Allemansrätten på lätt svenska

Relevanta dokument
Allemansrätten på lätt svenska ERIK LINDVALL/FOLIO

Allemansrätten en unik möjlighet

Allemansrätten en unik möjlighet

Allemansrätten en unik möjlighet

1. Vad är allemansrättens

Allemansrätten paddling

Vad vill du göra på stranden? Vågar du vara ute i naturen på natten? Finns det farliga djur i Sverige?

Grönt friluftsliv. Introduktion. Idrott och hälsa 1. Kunskapskrav: Här får du som lärare välja vilka kunskapskrav du/ni tolkar in.

Allemansrätten SVENSKA

Svar till spelkorten

SKOG OCH UNGDOM OCH ALLEMANSRÄTTEN. - Inte störa, inte förstöra -

Allemansrätten SVENSKA

BACCALAURÉAT GÉNÉRAL ET TECHNOLOGIQUE SUÉDOIS. Langue vivante 2. Mardi 21 juin 2016

Frågesport om allemansrätten

Allemansrätten INTE STÖRA - INTE FÖRSTÖRA. är huvudregeln

Beslut för Älvsjöskogens naturreservat 11 (18)

DENNA BOK TILLHÖR NAMN ÅLDER 4H-KLUBB

Fyra filmer om allemansrätten

Lärarmaterial. Erik blir hjälte. Vad handlar boken om? Lgr 11 Centralt innehåll: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Torsten Bengtsson

Allemansrätten LÄRARHANDLEDNING

JÄVERÖN EN SKÄRGÅRDSPÄRLA

ALI, SARA & ALLEMANSRÅTTAN

NATURRESERVAT I VÄRMLANDS LÄN VÄSTRA LÅNGHOLMEN EN DEL AV NATURRESERVATET VÄRMLANDSSKÄRGÅRDEN

SKOGEN I SKOLAN. Innehåll KUNSKAP OM SKOG FÖR LÄRARE OCH ELEVER

KLARÄLVSDELTAT FANTASTISKT FRILUFTSLIV PÅ PROMENADAVSTÅND

Ali, Sara och Allemansråttan. - En saga om allemansrätten

GÖTEBORGSUDDEN ANPASSAD VÄNERNATUR FÖR ALLA

SKOGEN I SKOLAN. Innehåll KUNSKAP OM SKOG FÖR LÄRARE OCH ELEVER

Kanotleden. Nävekvarn Oxelösund Nyköping Trosa

NYGÅRDSKÄLLAN VANDRA TILL NATURLIG KÄLLA

Bo tillsammans i hyreshus och bostadsrättsförening

NATURRESERVAT I VÄRMLANDS LÄN NIKLASDALS LÖVSKOG

SÖDRA HYN VANDRA I VACKERT NATURLANDSKAP

Välkommen till Västergården på Hjälmö

Skogen + Naturen på hösten. Åk 4

Kanotleden. Ändebol Nyköping

Uppdaterad. Tisdag v 47. Torsdag v 46. Tisdag v 45. Måndag v 43. Tisdag v 42

KANOTVETT & SÄKERHET Allemansrätten ger dig och alla andra möjlighet att

Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling.


Vill du veta mer om hästar och allemansrätten? Läs broschyren Hästen och allemansrätten på

Lärarhandledning 1.0

ALLEMANS. Övningar om allemansrätten, årskurs 7-9. Elevmaterial och kopieringsunderlag

Vilket skräp är vanligast i havet? Vilket av dessa skräp ska barn inte hjälpa till att plocka upp?

men - du får inte skada stängsel och. du måste stänga grindarna efter dig.

CYKLA I I2-SKOGEN CYKELTUR I KARLSTADSNATUR

Naturvårdsverkets författningssamling

Lättläst sammanfattning av Stockholms miljöprogram

MAT I NATUREN LÄRARHANDLEDNING TEMA: MATEN I VÅRA LIV SYFTE GENOMFÖRANDE CENTRALT INNEHÅLL

Boskola 2 (3) Bo hos Vimarhem

ZOMBIE WORLD. Du är jagad

IDROTT OCH HÄLSA Teorihäfte

DEN MAGISKA STENEN OM HUR JORDEN SKAPADES

Fiske i. Sverige. Finansierat av Naturvårdsverket

Kapitel 2 Jag vaknar och ser ut som en stor skog fast mycket coolare. Det är mycket träd och lianer överallt sen ser jag apor som klättrar och

FRÄSCHA FrUKtER & GRÖNSAKER

Av Lukas.Ullström klass 5 svettpärlan.

Annorlunda superhjältar. Kulturveckan torsdag 1

- Det finns stugor längs Kungsleden så att man kan äta och köpa mat där. Men du kan ju också laga mat själv på antingen ett spritkök eller ett

Facit Spra kva gen B tester

Naturvårdsverkets förslag till ändrade föreskrifter för Norra Kvills nationalpark

Under några månader var dessa anteckningar det enda sätt på vilket jag kunde uttrycka mina känslor. Barbro Beyer

Efter att jag byggt mitt bo är jag väldigt hungrig, efter långt slit märker jag att det inte finns något på stranden så jag hugger mer material så

Känslor och tankar om naturen

FRÖDINGLEDEN KULTUR OCH NATUR I FRÖDINGS FOTSPÅR

''-*! f-_-'-i:9*:':siry. i{, ')"!!:r'a:lfu

Ön Av Benjamin

Friluftsliv och informationsvanor i Umeå kommun. Rapport från en enkät om friluftsliv och informationsvanor i Umeå kommun.

Naturvårdsverkets författningssamling

Naturvårdsverkets författningssamling

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera)

Det brinner i Burres tröja och byxor. Vad ska han göra?

i + Kalmarnäs naturreservat Detaljerad beskrivning av stigar, rastplatser och andra anordningar i naturreservatet. Uppdaterad

Skärhamn. Märkesten WORKSHOP. Märkesten Tjörns Kommun, Västra Götaland. Tjörn - Möjligheternas ö

Föreskrifter för Naturreservatet Storsjön

Tänk särskilt på att hålla Din hund kopplad vid badet och ta upp hundbajset efter Din hund. Se även under avsnitt Hundar!

Naturvårdsverkets författningssamling

Naturvårdsverkets förslag till ändrade föreskrifter för Ängsö nationalpark

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert

PADDELVATTEN kring Tibro

Studieplan till att Bo i Sverige

Pluggvar familjens bästa vän!

Ordningsföreskrifter för Brf. Hjälmaren

Naturvårdsverkets författningssamling

Rymdresan. Äventyret börjar.

Ordningsföreskrifter i naturreservat. Björn Carlberg Enheten för naturvård Länsstyrelsen Stockholm

PROJEKT ÅSNENS NATIONALPARK

Vildmarkspass 1. Vildmarkspass 1. Det första vildmarkspasset är avsett för elever i årskurserna 1 3.

Naturvårdsverkets författningssamling

Vattnet finns överallt även inuti varje människa.

ALLEMANSRÄTT FÖR SVAMPPLOCKARE. Årsmöte 2015 Suzanne Kolare

Kom fram, Bella! VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

RÄVEN TECKEN SOM STÖD FAKTA OM RÄVEN

ALLEMANSRÄTT FÖR SVAMPPLOCKARE. Årsmöte SKR 22 februari 2015 Suzanne Kolare

Året runt. som fastighetsägare i Uppsala kommun. det här ansvarar du för!

Naturvårdsverkets förslag till ändrade föreskrifter för Pieljekaise nationalpark

Runt sjön Lago Nahuel Huapi

Naturvårdsverkets författningssamling

Transkript:

EriK lindvall/folio Allemansrätten på lätt svenska

ANNiKA ridington-brodén/folio Upptäck naturen du också Det finns mycket att upptäcka och uppleva i naturen. Lyssna på fåglarna. Plocka blommor att ta med hem. Ta med något att äta och gå ut i naturen, ensam eller tillsammans med vänner, familj eller släktingar. På många platser i naturen finns det särskilda ställen där man kan grilla. Din kommun kan ge tips om fina platser i naturen. Det här får du göra i den svenska naturen: Gå, cykla och rida och vara nästan överallt i naturen. Men inte för nära bostadshus. Om du öppnar en grind måste du stänga den bakom dig. Gå, cykla och rida på privata vägar. Tälta något dygn i naturen. Vill du tälta längre tid måste du fråga den som äger marken. Bada, åka båt och gå iland, men inte nära bostadshus. Plocka blommor, bär och svamp. Fiska med metspö och kastspö utmed kusten och i de fem största sjöarna (Mälaren, Vänern, Vättern, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland). Du får göra upp en liten eld om du är försiktig. Elda inte direkt på en berghäll, den går sönder. Det är bäst att elda där det finns en särskild plats för eldning. På sommaren är det ofta förbjudet att elda. Fråga din kommun vad som gäller.

För att alla ska kunna njuta av naturen och för att vi inte ska skada djur och natur behöver vi tänka på några saker: Du får inte passera över tomter, trädgårdar, planteringar eller odlad mark, till exempel åkrar. Du får inte köra bil, motorcykel eller moped i naturen. Du får heller inte köra på stigar, parkvägar eller i motionsspår. Du får inte elda om det är mycket torrt väder eller blåser hårt. Då kan elden sprida sig. Du får inte ta eller skada träd och buskar. Du får inte ta frukt, bär, grönsaker eller något annat som växer i trädgårdar, planteringar eller på åkrar. Lämna inte kvar eller kasta något skräp. Burkar, glas, plast och annat skräp kan skada djur och människor. Du får inte jaga, störa eller skada djur. Det är också förbjudet att ta fågelägg eller röra djurens bon eller ungar. Du får inte fiska utan tillstånd i sjöar eller vattendrag. Du behöver inte tillstånd för att fiska med metspö, kastspö vid kusten. Hundar får inte vara lösa i naturen under tiden 1 mars 20 augusti. Då har djuren ungar. En lös hund kan skrämma och skada djuren. Det är bäst att alltid ha hunden kopplad i naturen. FElix ST. clair-renard/folio Skogen är inte farlig Många är vana att leva i staden och att alltid ha människor omkring sig. Då kan man tycka att det är för tyst och ensamt i skogen. Det kan kännas farligt. Men i skogen finns inget att vara rädd för. I Sverige finns nästan inga farliga djur. De flesta djur är rädda för människor och håller sig undan. Nationalparker och naturreservat En del områden med särskilt viktig natur kallas nationalpark eller naturreservat. Där gäller hårdare regler. Det här märket finns på skyltar och på träd eller stolpar vid sådana områden. På anslagstavlor kan man läsa vilka regler som gäller.

Ordlista Berghäll: Där marken är av slät sten. Bon: Hem för djuren, till exempel ett fågelbo. Grind: Dörr i ett staket/stängsel runt ett område där det brukar vara hästar, kor eller får. Hålla sig undan: Fly, gömma sig. Hänsyn: Visa hänsyn (respekt). Vara försiktig, inte störa eller skada. Iland: Gå iland, gå från en båt eller från vattnet upp på marken. Koppel: Kedja, band eller rem som man håller fast hunden med. Lös: Ha hunden lös, hunden är fri och ingen håller fast den med kedja/band/rem (koppel). Motionsspår: Stigar eller små vägar som har gjorts för att man ska gå eller springa (motionera) där. JEppE WiKSTröm/JoHNér Odlad: odlad mark, mark där det växer säd, grönsaker och liknande. Plantering: mark där man odlar till exempel träd, buskar eller blommor. Regler: Säger vad som gäller, vad man får göra och inte får göra. Bryta mot regler = göra sådant som är förbjudet/kriminellt. Skada: Förstöra något, till exempel bryta, skära, göra illa. Skrämma: Göra så att någon blir rädd eller nervös. Skräp: Sopor, sådant man ska kasta i soptunnan. Sprida: Elden sprider sig, en liten eld blir stor och det börjar brinna runt om. Stig: En smal väg i naturen som har blivit där människor och djur har gått mycket. Straffas: man måste betala böter eller sitta i fängelse. Störa: Till exempel skrika eller spela musik jättehögt. Tomt: marken närmast ett bostadshus. Upptäcka: Se och lära sig nya saker, hitta. Vattendrag: Åar, flodar. Vilda bär: ingen har planerat dem, till exempel blåbär och lingon. Åker: mark där det växer gröda.

Inte störa inte förstöra är huvudregeln i allemansrätten. Allemansrätten är en fantastisk möjlighet för alla att röra sig fritt i naturen. Naturen betyder mycket för svenskarna. I Sverige får alla vara i naturen, även i områden som någon annan äger. Detta kallas allemansrätt och är en viktig del i den svenska kulturen. Du använder dig av allemansrätten när du går en promenad i skogen, paddlar kajak, klättrar eller sitter på en sten och tänker. Den betyder också att vi måste vara försiktiga och inte störa andra människor eller djur. Vi får inte heller skada naturen eller något som andra äger. Vi kan sammanfatta det med att inte störa, inte förstöra. SimE/Folio

NATUrVÅrDSVErKET isbn 978-91-620-8530-8 Om du vill veta mer Du kan läsa mer om allemansrätten på www.naturvardsverket.se/allemansratten. Du kan också ringa din kommun eller länsstyrelse. www.naturvardsverket.se/allemansratten 106 48 Stockholm. Tel: 010-698 10 00