LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni 2011. Nya jobb på Seskarö



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

Nr 21 Fredag 7 september 2007

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

Barns och ungdomars informationskanaler kring hälsofrågor

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

Du är kär! Du är kär! Du är kär! (i nån som går i din skola)

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

Välfärd på 1990-talet

Hoppa över navigationen. Glömt ditt lösenord? Skapa konto. torsdag 11 februari Sökalternativ

Musen Martina vinner en baktävling

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar

Innehåll. UNIK försäkring vid olycksfall Försäkringsgivare

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Mitt liv som mobbad. Wiveca Wendin

Klass 6B Guldhedsskolan

Shakedown inför rallycross EM och SM.

Hur bor unga vuxna som flyttat hemifrån?

Vårtal vid Agunnaryds hembygdsgård 2010

Skall jag stanna eller ska jag gå? D

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

Lundabygdens Prova På IF

AYYN. Några dagar tidigare

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

Allan Zongo. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Henrik Einspor

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass

Barns brukarmedverkan i den sociala barnavården - de professionellas roll för barns delaktighet

Barns åsikter om sjukhus, vårdcentraler, väntrum och personalens bemötande

Sjukvårdens betydelse för tonårsbarn som mister en förälder i cancer

Ali & Eva KAPITEL 7 LÄSFÖRSTÅELSE KORTA SVAR

Att vilja vara en undulat är naturligtvis ovanligt men inte något farligt.

LOKALA SÄLJER NYHETER. WM_8sidig_brouchure_5mmuttfall_version3.indd 1

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

Äntligen har jag fått livskraften tillbaka!

Dagverksamhet för äldre

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Kastades från balkong tog själv fallet till HD

Underlag för bedömning enskilda elevsvar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

7 steg från lagom till världsklass - 7 tips som berikar Ditt liv

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

Kvalitetsundersökning inom hemtjänsten i Vantör 2005

KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 1/31. KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 2/31

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

Jesus är densamme i går och idag och i evighet. (Hebr. 13:8) Guds Eld i Zambia!

Känslor. Litteraturtips: Levande färger, Karl Ryberg

Definition av indikatorer i Barn-ULF 2013

Hur ofta kramas svenskarna på jobbet?

dom hem och hämtade en stor badbalja och stoppade mig i den. - vad ska vi kalla den? undrade ett barn. - Då sa ett anat barn kanske Padis. - Ja!

Hur bor unga vuxna som flyttat hemifrån?

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

Tranbärets månadsbrev september 2015

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

Inslaget fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot kravet på opartiskhet. Sveriges Radio ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut.

Dethär tycker vi är viktigt! De ungas röst Ann Backman

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

Bilaga A: Frekvenstabell Sverige Sektion: Tillgång till sjukvård

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

Vad tycker norrbottningarna - Vårdbarometern, år 2005

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

DRÖMTYDNING AV ROBERT NILSSON

SjöstadsNytt Sommaren 2014 Nr 3

Ökad kunskap om HBT ger en bättre Socialtjänst!

VÄLKOMMEN till ett helt nytt liv! Innehåll. Dina första steg på vägen till ett liv tillsammans med Gud.

40-årskris helt klart!

MEDLEMSBLAD 1/2015 JANUARI-MARS

Glödlampan. hsod.se. Sörmland. I detta nummer. Ordförande har ordet. Ny mandatperiod i LRFF. Presentation Synskadades förening Sörmland.

studerar vid musikinstitut tycker om att promenera i skogen surfar på nätet över två timmar per dag

VÅRD- OCH ÅLDERDOMSHEM. Service inom omsorgsboendet

Svenska från början 2

1. Att lyssna 1. Titta på den som talar. 2. Tänk på vad som sagts. 3. Vänta på min tur att prata. 4. Säg det jag vill säga. 1.

Familj och arbetsliv på 2000-talet. Till dig som är med för första gången

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 23 Fredag den 17 juni 2011 NORRBOTTEN Nya jobb på Seskarö För tre år sedan stängdes sågen på Seskarö och 60 personer förlorade jobbet. Men nu ska sågen börja användas igen. Det finska företaget Morven ska anställa minst 20 personer. -Det är en stor dag, vi har aldrig gett upp hoppet, säger Bengt-Olov Innala från Seskarö. Han var en av dom som 1 kämpade mot att sågen skulle läggas ned. Den mer än hundra år gamla sågen var Seskarös största arbetsplats. När sågen stängdes var människor arga och ledsna. Men nu är dom glada när sågen ska börja användas igen. Nästa vecka ska dom första arbetarna börja jobba vid sågen.

Företaget Morven ska såga och torka trästammar på Seskarösågen. -Vi ska försöka anställa dom som tidigare arbetade vid sågen. Det finns mycket bra kunskap om träindustri på Seskarö, säger Jaako Kilpeläinen som är chef på Morven. Morven äger redan träindustri i Finland och sökte efter fler lokaler. Att det blev sågen på Seskarö var bara tur. -Min arbetskamrat satt hos frisören och läste i en tidning att Sveaskog ville hyra ut sågen på Seskarö. Han ringde till mig och frågade om jag visste var Seskarö låg, jag sa nej, men jag kan sökte på internet, berättar Jaako Kilpeläinen som är chef på Morven. På Seskarö är byborna glada över att det tomma sågverket börjar användas igen. Dom samlades i 2 Folkets Hus på Seskarö för att fira. -Jag har saknat ljudet från sågen, säger Haparandas kommunaråd Gunnel Simu som bor på Seskarö. Dålig miljö i Haparanda Riekkola är ett naturreservat utanför Haparanda. Kommunen satsar mycket pengar på upplysta skidspår, skidlift, naturstig och pulkbackar för barnen. Samtidigt finns det mycket farliga gifter i området. -Det är olyckligt, men vi kan inte göra så mycket, säger fritidschefen Allan Fjellvind till NSD. Det finska stålverket Outokumpo ligger nära Haparanda. Outokumpo släpper ut mycket gift som blåser in

över Riekkola. Haparandaborna tycker om att vara i Riekkolas vackra natur. Många vet inte hur förgiftad naturen är i Riekkola. Dom åker dit med sina barn på utflykt. Forskare skriver att det inte är nyttigt att äta bär och svamp från Riekkola. -Visst är det olyckligt med nedfallet av gift, säger Allan Fjellvind som ändå inte tycker det är farligt att vara där. Nu visar mätningar som gjorts på mossa att Haparanda har Sveriges högsta halter av gifterna krom och nickel. Samtidigt vill Outokumpo göra ännu mer stål. Då blir det ännu mer gifter i naturen. Det är Länstyrelsen i 3 Norrbotten som ska bestämma om Outokompu ska få göra ännu mer stål eller om det blir för dåligt för miljön. Arga sjuksköterskor Sjuksköterskor vid sjukhuset i Sunderbyn är arga. Dom vill ha mer betalt för att jobba extra på sin semester. Får dom inte mer betalt vill dom inte jobba i sommar. -Nu hotar ledningen med att dra in våra semestrar, men det är ett lagbrott, säger sjuksköterskan Martina Wikström. Det är sjuksköterskor som vårdar dom svårast sjuka, som vill ha mer betalt. Dom har specialistutbildning och arbetar på hjärtintensiven,

akutmottagningen och intensiven. På dom avdelningarna är det svårt att få vikarier som kan jobbet. I flera år har därför den vanliga personalen jobbat extra på sin semester. Då har dom fått lönebonus, alltså extra betalt. Förra sommaren fick sjuksköterskorna 600 kronor i bonus om dom jobbade på vardagar då dom skulle varit lediga och 800 kronor om dom jobbade på lediga helger. Sjuksköterskorna har länge tyckt att bonusen är för låg. I år bestämde dom att kräva dubbelt så mycket betalt, alltså 1 200 kr för vardagar och 1 600 kronor för jobb på helger. Men landstinget vill bara ge 100 kronor mer än förra året. Nu säger sjuksköterskorna att dom vägrar jobba på 4 sina semestrar om inte bonusen blir högre. -Vi accepterar inte längre att bli behandlade så här. Läkare som kostar minst 70 000 kronor per vecka finns det alltid råd att hyra in, men till oss finns inga pengar, säger sjuksköterskan Åsa Schön. Nu ska landstinget fundera på hur problemet ska lösas. Det skriver NSD. Byskolor i Kalix ska stängas Skolorna i Gammelgården, Risön och Pålänge ska läggas ned. Det bestämde politiker i Kalix kommunfullmäktige i tisdags. -För mig som miljöpartist är det ett misslyckande men det finns en gräns för hur mycket pengar vi kan

stoppa in i skolan, säger kommunalrådet Kenneth Sandberg. Det var en två timmar lång debatt innan politikerna bestämde att skolorna skulle läggas ned. Skolorna stängs efter jullovet. Ytterbyns skola som också hotats av nedläggning, blir kvar. -Ytterbyn har många elever. Om vi lägger till två miljoner kronor kan skolan bli bra och vara kvar, säger Ellinor Söderlund som är socialdemokratiskt kommunalråd. Sju skolor har lagts ned under dom senaste tio åren i Kalix kommun. -Det är jobbigt att byta skola, jag vill inte det, säger Magne Danielsson som går i Gammelgårdens skola. Magne och hans bror Matheus har redan bytt 5 skola när skolan i Vitvattnet las ned. Då fick bröderna börja i Gammelgården istället. -Det visar att barnfamiljer inte ska bo på landet. Ska vi flytta så inte blir vi kvar i Kalix. Det säger Magne och Matheus mamma, Marianne Danielsson. Potatisbråket fortsätter Greenpeace fortsätter att protestera mot den genförändrade potatisen. Förra veckan kedjade dom fast sig vid en lastbil på en gård i Unbyn. Lastbilen var lastad med potatis. Flera polisbilar och bilar från räddningstjänsten kom till gården. Miljöorganisationen

Greenpeace tycker det är fel att odla genförändrad potatis. Greenpeace är rädd för att den genförändrade potatisen kan vara dålig för naturen. I tre veckor har medlemmar i Greenpeace protesterat hos en potatisodlare i Vojakkala. Nu protesterar Greenpeace även hos en potatisodlare i Unbyn. Där kedjade dom fast sig vid en lastbil som kom till gården med genförändrad potatis. -Frågan är mycket större än att den bara rör Norrbotten och Sverige, säger Sara-Tua Vedin från Greenpeace. Kristofer Vamling är chef för företaget Plant science Sweden som forskat fram genförändrad potatis. Han säger att Greenpeace 6 har fel om potatisen. -Dom hade kunnat vara med i debatten som pågått sedan 1995. Men dom vill bara stå i media i 15 sekunder och säga sitt budskap och sedan försvinna från debatten, säger Vamling. Vill ha bröstmjölk På avdelning 56 vid Sunderby sjukhus vårdas barn som fötts för tidigt. Nu vill sjukhuset köpa bröstmjölk till barnen. -Bröstmjölk är det bästa att ge till för tidigt födda barn, säger Rose-Marie Strandberg, chef vid avdelning 56. Bröstmjölk innehåller allt viktigt som så små barn behöver för att växa och må bra. Men del mammor har för

lite bröstmjölk. Därför vill avdelning 56 köpa bröstmjölk av mammor som har mycket mjölk. Dom har annonserat i tidningen efter mammor. Mammorna får 150 kronor för en liter bröstmjölk. -Det är inte mycket pengar, men vi har redan fått in 40 liter bröstmjölk, säger Rose-Marie Strandberg. Det skriver landstinget i en stor annons. SPORT Elin lämnar Luleå Basket Luleå Baskets lagkapten Elin Söderström lämnar klubben. Istället ska hon spela för Kvarnby i Mölndal. Men det var ett svårt beslut. -Det känns sorgligt, säger 7 Elin Söderström. Hon har spelat för Luleå Basket i nio säsonger. Hon var bara 18 år när hon kom till Luleå. -Jag känner mig uppfostrad av klubben. Jag har levt hela mitt vuxna liv i Luleå, det känns väldigt sorgligt att flytta, säger Elin Söderström. Hon gråter flera gånger när hon berättar för NSD att hon ska flytta. -Det har varit ett svårt beslut, men jag tror det är bra för min framtid, säger Elin Söderström. Efter fyra SM-silver med Luleå Basket tycker hon att det känns skönt att pröva någon annan klubb. Trots att klubben förlorar en av sina stora spelare så är Luleå Baskets sportchef Peo Persson förstående. -Det är trist att hon lämnar oss, men vi önskar henne självklart lycka till, säger Peo Persson.

Posttidning B Varmast i Europa Norrbotten hade det varmaste vädret i hela Europa i helgen. Varmast var det i Markusvinsa i Pajala kommun. Där var det 33,5 grader varmt i fredags. I Överkalix var det 32 grader varmt. -Tänk att det bara är någon månad sedan vi hade snö. Man ska inte klaga, men 20 grader vore mer lagom här. Det säger Lars-Ove Berglund-Söderström som firade skolavslutningen med att bjuda familjen på glass. -Jag har aldrig varit med om sån här värme tidigare och jag fyller snart 72 år, säger Tage Tjärmalm i byn Rantajärvi, norr om Övertorneå. Nu tar Utblick sommarlov. Nästa nummer kommer i mitten av augusti. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8