LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

Nr 21 Fredag 7 september 2007

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

Innehållsförteckning. Kapitel 1

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

Barns och ungdomars informationskanaler kring hälsofrågor

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

De viktigaste valen 2010

Lupp Är du berättigad till skolskjuts (gäller inte dig som har vinterskolskjuts) Hur väl stämmer skolskjutsen med ditt schema?

NU KÖR VI! TILLSAMMANS.

Föräldrajuryn om Halloween

konfirmand 2010/2011 Nu är det din tur

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

Återrapportering från politikerlunch Möckelngymnasiet i Karlskoga, 11 september 2014

Klass 6B Guldhedsskolan

SF material. från. Sv. Dövidrottsförbundet och Sv. Handikappidrottsförbundet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

Enkät till 5-åringar som går på förskola i Enskede-Årsta och ska börja förskoleklass hösten Anmälan av rapport

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

Vandrande skolbussar Uppföljning

6 Foto: Anette Andersson

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

Vindkraft i Markbygden ett regionalt industriprojekt inom förnyelsebar energi

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

Vänersborgs Skidklubb arrangerar vårruset varje år. En stor löparfest för tjejer. Vi beslutade att bjuda in ett lag med sex stycken att deltaga Ålder

Valberedningen, representant för Y1

Företagande mot sporten

Bedömningsstöd. Historia 7-9. Elevhäfte

Skickad i sömnskola av vindmöllebrus

Inger Eliasson, Fil. Dr., Pedagogik Idrottshögskolan Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet

Välfärd på 1990-talet

Aktivitet för alla knattar oavsett hcp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

MEDLEMSINFO INFO FRÅN VERKSAMHETSLEDAREN

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

Ipads efter höstlovet

... Blir skjutsad med bil. Blir skjutsad med bil med kompisar (samåkning) Bli skjutsad med bil med kompisar (samåka)

1. Att lyssna 1. Titta på den som talar. 2. Tänk på vad som sagts. 3. Vänta på min tur att prata. 4. Säg det jag vill säga. 1.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

Tjänsteskrivelse 1 (5)

HEMABinfo. Festivalsommar i Härnösand NYA. Älands avfallsanläggning. Temadag med Ehrenberg. Fler får tillgång NR

Gå och cykla till skolan tävlingen

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

Definition av indikatorer i Barn-ULF 2013

Kapitel 1 - Hej Hej, jag heter Lisa och är 9 år. Jag har en vän som heter Julia. Vi går på samma skola, den heter Bokskolan. Det finns någon som jag

Fakta om Marta VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRAL INNEHÅLL SOM TRÄNAS SIDAN 1

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

Hur gör vi Luleå till en bättre stad för unga?

Inledning. Övning 1: Frågestund

Sök-Utskottspub Sök till:

Fotbollskolan barn födda 2002 Våren 2009

Betyg E (med tvekan) : (= Eleven beskriver mest med egna ord hur man upplevt träningen)

Lokalbussen i Lycksele

Sociala berättelser 1

Skoltaxi inom Piteå kommun

Förslag på hur Sverige ska arbeta med de mänskliga rättigheterna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

Verksamhetsplan för Dingtuna skola i Äventyrspedagogik

Solkraftverken i Helenevik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

Ung i Lindesberg. Resultat från LUPP

Friskolenytt Virestad v.42

HALVTID I STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING. en avstämning från Moderaterna

ungdomsjobb hotas i Västra Götaland. - Så slår förslaget om höjda arbetsgivaravgifter mot unga i Västra Götaland och Göteborg

KARTLÄGGNING INFÖR OCH UNDER INDIVIDPLAN

Resultatredovisning LUPP 2012 åk 8 grundskolan

Hej alla glada föräldrar!

Information till dig som är asylsökande på Gotland

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 24 Fredag 3 september 2010 NORRBOTTEN Invigning av vindsnurror I fredags samlades 200 personer mitt ute i skogen i området Markbygden som ligger i Piteå kommun. Dom drack champagne och firade att 1 110 nya vindkraftverk ska byggas där. - Det här blir bara bra. Det ger jobb och vägarna rustas upp, sa bröderna Georg och Manfred Johansson från grannbyn Björkliden. Det är företaget Svevind som äger vindsnurrorna eller vindkraftverken som dom också heter. Svevind ska göra el av vindkraften i vindsnurrorna. Högst upp i den mer än 100 meter höga vindsnurran finns en propeller. När vinden blåser 1

snurrar propellern. Då blir det el. Vindsnurrorna som ska byggas i Markbygden är ett av landets största energiprojekt. - När allt är byggt kommer vindsnurrorna att göra energi som räcker till el för två miljoner familjer, sa miljöminister Andreas Carlgren. Piteås kommunalråd Peter Roslund var extra glad. Det tyska företaget Enercon lovade att bygga en fabrik på Haraholmen i Piteå. Dom ska göra delar till vindkraftverken. Då blir det många nya jobb. Om alla 1 110 vindsnurror byggs blir det mer än 400 nya jobb i Piteå. -Det här är bra för Markbygden, för Piteå, Sverige och inte minst för Moder Jord, sa Peter Roslund till NSD. 2 Många vill jobba i gruva Många vill jobba i den nya gruvan som kanske ska starta i Pajala. Mer än 400 personer har ringt eller besökt Arbetsförmedlingen i Pajala den senaste veckan. - Det är naturligtvis glädjande, men ännu finns inga jobb. Vad vi kan göra är att hjälpa människor att skaffa rätt utbildning så att dom kan söka jobben när dom kommer, säger Kristina Palo på Arbetsförmedlingen. I september startar en utbildning i Kiruna för dom som vill bli gruvarbetare. Personer från hela Sverige har sökt till utbildningen. Men om gruvan startar kommer även andra att få jobb. Det kommer att behövas

elektriker, svetsare och människor som kan köra stora maskiner. Kristina Palo tror att många kvinnor kommer att få jobb. - Vi jobbar för att få in kvinnor i dom här jobben som ofta är bättre betalda än vanliga kvinnojobb, säger Kristina Palo. Det skriver NSD. Många nya jobb Förra året blev många arbetslösa. Men nu finns det lediga jobb igen. -Jag hoppas det har vänt nu, säger Marcus Grafström som arbetar vid Ferruform i Luleå. Marcus Grafström har arbetat på Ferruform tidigare men blev arbetslös i januari 2009. 3 I våras fick han nytt jobb på Ferruform. -Det var fruktansvärt att vara arbetslös. Nu är jag jätteglad att jag fick komma tillbaka. Får jag vara kvar här ser jag ljust på framtiden, säger Marcus Grafström. Ferruform gör delar till Scanias lastbilar och var ett av många företag som tvingades säga upp anställda. Ekonomin i hela världen var dålig och Scania sålde inte så många lastbilar som tidigare. Men nu är ekonomin bättre och fler får jobb. I Luleå anställer Ferruform ungefär 40 personer och i resten av Sverige 200 personer. Luleå tekniska universitet ska också anställa fler. Nästa år blir det 140 nya jobb. För något år sedan fick många vid

universitetet sluta men nu är det helt annorlunda. Det skriver länstidningarna. Barn får vänta på skolskjuts I Luleå får många barn vänta på skolskjuts. Taxibilarna kommer inte i tid och ibland kommer barnen för sent till skolan. Nu har barnen och deras föräldrar ledsnat på att taxi kommer för sent. Sjuårige Arvid i Ersnäs går i skola på Mjölkudden i Luleå. Taxi skjutsar honom till och från skolan varje dag. Men Arvids mamma Johanna Niva-Lind är missnöjd. - Det är ständiga förseningar. Men det värsta var när en chaufför stoppades för fortkörning 4 med Arvid i bilen, säger Johanna Niva-Lind. Göran Johansson är chef vid Luleå taxi. Han tycker det är tråkigt att det blivit så mycket problem med skolskjutsarna. - Vi har fått ett nytt datasystem som inte har fungerat bra. Vi jobbar dygnet runt för att få datorsystemet att fungera, säger Göran Johansson. Det skriver länstidningarna. Friskola startar i Kuttainen För ett år sedan kämpade föräldrar och barn i Kuttainen för sin skola. Dom var arga på Kiruna kommun som bestämt att skolan skulle läggas ned. Nu har en friskola startat i

byn och barnen är tillbaka i sin gamla skola. Förra året stängdes skolan i Kuttainen och barnen fick istället gå i skola i Karesuando. Men föräldrar och barn i Kuttainen var ledsna över att tvingas byta skola. Under hela året har dom jobbat för att öppna en egen skola i Kuttainen, en friskola. En friskola är en skola som föräldrar eller kanske ett företag äger. Då kan dom bestämma ganska mycket själva om skolan. Till exempel var skolan ska ligga eller vilka lärare som ska arbeta där. Det är kommunen som betalar för dom barn som väljer att gå i friskolan. Förra veckan öppnade skolan i Kuttainen. -Nu slipper jag stiga upp tidigt och åka buss till 5 Karesuando, säger Ronja Monlund som går i fjärde klass. Friskolan i Kuttainen har 50 elever från förskolan upp till sjätte klass. Invigning av ny järnväg I helgen invigdes järnvägen Botniabanan. Den nya järnvägen går mellan Örnsköldsvik och Umeå. Det kommer att ta gå flera tåg varje dag mellan Umeå och Örnsköldsvik. Resan kommer att ta cirka en timme. Järnvägen söder om Örnsköldsvik ska också repareras och byggas ut för att tågen till Stockholm ska gå ännu snabbare. Många hoppas också att järnvägen ska

byggas ut norrut. Att den så kallade Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå ska byggas. Det är ännu inte bestämt om den järnvägen kommer att byggas. Det skriver länstidningarna. Han är en av dom vuxna som har ordnat lägret. Det var tionde året som Luleå handikapp-idrottsförening ordnade sommarläger. Föreningen hoppas att ungdomarna vill fortsätta med idrott. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Glädje på läger Nyligen ordnades ett idrottsläger för ungdomar med funktionsnedsättning. Det var Luleå handikapp-idrottsförening som ordnade lägret. 27 ungdomar var med på lägret i Luleå. Dom fick prova olika idrotter. - Det viktigaste är att vara en bra kompis och ha roligt, säger Bengt Nordmark. 6 Valstugor på plats Nu står tolv små röda stugor på Storgatan i Luleå. Dom politiska partierna ska använda stugorna fram till valet den 19 september. Stugorna kallas valstugor och det finns valstugor i många kommuner i Norrbotten. I Luleå har varje parti en egen stuga. Politiker från dom olika

partierna finns i valstugorna och berättar om vad dom vill göra om man röstar på dom i valet. Lättläst om valet Den 19 september är det val i Sverige. Då ska vi rösta på vilka politiker som ska bestämma i Sverige. Vi ska välja politiker både till riksdagen, till landstinget och till kommunen. På webbsidan www.allavaljare.se kan du läsa om valet. Alla nyheter på webbsidan är skrivna på lättläst svenska. På webbsidan finns det intervjuer med partiledarna. Där kan du också läsa om vad dom olika partierna vill göra om dom får bestämma. 7 SPORT Zlatan till Milan Fotbollspelaren Zlatan Ibrahimovic byter klubb. Zlatan slutar i Barcelona och flyttar till Milano i Italien. Han ska spela för klubben Milan. Det har länge pratats om att Zlatan skulle flytta. Barcelona har många duktiga spelare och Zlatan har inte fått spela så mycket. I Milan blir Zlatan den stora stjärnan. - Jag drömmer om att göra många mål och vinna mästerskap. Men mest av allt vill jag vara lycklig, säger Zlatan Ibrahimovic till TT. Zlatan är kapten i det svenska landslaget. På fredag ska landslaget spela en viktig match mot Ungern.

Posttidning B Melodifestivalen i Luleå Melodifestivalen kommer kanske till Luleå i vinter. I måndags sa politikerna i Luleå ja till att betala det tävlingen kostar. Melodifestivalen är en sångtävling som sänds i Sveriges television. Den arrangeras varje vinter. Först är det deltävlingar i olika städer i Sverige. Dom bästa melodierna går vidare till en final i Globen i Stockholm där vinnaren röstas fram. Luleå vill att en av deltävlingarna ska arrangeras i Coop arena. Det kostar kommunen 700 000 kronor att arrangera tävlingen. - Vi tror att det här är en väldigt bra upplevelse för luleåborna. Sedan tycker vi att det är bra reklam för Luleå, säger kommunalrådet Yvonne Stålnacke till Sveriges radio Norrbotten. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8