Lättläst sammanfattning av Stockholms miljöprogram
Stockholms stad behöver hjälp De senaste 20 åren har Stockholms luft och vatten blivit mycket renare. Ändå är miljöfrågorna viktigare än någonsin. Alla måste ta ansvar för miljön. Vi vill att alla som bor i Stockholm, alla föreningar, alla skolor och alla företag ska hjälpa till så att vi lyckas med Miljöprogrammet. Det här är en lättläst sammanfattning av Stockholms miljöprogram. Det är en text utan många svåra ord, men det viktigaste finns med. Här kan du läsa om vad du kan göra för att miljön ska bli bra. Du kan också läsa om hur Stockholms stad ska arbeta för en bättre miljö de närmaste åren. Miljöprogrammet gäller till år 2006. Vill du se hur det går? Titta på Miljöprogrammets hemsida www.miljoprogram.stockholm.se
Cykla eller åk buss, tunnelbana eller tåg i stället för att köra bil. Då får vi renare luft och mindre buller. Du mår bra av att cykla. När du handlar välj miljömärkta eller ekologiskt odlade varor. Har affären grönsaker som är odlade nära Stockholm? Välj dem hellre än grönsaker som har åkt med lastbil över halva Sverige eller från andra länder. Köp miljömärkt diskmedel och tvättmedel. Tänk också på doseringen. Häll inte i för mycket diskmedel. Häll inte ut kemikalier i avloppet. Skadliga kemikalier förstör rötslammet i reningsverken. Rötslam utan kemikalier kan användas som gödning när bönderna odlar säd och grönsaker. Spara energi. Sänk temperaturen inomhus. Använd mindre el. Låt inte varmvatten stå och rinna. Stockholmarna får en renare och friskare miljö om vi använder mindre energi. Tänk på naturen. Tänk på växter och djur. Spara en lövhög i trädgården där igelkottar kan sova på vintern. Sätt upp fågelholkar. Låt bli att använda konstgödsel och kemiska ogräsmedel i trädgården eller på kolonilotten. Gräsmattor, träd och buskar är inte bara vackra. De hjälper till att fånga upp sot och annat från bilarnas avgaser. Sortera dina sopor. Lämna gammal målarfärg och andra farliga ämnen till miljöstationen. Om du kastar farliga ämnen i soporna eller häller ut det kan det skada luft, mark och vatten. År 1999 sorterade stockholmarna 20 procent av sina sopor. Men vi behöver sortera mer om vi ska ha en ren miljö. Tänk på hur det är inomhus. Vi är ganska mycket inomhus, hemma i lägenheten eller villan, i skolan och på arbetet. Dåliga material i väggar och golv och dålig luft inne kan göra människor sjuka. Det är viktigt att vi lär oss hur vi kan göra miljön inomhus bättre.
Vårt miljöprogram Fler och fler människor bor i Stockholm. Stockholms stad vill att Stockholm ska fortsätta att vara en bra stad att bo, arbeta och leva i. Därför har staden gjort det här Miljöprogrammet. Kommunfullmäktige i Stockholms stad bestämde den 17 februari 2003 att staden ska arbeta efter Miljöprogrammet. Det är Stockholms femte miljöprogram. Det första kom i mitten av 1970-talet. Arbetet med det nya Miljöprogrammet började med en miljöutredning. Där undersökte vi vad som kan vara farligt för miljön och människors hälsa nu och vad vi behöver ändra på. Det vi behöver ändra på finns med i Miljöprogrammet. Vi följer också de miljömål som riksdagen har bestämt och de regionala mål som Stockholms stad har bestämt tillsammans med länsstyrelsen, landstinget och de andra kommunerna i Stockholms län. I Miljöprogrammet finns sex mål för en hållbar utveckling. Hållbar utveckling betyder att vi tar hand om miljön så att de människor som lever efter oss kan andas ren luft och dricka rent vatten. Miljöprogrammet gäller till år 2006. Om vi når målen blir belöningen renare luft, vatten och mark. Det finns också mindre skadliga ämnen som är farliga för hälsa och miljö. Vi skyddar parker och vatten. Under de här åren ska vi också lära oss mer om hur mycket arbetet för miljön kostar och hur vi kan spara pengar.
Hela kommunen ska arbeta med Miljöprogrammet Det är Stockholms stad som har ansvar för miljön i Stockholm. Alla stadens förvaltningar, politiska nämnder och alla kommunala företag ska se till att vi når målen för en bra miljö. Miljöprogrammet talar om vad som ska göras. Men de olika förvaltningarna och bolagen får själva bestämma hur de ska arbeta för att göra miljön bättre. De ska med jämna mellanrum tala om för kommunstyrelsen vad de har gjort och vad de tänker göra. Staden ska tänka på miljön när vi bygger hus och lagar vägar, i skolan och i barnomsorgen, när vi sköter om parker och tar hand om sopor och när vi ser till att lastbilar, båtar och fabriker inte släpper ut sådant som är farligt för miljön. När staden köper varor och tjänster från företag kan vi kräva att de ska arbeta på ett sätt som är bra för miljön. Stockholms stad har också andra planer och program som arbetar för en bättre miljö. Här är några exempel. Översiktsplanen använder vi som stöd när vi planerar hur vi ska använda mark och vatten. Näringslivsprogrammet säger att Stockholm ska vara en bra stad för företag. Då är det viktigt med en bra livsmiljö för de människor som arbetar i företagen. Miljöprogrammet är ett stöd för företag som vill arbeta för en bättre miljö. Integrationsprogrammet säger att Stockholm ska vara en öppen stad där alla människor är viktiga. Vi vill att alla människor i Stockholm ska veta att vi behöver deras hjälp för att få en bra miljö. Det finns regler från Europeiska Unionen (EU) för hur vi ska samla in och stortera sopor och för hur vi ska arbeta för rent vatten. Agenda 21 Stockholm har sedan 1995 arbetat för att vi ska ta hand om miljön för framtiden.
De 6 målen för en bättre miljö Mål 1 Miljövänliga transporter Luften i Stockholm ska vara ren och frisk att andas. Därför ska vi se till att det blir mindre avgaser och buller från trafiken. Vi ska se till att fler människor ska cykla eller åka buss, tunnelbana och tåg. Vi vill att fler bussar, lastbilar och bilar ska använda miljövänligt bränsle i stället för bensin. Trafikens utsläpp av kväveoxid ska minska med 25 procent. Vi ska se till att de vägar som finns används på ett bra sätt i stället för att bygga fler vägar. Vi ska se till att reglerna för miljözon följs. Det betyder att lastbilar som körs med diesel inte får köra på vissa gator. Vi vill att företag som arbetar för Stockholms stad ska ha miljövänliga grävmaskiner och andra maskiner. Företag som kör varor och annat åt Stockholms stad ska ha miljövänliga bussar, bilar och lastbilar. Fartyg som ofta kommer till Stockholms hamnar ska rena avgaserna och ha miljövänligt bränsle. Stockholms stad ska tvätta sina egna bussar, bilar och lastbilar på ett miljövänligt sätt.
Mål 2 Säkra varor Vår miljö ska bli fri från gifter. Staden ska kräva att kemikalier och andra varor tillverkas på ett sätt så att de är mindre farliga för miljön. Vi ska lära oss mer om hur farliga ämnen påverkar människor och miljö. Vi vill att människor i Stockholm ska lära sig mer om miljömärkta varor och ekologisk mat. EU har regler om olika giftiga ämnen som inte ska finnas i vattnet. Vi ska se om det finns sådana ämnen i vattnet och om det finns, undersöka hur vi kan ta bort dem. Stadens förvaltningar och bolag ska redovisa hur de ska köpa miljövänliga kemikalier och andra varor. Skolor, gruppbostäder och andra i staden som köper mat ska handla mer ekologiskt. Vi vill att 15 procent av den mat de köper ska vara ekologisk. Vi ska arbeta för att tandläkarna i Stockholm slutar att laga tänder med ämnet amalgam. Vi ska se till att det blir så lite som möjligt av metallen koppar i vattenledningar och på hustak. Vi ska arbeta för att fiskare slutar använda sänken av metallen bly. Vi ska arbeta för att konstnärsfärger som innehåller metallen kadmium minskar med 30 procent. Det farliga ämnet PCB ska bort från hus i Stockholm. Minst 70 procent av husen ska vara sanerade senast 2006. Utsläppet av det farliga ämnet HCFC i fjärrvärmepumpar ska upphöra.
Mål 3 Energi Staden kan påverka hur mycket energi vi använder till att värma hus och lysa upp våra hus. Det är bättre att använda energi från vind och vatten än från kol och olja. Vi vill att hus i Stockholm ska värmas med fjärrvärme i stället för med till exempel olja. Uppvärmning med olja ska minska med 30 procent. Vi vill att fjärrvärmen ska bli mer miljövänlig. 80 procent ska komma från till exempel biobränsle och jordvärme. Biobränsle är ved, träd och annat i naturen man kan elda med. I stadens egna hus ska vi spara energi och använda mer miljövänlig el. Företag och alla som bor i Stockholm ska använda fem procent mindre energi.
Mål 4 Ekologisk planering och skötsel Vi ska sköta om parker och andra grönområden så att fler djur och växter kan trivas där. Vi ska skydda djur och växter som är hotade. När det byggs nya områden med hus ska vi se till att naturen inte försvinner. Vi planterar till exempel de sorters träd som fanns där tidigare. Vi vill att de flesta stockholmare ska ha nära till naturen. Därför vill vi skydda den natur som finns kvar. Vi undersöker 13 områden i staden, där naturen ska skyddas. Det är Grimsta-Blackeberg, Flatenområdet, Järva friområde, Kyrkhamn-Lövsta, Djurgården, Hammarbyskogen-Nacka friluftsområde, Årstaskogen och Årsta holmar, Sätraskogen, Älvsjöskogen, Farstanäset, Rågsveds friområde och Fagersjöskogen. Vi ska undersöka var det finns gifter i marken. Vi ska börja ta bort de gifter vi hittar. Vi ska se till att det blir mindre föroreningar i mark och vatten. Vi ska undersöka hur vi kan minska utsläpp av ämnen som övergöder vattnet. I övergött vatten kan till exempel alger blomma och göra så att människor och djur som badar blir sjuka.
Mål 5 Avfall Vi vill göra det lättare för alla som bor i Stockholm, företag, skolor och andra att sortera ut farliga sopor. Giftiga ämnen från målarfärg och andra farliga sopor ska inte läcka ut i vatten och mark. Vi ska använda EU:s regler för sopor. Det betyder att vi ska se till att det blir mindre sopor. Vi ska återanvända det som går att använda igen. Vi ska göra en del sopor till energi, till exempel för att värma upp hus med. Vi ska göra det lättare att sortera glas, kartong, metall och andra sopor. I stadens reningsverk blir det slam kvar när vattnet har blivit rent. Vi ska undersöka hur vi kan rena slammet bättre. Jordbruket kan använda ämnet fosfor från slammet som näring på åkrarna.
Mål 6 Sunt inomhus Bostäder ska vara miljöanpassade. Det betyder att människor ska slippa bli sjuka av fukt, radon och annat som kan vara farligt. Nya bostäder ska byggas enligt stadens ekologiska program. Antalet fuktskador i hus ska minska till 40 procent om man jämför med 2002. All ventilation i stadens hus ska bli bra. Vi ska börja med att se till att det är bra luft i skolor, förskolor och andra hus där barn är. I förskolor och skolor ska det finnas en lapp på anslagstavlan där det står att ventilationen är kontrollerad och godkänd. Vi ska arbeta med att få bort gasen radon från skolor och förskolor. Vi ska också börja minska radon i bostadshus. Vi ska arbeta för att minska buller inomhus. Vi ska se till att inte fler personer än nu bor nära starka kraftledningars magnetfält. Lättläst text: Lena Erika Falk, Centrum för lättläst