Hitta ditt nya arbete genom oss Lättläst
Anmäl att du söker jobb När du anmäler dig till Arbetsförmedlingen för att söka jobb kallas det för att du skriver in dig på Arbetsförmedlingen. Du kan få service från Arbetsförmedlingen. Du kan få rätt till stöd från andra myndigheter, till exempel Försäkringskassan. Om du har avgångsvederlag från ditt gamla arbete kan det också vara viktigt att du är inskriven på Arbetsförmedlingen. Det är bra att skriva in sig på Arbetsförmedlingen även om du inte söker pengar från a-kassan. Så här gör du för att bli inskriven Du blir inskriven på Arbetsförmedlingen. samma dag som du kommer hit, anmäler att du är arbetslös och börjar söka arbete. Du kan bara söka a-kassa om du är inskriven på Arbetsförmedlingen. När du kommer till oss för att skriva in dig ska du ha med dig legitimation. Du ska också ha med dig betyg och intyg som visar var du har arbetat och vad du har studerat.
Därför är det viktigt att vara inskriven Du som är medlem i en a-kassa måste vara inskriven på Arbetsförmedlingen och visa oss att du söker jobb. Annars kan du inte få a-kassa. Det är också viktigt att du ger oss all information om vad du kan arbeta med. Du ska visa oss alla betyg och intyg som visar vad du kan arbeta med. Passar dina kunskaper för ett ledigt jobb så talar vi om för dig att du kan söka det jobbet. Du ska ha en handlingsplan Du skriver en plan tillsammans med oss på Arbetsförmedlingen. I planen skriver vi tillsammans vad du ska göra för att hitta jobb och vilket stöd du ska få från oss på Arbetsförmedlingen.
Vi skyddar det du talar om för oss När du är inskriven på Arbetsförmedlingen skriver vi in ditt namn och ditt personnummer i ett datasystem. Vi på Arbetsförmedlingen får inte ge den informationen till någon annan. Det står i lagen. Men Arbetsförmedlingen måste ge en del information till andra myndigheter, som till exempel Försäkringskassan. En del information om dig skriver vi bara in om du säger ja till det, till exempel om du har nedsatt arbetsförmåga. Du kan alltid få läsa den information om dig som vi har. Vi tar bort all information om dig tre år efter att du har slutat söka jobb hos oss.
Att söka a-kassa Du som arbetar i Sverige kan vara med i a-kassan. Då kan du söka pengar från a-kassan om du blir arbetslös. Du måste vara inskriven på Arbetsförmedlingen för att söka a-kassa. A-kassan har också andra regler för att du ska få pengar. Därför är det viktigt att du vet vilka de reglerna är, så att du kan söka alla pengar som du har rätt till. Vi på Arbetsförmedlingen måste se till att du följer a-kassans regler för att få a-kassa. Du måste till exempel söka jobb. Vi ger dig stöd till det, till exempel genom att tala om för dig när det finns ett jobb du kan söka. Du kan få mer information om a-kassan av din arbetsförmedlare. Har du frågor om a-kassa och hur mycket pengar du kommer att få? Prata med den a-kassa du är med i.
Information om olika jobb och om att studera På vår webbplats www.arbetsformedlingen.se kan du hitta information om olika jobb och även information om att studera. Där kan du också göra ett test av dina intressen. Du kan läsa om vilka arbeten som kommer att finnas i framtiden. Du kan få veta vad som är viktigt att tänka på när du väljer vad du ska arbeta med. Du kan också få information om att studera utomlands och i Sverige och om hur du får pengar till att studera. Du kan hitta länkar till andra webbplatser med information om jobb och studier. På vår webbplats informerar vi också om våra utbildningar som du kan gå på. Informationen på www.arbetsformedlingen.se är inte på lättläst svenska.
Att bli bättre på att söka jobb Ett cv är den lista där du visar vilken utbildning du har och vilka arbeten som du har haft. Nya arbetsgivare vill se ditt cv. Arbetsförmedlingen ordnar utbildningar där du kan lära dig att skriva cv. Du kan läsa om utbildningarna på vår webbplats www.arbetsformedlingen.se. Vi kallar utbildningarna seminarier. De tar olika mycket tid. En del är bara någon timme, andra ett par dagar. På vår webbplats hittar du också filmer med arbetsgivare som berättar vad de tycker är viktigt när de har en anställningsintervju. Informationen på www.arbetsformedlingen.se är inte på lättläst svenska. Kom till Arbetsförmedlingen eller ring till oss. Då kan vi tala om för dig vad vi tycker om ditt cv. Du kan också få tips om hur du ska göra när du ska på anställningsintervju.
Att hitta lediga jobb Vår webbplats www.arbetsformedlingen.se är störst i Sverige på att visa lediga jobb. Här kan du hitta flera tusen lediga jobb. Du kan få jobb som du är intresserad av skickade till din e-postadress. Tidningen Platsjournalen har många tips om hur du söker jobb och artiklar om hur det är att få jobb och jobba. Webbplatsen har också länkar till andra webbplatser där du kan söka jobb. Tänk på att de andra webbplatserna kanske inte har information på lättläst svenska. Träffar med arbetsgivare Arbetsförmedlingar i hela Sverige ordnar träffar varje vecka där arbetsgivare kan söka personal. Vi ordnar också träffar och mässor för dig som vill söka jobb utomlands. Vi har personal som kan berätta mer om du funderar på att söka jobb utomlands.
Du kan få hjälp av vår personal för att söka jobb Ring oss eller kom till oss om du vill ha stöd och råd när du söker jobb. På Arbetsförmedlingen finns datorer som du kan använda för att leta efter jobb och för att skriva ansökningar. Du kan också träffa en jobbcoach, en person som ger dig stöd när du söker jobb. Jobbcoachen kan hjälpa dig att skriva ansökningsbrev och cv och att förbereda dig för en anställningsintervju. Jobbcoachen kan ge dig råd om hur du kontaktar arbetsgivare.
Prata med dina vänner och gamla arbetsgivare Berätta för dina vänner och bekanta att du söker arbete. Många personer hittar ett jobb på det viset. Kanske behöver dina vänners arbetsplatser ny personal. Dina vänner kan kanske ge dig tips om lediga jobb eller praktikplatser. Prata med tidigare arbetsgivare. Glöm inte att ringa eller skriva brev till arbetsgivare som du haft förut. Dina gamla chefer vet vem du är och vad du kan. Sprid ditt cv Många arbetsgivare använder olika databaser på internet där personer som söker arbete kan lämna sitt cv. Se till att ditt cv finns med i de databaserna. På vår webbplats kan du också visa ditt cv för arbetsgivare.
Sök jobb genom bemanningsföretag Bemanningsföretag hyr ut sin personal till andra företag och organisationer. Men företag kan också använda bemanningsföretag för att hitta personal att anställa. Du som arbetar på ett bemanningsföretag kommer ju att arbeta på flera olika arbetsplatser. Praktik eller annat stöd Din arbetsförmedling kan hjälpa dig att få en praktikplats. Arbetsförmedlingen kan också ge dig annat stöd som du kan behöva för att kunna söka jobb. Din arbetsförmedling bestämmer om du kan få det stödet. Du kan bara få det stödet om du är inskriven på Arbetsförmedlingen. Flytta till jobbet Du som är arbetslös kanske får ett jobb i en annan stad. Då kan du söka pengar från Arbetsförmedlingen för att kunna flytta.
Sök jobb på flera olika sätt samtidigt Det är lättare att hitta ett jobb om du söker jobb på flera olika sätt samtidigt. Ordna så att ditt cv finns på olika jobbsajter. Gå till olika arbetsplatser och fråga om de har lediga jobb. Leta efter jobb i Arbetsförmedlingens platsbank. Läs jobbannonserna i din lokaltidning. Stöd till dig som har nedsatt arbetsförmåga Har du funktionsnedsättning, en sjukdom eller en skada som bestämmer hur mycket du kan jobba? Då kan du få hjälp av arbetsförmedlare och specialister. Särskilt stöd kan göra det lättare för dig att få ett jobb. Arbetsplatsen kan bli anpassad och du kan få tekniska hjälpmedel. Arbetsgivaren kan också få pengar för att anställa dig.
Stöd till dig som är ny i Sverige Arbetsförmedlingen har tolkar som kan översätta mellan ditt språk och svenska. Tolkarna är för dig som är ny i Sverige och inte talar eller förstår svenska. Vi betalar också för att översätta papper som du behöver för att söka jobb. Myndigheten Högskoleverket kan tala om vad din utbildning från en högskola i ett annat land betyder i Sverige. Det kostar ingenting. Verket för högskoleservice kan tala om vad din utbildning från ett gymnasium i ett annat land betyder i Sverige.
Kontakta oss på Arbetsförmedlingen Du kan kontakta oss på Arbetsförmedlingen på många olika sätt. Du kan kontakta oss på vår webbplats, www.arbetsformedlingen.se, både dag och natt. Du kan komma till någon av våra arbetsförmedlingar. De flesta arbetsförmedlingar har öppet från 10 på förmiddagen till 16 på eftermiddagen varje vardag. Du hittar adresser och tider på vår webbplats. Du kan ringa till oss på telefonnummer 0771 416 416 och få information, råd och stöd av en arbetsförmedlare. Du kan ringa från 8 på morgonen till 20 på kvällen måndag till fredag och från 9 på förmiddagen till 16 på eftermiddagen lördag och söndag. Du kan chatta med en arbetsförmedlare samma tider som du kan ringa och få svar på dina frågor.
Du kan få mer information på vår webbplats Du kan läsa mer om det som står i den här texten på vår webbplats, www.arbetsformedlingen.se. Webbplatsen är inte lättläst. Du kan säga till att du vill ha vissa sidor på lättläst svenska.