MTM. Användning och behov av annotationer och ämnesord Våren 2016

Relevanta dokument
MTM. Intervjuer med låntagare och bibliotekarier om annotationer och ämnesord Maj 2016

Webbenkät om kundnöjdhet

MTM Tillgängliga medier Talböcker Legimus Forskning Samarbete Frågestund

MTM:s referensgrupp för folkbibliotek

E-böcker, e-ljudböcker och e-film. Om digitala medier och hur man använder dem

Enkät 2; Om din läsning (12-15 år)

Webbenkät om kundnöjdhet hösten 2015

Enkät 2: Om din läsning (12 15 år)

Vara kommun. Bibliotek Våren 2014

Enkät 1; Om din läsning (7-11 år)

Punktskriftsläsning. Sammanfattning av läsarundersökning M yndigheten för tillgängliga medier, MTM. Version

Våra medier. Uppdrag tolkning? Att arbeta med tillgängliga medier Information och kontakt Frågestund

Ge alla möjlighet att läsa Talböcker Lättläst Punktskrift Taltidningar

MTM. Utvärdering taltidningsspelare. Augusti Markör AB 1 (27)

Enkät 1: Om din läsning (7-11 år)

Haparanda stad Invånarenkät Haparanda stad Invånarenkät

TILLGÄNGLIGA MEDIER PÅ GYMNASIEBIBLIOTEKET OCH MTM:S ROLL. Helena Nordqvist Pia Hasselrot

Att ladda ner från legimus.se

Hitta till talböckerna

Vem lånar e-böcker från bibliotekens hemsidor? Sammanställning av elibs webbenkät på bibliotekens hemsidor.

Hitta till punktskriften

Alla ska ha möjlighet att läsa. Talböcker Lättläst Punktskrift Taltidningar

Aktuellt och på gång på MTM Helena Nordqvist

Information till specialpedagoger. tillsammans med Lerums bibliotek

Talböcker på skolbiblioteket. Helena Nordqvist

Bibliotekets utbud. Monica Falk, bibliotekarie

Hitta till talböckerna

Rapport till Vara kommun om biblioteksundersökning år 2009

Nöjdhetsmätning 1177 Vårdguidens e-tjänster invånare 2017 Region Uppsala. April 2017

Ö ppna svar MTM Taktila Barnbö cker 7-12 a r

Vi ger alla möjlighet att läsa. Talböcker Lättläst Punktskrift Taltidningar

Steg-för-steg-guide så lånar du en e-ljudbok på ios- och Android-enheter!

MTM, Myndigheten för tillgängliga medier

Tillgängliga medier och läsfrämjande inom omsorgen! David Södergren Medin och Åsa Wallström

Nacka bibliotek. Brukarundersökning. November Genomförd av Enkätfabriken

Talböcker på biblioteket. Helena Nordqvist

Utvärdering av servicedeklaration om Biblioteksverksamheten 2010

Olika sätt att läsa, om Legimus talböcker och lättlästa böcker -

Sökhjälp. Sökfältet finns på samma ställe på alla sidor på webbplatsen.

Projekt Varbergstunneln Attitydundersökning Juni 2015 Projektnummer: TRV 2013/45076 Markör

MTM, Myndigheten för tillgängliga medier

Barns och ungas läsning

Nacka Kommun Boendestöd

Finansinspektionen Aktörer under tillsyn Attityder till Finansinspektionen 2015

Haparanda stad. Invånarenkät Haparanda stad Invånarenkät

Utvärdering av servicedeklaration Biblioteksverksamheten

Örebro kommun. Rapport: Kartläggning av företagens informationsbehov Markör Marknad & Kommunikation AB December 2009

Talboken kommer utvärdering med testpersoner i Uppsala

Sundbybergs stad Skolundersökning 2013 Elever grundskola

Talböcker på biblioteket

Sökhjälp. Snabbsök. Sökfältet finns på samma ställe på alla sidor.

Talböcker på biblioteket. Helena Nordqvist

Välkommen till talböckernas värld!

Ladda ner en talbok på biblioteket.stockholm.se

Redovisning av enkäter genomförda vid Huvudbiblioteket, Bokbussen, Kronan bibliotek och Syltebiblioteket vintern 2013.

Solna stad Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola

Skolbibliotek för alla

Så här använder du Legimus app för Iphone och Ipad

Lathund. Talböcker från Legimus. Vad är en talbok? Vad är en ljudbok? sida 3. Information Hitta till talböckerna sida 3

Välkommen till Ulricehamns stadsbibliotek!

Svensk biblioteksförening

Myndigheten för tillgängliga medier

Kävlingepanelen Omgång 3. Redovisning av resultat med kommentarer

Sundbybergs stad Skolundersökning 2013 Elever grundskola

Solna stad Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola

Talböcker på biblioteket. Helena Nordqvist

Skolundersökning 2014 Föräldrar grundskola

1. INLEDNING BAKGRUND Vilka är de olika typerna av brukare? SYFTE METOD FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ARBETET...

Slutrapport En undersökning bland utvalda bibliotek i Halland

Vuxenstuderande, enkätresultat Kommunal vuxenutbildning

Skolundersökning 2014 Föräldrar grundskola

Skolundersökning 2014 Föräldrar grundskola

Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola

Skolundersökning 2014 Föräldrar grundskola

Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola

Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola

Medieplan Legimus 2018

Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola

Projekt Lund-Flackarp Attitydundersökning bland boende Projektnummer: TRV 2013/45076 Markör

MTM ger ut MTM anpassar

Välkommen till talböckernas värld!

Skolundersökning 2014 Föräldrar grundskola

Skolundersökning 2014 Föräldrar grundskola

Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola

Skolundersökning 2014 Föräldrar grundskola

Skolundersökning 2014 Föräldrar grundskola

Enkätundersökning: information om kärnkraftsolyckan i Fukushima. Genomförd av Sifo på uppdrag av Strålsäkerhetsmyndigheten maj 2011

Biblioteksenkät enkät för invånare i Nynäshamns kommun

Sundbybergs stad Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola

Skolundersökning 2014 Föräldrar grundskola

Sundbybergs stad Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola

Analys och kommentarer gällande genomförd användarenkät på Melleruds bibliotek 2014

Medborgardialog Sjöbo bibliotek

Skolundersökning 2014 Föräldrar grundskola

Välkommen. till biblioteken i Nässjö

Lättläst sammanfattning av Undersökning om läsvanor och läsförmåga bland Sveriges invånare

Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola

Innehållsförteckning. Version 1.3

Skolundersökning 2014 Föräldrar grundskola

Transkript:

MTM Användning och behov av annotationer och ämnesord Våren 216

Sammanfattning Användare vuxna Användare barn Bibliotekarier Söker/lånar böcker via webbplatsen Legimus 87 49 Söker/lånar böcker via appen Legimus 91 81 Söker/lånar tal- /punktskriftsböcker 25 34 Lagt märke till annotationerna i Legimus 64 59 Brukar läsa annotationerna i Legimus (alltid eller oftast) 64 37 38 Lagt märke till annotationerna på tal- / punktskriftsböcker 25 29 Brukar läsa annotationerna på tal- / punktskriftsböcker (alltid eller oftast) 53 5 4 Lagt märke till ämnesorden i Legimus 39 45 74 Använder ämnesorden i Legimus 68 52 79 Känner till att ord i annotationerna är sökbara i Legimus 37 3 35 Beskrivningarna ger mig tillräcklig information (4-5) 62 82 71 Beskrivningarna är lagom långa (4-5) 71 8 81 Beskrivningarna är objektiva/neutrala (4-5) 76 74 82 Beskrivningarna är välskrivna (4-5) 74 83 78 MTM Annotationer 2

Innehållsförteckning Bakgrund och syfte Metod Resultat Annotationerna Ämnesorden Sökbeteende Analys och slutsatser MTM Annotationer 3

Bakgrund och syfte MTM (Myndigheten för tillgängliga medier) anpassar litteratur till personer med läsnedsättning. Exempel på tillgängliga medier är talböcker och punktskriftsböcker. Markör har på uppdrag av MTM genomfört en enkätundersökning riktad till personer som använder tal- och/eller punktskriftsböcker; användare (låntagare) och bibliotekarier. Undersökningen är inriktad på annotationer och ämnesord, så kallade metadata. En annotation är en kort beskrivningen av en bok; bokens handling och karaktär och ibland även information om författaren. Syftet med annotationerna är att upplysa och locka till läsning. Annotationerna publiceras på webbplatsen legimus.se, i appen Legimus och på etiketter som fästs på fysiska tal- och punkskriftsböcker på biblioteken. Ämnesorden delar in böckerna i olika kategorier, exempelvis deckare, kärlek och thriller. En del av böckerna har också ämnesord som beskriver själva anpassningen av boken, till exempel lugn inläsning. Syftet med undersökningen är att få mer kunskap om hur annotationerna och ämnesorden används, vad målgruppen tycker om dem och eventuella behov av förändringar. MTM Annotationer 4

Metod Undersökningen riktar sig till två målgrupper: Användare (barn och vuxna) och bibliotekarier. Användare: MTM drog ett slumpmässigt urval ur det så kallade NDS-förmedlarregistret där alla personer som hade lånat minst en tal- eller punkskriftsbok de senaste tre månaderna ingick i urvalsramen. Urvalet som skickades till Markör omfattade 1 barn (12-15 år) och 15 vuxna (16 år och uppåt). I urvalet fanns uppgift om namn, kön, ålder, e-postadress och telefonnummer. Datainsamlingen för vuxna pågick 12-28 april och gjordes via en webbenkät där en länk skickades till respondentens e-postadress. Två påminnelser skickades ut under fältperioden. 565 svar inkom i denna grupp vilket ger en svarsfrekvens på 38 procent. För gruppen barn (12-15 år) genomfördes telefonintervjuer med 1 barn där Markör först hade kontaktat vårdnadshavaren och fått tillstånd att genomföra intervjun. Bibliotekarier: MTM drog ett slumpmässigt urval om 5 bibliotekarier ur NDS-förmedlarregistret. I urvalet som skickades till Markör fanns uppgift om namn, e-postadress och bibliotek. Datainsamlingen pågick 12-28 april och gjordes via en webbenkät där en länk skickades till respondentens e-postadress. Två påminnelser skickades ut under fältperioden. 8 personer togs bort från urvalet efter att de hört av sig och meddelat att de inte var i tjänst eller hade relevanta arbetsuppgifter för att delta. 224 svar inkom vilket ger en svarsfrekvens på 46 procent. Enkäten: Frågeformuläret togs fram i samråd mellan MTM och Markör. Frågorna till de olika målgrupperna är snarlika, med enstaka unika frågor per målgrupp. MTM Annotationer 5

Metod och målgrupper Urval Svarande Svarsfrekvens Datainsamling Könsfördelning svarande Genomsnittsålder svarande Användare vuxna (16 år och uppåt) 15 565 38 procent Webbenkät 62 procent kvinnor 38 procent män 46 år Användare barn (12-15 år) 1 1 (Kvoturval) Telefonintervjuer 37 procent flickor 63 procent pojkar 13 år Bibliotekarier 5 (492) * 224 46 procent Webbenkät - - *Ett nettourval på 492 personer återstod efter att 8 personer hört av sig och meddelat att de inte var i tjänst eller hade relevanta arbetsuppgifter för undersökningen. MTM Annotationer 6

Vad tycker användare och bibliotekarier om annotationerna? MTM Annotationer 7

Brukar du söka efter/låna böcker via webbplatsen Legimus? (Bastal: Barn, 1; Vuxna, 565) Barn Vuxna 1 5 46 41 51 34 15 13 Ja, ofta Ja, ibland Nej, aldrig MTM Annotationer 8

Brukar du söka efter/låna böcker via appen Legimus? (Bastal: Barn, 1; Vuxna, 565) Barn Vuxna 1 54 5 46 37 35 18 9 Ja, ofta Ja, ibland Nej, aldrig MTM Annotationer 9

Har du lagt märke till dessa beskrivningar av böckerna i Legimus? (Bastal: Barn, 97; Vuxna, 557) Barn Vuxna 1 Endast respondenter som sökt/lånat böcker i Legimus 59 64 5 41 36 Ja Nej MTM Annotationer 1

Jag söker inspiration utifrån boktips, ämneskategorier mm och lånar det som verkar intressant. Hur brukar du göra (Bastal: Barn, 97; Vuxna, 557; Bibliotekarier, 224) när du söker i Legimus? Barn Vuxna Bibliotekarier 1 71 5 52 56 22 16 27 28 21 8 Alltid Ibland Aldrig MTM Annotationer 11

Jag går in och söker efter den bok som jag på förhand bestämt att jag ska låna. Hur brukar du göra (Bastal: Barn, 97; Vuxna, 557; Bibliotekarier, 224) när du söker i Legimus? Barn Vuxna Bibliotekarier 1 5 6 55 51 38 43 47 Alltid Ibland Aldrig 2 1 2 MTM Annotationer 12

Brukar du läsa beskrivningarna i Legimus? (Bastal: Barn, 57; Vuxna, 356; Bibliotekarier, 224) Barn Vuxna Bibliotekarier 1 Endast respondenter som lagt märke till beskrivningarna 5 38 33 26 25 29 26 24 21 12 17 16 9 1 11 3 Ja, alltid Ja, oftast Ja, ibland Ja, men sällan Nej, aldrig MTM Annotationer 13

Kände du till att alla ord i beskrivningarna är sökbara i Legimus? Det vill säga om ordet kärlek finns med i beskrivningen dyker boken upp vid en sökning på ordet kärlek. (Bastal: Barn, 57; Vuxna, 356; Bibliotekarier, 224) 1 Barn Vuxna Bibliotekarier Endast respondenter som lagt märke till beskrivningarna 7 63 65 5 3 37 35 Ja Nej MTM Annotationer 14

Brukar beskrivningarna locka dig att välja en viss bok i Legimus? (Bastal: Barn, 57; Vuxna, 356) Barn Vuxna 1 Endast respondenter som lagt märke till beskrivningarna 5 39 45 25 24 2 18 12 7 9 3 Ja, alltid Ja, oftast Ja, ibland Ja, men sällan Nej, aldrig MTM Annotationer 15

Brukar du söka efter/låna talböcker på CD-skiva eller punktskriftsböcker på biblioteket? (Bastal: Barn, 1; Vuxna, 565) Barn Vuxna 1 75 66 5 28 2 6 5 Ja, ofta Ja, ibland Nej, aldrig MTM Annotationer 16

Har du lagt märke till att beskrivningar finns på etiketterna på talböcker på CD-skiva och punktskriftsböckerna? (Bastal: Barn, 34; Vuxna, 558) Barn Vuxna 1 Endast respondenter som lånar taloch punktskriftsböcker 71 62 5 29 25 14 Ja Nej Ej aktuellt, jag kan inte se MTM Annotationer 17

Brukar du läsa beskrivningarna på talböckerna på CD-skiva och punktskriftsböckerna när du lånar på biblioteket? (Bastal: Barn, 1; Vuxna, 138; Bibliotekarier, 224) Barn Vuxna Bibliotekarier 1 Endast respondenter som lagt märke till beskrivningarna på taloch punktskriftsböcker 5 2 23 1 3 3 3 3 12 27 17 18 14 1 1 19 Ja, alltid Ja, oftast Ja, ibland Ja, men sällan Nej, aldrig MTM Annotationer 18

Brukar beskrivningarna på talböckerna på CD-skiva och/eller punktskriftsböckerna locka dig att välja en bok när du lånar på biblioteket? (Bastal: Barn, 13; Vuxna, 122) Barn Vuxna 1 Endast respondenter som lagt märke till beskrivningarna på taloch punktskriftsböcker 5 38 34 39 23 15 6 15 1 11 8 Ja, alltid Ja, oftast Ja, ibland Ja, men sällan Nej, aldrig MTM Annotationer 19

När du lånar böcker på Legimus, bryr du dig om vilket betyg boken har fått av läsarna? (Bastal: Barn, 97; Vuxna, 558) Barn Vuxna 1 Endast respondenter som sökt/lånat böcker i Legimus 5 26 38 35 28 4 5 1 4 14 16 16 Ja, alltid Ja, oftast Ja, ibland Ja, men sällan Nej, aldrig Känner inte till läsarnas betyg på böckerna 12 MTM Annotationer 2

Beskrivningen är en bra vägledning när jag hjälper låntagare att hitta böcker. (Bastal: Bibliotekarier, 26) Vet ej 3 2 41 36 11 5 1 1 Instämmer inte alls 2 3 4 5 Instämmer helt MTM Annotationer 21

Endast respondenter som lagt märke till beskrivningarna Oavsett om du lånar böcker via Legimus eller böcker på biblioteket, hur väl instämmer du i nedanstående påståenden? (Bastal: Barn, 57; Vuxna, 39; Bibliotekarier, 26) Beskrivningarna ger mig tillräckligt med information för att jag ska kunna välja bok. Barn Vuxna Bibliotekarier 2 2 3 5 5 11 26 31 68 5 4 22 21 14 Vet ej 23 11 11 Beskrivningarna är lagom långa. Barn Vuxna Bibliotekarier 2 2 4 5 18 16 22 35 37 37 45 44 34 11 13 9 Beskrivningarna framställer böckerna på ett neutralt/objektivt sätt. Barn Vuxna Bibliotekarier 4 3 18 22 21 33 41 46 41 35 36 19 23 23 Beskrivningarna är välskrivna. Barn Vuxna Bibliotekarier 4 2 17 22 2 28 42 47 55 32 31 18 18 12 I beskrivningarna borde det stå något om författaren. Barn Vuxna Bibliotekarier 11 14 14 15 22 21 31 25 31 22 21 17 22 19 17 4 15 13 I beskrivningarna borde det framgå om boken blivit prisbelönt eller särskilt uppmärksammad. Barn Vuxna Bibliotekarier 9 12 5 7 15 19 27 27 24 27 26 19 3 26 27 2 13 5 I beskrivningen borde det framgå om boken är lättsam eller är mer krävande för läsaren. Barn Vuxna Bibliotekarier 6 5 15 8 17 14 14 24 26 39 5 1 1 Instämmer inte alls 2 3 4 5 Instämmer helt 21 54 35 24 5 12 4 MTM Annotationer 22

Är det något du saknar eller skulle vilja ändra på i beskrivningarna? (1 av 2) Barn Att man berättar om boken, vilken genre osv är viktigast, även om det också är intressant att veta lite om författaren också. Beskrivningarna borde vara mer spännande så man får lust att läsa. Finns det möjlighet att man kan läsa texten medans man lyssnar på boken? Ja, lite mer om fakta om själva författaren som inte finns med på alla beskrivningar. Lite mer utförliga vore bättre. Det borde stå något om författaren på alla beskrivningar, vad de brukar skriva för typ av böcker t.ex. barnböcker osv. Till exempel vad som händer i boken lite mer. Mer om handlingen. T.ex. ibland står det att man kan både läsa och lyssna på en bok men så visar det sig att det bara är en ljudbok, det kan vara störande att man säger att det går att läsa och lyssna men så är det inte så när man väl laddar ned den. Bibliotekarier Beskrivningarna bör skrivas mer lättlästa, med radbrytningar. Sammanfattningarna i datatext bygger på att urvalet inte är alltför stort. När man gör sökningar är det viktigt att dessa snävar in urvalet. Jag upplever att sökningarna blir väl breda och för en användare med läsproblematik innebär det stora svårigheter att sålla i urvalet, vilket upplevs svårt. Genre vet jag inte om det alltid står men det är bra om det gör det. Information om hur boken är inläst. Mera livfullt eller onyanserat. Vissa böcker är så tråkigt inlästa att låntagare tappar lusten. Om boken blivit filmad är det en intressant upplysning, för att locka till läsning. Tips liknande: "om du gillade den här boken ska du läsa den här". Vet ej, jag har ju rätt stor bokkunskap själv så jag är ju inte helt beroende av era annotationer. Men det är ju många låntagare som själva går runt och tittar i hyllorna så för dom är det ju desto viktigare MTM Annotationer 23

Är det något du saknar eller skulle vilja ändra på i beskrivningarna? (2 av 2) Vuxna Att det framgår på ett enkelt och tydligt sätt om boken ingår i någon serie och isåfall föregående och kommande böcker i serien och vart boken man vill läsa är i serien. Det bör stå vilken genre boken är skriven i t ex chic lits. Det går inte att söka på ordet "Kärlek" och få upp de böckerna som innehåller ordet. Sökfunktionen är helt värdelös och man behöver skriva exakta titeln för att få upp böckerna. Med tanke på att appen riktar sig till människor med svårigheter i stavning borde närliggande ord/ titlar komma upp i appen. Gör om appen gör den bättre mer som storytel... Ibland får jag veta lite för mycket om vad som kommer att hända i boken, sådant jag hellre hade velat upptäcka själv. "Spoilers" alltså. Jag skulle vilja ha ett sätt att betygsätta inläsaren och sedan kunna se vilka inläsare som fått högt betyg av personer som betygsatt likt det jag har och få en ranking på vilka inläsare jag borde gilla... Jag vet i regel alltid vilken bok jag vill ha efter att ha fått kunskap om den på annat sätt - Babel, tidningar och TV. I appen så skulle det kunna vara lättare att söka, eftersom jag med många andra som använder legimus inte är så bra på att stava så skulle det vara bra att få upp förslag på typ, "menade du detta... " Jag tycker att de är bra som de är. Kortfattat men informativt. En kort presentation av författaren kunde dock vara bra ibland. Jag tycker att det fungerar perfekt, på alla sätt, jag är nöjd till 1procent. Kanske eventuella recensioner. Känner inte att det är aktuellt för mig då jag mestadels använder Legimus till studier med redan bestämd kurslitteratur. MTM Annotationer 24

Vad tycker användare och bibliotekarier om ämnesorden? MTM Annotationer 25

Har du lagt märke till ämnesorden i Legimus? (Bastal: Barn, 97; Vuxna, 558; Bibliotekarier, 224) Barn Vuxna Bibliotekarier 1 74 55 61 5 45 39 26 Ja Nej MTM Annotationer 26

Använder du ämnesorden när du söker efter böcker i Legimus? (Bastal: Barn, 44; Vuxna, 22; Bibliotekarier, 165) Barn Vuxna Bibliotekarier 1 Endast respondenter som lagt märke till ämnesorden 79 68 5 52 48 32 21 Ja Nej MTM Annotationer 27

Tycker du att ämnesorden i Legimus gör det lättare att välja bok? (Bastal: Barn, 23; Vuxna, 186; Bibliotekarier, 165) Barn Vuxna Bibliotekarier 1 83 69 76 Endast respondenter som lagt märke till ämnesorden 5 23 23 9 8 9 1 Ja Nej Vet ej MTM Annotationer 28

Är det något du saknar eller skulle vilja ändra på i ämnesorden? (1 av 2) Barn Dom är bra som dom är. Ja, jag sökte på en titel på en bok så kom den inte upp men sedan när jag sökte på författarens namn så fanns den där. Det ska ju gå att söka på boktiteln. Nej, det fungerar bra. Fler ämnesord. Bibliotekarier Gör det mer tydligt hur och var låntagaren kan söka på ämnesorden. Sidan innehåller mycket information och det kan vara riktigt svårt för någon med läsnedsättning att navigera rätt. Även för oss personal faktiskt. Ibland underlättas sökningarna av ämnesorden, ibland försvåras sökningarna. Jag söker ofta böcker åt barn och det skulle vara bra att ha en uppdelning i ålder under avancerad sök. Jag tycker att det fungerar rätt bra. Jag vågar inte helt lita på ämnesorden eftersom det är svårt att veta om alla böcker fått ämnesord i lika hög grad. Jag skulle också hemskt gärna vilja att det gick att söka på olika åldrar, t ex hcf/hcg/uhc, för som det är nu så är i princip alla barn/ungböcker i en klump. Det skulle också vara bra om det gick att filtrera fakta/skön i högerfältet i sökresultatet. Kanske skulle man kunna välja vilket språk man söker böcker på? Söker du på Harry Potter får du många titlar på många språk. Då blir det inte lätt när man letar efter den vises sten, för det sökresultatet kom långt ner. Tycker att ni skulle kunna ha fler ämnesord kopplade till varje titel. Exempelvis: Harry Potter och de vises sten, i legimus har ni 3 ämnesord, medan jag i book-it har 9 ämnesord, ett ämnesord som jag framförallt saknar i detta fall är "magi" eller "fantasy", då jag tror att låntagare använder de söktermerna mer än "fantastiska berättelser". MTM Annotationer 29

Är det något du saknar eller skulle vilja ändra på i ämnesorden? (2 av 2) Vuxna Ibland fungerar det inte genom att söka på genre, i alla fall är den sökningen väldigt bristfällig enligt mig. Att det blir lite lättare att använda sig av ämnesorden för jag tycker att det är jättebra sätt och söka efter böcker. Fler ämnesord för att kunna förfina sökningarna. För mig räcker det med fack- eller skönlitteratur. Jag har inte tänkt på detta. Kanske bra att använda. Jag läser vad böckerna handlar om, då vet jag om det är kärlek, deckare, triller etc, och kan välja bort, sådana jag inta tror ska passa mig. Man får alltid fel sorts träffar. Det borde finnas mer möjlighet att välja bort exempelvis skönlitteratur om man inte söker det. Nej eftersom jag vet vad jag vill ha när jag söker böcker. Om det är verklighet eller fantasi. Övernaturligt framtid, psykologiskt. Jag vill t ex inte läsa deckare med övernaturliga eller andra "konstiga"inslag. Saknar chic lits. Ämnesord bra för hjälpa till finna "nya" böcker. Dock hjälper textbeskrivningen till att välja vilken bok ska låna. Alltså två olika syften. MTM Annotationer 3

Tycker du att det är bra med åldersrekommendationer, till exempel att boken är anpassad för barn mellan 12 och 15 år? (Bastal: Barn, 97) Barn 1 88 5 6 6 Ja Nej Vet ej MTM Annotationer 31

Varför tycker du inte det är bra med åldersrekommendationer (barn)? Det finns de som läser väldigt mycket, det handlar mer om vad man gillar t.ex. när man väljer bok. Jag kan tycka det är bra för att man vet vad man ska leta efter men det kan också vara utpekande emot de som ligger på lägre nivå. Jag tycker att man kan läsa vad man vill. Om en bok t ex handlar om ett mord, får jag själv bestämma om den är lämplig. Om jag t.ex. vill läsa enklare böcker och det står en ålder som ska vara anpassad för svårighetsgraden så tycker jag inte att det är bra för man känner sig sämre för att man väljer en enklare bok än sin egen åldersgrupp. Alltså när det gäller svårighetsgrad kan det bli fel vad gäller att rekommendera åldersgrupp. Om jag vill läsa en bok som är läskig men den inte är tänkt för min ålder får jag inte läsa den. Tycker det inte har betydelse när det gäller vem som väljer bok vad gäller gränser. Men det är väl bra i sig med rekommendationer. MTM Annotationer 32

Ser behoven olika ut baserat på hur man söker efter böcker? Över hälften av användarna (barn och vuxna) svarar att de alltid går in på Legimus och söker efter böcker som de på förhand bestämt sig för att låna. Omkring 4 av 1 svarar att de ibland söker på det sättet och en liten andel söker aldrig på det sättet. På följande sidor redovisas några utvalda resultat brutet på respondentens sökbeteende. I den ena gruppen finns de som svarar att de alltid söker efter böcker som på förhand bestämt sig för, medan övriga finns representerade i gruppen Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst. MTM Annotationer 33

Har du lagt märke till dessa beskrivningar av böckerna i Legimus? (Bastal: Söker böcker som jag redan bestämt mig för, 367; Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst, 287) Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 1 74 55 5 45 26 Ja Nej MTM Annotationer 34

Jag söker inspiration utifrån boktips, ämneskategorier mm och lånar det som verkar intressant. (Bastal: Söker böcker som jag redan bestämt mig för, 367; Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst, 287) Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 1 73 5 42 45 14 21 6 Alltid Ibland Aldrig MTM Annotationer 35

Brukar du läsa beskrivningarna i Legimus? (Bastal: Söker böcker som jag redan bestämt mig för, 21; Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst, 212) Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 1 5 42 22 25 31 26 22 15 7 5 3 Ja, alltid Ja, oftast Ja, ibland Ja, men sällan Nej, aldrig MTM Annotationer 36

Brukar beskrivningarna locka dig att välja en viss bok i Legimus? (Bastal: Söker böcker som jag redan bestämt mig för, 21; Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst, 212) Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 1 5 49 32 38 27 15 14 11 4 6 2 Ja, alltid Ja, oftast Ja, ibland Ja, men sällan Nej, aldrig MTM Annotationer 37

När du lånar böcker på Legimus, bryr du dig om vilket betyg boken har fått av läsarna? (Bastal: Söker böcker som jag redan bestämt mig för, 367; Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst, 287) Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 1 5 1 2 3 6 11 22 22 Ja, alltid Ja, oftast Ja, ibland Ja, men sällan Nej, aldrig Känner inte till läsarnas betyg på böckerna 14 41 29 31 19 MTM Annotationer 38

Oavsett om du lånar böcker via Legimus eller böcker på biblioteket, hur väl instämmer du i nedanstående påståenden? (Bastal: Söker böcker som jag redan bestämt mig för, 222; Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst, 225) Beskrivningarna ger mig tillräckligt med information för att jag ska kunna välja bok. Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 4 4 5 31 27 4 46 24 18 Vet ej 18 8 Beskrivningarna är lagom långa. Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 2 5 1 5 23 2 32 41 39 32 16 8 Beskrivningarna framställer böckerna på ett neutralt/objektivt sätt. Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 2 13 18 25 34 45 39 34 27 19 Beskrivningarna är välskrivna. Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 4 13 2 22 33 47 41 3 23 14 I beskrivningarna borde det stå något om författaren. Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 1 18 21 2 29 23 19 23 21 18 17 1 I beskrivningarna borde det framgå om boken blivit prisbelönt eller särskilt uppmärksammad. Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 9 13 14 2 23 26 19 21 31 24 16 8 I beskrivningen borde det framgå om boken är lättsam eller är mer krävande för läsaren. Söker böcker som jag redan bestämt mig för 13 6 25 23 32 Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 15 17 24 19 25 5 1 1 Instämmer inte alls 2 3 4 5 Instämmer helt 14 8 MTM Annotationer 39

Hur tycker du att beskrivningarna borde vara? (Bastal: Söker böcker som jag redan bestämt mig för, 12; Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst, 13) Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 1 Endast respondenter som angett alternativ 1 eller 2 på frågan om beskrivningarna är lagom långa 69 58 5 42 31 Beskrivningarna borde vara längre Beskrivningarna borde vara kortare MTM Annotationer 4

Har du lagt märke till ämnesorden i Legimus? (Bastal: Söker böcker som jag redan bestämt mig för, 367; Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst, 287) Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 1 68 5 51 49 32 Ja Nej MTM Annotationer 41

Använder du ämnesorden när du söker efter böcker i Legimus? (Bastal: Söker böcker som jag redan bestämt mig för, 119; Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst, 145) Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 1 71 58 5 42 29 Ja Nej MTM Annotationer 42

Tycker du att ämnesorden i Legimus gör det lättare att välja bok? (Bastal: Söker böcker som jag redan bestämt mig för, 89; Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst, 12) Söker böcker som jag redan bestämt mig för Söker böcker helt eller delvis mer förutsättningslöst 1 75 64 5 26 18 1 7 Ja Nej Vet ej MTM Annotationer 43

Analys och slutsatser (1 av 3) En stor majoritet av användarna använder internet för att låna talböcker. Barnen använder i högre grad appen Legimus än webbplatsen legimus.se, medan vuxna använder webbplatsen och appen ungefär lika mycket. Bara 25-3 procent av användarna lånar fysiska tal- eller punkskriftsböcker på biblioteket. Omkring 6 av 1 användare har lagt märke till annotationerna i Legimus, en något högre andel vuxna än barn. En mindre andel (29 procent av barnen och 25 procent av de vuxna) har lagt märke till annotationerna som finns på etiketterna på tal- och punkskriftsböckerna på biblioteket. Av de som lagt märke till annotationerna i Legimus svarar en majoritet av de vuxna användarna att de alltid eller ofta (64 procent) läser dem. Bland barnen är det en mindre andel som läser dem frekvent (37 procent alltid eller ofta) och 16 procent av barnen läser dem aldrig. Bibliotekarierna läser annotationerna i Legimus ungefär i samma utsträckning som barnen. När det gäller annotationerna på de fysiska böckerna är det en något mindre andel vuxna som alltid eller oftast läser dem (53 procent) men en högre andel barn (5 procent). Omkring 3 av 1 användare (både barn och vuxna) säger att annotationerna alltid eller oftast lockar dem att välja en viss bok i Legimus. Bland de som lånar fysiska böcker på biblioteket är andelen högre. Hälften av barnen och 4 procent av de vuxna svarar här att beskrivningar alltid eller oftast lockar dem att välja en viss bok. MTM Annotationer 44

Analys och slutsatser (2 av 3) Läsarnas betyg på böckerna är viktigast för barnen. Nästan 3 av 1 vuxna har aldrig lagt märke till läsarans betyg jämfört med 12 procent av barnen. Hälften av barnen bryr sig om läsarnas betyg i någon utstäckning (alltid, oftast, ibland eller sällan) medan motsvarande andel för vuxna är 37 procent. Överlag är både användarna och bibliotekarierna nöjda med annotationerna. En stor majoritet instämmer i att annotationerna ger dem tillräckligt med information för att kunna välja bok, att de är lagom långa, välskrivna och objektiva. Den ändring som en stor andel trots detta förespråkar (omkring 75 procent av barnen och bibliotekarierna) är att det bör framgå hur krävande boken är för läsaren. Omkring hälften av såväl användare som bibliotekarier tycker också att det bör framgå om boken blivit prisbelönt eller särskilt uppmärksammad och 44 procent av barnen vill att det ska stå något om författaren i annotationen. I de öppna svaren efterlyser många information om huruvida boken ingår i någon serie och i vilken ordning böckerna i så fall ska läsas. Många skriver också att de önskar information om genre och mer information om kvaliteten på inläsningen. Ett förslag som flera lämnat är individuella boktips baserat på vad man sökt eller lånat tidigare. Resultaten visar att bibliotekarierna använder ämnesorden i Legimus i klart större utsträckning än användarna. 74 procent av bibliotekarierna har lagt märke till ämnesorden mot endast 39 procent av de vuxna användarna och 45 procent av barnen. Vidare använder 8 av 1 bibliotekarier ämnesorden när de hjälper låntagare att hitta böcker jämfört med hälften av barnen och 68 procent av de vuxna användarna. Bland de som använder ämnesorden anser en stor majoritet i samtliga grupper att detta underlättar sökningen. MTM Annotationer 45

Analys och slutsatser (3 av 3) Resultaten pekar på att användningen av annotationer och ämnesord i viss utsträckning styrs av användarnas sökbeteende. Drygt hälften av användarna använder bara Legimus för att låna böcker de hittat någon annanstans, kanske tips från vänner, bokrecensioner eller ett kulturprogram på radio eller TV. Övriga söker mer förutsättningslöst efter böcker och hämtar inspiration genom boktips och annan information på sidan. Den sistnämnda gruppen använder också annotationer och ämnesord i större utsträckning och de lägger i högre grad vikt vid läsarnas betyg. Dock är det små skillnader mellan grupperna med avseende på hur nöjda de är med beskrivningarna. De som redan på förhand bestämt vad de ska låna svarar marginellt mindre positivt överlag. Samtidigt svarar en ganska stor andel i denna grupp vet ej på frågor om kvalitén på annotationerna. Sammanfattningsvis pekar resultaten på att användningen och behoven av annotationer och ämnesord ser olika ut för de olika målgrupperna men också beroende på sökbeteende. Även om en majoritet är nöjda redan idag skulle sannolikt mer information i annotationerna uppskattas hos flera grupper. Det som främst efterfrågas är mer information om författaren och uppläsaren, stil och genre, svårighetsgrad och huruvida boken ingår i en serie som ska läsas i en viss ordning. MTM Annotationer 46

Kontakt Markör För frågor kontakta: Pernilla Tollin pernilla.tollin@markor.se 7-525 7 33 Peter Linsér peter.linser@markor.se 7-697 85 5 MTM Annotationer 47