LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 26 Fredag den 17 september 2010 NORRBOTTEN Gamla människor blir inlåsta Förra veckan visade tv-programmet Uppdrag granskning hur dålig äldrevården är i Piteå. Gamla och sjuka blir inlåsta för att det saknas personal på nätterna. -Det här är ett problem som finns över hela landet, säger undersköterskan Elisabeth Marklund. Det är vården av dementa 1 som kritiseras mest. Den som är dement är förvirrad, har dåligt minne och kan göra konstiga saker. Elisabeth Marklund jobbar med gamla och dementa. Hon har kämpat länge för att det ska anställas mer personal. Det har varit många artiklar i Piteå-Tidningen där hon och andra anställda berättat om att personalen inte hinner med
dom gamla. Men politikerna har inte brytt sig om personalens oro. Inte förrän i onsdags. Då visade Sveriges Televison det som personalen sagt länge. Programmet visade hur gamla och sjuka blev inlåsta på sina rum i äldreboendet. Några avdelningar har ingen personal på nätterna. Programmet visade hur dom gamla sprang omkring och ropade utan att någon hörde dom. Demensförbundet har polisanmält Piteå kommun. -Att dementa hålls inlåsta är olagligt, säger Stina-Clara Hjulström, ordförande i Demensförbundet. Socialstyrelsen har nu bestämt att Piteås 2 äldreboenden ska undersökas. Piteå kommun planerar att ge sju miljoner extra till äldres boenden. Då kan fler personer anställas. Ny fabrik startar i Piteå Förra torsdagen invigdes den nya biobränslefabriken i Piteå. Fabriken ska göra biobränsle av papper. Det nya biobränslet är bättre för miljön än bensin och diesel. Biobränslefabriken använder svartlut från Smurfit Kappa som gör pappersmassa av trä. I fabriken gör man svartlut till gas som sedan görs om till flytande biobränsle. Volvo har byggt 15 lastbilar som kan köra på det nya biobränslet.
Nu ska man prova att köra med biobränslet och se hur det går. Går det bra kan det bli vanligt att köra bilar på det nya bränslet. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Arvidsjaur är bäst i Sverige Arvidsjaur har den bästa skolan i Sverige. Det säger Lärarförbundet som varje år undersöker om skolorna i Sverige är bra eller dåliga. Lärarförbundet ger Arvidsjaurs skolor toppbetyg. - Det är jätteroligt att få priset, säger läraren Ulrik Bylander i Arvidsjaur. Arvidsjaur har satsat mycket pengar på skolan och det har gett gott 3 resultat. Eleverna i Arvidsjaur får bra resultat på proven. Klasserna har inte så många elever och lärarna har bra utbildning. -Trivsel, trygghet och taggad personal. Det är dom främsta skälen till att vi har en bra skola, säger Anette Rylén, skolchef i Arvidsjaur. Skolorna i Piteå, Luleå och Pajala är också mycket bra. Piteå kommer på andra plats i Lärarförbundets undersökning och Luleå på femte plats. Pajala kommer på åttonde plats. Sjuksköterska knivskars En sjuksköterska knivskars vid ett gruppboende i Gammelstad förra veckan. En 20-årig man vid gruppboendet stack en kniv i magen på den manliga sjuksköterskan.
Nu är 20-åringen anhållen, misstänkt för att ha försökt mörda sjuksköterskan. I tre år har den 20-årige mannen fått sprutor. Nu vägrade han ta sprutan. -Jag har sagt åt dom flera gånger att jag inte vill ha medicinen. Jag mår dåligt av den. Jag gjorde det för att skydda mig. Jag tänkte inte döda honom, säger 20-åringen till tingsrätten. Sjuksköterskan är allvarligt skadad men kommer inte att dö. Han har opererats och ligger kvar på Sunderby sjukhus. Åklagaren har bestämt att läkare ska undersöka om 20-åringen är psykiskt sjuk. Om 20-åringen har en psykisk sjukdom kanske han inte visste vad han gjorde eller varför han gjorde det. 4 Då kan han få vård mot sin sjukdom istället för fängelse. Det skriver Norrbottens-Kuriren. SAS stänger kontor Flygbolaget SAS stänger kontoret i Luleå. 35 personer förlorar jobbet. Dom flesta är kvinnor. I dag har SAS kontor i Luleå, Östersund och Örnsköldsvik. Dom anställda säljer resor och svarar på frågor från kunder. Nu ska kontoren i Luleå och Östersund läggas ned. Bara kontoret i Örnsköldsvik blir kvar. - Vi hoppades att Luleå-kontoret skulle få vara kvar, men nu är det kört. Jag har
arbetskamrater som jobbat här i över 30 år, säger Inger Boström. Dom som vill flytta kan få jobb vid kontoret i Örnsköldsvik, men Inger Boström tycker det är svårt att flytta. - Jag har två barn och kan inte flytta så där utan vidare, säger hon till NSD. Nya villor i Luleå Luleå kan få ett helt nytt bostadsområde. Kommunen planerar att bygga 200 villor i Hällbacken som ligger mellan Bensbyn och Björsbyn. -Hällbacken ligger geografiskt bra till, det är nära till universitetet. Det säger kommunalrådet Karl Petersen. Han tror att politikerna kommer att bestämma sig snabbt. 5 -Jag vill att vi ska fatta ett politiskt beslut om dom första 55 villorna redan före januari i år, säger han. När villorna börjar byggas blir det också nya vägar och förskolor på Hällbackan. Men det blir inte någon ny skola. -Det är naturligt att elever från Hällbacken går på Björkskataskolan. Det är ju faktiskt cykelavstånd till Björkskatan, säger Karl Petersen, till NSD. Nya sjöbodar I sommar har Piteå kommun arbetat med marken vid Renöhamn. Nu finns det plats för 40 nya sjöbodar vid hamnen. -Marken blir helt färdig till hösten.
Det säger Per Lenndin till Piteå-Tidningen. Lenndin arbetar vid Kultur och fritidsförvaltningen. För fyra år sedan rensades botten i Renöns hamn. Efter rensningen blev det tre meter djupt ned till botten. Nu kan större båtar ligga i vattnet vid bryggorna. Den lera som togs upp från botten har använts till att fylla ut hamnen och göra hamnområdet större. I sommar har kommunen lagt sten, grus och jord ovanpå leran så att marken blivit hård. Nu kan det byggas 40 sjöbodar på den nya marken. Hamnföreningen på Renön planerar också att bygga båthus, skotergarage och ett servicehus, en bastu och många parkeringsplatser i hamnen. 6 Nya lägenheter i Riksgränsen 24 nya lägenheter ska byggas i Riksgränsen. Lägenheterna kommer att ha utsikt över sjön Vassijaur. Dom nya lägenheterna i Riksgränsen kommer att kosta mellan 1,6 miljoner och 2,3 miljoner kronor. Hälften av dom är redan sålda. Lägenheterna kommer att vara klara i februari. Gamla syskon Det bjöds på tårta på äldreboendet Ugglan i Älvsbyn i söndags. Då fyllde Älvsbyns äldste man Sven Lundqvist 100 år. Storasyster Beda Bergman, 103 år, var en av dom som kom för att gratulera. Sven hör lite dåligt, men
är en pigg 100-åring. Storasyster Beda är också pigg. Hon brukar besöka sin bror varje söndag. - Efter gudstjänsten far jag till honom och så har vi en liten sovstund. Jag sitter och sover i rullstolen och han ligger i sängen, säger Beda Bergman. Beda Bergman bor i en egen lägenhet i centrum. När Beda var 93 år flyttade en annan bror, Axel, hem till henne och Beda tog hand om honom. En dag när hon badade Axel fick hon nästan inte upp honom ur badkaret. - Då bestämde jag mig för att badkaret skulle ut. Samma kväll bar jag upp det till vinden, säger Beda. I augusti i år fyllde Beda 103 år. Hon bakade själv bullar och kakor till kalaset. - Det kom 47 personer. Finns det hjärterum, finns 7 det plats, säger Beda Bergman till Piteå-Tidningen. Mer pengar för burkar I onsdags blev tomma burkar och flaskor värda dubbelt så mycket jämfört med tidigare. Den som lämnar tillbaka tomma burkar och flaskor till affären får pengar. Dom pengar som affären betalar för burkar och flaskor kallas pant. En burk eller liten flaska är värd en krona. Tidigare var dom värda 50 öre. En stor petflaska är värd två kr i pant. Det är bra för miljön att panta burkar och flaskor. Istället för att ligga och skräpa gör man nya saker av dom. Det kallas återvinning.
Posttidning B Mycket pengar för burkar Joel Lundin är åtta år och bor i Luleå. Han har blivit trea i en tävling om vem som kan panta flest burkar. -Jag vann en väska men den var inte så bra, säger Joel Lundin. Företaget Returpack har haft en tävling om vem som pantat flest burkar och flaskor. Joel Lundin har pantat burkar för 9 500 kronor i sommar. -Mest pant hittade jag på Luleåkalaset och Piteå dansar och ler. Där var det norrmän som gav burkar åt mig men dom drack mest sprit, säger Joel Lundin till NSD. En flicka på Gotland som pantat för 14 000 kronor vann tävlingen. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8