gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 Maj 2011 Ät bra orka mera sidan 2 Erik gick ner i vikt sidan 3 Lättläst bok om dikter sidan 4 Cirkus i Berlin sidan 6 Lättläst / GULA PRESSEN 1
Njut av mat och må bra Elisabeth Eriksson jobbar på Marthaförbundet som expert på mat. Elisabeth säger att du ska äta hälsosam mat. Då du äter mat som är bra för din kropp blir du full av energi och orkar mera. Det är en stor njutning att äta och det är roligt att laga mat, säger Elisabeth. Att äta hälsosamt kan vara dagens höjdpunkt. Du får dessutom motion då du lagar mat och arbetar i köket. Du ska äta mångsidigt. Ät mycket färsk mat, säger Elisabeth. Maten påverkar hela dig och hur du mår. Om du äter dålig mat blir du bara trött, säger Elisabeth. Elisabeths tips: Ät mindre godis. Ät frukter, grönsaker och bär istället. Godis, läsk och chips kan du äta då det är fest. Vatten släcker törsten bäst. Det är bra att dricka mycket vatten varje dag. Om du äter dålig mat går du upp i vikt. Du kan också bli sjuk, till exempel kan du få diabetes. Det är inte bra att alltid äta ensam vid datorn eller framför teven, säger Elisabeth. Du ska ofta äta vid ett dukat bord tillsammans med din familj och dina vänner. Laga gärna god mat tillsammans med människor som du tycker om. Njut av maten, säger Elisabeth. Text: Bosse Hellsten Så här gör du en lätt sallad: Riv vitkål och morötter i en skål. Blanda i nötter och solrosfrön. Krydda med vinäger och svartpeppar. Elisabeth Eriksson är expert på mat. Marthaförbundet 2 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST
Lättläst Erik mår bra han har gått ner 40 kilo Erik Weyand är mycket smalare nu än för ett par år sedan. Han har gått ner 40 kilo på två år! Nu för tiden är Erik pigg på morgonen då han vaknar. Erik orkar också jobba bättre på sin arbetsplats, och tillsammans med sin pappa i trädgården. Det känns mycket bra, säger Erik. Det känns bra i kroppen och det känns bra mentalt, berättar han. Erik vägde 120 kilo förut. Nu väger han bara 80 kilo. Erik beslöt att han ska gå ner i vikt då han flyttade till sin pappa efter att hans mamma dött. Jag var rädd för att få diabetes, säger Erik. Erik började med nya matvanor hos pappa. Jag äter inte så mycket pizza, plättar och choklad nu längre. Och jag dricker mindre läsk, säger Erik. Erik berättar att det ibland är svårt att hålla vikten nere. Men riktigt besvärligt är det inte, säger han. Då det är svårt hjälper pappa. Erik vill inte gå upp i vikt igen. Han vill faktiskt gå ner några kilo till och skaffa mera muskler. Erik motionerar: Erik tränar innebandy, fotboll och bowling. Erik tränar kroppen varje fredag. Erik Weyand tycker om att spela fotboll. Eriks tips till dig som vill gå ner i vikt: Du ska äta bra mat i lagom mängder. Du ska äta mycket sallad, frukter och grönsaker. Godis ska du bara äta på lördag. Då du går ner i vikt behöver du mycket nya kläder. Text: Bosse Hellsten Fredrik Scott Lättläst / GULA PRESSEN 3
Katten berättar om en berömd poet Birgitta Boucht har skrivit en ny lättläst bok som heter Katten i Ediths trädgård. Boken handlar om Edith Södergran och Ediths katt Totti. Det är Totti som berättar om deras liv. Edithsödergran Edith Södergran var en berömd poet. Hon skrev dikter som har blivit översatta till många språk. Katten Totti berättar om hur det var att leva tillsammans med en poet. Edith och Totti bodde i en liten by i Karelen. Edith och Totti dog för länge sedan. En natt då Totti var ute på jakt blev han skjuten av en granne. Edith Södergran var sjuk länge. Hon hade lungsjukdomen tuberkulos och dog då hon ännu var ung. Totti var en stor, präktig och värdefull katt. Dyr och tung som guld var Totti. Det tyckte åtminstone Totti själv och i boken är det Totti som berättar. Edith Södergran var en skicklig fotograf. I boken får du se Ediths fotografier och läsa några av hennes dikter. Text: Bosse Hellsten Genom Tottis berättelse lär du känna Edith Södergran. Edith och Totti lever kvar genom Ediths dikter och Tottis berättelse om deras liv tillsammans. Birgitta Boucht säger att det var spännande att se världen genom kattens ögon. Det var spännande att klura ut vad katten skulle säga. En katt kan säga saker som människor inte kan. Och katten Totti kan säga saker som andra katter inte kan säga. För att Totti var en speciellt slug katt. Så här läser katten Totti dikter: Totti slukar dikterna. Han fyller magen med dem. Totti tuggar orden. Med dikterna i sin mage växer Totti och blir stark och fin. 4 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST
Lättläst Alla människor har rätt till böcker Det finns böcker som du genast tycker om. Det finns böcker som det tar längre tid att bli kompis med. Det finns böcker som du inte tycker om trots att du försöker. I boken Katten i Ediths trädgård berättar katten Totti om Edith Södergran. Det är viktigt att det finns många olika slags lättlästa böcker. Böckernas värld ska vara öppen för alla. Det tycker författaren Birgitta Boucht. Författaren Birgitta Boucht har skrivit lättläst om Edith Södergran och katten Totti. Bosse Hellsten Lättläst / GULA PRESSEN 5
Glad och stolt cirkus i Berlin I en gammal fabrik i staden Berlin finns en berömd cirkus. Förut gjorde man öl i fabriken. Idag är fabriken ett stort kulturhus med cirkus och teater. Cirkusartister med funktionshinder uppträder på cirkusen. De får känna glädje och stolthet då de gör cirkuskonster på scenen. Publiken applåderar. Alla människor behöver känna sig duktiga. Alla människor behöver lite uppmärksamhet för att livet ska kännas bra. Cirkusen i staden Berlin ger människor med funktionshinder en chans att stå på scen och göra fina cirkuskonster. Många människor kommer för att se cirkusen. Alla svåra konster lyckas inte på första försöket men då de lyckas på andra eller tredje försöket är glädjen stor på scenen och i publiken. Publiken tycker om de skickliga cirkusartisterna i staden Berlin. Text: Nils torvalds och Bosse Hellsten I staden Berlin uppträder skickliga artister med handikapp på cirkusen. Hanna Schuck 6 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST
Lättläst TIPSA OSS! - Vad ska vi skriva om? Berätta vad du vill att vi ska skriva om på de lättlästa sidorna. Ring eller skicka e-post till oss. Skicka ditt tips till oss! E-post: gulapressen@fduv.fi Eller ring till oss! Telefonnummer: 040 504 37 55 Fråga experten Du kan fråga experten vad du vill. Du kan fråga allt mellan himmel och jord. Du kan fråga om jobb, boende, sex. Vi hittar en expert som svarar på din fråga! FRÅGA Personalen har brukat komma klockan 18.00 för att hjälpa mig med att laga mat. En dag märkte jag att de har börjat komma en halv timme senare utan att fråga mig om det passar. Är det rätt? Vad ska jag göra? Skicka din fråga till den här adressen: Steg för Steg Nordenskiöldsgatan 18 00250 Helsingfors eller skicka e-post till: stegforsteg@fduv.fi Du kan också ringa in din fråga: tfn 040 504 37 55 SVAR Om ni har en överenskommelse så borde de meddela dig om de försenar sig. Om det är viktigt för dig att få hjälp med matlagningen klockan 18 så ska du säga det till personalen. Ni kan diskutera er fram till en bra lösning. Stödet du får ska utgå från dina behov. Du kan också vända dig till den som ansvarar för verksamheten om du är missnöjd eller vill ändra på någonting. Fredrika Abrahamsson svarade på frågan. Hon är tf. Regional ledare för boendeverksamheten i västra Åboland Kårkulla samkommun Lättläst / GULA PRESSEN 7
Steg för Stegs ruta Före riksdagsvalet pratade jag med politikern Barbro Sundback. Jag känner henne genom min mamma. Jag tycker att hon är en av de duktigaste politikerna. Barbro är intresserad av problem som människor med handikapp har. Vi pratade om att jobba. Men för att kunna jobba måste man ha en arbetsplats. Barbro sa att människor med handikapp har rätt till en arbetsplats. Men det är svårt att hitta en passande arbetsplats. En arbetsplats är inte bara en sysselsättning. På arbetsplatsen ska du känna dig stolt över det du gör. Jag tycker om min arbetsplats. Jag har trevliga chefer och arbetskamrater. Men jag skulle vilja ha ett jobb där jag kan hjälpa gamla människor, som min mormor. Jag tror att det är svårt att få ett sådant jobb. Barbro och jag talade också om alla papper som kommer från myndigheterna. Det är ofta svårt att förstå pappren. Barbro lovade att arbeta för att informationen ska vara lättläst. Det angår ju inte bara oss som har ett handikapp. Det finns ju också många människor som inte kan svenska så bra. Erik Weyand Steg för Steg r.f. Tävling Vinn en valfri lättläst bok! Var bodde Edith Södergran? 1. Helsingfors X. Enare träsk 2. Karelen Vad släcker törsten bäst? 1. Saft X. Vatten 2. Öl Svara rätt på båda frågorna. Skicka ditt svar per e-post eller i ett brev. Skriv Tävling på kuvertet eller som rubrik för ditt mejl. Glöm inte att skriva ditt namn och din adress. Skicka svaren till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A 00250 Helsingfors Eller per e-post till gulapressen@fduv.fi Vi måste ha ditt svar senast den 15 juni 2011. Lena-Maria Hemming från Malax vann tävlingen i förra nummret. Hon får två biobiljetter på posten. Rätta svaren var: 1. Yvonne Heins spelar Pastia 2. Carl Haglund jobbar på EU -parlamentet 8 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST