LÄTTLÄST. Skogstrollens stig STORE MOSSE NATIONALPARK

Relevanta dokument
Skogstrollens stig STORE MOSSE NATIONALPARK

MED ÖPPNA ÖGON. Text och musik och arrangemang: Gerd och Alf Strandberg

Skogstrollens stig. Hej! Här finner du exempel på sagoskyltar framtagna för

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Nell 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

En dag så gick vi runt på skolan och pratade. Då så såg vi en konstig dörr. Den var vit och hade en svart ruta och den luktade inte gott.

Katten Bus. B Mus C Bus A B C A B C. A i en vas B på ett bord C på ett fat. Vad heter katten? Lus. Vad vill Bus? sova leka äta. Vad ser du på bordet?

Våra gemensamt skrivna sagor

Mamma Mu gungar. Det var en varm dag på sommaren. Solen sken, fåglarna kvittrade och flugorna surrade. Alla korna gick och betade i hagen.

SORIA MORIA SLOTT Askeladdens äventyr. Theodor Kittelsen

SAGAN Om RÄVEN. Av Freja Fortier

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert

Hemliga Clowndocka Yara Alsayed

MONSTRET. Av: Stina Boström

Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra

Kapitel 2 Övernattning

Kyss aldrig en groda ROLLER MAMMA JULIA FAMILJEN PÅ SLOTTET PAPPA MAMMA FINA FAMILJEN I STUGAN PAPPA MAMMA MARIA GILLION GRODJÄGARNA

Kapitel 2 Kapitel 3 Brevet Nyckleln

Pluggvar familjens bästa vän!

Leo och Tigi på äventyr. En berättelse författad av 3B i december 2014

Den kidnappade hunden

Denna bok är tillägnad till mina bröder Sindre och Filip

1 En olycka kommer sa " llan ensam

Simon K 5B Ht-15 DRAKEN. Av Simon Kraffke

kunglig sago nytt fabler kon! sagor folksagor

Författare: Helena Karlsson

ELFTE K A P I T L E T OM VAD SOM H A N D E UTE I S K O G E N MEDAN B R U M M E L M A N SATT I N S T A N G D I VISTHUSBODEN

Ellen Andersson Lindell Den magiska dörren 2017

Rödluvan Med bilder av Mati Lepp

Den magiska dörren. Av: Daniela Marjasin.

Annie & Pernilla. Made by: Hossai Jeddi

Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida.

Kapitel 1. Kattungen. "Nu går jag till skolan!" sa jag. "Hej då! " "Hej då Bella!". När jag gick ut såg jag en snöflinga, jag tog den med min vante.

Den magiska. dörren skriven av. Diana och Leia.

Jag är så nyfiken på den konstiga dörren. Jag frågar alla i min klass om de vet något om den konstiga dörren, men ingen vet något.

Kung Midas (kort version)

Linnéa M 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Rödluvan. Med bilder av Mati Lepp

Värdegrundsarbete

Skitfiske på dig önskar. Fiskeresurs i Eda

Våra äventyr i Höga Landet

Lille katt, lille katt, lille söte katta, vet du att, vet du att det blir mörkt om natta

Tranbärets månadsbrev maj 2015

Kap 1 hej. Hej jag heter William Peterson. Jag är 10 år gammal och jag är cool. Jag bor i Alafors och jag har 5 syskon. Jag går på MK- skolan.

POMPERIPOSSAS SÅNGHÄFTE HÄR KOMMER LITE AV VÅRA SÅNGER SOM VI SJUNGER PÅ SAMLINGEN OCH PÅ TEATERVERKSTADEN.

Flickan som blir ensam

ina är 9 år och går på Svettpärlan. Hennes bästa vän r Maja. Maja är också 9år och går också på vettpärlan. Hörde du ljudet? Vad menar du?

Kapitel 1 - Hörde ni ljudet? sa Felicia. - Nej det är ju bara massa bubbel och pys som hörs här, sa Jonathan. Felicia och Jonathan var bästisar och


Kungen i Sagoparken. av Monika Westin och barn i Sundsvall, illustrationer Cecilia Andersson

Anna Siverbo 5B Ht-15

Dagboken Mini. Av Lillia

Jojo 5B Ht-15. Draken

19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar

Den kidnapade sångerskan. Anna, Camille och Axel

RÄVEN TECKEN SOM STÖD FAKTA OM RÄVEN

Nästa vecka: Fredag: Gymnastik! Kom ihåg ombyteskläder, skor, handduk, tvål och egen hårborste om man vill ha det.

Ormar. Malmö Naturskola

Kapitel 1 Kapitel 2 Hej Brevet

Insekternas värld Jorden i fara, del 1. KG Johansson

Räkna med Rutiga Familjen

Författare: Svea Assarsson. Rymdresan. PS: Läs inte boken på kvällen.

Den Magiska Dörren Av Hugo Flink & Milly Herkestam

Spöket i Sala Silvergruva

Musiklek med Susanne Lind, texter och ackord

Kapitel 1 Jag sitter på min plats och tänker att nu ska jag åka till Los Angeles, vad spännande. Kvinnan som sitter bredvid mig börja pratar med mig.

Kraaam. Publicerat med tillstånd Kartkatastrofen Text Ingelin Angeborn Rabén & Sjögren Kartkatastrofen.indd

Författare: Thea kjellström och Julia Ahola

SBR Lotta Fabricius Preben Kristiansen

KLASS 1B ANDRA BARN I SKOLAN ALEX OLLE VICKE FRANK IDA LOVA SIRI EDVIN VUXNA I SKOLAN REKTOR JOHN PETER MELKER ALICE OSCAR SIV MAJA LINUS ELIN

När vi kom dit nästa dag såg vi ett BREV. Jag ropade till Alice: -Titta, ett BREV. Jag tog upp brevet och där stog DET:

SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren.

Lill-Skansens djur. (Så fort alla djuren fotats fyller vi på)

Noa går på taket. Han leker att han flyger. En takpanna lossnar. Noa ramlar. Hjälp! ropar Noa. ISBN HEGAS

Frågor. Noa gör upp eld. av Kirsten Ahlburg. 1. Varför gör Noa upp eld? 2. Vad händer när Noa häller bensin på veden? 3. Varför hämtar Noa vatten?

Författare Tilde Brännström Den magiska dörren

Kap. 1 Ljudet. - Sluta tjuvlyssna, Tommy! Just då blängde Ulf på Mimmi. Han sa åt Mimmi att inta skrika så åt sin snälla klasskompis Tommy.

Berättelsen om Molly Victoria von Bubbelgum

Till min älskade Siri

Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.

Text: Annika Luther Bild: Bettina Björnberg-Aminoff

Ny tidning i Adelöv! Här kommer nummer 2 av ADELÖVSBLADET. Vi kommer fortfarande att jobba med: 1. Intervjuer. 2. Reportage. 3. Korta notiser om allt

KOPPLINGAR TILL LÄROPLANEN

VERKAVIKENS SAMFÄLLIGHETSFÖRENING. Valborgsångtexter LÄNGTAN TILL LANDET

MOSSTROLLENS ÄVENTYR

Så gör djur - tre avsnitt

En bisaga i tre kapitel. Dagen då du pratade med klöverhumlan

Kapitel 1 hej. Det finns en dörr i skolan som jag undrar över. Den är i mitt klassrum och fröken säger att dörren aldrig har öppnats.

Gjord av Kapitel 1 - Hej! Sid: 4-5

Växtattack LÄSFÖRSTÅELSE. Elevmaterial MÅRTEN MELIN SIDAN 1. Namn: Farlig växt. Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.

Under ett rött paraply

Våra äventyr i Höga Landet

sid.1 RÖDLUVAN OCH VARGEN Av Daniel Wallentin och Janne Widmark Film i Dalarna Version 3 Kaserngården FALUN

Den magiska dörren. Wilma Fahlgren

Den Magiska dörren av Tilde och Saga Illustrationer av Tilde

Så här gör du för att skriva ut och sortera sidorna i sagan:

Sånglösa Struket Här är all text som strukits mellan 10 november och 10 december.

Den hemliga dörren...

DEN MAGISKA STENEN OM HUR JORDEN SKAPADES

Bokstavskedjor Ordkedjor Meningskedjor

Transkript:

LÄTTLÄST Skogstrollens stig STORE MOSSE NATIONALPARK Skogstrollens stig - lättläst.indd 1 2017-06-29 10:03:38

Foto: Camilla Zilo (framsida, kap 16), Kenneth Johansson (kap 1), CanstockPhoto (kap 3 & 6), Eva Götbrink (kap 7 & 8), Mikael Nord (kap 9), Kristofer Paulsson (kap 11), Bergslagsbild (kap 12), Lars Petersson (kap 10, 14 & 15), Per-Olof Wickman (kap 13). kogstrollens stig - lättläst.indd 2 2017-06-29 10:03:38

Skogstrollens stig STORE MOSSE NATIONALPARK Hej! Välkommen till Skogstrollens stig här finns det både troll och älvor. Men finns det troll och älvor på riktigt? Det kan jag inte lova, men en sak vet jag: Allt som berättas om djur och växter i den här sagan är sant. Det vet jag helt säkert, för det är jag som har skrivit sagan! Eva Götbrink, sagoberättare och biolog Stigen är 500 meter lång. Det tar ungefär en halvtimme att gå stigen och läsa hela sagan. kogstrollens stig - lättläst.indd 3 2017-06-29 10:03:38

1. En röst i skogen Det var en fin dag i maj. Solen sken och fåglarna sjöng. Jag gick i skogen alldeles ensam. Vid stigen stod en gammal björk. Plötsligt hörde jag något som knackade. Ljudet kom från stammens baksida. Vad var det? Jag smög runt och tittade upp längs trädet. Där satt en fågel och hackade med näbben. Fågeln var grön på ryggen och röd på huvudet. Vad är det för en fågel? Då svarade någon: En gröngöling! Va? Jag ryckte till. Vem var det? Jag såg ingen. Men så hördes något: två dunsar och ett prassel. Vad var det? Jag fortsatte stigen fram. Gröngöling. Skogstrollens stig - lättläst.indd 4 2017-06-29 10:03:39

2. Tryfflan Jag tittade in mellan träden. På marken låg grenar och rötter. En rot rörde på sig. Var det en orm? Nej, det var en svans, som satt på ett troll. Hej, jag heter Tryfflan, sa trollet. Vad heter du? Jag heter Maja, sa jag. Tryfflan letade efter sin lillebror Gnarp, som hade sprungit bort i skogen. Jag lovade att hjälpa henne att leta. Kom, så går vi och frågar mina vänner, sa Tryfflan. De kanske har sett honom. kogstrollens stig - lättläst.indd 5 2017-06-29 10:03:39

3. Blåbärsblommor och dreglande bävrar Vi kom till en del av skogen där det var längre mellan träden. Här finns det blåbär, sa Tryfflan. Jag kan inte se några blåbär, svarade jag. Tryfflan förklarade: Nej, på våren finns det inga bär. Då finns det bara blommor blåbärsblommor. De ser ut som små rosa ballonger. Vi troll tycker inte om blåbärsblommor, de är alldeles för söta och fina. Vi tycker bättre om fula och äckliga saker: bävrar som dreglar och ugglor som kräks. Men Hombulus och Bombulus älskar blåbärsblommor, fortsatte Tryfflan. Vilka är de? frågade jag. Du ska få se, sa Tryfflan. Sedan började hon gå igen. kogstrollens stig - lättläst.indd 6 2017-06-29 10:03:40

Blåbärsblomma. kogstrollens stig - lättläst.indd 7 2017-06-29 10:03:40

4. Hombulus och Bombulus Tryfflan stannade till. Nu hör jag dem, ropade hon. Hombulus! Bombulus! Här är jag! Två humlor kom flygande och satte sig i Tryfflans hand. Kan de bitas? frågade jag. Nej, de har inga tänder, svarade Tryfflan. De har en snabel, som ett slags sugrör. Med snabeln dricker de nektar, saft som finns i blommor. Av nektarn kan de göra honung. Humlorna surrade i Tryfflans hand. De sa att de hade sett Gnarp springa förbi på morgonen. Han hade en orm i ena handen och en snuttefilt i den andra. Tryfflan fick bråttom: Vi måste skynda vidare! kogstrollens stig - lättläst.indd 8 2017-06-29 10:03:41

5. Det luktar vätte! Tryfflan stannade vid ett dött träd. Det luktar vätte! sa hon. Hur luktar det? undrade jag. De luktar surt och vresigt, sa Tryfflan. Och den här vätten luktar väldigt surt och väldigt vresigt. Då hördes en gnällig och arg röst inne i skogen. Vi går dit, sa Tryfflan. Vättar bits inte, men de är ofta på dåligt humör. Vi gick vidare mot den arga rösten. kogstrollens stig - lättläst.indd 9 2017-06-29 10:03:41

6. Vätten Karg-Glade Bakom en trädrot stod vätten, som hette Karg-Glade. Han var arg och skrek: Bärfisar och asbaggar! Dödgrävare och larvmördare! Någon har tagit min käpp! Tryfflan tröstade honom och lovade att leta efter käppen. Vem tror du hade tagit vättens käpp? Skogstrollens stig - lättläst.indd 10 Bärfisar och asbaggar, dödgrävare och larvmördare, skrek vätten. Det är djur som finns på riktigt och som ser ut så här: Larvmördare. 2017-06-29 10:03:42

. Dödgrävare. Bärfis. Skogstrollens stig - lättläst.indd 11 Asbagge. 2017-06-29 10:03:44

7. Mossor, lavar och en överraskning Vi kom fram till några stora stenar. Tryfflan luktade och tittade noga på stenarna. Vad gör du? frågade jag. Jag letar spår, sa Tryfflan. Men jag hittar bara mossor och lavar. Tryfflan visade många olika mossor och lavar: Titta! Den där laven heter bägarlav och ser ut som små skålar. Ur dem kan älvornas bebisar dricka vatten. Där uppe i trädet hänger skägglav, som mamma stoppar i min näsa när jag har näsblod. Skägglav hjälper sår att läka, och så ser det roligt ut! Plötsligt hittade hon ett fotspår: Gnarps fotspår! Kom, vi följer efter, sa Tryfflan. Titta efter fler fotspår! kogstrollens stig - lättläst.indd 12 2017-06-29 10:03:45

Skägglav. Kvastmossa. Bägarlav. Näverlav. Raggmossa. Skogstrollens stig - lättläst.indd 13 2017-06-29 10:03:52

8. Grodor, paddor och trollkärlek Tryfflan pekade ut mot myren. Titta, en trana! Den letar nog mat. Tranor gillar att äta grodor. Där är en groda, sa jag och pekade ner i diket. Nej, sa Tryfflan. Det där är en padda, för den är tjock och kryper fram. Grodor är smalare och kan hoppa. En groda kan man ha i munnen. Men inte en padda, för de är giftiga, sa Tryfflan. Men man vill väl inte ha en groda i munnen? frågade jag förvånat. Jo, om man är kär i någon kan man stoppa en groda i munnen, sa Tryfflan glatt. Sedan går man till den man är kär i och öppnar munnen. Då hoppar grodan ut. Det blir en rolig överraskning! Så gör vi troll när vi är kära, förklarade hon. kogstrollens stig - lättläst.indd 14 2017-06-29 10:03:52

Padda (till vänster) och grodor (till höger). Skogstrollens stig - lättläst.indd 15 2017-06-29 10:03:55

Trana. Skogstrollens stig - lättläst.indd 16 2017-06-29 10:03:58

9. Fågeltornet Vi kom fram till ett torn. Här kan man titta på fåglar, sa Tryfflan. Ibland dansar älvorna på myren och då kan man kasta kottar på dem. Vi gick upp i tornet och såg ut över myren. Där låg en stor krona av guld. Det är Myrmarksmorans krona, sa Tryfflan. Hon är myrens drottning och skyddar myrarna och skogarna. Tryfflan blev orolig. Tänk om Gnarp har gjort något bus! Då kanske Myrmarksmoran blir arg. Kom, vi måste fortsätta leta. kogstrollens stig - lättläst.indd 17 2017-06-29 10:03:58

Skogssork. kogstrollens stig - lättläst.indd 18 2017-06-29 10:03:58

10. Ett djur med pepparkornsögon Tryfflan stannade och lyssnade. Hon letade bland trädens rötter. Kom och titta! sa hon. Jag tittade ner i blåbärsriset. Är det en råtta? frågade jag. Nej, sa Tryfflan. Det är en skogssork. Tryfflan matade sorken med frön och bär. Hur gammal kan en skogssork bli? frågade jag. Bara ett eller två år, sa Tryfflan. Vi troll kan bli flera hundra år. Jag är 134 år. Men Gnarp är bara 42 år, så han är nästan en bebis. Därför måste vi hitta honom snart. kogstrollens stig - lättläst.indd 19 2017-06-29 10:03:59

11. Dimmans väsen Vi kom ut till den stora myren. Någon sa hallå uppifrån ett träd. Vi tittade upp och såg att det satt älvor i trädet. En älva, som hette Guldskimra Morgonljus, berättade för oss att en trollbebis hade stuckit in en käpp i älvornas bo. Sedan försökte han fånga älvorna med sin filt. Älvorna flydde hit och nu vågade de inte gå hem igen. Vi kan hjälpa er, sa Tryfflan. Visa oss var ni bor. Men älvorna litade inte på troll. Ni måste först lova att skydda oss. Lova vid Myrmarksmorans krona. Vi lovar, sa Tryfflan. kogstrollens stig - lättläst.indd 20 2017-06-29 10:03:59

kogstrollens stig - lättläst.indd 21 2017-06-29 10:03:59

12. Myrmarksmorans krona Vi gick fram till den stora guldkronan. Tryfflan viskade: Myrmarksmoran vaktar myrarna och skogarna. Alla troll och andra väsen har svurit en ed och lovat att hjälpa till. Kom och lägg din hand på kronan! När jag lade min hand på kronan kände jag något konstigt en uråldrig kraft. Det är naturens kraft, sa Tryfflan. Sjöarnas och myrarnas och skogens kraft. Vi svor Myrmarksmorans ed tillsammans: Jag lovar att skydda skogar och myrar, sjöar och bäckar, de som ger oss allt, men som inte har någon egen röst. kogstrollens stig - lättläst.indd 22 2017-06-29 10:03:59

HELBILD Store Mosse kogstrollens stig - lättläst.indd 23 2017-06-29 10:04:00

13. En glupsk bekantskap Vi följde efter älvorna. Plötsligt stannade Tryfflan. Titta här, sa hon. Hon hade en fjäril i handen. Så vacker! sa jag. Hur blev den så fin? Föds dom sådana? Nej, jag ska förklara, sa Tryfflan. Mamma fjäril lägger ägg. Ur varje ägg kommer det en larv, som är mycket hungrig. Den äter och äter, och växer och växer. Tryfflan visade med händerna: Den äter tills den blir så stor att skinnet spricker. Men innanför skinnet finns ett nytt skinn, som är större. Larven äter ännu mer och skinnet spricker igen. Om och om igen. Till slut är larven mätt. Då stelnar skinnet till ett skal runt larven, en puppa. I puppan blir larven till kletig soppa och sedan bildas en fjäril, med vingar och allt. Efter en tid kläcks puppan och en färdig fjäril kryper ut. Så gör fjärilar, sa Tryfflan. kogstrollens stig - lättläst.indd 24 2017-06-29 10:04:00

Makaonfjärilslarv på kärrsilja. Skogstrollens stig - lättläst.indd 25 2017-06-29 10:04:02

14. Älvornas glänta och snuttefilten Vi kom fram till älvornas glänta. Gnarps snuttefilt låg på marken. Älvorna tyckte att den luktade illa och hängde upp den i ett träd. En röd fågel kom flygande och landade på Tryfflans axel. Det var en domherre. Den hade sett Gnarp sova i mossan och sedan gå iväg. Fågeln gav oss ett tips: När fåglarna är många, men ledtrådarna få, låt gärdsmygen peka ut vilken väg ni ska gå. Vad tror du det betyder? Tryfflan ville att älvorna skulle ta ner Gnarps filt från trädet, men det ville inte älvorna. Då blev Tryfflan lite sur. Vi sa hej då till Guldskimra Morgonljus. Fast Tryfflan kallade henne för Fulskimra Morgonfis... kogstrollens stig - lättläst.indd 26 2017-06-29 10:04:02

Domherre. kogstrollens stig - lättläst.indd 27 2017-06-29 10:04:03

15. Låt gärdsmygen peka, den väg ni ska gå Vi hörde fågelsång och såg många fåglar som satt i träden. Vi mindes ramsan: När fåglarna är många, men ledtrådarna få, låt gärdsmygen peka ut vilken väg ni ska gå. Hur ser gärdsmygen ut? frågade jag. Den är brun på ryggen och ljus på magen, sa Tryfflan. Den brukar sitta nära marken. Vi letade. Jag såg talgoxar och blåmesar. Och plötsligt såg jag den gärdsmygen! Vi tittade på gärdsmygens näbb. Den pekade på något som hängde i ett träd. Kan ni gissa vad? Kan du hitta alla tio fåglarna? Kan du se vilken som är gärdsmygen? Kan du se vad den pekar på? kogstrollens stig - lättläst.indd 28 2017-06-29 10:04:03

Nötväcka. Talgoxe. Svartvit flugsnappare. Blåmes. Gärdsmyg. Bofink. Stjärtmes. Rödhake. Koltrast. Sidensvans. Skogstrollens stig - lättläst.indd 29 2017-06-29 10:04:07

16. Gnarp blir återfunnen I trädet hängde en liten käpp vättens käpp. Tryfflan hoppade upp på en rotvälta för att försöka nå den. Då fick hon se något. Hon viskade till mig: Kom och titta! Jag tittade bakom rotvältan. Där låg en trollunge och sov. Vi hade hittat Gnarp! Skogstrollens stig - lättläst.indd 30 2017-06-29 10:04:08

17. Ett lyckligt slut Tryfflan kramade Gnarp. De var så glada och lyckliga. Vi gick till vätten Karg-Glade och lämnade tillbaka hans käpp. Sedan hade trollen fest och dansade hela natten. När jag gick hem i gryningen såg jag skägglavar i träden. På myren dansade älvorna och på stigen sprang skogssorkar. Det fanns mer liv i skogen än vad jag någonsin kunnat tro. Och det gjorde mig så lycklig. kogstrollens stig - lättläst.indd 31 2017-06-29 10:04:08

kogstrollens stig - lättläst.indd 32 2017-06-29 10:04:09