LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december 2011. Föräldralösa barn får stanna



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

Barnets rättigheter. Barnkonventionen

Världskrigen. Talmanus

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

Musen Martina vinner en baktävling

En nationell handlingsplan för de mänskliga rättigheterna har bearbetats till lättläst svenska av Lena Falk, Centrum för lättläst. Stockholm 2002.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Förslag på hur Sverige ska arbeta med de mänskliga rättigheterna

Barns medverkan i den sociala barnavården hur lyssnar vi till och informerar barn. Lyssna på barnen

Välkommen till din loggbok!

Dagverksamhet för äldre

Lärarmaterial BROTT PÅ NÄTET. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Christina Wahldén

Det blåste nästan storm ute. Trädens

HAMMARBY GÖTEBORG SÖDERSTADION APRIL 2009

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

40-årskris helt klart!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

1 Är du flicka eller pojke? Flicka. Vilken månad är du född? 3 Vilket år är du född? 1993 eller tidigare. 4 I vilket land är du född?

Definition av indikatorer i Barn-ULF 2013

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

dom hem och hämtade en stor badbalja och stoppade mig i den. - vad ska vi kalla den? undrade ett barn. - Då sa ett anat barn kanske Padis. - Ja!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

konfirmand 2010/2011 Nu är det din tur

Kartläggning av psykisk hälsa hos elever i åk 6 & åk 9

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

Elevernas trygghetsplan

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

Olga hittar Finn MARIE DUEDAHL

Shakedown inför rallycross EM och SM.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

KARTLÄGGNING INFÖR OCH UNDER INDIVIDPLAN

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

Likabehandling och trygghet 2015

Kängurutävlingen Matematikens Hopp 2001

Inger Eliasson, Fil. Dr., Pedagogik Idrottshögskolan Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet

Min dagbok. Av: Iris Frick

ÖPPNA DITT HEM BLI VÄRDFAMILJ!

INNEHÅLLSFÖRTECKNING KAPITEL 1 JACK FRANZÈN

studerar vid musikinstitut tycker om att promenera i skogen surfar på nätet över två timmar per dag

November 2013 Årgång 2 Nummer 4. Gillar. Gillar inte Vet ej

Söderling. Intervju Robin söderling. always travelling

Svenska från början. 1 Studieförbundet Vuxenskolan

Levnadsvillkor för människor med funktionshinder

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet!

Granskningsrapport. Brukarrevision. Londongatan Boende för ensamkommande

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

Underlag för bedömning enskilda elevsvar

Karlsängskolan - Filminstitutet

kapitel 4 en annan värld

Rapport från besök i Rameshwari school, Khamare oktober 2011

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr -11: Författare: Gertrud Malmberg

Children of Immigrants Longitudinal Survey in Four European Countries (CILS4EU) Wave 3. Field Questionnaire Sweden

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

Klass 6B Guldhedsskolan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

Vårtal vid Agunnaryds hembygdsgård 2010

Frågor om förtätning och äldreboenden i Mölnlycke

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Publicerat med tillstånd Paula gillar fotboll Text Ursel Scheffler Bild Dagmar Henze Översättare Mia Engvén Berghs Förlag 2008

Välfärd på 1990-talet

Jona. Jona bok är en profetbok, men en väldigt annorlunda sådan, och också en väldigt kort, du läser ut den snabbt hemma i em.

Ljuden Kap 1. -Vad var det där, sa Moa?

Vi vill veta vad tycker du om skolan

Ånhammar Bladet ÅNHAMMARS STÖRSTA & BÄSTA TIDNING!!! ÅNHAMMAR Väderprognos sid 12 Florpans sida 11

38 hemma hos - BYGGA NYTT HUS -

Inför föreställningen

Inledning. Övning 1: Frågestund

Kärnan. Meny och aktiviteter

Sanning eller konsekvens LÄS EN FILM. En lärarhandledning. Rekommenderad från åk. 3-6

Förlossningsberättelse

Barns och ungdomars informationskanaler kring hälsofrågor

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 39 Fredag 9 december 2011 NORRBOTTEN Föräldralösa barn får stanna Syskonen Hiyab och Deymond får stanna i Sverige. - Barnen är så glada, säger advokaten Marcus Sandström. Hiyab är tre år gammal och Deymond fem år. Dom kom till Sverige tillsammans med sin 1 mamma för två år sedan. För ett år sedan försvann mamman. Ingen vet om hon lever eller är död. Nu bor barnen i en fosterfamilj i Boden. Migrationsverket har tidigare sagt att barnen inte får bo i Sverige. Migrationsverket ville skicka barnen till Italien där dom bodde med

sin mamma innan dom kom till Sverige. Men barnen känner ingen i Italien och har inga släktingar där. Många människor har protesterat och tyckt att det är fel att skicka barnen till Italien. Och nu har Migrationsverket ändrat sig. Barnen får stanna. - Det viktigaste nu är att barnen får ha det bra. Att dom får vara trygga och säkra, säger Marcus Sandström till NSD. Lastbilar ersätter tåg Godstågen ska sluta köra till och från Luleå. Det betyder fler stora lastbilar på vägarna. - En katastrof för miljön, säger Miljöpartiets Peter Eriksson. 2 Det är företaget Cargonet som kör godstågen mellan Luleå och södra Sverige. Varje dag kör två godståg varor till Luleå. När tågen vänder har dom med varor från Norrbotten till resten av landet. Men nu slutar Cargonet köra godståg till och från Luleå. Den tionde december går det sista tåget. Det är flera orsaker till tågstoppet. Dom senaste vintrarna har det varit mycket problem med järnvägen. Snön har gjort att tågen ofta stått stilla. - Den svenska järnvägen är i för dåligt skick, säger Bjarne Ivar Wist på Cargonet. En annan orsak är att det ska bli dyrare att använda järnvägen. Regeringen vill att företag som kör tåg ska betala mer för att få använda järnvägen.

När godstågen slutar gå kommer varorna till och från Norrbotten att köras med stora lastbilar. Det blir 60 fler lastbilar på vägarna varje dag. Peter Eriksson är kritisk mot regeringen. Han tycker att järnvägen måste byggas ut och bli bättre. - Regeringen måste våga satsa pengar på järnvägen, säger Peter Eriksson. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Nu lyser det i Övertorneå I förra veckan tändes gatlyktorna i Övertorneå. - Äntligen, säger kommunalrådet Roland Kemppainen. Han hoppas att den långa konflikten med Ekfors kraft nu är över. 3 Dom senaste fem åren har det varit mörkt på gatorna i Övertorneå. Alla gatlyktor har varit släckta. Kommunen och företaget Ekfors kraft har inte varit överens om vad kommunen ska betala för elen. Kommunen har tyckt att Ekfors krävt för mycket betalt. Media har skrivit och berättat mycket om bråket och det har också prövats av domstol. Domstolen har bestämt att Ekfors kraft ska tvångsförvaltas. Ägaren Mikael Styrman får inte längre bestämma över företaget. Det gör en advokat, en tvångsförvaltare. Nu har tvångsförvaltaren fått kontroll över alla elanläggningar, och i förra veckan tändes lyset.

- Det känns jättebra, för det är så mörkt nu när det inte är någon snö, säger Hilkka Lantto till Sveriges radio. Svårt för många samer Många samer blir diskriminerade. Dom blir dåligt behandlade för att dom är samer. Lars-Nila Lasko jobbar på Samiskt center mot diskriminering. Han säger att diskrimineringen av samer ökar. Den senaste tiden har flera samiska kåtor bränts ner. Kåtor ser ut som tält och är små hus som samer brukar använda ute i naturen. Vägskyltar med samiska namn har också blivit förstörda. 4 Lars-Nila Lasko berättar också att många skriver elaka saker om samer på internet. - På internet sprids hat och fördomar mot samer. Dom som skriver elaka saker kan göra det utan att skriva ut sitt namn, säger Lars-Nila Lasko till NSD. Vetenskap i centrum Luleå kan få ett Vetenskapens hus. Huset ska visa spännande uppfinningar och ny kunskap. Thomas Nilsson är en av dom som jobbar för att det ska bli ett Vetenskapens hus i Luleå. Han var tidigare näringslivschef i Luleå. Han tror att Vetenskapens hus skulle

kunna bli en mötesplats för alla som är intresserade av forskning och utveckling. Thomas Nilsson hoppas att Vetenskapens hus ska öppna i centrum. Han tycker att gamla posthuset och Ebeneser är lokaler som skulle passa bra. LKAB, länsstyrelsen och landstinget jobbar också för att det ska bli ett Vetenskapens hus. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Nioåring fick lämna bussen I torsdags glömde nioårige Robin Granström busskortet hemma. När han skulle åka hem efter skolan fick han inte 5 följa med bussen -När Robin sa att han hade glömt busskortet sa bussföraren att han måste betala. Men Robin hade inga pengar och då fick han gå av bussen, säger Robins pappa Olle Klingefur. Han är mycket arg över att Robin inte fick åka med hem. - Man kan inte lämna barn på det viset, säger Olle Klingefur till Kuriren. Cheferna på LLT, Luleå lokaltrafik, säger att bussföraren gjorde fel. Små barn ska få åka med bussen även när dom har glömt busskortet. - Men då måste cheferna tala om det för bussförarna, säger Olle Klingefur. Nu gick det bra för Robin. Han träffade sin mamma på stan och kunde åka hem med henne.

Dåliga i matte Många elever i Norrbotten har svårt att klara matten. Var femte elev i nian klarade inte det nationella provet i matte i fjol. I Haparanda var det nästan fyra av tio elever som inte klarade matteprovet. Rektor Arja Martinviita på Marielundsskolan är bekymrad. - Det är inte bra och vi jobbar för att bli bättre, säger Arja Martinviita till NSD. Nu blir det också strängare regler för hur skolorna ska sätta betyg. Skolminister Jan Björklund säger att vissa skolor sätter för snälla betyg. Eleverna får bättre betyg än vad dom borde haft. Nu ska skolinspektionen 6 kunna undersöka skolor som ger bättre betyg än vad eleverna visat på dom nationella proven. Det skriver NSD. Ny bok om Tornedalsmat Margit Spolander gillar att laga mat. Helst lagar hon maträtter med varor från Norrbotten. Nu har hon skrivit en kokbok om Tornedalsmat. Margit Spolander och hennes familj har drivit restaurangen vid Kukkolaforsen i 25 år. Där serverar hon mat som gjorts på fisk, kött och grönsaker från Tornedalen. - Vi har så fantastiska råvaror här i Tornedalen.

Därför blir slutresultatet så bra, säger Margit Spolander. Boken innehåller cirka 50 recept på maträtter, men också bilder och berättelser från Tornedalen. Texterna är både på svenska och finska. Det har varit kul att skriva boken säger Margit Spolander. Och hon kan tänka sig att skriva fler kokböcker. - Det finns så många recept som jag inte fick plats med, men dom får komma i nästa bok, säger Margit Spolander. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Northland vann igen Northland basket från Luleå är Sveriges bästa damlag. I söndags vann laget sin elfte match i rad. Laget har ännu inte förlorat i årets serie. Northland basket spelade match både lördag och söndag. Det blev vinst både mot Järfälla och Norrköping. I helgen var lagkaptenen Frida Aili tillbaka på basketplanen. Frida Aili har haft en svår knäskada och har inte kunnat spela tidigare i höst. Hon tyckte det var kul att spela igen. 7 -Som jag har längtat. Det har känts som om jag har missat tre julaftnar, säger Frida Aili till Norrbottens-Kuriren.

Posttidning B Julpizzan populär Restaurang Marios i Arvidsjaur satsar på lite annorlunda julmat. Inför jul har restaurangen en speciell julpizza på menyn. På julpizzan finns det både prinskorv, skinka, rödbetssallad och annan julmat. - Det är riktigt gott faktiskt, säger ägaren Mahmoud Ismail till NSD. Mahmoud Ismail berättar att pizzabagaren har provat med många olika fyllningar på pizzan. Nu tycker pizzabagaren att han har fått till en god julpizza. Och det är många som vill smaka julpizzan. Varje dag kommer det nya kunder. - Den säljer riktigt bra, säger Mahmoud Ismail. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8