LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars 2010. utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar


med mig lite grejer som jag kunde använda till att bygga en hydda med. Jag hittade löv några stockar och träd.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

Barns medverkan i den sociala barnavården hur lyssnar vi till och informerar barn. Lyssna på barnen

Spöket i Sala Silvergruva

Välfärd på 1990-talet

Musen Martina vinner en baktävling

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr

40-årskris helt klart!

EG-rätten brukar delas in i primär- och sekundärrätt. Vad innebär dessa termer? Ge också minst två exempel på rättsregler som ingår i sekundärrätt

Berättelsen om Tugummi von Bubbelgum

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Kapitel 1. Jag gillar inte honom sa jag, inte jag heller svarade Emil. När vi hade rast gick vi till dörren

Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet!

Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg. av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

Anna Siverbo 5B Ht-15

Amanda och Ronaldo hittar en skatt. En bok av klass 1c Knutbyskolan, Rinkeby

Min dagbok. Av: Iris Frick

Världskrigen. Talmanus

Ali & Eva KAPITEL 7 LÄSFÖRSTÅELSE KORTA SVAR

Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

Klass 6B Guldhedsskolan

Skapandet är det största i livet

Kapitel 1 Resan. - Oj nu börjar det bli mörkt sa jag till Sergio.

Hej! Va kul att just du öppnar den här boken som handlar om mig, MAGGI LUNTAN! Jag vill gärna berätta om några spännande upplevelser. Häng med!

Ny dom kan ändra synen på människohandel

19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar

KAPITEL 6. Verb: preteritum. *imperativ som slutar på p, k, s, t eller x +te. Special (it-verb och oregelbundna verb) T ex: gå-gick, drick-drack

Fjäderns Bokslut 2015

Svenska från början. 1 Studieförbundet Vuxenskolan

Förlossningsberättelse

- Jag bor i ett hus tillsammans med min man, min. son och min dotter. Huset är gammalt, men^vi har. :om mycket. Vi har också en stor trädgård.

Drogad. AHHH! skrek Tim. Vad har hänt! skrek jag. Det är någon som har kört av vägen och krockat med ett träd! Men ring 112! Ge mig min mobil da!

Minns du: Att tvätta. Användarhandledning. En del av Landstinget Sörmland

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

Pedagogiskt material i anknytning till Smid medan järnet är varmt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

konfirmand 2010/2011 Nu är det din tur

Brogårdsbladet. Skanska etablerar sig. På Gång. Nr 3, februari Februari: Planeringen av mini-tvåorna i hus 35 blir klar.


Från bokvagn såg jag att det var ganska mörkt ute sen sprang jag till

Kapitel 1 - Hej Hej, jag heter Lisa och är 9 år. Jag har en vän som heter Julia. Vi går på samma skola, den heter Bokskolan. Det finns någon som jag

MITT LIV SOM DIABETIKER

Ljudet Johan satt i kemisalen. Peter kastade pennor på honom som vanligt. Johan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

Frågor om förtätning och äldreboenden i Mölnlycke

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS

En dag var jag ner i källaren då såg jag ett brev vid den magiska dörren jag gick dit men jag var lite rädd men det vart bättre när jag öppnde det.

Blandade resultat ÄLVNÄS TVÄTT

André 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Sagans värld. För vuxna, men även för barn!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

kapitel 4 en annan värld

Magiska dörren. Gjord av Emma K

Det handlar om arbetslivsinriktad rehabilitering. Målet är att du ska kunna försörja dig själv.

VAD TYCKER DE ÄLDRE OM ÄLDREOMSORGEN? - SÄRSKILT BOENDE I HÖGANÄS KOMMUN 2013

Projekt samhällsomvandling - Gällivare

Av: Martina Gustafsson

Min kompis heter Sofie och har ljust kort hår. Hon älskar marsvin. Min ärkefiende Lisa, läraren Lisa, utan hår är läskig. Det känns som att hon

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

SAMHÄLLET BEHANDLADE INTE FLICKOR SÄRSKILT BRA

Malin Sandstedt. Smuts

BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA

LYCKAD FÖRENINGSDAG ***************************************************************************

Livets lotteri, Indien

Kapitel 1: Ljudet. Kapitel 2: Rädslan

INDISKA BERÄTTELSER DEL 9 RAMA OCH SITA av Tove Jonstoij efter Ramayana berättelse. Berättare: Magnus Krepper. Indiska Berättelser del 9

Ditt äckel Elevmaterial

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 8 Fredag 12 mars 2010 NORRBOTTEN Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå Regeringen har sagt ja till att bygga 1 100 vind-kraftverk i Piteå kommun. -Det är ett av världens största områden för vind-kraft. Det är det största som hänt Piteå på år och dagar. Piteåborna borde fira med palt och champagne. Det säger Erik Persson, 1 utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-kraftverken eller vind-snurrorna som dom också kallas, ska byggas i Markbygden. En vind-snurra är en mycket hög mast med en propeller. Propellern är rund med tre vingar som sitter högst upp på masten. När det blåser ute snurrar propellern runt.

Då blir det el. 1 100 vind-snurror kan göra el till två miljoner familjer. Vind-snurrorna ska byggas på en ny betongfabrik i Piteå. 200 personer får jobb på fabriken. 250 personer ska arbeta med att sköta om vind-snurrorna. Många kommer också att arbeta med att bygga vägar och utbilda folk som ska sköta om vind-snurrorna. Sammanlagt blir det tusen nya jobb i Piteå. Men samerna är oroliga för sina renar. Renarna brukar beta i Markbygden där vind-snurrorna ska byggas. När vindsnurrorna är byggda kommer renbetet att vara förstört. -Då finns det inga marker kvar om våra barn vill bli renskötare, säger Anders Ruth till 2 Piteå-Tidningen. Anders Ruth är ordförande i Östra Kikkejaurs sameby. Bygget av vindsnurrorna börjar hösten 2011. Det kommer att kosta ungefär 50 miljarder kr. Taket i ishallen rasade Taket på en av ishallarna vid Coop Arena i Luleå rasade i torsdags i förra veckan. Det var delar av taket på B-hallen som rasade. Några barn tränade konståkning i hallen under onsdagen. Då hörde en av papporna hur det knakade i taket. Han såg också att taket hade börjat böja sig. Pappan larmade Curt-Göran Jacobsson som är chef för ishallarna.

Curt-Göran Jacobsson bestämde att ishallen skulle stängas. Alla barn och vuxna fick lämna ishallen på en gång. Det var tur. Under natten rasade taket. Traktor sjönk genom isen Pentti Rauvala hade både otur och tur i fredags. Han skulle hjälpa en person som fastnat med sin bil på isvägen över Torne älv. Pentti Rauvala försökte dra loss bilen med en hjul-lastare. En hjul-lastare är större och tyngre än en vanlig traktor. Då brast isen. Pentti Rauvala var kvar i traktor-hytten när den sjönk till botten av älven. -Det gick inte att öppna dörren när maskinen sjönk. 3 Jag var tvungen att vänta tills vattnet fyllde hytten innan jag kunde få upp en mindre sidodörr. Sedan tog jag mig ut och klättrade upp på taket. När jag fick huvudet ovanför vattnet stod en man och sträckte ut handen och hjälpte mig upp på isen, säger Pentti Rauvala. Pentti Rauvala säger att han inte blev rädd: -Nej då hade jag nog inte stått här idag. Men nog hann jag tänka ganska mycket innan jag tog mig ut, säger Pentti Rauvala till Norrbottens-Kuriren. Nu är isvägen stängd. Fängelse för mordbrand Tre män från Arvidsjaur har dömts till flera års fängelse för mordbrand. Mordbrand är om man till exempel tänder eld på ett hus och det inte är en

olyckshändelse. Dom tre männen var arga på en polis i Arvidsjaur. En kväll i januari kastade dom flaskor med brinnande bensin mot polismannens hus och hans bil. Sedan for männen därifrån på skoter. Polismannen och hans familj låg och sov inne i huset. Men familjen vaknade och kunde släcka elden. Två av männen dömdes till tre års fängelse. Den tredje mannen är bara 18 år. Han fick kortare straff för att han är så ung. Han ska sitta i fängelse i ett år och fyra månader. Dom tre männen ska också betala 85 000 kronor till polismannen och hans familj. Straffen blev extra hårda för att dom inte försökte 4 släcka elden eller stannade kvar för att se hur det gick med familjen. Ny skola i Kiruna För ett år sedan brann Lombolo-skolan i Kiruna. Nu är det bestämt hur den nya skolan ska se ut. Den nya skolan heter Raketskolan. Teckningar av skolan visar att den ska se ut som en raket. Fönstren är runda. -Det kommer in spännande ljus från båda sidor av huset och det är utsikt tvärs igenom hela huset. Det säger Mats Jakobsson. Han är arkitekt och har ritat den nya skolan. Mats Jakobsson har tänkt mycket på hur skolan ska fungera. Att det ska vara en bra

miljö att lära sig saker i. -Den ska bli en av Sveriges bästa skolor, säger Mats Jakobsson. Skolan ska börja byggas nästa vår och vara färdig hösten 2011. Vill inte ha gratis förskola Förra veckan sa Socialdemokraterna i Gällivare att förskolan ska vara gratis. Då skulle barnfamiljer vilja bo kvar i Gällivare, tyckte Socialdemokraterna. Men gratis förskola kostar mycket pengar. Därför tycker Moderaterna och Vänsterpartiet att det är en dålig idé. Dom vill istället använda pengarna till fler lärare i förskolan eller göra barngrupperna i förskolan mindre. 5 -Förra valet sa socialdemokraterna att barngrupperna skulle bli mindre. Att det skulle vara 17 barn istället för 18 barn i grupperna. Det är ännu inte gjort, säger moderaten Eva Alriksson. I en del byar finns varken daghem eller dagmamma. Eva Alriksson tycker att man först ska ordna det innan förskolan blir gratis. Hon säger också att det inte finns några pengar till vidare-utbildning av lärare. En del lärare i årskurs ett vet inte hur man lär barn att skriva. Det finns också lärare i matematik som inte vet hur man lär ut matematik. Det finns många sätt att använda pengar på som är bättre än gratis förskola, säger Eva Alriksson. Det skriver NSD.

Det är bra att bo i Arvidsjaur Arvidsjaur är en av dom bästa kommunerna i Sverige att bo i. Det visar en ny undersökning. - Vi har en underbar natur och bra service i kommunen, säger Bror Wallström. I undersökningen har dom som bor i Sverige fått säga vad dom tycker om sin egen kommun. Dom har fått säga vad dom tycker är bra och vad dom tycker är dåligt. Danderyd i Stockholm kommer på första plats av alla kommuner i Sverige. Arvidsjaur kommer på fjärde plats. Kommunchef Barbro Ternert i Arvidsjaur är mycket nöjd. - Vi är ett litet samhälle som försöker hålla en god 6 service, säger Barbro Ternert till Norrbottens-Kuriren. Piteå kommer på tionde plats och Luleå på plats 72. Fåglar vill inte ha talgbollar Små-fåglar har svårt att hitta mat på vintern. Därför brukar många människor sätta ut fågelfrö och talg-bollar åt fåglarna. Fåglarna brukar älska att äta talg-bollar. Talg-bollar är gjorda av solrosfrön, jordnötter och nötfett. Men i år är det något konstigt med talg-bollarna. Fåglarna äter inte av dom. -Jag tror att talg-bollarna är sämre i år, fåglarna vill helt enkelt inte äta dom. Talg-bollarna kan vara för

gamla. Det säger Lars-Åke Janzon vid Naturhistoriska riksmuseet. Företagen Nelson och Econova köper in talg-bollar till Sverige. Företagarna tror inte att talg-bollarna är sämre i år. Dom tror att fåglarna hellre äter nötter för att det är en särskilt kall vinter. Men Lars-Åke Janzon säger att det inte har med kylan att göra: -Det kan jag inte tänka mig, det har varit kallt förut. Det skriver Tidningarnas Telegrambyrå. SPORT Gällivareborna gillar Marcus Hellner det fest på Vassara-torget i Gällivare. Många hundra människor hade kommit till torget för att gratulera skidåkaren Marcus Hellner. Marcus Hellner vann två guldmedaljer i OS. - Jag blir tårögd, sa Marcus Hellner när han såg hur många som kommit för att gratulera honom. Marcus Hellner fick många fina presenter. Han fick bland annat ett hus, en bil, en skoter och en gitarr. Gällivare kommun vill byta namn på skidstadion i Gällivare. Den nya skidstadion ska heta Hellner-stadion. I fredags i förra veckan var 7

Posttidning B Dyrt brev På 1950-talet var John F Kennedy förälskad i en svensk kvinna som hette Gunilla von Post. Då var han ogift och senator i USA. Sedan blev John F Kennedy president. Då gifte han sig med Jacqueline Bouvier. Men Kennedy fortsatte att träffa Gunilla von Post och skrev flera kärleksbrev till henne. Nu har breven sålts på auktion. Kärleks-breven kostade 800 000 kronor. Det skriver Tidningarnas Telegrambyrå. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8