LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april 2011. säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

Välfärd på 1990-talet

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

Enkel dramatisering Johannes Boscos dröm Festdag 31 januari

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

Innehåll. UNIK försäkring vid olycksfall Försäkringsgivare

Enkät till 5-åringar som går på förskola i Enskede-Årsta och ska börja förskoleklass hösten Anmälan av rapport

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

Lyssna, stötta och slå larm!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

Vandrande skolbussar Uppföljning

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

Barns och ungdomars informationskanaler kring hälsofrågor

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

Fånga stunden! Läsombud och lättläst kvalitet i äldreomsorgen.

Diskutera i ert lag. Innehåll. Vårt lag 3 Laganda 4 Fair Play 5 Självkänsla 6 Kost och sömn 7 Målsättning 8 Attityd 9 Doping 10

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

GAMMELSTADS KYRKSTAD ETT VÄRLDSARV

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

Måndag 8/ :05 Avfärd med buss från Söderhamn. 06:25 Byte till tåg i Gävle

Josephine A. Andersson Daniela Lundin-Hatje. AL Publishing

Animal Farm FNL En gård fylld med liv

k l o c k a n å t ta på kvällen stannade en motorcykel på Säfärs

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

Minnesanteckningar från möte i kommunala pensionärsrådet

studerar vid musikinstitut tycker om att promenera i skogen surfar på nätet över två timmar per dag

Arbetsmaterial till boken Snögubbens. av Åsa Öhnell

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

Läsnyckel Hugo och Holger på kollo av Oscar K. och Teddy Kristiansen

40-årskris helt klart!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

Manus: Tredje bildspelet handlar om kroppen och rörelse. Alla vet säkert att det är bra för våra kroppar att få röra på sig.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

Kapitel 1 - Hörde du ljudet? sa Laura. - Vad för ljud? Alla pratar ju sa Minna. - Ljudet från golvet, sa Laura. Arga Agneta blängde på Laura och

Sammanställning av prioriteringar av förslag från Open Space ungdomsdialog, 9 maj

Musen Martina vinner en baktävling

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

- Jag bor i ett hus tillsammans med min man, min. son och min dotter. Huset är gammalt, men^vi har. :om mycket. Vi har också en stor trädgård.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

Information till dig som är asylsökande på Gotland

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

En tävling som alla vinner på

Olika lärostilar... Länder... (Vi har tyvärr bara fått med tre länder då vi inte har haft så många som forskat varje gång)

GERBY SKOLAS EFTIS i Vasa. Text och foto: Hanna Klingenberg

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Fysiska aktiviteter FYSISKA AKTIVITETER. Zumba och Linedance

En nationell handlingsplan för de mänskliga rättigheterna har bearbetats till lättläst svenska av Lena Falk, Centrum för lättläst. Stockholm 2002.

Utan blommor dog mammutarna ut

Det handlar om arbetslivsinriktad rehabilitering. Målet är att du ska kunna försörja dig själv.

Kapitel 1: Ljudet. Kapitel 2: Rädslan

Tjänsteskrivelse 1 (5)

UF-året elev. januari. februari. mars. april. maj. augusti. september. oktober. november. december. marknaden... Registrering. Kolla.

MEDLEMSINFO INFO FRÅN VERKSAMHETSLEDAREN

7 steg från lagom till världsklass - 7 tips som berikar Ditt liv

Så, med nytt (inget) hår satte jag mig på planet till Irland och Dublin!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

Svenska från början 2

Kastrera den du älskar

Förslag på hur Sverige ska arbeta med de mänskliga rättigheterna

Umeå Universitet Pedagogiska Institutionen Idrottsvetenskapliga programmet Axel Holmström

NU KÖR VI! TILLSAMMANS.


Drogad. AHHH! skrek Tim. Vad har hänt! skrek jag. Det är någon som har kört av vägen och krockat med ett träd! Men ring 112! Ge mig min mobil da!

En vanlig dag på jobbet

Enkät till föräldrar och elever i årskurs 3, 5, 8 och Olsboskolan, vt 2015

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 12 Fredag 1 april 2011 NORRBOTTEN 25 bilar skadade i brand 25 bilar skadades vid en brand på Porsön natten mellan söndag och måndag. Brandmän från Luleå och Gammelstad arbetade med att släcka branden. Polisen vet inte om någon anlagt elden. -Men vi tror det eftersom elden spreds så snabbt, 1 säger polisen Erik Kummu. Att någon anlagt elden betyder att branden inte var ett misstag. Någon tände eld för att det verkligen skulle börja brinna. Innan det började brinna ringde flera personer till polisen och sa att dom hörde att någon sköt med vapen i Porsö centrum.

Polisen vet ännu inte om det är samma personer som sköt som tände eld på bilarna i garaget. Tolv bilar blev helt sönderbrända och dom andra elva bilarna skadades. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Många vill studera i Luleå Det är populärt att studera vid universitetet i Luleå. Förra hösten var det fler studenter som ville börja läsa vid universitetet än tidigare. - Det märks att klasserna är större, säger Ronja Fjellner som ska bli sjuksköterska. Universitetet vill gärna ha ännu fler studenter. 2 Nu jobbar man med att ta fram nya utbildningar. - Går allt som vi har tänkt oss så kan nya utbildningar starta år 2012, säger Erik Höglund som är en av cheferna på universitetet. Men han vill inte säga vilka nya utbildningar som kan komma att starta. På många platser är det svårt för studenter att få lägenhet, men i Luleå är det ganska lätt. - Vi kan erbjuda boende till dom flesta av våra studenter. När det nu också ska byggas studentbostäder på Klintbacken så ser det riktigt bra ut, säger Erik Höglund. Universitetet i Luleå har cirka 16 000 studenter. 1 507 personer jobbar på universitetet. Det skriver NSD.

Bäst i Norrbotten Det finns fyra platser i Norrbotten som är mer intressanta än andra platser. Det är Gammelstads kyrkby, Kukkolaforsen, Ájtte fjäll och samemuseum i Jokkmokk och Lappstan i Arvidsjaur. Dom platserna får högsta betyg i Guide Michelins nya bok om sevärdheter i Sverige. Det är däckföretaget Michelin som varje år ger ut en bok med tips på dom mest intressanta sevärdheterna eller platserna. Lars Stenberg är ordförande i Arvidsjaurs sameförening. Han tycker det är roligt att Lappstan i Arvidsjaur valts till en av Norrbottens bästa sevärdheter. -Varje turist som kommer till Arvidsjaur brukar 3 besöka Lappstan, säger Lars Stenberg. I Lappstan finns många kåtor som stått på samma plats i över 200 år. En kåta är ett litet hus som ser ut som ett tält. Förr bodde samer i kåtor som kunde packas ihop när dom flyttade med renarna. Kåtorna i Lappstan är av trä och användes när samerna skulle på marknad eller till kyrkan. Kåtorna i Lappstan användes av samerna på samma sätt som bönderna använde kyrkstugorna i Gammelstads kyrkby. Den första Guide Michelinboken kom ut för mer än 100 år sedan. Då handlade boken om att hjälpa bilförare att hitta bra verkstäder, matställen och hotell. Mest berömd är Guide Michelins bok om

dom bästa restaurangerna i olika länder. Det kommer alltid många turister till den restaurang eller sevärdhet som får högt betyg i Guide Michelin. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Polisen har gripit rånarna Förra helgen rånades två bussförare i Luleå. Nu har två unga män gripits av polisen. -Polisen har gjort ett jättebra jobb, säger åklagare Karin Hansson. Männen är 19 år och 21 år gamla. 19-åringen har berättat för polisen att han rånade den ena bussföraren. Polisen misstänker att 21-åringen rånade den andra bussföraren, men han har inte erkänt rånet. 4 Efter rånen bestämde bussföretaget LLT att bussförarna inte får sälja bussbiljetter på kvällarna. LLT tycker att bussåkarna ska använda busskort istället. Då slipper förarna vara oroliga för att bli rånade på pengar. Men en del människor blir arga när dom inte får betala sin biljett på bussen. -Våra förare har råkat ut för en del bråk när dom inte tagit emot pengar, berättar Ange Björk, chef vid LLT. Nu ska LLT fundera över hur biljetterna ska betalas i framtiden. Låg strålning i Norrbotten Det kommer farlig strålning från det skadade kärnkraftverket i Japan.

Strålningen sprider sig över världen, och nu har den nått Sverige. Men här är det så lite strålning att den är ofarlig. Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, har mätstationer på sex platser i Sverige som mäter farlig strålning. Vid mätstationen i Kiruna har det mätts upp mycket låga halter av radioaktivitet. Strålningen är så låg att den inte är farlig för människor och natur. - För att få en farlig dos strålning måste man andas in luften i Norrbotten i 100 år. Strålningen är lägre än den man får när man gör en vanlig lungröntgen, säger Ann-Kristin Hägg på Strålsäkerhetsmyndigheten. Det skriver NSD. 5 Dyrt ta hand om djur Polisen tar hand om djur som far illa. Varje år måste polisen ta hand om hundar, katter och andra djur som ägaren inte sköter om på ett bra sätt. - Det kostar mycket pengar som vi skulle kunna använda till annat, säger Håkan Innala vid polisen i Luleå. I fjol fick polisen ta hand om 85 katter i Luleå och Boden. Det kostade 375 000 kronor för polisen. - För inte så länge sedan tog vi hand om 50 katter i en by utanför Luleå. Man blir förvånad över att människor skaffar sig djur utan att kunna ta hand om dom, säger Håkan Innala. Dom djur som är friska försöker polisen hitta nya

hem till. Dom sjuka djuren får en spruta så att dom dör. Det rapporterar P4 Norrbotten. Kiruna-elever lär sig simma ute Alla elever ska lära sig simma i skolan. Men badhuset i Kiruna är stängt för att det är så dåligt. Nu kanske eleverna måste lära sig simma utomhus. Politikerna bestämde i måndags att badhuset ska repareras. Det kommer ta minst två år. Under den tiden måste eleverna lära sig att simma någon annanstans. Ett förslag är att eleverna ska åka buss till badhus i Gällivare eller 6 Svappavaara. Ett annat förslag är att det bad som finns utomhus ska öppna redan i maj och stänga i september. Då kan det vara snö i Kiruna. Nu ska kommunen undersöka var det blir bäst att lära sig simma. Det skriver NSD. KULTUR Film spelas in i Luleå Lisa Marklunds spännande bok Den röda vargen ska bli film. Boken berättar om otäcka saker som händer i Luleå. Nu ska boken bli film och filmen ska spelas in i Luleå. Filmen ska spelas in i höst, och då kommer många filmarbetare i Norrbotten att få jobb.

Det behövs många olika slags kunskaper när man spelar in film. Någon ska filma, andra spela in ljud, och några måste ordna med kläder och smink. Det kommer också att behövas många statister till filmen. Statister är människor som syns i filmen, men som inte har någon stor roll. Dom kanske går på en gata eller sitter på en buss som skådespelarna åker med. Om ett år är filmen klar. Det rapprterar P4 Norrbotten. SPORT Tuff semifinal Det är tuffa matcher mellan Luleå hockey och Skellefteå AIK i hockeyns slutspel. 7 Luleå vann dom två första matcherna. Skellefteå vann match tre och fyra. Alla matcher var oavgjorda efter full tid, och avgjordes först på övertid. Det lag som först vinner fyra matcher går till final. Det är tätt mellan matcherna i semifinalen. Lagen har spelat fyra matcher på sex dagar. Många spelare är trötta och har småskador. - Det känns som om det är två tjurar som står och stångas mot varandra. Vi är två bra lag och då blir det jämna matcher, säger Luleås back Pierre Johnsson till Norrbottens-Kuriren. När detta skrivs är det inte klart vilket lag som går till final mot Färjestad.

Posttidning B Pojke biten av björn En 12-årig pojke blev biten av en björn i fredags. Pojken var ute och åkte skidor tillsammans med några kamrater då han föll ned i ett björnide. En björnhona och hennes barn låg och sov i idet. Björnen vaknade och blev arg. Hon bet pojken flera gånger. En av pojkens kamrater slog till björnen med skidstavarna och då försvann björnen. Pojken fick åka helikopter till sjukhuset i Östersund. Han kommer att bli frisk igen. Det är mycket ovanligt att björnar angriper människor. - Pojkarna åkte på ett ställe där dom inte borde vara, säger Jens Wilhelmsson som jobbar i skidbacken där pojkarna åkte. Det skriver Aftonbladet. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8