Kolla in! Lärarhandledning. Böckernas huvudsyfte. Lättläst. Elevgrupp

Relevanta dokument
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?

Isak är en hjälte VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Thomas Halling

Lea spelar hockey VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

Bedömda elevexempel i årskurs 4 6

Lingonvägen Kom ner, Sotis!

Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att

Mynta och den mystiska hundtjuven

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Eleverna tränar på att: Författare: Torsten Bengtsson

Låt eleverna reflektera enskilt eller i grupp kring följande frågor. Samla sedan eleverna och diskutera frågorna.

Dagspöket på kalas (bilderbok) Författare: Jujja Wieslander Illustratör: Jens Ahlbom

Mynta och den mystiska cykeltjuven

Svenska Läsa

Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Sol och vår ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE ÅSA ÖHNELL ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN

Läsnyckel Hej Flugo! av Tedd Arnold

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Lässtrategier för att avkoda och förstå olika texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)

Läsnyckel. Splej Mysteriet med den försvunna tjejen. Torsten Bengtsson Ill.: Katarina Strömgård. Innan du läser. Medan du läser

Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts. (SV åk 7 9)

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Jobbigt läge VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.

Johanna, Yohanna. -lärarhandledning Tage Granit 2004

Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11:

Lärarmaterial PAPPAS NYA SIDAN 1. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor:

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Läsnyckel. På plats i tiden 2 Lin vid muren. Av: Åsa Storck Illustrerad av: Anders Végh Blidlöv. Innan du läser. Medan du läser

Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra. (SV åk 7 9)

BEDÖMNINGSSTÖD till TUMMEN UPP! svenska åk 3

Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11:

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Mer än kompis? LÄRARMATERIAL OKEJ?

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Värderingsövning -Var går gränsen?

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn:

Varför är jag inte normal!?

Henke och bokstäverna som hoppar

Dags att prata om

HANDLEDARSTÖD: HEDERSRELATERAT VÅLD OCH FÖRTRYCK

TVILLING. Lärarhandledning MIN HEMLIGA. Kerstin Lundberg Hahn. Min hemliga tvilling. Kerstin Lundberg Hahn. Illustratör: Elisabeth Widmark

Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen.

Tror du på vampyrer? Lärarmaterial

Djurdoktorn: Linus och Smulan

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål ur Lgr11. Innan ni börjar läsa: Författare: Torsten Bengtsson

Ett batteri av frågor finns längst bak i denna handledning. Boken finns på tex Storytel

Vi tre Fegis! VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

ÄLTA SKOLAS LOKALA KURSPLAN

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

VARFÖR HAR VI REGLER? Sidan 2, uppgift 5 TA STÄLLNING TILL FÖLJANDE:

Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11:

Spring! Fanny, spring!

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr11 Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Thomas Halling

Mål- och bedömningsmatris Engelska, år 3-9

Lingonvägen Jag vill också rida

Språklekar enligt Bornholmsmodellen Alfabetssånger Dramatiseringsövningar Trullematerialet Rim och ramsor

Hjälten Lärarmaterial

att göra enkla sammanfattningar

Lässtrategier för att avkoda och förstå texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)

Ola har tur HANS PETERSON

VAD HANDLAR BOKEN OM?

Annelie Drewsen. Medverkar i vårens Läsning Pågår i särskola, resurs- och specialklass:

Livet i Bokstavslandet åk 3

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Diane Tullson

Fakta om Sarah Sjöström

MEN JAG AR KAR I HENNE Lärarmaterial

DÖDLIG törst Lärarmaterial

Världens minsta familj Varför skriver inte författaren ut Markus namn i första kapitlet, tror du?

Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

ATT TÄNKA NOGA PÅ FILM

KÄLLKRITIK MED BAMSE

Pedagogisk planering för ämnet: Svenska

Så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Arbetsområden för Freja och Frigg

Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.

Vad handlar boken om?

Tre saker du behöver. Susanne Jönsson.

Vad handlar boken om? Mål ur Lgr 11. Bort från dig Lärarmaterial. Författare: Tomas Dömstedt

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.

Lägerutvärdering 2012

Om barns och ungas rättigheter

Turbo blir spökjägare

Läsnyckel. På plats i tiden 1 Vide i Lund. Åsa Storck Ill.: Anders Végh Blidlöv

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Mynta och de mystiska inbrotten

Boken handlar om: Mål ur Lgr 11. Bokanalys. Oväntat möte Lärarmaterial. Författare: Bo R. Holmberg

Mål- och bedömningsmatris Moderna språk, år 7-9.

Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap,

AMIRA TIME. Lätt version. Lärarhandledning

Definition av svarsalternativ i Barn-ULF

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

Se mig Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11. Eleverna tränar på följande förmågor. Författare: Bente Bratlund

Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson

Transkript:

Kolla in! Lärarhandledning Böckernas huvudsyfte Som lärare och speciallärare har jag märkt att det är svårt att finna mycket lättlästa texter med ett innehåll som intresserar lite äldre elever. På grund av detta får många elever hålla tillgodo med antingen för svårlästa texter men med ett intressant innehåll, eller med lättlästa texter med ett för barnsligt innehåll. Båda fallen resulterar i att eleverna tappar lusten till läsning. Syftet med dessa böcker är att ge elever ökad lust att läsa. Genom att berättelserna är lättlästa samtidigt som innehållet behandlar teman som ofta intresserar barn och ungdomar i åldrarna tio till fjorton år, får eleverna en chans att tillgodogöra sig handlingen. Lättläst Lättläst innebär bland annat att meningarna i huvudsak är korta och att ordföljden är rak. Detta gör att arbetsminnet belastas mindre vilket underlättar för många elever att följa med i handlingen. Även för elever som inte har så stort ordförråd i svenska gynnas förståelsen på detta sätt. Bisatser kan dock användas då dessa ibland underlättar för läsaren att följa samband texten. Lätta ord, det vill säga vanligt förekommande samt korta och ljudenliga, används i möjligaste mån. När svårare ord används upprepas dessa oftast. Denna repetition gynnar både inlärningen av ordets betydelse och dess ordbild. Det senare är viktigt för att skapa ökat läsflyt. Böckernas handlingar är kronologisk berättade, vilket ytterligare främjar förståelsen. Det finns dessutom bildstöd till berättelserna. Bilderna är oftast placerade före den text som den illustrerar. Detta ger eleven förförståelse för vad som kommer att utspelas härnäst i berättelsen. Elevgrupp Böckerna är skrivna med tanke på elever med olika språkliga svårigheter. Det kan till exempel gälla elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och/eller elever i förberedelseklasser. Självklart kan texterna också användas inom den ordinarie klassen och till alla elever.

Förslag på lektionsupplägg Berättelserna kan läsas högt eller tyst i grupper. På så sätt får eleverna en gemensam läsupplevelse att samtala om. Före läsningen går läraren igenom det aktuella temat i boken och de ord som eventuellt behöver förklaras. Berättelsernas ämnen gör att eleverna kan relatera till egna erfarenheter, vilket ökar förförståelsen, och därmed stärks förståelsen av texten. Efter läsningen diskuteras bokens innehåll i gruppen. Detta ger övning i att uttrycka sig muntligt samt att ta del av kamraternas ståndpunkter och erfarenheter. Läraren får då även viktig information gällande elevernas grad av läsförståelse. Det finns sex stycken färdiga frågor till varje bok. Svaren till de första två frågorna finns angivna i texten, frågorna tre och fyra kan besvaras mellan raderna och nummer fem och sex är frågor som berör elevernas egna erfarenheter och åsikter. Självklart kan böckerna även läsas enskilt av elever utan att de färdiga frågorna berörs. Att eleverna får positiva läsupplevelser är det viktigaste syftet. Jenny Ahlmark

Gäddor och sånt Sandro gillar att fiska. Fast det är inte så lätt att få napp med kastspö. Och varför får hans kompis Anton massor av fisk när inte Sandro får en enda? Sandro ger ändå inte upp, men det beror inte bara på att han så gärna vill få en fisk. Det beror också på något annat. 1. Hur kommer det sig att Sandro och Anton inte är i skolan på dagarna? 2. Vilka olika fisksorter nämns i berättelsen? 3. Varför hoppades Sandro att Antons gädda skulle lossna? 4. Varför var det viktigt för Sandro att rädda valpen? 5. Vad skulle du ha gjort i Sandros ställe, när valpen hoppade ner från bryggan? 6. Har du varit med om eller hört någon fiskehistoria? Berätta! Hästar och hopp Diana ska vara med i en hopptävling. För första gången. Tyvärr är ponnyn Mimmi jättesur och ett tag ser det ut som om tävlingen ska sluta illa. Då är det tur att Diana har en kompis som stöttar henne. 1. Varför var Dianas kompis Sanna inte med på hopptävlingen? 2. Varför skulle det vara udda antal knoppar i hästens man? 3. Varför märkte Diana inte att det stänkte lera på hennes ridbyxor innan hon skulle in och tävla? 4. Varför bytte mannen plats i bussen? 5. Vilka anledningar kan det finnas till att mannen i berättelsen, eller andra, är smutsiga? 6. Dianas humör smittade av sig på Mimmi. När smittar ditt humör av sig på andra?

Godis och lögner Alex har sagt till Leo att han vågar snatta godis. I morgon är han tvungen att bevisa det. Men egentligen vill han inte. Då kommer han på den perfekta lösningen: Han ska snatta godis, fast ändå inte. Men den perfekta lösningen fungerar inte riktigt som Alex har tänkt sig. 1. Hur kände Alex till Peter som jobbade på Film & Gott? 2. Emins mamma såg hur Alex blev jagad av Peter. Varför sprang hon inte efter dem? 3. Varför sa Alex till Leo att han skulle snatta? 4. Varför blänkte något i Surtantens ögonvrå? 5. Vad skulle du göra om din kompis hade ljugit för dig, så som Alex gjorde? 6. Hur kan vi hjälpa varandra att inte snatta? Chatt och chock Tänk dig att du har en hemlighet som ingen annan vet om. Tror du i alla fall. För plötsligt ser du att hemligheten avslöjats. På din egen chattsida. Sirwan är med om precis det, och dessutom misstänker han sin egen kompis Dennis för att ha avslöjat hemligheten. För vem kan annars ha lyckats gå in och skriva på Sirwans chattsida? 1. Varför hade inte Sirwan lärt sig simma? 2. Varför trodde Sirwan först att det var Dennis som skrivit på hans chattsida? 3. Vad menade Dennis med att Sirwan blivit en hjälte? 4. Varför hade Ulrika gråtit? 5. Hur skulle du göra om du, som Sirwan, inte kunde simma? 6. Hur ska man göra om någon blir mobbad på internet? Fotboll och flört Arman gillar fotboll och Lilly. Lilly gillar fotboll och Arman. När de blir ihop borde allt vara toppen. Men istället blir livet väldigt krångligt. Lika bra att göra slut tänker Lilly. Arman tänker samma sak. Men vet de verkligen vad den andre vill, egentligen?

1. Hur frågade Arman chans på Lilly? 2. Varför fick Lilly ett gult kort av domaren? 3. Varför grät Arman i duschen? 4. Varför bytte Lilly kläder och frisyr flera gånger innan hon gick till skolan? 5. Hur kan vi göra så vi inte missuppfattar vad andra tycker och vill? 6. Hur känns det att vara kär?