lättläst Ritteknik Stig Andersson



Relevanta dokument
Lär dig först ritteknik genom att göra var sin ritning över en valfri klots. Se bifogade sidor om ritteknik.

Röd. Namn :... Klass:... Datum:... Skala 1:1. Ritning vy framifrån (huvudvy) Ritnings vy från vänster, vy höger och övre vyn är ofullständiga.

Innehåll. 1 Inledning 9. 4 Måttsättning Ritpapper Äganderätt Terminologi - Standard Vyer 26

Träff 3 - Ritning. Kurs - Fusion 360 Ulf Mossberg, juni Övning Skapa ritningen

P O O L B Y G G E. Bilden tagen utav - Andrej Trnkoczy, ifrån flickr. tisdag 8 april 14

Checklista 1 för detaljer Projektnamn: Datum: Detaljnummer:

Ritteknik 1. Introduktion till ritningar. KMT005 / MTA101 - Ritteknik och CAD. Ritningens funktion, text, linjer, skalor, vyer m.m.

1-3: Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Kom igång med SKETCHBOOK! FÖRST:

rektangel cirkel triangel 4 sidor 3 sidor 4 sidor

Grundritning Platta på mark

Grundritning Torpargrund

3D-modellering. och. ritningsframställning

Min pool. Hanna Lind 7:2 Alfa

Ritteknik 1. Introduktion till ritningar. Ritningens funktion, text, linjer, skalor, vyer m.m. MTA101 - Ritteknik och CAD - HT

Ritteknik Maskinteknik Faktabok 360 sidor ISBN 13:

Neuropedagogik Björn Adler, Hanna Adler och Studentlitteratur Bilaga 3:1 Arbeta med grundformerna för bokstäver Kognitiv träning i skrivning

Start för Mattestigen. Promenera till Vindskyddet

Poolbygge. fredag 11 april 14

En mindre omfattande bok, Ritteknik 2000 faktabok fjärde upplagan 2009, kan också användas till samma övningsbok och CD-rom.

INSTÄLLNINGAR FÖR IRONCADS 2D-RITNING

Verktygsfält. Hantering av webbkarta Grundinstruktion. Sida 1 av 6. De olika verktygen och delarna förklaras i detalj längre ner i dokumentet.

Grunder. Grafiktyper. Vektorgrafik

Utförliga regler för TRAX

Ritteknik 1. Introduktion till ritningar. KTM005/MTA101 CAD och Ritteknik VT16. Ritningens funktion, text, linjer, skalor, vyer m.m.

Pool - bygge. Alicia Åbrink. /

Word Grunderna 1. Om du kan det allra enklaste i Word, hoppa över uppgifterna A-E.

Dessa tre fönster kan enbart visas i datavyn, inte i layoutvyn. Det är också möjligt att ha flera fönster öppna samtidigt.

Grundritning Torpargrund

SKOGLIGA TILLÄMPNINGAR

Ungefär lika stora tal

Inställningar i vån.1 av projektet för grund

5-1 Avbildningar, kartor, skalor, orientering och navigation

Geometri. Kapitel 8 Geometri. Borggården sidan 66 Diagnos sidan 79 Rustkammaren sidan 80 Tornet sidan 84 Sammanfattning sidan 89 Utmaningen sidan 90

bilder för användning

fredag den 11 april 2014 POOL BYGGE

diverse egenskapspaletter

Kom igång. Readyonet Lathund för enkelt admin. Logga in Skriv in adressen till din webbsida följt av /login. Exempel:

LEKTION PÅ GRÖNA LUND, GRUPP 1

Studieanvisning i Optik, Fysik A enligt boken Quanta A

Ritregler Allmänna regler Del 23: Linjer för byggritningar

Monteringsanvisning Byggstommar.se

Exempel på ritningar och handlingar för ansökan om bygglov TILLBYGGNAD

Exempel på ritningar och handlingar för ansökan om bygglov KOMPLEMENTBYGGNAD

Tentamen CAD och Ritteknik, 5 timmar

UNDERVISNINGSMATERIAL

Uppgift. Designa & tillverka ett armband av skinn. Armbandet ska ha ett mönster. Skissa och planera. Värdera design och din arbetsinsats.

GRUPP 1 JETLINE. Åk, känn efter och undersök: a) Hur låter det när tåget dras uppför första backen? Vad beror det på? (Tips finns vid teknikbordet)

Lektion på Gröna Lund, Grupp 1

fredag den 11 april 2014 M I N P O O L

CM Förstärkarlåda, sida 1.

Stålskala. Mäta. Träpedagogik i Stockholm. Mail:

Rita ett rum i en-punktsperspektiv.

FF-17 Förförstärkarlåda, sida 1.

TATM79: Föreläsning 2 Absolutbelopp, summor och binomialkoefficienter

ENKEL Programmering 3

Färglära. Såhär är arbetet med färglära upplagt:

Samhällsbyggnad Gävle. Garage/Carport

Vill du bygga en altan?

Fotbollskolan barn födda 2002 Våren 2009

Väggfäste Universal och Mätarm. Bruksanvisning Läs igenom bruksanvisningen noggrant och förstå innehållet innan du använder Väggfäste Universal.

HJÄLTERUMMET Ett rum där allt är möjligt.

Hur du tar hem en APP i din ipad/iphone

Klipp ut denna del. system för icke-verbal kommunikation. Klipp ut denna del. Klipp ut denna del.

Samhällsbyggnad Gävle. Plank

Avdelning 1, trepoängsproblem

First Class uppgift 2

Reflektion efter tillverkande av skalenlig modell

Kapitel 6 Måttsättning... 3

UngO teket. Banläggning i OCAD. ungoteket.se

Kurs 5:1 Att presentera med PowerPoint del 1

Lärarhandledning. Bråk från början. en tredjedel ISBN

Prova att lägga märke till olika spårtecken och du kommer att upptäcka att naturen är full av liv.

Välj bloggen som du använder i skolan, i detta fallet heter den Min Skolblogg.

2. 1 L ä n g d, o m k r e t s o c h a r e a

Trollpengar. I trollens rike finns det pengar, men inte sådana som vi är vana vid. De använder sig av stenar, kottar och pinnar.

Fräcka ramar och söta små askar!

Information efter genomgång av Microsoft Word 2010

4-8 Cirklar. Inledning

UPPGIFT 1 TVÅPOTENSER. UPPGIFT 2 HISSEN I LUSTIGA HUSET.

NAMN KLASS/GRUPP. Poängsumma: Känguruskutt: UPPGIFT SVAR UPPGIFT SVAR

Handledning i mätteknik

A: 3 B: 4 C: 5 D: 6 E: 7 Ryssland

Välkommen 2 Navigering 3 Bokstäverna 3 Övningar kopplade till boken 6 Ord 10

Öppna frågor (ur Good questions for math teaching)

Flera vyer. Plan-, fasad-, sektions- och 3D-vy

Vill du bygga en mur?

Tentamen CAD och Ritteknik (Del A), 3 timmar

UPPGIFT 2 KVADRATVANDRING

Om det finns något som de flesta som arbetar med barn är överens om, så är

Lathund Google Kalender (i webbläsare)

Allta bilder du ritar med verktygen i verktygspanelen eller importerar är grafik.

FACIT. Version

CAD, GRUND. Topocad CAD, grundkurs. Adtollo Academy Topocad grundkurs i CAD

Lathund för att hantera kongresshandlingar

Hemtentamen Ritteknik

Tråckla kallas även förstygn eller rynksöm sy bara för hand upp ner, upp ner, upp ner

Inglasat uterum/inglasad balkong

Information och exempelritningar för nybyggnad av enbostadshus. Utgiven i samarbete mellan kommuner och länsstyrelse i Västra Götaland

Det finns en del tomma rutor där det är fritt fram att fylla på med egna idéer och upptäcker. Lycka till som utbildare!

Transkript:

lättläst Ritteknik Stig Andersson 1

2

Innehåll Att rita och skissa 4 Vyer 6 Linjer 9 Måttsättning 11 Formsymboler 14 Toleranser 15 Skalor 16 Delförstoringar 17 Snitt- och materialmarkering 18 Huvudfält 20 Arbetsuppgifter 21 Ordlista 29 3

Att rita och skissa Vi människor har alltid tyckt om att rita. Man ritade på stora stenblock eller flata stenhällar redan innan det fanns papper. Man gjorde också bilder på skinn, trä och barkbitar. Vad visar hällristningen? Nu för tiden är föremål ofta så svåra att göra att man behöver en beskrivning. På den ser man hur man ska göra och hur det är tänkt att se ut. Därför använder vi ritningar på papper som visar exakt hur vi ska göra. Vilket är det bästa sättet att beskriva hur något ser ut? Försök beskriva med bara ord för en kompis exakt hur en stol som du tänker på ser ut. Var det svårt? Förstod din kompis hur stolen ser ut? Försök nu beskriva stolen genom att rita den. Tycker du att det var lättare? Du ska i den här boken få lära dig grunderna i ritteknik så att du kan läsa en ritning och arbeta efter den. 4

När man snabbt ska beskriva något är det lättast att göra en enkel skiss. Skissen kan visa formen eller detaljerna och även hur man har tänkt sätta ihop delarna. När snickaren får sin arbetsritning är den oftast ritad i naturlig storlek. Då kan han mäta sig till alla mått på ritningen. Det går bra att mäta så när man bara ska göra ett eller några få exemplar. Skiss av en pall. Men måtten blir inte exakt lika varje gång man mäter på ritningen. Därför går det inte att göra så vid serietillverkning eller när man ska tillverka samma sak flera gånger. Man använder istället en ritning som är mindre och där man kan se måtten. Här ser du det vanligaste sättet att rita. 420 + - 1 360 20 40 420 40 10 75 Ritning av en pall. 5

Vyer När man ska rita och förklara hur något ser ut måste man ofta rita det från flera sidor. På ritspråk kallas sidorna vyer. För att alla ska förstå från vilken sida man menar finns det regler för hur man ska rita. Det sätt som är vanligast här i Sverige kallas den europeiska metoden, metod E. Det finns symboler som talar om vilken metod man har använt när man ritat. Symbolen för den europeiska metoden är en liten teckning som ser ut så här: Symbol för den europeiska metoden. När man ska visa hur en sak ser ut finns det sex vyer som man kan använda. För att du lättare ska förstå hur man ser vyerna på en ritning har jag använt en tärning. Tag en tärning och ställ den på bordet framför dig och vänd den som jag visar på teckningarna. B. Uppifrån F. Bakifrån C. Från vänster D. Från höger A. Framifrån Huvudvy E. Underifrån 6

Det är alltid vy A (framifrån) som man börjar med. A. Framifrån Man måste oftast rita två vyer till för att det ska gå att förstå hur detaljen ser ut. I det här fallet blir det vyerna (B) uppifrån och (C) från vänster. A. Framifrån C. Från vänster B. Uppifrån 7

Det räcker oftast att rita tre vyer, men ibland behövs fler vyer. Då ritas vyerna så här: E. Underifrån D. Från höger A. Framifrån C. Från vänster F. Bakifrån B. Uppifrån 8

Linjer En ritning är gjord av många olika linjer. Alla linjer ser ut på ett bestämt sätt och betyder något speciellt. Hur linjen ser ut beror på var den finns i ritningen. Heldragen grov linje använder man till synliga konturer. Heldragen fin linje använder man till måttlinjer, måttgränslinjer och snittstreck. Måttgränslinje Måttlinje Snittstreck Heldragen fin zickzack-linje använder man som linje där man delat något eller vill visa ett delat snitt. Heldragen fin frihandslinje använder man som linje där man delat något eller vill visa ett delat snitt. 9

Streckad fin linje använder man till skymda kanter. Punktstreckad fin linje använder man som symmetrilinje och som centrumlinje. Symmetrilinje Centrumlinje Punktstreckad linje är grov vid ändarna. Den använder man för att visa snitt. A A-A A Öppen dubbelpil använder man för att visa åt vilket håll träfibrerna eller ådringen går. 10

Måttsättning När man tillverkar samma sak flera gånger eller vill vara säker på att det alltid blir samma mått måste ritningen vara måttsatt. Här ser du en måttsatt ritning av en sarg till en pall. 360 Måttlinje Måttlinjen är den linje som visar måttet. Det finns sex sätt att rita en måttlinje. För det mesta ritas måttlinjen med pilspetsar. Då finns det en pilspets i antingen en eller två ändar. På ritningen ska man inte blanda utan alltid använda samma typ av pilspets. En måttlinje kan även visas med snedstreck. Nollpunkt används vid baslinjemåttsättning. Pilspetsar Snedstreck Nollpunkt 11

360 Måttlinje Måttgränslinje Måttgränslinjen är den linje som avslutar måttlinjen. Måttsättning är mycket viktigt. Det finns regler och de måste följas. Reglerna har kommit till för att det ska bli lättare att läsa ritningar och för att ingen ska göra fel. En sådan regel är att måtten alltid anges ovanför måttlinjen och helst på mitten av linjen. Måtten ska skrivas så att man läser ritningen nerifrån eller från höger sida. Måtten skrivs alltid i millimeter (mm). Den som väljer någon annan enhet ska i så fall skriva det tydligt på ritningen. Ibland står måtten på en hänvisningslinje. Hänvisningslinjen pekar direkt på det som måttet gäller. Ø 10 Hänvisningslinjen talar om att skruvhålets diameter är 10 mm. 12

20 30 200 30 20 Kedjemåttsättning är när man sätter flera mått efter varandra. 20 50 250 280 300 Baslinjemåttsättning är när måtten utgår från samma baslinje. 20 50 250 280 300 Nollpunkt Baslinjemåttsättning kan också göras enklare. Då utgår baslinjemåttsättningen från en nollpunkt. Den måttsättningen tar mindre plats på ritningen. 13

Formsymboler På ritningar finns det också något som kallas för formsymboler. Här nedan ser du exempel på de vanligaste formsymbolerna. Kvadrat: Diameter: Ø Radie: R Formsymbolen skrivs alltid framför ett mått. 35 Pallens ben har måtten 35 mm i kvadrat. 35 Ø 10 Skruvhålens största diameter är 10 mm. Ø 10 mm R 5 Sittbrädorna på pallen har en rundning med en radie av 5 mm. R 5 14

Toleranser På en del ritningar kan du se hur noga du ska vara med måtten när du ska göra detaljen. Det kallas för toleranser. Med + eller står det hur mycket storleken får variera. Om det till exempel går bra att längden på en detalj är 1 mm kortare eller längre än 420 mm står det 420 + - 1 på ritningen. Det betyder att längden på sittbrädan kan vara mellan 419 mm och 421 mm. På ritningar till tappar och tapphål står det ofta toleranser. Det är ju mycket viktigt att varken tappen eller tapphålet är för stort eller för litet. 420 + - 1 Längden på sittbrädan kan variera. 15

Skalor Man kan göra ritningar i olika skalor. Det betyder att man förminskar eller förstorar det man ritar. Om ritningen är ritad i naturlig storlek har den skala 1:1. Skala 1:1 Skala 1:2 betyder att ritningen är ritad två gånger mindre än naturlig storlek. En centimeter på ritningen blir då två centimeter i verkligheten Skala 1:2 Skala 2:1 betyder att ritningen är ritad två gånger större än naturlig storlek. Två centimeter på ritningen blir då en centimeter i verkligheten. Skala 2:1 16

Delförstoringar Ibland är det nödvändigt att göra en förstoring av en detalj på ritningen. Det kallas för delförstoring. Då ringar man in detaljen som ska förstoras på ritningen och skriver en bokstav över. Sedan skriver man samma bokstav över delförstoringen. Då blir det lätt att hitta den på ritningen. Intill bokstaven skriver man också vilken skala delförstoringen är ritad i. Man ritar oftast delförstoringar i skalan 1:1, naturlig storlek. A (1:1) A (1:1) R 5 Delförstoring av sittbrädans rundning. 17

Snitt- och materialmarkering På skissen här nedan ser du en sarg till en pall med två borrhål. Men du kan inte se hur borrhålen ser ut. För att få reda på det behöver du se insidan. Det kan du göra på ritningar som har ett snitt. Ett snitt är en bild av den yta man skulle få fram om man delade föremålet i två delar. Snittet visar borrhålets insida. På ritningar är snitt markerade på snittstället med en punktstreckad fin linje som ser ut så här: På ritningen kan du se att snittet också är markerat med bokstäver och pilar. Finns det flera snitt eller förstoringar går man vidare i alfabetet med B sedan C osv. A A Snitt A-A 18

Snittmarkeringar ritas med heldragna fina linjer. Man ritar snittmarkeringen i olika riktningar om det är flera snitt mot varandra. A (1:1) A (1:1) Delförstoring som visar flera snitt. 19

Huvudfält Längst ner i högra hörnet på ritningar finns en ruta som kallas huvudfält. Den här rutan kan se lite olika ut på olika ritningar. Men det finns några uppgifter som alltid finns med. I huvudfältet står det: 1. Vem som har gjort ritningen. 2. Vilken vyplacering ritningen har. 3. I vilken skala ritningen är ritad. 4. Namnet på det man ritat. 5. Namnet på företaget som äger ritningen. 6. Ritningsnummer. Ritad av Skala SA 1 2 1:10 3 SPECIAL- TRÄ 5 Titel/benämning Ritningsnummer 12340 Pall 4 6 420 + - 1 360 A (1:1) 20 40 420 B (1:1) 10 40 75 A (1:1) R5 7 Ritad av SA SPECIAL- TRÄ Titel/benämning Ritningsnummer 12340 Pall Skala 1:10 Ritning med huvudfält. 20

Arbetsuppgifter 1. Ge exempel på vad en skiss är bra till. 2. På en ritning ser man oftast en detalj från flera sidor. Vad kallas sidor på ritspråk? 3. Vilka sex vyer finns det? 21

4. Dra ett streck från varje beskrivning till rätt linje. Den här linjen använder man till synliga konturer. Heldragen fin zickzack-linje Linje som används till måttlinjer, måttgränslinjer och snittstreck. Heldragen grov linje Linje som används där man delat något eller vill visa ett delat snitt. Heldragen fin linje 22

Linje som används som symmetrilinje och som centrumlinje. Heldragen fin frihandslinje Linje som används där man delat något eller vill visa ett delat snitt. Streckad fin linje Den här linjen används för att visa snitt. Den är grov vid ändarna. Punktstreckad fin linje Linje som används till skymda kanter. Punktstreckad linje 23

5. På bilden till höger ser du en öppen dubbelpil. Vad visar den? 6. Skriv på raderna vilken linje som är måttgränslinje och vilken linje som är måttlinje. 360 7. Vilka regler finns för hur man ska skriva måtten vid måttsättning? 8. Vad är en hänvisningslinje? 24

9. Här nedan ser du olika typer av måttsättningar. Skriv på raden under varje ritning vilken typ av måttsättning ritningen har. Du kan välja mellan: kedjemåttsättning och baslinjemåttsättning. 20 30 200 30 20 20 50 250 280 300 20 50 250 280 300 25

10. Rita symbolerna för: Diameter Radie Kvadrat 11. Vad är toleranser? 12. På en ritning av en sittbräda står det att längden ska vara 420 + - 1mm. Vilket är det kortaste måttet på benet och vilket är det längsta? 13. Vad menas med att ritningen är ritad i skala 1:1? 26

14. Vad betyder skala 1:2? 15. Vad betyder skala 2:1? 16. Vad är en delförstoring? 17. I vilken skala ritar man oftast delförstoringar? 18. Vad är ett snitt? 27

19. Varför skriver man bokstäver vid snittet? 20. Vad kan man läsa i ett huvudfält? 28

Ordlista En arbetsritning är den ritning man arbetar efter. Diameter En diameter är det längsta avståndet genom en cirkel. Hällristning Hällristning är bilder som huggits in i stenhällar eller på stora stenblock. Kvadrat I en kvadrat är alla sidor lika långa. Radie En radie är avståndet från mitten av en cirkel till cirkelns ytterkant. Serietillverkning Vid serietillverkning gör man många saker som ser exakt likadana ut. Koldioxid En skiss är en enkel teckning som man ritar när man snabbt ska beskriva något. Krona Arbetsritning Skiss Ett stenblock är en mycket stor sten. Stenhäll En stenhäll är en stor flat sten. Symbol En symbol är en bild eller ett tecken. Träfibrer Träfibrer är de små trådarna i träet. Träådring Träådring är årsringarnas mönster. Syre Kärnved Årsringar Ytved Bark Rot Stam Stenblock Solenergi 29