Vägledning för spelare och tjänstemän på Regel 14-1b 14-1b Förankring av klubban Vid golfslag får spelaren inte förankra klubban, vare sig "direkt" eller genom att använda en "ankringspunkt." Not 1: Klubban är förankrad "direkt" när spelaren avsiktligt har klubban eller en greppande hand i kontakt med någon del av sin kropp, förutom att spelaren kan hålla klubban eller en greppande hand mot en hand eller underarm. Not 2: En "ankringspunkt" existerar när spelaren avsiktligt håller en underarm i kontakt med någon del av kroppen för att använda den greppande handen som en stödpunkt kring vilken den andra handen kan svinga klubban. Förklaring # 1 Grunderna för förbudet mot direkt förankring av klubban Q. Regel 14-1b innebär att när man gör ett slag får spelaren inte direkt förankra klubban. Vad är grunden för detta förbud? A. Ett slag är en grundläggande komponent i golfspelet och innebär att spelaren fritt svingar hela klubban mot bollen. Förankring av klubban hindrar spelaren från att göra en fri sving genom att begränsa den fria rörligheten för klubban som om den var fysiskt ansluten till spelarens kropp och därigenom ge extra stöd och stabilitet för slaget. Förklaring # 2 - Begreppet ankringspunkt Q. Regel 14-1b anger att en spelare inte får förankra klubban under ett slag genom att använda en "ankringspunkt." I Not 2, som definierar "ankringspunkt, " vad betyder det att hålla en underarm i kontakt med någon del av kroppen för att ge en greppande hand en stabil punkt kring vilken den andra handen kan svinga klubban? " A. Syftet med förbudet mot att utnyttja ankringspunkten är att förhindra spelaren från att använda en underarm som ett indirekt sätt att skapa samma effekt som om klubban eller den greppande handen hålls mot kroppen. Att med hjälp av en underarm "upprätta ett grepp som en stödpunkt kring vilken den andra handen kan svinga klubban" betyder att den greppande handen kan arbeta oberoende av den andra och för ett annat syfte. Den övre greppande handen tas bort från svingen och stabiliseras av sin underarm som hålls mot kroppen, och förankrar effektivt klubban som om den är ansluten till kroppen och då skapar en stödpunkt. Genom att bara använda sin andra hand, kan spelaren göra ett slag genom att flytta den nedre delen av klubban runt denna stödpunkt. Den praktiska effekten av ett sådant slag med hjälp av en ankringspunkt är densamma som ett slag med klubban, eller en greppande hand, direkt förankrad.
För att illustrera: Nedanstående sätt att greppa puttern innebär användning av en "ankringspunkt" och strider därför sådana grepp mot Regel 14-1b: En spelare med en bröstputter håller avsiktligt en underarm mot sin sida eller bröstet så att den greppande handen hålls i ett stabilt läge framför bröstet. Hans andra hand hålls längre ned på skaftet, vilket innebär att den lägre handen används för att svinga klubban runt stödjepunkten som uppnås med den övre greppande handen (ovan). En spelare med en kortare putter håller avsiktligt en underarm mot sitt lår så att den greppande handen hålls i ett stabilt läge framför hans midja. Hans andra hand håller längre ned på skaftet, vilket innebär att den lägre handen svingar klubban runt stödjepunkten som uppnås med den övre greppande handen (ovan). Förklaring nr 3 - Riktlinjer för identifiering av ankringspunkt Q. Regel 14-1b förbjuder inte alla slag som görs med en underarm som hålls mot kroppen, bara sådana där en ankringspunkt är etablerad. När en spelare avsiktligt håller en underarm
mot sin kropp under ett slag, hur ska det prövas om en ankringspunkt har eller inte har skapats? A. En ankringspunkt föreligger när (i) den övre greppande handen tjänar som en stödjepunkt för att säkerställa klubbans placering snarare än att svinga den och (ii) det nedre greppande handen hålls längre ned på skaftet och används för att svinga klubban runt den stödjepunkten. Följande två riktlinjer bidrar till denna bedömning: 1. Om handen som är knuten till spelarens underarm håller klubben med ett omvänt grepp, anses en förankring föreligga. Ett omvänt grepp innebär något annat än det traditionella sättet med vilken den greppande handen hänger nedanför spelarens handled. En typ av omvänt grepp som vanligen används med längre putters är där handen hålls med tummen uppåt och lillfingret nedåt, som visas i båda fotografierna i Förklaring nr 2. När en spelares övre hand håller klubban på ett sådant omvänt sätt, är det tydligt att handen används som en ankringspunkt snarare än för att svinga klubban. 2. Om spelaren inte använder en omvänd greppande övre hand och hans greppande händer vidrör varandra, anses det att en ankringspunkt inte existerar. Om händerna är i kontakt med varandra, kan de arbeta tillsammans i samverkan för att svinga klubban. Det finns ingen ankringspunkt enligt definitionen i Not 2 i regel 14-1b, eftersom en hand inte avsiktligt används som en separat stödpunkt som är fäst till kroppen medan den andra handen används enbart för att svinga klubban. För att illustrera: Nedanstående grepp innebär inte en ankringspunkt och bryter därför inte mot regel 14-1b. Spelaren griper klubben med händerna vidrörande varandra, medan underarmarna avsiktligt vilar på en eller båda hans sidor (ovan).
Om en spelare som avsiktligt håller sin underarm mot sin kropp och stabiliserar den övre greppande handen men inte använder en omvänt övre greppande hand och griper klubban med händerna separerade snarare än att de rör varandra, kommer ett beslut att krävas om han har använt topphanden som en stödpunkt kring vilken den andra handen kan svinga klubban. Om spelarens händer är mycket nära varandra men inte rör varandra, kan det vara möjligt att dra slutsatsen att en ankringspunkt inte existerar. Om hans greppande händer är väsentligen åtskilda, är det nästan säkert att en ankringspunkt existerar. För att undvika alla tvivel och eventuella straff, bör den spelare som väljer att hålla en underarm mot sin kropp och stabiliserar den övre greppande handen hålla kontakt mellan sina händer, och den spelare som väljer att hålla klubben med händerna åtskilda bör undvika att hålla en underarm mot sin kropp för att stabilisera den övre greppande handen. Förklaring nr 4 - Ingen effekt på slag som gjorts utan ankring Q. Om inte klubban, greppande hand eller underarm avsiktligt hålls mot spelarens kropp, får han göra ett slag då han håller klubban med en omvänt övre greppande hand och/eller greppande klubban med händerna separerat och med avsikt att behålla topphanden som en stabil punkt kring vilken han kan svinga klubben? Svar: Ja. Regel 14-1b gäller endast slag gjorda med klubban förankrad, antingen direkt eller genom användning av en underarm för att skapa en ankringspunkt. När det inte finns någon sådan förankring används kroppen inte för att ge extra stöd för slaget och spelaren har möjlighet att fritt svinga och kontrollera hela klubban. Regel 14-1b påverkar inte eventuella slag där ankring inte föreligger. För att illustrera: Nedanstående grepp innebär, inte direkt eller indirekt, att klubban förankras och därför om ett slag görs med detta grepp är det inte i strid med Regel 14-1b: Spelaren har en bröstlång putter utan att klubban, greppande hand eller underarm hålls mot sin kropp (nedan).
Förklaring # 5 - Grundläggande för att tillåta kontakt mellan klubb, hand och underarm Q. Varför tillåter Regel 14-1b spelaren att "hålla klubban eller en greppande hand mot en hand eller underarm?" A. Klubban berör nödvändigtvis spelarens händer när den greppas. I olika greppstilar, kan klubban också komma i kontakt med spelarens handled eller annan del av sin underarm under slaget, såsom när spelaren håller klubban längre ned på skaftet. Det är också ganska vanligt att en greppande hand kommer i kontakt med spelarens handled eller någon annan del av hans underarm under slaget, till exempel när händerna är omvända (t.ex. vänstra nedanför den högra för en högerhänt spelare) och åtskilda. Sådan kontakt är endast en följd av greppmetoden och det hindrar inte spelaren från att fritt svinga hela klubban. Not 1 i den föreslagna regel 14-1b anger därför att spelaren kan avsiktligt hålla klubban i kontakt med händerna och/eller underarmar, oavsett sättet att göra det. För att illustrera: Nedanstående grepp är tillåtna enligt Not 1 och står därför inte i strid med Regel 14-1b: De högerhänta spelarna greppar klubban i en "vänster hand under höger och den övre greppande handen rör handleden vid underarmen fäst vid sin nedre greppande hand (nedan).
Spelaren har en längre putter med händerna längre ned på klubban och med en del av klubban mot sin underarm (nedan). Spelaren har en längre putter som han håller med ena handen medan den andra handen håller klubban mot en underarm genom att greppa om armen (nedan).
Men om klubban eller den greppande handen avsiktligt hålls mot spelarens överarm (ovanför armbågen) eller någon annan del av sin kropp, anses klubban förankrad och slag på det sättet skulle vara i strid med Regel 14-1b. Obs! För klarläggande i regel 14-1b, "underarm" bedöms vara under armbågen och omfattar handleden. Förklaring # 6: Andel av förankrat slag Q. En spelare förankrar klubban direkt eller som en greppande hand, eller förankrar en underarm för att upprätta en ankringspunkt, under någon del av slaget. Är den spelaren i strid med regel 14-1b? Svar: Ja. Regeln kräver inte att klubban, handen eller ankringspunkten att förbli helt orörlig eller fast på ett ställe under slaget. Om spelaren avsiktligt har klubban eller en greppande hand mot sin kropp under någon del av slaget, eller upprättar en ankringspunkt under någon del av slaget, är det i strid med regeln. R & HK Nils Bergkvist Peter Norberg