LÄTTLÄST. Skogstrollens stig STORE MOSSE NATIONALPARK
|
|
- Åke Lindström
- för 6 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 LÄTTLÄST Skogstrollens stig STORE MOSSE NATIONALPARK Skogstrollens stig - lättläst.indd :03:38
2 Foto: Camilla Zilo (framsida, kap 16), Kenneth Johansson (kap 1), CanstockPhoto (kap 3 & 6), Eva Götbrink (kap 7 & 8), Mikael Nord (kap 9), Kristofer Paulsson (kap 11), Bergslagsbild (kap 12), Lars Petersson (kap 10, 14 & 15), Per-Olof Wickman (kap 13). kogstrollens stig - lättläst.indd :03:38
3 Skogstrollens stig STORE MOSSE NATIONALPARK Hej! Välkommen till Skogstrollens stig här finns det både troll och älvor. Men finns det troll och älvor på riktigt? Det kan jag inte lova, men en sak vet jag: Allt som berättas om djur och växter i den här sagan är sant. Det vet jag helt säkert, för det är jag som har skrivit sagan! Eva Götbrink, sagoberättare och biolog Stigen är 500 meter lång. Det tar ungefär en halvtimme att gå stigen och läsa hela sagan. kogstrollens stig - lättläst.indd :03:38
4 1. En röst i skogen Det var en fin dag i maj. Solen sken och fåglarna sjöng. Jag gick i skogen alldeles ensam. Vid stigen stod en gammal björk. Plötsligt hörde jag något som knackade. Ljudet kom från stammens baksida. Vad var det? Jag smög runt och tittade upp längs trädet. Där satt en fågel och hackade med näbben. Fågeln var grön på ryggen och röd på huvudet. Vad är det för en fågel? Då svarade någon: En gröngöling! Va? Jag ryckte till. Vem var det? Jag såg ingen. Men så hördes något: två dunsar och ett prassel. Vad var det? Jag fortsatte stigen fram. Gröngöling. Skogstrollens stig - lättläst.indd :03:39
5 2. Tryfflan Jag tittade in mellan träden. På marken låg grenar och rötter. En rot rörde på sig. Var det en orm? Nej, det var en svans, som satt på ett troll. Hej, jag heter Tryfflan, sa trollet. Vad heter du? Jag heter Maja, sa jag. Tryfflan letade efter sin lillebror Gnarp, som hade sprungit bort i skogen. Jag lovade att hjälpa henne att leta. Kom, så går vi och frågar mina vänner, sa Tryfflan. De kanske har sett honom. kogstrollens stig - lättläst.indd :03:39
6 3. Blåbärsblommor och dreglande bävrar Vi kom till en del av skogen där det var längre mellan träden. Här finns det blåbär, sa Tryfflan. Jag kan inte se några blåbär, svarade jag. Tryfflan förklarade: Nej, på våren finns det inga bär. Då finns det bara blommor blåbärsblommor. De ser ut som små rosa ballonger. Vi troll tycker inte om blåbärsblommor, de är alldeles för söta och fina. Vi tycker bättre om fula och äckliga saker: bävrar som dreglar och ugglor som kräks. Men Hombulus och Bombulus älskar blåbärsblommor, fortsatte Tryfflan. Vilka är de? frågade jag. Du ska få se, sa Tryfflan. Sedan började hon gå igen. kogstrollens stig - lättläst.indd :03:40
7 Blåbärsblomma. kogstrollens stig - lättläst.indd :03:40
8 4. Hombulus och Bombulus Tryfflan stannade till. Nu hör jag dem, ropade hon. Hombulus! Bombulus! Här är jag! Två humlor kom flygande och satte sig i Tryfflans hand. Kan de bitas? frågade jag. Nej, de har inga tänder, svarade Tryfflan. De har en snabel, som ett slags sugrör. Med snabeln dricker de nektar, saft som finns i blommor. Av nektarn kan de göra honung. Humlorna surrade i Tryfflans hand. De sa att de hade sett Gnarp springa förbi på morgonen. Han hade en orm i ena handen och en snuttefilt i den andra. Tryfflan fick bråttom: Vi måste skynda vidare! kogstrollens stig - lättläst.indd :03:41
9 5. Det luktar vätte! Tryfflan stannade vid ett dött träd. Det luktar vätte! sa hon. Hur luktar det? undrade jag. De luktar surt och vresigt, sa Tryfflan. Och den här vätten luktar väldigt surt och väldigt vresigt. Då hördes en gnällig och arg röst inne i skogen. Vi går dit, sa Tryfflan. Vättar bits inte, men de är ofta på dåligt humör. Vi gick vidare mot den arga rösten. kogstrollens stig - lättläst.indd :03:41
10 6. Vätten Karg-Glade Bakom en trädrot stod vätten, som hette Karg-Glade. Han var arg och skrek: Bärfisar och asbaggar! Dödgrävare och larvmördare! Någon har tagit min käpp! Tryfflan tröstade honom och lovade att leta efter käppen. Vem tror du hade tagit vättens käpp? Skogstrollens stig - lättläst.indd 10 Bärfisar och asbaggar, dödgrävare och larvmördare, skrek vätten. Det är djur som finns på riktigt och som ser ut så här: Larvmördare :03:42
11 . Dödgrävare. Bärfis. Skogstrollens stig - lättläst.indd 11 Asbagge :03:44
12 7. Mossor, lavar och en överraskning Vi kom fram till några stora stenar. Tryfflan luktade och tittade noga på stenarna. Vad gör du? frågade jag. Jag letar spår, sa Tryfflan. Men jag hittar bara mossor och lavar. Tryfflan visade många olika mossor och lavar: Titta! Den där laven heter bägarlav och ser ut som små skålar. Ur dem kan älvornas bebisar dricka vatten. Där uppe i trädet hänger skägglav, som mamma stoppar i min näsa när jag har näsblod. Skägglav hjälper sår att läka, och så ser det roligt ut! Plötsligt hittade hon ett fotspår: Gnarps fotspår! Kom, vi följer efter, sa Tryfflan. Titta efter fler fotspår! kogstrollens stig - lättläst.indd :03:45
13 Skägglav. Kvastmossa. Bägarlav. Näverlav. Raggmossa. Skogstrollens stig - lättläst.indd :03:52
14 8. Grodor, paddor och trollkärlek Tryfflan pekade ut mot myren. Titta, en trana! Den letar nog mat. Tranor gillar att äta grodor. Där är en groda, sa jag och pekade ner i diket. Nej, sa Tryfflan. Det där är en padda, för den är tjock och kryper fram. Grodor är smalare och kan hoppa. En groda kan man ha i munnen. Men inte en padda, för de är giftiga, sa Tryfflan. Men man vill väl inte ha en groda i munnen? frågade jag förvånat. Jo, om man är kär i någon kan man stoppa en groda i munnen, sa Tryfflan glatt. Sedan går man till den man är kär i och öppnar munnen. Då hoppar grodan ut. Det blir en rolig överraskning! Så gör vi troll när vi är kära, förklarade hon. kogstrollens stig - lättläst.indd :03:52
15 Padda (till vänster) och grodor (till höger). Skogstrollens stig - lättläst.indd :03:55
16 Trana. Skogstrollens stig - lättläst.indd :03:58
17 9. Fågeltornet Vi kom fram till ett torn. Här kan man titta på fåglar, sa Tryfflan. Ibland dansar älvorna på myren och då kan man kasta kottar på dem. Vi gick upp i tornet och såg ut över myren. Där låg en stor krona av guld. Det är Myrmarksmorans krona, sa Tryfflan. Hon är myrens drottning och skyddar myrarna och skogarna. Tryfflan blev orolig. Tänk om Gnarp har gjort något bus! Då kanske Myrmarksmoran blir arg. Kom, vi måste fortsätta leta. kogstrollens stig - lättläst.indd :03:58
18 Skogssork. kogstrollens stig - lättläst.indd :03:58
19 10. Ett djur med pepparkornsögon Tryfflan stannade och lyssnade. Hon letade bland trädens rötter. Kom och titta! sa hon. Jag tittade ner i blåbärsriset. Är det en råtta? frågade jag. Nej, sa Tryfflan. Det är en skogssork. Tryfflan matade sorken med frön och bär. Hur gammal kan en skogssork bli? frågade jag. Bara ett eller två år, sa Tryfflan. Vi troll kan bli flera hundra år. Jag är 134 år. Men Gnarp är bara 42 år, så han är nästan en bebis. Därför måste vi hitta honom snart. kogstrollens stig - lättläst.indd :03:59
20 11. Dimmans väsen Vi kom ut till den stora myren. Någon sa hallå uppifrån ett träd. Vi tittade upp och såg att det satt älvor i trädet. En älva, som hette Guldskimra Morgonljus, berättade för oss att en trollbebis hade stuckit in en käpp i älvornas bo. Sedan försökte han fånga älvorna med sin filt. Älvorna flydde hit och nu vågade de inte gå hem igen. Vi kan hjälpa er, sa Tryfflan. Visa oss var ni bor. Men älvorna litade inte på troll. Ni måste först lova att skydda oss. Lova vid Myrmarksmorans krona. Vi lovar, sa Tryfflan. kogstrollens stig - lättläst.indd :03:59
21 kogstrollens stig - lättläst.indd :03:59
22 12. Myrmarksmorans krona Vi gick fram till den stora guldkronan. Tryfflan viskade: Myrmarksmoran vaktar myrarna och skogarna. Alla troll och andra väsen har svurit en ed och lovat att hjälpa till. Kom och lägg din hand på kronan! När jag lade min hand på kronan kände jag något konstigt en uråldrig kraft. Det är naturens kraft, sa Tryfflan. Sjöarnas och myrarnas och skogens kraft. Vi svor Myrmarksmorans ed tillsammans: Jag lovar att skydda skogar och myrar, sjöar och bäckar, de som ger oss allt, men som inte har någon egen röst. kogstrollens stig - lättläst.indd :03:59
23 HELBILD Store Mosse kogstrollens stig - lättläst.indd :04:00
24 13. En glupsk bekantskap Vi följde efter älvorna. Plötsligt stannade Tryfflan. Titta här, sa hon. Hon hade en fjäril i handen. Så vacker! sa jag. Hur blev den så fin? Föds dom sådana? Nej, jag ska förklara, sa Tryfflan. Mamma fjäril lägger ägg. Ur varje ägg kommer det en larv, som är mycket hungrig. Den äter och äter, och växer och växer. Tryfflan visade med händerna: Den äter tills den blir så stor att skinnet spricker. Men innanför skinnet finns ett nytt skinn, som är större. Larven äter ännu mer och skinnet spricker igen. Om och om igen. Till slut är larven mätt. Då stelnar skinnet till ett skal runt larven, en puppa. I puppan blir larven till kletig soppa och sedan bildas en fjäril, med vingar och allt. Efter en tid kläcks puppan och en färdig fjäril kryper ut. Så gör fjärilar, sa Tryfflan. kogstrollens stig - lättläst.indd :04:00
25 Makaonfjärilslarv på kärrsilja. Skogstrollens stig - lättläst.indd :04:02
26 14. Älvornas glänta och snuttefilten Vi kom fram till älvornas glänta. Gnarps snuttefilt låg på marken. Älvorna tyckte att den luktade illa och hängde upp den i ett träd. En röd fågel kom flygande och landade på Tryfflans axel. Det var en domherre. Den hade sett Gnarp sova i mossan och sedan gå iväg. Fågeln gav oss ett tips: När fåglarna är många, men ledtrådarna få, låt gärdsmygen peka ut vilken väg ni ska gå. Vad tror du det betyder? Tryfflan ville att älvorna skulle ta ner Gnarps filt från trädet, men det ville inte älvorna. Då blev Tryfflan lite sur. Vi sa hej då till Guldskimra Morgonljus. Fast Tryfflan kallade henne för Fulskimra Morgonfis... kogstrollens stig - lättläst.indd :04:02
27 Domherre. kogstrollens stig - lättläst.indd :04:03
28 15. Låt gärdsmygen peka, den väg ni ska gå Vi hörde fågelsång och såg många fåglar som satt i träden. Vi mindes ramsan: När fåglarna är många, men ledtrådarna få, låt gärdsmygen peka ut vilken väg ni ska gå. Hur ser gärdsmygen ut? frågade jag. Den är brun på ryggen och ljus på magen, sa Tryfflan. Den brukar sitta nära marken. Vi letade. Jag såg talgoxar och blåmesar. Och plötsligt såg jag den gärdsmygen! Vi tittade på gärdsmygens näbb. Den pekade på något som hängde i ett träd. Kan ni gissa vad? Kan du hitta alla tio fåglarna? Kan du se vilken som är gärdsmygen? Kan du se vad den pekar på? kogstrollens stig - lättläst.indd :04:03
29 Nötväcka. Talgoxe. Svartvit flugsnappare. Blåmes. Gärdsmyg. Bofink. Stjärtmes. Rödhake. Koltrast. Sidensvans. Skogstrollens stig - lättläst.indd :04:07
30 16. Gnarp blir återfunnen I trädet hängde en liten käpp vättens käpp. Tryfflan hoppade upp på en rotvälta för att försöka nå den. Då fick hon se något. Hon viskade till mig: Kom och titta! Jag tittade bakom rotvältan. Där låg en trollunge och sov. Vi hade hittat Gnarp! Skogstrollens stig - lättläst.indd :04:08
31 17. Ett lyckligt slut Tryfflan kramade Gnarp. De var så glada och lyckliga. Vi gick till vätten Karg-Glade och lämnade tillbaka hans käpp. Sedan hade trollen fest och dansade hela natten. När jag gick hem i gryningen såg jag skägglavar i träden. På myren dansade älvorna och på stigen sprang skogssorkar. Det fanns mer liv i skogen än vad jag någonsin kunnat tro. Och det gjorde mig så lycklig. kogstrollens stig - lättläst.indd :04:08
32 kogstrollens stig - lättläst.indd :04:09
Skogstrollens stig STORE MOSSE NATIONALPARK
Skogstrollens stig STORE MOSSE NATIONALPARK Folder - Skogstrollens stig.indd 1 2017-06-29 10:05:10 Foto: Camilla Zilo (framsida, kap 16), Kenneth Johansson (kap 1), CanstockPhoto (kap 3 & 6), Eva Götbrink
MED ÖPPNA ÖGON. Text och musik och arrangemang: Gerd och Alf Strandberg
Text och musik och arrangemang: Gerd och Alf Strandberg Textbladet får skrivas ut och kopieras Talgoxen Hallå, hallå, hallå vad är det som står på? Nu kommer våren snart, helt underbart så klart! En talgoxe
Skogstrollens stig. Hej! Här finner du exempel på sagoskyltar framtagna för
Skogstrollens stig Hej! Här finner du exempel på sagoskyltar framtagna för Skogstrollens stig. Exemplen är utvalda för att ge en representativ bild av sagotexten och utgör alltså inte en hel sammanhängande
Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Felicia och är tio år. Jag bor på en gård i södra Sverige och jag har ett syskon som heter Anna. Hon är ett år äldre än mig. Jag har även en bror som är ett år, han
Nell 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Jag vaknade på morgonen. Fåglarna kvittrade och solen lyste. Jag gick ut ur den trasiga fula dörren. Idag var det en vacker dag på gården. Jag satte mig på gräset vid min syster.
En dag så gick vi runt på skolan och pratade. Då så såg vi en konstig dörr. Den var vit och hade en svart ruta och den luktade inte gott.
Hej! Hej! Jag heter Peter och jag är tio år. Jag går på Tallbergskolan. Det finns många snälla på våran skola, men våran vaktmästare är jag väldigt rädd för. Han ser sur ut. Jag har en bästis som heter
Katten Bus. B Mus C Bus A B C A B C. A i en vas B på ett bord C på ett fat. Vad heter katten? Lus. Vad vill Bus? sova leka äta. Vad ser du på bordet?
1 Katten us 1 Vad heter katten? Lus Mus us 2 Vad vill us? sova leka äta 3 Vad ser du på bordet? en duk en vas en bok 4 Var är us? i en vas på ett bord på ett fat Kopiering tillåten Författarna och Gleerups
Våra gemensamt skrivna sagor
Våra gemensamt skrivna sagor inspirerade av naturfoton fröken tagit i augusti på uppstartsdagarnas it-utvecklingspass och vårt arbete kring boken Se upp för krokodilen, mossor och lavar, troll, drakar
Mamma Mu gungar. Det var en varm dag på sommaren. Solen sken, fåglarna kvittrade och flugorna surrade. Alla korna gick och betade i hagen.
1 Mamma Mu gungar Det var en varm dag på sommaren. Solen sken, fåglarna kvittrade och flugorna surrade. Alla korna gick och betade i hagen. Utom Mamma Mu. Mamma Mu smög iväg och hoppade över staketet.
SORIA MORIA SLOTT Askeladdens äventyr. Theodor Kittelsen
SORIA MORIA SLOTT Askeladdens äventyr Theodor Kittelsen 1/8 En dag när Askeladden höll på att sprida ut askhögen som hade samlats i eldstaden rullade glödande kol fram och bildade ett slott som skimrade
SAGAN Om RÄVEN. Av Freja Fortier
SAGAN Om RÄVEN Av Freja Fortier Kap 1 Ungarna Det var en gång en rävmamma som var ganska ensam men som tur att hon skulle få ungar. Hon bodde ute i skogen i sitt lilla gryt. Det var en mycket vacker skog
Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert
Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är
Hemliga Clowndocka Yara Alsayed
Hemliga Clowndocka Yara Alsayed - Olivia vakna! Du kommer för sent till skolan, ropade mamma. - Ja jag kommer. Olivia tog på sig sina kläder och åt frukosten snabbt. När hon var klar med allt och står
MONSTRET. Av: Stina Boström
MONSTRET Av: Stina Boström Kapitel 1 ljudet - Hörde du ljudet? Frågade Lea. - Nej, vadå? Frågade Wilma. - Det lät som någon ropade, sa Lea. - Vad ni är barnsliga... Hånskrattade Anna. - Lägg av, det är
Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra
Huset på gränsen Roller Linda Hanna Petra Dinkanish Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra Scen 1 Linda, Hanna och Petra kommer in och plockar svamp som dom lägger i sina korgar - Kolla! Minst
Kapitel 2 Övernattning
Kapitel 1 Sommarlov Det var den tolfte juni, jag hade precis fått sommarlov och firade det med en glass med mina två bästa kompisar, Maj och Isabell. Efter glassen satt vi och pratade på en bänk i parken.
Kyss aldrig en groda ROLLER MAMMA JULIA FAMILJEN PÅ SLOTTET PAPPA MAMMA FINA FAMILJEN I STUGAN PAPPA MAMMA MARIA GILLION GRODJÄGARNA
Kyss aldrig en groda En liten bredvidberättelse om jakten på en groda att kyssa till prins ROLLER FAMILJEN PÅ SLOTTET FAMILJEN I STUGAN GRODJÄGARNA DOM ONDA MAKTERNA TROLLKARLEN BORROR (GRODAN / HÄSTEN)
Kapitel 2 Kapitel 3 Brevet Nyckleln
Den magiska dörren Kapitel 1 Hej Hej! Jag heter Conelia. Min skola heter Kyrkmon. Jag är 9 år. Jag har blont hår. Jag gillar att spela bandy och att rita. Min bästa vän är Wilda. Jag är mycket rädd för
Pluggvar familjens bästa vän!
Pluggvar familjens bästa vän! Välkommen till min skog och Pluggvars vänner! Historien om Pluggvar och det perfekta kastet Långt inne i den djupa skogen bor en lustig figur vars namn är Pluggvar. Pluggvar
Leo och Tigi på äventyr. En berättelse författad av 3B i december 2014
Leo och Tigi på äventyr En berättelse författad av 3B i december 2014 1. Grottan Det var en gång en Tiger och en Leopard. Tigern heter Tigi. Tigi är brun. Leoparden heter Leo. Leo är fläckig. - Oj vad
Den kidnappade hunden
Den kidnappade hunden Lisa, Milly och Kajsa gick ner på stan med Lisas hund Blixten. Blixten var det finaste och bästa Lisa ägde och visste om. När de var på stan gick de in i en klädaffär för att kolla
Denna bok är tillägnad till mina bröder Sindre och Filip
Kapitel: 1 hej! Sid: 5 Kapitel: 2 brevet Sid: 6 Denna bok är tillägnad till mina bröder Sindre och Filip Kapitel: 3 nycklarna Sid: 7 Kapitel: 4 en annan värld Sid: 9 Kapitel: 5 en annorlunda vän Sid: 10
1 En olycka kommer sa " llan ensam
1 En olycka kommer sa " llan ensam Ewa Christina Johansson Illustrationer Johan Egerkrans Axel! Där är du ju! Axels hjärta hoppade till i bröstet. Fast på ett bra sätt. Det var ju söta Rut som ropade på
Simon K 5B Ht-15 DRAKEN. Av Simon Kraffke
DRAKEN Av Simon Kraffke 1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Erik och jag är 7 år och jag bor på en gård och den gården heter Hemlighetensgård bara för att vad som helst kan hända här. Och den gården ligger
kunglig sago nytt fabler kon! sagor folksagor
kunglig sago nytt kon! sagor fabler folksagor Folksagor En folksaga är en saga som man har berättat i århundraden. Den har gått i muntligt tradition fram tills för ca 100 år sedan, då man började skriva
Författare: Helena Karlsson
Läsnyckel Lea, vilse! Författare: Helena Karlsson Lea, vilse! är en ungdomsbok som är skriven på Hegas nivå två. Den riktar sig till dig som vill ha en spännande berättelse, skriven med ett tydligt språk,
ELFTE K A P I T L E T OM VAD SOM H A N D E UTE I S K O G E N MEDAN B R U M M E L M A N SATT I N S T A N G D I VISTHUSBODEN
ELFTE K A P I T L E T OM VAD SOM H A N D E UTE I S K O G E N MEDAN B R U M M E L M A N SATT I N S T A N G D I VISTHUSBODEN olycklig: - Oj oj oj, var bar min egen lilla snalla bjornpojke tagit vagen, sa
Ellen Andersson Lindell Den magiska dörren 2017
Ellen Andersson Lindell Den magiska dörren 2017 Kapitel 1 Hej! Jag heter Bella och jag är 8 år och jag går på Lyxskolan. Jag har en bästa vän som heter alexsandra. Hon är jätte snäll vi brukar gunga tillsammans.
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp Det var en gång en liten flicka som var så söt och rar att alla människor tyckte om henne. Den som älskade henne allra mest var hennes gamla mormor. Alltid när hon kom
Den magiska dörren. Av: Daniela Marjasin.
Den magiska dörren. Av: Daniela Marjasin. Hej! Hej! Jag heter Lisa och jag är 11 år. Jag går på Valnötsskolan i Malmö. Min bästa kompis heter Vera. Hon är den bästa kompis man kan ha. Hon är så snäll och
Annie & Pernilla. Made by: Hossai Jeddi
Ön Annie & Pernilla Made by: Hossai Jeddi Kapitel 1 Alla passagerare har kommit ombord nu. Jag är väldigt spänd över att åka flygplan med folk för första gången. Allting går som planerat, men det börjar
Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida.
Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida. Min bästa kompis heter Frida. Frida och jag brukar leka ridlektion
Kapitel 1. Kattungen. "Nu går jag till skolan!" sa jag. "Hej då! " "Hej då Bella!". När jag gick ut såg jag en snöflinga, jag tog den med min vante.
Guldskatten Kapitel 1 Kattungen Klockan var halv 7 på morgonen. Idag var det 12/1. Jag skulle flytta. Fast egentligen ville jag inte flytta. Väckarklockan ringde, och jag gick upp ur sängen och tog på
Den magiska. dörren skriven av. Diana och Leia.
Den magiska dörren skriven av Diana och Leia. Kapitel 1- Hej Hej jag heter Heidi. Jag är 8 år. Jag gillar hästar. Min favoritfärg är rosa. Mitt hår är blont. Jag har blåa ögon. Jag har en hund som heter
Jag är så nyfiken på den konstiga dörren. Jag frågar alla i min klass om de vet något om den konstiga dörren, men ingen vet något.
Kapitel 1 Hej Hej! Jag heter Julia. Min skola heter Kyrkmon. Jag är 8 år, jag tycker om att ha vänner. Min favoritfärg är turkos och svart.jag har många kompisar på min skola. Mina kompisar heter Albin,
Kung Midas (kort version)
Kung (kort version) Monica Vikström-Jokela Författarens kommentar Den gamla grekiska sagan om Kung finns i olika versioner, men själva berättelsen är ändå den samma: (i vissa versioner ) ger lov att önska
Linnéa M 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Jag heter Sara. Jag är 10 år gammal. Jag har en lillasyster. Hon är 3 år. Hon heter Linda. Jag har en mamma och pappa också. Vi är en fattig familj. Vi bor i ett litet hus på landet.
Rödluvan. Med bilder av Mati Lepp
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp Det var en gång en liten flicka som var så söt och rar att alla människor tyckte om henne. Den som älskade henne allra mest var hennes gamla mormor. Alltid när hon kom
Värdegrundsarbete
Värdegrundsarbete 2015-16. Kvarnens förskola. Avdelning Ugglan De nya barnen på Ugglan får träffa Miranda. Hon är en god sagofe som kommer till vår värld med hjälp av ett magiskt resepulver. För att få
Skitfiske på dig önskar. Fiskeresurs i Eda
Hej Här får du ett litet häfte med information om våra fyra vanligaste fiskar som finns i våra vatten. Här kan du få lite tips om var fiskarna tycker om att simma, hur de lever och varför det är bra att
Våra äventyr i Höga Landet
2019-05-10 Våra äventyr i Höga Landet Resa till Sävlingarnas by Tänk att vi bara har en nyckel kvar att hitta och bara en by kvar att resa till. Barnen funderar mycket på hur allt ska lösa sig. Som tur
Lille katt, lille katt, lille söte katta, vet du att, vet du att det blir mörkt om natta
Heja Bamse, starkast är vår Bamse. Men han tycker inte om att slåss! Dunderhonung, farmors dunderhonung, äter han för att bli stark förstås. Och kommer det en stöddig typ, och ger en liten svag ett nyp,
Tranbärets månadsbrev maj 2015
Tranbärets månadsbrev maj 2015 Maj månad försvann med en hiskelig fart och även om vi haft en del dagar med sol och värme, så har den ändå varit ganska kall. Vi får trösta oss med att vårblommorna har
Kap 1 hej. Hej jag heter William Peterson. Jag är 10 år gammal och jag är cool. Jag bor i Alafors och jag har 5 syskon. Jag går på MK- skolan.
Kap 1 hej Hej jag heter William Peterson. Jag är 10 år gammal och jag är cool. Jag bor i Alafors och jag har 5 syskon. Jag går på MK- skolan. Min bästa vän heter Emil, Emil gillar fotboll och innebandy.
POMPERIPOSSAS SÅNGHÄFTE HÄR KOMMER LITE AV VÅRA SÅNGER SOM VI SJUNGER PÅ SAMLINGEN OCH PÅ TEATERVERKSTADEN.
POMPERIPOSSAS SÅNGHÄFTE HÄR KOMMER LITE AV VÅRA SÅNGER SOM VI SJUNGER PÅ SAMLINGEN OCH PÅ TEATERVERKSTADEN. Nu spelar vi på trumman. Nu spelar.på trumman Han/hon spelar medan vi sjunger såhär God dag,
Flickan som blir ensam
Ön Flickan som blir ensam https://c1.staticflickr.com/ 9/8072/ 8429441527_a294b47d2c.jpg http://orig00.deviantart.net/01d6/f/ 2012/030/9/8/ wiz_khalifa_by_qurkiegrl-d4o2c7x.jpg Daniela Jehrlander Kapitel
ina är 9 år och går på Svettpärlan. Hennes bästa vän r Maja. Maja är också 9år och går också på vettpärlan. Hörde du ljudet? Vad menar du?
MONSTER Av Hannah ina är 9 år och går på Svettpärlan. Hennes bästa vän r Maja. Maja är också 9år och går också på vettpärlan. Hörde du ljudet? Vad menar du? Det är ju tyst. röken vände sig argt och stirrade
Kapitel 1 - Hörde ni ljudet? sa Felicia. - Nej det är ju bara massa bubbel och pys som hörs här, sa Jonathan. Felicia och Jonathan var bästisar och
MONSTRET AV: Freja Kapitel 1 - Hörde ni ljudet? sa Felicia. - Nej det är ju bara massa bubbel och pys som hörs här, sa Jonathan. Felicia och Jonathan var bästisar och gick på skolan Röda hornet. Felicia
Kapitel 1 - Hej Hej! Jag heter Lola. Och jag är 10 år och går på vinbärsskolan som ligger på Gotland. Jag går i skytte och fotboll. Jag älskar min bästa vän som heter Moa. Jag är rädd för våran mattant
Kungen i Sagoparken. av Monika Westin och barn i Sundsvall, illustrationer Cecilia Andersson
Kungen i Sagoparken av Monika Westin och barn i Sundsvall, illustrationer Cecilia Andersson Boken är ett resultat av ett samarbete mellan stadsbyggnadskontoret, kutur- och fritidsförvaltningen och Sundsvalls
Anna Siverbo 5B Ht-15
1 Drakägget Kapitel 1 Hej jag heter Maja jag är 9 år. Jag och min familj bor på en bondgård. När jag går ut från vårat hem så kommer jag till en marknad som heter Rikedall. Så min familj brukar gå dit
Dagboken Mini. Av Lillia
Dagboken Mini Av Lillia September 7 september Hej dagboken. Jag heter Lilia och jag är 12 år gammal. Jag har en egen orm som heter Lusen. Jag går i klass 5 och älskar att spela fotboll. Jag började skriva
Jojo 5B Ht-15. Draken
1 Draken Kapitel 1 drakägget - Jojo kan du gå ut och plocka lite ved till brasan frågade mamma - Okej jag kommer sa jag Å föresten jag heter Jojo och jag är 11 år jag bor i ett rike som kallas älvänka
19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar
19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar Rödluvan Det var en gång, en vacker solig dag, en liten flicka som hette Rödluvan. Hon lekte utomhus i sin trädgård. Hon kallades Rödluvan för hon hade en röd
Den kidnapade sångerskan. Anna, Camille och Axel
Den kidnapade sångerskan Anna, Camille och Axel kapitel 1 Här får ni träffa Fru Gurka Kapitel 2 Fru Gurka får ett bråt Hej, jag heter fru Gurka och är dektektiv på fritiden. Jag är på jobbet och sitter
RÄVEN TECKEN SOM STÖD FAKTA OM RÄVEN
VÅRA VILDA DJUR RÄVEN TECKEN SOM STÖD FAKTA OM RÄVEN Rävens ungar föds på våren. Det blir mellan 3-6 ungar och ibland ända upp till 12 ungar i grytet. Rävar bor i skogen i ett hål i marken som kallas gryt.
Nästa vecka: Fredag: Gymnastik! Kom ihåg ombyteskläder, skor, handduk, tvål och egen hårborste om man vill ha det.
Veckobrev v. 3 Hej! Äntligen är vi tillbaka i vardagen och rutinerna igen. Nog för att det kan vara väldigt skönt med lite ledigt och göra det som faller en in, så är det ändå skönt när det väl är dags
Ormar. Malmö Naturskola
Ormar Ormarna är kräldjur och alltså släktingar till dinosaurierna som levde på jorden förr. Andra kräldjurssläktingar är ödlor, sköldpaddor och krokodiler. De är växelvarma liksom till exempel grodor
Kapitel 1 Kapitel 2 Hej Brevet
Den magiska dörren Kapitel 1 Hej Hej! Jag heter Jonatann. Jag är åtta år. Jag går på Kyrkmons skola. Jag gillar dinosaurier, att läsa och att spela på plattan.jag tycker om min mamma. Jag är rädd för rektorn
Insekternas värld Jorden i fara, del 1. KG Johansson
Insekternas värld Jorden i fara, del 1 KG Johansson SMAKPROV Publicerad av Molnfritt Förlag Copyright 2014 Molnfritt Förlag Den fulla boken har ISBN 978-91-87317-31-6 Boken kan laddas ned från nätbutiker
Räkna med Rutiga Familjen
Räkna med Rutiga Familjen Ett grafiskt mattespel som behandlar de fyra räknesätten med positiva och negativa tal. Utan siffror och symboler. Med lärande agenter. Saga Http://rutigafamiljen.se 2008-11-06
Författare: Svea Assarsson. Rymdresan. PS: Läs inte boken på kvällen.
Författare: Svea Assarsson Rymdresan PS: Läs inte boken på kvällen. Kapitel 1 Huvudpersonen Jag heter Frooogi. Jag är 2 år. Jag har 2 stora ögon. Ett grönt öga och ett rött. Jag är hel grön med några svarta
Den Magiska Dörren Av Hugo Flink & Milly Herkestam
Den Magiska Dörren Av Hugo Flink & Milly Herkestam Kapitel 1 Hej Hej jag heter Vilma och jag är 9 år.jag går på Lindbergs skolan. Min bästa vän heter Max. Mitt hår är ljusbrunt med lila slingor. Min tröja
Spöket i Sala Silvergruva
Spöket i Sala Silvergruva Hej! Jag har hört att du jobbar som smådeckare och jag skulle behöva hjälp av dig. Det är bäst att du får höra vad jag behöver hjälp med. I Sala finns Sala Silvergruva, den har
Musiklek med Susanne Lind, texter och ackord
Musiklek med Susanne Lind, texter och ackord Välkomna F Gm 7 F Välkomna till Musiklek, idag ska vi ha det bra F Gm 7 F Vi ska sjunga och dansa och fira att alla kan va m Gm 7 F Gm 7 F Här här här, du är
Kapitel 1 Jag sitter på min plats och tänker att nu ska jag åka till Los Angeles, vad spännande. Kvinnan som sitter bredvid mig börja pratar med mig.
Av: Minhua Wu Ön Kapitel 1 Jag sitter på min plats och tänker att nu ska jag åka till Los Angeles, vad spännande. Kvinnan som sitter bredvid mig börja pratar med mig. Vi pratar med varandra, efter en lång
Kraaam. Publicerat med tillstånd Kartkatastrofen Text Ingelin Angeborn Rabén & Sjögren 2009. Kartkatastrofen.indd 9 09-02-09 20.48.
Kraaam Viktor, Vilma och jag, Viking, har bildat en hemlig klubb. Den heter AB Klant & Kompani. Det är jag som är Klant och Viktor och Vilma som är Kompani. Vi har lånat namnet från min pappas målarfirma.
Författare: Thea kjellström och Julia Ahola
Författare: Thea kjellström och Julia Ahola Klass 5a har bestämt att fredag den 13 då ska dom sova över på skolan. Alla är hemma och packar och dom ska mötas vid Rimini klockan 5. Nu går dom in i skolan
SBR - 2009 Lotta Fabricius Preben Kristiansen
1 Honungsbin bor här i Sverige oftast i bikupor, som är deras hus. Husen kan se lite olika ut. Bina vet precis i vilket hus de bor. Hur kan de hitta rätt? 2 Hur många bin kan det bo i en bikupa under sommaren?
KLASS 1B ANDRA BARN I SKOLAN ALEX OLLE VICKE FRANK IDA LOVA SIRI EDVIN VUXNA I SKOLAN REKTOR JOHN PETER MELKER ALICE OSCAR SIV MAJA LINUS ELIN
KLASS 1B FRANK VICKE ANDRA BARN I SKOLAN ALEX OLLE LOVA SIRI EDVIN VUXNA I SKOLAN IDA MELKER ALICE OSCAR PETER REKTOR JOHN MAJA LINUS ELIN SKOLSYSTER ROBERT/IDROTT SIV Läs också : SPÖKET i skolan STARKAST
När vi kom dit nästa dag såg vi ett BREV. Jag ropade till Alice: -Titta, ett BREV. Jag tog upp brevet och där stog DET:
ANGELINA SJÖBERG Kapitel 1 I SKOLAN Hej! Jag heter Lina och jag är 10 år och jag går på Nivirena skolan. Min bästa kompis heter Alice. Jag har långt brunt hår och jag är 1,37 meter hög. Jag är rädd för
SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren.
SJÖODJURET Klockan var 10 på förmiddagen en solig dag. Det var en pojke som letade efter stenar på stranden medan mamma solade. Stranden var tom. Vinden kom mot ansiktet. Det var skönt. Pojken hette Jack.
Lill-Skansens djur. (Så fort alla djuren fotats fyller vi på) www.skansen.se
Lill-Skansens djur. Här presenterar vi de djur som finns inne på Lill- Skansen. För att besöket ska bli så bra som möjligt är det bra om du lär dig känna igen så många djur som möjligt. Foton: Anders Bouvin
Noa går på taket. Han leker att han flyger. En takpanna lossnar. Noa ramlar. Hjälp! ropar Noa. ISBN 978-91-86651-97-8. HEGAS www.hegas.
Frågor Noa på taket av Noa går på taket. Han leker att han flyger. En takpanna lossnar. Noa ramlar. Hjälp! ropar Noa. NOA PÅ TAKET på taket ISBN 978-91-86651-97-8 www.hegas.se noa_paa_taket_oms.indd 1
Frågor. Noa gör upp eld. av Kirsten Ahlburg. 1. Varför gör Noa upp eld? 2. Vad händer när Noa häller bensin på veden? 3. Varför hämtar Noa vatten?
Frågor Noa gör upp eld av gör upp eld 1. Varför gör Noa upp eld? 2. Vad händer när Noa häller bensin på veden? 3. Varför hämtar Noa vatten? 4. Vem hör när Noa ropar Hjälp!? 5. Vem släcker elden? FRÅGOR
Författare Tilde Brännström Den magiska dörren
Författare Tilde Brännström Den magiska dörren Kapitel 1 Skolan Hej! Jag heter Sandra och är 10 år. Jag går på Nivirena skolan. Det är en riktigt stor skola där det går många barn. Skolan är vit. Min kompis
Kap. 1 Ljudet. - Sluta tjuvlyssna, Tommy! Just då blängde Ulf på Mimmi. Han sa åt Mimmi att inta skrika så åt sin snälla klasskompis Tommy.
Av: Signe Sundequist CC BY NC ND 2014 Kap. 1 Ljudet Mimmi satt i klassrummet och lyssnade på sin stränga magister Ulf. Det var en tråkig lektion. Då hörde Mimmi ett ljud som lät "pa pa pa". Mimmi viskade
Berättelsen om Molly Victoria von Bubbelgum
Berättelsen om Molly Victoria von Bubbelgum Stella Lindbäck Molly Victoria von Bubbelgum vaknade av att det lät som att ett fönster krossades. Hon vågade inte gå ner och kolla. Men hon sprang ner för trappan
Till min älskade Siri
Till min älskade Siri Guldringen Luften var sval och klar. Solen hade stigit upp och värmde där den kom åt. I det stora trädet, utanför balkongen där de åt sin frukost, vajade bladen i den lätta brisen.
Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.
En ko i garderoben j! är jag här igen, Malin från Rukubacka. Det har hänt He Det en hel del sedan sist och isynnerhet den här sommaren då vi lärde känna en pianotant. Ingenting av det här skulle ha hänt
Text: Annika Luther Bild: Bettina Björnberg-Aminoff
Skogsankan Text: Annika Luther Bild: Bettina Björnberg-Aminoff Med den här sagoboken vill vi berätta för barn hur man av stora träd gör bräder som sedan används för att tillverka en träleksak, Skogsankan.
Ny tidning i Adelöv! Här kommer nummer 2 av ADELÖVSBLADET. Vi kommer fortfarande att jobba med: 1. Intervjuer. 2. Reportage. 3. Korta notiser om allt
Nr. 2 ADELÖVSBLADET vecka 8-9 2011 Ny tidning i Adelöv! Här kommer nummer 2 av ADELÖVSBLADET Vi kommer fortfarande att jobba med: 1. Intervjuer 2. Reportage 3. Korta notiser om allt 4. Roliga historier,
KOPPLINGAR TILL LÄROPLANEN
TALLENS TALANGER DEN HÄR ÖVNINGEN RIKTAR SIG TILL ÅK 4-6. MED TALLENS TALANGER FÅR ELEVERNA UTFORSKA TALLEN OCH DESS INVÅNARE. VI UNDERSÖKER TALLEN SOM ETT EKOSYSTEM OCH FUNDERAR ÖVER NÄRINGSVÄVAR, POLLINERING
VERKAVIKENS SAMFÄLLIGHETSFÖRENING. Valborgsångtexter LÄNGTAN TILL LANDET
1(7) LÄNGTAN TILL LANDET Vintern rasat ut bland våra fjällar, drivans blommor smälta ner och dö. Himlen ler i vårens ljusa kvällar, solen kysser liv i skog och sjö. Snart är sommarn här. I purpurvågor,
MOSSTROLLENS ÄVENTYR
MOSSTROLLENS ÄVENTYR Mosstrollet Molla och hennes familj ger sig ut på en spännande färd för att hälsa på sina släktingar parktrollen. Spelet utgår ifrån: Gullåkra mosse Spelet är skapat tillsammans med
Så gör djur - tre avsnitt
Så gör djur - tre avsnitt Filmhandledning Handledningen innehåller tre separata handledningar med två sidor med övningsuppgifter av olika svårighetsgrad och en sida med lärarhandledning och facit till
En bisaga i tre kapitel. Dagen då du pratade med klöverhumlan
En bisaga i tre kapitel Dagen då du pratade med klöverhumlan En bisaga i tre kapitel Dagen då du pratade med klöverhumlan Minns du hur det var när du var så liten att du inte kunde prata än? Kanske minns
Kapitel 1 hej. Det finns en dörr i skolan som jag undrar över. Den är i mitt klassrum och fröken säger att dörren aldrig har öppnats.
Kapitel 1 hej Jag heter Eric Knutson och är 9 år. Jag har ljust hår och jag är ganska kort jag gillar att spela fotboll och innebandy. Min mamma heter Karin och hon har också har just hår. Min pappa heter
Gjord av Kapitel 1 - Hej! Sid: 4-5
Gjord av Kapitel 1 - Hej! Sid: 4-5 Kapitel 2 - Brevet 6-7 Kapitel 3 - Nycklarna 8-9 Kapitel 4 - En annan värld 10-11 Albin Kapitel 5 - En annorlunda vän 12-13 Kapitel 6 - Mitt uppdrag 14-15 Kapitel 7 -
Växtattack LÄSFÖRSTÅELSE. Elevmaterial MÅRTEN MELIN SIDAN 1. Namn: Farlig växt. Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.
MÅRTEN MELIN SIDAN 1 Elevmaterial Namn: LÄSFÖRSTÅELSE Farlig växt 1. Vad handlade filmen om som Livia såg? 2. Vem är Fatima? 3. Vad är Botaniska trädgården? 4. Hur lång tid tog det att gå till Botaniska
Under ett rött paraply
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA FRENSBORG ORD skäller (s 5, rad 3) här: ljud som hund gör kopplet (s 6, rad 7) ett snöre som sätts runt hundens hals då man går på promenad koltrast (s 6, rad 12) en liten,
Våra äventyr i Höga Landet
2018-11-21 Våra äventyr i Höga Landet Första resan till Näslingarnas by Barnen på Ugglan väntar nu på nästa resekort från Miranda. Vart ska vi resa nästa gång tro? Snart får vi veta, det blir till Näslingarnas
sid.1 RÖDLUVAN OCH VARGEN Av Daniel Wallentin och Janne Widmark Film i Dalarna Version 3 Kaserngården 13 2008-02-28 791 40 FALUN 023-262 82
sid.1 OCH Av Daniel Wallentin och Janne Widmark Film i Dalarna Version 3 Kaserngården 13 2008-02-28 791 40 FALUN 023-262 82 sid.2 EXT. I SKOGEN/ÅN DAG SCEN 1 (10 år) - en söt liten flicka med en röd luva
Den magiska dörren. Wilma Fahlgren
Den magiska dörren Wilma Fahlgren KAPITEL 1 Jag heter Ebba och jag är 9år. Jag gillar att spela innebandy och handboll. Jag har 2 syskon som heter Erik och Alva, min mamma heter Karin och min pappa heter
Den Magiska dörren av Tilde och Saga Illustrationer av Tilde
Den Magiska dörren av Tilde och Saga Illustrationer av Tilde Kapitel 1 Dörren Hej jag heter Carli och jag är 9 år. Min skola heter Nyckelpigan. Min kompis tycker jag om, hon heter Marie. Vi är rädda för
Så här gör du för att skriva ut och sortera sidorna i sagan:
Så här gör du för att skriva ut och sortera sidorna i sagan: Steg 1. Skriv ut berättelsen på A4 ark. Om du har en skrivare som skriver ut dubbelsidigt, tänk på att inte skriva ut den här sidan, dvs skriv
Sånglösa Struket Här är all text som strukits mellan 10 november och 10 december.
Struket 2012-12-16 23.42 Struket! Här är all text som strukits mellan 10 november och 10 december. Hallå! Var är du? Du måste lyssna?, var är du? Du kan inte bara försvinna sådär! Du går med din hund.
Den hemliga dörren...
Kapitel 1... Den hemliga dörren... Hej jag heter Adam jag är 11 år gammal. jag har rött hår och blåa ögon och jag är 1och en halv meter lång jag har alltid blåa kläder på mig. Jag spelar fotboll det är
DEN MAGISKA STENEN OM HUR JORDEN SKAPADES
DEN MAGISKA STENEN OM HUR JORDEN SKAPADES Den magiska stenen En gång för länge, länge, länge sedan var det 5 gudar Ty, Wesp, Plopp Sod och Vespan. Vespan och wesp var tvillingar lika så var Ty och Plopp.
Bokstavskedjor Ordkedjor Meningskedjor
-2 Bokstavskedjor Ordkedjor Meningskedjor Detta exemplar är framställt för Vittra Utbildning AB under licens från Hogrefe Psykologiförlaget AB. Licensen avser användning inom Vittra Utbildning AB:s pedagogiska