gp Lättläst GULA PRESSEN NUMMER 3 SEPTEMBER 2012 medlemsblad för FDUV och duv-föreningar lägerspecial! Lättläst / GULA PRESSEN 1
Tävling! Lättläst innehåll Tävling 2 Ledare 3 Mera lättläst behövs 4 Vet du hur man röstar i val? 5 Sommarläger Norrvalla 6 Sommarläger Pörkenäs 7 Sommarläger Högsand 8 Fråga 1: Vilket val arrangeras i Finland i höst? 1. 40 meter kval X. Blåval 2. Kommunalval Fråga 2: Vilken pjäs skulle deltagarna i Högsandlägret åka och titta på till Raseborgs sommarteater? 1. Teaterbåten X. Sverigebåten 2. Fiskebåten Du kan delta i tävlingen Svara på båda frågorna. Skicka ditt svar per e-post eller i ett brev. s. 5 Skriv Tävling på kuvertet eller som rubrik för ditt mejl. Skriv ditt namn och din adress efter svaren. Skicka svaren per post till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A 00250 Helsingfors Eller per e-post till: gulapressen@fduv.fi s. 6 Vi måste ha ditt svar senast den 26 oktober 2012. s. 4 Grattis! Kårkullas omsorgsbyrå i Närpes vann tävlingen i förra numret. De rätta svaren var: Fråga 1: X. Malike Fråga 2: 2. 15 000 deltagare 2 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
Steg för Stegs ruta Vi vet! Vi kan! Om du vill kan du bli en av Steg för Stegs 14 informatörer. Du får gå på kurs och lära dig berätta för andra om ditt liv. Hej på er alla hur har ni det? Bra hoppas jag! Sommaren är förbi och jag är igen i spakarna. Jag har haft en skön semester. Jag har gjort massor av roliga saker. Jag hoppade benjihopp från 150 meter, åt många glassar och kopplade av på vårt sommarställe i Lovisa Skärgård. Sedan var jag även i Karleby på sportdagarna. Där gick det ganska bra, och det var roligt att träffa många bekanta. Nu är jag full av energi att börja jobba igen! Hösten ser intressant ut och det kommer att hända mycket. Till exempel startar informatörsprojektet. Och sedan ska vår nya personal komma i gång med sitt arbete ordentligt! Vi har anställt Emeli Möllerström som verksametskoordinator och Heidi af Heurlin som projektkoordinator. Jag ser framemot att börja samarbeta med dem och tycker att vi skall önska dem varmt välkomna in i föreningen! Jag lärde mig en visdom under sommaren som kan vara bra för oss alla att komma ihåg. Se inte på det förflutna för det hjälper ingenting. Se inte på morgondagen dens tid är inte nu! Lev bara i denna minut och njut av varje sekund. Vad gör en informatör? Informatörerna berättar för andra om det liv som vi har. Informatörerna tar kontakt med kommuner, politiker och andra som bestämmer. Informatörerna skickar till dem broschyrer och annat material som vi samlar i en kunskapsbank. Vad lär du dig på kursen Vem är du själv? Vad kan du göra? Vad behöver du veta, för att kunna berätta för andra? Du kan om du vill När du vet mera om saker, så kan du berätta för andra. På kursen får du hjälp för hur du ska göra. Vi samarbetar med den finska föreningen Me Itse och FDUV. Vi vill också samarbeta med kommissionerna. Om du vill ha mera information ta kontakt med Jonne Tallberg: jonne.tallberg@hotmail.com eller 040 560 80 39. Vi ses igen i någon sväng! Jonne Tallberg Steg för Steg rf. Vi vet! Vi kan! är ett treårigt projekt som betalas av Penningautomatföreningen. Lättläst GULA PRESSEN 3
Vill du ha mera lättlästa böcker till biblioteket? Lyssna till nya lättlästa sagor Det finns nya lättlästa sagor som du kan lyssna till på Papunets webbplats. Du hittar dem på adressen http://papunet.net/spel/berattelser/ Lättläst webbplats om Helsingfors En lättläst webbplats som berättar om tjänsterna i städerna Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla finns på internet. Adressen är www.helsingforsregionen.fi/lattlast. På webbplatsen kan man titta till exempel var man hittar en hälsovårdscentral, hur man köper en bussbiljett, och vad man kan göra på fritiden. Dessutom kan man titta till exempel vem som bestämmer om saker i staden och hur man kan påverka beslut till exempel genom att rösta i val. Texterna har översatts och skrivits om till lättläst svenska av LL-Center vid FDUV. Det borde finnas mera lättlästa böcker på biblioteken. Den som vill läsa LL-böcker ska kunna gå till biblioteket och låna dem. Läsombuden ska också kunna låna LL-böcker på biblioteket. Läsombuden är personal som läser högt på boenden, arbetscentraler och dagcenter. Det är viktigt att det finns tillräckligt många olika LL-böcker att låna, så att det alltid finns något nytt att läsa. Det är också bra om biblioteken samlar allt lättläst i en LL-hylla som är lätt att hitta. I FDUV:s läsombudsprojekt har vi jobbat med att berätta för biblioteken om lättläst. I maj hade vi två seminarier där bibliotekarier och läsombud träffades och pratade om hur de kan samarbeta. De hittade på många goda idéer, till exempel att tillsammans bygga upp en mysig LL-hörna på biblioteket och att ha program med högläsning ur LL-böcker. De som jobbar på biblioteken säger ibland att ingen frågar efter LL-böcker. För att de ska börja skaffa mera LL-böcker måste de veta att någon vill läsa dem. Därför är det viktigt att alla som vill läsa LL-böcker går till biblioteket och frågar efter dem ibland. Om du hör om någon LL-bok som du gärna skulle läsa så kan du gå till biblioteket och fråga om de har den. Om de inte har den så kanske de kan beställa den åt dig. På det sättet får vi så småningom mera och mera LL-böcker till biblioteken. Här i Gula Pressen kan du ibland hitta tips på LL-böcker som kan vara intressanta att läsa. 4 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
Titta på film och lär dig rösta I oktober arrangeras kommunalval. Om du röstar i kommunalvalet kan du vara med och välja vem som bestämmer om olika saker i kommunen där du bor. Om du vill veta hur man röstar i valet kan du göra det genom att titta på film på internet. Två nya lättförståeliga filmer berättar hur det går till att rösta i kommunalval, riksdagsval och Europaparlamentsval. Den ena filmen berättar om varför det är viktigt att rösta. Den andra berättar om hur det går till när man röstar på förhand. Det är första gången som det finns lättförståeliga filmer om att rösta i val. Filmerna har gjorts av Selkokeskus vid Kehitysvammaliitto. Det finns också lättlästa broschyrer om att rösta i val. Filmerna och broschyrerna gjordes så att alla ska kunna förstå hur det går till när man röstar i val. De är bra för dem som har svårigheter med språket. Till exempel personer som har funktionsnedsättning eller invandrare som lär sig svenska kan behöva filmer och broschyrer som är lätta att förstå. Också de som röstar för första gången kan behöva dem. Filmerna är på svenska och finska. De används för första gången i samband med kommunalvalet i höst. Kommunalvalet 2012 Valdagen är 28.10.2012. Du kan rösta på förhand eller på valdagen. Du hittar kandidaterna i din hemkommun i tidningen eller på internet. Filmerna finns på www.papunet.fi Lättläst GULA PRESSEN 5
Hantverkssemester på Sirkkas hus i Bjärnå 25.6-1.7.2012 Färdiga bollar hänger på tork. Rica (till höger) tovar en Galaxiväska. Här har den fått sin form och när hon fortsätter gnugga blir filten stadigare och tätare. Senare fick den ett axelband. Gun (till vänster) tovade ett sittunderlag. text & foto: sirkka koskinen Miso lägger i blöt gula och orange pappersgarn till sin dekorationsboll. Blott en dag på Norrvalla Vi inledde juli månad med förväntan inför sommarens äldreläger. Lägret hette Lugnt och skönt på Norrvalla och det var just så vi planerade att ha det. På programmet stod målning av stenar, dagsutfärd till Halpa-Halli, bastubad, korvgrillning, bingo och allsång. Sista kvällen ordnades dans med tillhörande tilltugg och lemonad! Många kände varandra från tidigare. Gamla vänner återförenades efter ett år av väntan! Många tyckte att det aldrig känns konstigt att träffa kompisarna igen fast man inte har setts på så länge. Nu har vi mycket att prata om! sade någon. Många hittade också nya bekantskaper. Ett flertal gånger hann vi skratta så att glädjetårarna rann. Orden jag tycker om dig utbyttes också. Sådana ögonblick sparar man i hjärtat för alltid! På lägrets sista och varmaste dag packade vi väskorna. Det var dags att åka hem. Sången Blott en dag skallade i aulan medan vi väntade på taxibilarna. När vi frågade vad som varit roligast svarade många Allt! text: Malin Enqvist 6 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
Merilä-barnlägret besöker Pörkenäs strand. Foto: Michél Ruths. Sol och bad i Pörkenäs Ett ivrigt gäng sommarlägerdeltagare kom till Pörkenäs lägerområde i mitten av juli. Vi intog matsalen och rumskorridoren med buller och bång. Solen sken och vi var mycket ute. Vi spelade kubb, frisbee och fotboll och gick på stranden. När regnet överraskade oss gick vi in och pysslade, ritade, lyssnade på radio eller såg på film. Vi badade bastu två gånger under lägret. En modig lägerdeltagare vågade gå och simma. Vi andra såg på när hon dök ner i de mörkblåa vågorna. Vi undrade hur hon vågade, det var ju så kallt! Brrr, nog hade vi det skönt i värmen på verandan! På Jakobsdagarnas marknad fyndade vi roliga saker. Vi köpte till exempel choklad, örhängen, skarvsladdar och CD-skivor. Vi hälsade också på kompisar på grannlägret vid Merilä. De hade fått besök av djur. Alla fick klappa hundarna, gulla med kaninen och åka i kärran bakom hästen! Sista kvällen ordnade vi disco. Många bar T-skjortor som de själv hade målat. Världens bästa Elvis-imitatör uppträdde och vi rockade loss på dansgolvet!! Nu är lägren slut. Alla har åkt hem för att ladda batterierna till nästa sommar. Då träffas vi säkert på nytt! text: Malin Enqvist Lättläst GULA PRESSEN 7
Häftigt i Högsand! Solen brukar alltid skina på sommarens första läger i Högsand. Högsand ligger vid fina sandstränder och det brukar vara populärt att simma och solbada på lägren. Men i år har vädret varit svalt och ruskigt, och deltagarna har hållit sig varma med bollspel och dans. Jag besöker lägret en torsdagseftermiddag i juni och träffar många härliga människor. Det är Alex, Anita, Mathias, Thomas, Tanja, Victor, Teresia, Mårten, Mikael, och många fler. Kan du intervjua mig? frågar Mathias Riska och posrerar glatt när jag fotograferar. Mathias kommer från Ekenäs och älskar fotboll. Han är en av dem som suttit uppe på kvällarna och tittat på EM i fotboll. På eftermiddagen skippar han pysselstunden för att i stället spela fotboll tillsammans med andra som är på semester på Högsand. Tanja och Alex. Mathias gillar fotboll. Anita berättar för mig hur roligt hon hade när hon dansade på förmiddagen. Vi dansade schottis och polka och vals. Det blev nästan för häftigt för mig. De flesta vill prata med mig om kvällens teater. Hela gänget ska åka buss till Raseborgs sommarteater för att se på pjäsen Teaterbåten. Alla vill hinna göra sig fina i god tid. Några byter om redan före mellanmålet. Anita och Anna. Teresia har bråttom efter maten. Hon vill hinna hjälpa sin käraste före kvällen. Mårten och hon har varit ihop i åtta år. De bor tillsammans i Kimito för det mesta. Det är skönt och soligt hela eftermiddagen. Ingen verkar bry sig om att vinden är sval, det är ändå veckans varmaste dag. De andra tycker nog att jag är lite prillig när jag säger att det är kyligt och drar på mig en ylletröja. text: och foto Laura rahka Teresia och Mårten fina före teatern. 8 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
DANSGALA 13 oktober 2012 kl.17.30-21.30 i Vörå uf-lokal, Bergbyvägen 15 Pris: 10 e Till tonerna av Music Friends Har du frågor kring skjuts? Ring Tina Holms på FDUV Tfn 319 56 53. Vänskapskortet gäller. Önskar du dig en Stödperson? Eller känner du någon som kunde vara lämplig som stödperson? Tipsa oss då om saken! www.4bt.fi Sonja.Karnell@4bt.fi 0415012431 Gå in på vår hemsida www.4bt.fi eller facebook Fyra Betydelsefulla Timmar och fyll i vår blankett eller så kan du ringa till Sonja Karnell, eller skicka henne ett mejl. Lättläst GULA PRESSEN 9