Magnus Palm Lättläst IT
Del 1 LÄRA KÄNNA DIN DATOR 1. Persondatorn... 6. Bekanta dig med Windows XP... 7 3. Filer... 10. Hitta i datorn... 1 5. Gör det enkelt att hitta i datorn... 16 6. Övningsuppgifter... 1
1. PERSONDATORN I denna del får du bekanta dig med datorn. Först får du lära dig vilka delar datorn består av och att dator, bildskärm, mus, högtalare och tangentbord utgör det som kallas persondatorn. A. Datorn Datorn, eller systemenheten som den också kallas, är hjärtat i persondatorn. Det är till datorn du kopplar bildskärm, mus och tangentbord för att du ska kunna arbeta med den. B. Bildskärm Det är på bildskärmen du ser vad som sker i datorn. Det finns olika typer av bildskärmar, nedan ser du en vanlig skärm tillsammans med datorns övriga delar. Datorn kan se olika ut beroende på modell. Det finns liggande och stående modeller. Högtalare Bildskärm Dator, stående modell Skrivare Mus Tangentbord 6
. BEKANTA DIG MED WINDOWS XP A. Datorn startas När datorn startas laddas operativsystemet. Operativsystemet är ett program som ligger till grund för all användning av datorn. Det finns flera olika operativsystem, men Windows XP är ett av de vanligaste. I denna bok utgår alla exempel från Windows XP. Det första du ser när du loggat in i Windows är skrivbordet, som också är startpunkten för att hitta program och andra hjälpmedel på din dator. Du kan också spara egna filer och mappar på skrivbordet. Från början innehåller skrivbordet oftast bara en ikon, Papperskorgen. Raden längst ner på skrivbordet kallas aktivitetsfältet. På den raden hittar du också knappen Start. Det första du ser när du loggat in i Windows är skrivbordet. Det ligger alltid kvar i bakgrunden när du arbetar med datorn. Det får du lära dig mer om i detta avsnitt. Du får också lära dig navigering med Startmenyn och fönsterhantering. Papperskorgen Knappen Start Aktivitetsfältet Skrivbordet 7
B. Hantera fönster Start-menyn och Den här datorn På Start-menyn hittar du program som finns på din dator. 1 För att öppna Start-menyn klickar du på knappen Start längst ner i vänstra hörnet av skrivbordet. 3 5 Härifrån kommer du åt allt som finns på din dator. Men nu ska du klicka på Den här datorn. Under rubriken Filer som lagras på den här datorn hittar du olika mappar för att spara dina filer. I rubriken Hårddiskar visas hur många hårddiskar som är anslutna till datorn. Rubriken Enheter med flyttbara lagringsmedia visar diskett- och cd/dvd-enheter. 8
3 5 Stänga, minimera och ändra storlek på fönster Det finns tre knappar för fönster. Dessa hittar du längst upp till höger i alla öppna fönster. 1 När ett fönster minimeras är det fortfarande öppet även om du inte kan se det. Det ligger då på aktivitetsfältet. Med denna funktion kan du ha flera fönster öppna samtidigt för att göra det smidigare att arbeta. Att ändra storlek på fönster kan vara bra om du vill ha två fönster öppna bredvid varandra. 3 Stäng fönstret när du arbetat klart. 1 3 9
3. FILER Att arbeta med filer är en stor del i datoranvändningen. I denna del får du lära dig om vad en fil är och vilka olika typer som finns. A. Vad är en fil? En fil är en samling information. Vanliga filer innehåller text, bild, ljud eller video. För att använda dessa typer av filer behövs program som kan läsa filen. För att läsa en textfil behövs exempelvis ett ordbehandlingsprogram som Microsoft Word. Filtyper Mediafiler: Filer som innehåller ljud eller video. För att spela upp dessa används Windows Media Player. Programmet startas automatiskt om du dubbelklickar på en mediafil. Bildfiler: Filer som innehåller en bild. Windows XP innehåller ett program för att öppna bilder. Det är bara att dubbelklicka på filen för att se bilden. Wordfiler: Filer som skapas och öppnas med ordbehandlingsprogrammet Word. Wordfiler kallas för dokument. I dessa dokument kan du hitta både bild och text. Excelfiler: Filer som skapas och öppnas med programmet Excel. Excelfiler kallas för kalkylblad. De kan innehålla uträkningar och register. Anteckningsfiler: Filer som enbart innehåller text. Programmet Anteckningar används för att skapa och öppna dessa filer. Systemfiler: Filer som används av operativsystemet. Ska inte öppnas av användaren. Programfiler: Körbara filer. Det betyder att de innehåller program som kan öppnas eller installeras. 10
B. Egenskaper för fil För att visa egenskaperna för en fil gör du så här: 1 Markera en fil genom att klicka på den. Högerklicka på filen för att få fram snabbmenyn och välj Egenskaper. Nu visas egenskaperna för filen i ett fönster. 1 Här visas namnet på filen. Här visas filtyp. Storleken på filen anges i Megabyte (förkortas Mb), vilket är antalet tecken i filen. Mega betyder miljoner. Här visas vilken typ av program som öppnar filen. Här visas filens storlek. Här visas bland annat när filen skapades och när den senast ändrades. Här kan du bland annat skrivskydda din fil. (Dessa mer avancerade funktioner går vi inte igenom i denna bok.) 11
. HITTA I DATORN Filer sparas i mappar, och dessa får du lära dig mer om i detta avsnitt. Du får även lära dig att använda Mina Dokument och Verktygsfältet samt hur man söker efter filer. A. Vad är en mapp? Filer och program på datorn sparas i mappar för att du ska kunna hitta dem lättare. Det är alltså i mapparna du hittar filer. Din dator innehåller redan i förväg skapade mappar, men du kan även skapa egna mappar för att hålla reda på dina filer. Här har vi skapat de tre mapparna Lättläst IT, Ny mapp och Övningsuppgifter. B. Mina dokument I mappen Mina dokument sparar du lämpligast dina personliga filer. 1 3 Öppna Start-menyn och välj sedan Mina dokument. I mappen Mina dokument hittar du mappen Mina bilder. I den kan du spara egna bilder. Det finns även en mapp som heter Min musik. I den mappen samlar du dina musikfiler, till exempel sådana som du köpt och laddat hem via Internet. I mappen Mina videoklipp kan du samla dina videoklipp. 1 3 1
C. Verktygsfält För att lätt hitta i din dator är det viktigt att du kan bläddra mellan olika mappar. Du använder knapparna i verktygsfältet för att bläddra eller ändra utseende på dina mappar. 1 3 5 6 7 Dubbelklicka på mappen Mina bilder i Mina dokument för att visa mappens innehåll. Klicka på knappen Bakåt för att bläddra till föregående mapp. Gå tillbaka till mappen Mina bilder genom att klicka på knappen Framåt. Klicka på knappen Uppåt för att gå ett steg upp i mappstrukturen. Klicka på knappen Sök för att söka efter filer eller mappar. Klicka på knappen Mappar för att få bättre överblick i mappstrukturen. Klicka på knappen Visa för att välja hur filerna ska visas. Menyraden Läs mer om hur du använder knapparna längre fram i boken. 3 5 6 7 13
D. Söka filer Ibland glömmer man bort i vilken mapp man har sparat sina filer. Vid sådana tillfällen kan du söka efter filerna med funktionen Sök. 1 Öppna Start-menyn och välj sedan Sök. Klicka på Alla filer och mappar om du är osäker på vilket alternativ som passar. 1 1
3 5 Fyll i hela eller en del av filnamnet i textrutan. Klicka på Sök för att påbörja sökningen. Resultatet av sökningen visas. 3 Det går även att begränsa sökningen till vissa hårddiskar eller mappar. 5 15