet, vilket vi lägger stor fokus på i Baddaren. Leken är en naturlig del i barnets
Manus Att välja sida
Manus Att välja sida Av: Grupp 4 (Sixten, Ebba, Karl, Hampus och Rebecca) SCEN 1: INT. KORRIDOR - DAG Dick går i den nästan tomma korridoren (prat och skratt i bakgrunden). Längre fram står Emilia, Agnes,
Sune slutar första klass
Bra vänner Idag berättar Sunes fröken en mycket spännande sak. Hon berättar att hela skolan ska ha ett TEMA under en hel vecka. Alla barnen blir oroliga och Sune är inte helt säker på att han får ha TEMA
Linnéa M 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Jag heter Sara. Jag är 10 år gammal. Jag har en lillasyster. Hon är 3 år. Hon heter Linda. Jag har en mamma och pappa också. Vi är en fattig familj. Vi bor i ett litet hus på landet.
Du är klok som en bok, Lina!
Du är klok som en bok, Lina! Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen, men på
Skitfiske på dig önskar. Fiskeresurs i Eda
Hej Här får du ett litet häfte med information om våra fyra vanligaste fiskar som finns i våra vatten. Här kan du få lite tips om var fiskarna tycker om att simma, hur de lever och varför det är bra att
Att få lära för livet
Lärarhandledning 1 Att få lära för livet Barnens Livräddningsskola finns för att tidigt ge barn rätt attityd till och grundläg gande kunskaper i hur de tryggt kan uppträda vid vatten och isar. Dessutom
Lokalpedagogisk planering för simning Eskilstunas grundskolor
Barn- och utbildningsnämnden Datum 1 (8) Barn- och utbildningsförvaltningen Djurgårdsskolan Andreas Filander, lärare i idrott och hälsa 016-7101985 Lokalpedagogisk planering för simning Eskilstunas grundskolor
Kapitel 3. Här är en karta över ön
Kap 1 Skeppet Jag var på en färja och jag skulle över till Danmark och spela Champions League finalen som är det bästa man kan vinna i fotbollsvärlden. Jag spelar i FC Liverpool och vi ska möta Bayern
Du är klok som en bok, Lina!
Du är klok som en bok, Lina! Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen, men på
Kraaam. Publicerat med tillstånd Kartkatastrofen Text Ingelin Angeborn Rabén & Sjögren 2009. Kartkatastrofen.indd 9 09-02-09 20.48.
Kraaam Viktor, Vilma och jag, Viking, har bildat en hemlig klubb. Den heter AB Klant & Kompani. Det är jag som är Klant och Viktor och Vilma som är Kompani. Vi har lånat namnet från min pappas målarfirma.
Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB
Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen,
Kapitel 1 Ljudet. -Nej, hur lät det? undrade Kalle -Det lät "wha wha"
Författare: Filip Sahlberg 2014 Kapitel 1 Ljudet Alexander och Kalle var i deras hemliga kemirum i källaren. En otrevlig källare med gamla tegelväggar och avloppsvatten rör som läckte. Plötsligt hörde
Tillbaka till övningen
Övning Tillbaka till övningen Elise Lindeblad Långt bort bland pyramiderna i Egypten är det dammigt, torrt, öde och stenigt. Det finns många ingångar till olika gravar i pyramiderna. De är mörka och det
Frågor. Noa gör upp eld. av Kirsten Ahlburg. 1. Varför gör Noa upp eld? 2. Vad händer när Noa häller bensin på veden? 3. Varför hämtar Noa vatten?
Frågor Noa gör upp eld av gör upp eld 1. Varför gör Noa upp eld? 2. Vad händer när Noa häller bensin på veden? 3. Varför hämtar Noa vatten? 4. Vem hör när Noa ropar Hjälp!? 5. Vem släcker elden? FRÅGOR
Sagan om Nallen Nelly
Sagan om Nallen Nelly Titel Författare Det var en gång en flicka som hette Lisa som bodde i Göteborg. Lisa tog med sig skolans nalle Nelly på resan till mormor som bodde i Kiruna. Lisa åkte tåg med Nelly
Blixten och hans Vänner kapitel 12
Kapitel 12 Blixten och hans Vänner kapitel 12 I vilket vännerna behöver hjälp När museet öppnade lyckades Vännerna smyga sig ut och upp till sophögen utan att bli upptäckta. "Det är där hon är", sa Blixten
Kapitel 1 ljudet - Hörde du ljudet? sa Max. -Vad då för ljud? frågade Tom. - Det ljudet som kom underifrån. -Va, underifrån? -Ja, underifrån, sa Max.
monstret AV MELVIN Kapitel 1 ljudet - Hörde du ljudet? sa Max. -Vad då för ljud? frågade Tom. - Det ljudet som kom underifrån. -Va, underifrån? -Ja, underifrån, sa Max. -Vad konstigt att du hörde det Max,
LÄSGUIDE till Boken Liten
LÄSGUIDE till Boken Liten LÄSGUIDE till Boken Liten Den här läsguiden är ett stöd för dig som vill läsa och arbeta med boken Liten på din förskola. Med hjälp av guiden kan du och barnen prata om viktiga
Den magiska dörren. Tilde Buhler
Den magiska dörren Tilde Buhler Kapitel 1 Hej, jag heter Sofia och är 10 år. Min bästis heter Thilde och vi går på Färjestad skola. En dag när vi var ute på lunchrast såg vi den nya läraren, han var jätteläskig
10 september. 4 september
I AM GREGER PUTTESSON 4 september Hej dumma dagbok jag skriver för att min mormor gav mig den i julklapp! Jag heter Greger förresten, Greger Puttesson. Min mamma och pappa är konstiga, de tror att jag
1 En olycka kommer sa " llan ensam
1 En olycka kommer sa " llan ensam Ewa Christina Johansson Illustrationer Johan Egerkrans Axel! Där är du ju! Axels hjärta hoppade till i bröstet. Fast på ett bra sätt. Det var ju söta Rut som ropade på
Kapitel 1 hej. Det finns en dörr i skolan som jag undrar över. Den är i mitt klassrum och fröken säger att dörren aldrig har öppnats.
Kapitel 1 hej Jag heter Eric Knutson och är 9 år. Jag har ljust hår och jag är ganska kort jag gillar att spela fotboll och innebandy. Min mamma heter Karin och hon har också har just hår. Min pappa heter
Efter att jag byggt mitt bo är jag väldigt hungrig, efter långt slit märker jag att det inte finns något på stranden så jag hugger mer material så
Ön av Gabbe KAPITEL 1 Jag sitter på ett plan och lyssnar på Arne alligator så hör jag en smäll. Alla skriker: AAAAAAAAA` Jag förstår att något hemskt håller på att hända. Plötsligt ser jag brandrök och
MOLLY (vaknar upp från en mardröm och ropar): Mamma! Mamma! Mamma! PEPPER Håll klaffen! DUFFY Åh, ska man aldrig lyckas få nån blund i ögonen på det
(vaknar upp från en mardröm och ropar): Mamma! Mamma! Mamma! Håll klaffen! DUFFY Åh, ska man aldrig lyckas få nån blund i ögonen på det här stället? Mamma! Mamma! Håll klaffen, Molly! ( knuffar ner på
Publicerat med tillstånd Stora boken om Sandvargen Text Åsa Lind Rabén & Sjögren 2006
I huset vid havet var det lördag, och i köket stod mamma och diskade. Zackarina höll henne sällskap, så att hon skulle ha det lite roligare. Hon rullade omkring på golvet, fram och tillbaka, och ylade.
Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida.
Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida. Min bästa kompis heter Frida. Frida och jag brukar leka ridlektion
LÄSGUIDE till Boken om Liten
LÄSGUIDE till Boken om Liten LÄSGUIDE till Boken om Liten Den här läsguiden är ett stöd för dig som vill läsa och arbeta med boken om Liten på din förskola. Med hjälp av guiden kan du och barnen samtala
Kapitel 2 Kapitel 3 Brevet Nyckleln
Den magiska dörren Kapitel 1 Hej Hej! Jag heter Conelia. Min skola heter Kyrkmon. Jag är 9 år. Jag har blont hår. Jag gillar att spela bandy och att rita. Min bästa vän är Wilda. Jag är mycket rädd för
SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren.
SJÖODJURET Klockan var 10 på förmiddagen en solig dag. Det var en pojke som letade efter stenar på stranden medan mamma solade. Stranden var tom. Vinden kom mot ansiktet. Det var skönt. Pojken hette Jack.
Författare: Svea Assarsson. Rymdresan. PS: Läs inte boken på kvällen.
Författare: Svea Assarsson Rymdresan PS: Läs inte boken på kvällen. Kapitel 1 Huvudpersonen Jag heter Frooogi. Jag är 2 år. Jag har 2 stora ögon. Ett grönt öga och ett rött. Jag är hel grön med några svarta
DÖDLIG törst Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Peter Gotthardt Vad handlar boken om? I staden där Anna, Siri och Lina bor finns ett gammalt hus som alla kallar Slottet. Det är ett mystiskt hus där helt otroliga saker kan hända.
Den magiska dörren. Wilma Fahlgren
Den magiska dörren Wilma Fahlgren KAPITEL 1 Jag heter Ebba och jag är 9år. Jag gillar att spela innebandy och handboll. Jag har 2 syskon som heter Erik och Alva, min mamma heter Karin och min pappa heter
Pluggvar familjens bästa vän!
Pluggvar familjens bästa vän! Välkommen till min skog och Pluggvars vänner! Historien om Pluggvar och det perfekta kastet Långt inne i den djupa skogen bor en lustig figur vars namn är Pluggvar. Pluggvar
ALEXANDRA BIZI. Flabelino. och flickan som inte ville sova. Illustrationer av Katalin Szegedi. Översatt av Carolin Nilsson
ALEXANDRA BIZI Flabelino och flickan som inte ville sova Illustrationer av Katalin Szegedi Översatt av Carolin Nilsson Lindskog Förlag et var en gång en flicka som drömde mardrömmar. Varje natt vaknade
Kapitel 2 Jag vaknar och ser ut som en stor skog fast mycket coolare. Det är mycket träd och lianer överallt sen ser jag apor som klättrar och
Ön Teodor Kapitel 1 Jag sitter på planet och är väldigt trött. Sen 10 minuter senare så hör jag att planet skakar lite. Det luktar bränt och alla på planet är oroliga. Därefter tittar jag ut och jag tror
Hjälp min planet Coco håller på att dö ut. Korvgubbarna har startat krig Kom så fort du kan från Tekla
Kapitel 1 Hej jag heter Albert och är 8 år. Jag går på Albertskolan i Göteborg. Min fröken heter Inga hon är sträng. Men jag gillar henne ändå. Mina nya klasskompisar sa att det finns en magisk dörr på
Dagen gick mot sitt slut, och det gjorde mitt äventyr här också. Det är tråkigt att lämna den här platsen, det finns så mycket minnen härifrån och
Dag 4 22/6-09 Shiet asså, vakna idag och kände hur spännande dagen skulle vara. Jag ska till Badresor och vara där för att se hur de har det. Jag minns när jag själv var liten och hängde på badresorna
Kapitel 1. Kattungen. "Nu går jag till skolan!" sa jag. "Hej då! " "Hej då Bella!". När jag gick ut såg jag en snöflinga, jag tog den med min vante.
Guldskatten Kapitel 1 Kattungen Klockan var halv 7 på morgonen. Idag var det 12/1. Jag skulle flytta. Fast egentligen ville jag inte flytta. Väckarklockan ringde, och jag gick upp ur sängen och tog på
Badvett för små barn 1. Vattenvana - badövningar för de minsta 2. Flytkunskap övningar när ni kommit en bit på väg
Badvett för små barn Några fler tips: Förberedelser innan badet 1. Vattenvana - badövningar för de minsta När ni kan bada Badvarningar Hur ni badar 2. Flytkunskap övningar när ni kommit en bit på väg Lätt:
Provkapitel - Läsresan åk 1 läsebok
läsresan L Ä S E B OK L Ä S E B OK L Ä S E B O K INNEHÅLL Välkommen till Läsresan!... 5 Kapitel 1 Ord att förstå... 6 Viktiga veckan.... 7 poetisk text Kapitel 2 Ord att förstå... 12 Min svans... 13 beskrivande
Frågor och svar. En dum dag sidan 1
En dum dag sidan 1 Frågor och svar Kapitel 1 1. Hur känner sig flickan när hon vaknar? Hon känner sig jättearg. 2. Rita en bild på hur flickan ser ut och känner sig när hon är arg. Måla med starka färger!
När tomtemor räddade julen
När tomtemor räddade julen Roller: Tomtemor: Jultomten: Dr. Nisse: Maria: Mario: Tomtenisse 1: Tomtenisse 2: Tomtenisse 3: Tomtenisse 4: Tomtenisse 5: Tomtenisse 6: Tomtenisse 7: Statister: Berättare:
Havsresan del 1 En dag gick jag och min kompis Mattias ner till hamnen och då såg vi ett stort fartyg. Så vi smög oss på det. Det var ett lastfartyg.
Havsresan Oliver B Havsresan del 1 En dag gick jag och min kompis Mattias ner till hamnen och då såg vi ett stort fartyg. Så vi smög oss på det. Det var ett lastfartyg. Vi gick upp till kaptenen och frågade
Innehållsförteckning. Kapitel 1
Innehållsförteckning Kapitel 1, Zara: sid 1 Kapitel 2, Jagad: sid 2 Kapitel 3, Slagna: sid 3 Kapitel 4, Killen i kassan: sid 5 Kapitel 5, Frågorna: sid 7 Kapitel 6, Fångade: sid 8 Kapitel 1 Zara Hej, mitt
h ä x folk et magisk a kr after Jo Salmson Illustrationer av Natalia Batista
h ä x folk et magisk a kr after Jo Salmson Illustrationer av Natalia Batista Kapitel 1 I full galopp Sol Hästarna galopperade så snabbt att Sol fick tårar i ögonen. Hon hann knappt ducka för ett par lågt
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Mamma Mu gungar. Det var en varm dag på sommaren. Solen sken, fåglarna kvittrade och flugorna surrade. Alla korna gick och betade i hagen.
1 Mamma Mu gungar Det var en varm dag på sommaren. Solen sken, fåglarna kvittrade och flugorna surrade. Alla korna gick och betade i hagen. Utom Mamma Mu. Mamma Mu smög iväg och hoppade över staketet.
Flickan som blir ensam
Ön Flickan som blir ensam https://c1.staticflickr.com/ 9/8072/ 8429441527_a294b47d2c.jpg http://orig00.deviantart.net/01d6/f/ 2012/030/9/8/ wiz_khalifa_by_qurkiegrl-d4o2c7x.jpg Daniela Jehrlander Kapitel
Säkerhet till vardags och vid kris Kursupplägg 8 12 år, förslag
2008-04-08 Säkerhet till vardags och vid kris Kursupplägg 8 12 år, förslag INNEHÅLL Vår Sårbarhet (bakas in i kurspaketet) 2 tim Bostaden/närmiljön 1 tim Utomhus 1 tim Krisberedskap 1 tim Extratimme 1
Avslappningslådans anvisningar för daghemspersonalen
Bilaga 1 1 Avslappningslådans anvisningar för daghemspersonalen Ida Malmström Avslappningslådan Lugna Lådan är ett redskap, som skall användas på daghem för att få barnen att slappna av. Lådan innehåller
Hälsningar Viktor och Ida
Ida Sjöberg Kapitel 1 Hej mamma och pappa! Jag och Viktor skulle gå och titta på en jättestor båt som stod i hamnen. För Viktor tycker så mycket om båtar. När vi kom in i båten så kände vi att den rörde
Kap 1 hej. Hej jag heter William Peterson. Jag är 10 år gammal och jag är cool. Jag bor i Alafors och jag har 5 syskon. Jag går på MK- skolan.
Kap 1 hej Hej jag heter William Peterson. Jag är 10 år gammal och jag är cool. Jag bor i Alafors och jag har 5 syskon. Jag går på MK- skolan. Min bästa vän heter Emil, Emil gillar fotboll och innebandy.
Men Zackarina hade inte tid, för hon var upptagen med sin cykel. Hon försökte göra ett
Nere på stranden vid havet var Sandvargen och Zackarina mycket upptagna, var och en med sitt. Sandvargen var upptagen med att plaska runt i vattenkanten. Det sa plosch och det sa pläsch, och han stänkte
Se mig Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11. Eleverna tränar på följande förmågor. Författare: Bente Bratlund
sidan 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Jonna och Sanna var bästa kompisar och gjorde allt tillsammans. De pratade om killar, viskade och skrattade tillsammans, och hade ett hemligt språk
Den magiska dörren. Av: Daniela Marjasin.
Den magiska dörren. Av: Daniela Marjasin. Hej! Hej! Jag heter Lisa och jag är 11 år. Jag går på Valnötsskolan i Malmö. Min bästa kompis heter Vera. Hon är den bästa kompis man kan ha. Hon är så snäll och
Magiska dörren. Julia Björklund
Magiska dörren Julia Björklund Kapitel 1- Hej Hej jag heter Evelina jag går på Njurunda friskola och jag är 10 år. Min fröken heter Kristina hon är en bra fröken hon hjälper till om de behövs. Jag är livrädd
Sida 1 Presentation Sida 2-8 Förstå andras känslor Sida 9-17 Redo att lära Sida Leka med andra
Innehåll: Sida 1 Presentation Sida 2-8 Förstå andras känslor Sida 9-17 Redo att lära Sida 18-21 Leka med andra Det här materialet är utformat av leg. logoped Julia Andersson för elever som behöver stöd
En dag så gick vi runt på skolan och pratade. Då så såg vi en konstig dörr. Den var vit och hade en svart ruta och den luktade inte gott.
Hej! Hej! Jag heter Peter och jag är tio år. Jag går på Tallbergskolan. Det finns många snälla på våran skola, men våran vaktmästare är jag väldigt rädd för. Han ser sur ut. Jag har en bästis som heter
Har du koll? Vatten- och issäkerhet
Lärarhandledning Har du koll? Vatten- och issäkerhet Diskutera i klassen Detta avsnitt behandlar vikten av säkerhet vid vatten och is, dess risker och faror. Avsnittet handlar även om simkunnighet, grunderna
Rödluvan. Med bilder av Mati Lepp
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp Det var en gång en liten flicka som var så söt och rar att alla människor tyckte om henne. Den som älskade henne allra mest var hennes gamla mormor. Alltid när hon kom
Om författaren. Om boken. Namn Aron Ålder 9 år Intressen Fotboll och mat Klass 3b Tack till Love Dohns Josef Sahlin
Om författaren Namn Aron Ålder 9 år Intressen Fotboll och mat Klass 3b Tack till Love Dohns Josef Sahlin Om boken Klara är elva år och har en kompis som heter Amanda. Det finns en dum kille som heter Tobias.
Tom var på väg till klassrummet, i korridoren såg han en affisch det stod så här:
-Hörde du ljudet? -Var inte dum nu Tom sa Tobias! Klockan ringde. Rasten var slut, dom hade sv efter. När de kom in sa sura Margareta idag ska vi skriva en bok med åtta kapitel och du Tom får hemläxa.
Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass.
Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass. Jag har en kompis i min klass han är skit snäll mot
Rita och Krokodil ZOO
Rita och Krokodil ZOO af SIRI MELCHIOR ANDERS SPARRING JANNE VIERTH Version 06 April 2011 Director Siri Melchior Kontakt Producer Lennart Ström Auto Images AB Monbijougatan 17E SE-21153 Malmö E-post. lennart.strom@autoimages.se
Pojke + vän = pojkvän
Pojke + vän = pojkvän Min supercoola kusin Ella är två år äldre än jag. Det är svårt att tro att det bara är ett par år mellan oss. Hon är så himla mycket smartare och vuxnare än jag. Man skulle kunna
Kapitel 1. Publicerat med tillstånd Bortdribblad Text Magnus Ljunggren Bild Mats Vänehem Bonnier Carlsen 2013
Kapitel 1 Det är tisdag kväll och som vanligt har ABK:s lag träning. I små grupper dribblar man runt koner, tränar inkast, skjuter på mål eller övar väggpass. Bra! skriker Hanna när Yalam lyckas dribbla