LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september 2010. Gruvan i Aitik växer



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

Klass 6B Guldhedsskolan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

Världskrigen. Talmanus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

Shakedown inför rallycross EM och SM.

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass

Första dagboken: ATT HANTERA EN TSUNAMI. Onsdag 19 januari

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

konfirmand 2010/2011 Nu är det din tur

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

Dagverksamhet för äldre

Innehåll. UNIK försäkring vid olycksfall Försäkringsgivare

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

Förlossningsberättelse

Resultatet kan man ju ana, det är som vanligt.. en bild säger mer än tusen ord...

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

Recept för rörelse. TEXT Johan Pihlblad. Lena Kallings är medicine doktor och landets främsta expert på fysisk aktivitet på recept.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

Du är kär! Du är kär! Du är kär! (i nån som går i din skola)

BENF_SV.qxd 8/07/04 18:47 Page cov4 KH SV-C

Minnesanteckningar från möte i kommunala pensionärsrådet

Barnets rättigheter. Barnkonventionen

Bättre överblick, ännu bättre vård. Sammanhållen journalföring. Nya möjligheter för vården att få ta del av dina uppgifter.

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Kapitel 1. Jag gillar inte honom sa jag, inte jag heller svarade Emil. När vi hade rast gick vi till dörren

Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar

40-årskris helt klart!

Välfärd på 1990-talet

KREATIVA BÖNESÄTT. en praktisk hjälp till dig som är ledare! Initiativtagare till materialet: Maria Melin

Bättre överblick, ännu bättre vård.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

1. Att lyssna 1. Titta på den som talar. 2. Tänk på vad som sagts. 3. Vänta på min tur att prata. 4. Säg det jag vill säga. 1.

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

med mig lite grejer som jag kunde använda till att bygga en hydda med. Jag hittade löv några stockar och träd.

Inledning: om att vi skapar miljöproblem när vi utnyttjar naturen

KARTLÄGGNING INFÖR OCH UNDER INDIVIDPLAN

Storyline Familjen Bilgren

Stina Inga. Ur antologin nio, utgiven av Black Island Books och Norrbottens länsbibliotek, 2002 ISBN Intervju: Andreas B Nuottaniemi

Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.

Motgång gav ny framgång

Barns och ungdomars informationskanaler kring hälsofrågor

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

Enkät till 5-åringar som går på förskola i Enskede-Årsta och ska börja förskoleklass hösten Anmälan av rapport

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

Du kan hjälpa patienten att förstå vad som gäller

Projekt samhällsomvandling - Gällivare

Min försvunna lillebror

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Vi måste tyvärr meddela att lössen är tillbaka. Vi ber er att kolla och luskamma barnen.


Antal svarande i kommunen 32 Andel svarande i kommunen, procent 43 Kategorier ångest? Mycket dåligt Totalt Nej. Någorlunda. Mycket gott.

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar

Alkavare kapell med inblick i Sarek. Juli 2013

André 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Intervju med Elisabeth Gisselman

Det finns självklart en proffsdröm

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

Sektorn för socialtjänst BRUKARUNDERSÖKNING AVSEENDE BOENDESTÖDET 2008

Kapitel 1 Resan. - Oj nu börjar det bli mörkt sa jag till Sergio.

Vi vill veta vad tycker du om skolan

Många har fått lära sig att inte ta skit från någon. Annika R Malmberg säger precis tvärtom: Ta skit!

Ha en underbar sommar!

Brott, straff och normer 3

Granskningsrapport. Brukarrevision. Londongatan Boende för ensamkommande

Nyckeltalsinstitutets. årsrapport 2013

Barns åsikter om sjukhus, vårdcentraler, väntrum och personalens bemötande

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 25 Fredag 10 september 2010 NORRBOTTEN Gruvan i Aitik växer Förra veckan invigdes Nya Aitik utanför Gällivare. Nya Aitik är namnet på den utbyggnad som gruvbolaget Boliden gör i Aitik. 200 gäster var med på invigningen, bland andra kungen, utrikesministern och landshövdingen. Aitik är en gruva. Det finns koppar, silver och guld i malmen i 1 Aitik-gruvan. Gruvarbetare jobbar med att ta fram malmen ur berget. Sedan säljs malmen till andra länder. Boliden tjänar mycket pengar på malmen. Nu satsar Boliden sex miljarder kronor på att bygga ut gruvan så att den blir ännu större. Då kan gruvarbetarna ta upp dubbelt så mycket malm jämfört med idag.

- Det är den största satsning som Boliden någonsin har gjort, sa Lennart Evrell, chef vid Boliden. 500 personer arbetar idag i gruvan i Aitik. Många av dom är kvinnor. Gruvarbetare har bra lön, dom tjänar minst 30 000 kr i månaden. Därför är många glada över att gruvan blir större så fler får bra jobb i framtiden. Ljuset kom tillbaka men försvann igen I torsdags tändes gatlamporna i Karungi utanför Haparanda. - Äntligen, det känns mycket bra att invånarna får ljus nu när kvällarna blir mörka, sa kommunalrådet Sven-Erik Bucht. I flera år har gatlamporna 2 varit släckta. Mikael Styrman som äger gatlamporna är osams med kommunen om priset för elen till lamporna. Till slut satte kommunen upp egna gatlampor. Alla var glada och trodde bråket var slut. Men i måndags kopplade Styrman bort elen igen. Gatlamporna släcktes och vattnet försvann i flera byar. Vattenverken behöver el för att fungera. -Vi ropade hurra i media när belysningen tändes. Jag förstod att Styrman skulle hitta på något, säger Birgit Niva. Hon har både kor och hästar som behöver vatten. Den myndighet som bestämmer om elen säger att Mikael Styrman gjort fel som kopplat bort elen. Men ingen verkar veta hur

bråket ska lösas och hur elen ska komma tillbaka. Företag lovar jobb i Luleå Dataföretaget Avantime ska starta i Luleå. Om tre år tror företaget att 100 personer har jobb på Avantime i Luleå. - Vi valde att starta i Luleå för att vi tror att det finns resurser här, säger chefen Cedrik Leijon. Avantime har redan ett kontor i Stockholm där 50 personer jobbar. Men ibland är det svårt att få personal som har rätt utbildning. En orsak till att Avantime startar i Luleå är att universitetet har datautbildningar. Fler kvinnor jagar älg I måndags började älgjakten i norra Sverige. Många jägare har sett fram emot att ge sig ut i skogen för att jaga. Dom flesta jägare är män, men dom senaste åren har fler och fler kvinnor börjat jaga älg. Camilla Simonsson har jagat älg i 20 år. Hon tycker att jakten är det roligaste på hela året. - Man mår gott av den. Jakten ger motion och gemenskap, säger Camilla Simonsson. Det finns 250 000 älgjägare i Sverige. Cirka 20 000 av dom är kvinnor och för varje år blir det fler kvinnor som jagar. Det skriver Piteå-Tidningen. Det skriver Norrbottens-Kuriren. 3

Piloter är oroliga Piloterna på F21 i Luleå är oroliga och arga. Dom känner sig tvingade att arbeta utomlands. Om piloterna vägrar arbeta utomlands kan dom förlora jobbet. Piloterna på F21 arbetar åt Försvaret. Försvarets piloter flyger stridsflygplan, flygplan som kan användas i krig. I somras bestämde Försvaret att alla deras anställda ska kunna arbeta utomlands. Alla som arbetar åt Försvaret måste skriva på ett papper om att arbeta utomlands. Men dom som skriver på pappret vet inte om dom kanske hamnar i ett land som är i krig. Piloterna tycker att Försvaret gör fel. Nyligen vägrade dom att flyga. 4 Istället satt dom i möten och pratade om hur dom ska göra. Dom skrev också ett brev till försvarsministern om att dom inte vill tvingas jobba utomlands. -Piloter ska vara fokuserade när dom flyger. Dom ska inte behöva oroa sig för framtiden, säger Jörgen Olsson, pilot vid F21 i Luleå. Försvaret har många anställda, inte bara piloter. Alla som arbetar åt Försvaret måste säga ja till att arbeta utomlands. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Antikrundan i Kiruna Antikrundan spelades in i Kiruna i lördags. Många kirunabor ville veta hur mycket deras gamla saker är värda.

Antikrundan är ett program i Sveriges Television. Experter på gamla saker är med i Antikrundan. Dom berättar hur mycket pengar man kan få om man säljer sakerna. Ofta vet experterna också hur sakerna har använts och vem som har gjort dom. Antikrundan spelas in på olika platser i Sverige. I lördags var det Kirunas tur. 736 kirunabor kom till Stadshuset med gamla saker. Några hade till exempel med sig möbler, andra hade gamla vapen eller slöjd som samer gjort för länge sedan. En person hade med sig en tavla som han ville veta mer om. Han hade köpt tavlan på en auktion för några tusen 5 kronor. Nu fick han veta att den världsberömde konstnären Picasso målat tavlan. Hur mycket pengar tavlan är värd är hemligt, men det är mycket pengar. När Antikrundan sänds ska experten berätta tavlans värde för tv-tittarna. Antikrundan från Kiruna sänds i Sveriges Television i början av nästa år. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Många väljer privata vårdcentraler Sedan nyår kan alla som bor i Norrbotten välja vilken vårdcentral dom vill gå till. Många i Norrbotten har valt att byta vårdcentral.

10 000 personer har valt en av dom privata vårdcentralerna. Landstinget äger dom flesta vårdcentraler i Norrbotten. Men nu finns det också privata vårdcentraler i Luleå och Piteå. Det är företag som äger dom privata vårdcentralerna. För patienterna är det ingen skillnad i pris om man går till landstingets eller till en privat vårdcentral. I Luleå finns den privata vårdcentralen Hermelinen, och i Piteå finns Björnen och Cedern. Det finns också planer på att öppna en privat vårdcentral i Boden. Nu måste kanske landstingets vårdcentraler säga upp personal. - Vi måste anpassa lokaler och personal efter hur 6 många patienter vi har, säger Bo Westerlund som är chef för landstingets vårdcentraler. Han säger att landstingets vårdcentraler måste skärpa sig. - Ska vi behålla patienterna måste vi ha en bra verksamhet, säger Bo Westerlund. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Slitna ambulanser Ambulanserna i Boden och Luleå har kört många mil. Nu är dom slitna och går ofta sönder. - Våra ambulanser måste vara säkrare än så här, säger ambulansföraren Jim Öman. Svårt sjuka människor som inte kan köra själv får åka ambulans till sjukhus.

I Boden finns det fyra ambulanser. Men just nu är två ambulanser på verkstad. Jim Öman tycker att ambulanserna borde bytas ut oftare. - Landstinget säger att det inte finns pengar. Det känns obehagligt både för patientens säkerhet och för personalen som har ett stort ansvar för att körningen är trygg, säger Jim Öman. Håkan Hellgren är chef för akutsjukvården i Norrbotten. Han tycker inte att bilarna är så dåliga som ambulansförarna säger. - Vi sköter servicen regelbundet efter hur långt bilarna kört, säger Håkan Hellgren. I år har landstinget beställt sex nya ambulanser. En har kommit och två kommer senare i höst. Det skriver NSD. 7 SPORT Bra start för Sverige Det svenska fotbollslandslaget slog Ungern med 2-0 i fredags. Pontus Wernbloom gjorde båda målen. - Jag brukar ju inte vara matchvinnare, så det känns jättekul, säger Pontus Wernbloom. Sverige spelar för att få vara med i nästa EM, Europamästerskap. Sverige spelar i en grupp tillsammans med fem andra länder. Dom två bästa lagen kan komma med i EM. Matchen mot Ungern var den första matchen i gruppspelet. Det skriver Dagens Nyheter.

Posttidning B Dyr champagne Dykare har hittat 70 flaskor champagne i havet. Champagnen låg i ett gammalt skepp på havets botten. Nu tror dykarna att dom hittat världens äldsta champagne. Dykare hittade flaskorna i somras i ett skepp i havet på Föglö utanför Åland. Skeppet är 200 år gammalt och ligger på 50 meters djup. Experter som undersökt champagnen säger att den fortfarande är mycket god. Det beror på att det varit lagom kallt och mörkt på havsbotten. Varje flaska champagne kostar minst 100 000 kronor att köpa. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8