KOSTNADSFRI LÄTTLÄST. Koll på pengarna. Råd och tips om din ekonomi 2019
|
|
- Mikael Lundgren
- för 6 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 KOSTNADSFRI LÄTTLÄST Koll på pengarna Råd och tips om din ekonomi 2019
2 2 Välkommen till Koll på pengarna Vad kostar det att ha en bil? Vad är bra att tänka på när du köper mobiltelefon? Vad händer om du inte kan betala dina räkningar? Var kan du få gratis tips och råd om din ekonomi? Svaren på frågorna finns i den här tidningen. Tidningen heter Koll på pengarna. Du kan använda den för att få bättre koll på hur du använder dina pengar. I tidningen finns råd om hur du kan minska dina kostnader för mat, bostad, bil och annat. Det finns också en sida där du kan göra en budget. Det är en lista över dina inkomster och utgifter. Om du får problem med din ekonomi finns gratis hjälp att få i din kommun. I Koll på pengarna berättar vi hur du gör för att få hjälp. Budget- och skuldrådgivare kan hjälpa dig att få koll på ekonomin. Hon eller han ger dig hjälp, stöd och tips om hur du kan klara dina skulder. Innehåll Din ekonomi 3 Gör en budget 4 Om du inte kan betala 6 Gratis hjälp i din kommun 8 Spara pengar eller låna pengar 9 Bostad 11 Mat 13 Bil 14 Bra för människa och miljö 15 Tele, tv och internet 18 Försäkring 19 Du kan få hjälp gratis 21 Ekonomi för unga 22 Flytta hemifrån 23 Att bli förälder 24 Att bli pensionär 25 Hjälp för konsumenter Människor som använder varor och tjänster kallas för konsumenter. Du är till exempel konsument varje gång som du köper något. I Sverige finns konsumentbyråer där du kan få gratis information och hjälp. Många kommuner har också konsumentvägledare som kan svara på frågor om dina rättigheter när du ska köpa något och efter att du har köpt något. Hallå Konsument är en annan gratis tjänst. Där kan du få svar på dina frågor om det har blivit något fel på det du har köpt. Läs tidningen! Den kan hjälpa dig att få koll på pengarna.
3 3 Din ekonomi Har du bra koll på din ekonomi? Finns det pengar till allt du ska betala? På denna sida kan du svara på frågor om din ekonomi. Svaren hjälper dig att se om du har koll på dina pengar och din ekonomi. Fem frågor Läs varje fråga och svara JA eller NEJ. 1. Är du orolig att du inte har pengar till alla utgifter? Dina svar Svarade du NEJ på flera frågor? Då har du ganska bra koll på din ekonomi. 2. Lånar du ofta pengar för att kunna betala dina utgifter? Svarade du JA på flera frågor? Då kanske du inte har koll på din ekonomi. Prata om din ekonomi med dina vänner, din familj eller dina kompisar på arbetet. 3. Har du skulder som du har svårt att betala? Du kan också få gratis hjälp i din kommun om du får problem med din ekonomi. 4. Är det svårt att veta vilken räkning som är viktigast att betala? Det är bra att göra en budget så att du ser dina inkomster och dina utgifter. 5. Vill du ha någon att prata med om din ekonomi? På nästa sida kan du läsa hur du kan göra en budget.
4 4 Gör en budget Det är bra att göra en budget för att få koll på dina pengar. En budget visar dina inkomster och kostnader. Ibland räcker pengarna hela månaden. Andra månader kanske det är svårt att ha pengar till alla utgifter. Det kanske också kommer utgifter som du hade glömt. Koll på dina inkomster Skriv vilka inkomster du har. Det kan vara lön från arbete, bidrag, a-kassa och pension. Skriv dina inkomster på sidan 5. Koll på dina kostnader Skriv sedan vilka kostnader du har. Det kan vara utgifter för hyra, mat, el, mobil, kläder, skor och annat. En del månader kommer flera räkningar och andra månader får du kanske ingen räkning. En budget hjälper dig att ha koll på dina utgifter så att de inte blir högre än dina inkomster. En budget gör också att du ser vilka månader som är de dyraste. Mer pengar När din budget är klar kan du tänka på om det är något du kan göra för att öka dina inkomster och minska dina utgifter. Sedan kan du skriva det under rubriken Min nya budget. Lägre utgifter gör att du kanske kan börja spara pengar. Här är förklaring till orden i tabellen på nästa sida. Personlig hygien exempel: Tvål Schampo Kläder och skor som du använder: Varje dag På fest På fritiden Klocka, väska och paraply ingår. Fritid och lek exempel: Böcker Cykel Skidor Leksaker Föreningsavgift ingår. Mobiltelefon Kostnad för mobiltelefon med kontantkort. Förbrukningsvaror exempel: Tvättmedel Toalettpapper Hushållspapper Hemutrustning exempel: Möbler Tallrikar, glas Tv Dator Surfplatta Diskmaskin och tvättmaskin ingår inte. Medier exempel: Bredband Fast telefon Tv-licens Dagstidning. Hemförsäkring Kostar olika på olika platser i Sverige. Det beror på hur högt belopp du vill försäkra. Ränta och amortering Ränta och amortering är det du betalar för att du har tagit ett lån.
5 5 Min budget Mina inkomster - varje månad (efter skatt) Mina inkomster Min nya budget Mina kostnader Min nya budget Lön Föräldrapenning Barnbidrag Underhållsstöd/underhållsbidrag Bostadsbidrag Arbetslöshetsersättning Studiestöd/utbildningsbidrag Sjukpenning Sjuk- och aktivitetsersättning Pension Övriga inkomster (bidrag, stipendier m m ) Summa inkomster varje månad Kostnader Personlig hygien Kläder och skor Fritid och lek Mobiltelefon Barn- och ungdomsförsäkring Förbrukningsvaror Hemutrustning Medier Hemförsäkring Boende Lån (räntor och avbetalningar) Mat El Arbetslöshetskassa och fackavgift Övriga försäkringar Resor, busskort Bil Läkarbesök/tandvård/medicin Övrigt (kan vara godis, spel, alkohol, tobak med mera) Sparande Sammanlagda kostnader varje månad RESULTAT (inkomster minus kostnader)
6 6 Om du inte kan betala Ibland räcker pengarna hela månaden. Andra månader kanske det är svårt att ha pengar för att betala alla utgifter. Det är viktigt att du söker hjälp om du får problem med din ekonomi. Och det är viktigt att snabbt få hjälp. Om du inte kan betala hyran kanske du måste flytta. Ändra din ekonomi Hjälp av din kommun Tips för bättre ekonomi I kommunen arbetar en person som budget- och skuldrådgivare. Han eller hon kan berätta för dig vad du ska göra om du har svårt att betala dina skulder. Här är några tips för bättre ekonomi: Det är gratis att få tips och hjälp av kommunens budget- och skuldrådgivare. Om du ofta har svårt att få dina pengar att räcka hela månaden, måste du försöka ändra på något som ger dig en bättre ekonomi. Hyr ut ett rum i din bostad. Flytta till en bostad med lägre hyra. Sälj saker som du inte behöver. Kolla om du kan säga upp några abonnemang, till exempel för tv, mobiltelefon och bredband. Tänk på att det är uppsägningstid.
7 7 Klipp och kasta kreditkort Kronofogden Kreditkort gör att du kan handla och betala senare. Att betala med kreditkort kan göra att du får höga skulder. Försök istället att låna pengar med låg ränta på en bank, så att du kan betala dina skulder. Klipp sedan sönder dina kreditkort och kasta dem. Kronofogden arbetar med skulder. De hjälper både de som ska betala och de som ska ha pengar. Om du inte betalar dina skulder i tid kan Kronofogden göra en utmätning. Betala det viktigaste Hyra, el och mat är det som är viktigast att betala först. Medicin och hemförsäkring är andra viktiga utgifter. Dyr räkning Det kan bli mycket dyrt att inte betala en räkning i tid. Om du inte betalar får du en extra avgift som heter påminnelseavgift. Om du inte betalar räkningen då skickas den till ett inkassoföretag. Inkassoföretag arbetar med att få in pengar för obetalda räkningar. En mobilräkning som kostar 600 kronor kanske till slut kostar mer än kronor, om du inte betalar den i tid. Kontakta den du är skyldig pengar Kontakta direkt företaget som du har fått räkningen av om du inte kan betala. Du kanske kan få dela upp betalningen på flera månader. Ekonomisk hjälp Om inte dina pengar räcker för att klara din ekonomi kan du söka ekonomisk hjälp från din kommun. Hjälpen kallas ekonomiskt bistånd. Det kan vara försörjningsstöd för att till exempel kunna köpa mat, köpa kläder och betala räkningar. Hjälpen kan också vara bidrag för att köpa glasögon, köpa läkemedel eller för att betala tandläkaren. Utmätning betyder att Kronofogden kollar om du har pengar eller saker som de kan sälja för att betala dina skulder. Det kan till exempel vara din bil. Kronofogden kan också göra en löneutmätning. Det betyder att de tar pengar från din lön varje månad för att betala dina skulder. Skuldsanering Om du haft skulder i många år och du inte kan betala skulderna, så kan du ansöka om skuldsanering. Det betyder att du betalar en del av dina skulder i några år, men du behöver inte betala hela skulden. Du ansöker om skuldsanering hos Kronofogden. De bestämmer om du kan få skuldsanering. Budget- och skuldrådgivningen i din kommun kan hjälpa dig att skriva ansökan. Skuldsaneringen är i fem år. Under den tiden får du leva på lite pengar, men sedan är du fri från skulder.
8 8 Gratis hjälp i din kommun Du kan få gratis rådgivning i din kommun om du får problem med din ekonomi eller om du vill klaga på en vara som du har köpt. Budget- och skuldrådgivare Konsumentvägledning Alla kommuner ska ha budget- och skuldrådgivare. Rådgivaren kan hjälpa dig att få koll på din ekonomi och att göra en budget. Hon eller han ger dig hjälp, stöd och tips om du till exempel har problem med att betala dina skulder. I många kommuner finns konsumentvägledare. Vägledaren kan hjälpa dig att hitta information om varor och tjänster. Om du haft skulder i många år och du inte kan betala dina skulder, så kan rådgivaren hjälpa dig att skriva ansökan om skuldsanering. Om du sedan inte är nöjd med vad Kronofogden har bestämt om din skuldsanering, så kan rådgivaren hjälpa dig att klaga på beslutet. Hon eller han kan svara på frågor om dina rättigheter när du ska köpa något och efter att du har köpt något. Du kanske till exempel vill klaga på en vara.
9 9 Spara pengar eller låna pengar Det är bra att spara pengar. Då kan du köpa något du vill ha. Du har också pengar att betala en kostnad som kommer plötsligt.
10 10 Spara pengar Kolla räntan Det finns flera sätt att spara pengar och du kan spara pengar olika lång tid. Du kan spara för att använda pengarna om några månader, om ett år eller kanske om många år. Effektiv ränta är allt det kostar dig att låna pengar i ett år. Det är viktigt att du kollar den effektiva räntan. Det gör att du kan jämföra olika banker och se vad det kostar att låna pengar. Olika sätt att spara och investera Det är skillnad på att spara pengar och att investera. Du förlorar inga pengar när du sparar. Du som investerar kan tjäna pengar, men du kan också förlora pengar. Sparkonto med insättningsgaranti Då kan du inte förlora pengar. Investera i fonder och aktier. Då kan du tjäna och förlora pengar. Aktier betyder att du blir ägare till en del av ett företag. Att spara i en fond betyder att du äger fonden tillsammans med andra. Det kostar pengar att låna pengar Det är alltid billigast att spara pengar till det du vill köpa. Men ibland kanske du vill låna för att till exempel köpa en bil. Du måste betala tillbaka pengarna som du har lånat plus ränta. Räntan är en kostnad du betalar för att du har lånat pengar. Olika banker har olika hög ränta. Räntan blir oftast lägre om du har något av värde som banken kan ha som säkerhet. Om du äger ett hus eller en bostadsrätt vet banken att de kan sälja din bostad om du inte kan betala. Om du inte har något av värde kan en person gå i borgen för dig. Det betyder att den personen lovar att betala dina skulder om du inte kan betala skulderna. Innan du lånar pengar ska du få information så att du vet hur mycket det kostar dig att låna. Du ska få informationen på en blankett som kallas SEKKI-blanketten. Läs blanketten innan du bestämmer dig för att låna pengar. Kreditprövning Långivare är den du lånar pengar av. Det kan till exempel vara en bank. Långivaren vill veta att du som lånar kan betala tillbaka pengarna. Därför gör långivaren en kreditprövning. De kontrollerar vilka inkomster du har. De kontrollerar också dina utgifter och om du har skulder. Att handla på kredit är också ett lån. Då köper du något och betalar senare. Du ska betala ränta och avgifter även när du handlar på kredit. Du kanske köper en tv eller en dator på kredit och betalar en del av ditt köp med samma belopp varje månad.
11 BOSTADEN Bostad Bostaden är en stor utgift varje månad. För många är bostaden det som kostar mest. Det finns olika typer av bostäder. Du kan bo i en hyresrätt, en bostadsrätt eller i eget hus. Hyra bostad Hyra i första hand En hyresrätt är en bostad du hyr. Du betalar hyra till din hyresvärd. Det är personen eller företaget som äger din bostad. Att hyra i första hand betyder att du hyr bostaden av hyresvärden och att ditt namn står på hyreskontraktet. Hyresgäst är en person som hyr en hyresrätt. Det är hyresgästens ansvar att betala hyran i tid varje månad. Hyra i andra hand Hyresvärden ansvarar för att byta eller laga det som är trasigt i bostaden, till exempel spis och kylskåp. Hyresvärden har också ansvar för att det är en bra temperatur inne i bostaden. Men det är du som ska betala om du till exempel har sönder ett fönster eller skadar en tapet. Att hyra i andra hand betyder att du hyr bostaden av den person som står på hyreskontraktet. Hyresvärden måste ge tillstånd till att bostaden hyrs ut i andra hand. Om personen du hyr av säger upp bostaden så måste du flytta. Du måste också flytta om hyresvärden säger upp kontraktet för att hyra bostaden. 11
12 12 Köpa bostad Innan du hyr i andra hand: För att kunna köpa en bostad kanske du behöver låna pengar. Du kan ansöka på banken att få låna pengar till 85 procent av priset. Du måste betala minst 15 procent kontant. Be personen som hyr ut till dig att ge dig en kopia på hyresvärdens tillstånd att hyra ut i andra hand. Sedan ska du betala tillbaka pengarna som du har lånat plus ränta. Kolla din ekonomi så att du kan betala om räntan är 6 procent. Skriv om du ser skador eller om något inte fungerar. Allt ska stå i ett protokoll. Både du och den du hyr av ska skriva era namnteckningar. Ta varsin kopia av protokollet. Från 1 mars 2018 finns regler om hur mycket du ska amortera på nya bostadslån. Att amortera är att betala tillbaka en del av pengarna som du har lånat. Prata med din bank om reglerna. Skriv en lista på alla saker i lägenheten, om du hyr möblerat. Bostadsrätt Innan du köper bostad: En bostadsrätt är en bostad som du köper. Det kan till exempel vara en lägenhet eller ett radhus. Du som köper en bostadsrätt blir medlem i en bostadsrättsförening. Kontrollera noga bostadsrätten eller huset som du vill köpa. Det är du själv som ska kontrollera att allt fungerar i bostaden, till exempel alla kranar. Om du äger en bostadsrätt så betalar du en avgift till föreningen varje månad. Du ska också betala ränta om du har lånat pengar och betala tillbaka en del av lånet varje år. I en bostadsrätt är det du själv som ansvarar för bostaden. Det är du som får köpa ny spis, nytt kylskåp eller om annat i bostaden går sönder. Hus, villa eller radhus Du som äger hus, villa eller radhus ska själv betala alla kostnader. Sophämtning, värme och villaförsäkring är exempel på vad ägaren måste betala. Därför är det bra att ha ett sparkonto för alla extra utgifter. Innan du hyr i första hand: Be hyresvärden om ett skriftligt hyreskontrakt. Kontrollera bostaden tillsammans med hyresvärden. Skriv om du ser skador eller om något inte fungerar. Allt ska stå på ett papper, ett protokoll. Både du och hyresvärden ska skriva era namnteckningar på protokollet. Det gör att du inte behöver betala för skador som andra hyresgäster har gjort i bostaden. Skriv om du ser skador efter att du har flyttat in. Be att de skadorna också skrivs i protokollet. Kontrollera bostaden tillsammans med personen du ska hyra av. Skriv om du ser skador i bostaden. Ta varsin kopia av protokollet. Kontakta också en besiktningsman som undersöker huset. Det kan vara svårt att se om det finns fel i huset. Du kan inte få pengar för fel som du hittar efter att du har köpt bostaden. Men om bostaden har fel som var mycket svåra att hitta kan du få pengar för det.
13 13 Mat Mat är en stor kostnad. För en vuxen person kostar maten ungefär kronor varje månad. Kostnaden för mat kan bli mindre om du planerar vad du köper och väljer vad du äter. Bra mat är viktigt för både din hälsa och för miljön. Det kan vara svårt att veta vad som är bra mat. Mat som är märkt med nyckelhål är mat som är bra för din kropp. Många människor slänger mycket mat som inte måste slängas. Lukta och smaka på maten innan du slänger. Du kan ofta äta maten även om den har ett gammalt datum. Små inköp kan kosta mycket Kostnad en vecka Kostnad ett år Fika på stan en gång i veckan 60 kr kr Läsk en läsk varje dag 90 kr kr Chips en påse varje dag 20 kr kr 460 kr kr 40 kr kr Några exempel i kronor Cigaretter ett paket varje dag Tidning en tidning varje vecka Tips för billigare matkostnader: Gör en plan för vad du vill äta nästa vecka. Skriv en lista på vad du ska köpa. Köp bara det som du har skrivit på listan. Köp mindre kött. Köp mer bönor och mer linser. Köp frukt och grönsaker som är billiga. Använd frysta grönsaker. De är lika bra som färska grönsaker. Gör matlåda hemma och ta med till jobbet.
14 14 Bil Det är dyrt att äga en bil. Bensin, bilförsäkring, fordonsskatt och reparationer kostar pengar. Det är viktigt för din ekonomi att veta hur mycket bränsle bilen behöver. Bränsle är till exempel bensin och diesel. Det är också viktigt för din ekonomi att jämföra vad bilförsäkringen kostar hos olika försäkringsbolag. Kolla att säljaren av bilen är bilens ägare. Det kan du kolla hos Transportstyrelsen. Hyra bil eller ha bil tillsammans Köpa bil av bilhandlare Du kan hyra bil om du bara behöver bil ibland. Det går också att leasa en bil. Att leasa en bil är att hyra den en lång tid. Konsumentköplagen gäller om du köper bil av en bilhandlare. Lagen gör att du kan reklamera fel som kanske finns på bilen. På en del platser i Sverige finns bilpooler. I en bilpool delar flera personer på några bilar. Köpa bil av privatperson Det kan vara billigare att köpa bil privat än att köpa av en bilhandlare. Att köpa privat är att köpa av en person. Att köpa av bilhandlare är att köpa av ett företag. Du har bättre skydd av lagen om du köper av en bilhandlare, till exempel om det är något fel på bilen. Lagen heter konsumentköplagen. Om du köper av en privatperson heter lagen köplagen. Då har du inte lika bra skydd. Du har ett större ansvar att själv undersöka bilen. Skriv ett kontrakt med personen du köper bil av. Du kan se ett kontrakt på webbplatsen Du kan även skriva ut kontraktet. Kolla att det inte finns några avbetalningar kvar att göra på bilen. Det kan du också kolla hos Transportstyrelsen. Att reklamera är att berätta vad som är fel med bilen som du har köpt. Tänk också på att: Be att få en varudeklaration av bilen. Där står att läsa om vad som fungerar på bilen och vad som kanske inte fungerar. Läsa bilens servicebok och kontrollera att bilen har fått den service som behövs. Skriva ett köpekontrakt på bilen. Vad kostar din bil i ett år? Kostnad Lån ränta och avbetalning Bensin eller annat bränsle Skatt och besiktning Försäkring Innan du köper en bil Reparationer och service Provkör bilen som du vill köpa. Be säljaren följa med när du provkör bilen. Däck Undersök bilen noga och testa att allt på bilen fungerar, som lampor och bromsar. Titta noga om det finns skador inuti bilen och utanpå bilen. Lämna in bilen för kontroll hos till exempel en bilverkstad. Parkering Total kostnad
15 15 Bra för människa och miljö Många av problemen i miljön beror på vårt sätt att leva. Vi konsumerar varje dag och det påverkar miljön på olika sätt. Vad är bra konsumtion? Konsumera är att använda något. Det kan vara att äta, bo, resa eller att köpa en vara. Bra konsumtion är att inte använda för mycket av vad som finns på jorden och att miljön inte förorenas. Att förorena kan vara att släppa ut smuts eller farliga ämnen i luften eller i vattnet. Alla kan hjälpa till att göra det som är bra för både människa och miljö. Du kan till exempel åka bil tillsammans med andra istället för att åka ensam. Du kan handla begagnade kläder istället för att köpa nya. Att slänga mindre med mat och ha kvar den gamla mobilen istället för att köpa en ny, är andra exempel på att göra det som är bra för miljön. Om du har köpt något som går sönder är det bra att kontakta företaget och reklamera istället för att köpa nytt. Det gör att du sparar pengar och att du hjälper till att få en bättre miljö. Vad är viktigt? Att äta mer vegetarisk mat och att inte åka bil är exempel på vad du kan göra som är bra för miljön. Vegetarisk mat är mat som kommer från växter och inte från djur.
16 16 Vad gör du som är bra för miljön? Läs vad personerna svarar. Återanvänder Barnen lär oss Mari och Ulf Eriksson Markus Myrén Jag använder saker länge och jag använder dem flera gånger. Jag lagar saker och sorterar sopor, säger Marie. Min fru och jag har tre barn och de lär sig mycket i förskolan och skolan. De lär sig till exempel att sortera sopor och sedan lär barnen oss vuxna. Jag cyklar till jobbet och flyger bara när jag arbetar på andra platser, dit jag måste flyga, säger Ulf. Vi odlar en del grönsaker själva. Då ser barnen hur det som växer kan bli till mat på bordet. Vi handlar mat som kommer från Sverige och vi slänger inte mycket mat. Vi vill använda bilen mindre, men det är svårt ibland. Barnen behöver skjuts till olika saker, så vi försöker samåka med andra. Handlar second hand Lagar alla kläder Jennifer Olsson Ing-Marie Wahlqvist Jag handlar möbler på Blocket och på second hand. Kläder köper jag via Facebook. Där finns köp- och säljgrupper. Jag äter inte mycket kött. Jag slänger aldrig mat och jag lagar alla trasiga kläder. Vi lånar leksaker av andra familjer och vi lånar ut saker till andra. En kompis har vår barnvagn nu. Den ska vi få tillbaka när vår nya bebis kommer. Min man och jag har en gammal bil som är bra. Tidigare när jag var friskare promenerade jag mycket. Vi handlar ekologisk mat.
17 17
18 18 Tele, tv och internet Ett sätt att spara pengar är att kolla dina kostnader för telefoni, tv och internet. Företag som har olika tjänster inom telefoni, tv och internet kallas för operatörer Priserna är olika för olika operatörer. Det är bra att jämföra priserna mellan olika abonnemang och olika företag. Det är viktigt att du förstår vad företagen erbjuder för att veta vad som är bäst för dig. Innan du bestämmer dig är det bra att till exempel tänka på: Vill du ha kontantkort? Vill du ha abonnemang? Vad ingår i abonnemanget? TV-abonnemang Det kan vara svårt att välja tv-operatör och tv-abonnemang. Du behöver veta om du tittar på tv via kabel, bredband eller på annat sätt. Jämför olika abonnemang och kolla vad som ingår i priset. Det kan vara kostnaden för att starta abonnemanget, uppsägningstiden och kostnaden om du vill säga upp abonnemanget innan bindningstiden är slut. Bindningstid är den tid som du måste betala för. Kolla också vad som gäller om det är fel på abonnemanget. Internet Bredband går att få på olika sätt. Det kan vara via kablar i marken, via telefonnätet eller elnätet. Det är bra att tänka på vad du använder din data-uppkoppling till. Då vet du vilket abonnemang som passar. Använder du internet när du ser film? Skickar du många bilder? Då behöver du snabbare uppkoppling än personer som mest skickar e-post. Kolla bindningstiden när du väljer internetabonnemang. Kolla också om det är fler kostnader än månadskostnaden. Använda mobilen utomlands Kolla vad det kostar att använda mobilen om du ska resa utomlands. Det är olika kostnad i olika länder. Fråga din mobiloperatör om kostnaden för att ringa, skicka sms och använda internet i det land du ska åka till. Bra att veta när du är utomlands: Stäng av appar som direkt kopplar upp dig mot internet. Stäng av dataroaming som är att låna mobilnät av utländsk operatör. Det kan kosta pengar att lyssna av meddelanden i röstbrevlådan. Det kostar inget om du surfar med gratis wifi.
19 19 Försäkring En försäkring är ett ekonomiskt skydd. Det gör att du kan få pengar om du till exempel blir sjuk, om du är med om en olycka eller om något du äger blir skadat eller förstört. Läs informationen Personförsäkring Försäkringsbolag är företag som säljer försäkringar. Det är olika kostnader för olika försäkringsbolag. Läs och jämför informationen om vad som ingår och vad som kostar extra hos de olika bolagen. Försäkringskassan betalar pengar till dig om du blir sjuk eller är med om en olycka. Men ersättningen gäller inte för allt som kan hända. Självrisken är också olika för olika bolag. Det är den del av kostnaden som du själv ska betala om någon till exempel stjäl din cykel. Därför kan det vara bra att också ha en privat personförsäkring, som gravidförsäkring och sjukförsäkring. Hemförsäkring Barnförsäkring Det är viktigt att du har en hemförsäkring. Försäkringen skyddar ditt hem och dina saker och gör att du kan få pengar om dina saker går sönder, om dina saker blir stulna eller förstörda i en brand. Barn och ungdomar har ofta en försäkring via sin skola eller förskola. Den försäkringen är vid olycksfall och oftast bara under tiden barnen är i skolan eller förskolan. Bra att veta om hemförsäkring: En privat barnförsäkring är ett skydd både vid skador och sjukdomar. Ger skydd när du reser. Ger skydd om du blir överfallen. Ger ansvarsskydd som gör att om du har förstört något av misstag som en annan person äger, kan den personen få ersättning. Trafikförsäkring Alla som har bil måste ha trafikförsäkring. Personer som har motorcykel eller moped måste också ha försäkringen. Bra att veta om trafikförsäkring Betalar för skador om din bil kör på och skadar en person. Betalar för skador om din bil kör på andra bilar. För att få ersättning för till exempel skador som du har gjort på din egen bil, eller om din bil blir stulen måste du ha en helförsäkring eller en halvförsäkring. Produktförsäkring Ibland tycker en säljare att du ska köpa en produktförsäkring, till exempel när du köper en ny tv, mobiltelefon eller dator. Fundera på om du behöver en produktförsäkring. Du kan ha ett bra skydd utan den försäkringen. Det finns till exempel ofta en garanti på varan du har köpt. Konsumentköplagen gör att du kan reklamera en vara i tre år, om det blir något fel på varan. Att reklamera är att berätta för företaget att det blivit fel på varan. Då kanske du kan få en ny vara eller få pengarna tillbaka. En hemförsäkring gör också att du kanske kan få ersättning för en vara som inte fungerar som den ska.
20 20 Arbetslöshetsförsäkring och a-kassa Om du arbetar och blir arbetslös kan du få pengar från arbetslöshetsförsäkringen. Du får då en låg ersättning som kallas grundbelopp. För att få en högre ersättning om du blir arbetslös ska du vara med i en a-kassa. Hur mycket pengar du får från a-kassan beror på din inkomst och hur mycket du har arbetat. Det beror också på hur många timmar i veckan som du är arbetslös. Du kan bli medlem i en a-kassa första dagen på jobbet. Du kan också bli medlem om du är arbetslös, men då måste du ha arbetat tidigare.
21 21 Du kan få hjälp gratis Du kan få hjälp och gratis rådgivning innan du köper något och efter ett köp om det har blivit problem med köpet. Du kan fråga om råd och information hos de fyra konsumentbyråerna eller hos Hallå konsument. Telekområdgivarna kan ge råd när du ska välja abonnemang för tv, telefoni och bredband. Fyra konsumentbyråer Hallå konsument finns för alla i Sverige. Konsumentverket har hand om tjänsten. Det finns fyra konsumentbyråer: Bank- och finansbyrån Försäkringsbyrån Energimarknadsbyrån Telekområdgivarna Hallå konsument Du kan kontakta Hallå konsument om du har frågor om köp av varor och tjänster, eller om villkor i avtal eller reklamationer. De svarar också på frågor om annat som du som konsument behöver hjälp med. Du kan ringa eller skicka e-post till dem. Hos Bank-och finansbyrån och Försäkringsbyrån finns till exempel Lånelabbet. Där kan du själv räkna och se hur mycket ett lån kostar med ränta och amorteringar. Att amortera är att betala tillbaka en del av de pengar du har lånat. Du kan också se hur mycket det kostar att köpa på avbetalning. Elpriskollen finns på Energimarknadsbyråns webbplats. Där kan du jämföra priser hos olika elhandlare. Ibland hjälper de dig med e-postadresser eller telefonnummer till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer eller kommunal konsumentvägledning, som du kan kontakta. Du kan ringa, skicka e-post, skriva brev eller chatta med personerna som arbetar på Hallå konsument.
22 22 Ekonomi för unga Du som är ung behöver ha koll på din ekonomi. Kläder, mobil, fika, resor, körkort och annat kostar pengar. Dina föräldrar ska betala för dig tills du har fyllt 18 år eller tills du har fyllt 21 år om du går i gymnasiet. Egna pengar Mat och bostad är exempel på vad dina föräldrar ska betala. Om du tjänar egna pengar och bor hemma är det bra om du betalar en del av kostnaden. Arbeta extra på kvällar och helger. Från att du fyller 16 år får du själv bestämma vad du vill göra med pengar som du har tjänat. Att göra en budget är ett bra sätt att få koll på pengarna. På sidan 4 kan du läsa om att göra en budget. Om du är under 18 år och vill skriva avtal måste säljaren kolla det med dina föräldrar. Annars gäller inte avtalet. Tips för att få egna pengar när du går i skolan: Be dina föräldrar att få en del av studiebidraget. Ta sommarjobb. Gör en budget och spara
23 23 Flytta hemifrån Det är du som har ansvar för din ekonomi och för din bostad när du flyttar hemifrån. Därför är det viktigt att du har koll på dina inkomster och dina utgifter. Mer kostnader Hos dina föräldrar finns möbler, dammsugare, el, mat, hemförsäkring och mycket annat. När du flyttar hemifrån är det du som betalar för allt det som behövs i ett hem. Det är bra att genast skaffa en hemförsäkring när du flyttar hemifrån. En hemförsäkring kostar ungefär 100 kronor i månaden och gör att du kan få ersättning om något i ditt hem går sönder. Räcker pengarna? Dina pengar ska räcka för att betala bostaden. Pengarna ska också räcka till mobiltelefon, mat, möbler, kläder, hemförsäkring och andra saker. Räkna hur mycket pengar du har kvar när du har betalat för din bostad. Du kanske kan spara lite varje månad. Du kan göra din egen budget på sidan 5. På sidan 6 kan du läsa vad du kan göra om dina pengar inte räcker. Minska utgifter Det finns flera saker att göra för att öka inkomster och minska utgifter. Ett sätt är att bo tillsammans med någon istället för att bo ensam. Ett annat sätt att spara pengar är att köpa begagnade saker istället för nya. Möbler och porslin är exempel på vad som kan finnas att köpa begagnat. Kostnad för att bo hos föräldrar eller att bo ensam Kostnad per månad Bo hos föräldrar Bo själv kronor kronor 70 kronor 120 kronor Hemutrustning (dammsugare, strykjärn) 240 kronor 610 kronor Medier (tv, tidning, bredband) 300 kronor kronor kronor kronor 40 kronor 100 kronor Personlig hygien (tvål, schampo) 490 kronor 490 kronor Kläder och skor 680 kronor 680 kronor Fritid 710 kronor 710 kronor Mobil 370 kronor 370 kronor kronor kronor Resor med lokaltrafik (buss, tunnelbana, spårvagn) 580 kronor 580 kronor Avgift i fackförening och a-kassa 490 kronor 490 kronor kronor kronor Laga mat hemma (utom lunch vardagar) Förbrukningsvaror (tvättmedel, toalettpapper) Hyra Hemförsäkring Äta lunch ute (20 gånger per månad) Alla kostnader
24 24 Att bli förälder Barn behöver saker som kostar pengar. Det är viktigt att du har koll på din ekonomi om du har barn eller om du ska bli förälder. Föräldrapenning Föräldrapenning är pengar du får för att vara hemma med ditt barn istället för att arbeta, studera eller söka arbete. Du ska själv ansöka hos Försäkringskassan om att få föräldrapenning. Högsta ersättningen i föräldrapenningen är ungefär 80 procent av din lön. Alla som har barn får också barnbidrag från Försäkringskassan. Låna eller köpa begagnat Barnvagn och barnsäng är exempel på vad du behöver köpa till ett nyfött barn. Om du har bil behöver du en barnstol till bilen. Konsumentverket har räknat ut att ett barn kostar ungefär kronor det första året om du köper allt nytt. Blöjor, mat och kläder är en del av kostnaden. Att köpa begagnade saker är ett sätt att handla billigare. Att låna saker av familjer och vänner som har barn är också ett sätt att spara pengar. När barnet blir äldre är det andra saker som kostar pengar. Barnet kanske behöver en cykel och en cykelhjälm för att cykla till skolan. Barnet kanske börjar med en sport och behöver utrustning som till exempel skidor eller speciella kläder. Barn och säkerhet Kolla att leksaker och annat du köper till barn är säkra så barnet inte skadar sig. Leksaker för barn under tre år ska till exempel ha knappar som sitter fast hårt. På webbplatsen hallåkonsument.se finns tips om vad du ska tänka på när du ska köpa barnvagn, bilbarnstol och annat till barn. Tips för att spara pengar Du kan laga mat hemma istället för att köpa färdig mat. Du kan bjuda på fika hemma istället för att träffa andra på café.
25 25 Att bli pensionär Din ekonomi kan ändras mycket när du blir pensionär. Börja spara pengar lång tid innan pensionen och kolla hur mycket du kommer att få i pension.
26 26 Information om pension Pension om några år Pensionsmyndigheten ansvarar för att alla får rätt pension. Du måste själv ansöka om att få pension. Planera för din pension i förväg. På webbplatsen minpension.se kan du se ungefär hur mycket pengar du får i pension. Från Pensionsmyndigheten kan du få allmänna pensioner: Prova att använda så mycket pengar i månaden som du får som pensionär. Då vet du ungefär hur det blir i framtiden. Inkomstpension Staten tar en del pengar från skatten du betalar till din inkomstpension. Pensionen är högre om du har arbetat länge och tjänat mycket pengar. Premiepension Staten tar också pengar till din premiepension från skatten du betalar. Du kan själv välja att spara pengarna till premiepensionen i olika fonder. I en fond finns värdepapper som alla som sparar i fonden äger tillsammans. Garantipension Garantipensionen är för personer med liten pension eller ingen pension. Den kan betalas från den månad du fyller 65 år. Du måste ha bott i Sverige i 40 år eller mer som vuxen för att få hel garantipension. Om du har bott i Sverige kortare tid som vuxen än 40 år får du mindre garantipension. De flesta som arbetar får också tjänstepension. Pengarna till tjänstepensionen kommer från arbetsgivaren. Bra att veta: Kolla hur lång tid i förväg du måste ansöka om pension. Försök att betala dina lån innan pensionen. Skatten är högre på pensionspengar som betalas till personer som är yngre än 65 år. Pensionär Om du är pensionär kan du inte göra något för att din pension ska bli högre. Bra att veta: Om du får en låg pension kan du ansöka om bostadstillägg. Om du haft låga inkomster kan du få garantipension när du fyllt 65 år. Din skatt blir lägre från och med januari det år du fyller 66 år. Koll på pengarna Ett bra sätt att få koll på pengarna är att göra en budget. Kolla om din arbetsgivare betalar pengar till din pension. Privata pensioner finns också. Det är att själv spara till sin pension, till exempel via en bank. Behöver du minska dina utgifter? Läs avtalen för dina försäkringar, internet, telefon och annat. Du kanske kan säga upp något avtal eller abonnemang för att få lägre kostnader. Många år till pension Titta också i tidningar, på nätet och i affärer om det finns pensionärsrabatter. Det finns ofta rabatter för pensionärer, till exempel på mat, träningskort och resor. Du som är ung tycker nog att det är många år tills du blir pensionär. Men det är bra att börja tänka på din pension många år i förväg. Att pensionsspara är ett sätt att få bättre ekonomi när du blir pensionär. Det betyder att du själv sparar pengar varje månad för att ha i framtiden. Bra att veta: Staten betalar in pengar till din pension när du studerar på högskola eller liknande och du får studiemedel från CSN. CSN betyder Centrala studiestödsnämnden. Kolla om arbetsgivaren betalar in tjänstepension. Kolla skatt och pension om du ska jobba utomlands.
27 Hur mycket kostar det att skicka pengar till andra länder? Svaret kan du hitta på moneyfromsweden.se Det är en gratis tjänst som är oberoende och drivs av Konsumentverket. Här kan du jämföra hur mycket det kostar att skicka pengar med olika företag. Du ser också hur lång tid det tar. Tjänsten vänder sig till dig som privatperson. Formgivning: Universitetstryckeriet, Karlstad Fotografer: Øyvind Lund, Joel Samuelsson Illustrationer: Annika Carlsson Textbearbetning lättläst: Svenska Stenarna Konsumentverket, Tage Erlandergatan 8A, Karlstad. Telefon: konsumentverket.se Konsumentverket 2019 ISBN Här kan du skriva kontaktuppgifterna till din kommun
Koll på pengarna LÄTTLÄST
Koll på pengarna LÄTTLÄST Råd och tips om din ekonomi 2016 Välkommen till Koll på pengarna Vad kostar det egentligen att ha bil? Kommer du ha råd att flytta hemifrån? Vad händer om du inte kan betala dina
Enklare vardag för alla i en hållbar och öppen stad
Enklare vardag för alla i en hållbar och öppen stad www.goteborg.se Att vara vuxen innebär ett större ansvar för det som rör dina pengar och din konsumtion. Här får du lite värdefull kunskap på vägen in
Fortsätt sedan med nästa kapitel (2 Budget ) och gör samma sak. Du ska göra så med alla 10 kapitlen. Lyssna och svara.
Gå in på www.sfiekonomi.se Klicka först på 1. Boendeformer och sedan på Lyssna på Del 1 Inledning, Del 2 Vad ingår i hyran?, Del 3 Bostadsbidrag. Svara sedan på uppgifterna nedan (Kapitel 1 Bostad. Fortsätt
Texter från filmen Prata Pengar
Texter från filmen Prata Pengar 1.1 Boendeformer - Inledning - Vad gör du för något? - Jag letar efter en lägenhet. - Jaha, har du hittat någon? - Ja, den här, titta. Den lägenheten vill jag ha. Den ligger
SAMSAM 1b - 04 Privatekonomi1.notebook January 26, Privatekonomi
Privatekonomi Förslag någon? 25 000 kr (minimal risk) Fonder En färdig samling aktier (kallad portfölj) i olika företag. Sprider riskerna. Ofta mindre riskfyllt än enskilda aktier. Lån Varför lånar
Pejl på pengarna. Bra att veta för dig som blivit myndig. Tips om privatekonomi & konsumentfrågor
Pejl på pengarna Bra att veta för dig som blivit myndig Tips om privatekonomi & konsumentfrågor Budget- & skuldrådgivningen och konsumentvägledningen i Botkyrka kommun MÅNGA BÄCKAR SMÅ Många små kostnader
Din ekonomi nu och i framtiden. För ett tryggare och friare liv
Din ekonomi nu och i framtiden För ett tryggare och friare liv 1 2 Ha koll på ekonomin Att ha koll på ekonomin och att spara kan göra ditt liv tryggare. Det gör också chansen större att du får råd att
Hur hittar man en bostad?
Hur hittar man en bostad? Boplats syfte Presentera ett samlat utbud av lediga bostäder från såväl kommunala som privata hyresvärdar (bostadsrätter) Informera om planerade och pågående nyproduktion Informera
Tips och trix för din vardagsekonomi
Tips och trix för din vardagsekonomi Budget- och hyresrådgivningen i Malmö Inkomster Se till att du har rätt inkomster och bidrag. Saknar du inkomst eller har väldigt låg inkomst? Då kanske du har rätt
Försök undvika att betala dina räkningar inne på banken/posten. De tar dyra avgifter, ca 50-70:- per räkning. Det är billigare om du
Har du för hög bostadskostnad? Tänk över om det finns alternativ. Är du t ex beredd att flytta till annat område med billigare hyra? Kan du tänka dig mindre antal rum? Kanske hyra ut ett rum? Kan du ha
Hur hittar man en bostad?
Hur hittar man en bostad? Boplats syfte Presentera ett samlat utbud av lediga bostäder från såväl kommunala som privata hyresvärdar (bostadsrätter) Informera om planerade och pågående nyproduktion Informera
AVSNITT 2. Avtal. Avtal. Koll på cashen 1
AVSNITT 2 Koll på cashen 1 Ordlista 24-månadersavtal ett avtal där du binder dig att betala en viss kostnad i 24 månader, för till exempel en mobiltelefon. Abonnemang ett löpande avtal som ger dig tillgång
Dina pengar och din ekonomi
Dina pengar och din ekonomi PRIVATEKONOMI PÅ ENKEL SVENSKA 2 Det här är en broschyr om pengar. Språket i texterna är på enkel svenska. Broschyren har tio kapitel med information om bland annat att spara
Kapitel 1 Boendeformer
FAKTABLAD PRATA PENGAR Privatekonomi på enkel svenska Kapitel 1 Boendeformer Bostaden är en stor utgift för många människor. Det finns flera olika typer av bostäder, till exempel hyreslägenhet, bostadsrätt
VÄLKOMMEN HEM! Några tips till dig som ska flytta till egen bostad.
VÄLKOMMEN HEM! Några tips till dig som ska flytta till egen bostad. ETT EGET HYRESKONTRAKT ÄR GULD VÄRT Du har stått i bostadskö. Du har kollat annonser. Du har bett kompisar tipsa. Du har längtat. Du
Lättläst. Försörjningsstöd. Socialbidrag
Lättläst Försörjningsstöd Socialbidrag Vad är försörjningsstöd? Försörjningsstöd är pengar som kommunen kan ge till människor som inte själva kan betala sina räkningar eller köpa mat och kläder och annat
Dina pengar och din ekonomi
Dina pengar och din ekonomi Ett utbildningsmaterial i privatekonomi på lätt svenska 2 Det här är en broschyr om pengar. Språket i texterna är på enkel svenska. Broschyren har tio kapitel med information
Dagens Konsumtion. Som konsument ställs man inför en rad olika val. Det finns en rad olika aktörer som försöker påverka dessa val, t.ex. genom reklam.
Dagens Konsumtion Som konsument ställs man inför en rad olika val. Det finns en rad olika aktörer som försöker påverka dessa val, t.ex. genom reklam. Tänk alltid igenom dina val en extra gång innan du
Dina pengar och din ekonomi
NU MED NYTT INNEHÅLL Dina pengar och din ekonomi PRIVATEKONOMI PÅ ENKEL SVENSKA Det här är en handbok om pengar. Språket i texterna är på enkel svenska. Handboken har elva kapitel med information om bland
Dina pengar och din ekonomi
Dina pengar och din ekonomi PRIVATEKONOMI PÅ ENKEL SVENSKA 2 Det här är en broschyr om pengar. Språket i texterna är på enkel svenska. Broschyren har tio kapitel med information om bland annat att spara
Korta svar på de vanligaste frågorna Om du vill veta mer kan du läsa under rubriken Fler frågor. Du kan också fråga socialtjänsten i din kommun.
Frågor och svar om ekonomiskt bistånd lättläst Artikelnummer 2006-114-4 Här kan du läsa frågor och svar om ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd är pengar du söker från socialtjänsten så att du klarar
Ansökan om ekonomiskt bistånd
Arvidsjaurs kommun Ansökan om ekonomiskt bistånd Individ- och Familjeomsorgen Arvidsjaurs kommun 933 81 Arvidsjaur Växeltelefon: 0960 155 00 Handläggare: Besökstid: Personuppgifter Förnamn och Efternamn
KOSTNADSFRI. Koll på pengarna. Tips och råd om din ekonomi
KOSTNADSFRI 2019 Koll på pengarna Tips och råd om din ekonomi 2 Välkommen till Koll på pengarna Hur m din ekonomi? Vad kostar det att ha en bil och vad är bra att tänka på när du köper en mobiltelefon?
Koll på pengarna. Råd och tips om din ekonomi
Koll på pengarna 2016 Råd och tips om din ekonomi Välkommen till Koll på pengarna Vad kostar det att ha en bil och hur påverkas ekonomin när du flyttar hemifrån? Vad händer när du inte kan betala räkningar
Budget- och skuldrådgivning
Budget- och skuldrådgivning Jonas Persson 046 35 64 64 jonas.persson@lund.se Marie Magnusson 046 35 67 68 marie.magnusson@lund.se Dokumentation och sekretess Inte myndighetsutövning Kostnadsfritt Sekretess
1. En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster. 2. Ordet ekonomi betyder hushållning dvs att man hushåller med sina resurser.
1. En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster. 2. Ordet ekonomi betyder hushållning dvs att man hushåller med sina resurser. 3. Budget är en plan över inkomster och utgifter. Det kan t.ex
Välkommen till Lyxfällan ett arbete om hushållsekonomi
Välkommen till Lyxfällan ett arbete om hushållsekonomi De följande 3-4 veckorna kommer ni att arbeta med uppgifter kopplade till hushållsekonomi. Arbetet sker i mindre grupper där ni resonerar och diskuterar
Går din ekonomi inte ihop?
Går din ekonomi inte ihop? Kommunens budget- och skuldrådgivare kan hjälpa dig 1 Ta hjälp av din budgetoch skuldrådgivning Om du har svårt att få din ekonomi att gå ihop kan kommunens budget- och skuldrådgivare
Den framtida konsumentpolitiken
Ds 2004/05:51 Den framtida konsumentpolitiken - Ett underlag till en ny konsumentpolitisk strategi 2006 LÄTTLÄST Jordbruksdepartementet Regeringens nya konsumentpolitik...3 Detta vill regeringen med konsumentpolitiken...4
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN: 978-91-47-11782-6 Här finns extra uppgifter till vare kapitel i boken. Alla dessa övningar är muntliga. Gör uppgifterna i par. I uppgifterna övar ni samma
Stöd till god man/sfvh inför ensamkommande barns 18-årsdag
Stöd till god man/sfvh inför ensamkommande barns 18-årsdag Konsument Halmstad Budget- och skuldrådgivning 1 Tips om privatekonomi inför 18-årsdagen I uppdraget som god man eller särskild förordnad vårdnadshavare
HAR DU SKULDER DU INTE KAN BETALA?
HAR DU SKULDER DU INTE KAN BETALA? Skuldsanering kan vara en Steg-för-steg-g uide: väg ut. Sök på egen h and LÄS DETTA INNAN DU BÖRJAR Läs gärna informationen om skuldsanering som finns på kronofogdens
Vad händer om jag förlorar jobbet? Ett utbildningsmaterial om a-kassa
Vad händer om jag förlorar jobbet? Ett utbildningsmaterial om a-kassa 1 INNEHÅLL Ordlista... 3 När du har ett jobb... 4 Intervju med Samir... 5 Om du förlorar ett jobb... 6 7 Intervju med Anna... 8 Första
Stöd till god man/sfvh inför ensamkommande barns 18-årsdag. Konsument Halmstad, budget- och skuldrådgivning
Stöd till god man/sfvh inför ensamkommande barns 18-årsdag Konsument Halmstad, budget- och skuldrådgivning Informationsmaterial för gode män/särskilt förordnade vårdnadshavare till ensamkommande barn I
Såhär fyller du i blanketten: Inkomstförfrågan för beräkning av avgift
Såhär fyller du i blanketten: Inkomstförfrågan för beräkning av avgift För att kunna räkna ut din avgift behövs aktuella uppgifter om dina inkomster och boendekostnader. Vi ber dig därför att fylla i blanketten
Privatekonomi. Livet och pengarna Avsnitt 1
Privatekonomi Livet och pengarna Avsnitt 1 5 Sant eller falskt Ringa in S eller F 1. Ränta är en kostnad för att låna pengar. 2. Man kan bli vräkt om man inte betalar hyran i tid. 3. Faktura är samma sak
Har du skulder som du aldrig kommer kunna betala?
Har du skulder som du aldrig kommer kunna betala? Då kanske skuldsanering är något för dig! Här är en guide om hur du ansöker på egen hand. Innan du börjar Läs gärna informationen om skuldsanering som
AVSNITT 3. Skuld. Skuld. Koll på cashen 1
AVSNITT 3 Koll på cashen 1 Ordlista Avgift en ersättning som du betalar kreditgivaren för att få låna pengar. Den täcker de kostnader kreditgivaren har för att låna ut pengar till dig, till exempel kreditprövning
Konsumentvägledning - oberoende och kostnadsfri hjälp
Konsumentvägledning - oberoende och kostnadsfri hjälp Finns i flera kommuner i olika omfattning www.hallakonsument.se/sok-din-kommunskonsumentverksamhet Sid. 2 En helt unik situation Asylsökande, de 15
På lättläst svenska Budget- och skuldrådgivning
På lättläst svenska Budget- och skuldrådgivning när du behöver få ordning på din ekonomi 1 kostnadsfri budget- och skuldrådgivning i sveriges kommuner Visste du att det finns budget- och skuldrådgivning
Skuldsanering Karlshamns kommun
Har du skulder som du aldrig kommer kunna betala? Kontakta oss! Då kanske skuldsanering är något för dig! Här är en guide om hur du ansöker på egen hand. Budget och skuldrådgivningen KARLSHAMNS KOMMUN
Vad kan ingå i kostnader för barn?
Vad kan ingå i kostnader för barn? Detta kapitel baseras på en sammanställning av Konsumentverkets beräkningar av kostnader för barn i olika åldrar samt på Konsumentverkets beräkningar av referensvärden
Lärarstöd till Koll på pengarna 2016
Lärarstöd till Koll på pengarna 2016 Bild 1 I broschyren Koll på pengarna finns det tips och råd om hur man kan få koll på sin vardagsekonomi. Det här lektionsstödet är tänkt som hjälp i undervisningen
Övrigt försörjningsstöd som kan ansökas om och som inte ingår i riksnorm
Rätt till ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd Beslutet innebär alltid en bedömning. Försörjningsstödet omfattar det mest grundläggande behoven som mat, boende kostnader, kläder, sjukvårds- och läkemedelskostnader,
Har du skulder som du aldrig kommer kunna betala?
Har du skulder som du aldrig kommer kunna betala? En guide om hur du ansöker om skuldsanering på egen hand Många lever med skulder de saknar förutsättningar att någonsin kunna betala tillbaka, en situation
Att söka ekonomiskt bistånd
Socialförvaltningen Du är välkommen till socialförvaltningen, Stadshuset Vimmerby. Vi har bokat tid till dig för besök hos socialsekreterare: dagen den / 20 kl Att söka ekonomiskt bistånd Allt du behöver
Såhär fyller du i blanketten: Inkomstförfrågan för beräkning av avgift 2019
Såhär fyller du i blanketten: Inkomstförfrågan för beräkning av avgift 2019 För att kunna räkna ut din avgift för 2019 behövs aktuella uppgifter om dina inkomster och boendekostnader. Vi ber dig därför
Så här fyller du i blanketten: Inkomstförfrågan för beräkning av avgift år 2014
Så här fyller du i blanketten: Inkomstförfrågan för beräkning av avgift år 2014 För att kunna räkna ut din avgift för 2014 behövs aktuella uppgifter om dina inkomster och boendekostnader. Vi ber dig därför
Blankett för beräkning av vård- och omsorgsavgift 2015
Blankett för beräkning av 1. Personuppgifter Efternamn Förnamn Personnummer Adress Postadress Telefon Civilstånd Gift/registrerad partner Sammanboende Gift, lever åtskild Ensamboende/ änka/ änkling, maka/
arbete, ekonomi och fritid
BARN- OCH UNGDOMSHABILITERINGEN Information om arbete, ekonomi och fritid Vilka möjligheter har du att få ett arbete? Det finns olika möjligheter att få arbete och det finns särskilt stöd att få. Om du
AVSNITT 4. Spara och låna. Spara och låna Koll på cashen 1
AVSNITT 4 Spara och låna Koll på cashen 1 Ordlista Aktie en andel i ett aktiebolag. Äger du en aktie innebär det också att du är delägare i bolaget. Aktiens värde är det pris som någon är villig att betala
Privatekonomi. En gång per år måste alla kontrollera att Skatteverket har räknat rätt på deras skatt. Det kallas deklaration.
Privatekonomi 83 Privatekonomi En gång per år måste alla kontrollera att Skatteverket har räknat rätt på deras skatt. Det kallas deklaration. Det här kapitlet handlar om ditt och andra hus hålls ekonomi.
Att söka försörjningsstöd
Att söka försörjningsstöd Hos kommunen kan du ansöka om försörjningsstöd om du inte klarar din egen försörjning. Du får samtidigt stöd och vägledning så att du så fort som möjligt kan klara din ekonomi
Budgetsammanställning - till budget- och skuldrådgivningen
Budgetsammanställning - till budget- och skuldrådgivningen Här fyller du i dina personuppgifter och uppgifter om ditt hushåll Förnamn Efternamn Personnummer Gatuadress Postnummer Ort Telefon / Mobiltelefon
Hur stora är dina inkomster?
Hur stora är dina inkomster? Börja med att ställa samman inkomsterna per månad. Använd nettoinkomst, dvs lön efter skatt och andra eventuella avdrag. Kr per månad Vidare till sparande Inkomst, din egen
Facit Spra kva gen B tester
Facit Spra kva gen B tester En stressig dag B 1 Pappan (mannen) låser dörren. 2 Han handlar mat efter jobbet. 3 Barnen gråter i affären. 4 Han diskar och tvättar efter maten. 5 Han somnar i soffan. C 1
Kapitel 1 Boendeformer
LÄAHANDLEDNING PATA PENGA Privatekonomi på enkel svenska Kapitel 1 Boendeformer Viktiga ord film 1: avgift bostadsrätt bostadsrättsförening delägare hyra hyresrätt hyresvärd universitet Viktiga ord film
Kapitel 1 Boendeformer
ÖVNINGAR Privatekonomi på enkel svenska Kapitel 1 Boendeformer Film 1: Inledning En pappa och hans dotter pratar med varandra De sitter i soffan hemma i vardagsrummet Dottern har sin dator på bordet Hon
Nyansökan ekonomiskt bistånd
OMSORGSFÖRVALTNINGEN Nyansökan ekonomiskt bistånd Alla fält måste vara ifyllda för att ansökan ska vara komplett. Om du exempelvis inte har någon inkomst måste alla fält vara ifyllda med 0kr. Gifta och
Kapitel 1. Boendeformer PRATA PENGAR ÖVNINGAR. Privatekonomi på enkel svenska
ÖVNINGAR Kapitel 1 PRATA PENGAR Privatekonomi på enkel svenska Boendeformer Film 1: Inledning En pappa och hans dotter pratar med varandra De sitter i soffan hemma i vardagsrummet Dottern har sin dator
Till dig som är ung... 5. Bo hemma... 7. Flytta hemifrån... 10. Välja yrke... 17. Studier... 20. Börja arbeta... 30. Spara... 35. Låna...
Innehåll Till dig som är ung... 5 Bo hemma... 7 Flytta hemifrån... 10 Välja yrke... 17 Studier... 20 Börja arbeta... 30 Spara... 35 Låna... 39 Fickpengarna... 44 Ordning på pengarna... 47 Vad kostar det
Nyansökan ekonomiskt bistånd
Socialförvaltningen Stöd- och försörjningsenheten Nyansökan ekonomiskt bistånd Alla fält måste vara ifyllda för att ansökan ska vara komplett. Om du exempelvis inte har någon inkomst måste alla fält vara
Har du skulder som du aldrig kommer kunna betala?
Har du skulder som du aldrig kommer kunna betala? En guide om hur du ansöker om skuldsanering på egen hand eller tar hjälp av kommunens budgetskuldrådgivare Tanken med skuldsanering är att en skuldsatt
Avgifter inom hemtjänst och särskilt boende. Socialförvaltningen
Avgifter 2017 inom hemtjänst och särskilt boende Socialförvaltningen 1 2 Inledning Den här broschyren vänder sig till dig som bor hemma eller på ett särskilt boende i Falkenbergs kommun och behöver hjälp
Avgifter. inom hemtjänst och särskilt boende 2016
Avgifter inom hemtjänst och särskilt boende 2016 1 Inledning Den här broschyren vänder sig till dig som bor hemma eller på ett särskilt boende i Falkenbergs kommun och behöver hjälp och stöd för att klara
Kapitel 1 Boendeformer
LÄAHANDLEDNING Privatekonomi på enkel svenska Kapitel 1 Boendeformer Viktiga ord film 1: avgift bostadsrätt bostadsrättsförening delägare hyra hyresrätt hyresvärd universitet Viktiga ord film 2: el värme
Avgifter för vård och omsorg
Avgifter för vård och omsorg Gäller från 1 januari 2019. Alla människor i Sverige har rätt att ansöka om stöd och service från kommunen när de behöver det. För den hjälp du blir beviljad, sedan du fått
Vad är. Ingen försäljning Bara fakta.
Vad är Ingen försäljning Bara fakta www.gilladinekonomi.se 1 Pensionen en allt större del av livet Eventuell privat pension Tjänstepension/Avtalspension Allmän pension Inkomstpension Premiepension Vad
Familjens ekonomi. Skatter Det finns många olika slags skatter. Huvudsakligen kan man dela in dem i Varuskatter och Inkomstskatter.
Bilaga 3 1. Ur Samhällskunskap A Familjens ekonomi Olika familjer Det finns många olika sorters familjer. Man kan leva i en s k kärnfamilj, med mamma, pappa och barn. Man kan leva som ensamstående. Det
Så här fyller du/ni i blanketten för nyansökan om försörjningsstöd
1 / 5 Så här fyller du/ni i blanketten för nyansökan om försörjningsstöd Ansökningsblanketten ska vara fullständigt ifylld. Om du/ni inte fyllt i alla uppgifter på blanketten är ansökan inte komplett.
Esbo stads ekonomiska rådgivning och skuldrådgivning
1 Esbo stads ekonomiska rådgivning och skuldrådgivning Om du har problem med pengar, kan den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen hjälpa dig. Du kanske har problem med att betala dina räkningar,
Information till gode man och förvaltare
Information till gode man och förvaltare I denna del berättar jag om vad du skall tänka på innan och när du får ett nytt uppdrag. Del 4 Skapad och berättad av : Rolf Larsson, Perstorp Rolf Larsson, Perstorp
Lättläst om att betala tillbaka. lån tagna efter den 30 juni 2001
Lättläst om att betala tillbaka lån tagna efter den 30 juni 2001 2015 1 2 Välkommen till CSN Här kan du läsa om hur du betalar tillbaka det lån som kallas annuitetslån. Det är pengar som du lånat när du
Välkommen till Hjo. En guide för dig som är nyanländ i Hjo kommun
Välkommen till Hjo En guide för dig som är nyanländ i Hjo kommun Att börja med Som ny i Sverige finns det några saker som är viktiga att börja med, dessa är: Folkbokföring Fullständigt personnummer ID-kort
Servicebostad. Lättläst VAD ÄR DET? VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET
Servicebostad VAD ÄR DET? Lättläst VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET Servicebostad Här får du information om vad en servicebostad är och hur det kan fungera att bo i en servicebostad. Här får du veta vilka rättigheter
LSS-bostad. för vuxna personer med funktionsnedsättning
LSS-bostad för vuxna personer med funktionsnedsättning Vad är en LSS-bostad? Alla ska kunna delta i samhället utifrån sin förmåga och sina önskemål. Vuxna personer med en funktionsnedsättning kan vid behov,
EXEMPEL PÅ EN ANSÖKAN
Blanketten ska lämnas till EXEMPEL PÅ EN ANSÖKAN Ansökan Skuldsanering Personuppgifter Namn Adress Telefonnummer E-postadress Har du tidigare beviljats skuldsanering? Om ja, ange hos vilken kronofogdemyndighet
Koll på pengarna. Råd och tips om din ekonomi FÖLJ FAMILJEN JOHANSSON HJÄLP MED DIN BUDGET
2015 Koll på pengarna FÖLJ FAMILJEN JOHANSSON HJÄLP MED DIN BUDGET Råd och tips om din ekonomi Din ekonomi Du vill att pengarna ska räcka hela månaden, varje månad. Du har något du vill spara till men
Elias. Elias livsstil
Tävlingen gick ut på att gå igenom en påhittad persons kollapsade privatekonomi och göra upp en plan för hur den kan bli bärkraftig. Utan att livet blir alltför torftigt. Läs klassens plan för Elias. Elias
Mäster Johansgatan 4D. Malmö, Norr, Gamla Staden
Mäster Johansgatan 4D Malmö, Norr, Gamla Staden 1 Beskrivning Omgivning Fastigheten är byggd 2014 och inrymmer 35 bostadslägenheter som är belägen vid Stortorget mitt i centrala Malmö med ett stort utbud
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 Hur mår du? Anledningen till att vi gör den här undersökningen är att vi vill få kunskap om ungas hälsa och levnadsvanor. Alla elever i årskurserna 5,
Vård och omsorgsförvaltningen Södra drottningsgatan Vännäs. Information om Försörjningsstöd 2019
Vård och omsorgsförvaltningen Södra drottningsgatan 2 911 81 Vännäs Information om Försörjningsstöd 2019 Rätt till försörjningsstöd Alla som vistas i Vännäs Kommun och som inte kan försörja sig på annat
Hela livet räknas När du sparar till din allmänna pension
Hela livet räknas När du sparar till din allmänna pension Hela livet räknas Den här broschyren handlar om den allmänna pensionen och tar upp vad som kan vara bra att tänka på när du sparar till din framtida
Medborgarhuset Sveg Tel:
Medborgarhuset - 842 80 Sveg Tel:0680-161 00 kommun@herjedalen.se www.herjedalen.se 2018-09-12 Hjälp med budget- och skuldrådgivning Alla kan hamna i ekonomiska svårigheter eller vara i en situation när
Såhär fyller du i blanketten: Inkomstförfrågan för beräkning av avgift 2015
Såhär fyller du i blanketten: Inkomstförfrågan för beräkning av avgift 2015 För att kunna räkna ut din avgift för 2015 behövs aktuella uppgifter om dina inkomster och boendekostnader. Vi ber dig därför
Din tjänstepension heter ITP 1
Talarstöd Din tjänstepension heter ITP 1 Aktuella basbelopp se sista sidan Bra att veta. Bild 2 Alecta - Tjänstepensionsförvaltaren Syftet med denna bild är att berätta varför tjänstepensionen finns hos
Servicebostad LSS Sektor stöd och omsorg
Servicebostad LSS Sektor stöd och omsorg Mariestad Innehållsförteckning Vad är en servicebostad... 3 Att bo i servicebostad... 4 Stöd och hjälp... 5 Fritid, aktiviteter och egen tid... 5 Enhetschef...
Skuldsanering. Personuppgifter (bifoga personbevis) Namn. Budget- och skuldrådgivare Har du fått råd och stöd hos budget- och skuldrådgivare?
Blanketten ska lämnas till Ansökan Skuldsanering Personuppgifter (bifoga personbevis) Namn 1 Siffror inom ring hänvisar till broschyren Skuldsanering KFM 935. Läs broschyren innan du fyller i blanketten.
LENDO - STORYBOARD. 1. Välkommen & Introduktion till privatlån
1. Välkommen & Introduktion till privatlån Hej och välkommen till Lendo! Hos oss på Lendo kan du låna från 5.000 kr. till 350.000 kr. De lån vi erbjuder är så kallade privatlån, vilket innebär att ingen
Skuldsanering. Personuppgifter Namn. Budget- och skuldrådgivare Har du fått råd och stöd hos budget- och skuldrådgivare? Bostadsförhållanden
Blanketten ska lämnas till Ansökan Skuldsanering Personuppgifter Namn 1 Siffror inom ring hänvisar till broschyren Skuldsanering KFM 935. Läs broschyren innan du fyller i blanketten. Adress Telefonnummer
Servicebostad. -VAD ÄR DET? -Lättläst. Östra Göinge kommun www.ostragoinge
Servicebostad -VAD ÄR DET? -Lättläst Vad är en servicebostad? Här får du information om vad en servicebostad är och hur det kan fungera att bo i en servicebostad. Här får du veta vilka rättigheter och
Nyansökan om försörjningsstöd
Nyansökan om försörjningsstöd Ankomststämpel Ansökan avser År Månad Personuppgifter sökande Efternamn och förnamn Personnummer Bostadsadress Postnummer och ort E-postadress Telefon Sökandes civilstånd
Servicebostad VAD ÄR DET? VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET
Servicebostad VAD ÄR DET? VÅRD- OCH OMSORGSKONTORET Vad är en servicebostad? Här får du information om vad en servicebostad är och hur det kan fungera att bo i en servicebostad. Här får du veta vilka rättigheter
Budget och skuldrådgivning. - Information om vardagsekonomi
Budget och skuldrådgivning - Information om vardagsekonomi Viktigt att tänka på när man flyttar till eget boende - Gör en flyttanmälan till skatteverket med hjälp av www.adressandring.se - Skaffa hemförsäkring
På väg. Enkät inför utflyttning. - för dig som bor i familjehem eller HVB
På väg Enkät inför utflyttning - för dig som bor i familjehem eller HVB Du har rätt att få det stöd du behöver, både innan och efter det att du flyttat ut från ditt familjehem eller hem för vård eller
Kan bostadsrätt bli bostadsfel? frågor och svar när hyresrätten ombildas
Kan bostadsrätt bli bostadsfel? frågor och svar när hyresrätten ombildas Bra att tänka på vid ombildning Antalet ombildningar av hyresrätt till bostadsrätt har ökat markant de senaste åren. Det väcker
Servicebostad. Enligt LSS, Lagen om stöd och service
Servicebostad Enligt LSS, Lagen om stöd och service 1 Vad är en servicebostad? Du som bor i servicebostad har en egen lägenhet, oftast i ett vanligt hyreshus. Personalen finns nära dig, i samma hus eller
8. Att åldras i Sverige
Foto: Colourbox 8. Att åldras i Sverige Innehåll Pensioner Äldreomsorg Begravning Arvsrätt Göteborgs Stad och Länsstyrelsen Västra Götalands län Om Sverige 165 Pensioner Pension är pengar du får när du
Gullspångs kommun. Äldreomsorgsavgifter
Gullspångs kommun Äldreomsorgsavgifter 2012 Kommunfullmäktige har 2011-12-12 152 fattat beslut om följande avgifter inom äldreomsorgen Hemvård Förbehållsbelopp Förbehållsbeloppet består av hyra, minimibelopp