LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 31 Fredag 22 oktober 2010 NORRBOTTEN Ung soldat dog Kenneth Wallin var soldat i Afghanistan. Han blev bara 22 år. I lördags dödades han när den bil han åkte i körde på en vägbomb i Afghanistan. Kenneth Wallin var från Stockholm men utbildade sig till soldat vid I 19 i Boden. I söndags hängde flaggan på halv stång vid I 19 i Boden. 1 När flaggan är hissad till halva flaggstången betyder det att någon har dött. -Vi har förberett oss på att sånt här kan hända men grips ändå av bestörtning, säger regementschef Olof Granander vid I 19. Granander har själv arbetat i Afghanistan. Han säger att ungefär 60 till 70 av dom soldater som är i Afghanistan just nu är från Norrbotten.
Kenneth Wallin var vagnschef. På lördag eftermiddag fick han order om att åka och hjälpa andra soldater som blev attackerade. Men Wallin och hans kamrater kom aldrig fram. På väg dit körde dom över en vägbomb. Kenneth Wallin blev svårt skadad och två andra soldater fick lättare skador. Kenneth Wallin fördes till ett tyskt sjukhus för soldater men dog senare på kvällen. Han kommer att flygas hem till Sverige för att begravas. Soldater från olika länder är i Afghanistan. Soldaterna är där för att försöka hjälpa till och hålla ordning. Folket i Afghanistan har det svårt eftersom olika grupper krigar mot varandra. 2 Avskedas för att dom vägrar arbeta utomlands 30 personer som arbetar vid Försvaret i Boden och Luleå förlorar sina jobb. Dom vägrade skriva på ett papper där dom lovar att jobba utomlands om det skulle behövas. Nu har dom blivit uppsagda. I september krävde Försvaret att alla måste skriva på ett papper om att det är ok att arbeta utomlands. Det spelar ingen roll om det är krig i landet dom ska till. Dom måste jobba där ändå. Dom officerare som anställdes vid Försvaret före år 1982 kan inte sägas upp. Men dom som anställdes senare skulle kunna förlora jobbet om dom inte skrev på pappret om utlandstjänst.
Nu är det klart att 17 stycken officerare och 13 civilanställda vid försvaret i Boden och Luleå sägs upp. En officer är en slags chefssoldat och en civilanställd sköter till exempel löner, städar eller lagar mat. Dom som nu förlorar jobben vid Försvaret har två dagar på sig att ångra sig. Den som skriver på pappret om utlandstjänst inom två dagar får tillbaka jobbet. Det skriver NSD. Skolorna ska laga egen mat i Kalix Efter jullovet ska maten lagas på skolorna i Kalix. Idag är maten färdiglagad när den kommer till skolorna. 3 -Det finns alla möjligheter att servera mat härifrån. Vi har lamm och ren. Vi har grönsaker som odlas här och så har vi löja och strömming, säger Valter Lindh, Centerpartiet. Tidigare lagades maten på skolorna i Kalix. Men för fyra år sedan försvann den hemlagade maten. Då bestämdes att all skolmat skulle lagas av Matservice och sedan köras med lastbil till skolorna. Många tycker att den färdiglagade maten från Matservice smakar konstigt. Det har också varit kritik mot att till exempel kyckling flugits från Thailand och sedan körts vidare till Kalix. -Det blev dyrare och maten uppskattades inte av eleverna. I Sangis skola
blev dem fler i köket med den centrala matlagningen, säger Valter Lindh. Efter jul ska maten lagas i ett kök på varje skola. Det skriver NSD. Nya hus i Sävast 50 nya villor ska byggas i Sävast i Boden. Husen ska byggas i ett område nära Luleälven. Många av husen kommer att ha utsikt över älven. Kommunalrådet Olle Lindström i Boden säger att många vill bygga hus i Sävast. - Vi har flera som frågat. Vi vill gärna locka hit människor från Luleå. Det är bra att väg 97 mellan Boden och Luleå nu rustas upp, säger Olle Lindström. Till våren 2011 ska dom nya husen börja byggas. 4 Det skriver Norrbottens-Kuriren. Fick pris för att hon var modig Elisabeth Marklund har fått pris för att hon larmade om att sjuka låstes in på äldreboendet Öjagården i Piteå. -Jag kan inte se mig själv som någon hjälte, säger hon. Elisabet Marklund arbetar med äldre och sjuka på Öjagården i Piteå. Hon pratade både med chefer och politiker om hur dåligt dom sjuka hade det. Att det fanns för få anställda och att sjuka låstes in. Istället för att ändra på det som var fel fick Elisabeth Marklund höra att hon borde söka annat jobb eftersom hon var så
missnöjd. Ändå fortsatte hon att kämpa för dom gamla. När tv gjorde ett program om problemen på Öjagården var Elisabeth med. -Jag har betalat ett högt pris. En del tror att jag gjort det här för att bli känd. Jobbigast var det när Öjagårdens nattpersonal kände sig kränkta av tv-programmet, säger Elisabeth Marklund. Nu har kommunen bestämt att fler ska anställas och att sjuka inte får låsas in. Elisabeth Marklund fick priset av Mobbingjouren på civilkuragets dag förra veckan. Den som visar civilkurage vågar vara modig och säga vad han eller hon tycker, även om det blir besvärligt efteråt. 5 Det skriver Piteå-Tidningen. Äldre bjöds på lunch i stadshuset I två dagar har det varit dukat till lunch i Kiruna stadshus. Det är kommunens äldre som blivit bjudna på lunch. - Det är gott det här, säger Ingrid Blank som njuter av lax och potatis med vitvinssås. Många äldre är dåliga på att äta. Inom äldreomsorgen i Kiruna försöker man få äldre att äta bättre. - Dom äldre får äta ofta och det gör dom piggare och gladare under dagarna, säger Annika Stridsman. Hon jobbar med mat inom äldreomsorgen. Förra veckan blev dom
som bor på kommunens äldreboenden bjudna på lunch i stadshuset. Eleverna på gymnasieskolans restauranglinje lagade maten och dukade, och eleverna på omvårdnadslinjen hjälpte dom äldre. - Det här är fint. Folk har trevligt, säger gästen Åke Hansson till Norrbottens-Kuriren. Simhallen i Övertorneå är öppen Simhallen i Övertorneå har varit stängd i nästan ett halvt år för renovering. Men i fredags öppnade den igen. -Nu kan folk komma in med rullstol i både dusch och bastu, säger Christer Töyrä, simhallens vaktmästare. Tidigare kunde inte 6 personer i rullstol komma in i simhallen. Men nu har omklädningsrummen byggts om. Det finns också speciella stolar på hjul när personer som inte kan gå ska ta sig till vattnet. Duschen sätts på automatiskt. -Alla ska kunna använda lokalerna. Jag hoppas att vi får fler och nya gäster, säger Christer Töyrä till NSD. Bästa färjan finns i Rödupp Sveriges bästa väg-färja finns i Rödupp i Överkalix kommun. Det visar en ny undersökning. -Jag tror väg-färjan betyder mycket för bygden. Folk använder den och känner
sig trygga med att vi har så hög kvalité på färje-trafiken, säger chefen Roger Olofsson till NSD. En väg-färja är en stor båt som skjutsar människor och bilar där det inte finns någon bro. UTLAND Lyckligt slut på gruvdramat i Chile På torsdag morgon förra veckan räddades den siste av dom instängda gruvarbetarna i Chile. Luis Urzua var den siste som lämnade gruvan. Då hade han och dom andra 32 gruvarbetarna suttit inspärrade i 69 dagar. Det var den 5 augusti i höst som det rasade i San José-gruvan i Chile. 33 arbetare blev instängda cirka 600 meter under jord. 7 Experter från hela världen har jobbat med att försöka rädda arbetarna. Ett nytt hål har borrats ner till rummet där gruvarbetarna har funnits. I onsdags kunde räddningsarbetarna skicka ner en hiss och börja hämta upp arbetarna. Dom starkaste fick åka först ifall det skulle bli något fel på hissen. Sedan hissades dom sjuka upp. Luis Urzua var arbetsledare och den siste som kom upp. - Jag har just avslutat ett långt arbetspass, skämtade han när han kom upp ur gruvan. Mer än en miljard människor följde räddningsarbetet på tv eller dator. I Chile var det fest hela natten efter det lyckliga slutet.
Posttidning B Snö och halka i Norrbotten På torsdag förra veckan kom den första riktiga halkan. Det snöade och var kallt och många vägar i Norrbotten blev mycket hala. Flera bilar körde av vägen. På vägen mellan Selet och Boden krockade en bil och en skolbuss. Både bilen och bussen åkte av vägen, och mannen i bilen skadade två revben. Det var tur att det inte fanns några barn i skolbussen. Chauffören var på väg att hämta barnen för att skjutsa dom till skolan. Det skriver NSD. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8