Från lättläst till begripligt och klart



Relevanta dokument
Proposition om klotter

Kort med frågor kopplade till filmen

Handledning för pedagoger

Till dig som är dömd till sluten ungdomsvård

Utdrag ur protokoll vid sammanträde

Informations- och kommunikationspolicy

Om barns och ungas rättigheter

Skadegörelse i vardagen

Mål i mun Förslag på en plan för svenska språket

Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer?

tidningsveckan 2011 Samlade kopieringsunderlag

TIPS OCH IDÉER FÖR DIG SOM VILL INTERVJUA

Gillar du att vara ute i skogen, häng med när vi vandrar nästa gång!

Demokrati & delaktighet

Skriv klarspråk Nätverksträff den 2 juni 2008

Exet. Arbetsmaterial till OM BOKEN

PENGASAGOR HANDLEDNING

FINLAND I EUROPA 2002 UNDERSÖKNING

Det Lilla Världslöftet

Sex på internet. Kristian Daneback.

Likabehandling och plan mot diskriminering och kränkande behandling!

Hem för vård eller boende (HVB) Vet du vilka rättigheter du har?

A" göra sin röst hörd

Särskilda ungdomshem (SiS) Vet du vilka rättigheter du har?

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av år 5 enligt nationella kursplanen

Jag vill säga något!

Landstingets program om integration LÄTT LÄST

TYCKA VAD MAN VILL HÄLSA RÖSTA JÄMLIKHET HA ETT EGET NAMN RESA ÄTA SIG MÄTT FÖRÄLDRARLEDIGHET SÄGA VAD MAN VILL TAK ÖVER HUVUDET

Lättläst sammanfattning av Utredningen om Lättläst

Kom med! Vi har en uppgift som passar dig.

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Effektivare lagstiftning mot vuxnas kontakter med barn i sexuellt syfte

Historien om mitt liv so far

Mer än bara trösklar

Lärarmaterial MAFFIANS Ö. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Benni Bödker

Dimitras resa Elevmaterial

Projekt: Begriplig samhällsinformation. Stefan Johansson

Topboy SKOLMATERIAL. Men hur fan ska man orka byta liv? Amputera bort allt. Och vad ska jag göra istället? Jag är ju den jag är.

Från utvärdering till utveckling ett projekt om att leda utvecklingsprocesser i förskolan med fokus på naturvetenskap Tylösand

RESAN. År 6. År 7. Målet i år 7 är att klara av nedanstående resa:

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

10 tips. för dig som skapar internetbaserade stödprogram för vården. psykologpartners

Gekås-kläder gjort av plast: ett samarbete med Estet bild.

Tilla ggsrapport fo r barn och unga

Lyssna på oss. Vi vet. Ungdomsexperterna på BUP i Karlstad tipsar. föräldrar och andra vuxna vad de behöver lära sig för att ge barn och unga bra stöd

En journalist använder alla sina sinnen för att på ett så sant och trovärdigt sätt som möjligt visa lyssnarna vad hon eller han upplever på plats:

Allan Zongo. Lärarmaterial. Allan Zongo. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Henrik Einspor

Vad är din högsta avslutade utbildning innan du började studera på vuxenutbildningen? (Bastal: 132) Avbrottstudie 2012

Eva och Claes en berättelse om våld och brott i nära relationer

Om du behöver tandvård

Om du behöver tandvård

Grupparbete L ÄR ARHANDLEDNING TRO, HOPP & KÄRLEK. Sjömanstatueringar.

Januari Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Publicerat med tillstånd Spinkis och Katta Text Lasse Anrell Bild Mati Lepp Bonnier Carlsen 2009

CHEFENS KOMMUNIKATIONSVERKTYG VERSION 2.2

Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning

Till dig som vårdas på SiS särskilda ungdomshem med stöd av LVU

Att jobba med. alla svaren, utan att våga ställa frågorna

Lyssna, stötta och slå larm!

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Rättigheter. Dina rättigheter:

UPPLEVELSEN ÄR DIN. Om att se dans tillsammans med barn och unga

Startsidan Här beskriver vi hur du hittar på webbplatsen.

Barnpolitiken. Regeringen skrev i sin plan att barnkonventionen är viktig.

Varningssignaler och råd

Det som inte märks, finns det?

Här ger vi läsförståelsefrågor och fördjupningsuppgifter till två av avsnitten i Sverige bit för bit.

Lättläst. Om du behöver tandvård

1 Utbildningsgruppens mål

Klientens ställning och

Tjej och entreprenör Lektionsmaterial för årskurs 7-9

LPT. Dina rättigheter under tvångsvård. Om barns rättigheter i vården och LPT, lagen om psykiatrisk tvångsvård

Hur ofta är du frånvarande från skolan?

Kapitel/scen ur en deckare

Sammanfattning av tema Valet, lördag 26:e april 2014

Det perfekta mötet med politiker och media finns det? 4 februari 2015

Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling. Stenhagenskolan

Lathund publiceringsverktyget

Bildbaserad information till personer med utvecklingsstörning Hur utformar man den?

Lektionsförslag för låg och mellanstadiet Tidningsveckan 2015 Missa inte veckans nyheter! Nyheter engagerar! Nyheter berör!

Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Barn och elevenkäter genomförda i Värnamo kommun 2015

Inspirationsfasen. Fortsättning på nästa sida. Hållbar utveckling B, vårterminen Cemus/CSD Uppsala, Uppsala universitet & SLU

Utvärdering av Navets Brandtema för år 5 och 6

Demokrati och politik i Sverige Pedagogisk planering i samhällskunskap och historia åk 8 ht 2012

Tillsammans gör vi Sverige mer tillgängligt

Handlingsplan för att minska klotter och skadegörelse

Kursutvärdering NEK A1 Moment 3: Makroekonomi, vt-11

Klara besked -bra information

Lag och rätt. 22 Civilrätt 23 Äktenskap Giftorätt Skilsmässa Bodelning 24 Arv Bouppteckning Dödsboet 25 Testamente * Juridik

Terrorismarbetsgruppens betänkande (Terrorismityöryhman mietintö) 1/2013 Betänkanden och utlåtanden

INTEGRATION. Integration. Svenska samhället. Invandrare

Nf 149/2012. Policy för bemötande av brukarens känslor, relationer och sexualitet Förvaltningen för funktionshindrade Örebro kommun

Rindö skolas förskoleklass Nyckelpigan

Pojke + vän = pojkvän

Skrivguiden. Sex steg som förbättrar ditt skrivande

- risker och konsekvenser

Rättigheter och Rättsskipning

Lag och rätt. Vecka 34-38

Transkript:

Från lättläst till begripligt och klart Magnus Korkala Riksdagens informationsenhet

Det här ska det handla om Vad är det vi gör? Varför gör vi det? Hur gör vi det? Vad har vi uppnått? Vilka är våra erfarenheter?

Vad är det vi gör? Riksdagens beslut innebär dels en ändring i polislagen (1984:387) som möjliggör för polisen att kroppsvisitera personer för att söka efter föremål som är ägnade att användas som hjälpmedel vid bl.a. skadegörelse, dels ändringar i brottsbalken som innebär att straffmaximum för skadegörelse av normalgraden höjs och att försök till sådant brott kriminaliseras.

Vad är det vi gör? Riksdagen har beslutat att polisen får undersöka en persons kropp och kläder om de misstänker att han eller hon kommer att klottra. Det kallas att kroppsvisitera. Då kan polisen få tag på sprejburkar med färg. Den som klottrar ska också kunna få hårdare straff än tidigare.

Vad är det vi gör? Egen lättläst avdelning på riksdagen.se. Grundläggande information om riksdagen och demokratin. Lättläst sammanfattningar av riksdagsbeslut publiceras löpande. Broschyr och årsbok på lättläst.

Varför gör vi det? Språket i riksdagens informationsmaterial är för svårt. Handikapporganisationerna, hösten 2001

Varför gör vi det? Grunden för att informationen ska vara tillgänglig är att den är begriplig. För att den ska vara begriplig måste ett klart och enkelt språk användas. Handisams riktlinjer för tillgänglighet

Hur gör vi det? Skriver själva om informationen till lättläst. Skribenter får utbildning i att skriva lättläst. Läser varandras texter. Förankrar lättläst i organisationen.

Hur gör vi det? Viktigt med likabehandling: Samma nyhetsvärdering för lättläst som för vanlig svenska. Publicerar samtidigt som på vanlig svenska.

Vad har vi uppnått? Byggt upp en egen kompetens att skriva lättläst. Skapat en rationell och effektiv produktion av texter. Blivit bättre på att skriva alla texter så att fler förstår.

Vad har vi uppnått? Bra journalistiska texter berättar vad som händer i maktens korridorer. Internetworld 2006

Vad har vi uppnått? Jag tittar på riksdagens lättlästa sidor ibland när jag ska göra radioprogram för att snabbt få en lättbegriplig sammanfattning. Journalist, hösten 2008

Vad har vi uppnått? Riksdagen kan förenkla språket i sina pressmeddelanden ännu mer. Se bara på era egna lättlästa texter. Och ni kan göra det ännu enklare. Två av Sveriges mest respekterade politiska reportrar, hösten 2006

Vad har vi inte uppnått? Den är jobbig, det är för mycket och man orkar inte. Kille, 16 år, som letar information på riksdagen.se Välskrivna texter, men alldeles för mycket text. Utvärdering av riksdagen.se, hösten 2008

Vilka är våra erfarenheter? Lättläst gör dig till en bättre skribent. Lättläst behövs. Målgrupperna för lättläst är inte givna. Lättläst fungerar inte för alla. Många vill ha pedagogiska bilder, animationer och filmer i stället för text.

Frågor? magnus.korkala@riksdagen.se 08-786 40 79