lättläst broschyr En rapport om situationen globalt för kvinnor med funktionsnedsättning

Relevanta dokument
lättläst broschyr En lättläst broschyr om samband mellan fattigdom och funktionshinder

!! 1. Feminism för alla. Nu äntligen kan feminister få mer makt. Rösta på Feministiskt initiativ i valet 14 september!

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

GLOBALA MÅLEN OCH SKOLMAT

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Januari Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

Skolmaterial FN-DAGEN 2017

Möjlighet att leva som andra

Ghana Tamale. Återrapport 1/2017 ÅTERRAPPORT 1/2017 GHANA TAMALE. Foto: SOS Arkiv

Mongoliet Ulan Bator. Återrapport 2/2017 ÅTERRAPPORT 2/2017 MONGOLIET ULAN BATOR

En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

för att du är tack så mycket p l a n fa d d e r Foto: Plan International / Vincent Tremeau temarapport skola

INNEHÅLL VAR MED I AKTION FN.3 AKTION FN FÖR JÄMSTÄLLDHET FAKTA OM JÄMSTÄLLDHET...5 FÖRDJUPA ER OM JÄMSTÄLLDHET..7 MATERIAL..

Indien Khajuri Kalan. Återrapport 1/2017 ÅTERRAPPORT 1/2017 INDIEN KHAJURI KALAN. Foto: SOS Arkiv

Bolivia Plan 4000 Santa Cruz

Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Lättläst version

Mänskliga rättigheter i Sverige

I Linköping är alla delaktiga

Kina Nanchang. Återrapport 2/2018. Foto: SOS Arkiv ÅTERRAPPORT 2/2018 KINA NANCHANG

Centralafrikanska republiken Återrapport 1/2017

Barnkonventionen. Regler om hur alla barn i världen ska ha det bra

MÅL 1: Målet är att få slut på all form av fattigdom överallt.

Så här kan föreningar för. personer med funktionsnedsättning arbeta. i kommuner, landsting och regioner. FN-konventionen om rättigheter

Centralafrikanska republiken Återrapport 1/2017

Centralafrikanska republiken, Bossangoa

Mer än bara trösklar

FÖR DINA RÄTTIG HETER

Elevernas likabehandlingsplan

MÅL 1: Målet är att få slut på all form av fattigdom överallt.

TYCKA VAD MAN VILL HÄLSA RÖSTA JÄMLIKHET HA ETT EGET NAMN RESA ÄTA SIG MÄTT FÖRÄLDRARLEDIGHET SÄGA VAD MAN VILL TAK ÖVER HUVUDET

INNEHÅLL VAR MED I AKTION FN 3 AKTION FN FÖR JÄMSTÄLLDHET FAKTA OM JÄMSTÄLLDHET.. 5 FÖRDJUPNING: JÄMSTÄLLDHET.. 6 MATERIAL..

4. Individens rättigheter och skyldigheter

SOS Barnbyar Sverige Återrapport 1/2017

Jämställdhet är en mänsklig rättighet och att stärka kvinnor och flickor är oerhört viktigt när det kommer till utveckling och fattigdomsbekämpning.

Swisha valfritt belopp till och ange FLICKA

ARBETSMATERIAL MR 1 ODELBARA RÄTTIGHETER

HUR KAN VATTEN FÅ FLER ELEVER I TANZANIA ATT GÅ I SKOLAN? Ett studiematerial för dig som ska vara med i Operation Dagsverke.

Kina, Nanchang Återrapport 1/2017

!!!!!!!!!!! LÄTTLÄST VÅR POLITIK 2014

FLICKA EN UTSTÄLLNING OM FLICKORS RÄTTIGHETER

Emigration betyder att man flyttar från sitt land. Vi säger, att man emigrerar från sitt land. Man kan också säga, att man utvandrar från sitt land.

DE GLOBALA MÅLEN FÖR ALLA MÄNNISKOR I ALLA LÄNDER

Eskilstuna kommuns mål för ökad jämställdhet perioden Lättläst version av På spaning efter jämställdheten

Plan för LSS-verksamheten i Malmö stad

Demokrati och Mänskliga rättigheter Alla FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna från år Religionsfrihet * Rösträtt Yttrandefrihet

Indien Alibaug Ungdomsboende

Till föräldrar och viktiga vuxna:

När mamma eller pappa dör

Barnpolitiken. Regeringen skrev i sin plan att barnkonventionen är viktig.

FNs standardregler. För att människor med funktionshinder ska kunna leva som andra och vara lika mycket värda

Den framtida konsumentpolitiken

Adam i skolan. Alla barn är lika mycket värda. Ingen får behandlas sämre. FN:s barnkonvention artikel 2 Illustrationer: Rebecca Karlén

SÄG BARA HEJ - SÅ TAR VI DET DÄRIFRÅN

En nationell handlingsplan för de mänskliga rättigheterna har bearbetats till lättläst svenska av Lena Falk, Centrum för lättläst. Stockholm 2002.

Elevversion av Nygårdskolans och Nygårdskolans fritidshems plan mot diskriminering och kränkande behandling

معلومات مهمة لكم كوافدين جدد إلى السويد. Welcome. Soo dhowoow መርሓባ Добро пожаловать! Välkommen

Botswana. Återrapport 2/2017. Foto: SOS Arkiv ÅTERRAPPORT 2/2017 BOTSWANA

Uppföljning av somaliska ensamkommande flickor i Sverige Konferens Ny i Sverige 14 november 2014

Mongoliet Ulan Bator. Återrapport 1/2018. Foto: SOS Arkiv ÅTERRAPPORT 1/2018 MONGOLIET ULAN BATOR

4 SJÄLVKÄNSLA OCH VÄRDERINGAR

Välkommen Viktigt att veta för dig som är ny i Sverige

barnkonventionen. _archive/ som bildades Alla I FN

Lämna skolbänken och ge en annan elev en plats i ett klassrum!

Indien Khajuri Kalan. Återrapport 2/2017 ÅTERRAPPORT 2/2017 INDIEN KHAJURI KALAN

Hur jämställda är kvinnor i Sverige? Om kvinnors rättigheter på lättläst svenska

Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

4. Individens rättigheter och skyldigheter

En rapport om situationen globalt för kvinnor med funktionsnedsättning

Filippinerna Manila. Återrapport 2/2017 ÅTERRAPPORT 2/2017 FILIPPINERNA MANILA

Politikerna ska se till att FNs regler för personer med funktionshinder följs. Politiker i Sverige vill arbeta för samma sak som FN.

Demokrati & delaktighet

Se hela mig! 1. Bakgrund, material och metod 2. Resultat: Vad berä<ar barnen? 3. Vad kan vi lära av barnens berä<elser? BRIS

Valplattform. Vi ser en annan framtid. För oss handlar politik om att längta efter en annan framtid.

MÅNGFALDSPROGRAM FÖR VÄXJÖ KOMMUN

Centralafrikanska republiken, Bouar

Vi ger råd, stöd och behandling. Det här är en lättläst broschyr från habiliterings-verksamheten i Stockholms läns landsting

Värdegrund för Roks Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige

Känner du till barnens mänskliga rättigheter?

INGEN MÄNNISKA SKA BEHÖVA FLY

Tilla ggsrapport fo r barn och unga

Kina Nanchang. Återrapport 2/2017. Foto: SOS Arkiv ÅTERRAPPORT 2/2017 KINA NANCHANG

TEMARAPPORT FLICKAFADDER

Att ha. God man. eller. Förvaltare

Morgondagen börjar idag. Rädda Barnen på fem och en halv minut

Togo Atakpamé. Återrapport 1/2018. Foto: SOS Arkiv ÅTERRAPPORT 1/2018 TOGO ATAKPAMÉ

Togo Atakpamé. Återrapport 2/2018. Foto: SOS Arkiv ÅTERRAPPORT 2/2018 TOGO ATAKPAMÉ

Kambodja Siem Reap. Återrapport 2/2017 ÅTERRAPPORT 2/2017 KAMBODJA SIEM REAP


Indien, Khajuri Kalan

Samhällskunskap. Ett häfte om. -familjen. -skolan. -kompisar och kamratskap

Kvinnors rättigheter. på lättläst svenska. Sveriges Kvinnolobby

UNGA ÖRNARS BARN- MANIFEST

Barnkonsultationer barns rätt att göra sina röster hörda. 6 juli 2018

Remissvar: Policyramverk för det svenska utvecklingssamarbetet Dnr UD2016/09273/IU

Lika värde. en kompisbok. Lika värde. baserad på Barnkonventionen. Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter.

EU och DU! Ta reda på vad som gäller och säg vad du tycker om Europeiska kommissionens politik om barnens rättigheter

Transkript:

lättläst broschyr En rapport om situationen globalt för kvinnor med

MyRight Att erövra världen, mars 2018 MyRight är en svensk organisation som arbetar i hela världen. Vi arbetar tillsammans med andra organisationer för att livet ska bli bättre för personer med, var de än bor. Till exempel kan vi utbilda organisationerna. Vi vill också göra så folk lär sig mer om mänskliga rättigheter för personer med. Och vi vill berätta om det vi har lärt oss om hur andra länder jobbar med det här. Rapporten som denna folder är baserad på är skriven av Andreas Lönnqvist, i samarbete med MyRight Lättläst-bearbetning: Ingrid Herbert, Språkkonsulterna Foto: Jonas Hong Soo Eriksson Formgivning: Lina Garemark 2 To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight

Att vara kvinna i ett fattigt land och ha en Det här är en folder som handlar om hur det är för kvinnor med i fattiga länder. Dessa kvinnor blir ofta utsatta för diskriminering. Både för att de är kvinnor, och för att de har en. Det här har MyRight kommit fram till: Världens länder måste arbeta mer för att hjälpa kvinnor med. Annars kommer länderna inte kunna nå olika mål som de har kommit överens om. Våra råd finns i den långa rapporten Vi på MyRight har skrivit många råd om att jobba för att kvinnor med ska få det bättre. Råden är till för politiker och för personer i funktionshinderorganisationer. De här råden finns i slutet av vår långa rapport. Den finns att läsa här: http://myright.se/material/rapporter/ to-face-life-en-rapport-omsituationen-globalt-for-kvinnormed-funktionsnedsattning/ To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight 3

Diskriminering av kvinnor med Människor med i världen lever ofta fattigt. Det är värst för flickor och kvinnor. De utsätts oftare för fattigdom, våld och övergrepp. Det är också vanligt att andra människor inte respekterar kvinnornas mänskliga rättigheter. Länderna i världen har fått bättre ekonomi Många länder i världen har fått det bättre de senaste 35 åren. De har fått en bättre ekonomi. Många människor slipper leva extremt fattigt. Många människor behandlas illa Men samtidigt har det blivit mer orättvist i länderna på andra sätt. Människor behandlas illa på grund av att de tillhör en viss folkgrupp, sitt kön eller sin sociala status. Och personer med är särskilt utsatta. 4 To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight

Så fungerar sambandet mellan fattigdom och Människor med blir oftare fattiga än andra människor. Det är också så att människor som bor i fattiga länder oftare riskerar att få en. Det är fler kvinnor än män som får en. Det är också mer vanligt i fattiga länder. Det beror bland annat på att kvinnor kan få skador när de är gravida. Dessutom har pojkar och män högre status i samhället. Därför får flickor och kvinnor ofta sämre hjälp och sjukvård. 1 av 8 män i världen lever med minst en 1 av 5 kvinnor lever med minst en To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight 5

Fattiga människor har mindre makt Det är svårt att leva som fattig. Ofta får människor som är fattiga inte använda sina rättigheter. Det kan också bli svårare för dem att förändra sina liv. Människorna får sämre vård, utbildning och arbete. Dessutom blir det svårare att ha makt över politiska beslut. Det här är ännu svårare för kvinnor. Det är viktigt för politiker att ha fakta om kön, fattigdom och. Men den fakta som finns är dålig. Den här faktan finns idag: Det finns ungefär 7 miljarder människor på jorden. 1 miljard av alla människor har minst en. De flesta som har en är kvinnor. I ett av fyra hem finns det någon som har en. Det är ofta kvinnorna som får ta hand om barn som har en. De allra flesta av människorna som lever med bor i fattiga länder. 6 To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight

Det är mycket vanligare att kvinnor med drabbas av fattigdom. De får sämre tillgång till utbildning, sjukvård och arbete. Nästan inga barn som bor i fattiga länder går i skolan om de har en. Politiker tror att det här är värst för flickor. Många flickor med går inte i skolan Många fler barn i världen har kunnat börja i skolan på senare år. Men väldigt många barn med kan inte gå i skolan. Det är oftare så för flickor. Det finns flera anledningar till det här: Många människor ser ner på familjer där någon har en. Skolor är inte anpassade för barn med. Lärare saknar utbildning för att kunna ta hand om barn med. I många länder i världen tycker människor att flickor inte kan hjälpa till att försörja familjen på samma sätt som pojkar. Därför tycker de att det är onödigt att flickorna utbildar sig. Det är en annan anledning till att många flickor med aldrig får gå i skolan. To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight 7

Svårt att gå i skolan när det saknas toalett Många flickor slutar skolan när de får mens. Det saknas ofta rinnande vatten och toaletter som bara är till för flickor. Då är det svårt att vara i skolan under mensen. Dessutom kan flickor med behöva toaletter med mycket plats, men det saknas ofta sådana toaletter. ett arbete. Det gör att de behöver andra som tar hand om dem. Då minskar deras status ännu mer. Det kan också vara farligt att behöva att andra människor tar hand om en. Det finns en mycket större risk att flickor och kvinnor med utsätts för våld och sexuella övergrepp. Svårt att få arbete När flickor inte får gå i skolan, blir det ännu svårare för dem att få ett arbete. I många länder har väldigt få kvinnor med Sämre tillgång till sexuella rättigheter I många länder tycker människor att kvinnor med inte ska ha sex. 8 To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight

Det gör att kvinnorna sällan får information om sex och skydd mot könssjukdomar. Och samtidigt finns det en högre risk att de kvinnorna drabbas av sexuella övergrepp. Kvinnornas röster räknas inte I många länder tycker människor att kvinnor är mindre värda än män. De människorna tycker också att kvinnor med är ännu mindre värda. Därför får de kvinnorna väldigt sällan tycka till om politiska beslut. Organisationer som arbetar med rättigheter för personer med har väldigt sällan kvinnor som ledare. Ofta väljer organisationerna män före kvinnor, bara för att de är män. To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight 9

Olika avtal som ska hjälpa kvinnor med FN:s konvention om mänskliga rättigheter FN har skrivit ett avtal om mänskliga rättigheter. Delarna i det här avtalet kallas för konventioner. Nästan alla länder på jorden har skrivit på att de ska följa FN:s konventioner om mänskliga rättigheter. En mänsklig rättighet som FN har bestämt, är att alla människor ska få sina grundläggande behov uppfyllda. Alla människor har till exempel rätt att få äta sig mätta och känna sig trygga. 10 To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight

FN:s konvention om rättigheter för personer med År 2006 skrev FN en ny konvention som handlar om. I den står det att länderna ska hjälpa, skydda och säkerställa rättigheter för personer med en. Det står också att länderna måste arbeta särskilt för att få bort diskriminering mot kvinnor och flickor med. FN:s konvention för kvinnors rättigheter FN har också skrivit en konvention som handlar om diskriminering som drabbar kvinnor på grund av att de är kvinnor. FN skrev den här konventionen 1979. Sverige var ett av de första länderna som skrev under den. I konventionen står det att alla länder måste se till att människor respekterar kvinnors rättigheter. Det handlar till exempel om att kvinnor inte ska utsättas för våld, trakasserier och diskriminering. Diskriminering kan göra att en person inte får gå i skolan eller inte får något jobb. To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight 11

Agenda 2030 med tydliga mål för kvinnor med Världens länder har bestämt sig för att utrota fattigdomen. På ett FN-möte år 2015 skrev länderna något som kallas de globala utvecklingsmålen Agenda 2030. De här målen handlar bland annat om att stärka mänskliga rättigheter. Det finns ett mål som handlar om jämställdhet. Det målet säger att det måste bli jämställt mellan kvinnor och män. Det finns också flera mål om personer med. De handlar om hur viktigt det är att länderna inkluderar personer med när de försöker minska fattigdomen. Det här är några av målen: Mål 4 Bra utbildning för alla, även för barn och vuxna med. Mål 5 Jämställdhet behövs för att kunna få långsiktig utveckling i världen. Mål 8 Bra arbetsvillkor för alla, även för personer med. Mål 10 Minska ojämlikheten. Alla ska ha rätt att delta i samhället. Mål 11 Alla städer, bostäder och samhällen ska vara tillgängliga för alla. 12 To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight

Sveriges feministiska utrikespolitik nämner inte kvinnor med År 2014 bestämde Sveriges regering att de ska ha en feministisk utrikespolitik. Sverige är det första landet i världen som har det. Det betyder att politiken ska arbeta mot alla orättvisor som kvinnor drabbas av bara för att de är kvinnor. Men trots att kvinnor med utsätts för dubbel diskriminering, nämner regeringen sällan den gruppen när de pratar om feministisk utrikespolitik. Vissa politiker och experter tycker att regeringen borde ändra detta. Ojämställdhet märks överallt I många länder utsätts kvinnor för diskriminering. Så orättvisor som drabbar kvinnor med beror på orättvisor mellan män och kvinnor. Experter säger att politiker måste arbeta mot ojämställdheten för att kunna lösa problemen med fattigdom. MyRight arbetar tillsammans med To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight 13

utländska organisationer, och de berättar om hur det är i sina länder. Organisationerna berättar att i en del samhällen tycker människor att kvinnor med inte är fullvärdiga människor. Mammor som får barn som har en kan få det mycket svårt. Människor i deras samhälle kan tro att det är onda krafter som ligger bakom barnets, och ibland anklagar de mamman för detta. Därför blir dessa kvinnor ofta övergivna av sina män, släktingar och vänner. De blir då väldigt ensamma. Sovsal på Masaka Resource Center, Rwanda. Mödrar och barn på House of Hope 14 To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight

Kvinnorna som förändrade sina och andras liv berättelser från personer i Sri Lanka, Tanzania och Rwanda Det finns många kvinnor som kämpar för sina rättigheter. De måste också kämpa mot att många i samhället inte vet så mycket om ar. Här kommer berättelser från tre av dessa kvinnor. De berättar om hur de samarbetar med MyRight för att hjälpa fler kvinnor i samma situation. Sri Lanka Kanchana vill få flickor att idrotta Kanchana Pradeepa de Silva är 42 år gammal och föddes på landsbygden i Sri Lanka. När hon föddes var hon förlamad i sitt ena ben. Som ung trodde hon att en berodde på någon sorts bestraffning. Då tyckte hon nästan inte att det var värt att leva. Kanchana säger att hela samhället ser ner på To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight 15

Kanchana Pradeepa de Silva personer med. Och flickor med hålls ofta inlåsta av sina familjer. Det beror på att familjerna skäms för sina döttrar, eller är oroliga för att något ska hända dem om de kommer ut i samhället. Men Kanchana började med idrott, och tack vare den började hon må bättre. Hon träffade nya vänner och fick självförtroende. Kanchana har testat många olika idrotter. Ett tag spelade hon sittande volleyboll i Sri Lankas landslag. Då fick hon resa till flera andra länder för att delta i tävlingar. Det var något jag inte ens kunde drömma om, säger hon. Idag lever Kanchana ett väldigt bra liv. Tack vare sin familj kunde hon gå i skolan. Nu jobbar hon på en myndighet och kör en bil som har byggts om till hennes behov. Hon är också ordförande för en organisation som samarbetar med MyRight och som hjälper personer med. Där arbetar Kanchana särskilt för att hjälpa flickor och kvinnor med att komma ut i samhället. Kachana idrottar fortfarande, men nu är hennes stora mål att få andra unga kvinnor med att idrotta. Då får de komma ut i samhället på samma sätt som hon själv har gjort. 16 To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight

De får träffa andra och kan känna sig värdefulla, säger hon. Tanzania Hidaya vet vilken hjälp mammor behöver När Hidaya Alawi var 20 år gammal födde hon sitt första barn, en dotter. Det första hon fick höra var att något var fel. Det visade sig att dottern hade ryggmärgsbråck. Hidaya trodde att det berodde på att hon själv hade gjort något fel. Hon fick ingen hjälp av sin man eller av hans familj, som hon bodde hos. Familjen gjorde bara saken värre. De trodde att dottern hade en sjukdom som kunde smitta, men det var helt fel. Hidaya mådde dåligt av att bo med dem. Till slut lämnade Hidaya sin mans familj tillsammans med sina barn. Hon hittade sedan en organisation som hjälpte henne att hitta bra vård till dottern. Där lärde hon sig att sköta om sin dotter. Hidaya fick dessutom möjlighet att utbilda sig och hon fick ett arbete. Idag lever både Hidaya och hennes dotter ett bra liv. Eflazia Kasiam på House of Hope i Dar es Salam, Tanzania To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight 17

Hidaya arbetar nu för en organisation som hjälper andra mammor i Tanzania som fått barn med ryggmärgsbråck. Organisationen heter Asbath. Asbath håller utbildningar genom MyRight för föräldrar till barn med ryggmärgsbråck. Det är vanligt att mammorna blir övergivna av sina män och sina släktingar. Tack vare Hidaya får mammorna veta att de inte har gjort något fel, och hur de ska ta hand om sina barn. Det kan till och med rädda livet på barnen. Barnen kan dö om de inte får rätt vård. Rwanda En svår start i livet kunde inte stoppa Donatilla Donatilla Kanimba föddes för 60 år sedan i Rwanda. Men redan när hon var liten tvingades hennes familj att fly Donatilla Kanimba till Kenya. När hon var fem år gammal fick hon en ögonsjukdom och blev blind. På den tiden var det ännu mer ovanligt än idag att flickor med fick gå i skolan. Men Donatilla fick chansen att gå på en av de få skolor för blinda barn som fanns i Kenya. Donatilla lyckades också studera vidare på ett vanligt universitet. Men hon fick inte några hjälpmedel, så det var svårt. Trots det fick hon väldigt bra betyg. Senare började hon arbeta i en 18 To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight

organisation för personer med synnedsättning och deras rättigheter. Donatilla flyttade tillbaka till Rwanda när hon var vuxen. Hon startade en organisation som skulle hjälpa personer med synnedsättning. Många personer med synnedsättning hade drabbats hårt av ett folkmord som hände i Rwanda 1994. De hade därför stort behov av hjälp. Svårast är alltid situationen för kvinnorna, säger Donatilla. Det beror på att de har lägre status än männen i Rwanda. Idag är Donatillas organisation väldigt stor. Den finns över hela Rwanda. Den har hjälpt många personer med synnedsättning att utvecklas och att våga sig ut i samhället. Det har varit särskilt viktigt för flickor och kvinnor med synnedsättning. Donatilla säger att många kvinnor som förlorat sin syn också förlorar alla sina rättigheter. Hennes eget liv visar samtidigt hur mycket en blind kvinna kan göra, och hur värdefulla dessa kvinnor kan vara för hela samhället. To Face Life - Our solution Inclusion/MyRight 19

Liljeholmstorget 7A, 7 tr 117 63 Stockholm Tel. 08-505 77 600 info@myright.se www.myright.se