lättläst broschyr En lättläst broschyr om samband mellan fattigdom och funktionshinder

Relevanta dokument
lättläst broschyr En rapport om situationen globalt för kvinnor med funktionsnedsättning

Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Lättläst version

Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Januari Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

Barnkonventionen. Regler om hur alla barn i världen ska ha det bra

Politikerna ska se till att FNs regler för personer med funktionshinder följs. Politiker i Sverige vill arbeta för samma sak som FN.

Plan för LSS-verksamheten i Malmö stad

Viktiga ord i planen. Kommunens plan Ett samhälle för alla är en del av kommunens arbete för mångfald.

Min bok. När mamma, pappa eller ett syskon är sjuk

En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

OMRÅDE STÖD OCH SERVICE OMSORGSFÖRVALTNINGEN

Bolivia Plan 4000 Santa Cruz

Mänskliga rättigheter i Sverige

Centralafrikanska republiken, Bossangoa

GLOBALA MÅLEN OCH SKOLMAT

FNs standardregler. För att människor med funktionshinder ska kunna leva som andra och vara lika mycket värda

LÄTTLÄST SVENSKA. Plan för att göra Uppsala bättre för personer med funktionsnedsättning

barnkonventionen. _archive/ som bildades Alla I FN

Indien Khajuri Kalan. Återrapport 1/2017 ÅTERRAPPORT 1/2017 INDIEN KHAJURI KALAN. Foto: SOS Arkiv

Mongoliet Ulan Bator. Återrapport 2/2017 ÅTERRAPPORT 2/2017 MONGOLIET ULAN BATOR

PROGRAM FÖR TILLGÄNGLIGHET OCH DELAKTIGHET

4 SJÄLVKÄNSLA OCH VÄRDERINGAR

Ghana Tamale. Återrapport 1/2017 ÅTERRAPPORT 1/2017 GHANA TAMALE. Foto: SOS Arkiv

PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA

Adam i skolan. Alla barn är lika mycket värda. Ingen får behandlas sämre. FN:s barnkonvention artikel 2 Illustrationer: Rebecca Karlén

Linköpings Handikapp-politiska handlings-program

SOS Barnbyar Sverige Återrapport 1/2017

Downs syndrom och autism eller ADHD LÄTTLÄST

Intervju: Björns pappa har alkoholproblem

Möjlighet att leva som andra

Samhällskunskap. Ett häfte om. -familjen. -skolan. -kompisar och kamratskap

Skolmaterial FN-DAGEN 2017

TYCKA VAD MAN VILL HÄLSA RÖSTA JÄMLIKHET HA ETT EGET NAMN RESA ÄTA SIG MÄTT FÖRÄLDRARLEDIGHET SÄGA VAD MAN VILL TAK ÖVER HUVUDET

Världskrigen. Talmanus

Elevernas likabehandlingsplan

Barnen utan rätt till framtid

Så här kan föreningar för. personer med funktionsnedsättning arbeta. i kommuner, landsting och regioner. FN-konventionen om rättigheter

Introduktion. Personkretsen. Paragraf 1. LSS har bestämmelser om hjälp till dessa personer:

Centralafrikanska republiken, Bouar

Ale för alla. Hur ska alla människor kunna vara med i samhället? De saker som ska göra det bättre finns med i en plan.

Botswana. Återrapport 2/2017. Foto: SOS Arkiv ÅTERRAPPORT 2/2017 BOTSWANA

ARBETSMATERIAL MR 1 ODELBARA RÄTTIGHETER

!! 1. Feminism för alla. Nu äntligen kan feminister få mer makt. Rösta på Feministiskt initiativ i valet 14 september!

Kambodja Siem Reap. Återrapport 2/2017 ÅTERRAPPORT 2/2017 KAMBODJA SIEM REAP

Så här kan ni använda FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Förslag till handikapprörelsen på lättläst svenska

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

Mongoliet Ulan Bator. Återrapport 1/2018. Foto: SOS Arkiv ÅTERRAPPORT 1/2018 MONGOLIET ULAN BATOR

HUR KAN VATTEN FÅ FLER ELEVER I TANZANIA ATT GÅ I SKOLAN? Ett studiematerial för dig som ska vara med i Operation Dagsverke.

Utveckling och hållbarhet på Åland

se hela människan Nina vill att vården ska SJÄLEN

Allas delaktighet. Funktionhinderspolitiskt program För åren Lättläst

Europarådet. pass. till dina rättigheter

I Linköping är alla delaktiga

Personkrets enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, 1.

När din mamma eller pappa är psykiskt sjuk

Det finns flera böcker om Lea. Du kan läsa dem i vilken ordning som helst! De böcker som kommit ut hittills heter Lea, Lea på läger och Lea, vilse!

Elfenbenskusten Abobo Gare Återrapport 1/2017

Landstingets program om integration LÄTT LÄST

Kina Nanchang. Återrapport 2/2018. Foto: SOS Arkiv ÅTERRAPPORT 2/2018 KINA NANCHANG


Centralafrikanska republiken, Bouar

Jag har rättigheter, du har rättigheter, han/hon har rättigheter. En presentation av barnets rättigheter

Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn

Barnpolitiken. Regeringen skrev i sin plan att barnkonventionen är viktig.

LÄTTLÄST OM LSS. Det är kommunen och landstinget som ska ge den hjälp som behövs. Här får du veta mera om vad som gäller.

!!!!!!!!!!! LÄTTLÄST VÅR POLITIK 2014

Verksamhetsinriktning för Riksförbundet FUB

Kina Nanchang. Återrapport 2/2017. Foto: SOS Arkiv ÅTERRAPPORT 2/2017 KINA NANCHANG

lyckades. Jag fick sluta på dagis och mamma blev tvungen att stanna hemma från jobbet ibland, eftersom jag inte tyckte om de barnflickor som mina

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera)

SÄG BARA HEJ - SÅ TAR VI DET DÄRIFRÅN

Ett Skellefteå för alla. Sammanfattning av det handikappolitiska arbetet i Skellefteå

En nationell handlingsplan för de mänskliga rättigheterna har bearbetats till lättläst svenska av Lena Falk, Centrum för lättläst. Stockholm 2002.

Svenska, samhällskunskap, historia, religion och klasstid.

BARNKONVENTIONEN I LANDSTINGET HUR FUNKAR DET?

Mål i mun Förslag på en plan för svenska språket

Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

När din mamma eller pappa är psykiskt sjuk

Mer än bara trösklar

TÖI ROLLSPEL F (6) Försäkringstolkning. Ordlista

en hållbar framtid Det här vill vi i Centerpartiet med vår politik. Vårt idéprogram i korthet och på lättläst svenska.

ÅRSRAPPORT Barn med funktionsnedsättning om samhällets stöd

Så här gör du för att. vuxna ska. lyssna på dig. Läs våra tips

Dubbelt utsatt. Berättelser om våld mot kvinnor med funktionsnedsättning

FN:s konvention om barnets mänskliga rättigheter

Landstingets program om folkhälsa LÄTT LÄST

Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer?

Gammal kärlek rostar aldrig

FN:s konvention om barnets rättigheter ur ett könsperspektiv

Funktionshindrade skall behandlas på samma sätt som andra människor. 2007:4swe lättläst

4. Individens rättigheter och skyldigheter

معلومات مهمة لكم كوافدين جدد إلى السويد. Welcome. Soo dhowoow መርሓባ Добро пожаловать! Välkommen

Elevernas egen tolkning av Åk 6 9

Kina, Nanchang Återrapport 1/2017

Tilla ggsrapport fo r barn och unga

Valplattform. Vi ser en annan framtid. För oss handlar politik om att längta efter en annan framtid.

Transkript:

lättläst broschyr En lättläst broschyr om samband mellan fattigdom och funktionshinder

MyRight Att erövra världen, mars 2018 Vi som driver MyRight är organisationer för personer med funktionsnedsättning i Sverige. Du hittar en ordlista på sista sidan av broschyren Tillsammans arbetar vi med organisationer i andra länder för att livet ska bli bättre för personer med funktionsnedsättning, var de än bor. Vi arbetar i alla världsdelar och ofta i fattiga länder. Till exempel kan vi utbilda organisationerna. Vi vill också göra så folk lär sig mer om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Och vi vill berätta om det vi har lärt oss om hur andra länder jobbar med det här. Rapporten som denna folder är baserad på är skriven av Andreas Lönnqvist, i samarbete med MyRight Lättläst-bearbetning: Ingrid Herbert, Språkkonsulterna Foto: Jonas Hong Soo Eriksson Formgivning: Lina Garemark 2 Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight

Att vara fattig och ha en funktionsnedsättning Det här är en folder som handlar om hur personer med funktionsnedsättning kan drabbas av fattigdom. Fattigdom påverkar personer på två olika sätt: För en person med funktionsnedsättning är det extra svårt att vara fattig. Fattigdom kan orsaka att en person får en funktionsnedsättning. En person med funktionsnedsättning har ofta extra svårt att ta sig ur fattigdom. I den här foldern försöker vi förklara hur det hänger ihop. Våra råd finns i den långa rapporten Vi på MyRight har skrivit många råd om att jobba med fattigdom och funktionsnedsättning. Råden är till för politiker och för personer i funktionshinderorganisationer. De här råden finns i slutet av vår långa rapport. Den finns att läsa på MyRights hemsida: www.myright.se/material/ atterövravärlden. Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight 3

Fakta om fattigdom och funktionsnedsättning Många länder i världen har fått det bättre de senaste 35 åren. De har fått en bättre ekonomi. Många människor slipper leva i extrem fattigdom. Många människor behandlas illa Men samtidigt har det blivit mer orättvist i länderna på andra sätt. Människor behandlas illa på grund av sin folkgrupp, sitt kön eller sin sociala status. Och personer med funktionsnedsättning är särskilt utsatta. Länderna vill få bort fattigdomen Alla länder i världen har bestämt att de ska få bort fattigdomen innan år 2030. För att lyckas måste länderna inkludera människor med funktionsnedsättningar på ett bättre sätt. Ordet inkludera betyder att man ska ge alla människor samma rättigheter och möjligheter i ett samhälle. 4 Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight

Personer med funktionsnedsättning drabbas ofta extra hårt av att vara fattiga. Det gör att de inte får gå i skola, söka arbete eller få bra sjukvård. Det är också vanligt att de utsätts för andra dåliga saker på grund av funktionsnedsättningen. Det kan vara våld, övergrepp och mobbning. Hur har man det om man är fattig? Att vara fattig påverkar människor på flera olika sätt. Det kan betyda det här: Att inte ha tillräckligt mycket mat för att bli mätt. Att inte ha rent vatten att dricka. Att inte få gå i skolan. Att inte ha bra sjukvård. Att inte få bestämma över sitt eget liv och sin framtid. Att inte få känna sig trygg. Så fungerar sambandet mellan fattigdom och funktionsnedsättning: 1. Funktionsnedsättning - en person som får dålig mat och dålig sjukvård kan få en funktionsnedsättning 2. Diskriminering - personen får inget jobb 4. Ökade risker - personen får dålig mat och dålig sjukvård 3. Fattigdom - personen får ingen lön och blir därför fattig Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight 5

Människor med funktionsnedsättning blir oftare fattiga än andra människor. Det är också så att människor som bor i fattiga länder oftare riskerar att få en funktionsnedsättning. Så här hänger fattigdom och funktionsnedsättning ihop: En person som är fattig kan ha dålig mat, dåligt vatten, dålig bostad och dålig sjukvård. Då finns det större risk att personen får en funktionsnedsättning. En person som drabbas av en funktionsnedsättning kan bli diskriminerad i samhället. Det kan orsaka att personen inte får gå i skolan och inte får något jobb. Och det leder till att personen blir ännu fattigare. Det gör att personen riskerar att drabbas av fler funktionsnedsättningar. Ett inkluderande samhälle fungerar bättre Alla länder skulle vinna på att inkludera personer med funktionsnedsättning. Ett samhälle som ger rätt vård och hjälp till alla får fler människor som kan arbeta. Då kan de bidra till att landet får en bättre ekonomi. En person som läser punktskrift. Punktskrift är text som blinda personer läser med sina fingrar. Det är också väldigt viktigt att barn med funktionsnedsättning får gå i samma skola som alla andra barn. För då blir det lättare för alla att förstå att alla människor är olika. Barnen förstår också att det är viktigt att skapa ett samhälle där alla människor blir inkluderade när de blir vuxna. 6 Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight

Svårt att veta hur många som har en funktionsnedsättning Det är ingen som vet hur många personer i världen som har en funktionsnedsättning. På många platser kan föräldrarna skämmas över att få ett barn med en funktionsnedsättning. Och därför låter många föräldrar bli att registrera barnet hos myndigheterna. FN och Världshälsoorganisationen WHO vill att alla länder måste rapportera hur många av deras invånare som har funktionsnedsättningar. Om man vet hur många som har en funktionsnedsättning, blir det lättare att ordna rätt vård och hjälp för invånarna. Okunskap gör att många skäms Det är ofta okunskap som gör att människor skäms för funktionsnedsättningar. Det är också därför som personer med funktionsnedsättning blir orättvist behandlade. I en del fattiga länder tror människor att funktionsnedsättningar beror på magi eller förbannelser. De tror också att funktionsnedsättningar kan vara smittsamma. Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight 7

Två olika avtal som ska hjälpa personer med funktionsnedsättning FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning FN har skrivit ett avtal om mänskliga rättigheter. Delarna i det här avtalet kallas för konventioner. Nästan alla länder på jorden har skrivit på att de ska följa FN:s konventioner om mänskliga rättigheter. En mänsklig rättighet som FN har bestämt, är att alla människor ska få sina grundläggande behov uppfyllda. Alla människor har till exempel rätt att få äta sig mätta och känna sig trygga. År 2006 skrev FN en ny konvention som handlar om funktionsnedsättning. I den står det att länderna ska hjälpa, skydda och säkerställa rättigheter för personer med en funktionsnedsättning. Men alla andra konventioner gäller förstås också för personer med funktionsnedsättning. 8 Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight

de globala utvecklingsmålen Agenda 2030. De här målen handlar bland annat om att stärka mänskliga rättigheter. Agenda 2030 ett gemensamt arbete för att utrota världens fattigdom Världens länder har bestämt sig för att utrota fattigdomen. På ett FN-möte år 2015 skrev länderna mål som kallas Det finns också flera mål om personer med funktionsnedsättning. De handlar om hur viktigt det är att länderna inkluderar personer med funktionsnedsättning när de försöker minska fattigdomen. Det här är några av målen: Mål 4 God utbildning för alla Bra utbildning för alla, även för barn och vuxna med funktionsnedsättning. Mål 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt Bra arbetsvillkor för alla, även för personer med funktionsnedsättning. Mål 10 Minskad ojämlikhet Minska ojämlikheten. Alla ska ha rätt att delta i samhället. Mål 11 Hållbara städer och samhällen Alla städer, bostäder och samhällen ska vara tillgängliga för alla. Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight 9

Berättelser från personer i Sri Lanka, Rwanda och Tanzania Här kommer tre berättelser om tre personer i tre olika länder. Personerna berättar hur det kan vara att leva med en funktionsnedsättning i ett fattigt land. De berättar hur viktigt det är att få bra hjälp för att må bra och hitta sin plats i samhället. Sådan hjälp har de fått av organisationer i sina länder. De har alla tagit del av projekt som MyRight arbetar med. Sri Lanka Sameeras livslust kom tillbaka när han började arbeta Sameera bor på Sri Lanka. Han var 12 år gammal när han råkade ut för en olycka. Han ramlade ner från ett träd och blev förlamad i båda benen. Efter olyckan låg Sameera i sin säng i flera år eftersom han inte kunde röra sig. 10 Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight

Sameeras pappa slutade arbeta för att ta hand om sin son. Familjen bodde i ett av Sri Lankas fattigaste områden och mamman fick jobba hårt för att kunna försörja sina fem barn. Sameera kände att han gjorde det väldigt svårt för föräldrarna. Han försökte begå självmord flera gånger. Efter några år började Sameera läsa tidningar och skriva dikter för att glömma sina problem. När folk i hans by fick höra det, bad de honom om hjälp med att skriva brev. Då fick han kontakt med världen utanför huset igen och han fick nya vänner. När han var 16 år fick han äntligen en rullstol. Det finns en lokal organisation som hjälper personer med funktionsnedsättningar på Sri Lanka. De gav Sameera chansen att gå en utbildning för att lära sig ett yrke. Där fick han lära sig att laga trasiga mobiltelefoner. Han träffade också andra människor med funktionsnedsättningar. Det fick honom att känna sig mindre ensam. Sameera med sin fru och dotter. Sameera jobbar med att laga telefoner. Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight 11

Utbildningen gav Sameera självförtroende och verktyg för att laga telefoner. När utbildningen var klar kunde han starta en verkstad där han lagar mobiltelefoner. Idag är Sameera 30 år. Han försörjer sin familj genom att laga mobiltelefoner. Han är lyckligt gift och har en liten dotter. Men det finns fortfarande många fördomar mot personer med funktionsnedsättning på Sri Lanka. Sameera berättar att hans frus föräldrar inte tycker om att deras dotter har gift sig med honom eftersom han sitter i rullstol. Men Sameera känner stor livslust nu. Det tror han beror på att han har fått rätt hjälp för att bli självständig och tjäna pengar. Och hans föräldrar är mycket stolta över honom. Rwanda Sada fick ett nytt liv när hon lärde sig taktilt teckenspråk Sada bor på den fattiga landsbygden högt uppe i bergen i Rwanda. När hon föddes var hon döv. Sex år senare blev hon också blind. Då kunde Sada varken se eller höra sin familj. Hon kände sig väldigt ensam. Hon låg hemma i sin säng hela tiden och hon var ledsen och arg. I Rwanda tror många människor att familjer med dövblinda barn har blivit straffade av gud för sina synder. Sadas mamma skämdes för sitt dövblinda barn. Men sedan fick hon lära känna andra familjer med dövblinda barn. Då förstod hon att Sada är som vilket barn som helst. År 2011 fick Sadas familj kontakt med en organisation som lär ut taktilt teckenspråk. Med taktilt teckenspråk pratar man genom att trycka och känna på varandras händer. Sada och hennes mamma fick åka 12 Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight

till Rwandas huvudstad och gå en kurs för att lära sig att prata med varandra. Så här ser det ut när Sada pratar med taktilt teckenspråk. Nu mår Sada och hennes familj mycket bättre. Sada kan berätta vad hon vill och det har hjälpt henne att våga saker. Hon tycker om att ta promenader och att laga mat med sin mamma. Sadas mamma tror att det har hjälpt att de umgås med andra familjer med dövblinda barn. Tack vare det kan de förstå och acceptera sin egen situation. Tanzania När Nindi äntligen fick rätt hjälp blev livet mycket lättare Tanzania är ett av världens fattigaste länder och där bor Nindi. Precis när hon hade fött sitt andra barn fick hon veta att hennes man hade blivit kär i en annan kvinna. Nindi hamnade i en djup depression. I många fattiga afrikanska länder är det vanligt att man tror på magi. När Nindi blev sjuk trodde hennes föräldrar att hon hade blivit förhäxad, och de tog henne därför till en medicinman. Där fick hon medicin som skulle hjälpa mot förhäxningen. Men medicinen hjälpte inte. Istället blev Nindi bara sjukare. Hon började prata högt och skrika för sig själv. Familjen skämdes och låste in Nindi i ett tomt rum. Till slut blev Nindi inlagd Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight 13

Nindi på förskolan som hon driver. på ett riktigt sjukhus. Där sa läkarna att Nindis problem nog berodde på den depression hon fick när hennes man lämnade henne. Nu fick Nindi rätt medicin. Snart mådde hon bättre. När Nindi kom ut från sjukhuset pratade hon med en organisation som arbetar med psykisk ohälsa i Tanzania. Nindi berättar att hjälpen hon fick från dem har hjälpt henne att överleva. Nu när hon mår bättre jobbar hon själv åt organisationen för att hjälpa andra människor. Hon får andra att söka hjälp när hon berättar om vad hon har varit med om. Tack vare organisationen har Nindi också kunnat utbilda sig till barnsköterska. Idag driver hon en egen förskola. 14 Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight

Ordlista Arbetsvillkor Vad man har för förutsättningar på arbetet, till exempel hur mycket man jobbar och om arbetsplatsen är säker. Barnsköterska En person som arbetar med att ta hand om barn. Depression Att inte känna någon glädje eller något hopp under lång tid. Det kan vara månader eller flera år. Fattigdom Ett tillstånd av att vara fattig. FN Förenta Nationerna - FN är en organisation som nästan alla länder är med i. I FN arbetar länderna tillsammans för att lösa problem som finns runt om i världen. Folkgrupp En grupp människor som har samma kultur, historia eller språk. Förbannelse En ond kraft som gör att det går dåligt för en person. Försörja Att ansvara för någon och betala för den personens mat, kläder och bostad. Man kan också försörja sig själv. Medicinman En person som försöker bota sjukdomar med hjälp av magi. Okunskap Att vara okunnig, att inte känna till något om en viss sak. Självständig Att kunna göra saker utan att någon annan hjälper till. Verkstad En lokal där man kan arbeta med maskiner och reparera saker. WHO Världshälso-organisationen WHO är en del av FN. WHO arbetar med människors hälsa runt om i världen. Att erövra världen - Our solution Inclusion/MyRight 15

Liljeholmstorget 7A, 7 tr 117 63 Stockholm Tel. 08-505 77 600 info@myright.se www.myright.se