Lätt att läsa för vuxna



Relevanta dokument
Prov svensk grammatik

Facit Spra kva gen B tester

Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn:

Katten Bus. B Mus C Bus A B C A B C. A i en vas B på ett bord C på ett fat. Vad heter katten? Lus. Vad vill Bus? sova leka äta. Vad ser du på bordet?

Noa går på taket. Han leker att han flyger. En takpanna lossnar. Noa ramlar. Hjälp! ropar Noa. ISBN HEGAS

Jessica Hagård Annika Giannini. Jordbruksverket

där det står metall där det står papper där det står farligt avfall Han vill ha en barnstol. Han vill ha en barnvagn. Han vill ha ett batteri.

Vardag Äldreboendet Björkgården

Svenska från början 2

Tara är barnskötare YLVA HEROU ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN

SVENSKA Inplaceringstest A

Jag tycker om att fiska. Jag har en storebror. Jag bor nära skolan. Jag har varit på zoo. Bekantningslek

KIDNAPPAD. Linus har kommit hem från pizzaresturangen. Han undrar om det är han som har gjort slut på alla pengar.

Mer LÄTT ATT LÄSA FÖR VUXNA

D D. Djuren flyttar in

Svenska från början 3

SVENSKA Inplaceringstest A

Muntliga övningar till: Introducera Grammatik ISBN:

Nya vänner ORDFÖRSTÅELSE TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARIA BURMAN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Ny tidning i Adelöv! Vi kommer att jobba med: 1. Intervjuer. 2. Reportage. 3. Korta notiser om allt. 4. Roliga historier, korsord och sudoku för alla

Denna bok är tillägnad till mina bröder Sindre och Filip

Kap,1. De nyinflyttade

Frågor. Svar. Elevuppgifter Kim och Lina badar en bil. Elevuppgifter Kim och Lina räddar Sture

Max, var är du? LÄSFÖRSTÅELSE MARIA FRENSBORG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Berättelsen om Molly Victoria von Bubbelgum

ADJEKTIV. En cykel kan t ex vara: stor, svart, snabb, gammal, bra, fin flerväxlad och rostig. Alla dessa ord är adjektiv.

Sova över Lärarmaterial

Svenska GRAMMATIK ÖVNINGAR OCH SVAR

Frågor: Svara med hela meningar. 1. Vilken färg har Annas hus? 2. Vad heter hennes syskon? 3. Vilket är Annas favoritämne i skolan?

Lärarmaterial. Klara och grisen. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Hans Peterson

Idag ska jag till djurparken! Wow vad kul det ska bli. Det var 2 år sedan jag var där sisst? Hur gammal var Rut då?

Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg.

Elevuppgifter till Spöket i trädgården. Frågor. Kap. 1

1. Olle använder glasögon därför att han.dåligt. 2. Johan behöver en hörapparat därför att han hör dåligt med det vänstra

Hej! Att tänka på innan du börjar:

Svenska GRAMMATIK: ÖVNINGAR OCH SVAR

Dagboken Mini. Av Lillia

Tappa inte bort häftet för det ska du lämna in tillsammans med de skriftliga arbetsuppgifterna. Lycka till! Sofia

1. Han heter Tim. 2. Hon heter Lisa. 3. Hon heter Malin.

Resan ORDLISTA HANS PETERSON ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Nivå 1 ANKOMST. Har du bagage? Ja, jag har en ryggsäck och en stor väska. Ok, Jag tar väskan och du tar ryggsäcken, okay?

Frågor. Noa gör upp eld. av Kirsten Ahlburg. 1. Varför gör Noa upp eld? 2. Vad händer när Noa häller bensin på veden? 3. Varför hämtar Noa vatten?

Stugan vid sjön ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE ANNA HANSSON ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN

Vokalprogrammet Sara Wiberg Hanna Hägerland

Om midsommar Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika

Inplaceringstest A1/A2

Föräldrarapport om små barns utveckling - Reviderad. (PARCA-R Frågeformulär)

Arbetsuppgift Skrivning och Grammatik v. 4

Ska vi till Paris? ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN

Lässtrategier för att avkoda och förstå olika texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)

PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA


Leo och olyckan Lärarmaterial

Böcker för barn 18 månader. Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker

Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.

ALI, SARA & ALLEMANSRÅTTAN

Prästen med grönt hår


Böcker för barn 18 månader. Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker

Lenas mamma får en depression

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:

Får jag lov? LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

lampor Grupp två är Svenska en-ord och grupp tre är en-ord som kommer från andra språk.

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Skolår 2 Läsförståelse Svarshäfte

Till läraren. Arbetsgång. Ordkort

Erik på fest Lärarmaterial

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

KAPITEL 6. Verb: preteritum. *imperativ som slutar på p, k, s, t eller x +te. Special (it-verb och oregelbundna verb) T ex: gå-gick, drick-drack

Veronica s. Dikt bok 2

EN TJUV UTANFÖR DÖRREN Lärarmaterial

Böcker för barn 3 år. Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera)

Din uppgift: trovärdig verklig inte

Boris flyttar in ULF SINDT

Palleböcker 5 6 Facit

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass

Min skola - ቤ ት ቤ ት ት ም ህ ር ተ ይ. Klassrum ክ ፍ ሊ Matsal መብል ዒ መግ ቢ. Lekplats መጻ ወ ቲ ቦ ታ. Bokhylla ከ ብሒ (መቐ መጢ. Kontor ቤ ት ጽ ሕፈ ት.

Svenska från början. 1 Studieförbundet Vuxenskolan

En stressig dag s. 7. Bild 1: Han vaknar klockan sex. Bild 2: Han duschar länge. Bild 3: Sedan fixar han frukost.

Läskort 2. Läskort 1. Läskort 4. Läskort 3

Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg. av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe

Bokstavskedjor Ordkedjor Meningskedjor

Haki Gud behöver våra. händer och fötter

Frågor och svar. En dum dag sidan 1

Eva och Claes en berättelse om våld och brott i nära relationer

Halvmånsformade ärr. Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den

Rödluvan Med bilder av Mati Lepp

Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson

Nu, då och sen. m i n e g e n b o k

Det sista slaget. Arbetsmaterial LÄSARE. Författare: Tomas Dömstedt

Arbetsuppgift Skrivning och Grammatik v.2

Boris flyttar in ULF SINDT

Kåre Bluitgen. Sjalen. Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard. nypon förlag AB. Publicerat med tillstånd.

Kompisböcker 3-4 Facit

Nell 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Palleböcker 1 2 Facit

Klass 3a på Grimstaskolan i Vällingby har skrivit dikter om sina tankar och minnen från närområdet höstterminen 2014.

Transkript:

Lätt att läsa för vuxna Lätt att läsa för vuxna är ett lästräningsmaterial omfattande 10 häften. Följande titlar ingår i serien: Amina och Dallila Mats bakar Erik och Ali spelar fotboll Evas halsband Fatima fyller år Karin tvättar Midsommarfest Mormor berättar Muni och hans familj Nimo flyger Dessa tio häften är avsedda att användas på gymnasiesärskolan och vid särskild undervisning för vuxna, i båda fallen speciellt för elever med utländsk bakgrund, samt vid undervisning av SFI-elever. Häftena är skrivna med ett vuxenperspektiv och handlar främst om vardagliga situationer. Berättelserna handlar både om svenskar och människor från andra delar av världen. Till häftena hör en A4-sida som innehåller frågor med olika svarsalternativ och diskussionsfrågor. Innan man läser ett häfte, där ett visst land förekommer, föreslås att man pekar ut det aktuella landet på världskartan. Frågor om olika kulturer och religioner kan också behöva diskuteras. Har man elever från dessa länder kan de få berätta och visa bilder från sitt hemland. I annat fall får läraren ansvara för detta. I häftena finns en del ljudstridiga ord. Innan texten läses föreslås att man gemensamt går igenom dessa ord på tavlan. Ord med liknande stavning jämförs, t.ex. ring och många. Låt eleverna upptäcka att stavningen med ng uttalas på samma sätt i båda orden. Frågorna bör delas ut först efter det att eleverna läst texten för att undvika att de endast fokuserar på frågor och svar och inte på hela berättelsen. Alternativt kan man låta eleverna återge berättelsen med egna ord för varandra två och två eller för hela gruppen.

Amina och Dalila 1. Vad säger Aminas läkare att hon ska göra? a promenera b simma c rida 2. Hur länge promenerar Amina varje dag? a två timmar b en timme c tre timmar 3. Varför tycker Dalilas läkare att hon ska promenera? a hon har för högt blodtryck b hon är för smal c hon väger för mycket 4. Amina talar... a somaliska och lite svenska b syriska och lite svenska c arabiska och lite svenska 5. Vilket språk talar Amina och Dalila med varandra? a svenska b somaliska c syriska 6. Varför skrattar Dalila? a Amina bär på en låda b Amina går med rullator c Amina går med stavar 7. Amina säger att det är bra att gå med stavar för... a man tränar mera b det är roligare c det är lättare att gå 8. Vad tycker Dalila om stavarna när hon provat dem? a de är bra b de är dåliga c de är fula 9. Köper Dalila några stavar? a nej b hon funderar på det c ja 1. Tror du att Amina får lägre blodtryck? 2. Tror du att Dalila går ner i vikt? 3. Går du ut och promenerar ibland?

Evas halsband 1. Vad ska Eva och hennes familj göra? a gå ut och äta b gå på bio c gå ut på stan 2. Vad har hänt när de kommer hem? a det har brunnit b någon har brutit upp deras dörr c någon har slagit sönder en fönsterruta 3. Vad har försvunnit? a Evas armband b Evas ringar c Evas halsband 4. Vad gör Evas man? a ringer brandkåren b ringer polisen c ringer en vän 5. Vad visar Eva polisen? a foton b dörren c byrån 6. Vad måste de göra? a köpa ett nytt fönster b köpa en ny dörr c byta lås 7. Polisen ringer. Vad säger de? a de har hittat halsbanden b de har inte hittat halsbanden c de letar 8. Var får Eva pengar ifrån för att köpa nya halsband? a från polisen b från en försäkring c från sin man 9. Var lägger Eva sina nya halsband? a i ett skåp med lås b i en byrå c i ett skåp utan lås 1. Har du haft något inbrott? 2. Vilket telefonnummer ringer du om du haft inbrott? 3. Vad gör du för att skydda dig mot inbrott?

Karin tvättar 1. Vad ska Karin göra? a tvätta b städa c diska 2. Vad tar Karin med sig till tvättstugan? a diskmedel och vittvätt b tvättmedel och smutstvätt c tvättmedel och kulörtvätt 3. Hur många tvättmaskiner använder Karin? a två b tre c en 4. Vad gör Karin medan tvätten tvättas? a läser b dricker kaffe c vilar 5. Vilken färg har lakanen fått? a lila b röda c rosa 6. Vad har färgat av sig? a en vante b en blus c en strumpa 7. Vad gör Karin då? a köper ett medel som tar bort färgen b låter lakanen vara rosa c köper nya lakan 8. Blev lakanen vita igen? a nej b inte riktigt c ja 9. Vad gör Karin medan tvätten torkar? a bakar b dricker kaffe c lagar middag Har du gjort något liknande misstag?

Fatima fyller år 1. Varför ska Fatima ha en fest? a hon ska fylla år b hon ska åka bort c hon ska flytta 2. Vad ska hon bjuda på? a pizza b kebab c god mat och tårta 3. Vad gör hon för att bli fin? a hon köper nya kläder b hon köper nya skor c hon målar sina händer med henna 4. Vem kommer hem till Fatima? a hennes syster b hennes vänner c hennes bror 5. Vad finns i lådan? a en gris b en katt c en hund 6. Vad får katten att dricka? a mjölk b te c kaffe 7. Vad säger katten? a nöff, nöff b mjau, mjau c vov, vov 8. Vad ropar Fatimas vänner? a adjö b hej c hurra 1. Hur tror du Fatima känner sig när hennes vänner gått hem? 2. Vilket djur skulle du vilja ha? Varför?

Mats bakar 1. Vem ringer till Mats? a hans syster b hans bror c hans vän 2. Varför ringer hon? a hon vill bara prata b hon vill låna en bok c hon vill hälsa på 3. Vad vill Mats göra? a baka en tårta b baka en sockerkaka c baka kakor 4. Vad fattas för att baka? a mjöl b socker c ägg 5. Vad gör Mats då? a lånar av en granne b går och handlar c bakar något annat 6. Vad gör han när kakan är klar? a tittar på TV b läser c dukar 7. Vem ringer på dörren? a hans syster b en granne c hans bror 8. Vad säger Mats? a hej b god kväll c välkommen 9. Hur tror du att kakan smakar? a surt b sött c salt Vad kan du baka?

Muni och hans familj 1. Vilket land kommer Muni ifrån? a Irak b Indien c Iran 2. Var arbetar han? a på ett lager b i en butik c på en städfirma 3. Vad får han göra på sitt arbete? a städa b bära stora lådor c sälja varor 4. Vad letar Muni efter? a en bil b en hund c en lägenhet 5. Vem ska bo i lägenheten? a hans bror b hans syster c han och hans fru och barn 6. Vilken årstid är det när hans familj kommer? a vinter b vår c höst 7. Vad tror barnen att det vita är som finns överallt? a snö b salt c socker 8. Vad köper de nästa dag? a varma kläder och skor b varma kläder och sandaler c varma kläder och stövlar 9. Vad leker barnen med i snön? a snöbollar b ett tefat c en pulka 1. Tror du att Muni och hans familj kommer att trivas i Sverige? 2. Vad tycker du om vintern?

Mormor berättar 1. Från vilket land kommer mormor? a Iran b Irak c Italien 2. Hur låg husen? a i en lång rad b runt en stor gård c utspridda 3. Vad fanns i mitten på gården? a en flaggstång b en buske c ett träd 4. Vad hängde i trädet? a ett rep b en gunga c en stege 5. Vilka djur fanns på gården? a hästar b kor c hönor, tuppar och får 6. Var hämtade man vatten? a i en brunn b i en sjö c i en å 7. Vad gjorde mormor sina dockor av? a pinnar, bomull och tyg b grenar, bomull och tyg c ståltråd, bomull och tyg 8. Vad gjorde mormor av lera? a får och kor b fat, muggar och en tekanna c skålar och koppar 9. Vilka av barnen fick gå i skolan? a alla syskonen b mormors bröder c mormors systrar 1. Tycker du att det var rättvist? 2. Tror du att alla flickor i världen får gå i skolan nu?

Nimo flyger 1. Vem ringer till Nimo? a hennes mamma b hennes pappa c hennes syster 2. Varför ringer mamman? a hon undrar hur Nimo mår b hon är sjuk c hon vill hälsa på 3. Hur känner sig Nimo när hon hör hur hennes mamma mår? a glad b sur c ledsen 4. Vad gör Nimo för att hjälpa henne? a skickar en present b skickar pengar c skickar medicin 5. Varför kan hon inte åka till sin mamma? a hon vill inte b hon orkar inte c hon har inga pengar 6. Vad gör Nimo för att få pengar till en biljett? a arbetar extra b köper en lott c sparar 7. Till vilket land flyger Nimo? a Sydafrika b Somalia c Sudan 8. Hur känner sig Nimo när hon sitter i planet? a som en fågel b som en fjäder c som en prinsessa 1. Tror du att Nimo stannar i Somalia eller åker hon tillbaka till Sverige? 2. Till vilket land skulle du vilja flyga?

Midsommarfest 1. Var är Lena när hon läser om midsommarfesten? a i affären b på gatan c på bussen 2. Vad tar Lenas familj med sig för att äta? a baklava b dolmar c sill 3. Vad tar Karims familj med sig för att äta? a pannkakor b dolmar c jordgubbar 4. En man spelar... a piano b fiol c dragspel 5. Vad finns i parken? a en gran b en midsommarstång c en flagga 6. Vad sitter de på? a en filt b en bänk c en soffa 7. Från vilket land kommer Karim och hans familj? a Irak b Iran c Turkiet 8. Vad gör de när de ätit? a spelar b leker c dansar 9. Vilken dans tycker Karim bäst om? a små grodorna b björnen sover c tre små gummor skulle ut och gå 1. Har du firat midsommar någon gång? 2. Vilken högtid tycker du bäst om?

Erik och Ali spelar fotboll 1. Vad ska Erik och Ali göra? a spela fotboll b spela tennis c spela golf 2. Vem gör ett mål? a Erik b Ali c Johan 3. Vem ramlar och slår sig? a Ali b Erik c Hassan 4. Vad gör Eriks och Alis pappor under matchen? a åker hem b tittar på c läser 5. Vad har Alis pappa med sig? a en bok b en mobil c sårtvätt och plåster 6. Vem bjuder hem Hassan och Ali? a Johan b Erik c Axel 7. Vad dricker de vuxna? a mjölk b te c kaffe 8. Vad får barnen att dricka? a saft b te c mjölk 9. Vad gör barnen? a leker b pratar c läser 1. Tror du att Eriks och Alis familjer kommer att träffas ofta? 2. Är du intresserad av någon idrott? Vilken?