LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april 2010. Nytt kärnkraftverk nära Haparanda



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

Kapitel 1: Ljudet. Kapitel 2: Rädslan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

Klass 6B Guldhedsskolan

AYYN. Några dagar tidigare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

40-årskris helt klart!

Spöket i Sala Silvergruva

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

Musen Martina vinner en baktävling

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

Vandrande skolbussar Uppföljning

konfirmand 2010/2011 Nu är det din tur

Innehållsförteckning

En dag var jag ner i källaren då såg jag ett brev vid den magiska dörren jag gick dit men jag var lite rädd men det vart bättre när jag öppnde det.


Första dagboken: ATT HANTERA EN TSUNAMI. Onsdag 19 januari

Vad är det för konstigt träd som har text på bladen? Bok, förstås! Lasse läslust Ludvig lusläst Namn... Klass...

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

Program våren Sjöbo bibliotek

Övning 1: Vad är självkänsla?

Söderling. Intervju Robin söderling. always travelling

JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS

3. Hur vet Max att Allan redan har tjuvstartat med de nybakta bullarna?

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Förlossningsberättelse

Ut med domarn! Kenta. Ut med domarn! ur Två par mockasiner av Lars Collmar (Argument Förlag) 33

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

Kåre Bluitgen. Sjalen. Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard. nypon förlag AB. Publicerat med tillstånd.

Först till häcken... en berättelse om vad som hände innan prinsen kysste prinsessan ROLLER HÄCK-IRÈN MAMMA OLE DOLE DOFF

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

INNEHÅLLSFÖRTECKNING KAPITEL 1 JACK FRANZÈN

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

Förslag på hur Sverige ska arbeta med de mänskliga rättigheterna

Fakta om Malala Yousafzai

KLUBBEN. Nr PYSSEL! TECKNINGAR. Kan fiskar känna smärta? Läs om det på

- Hörde du ljudet? sa Eveline. - Vilket ljud? sa William. - Hör du inte att det låter från golvet? sa Eveline. - Jaja fortsätt och baka, sa William.

Varför tappar vi talanger i Svensk hockey En talangstudie av TV Puckare födda 85 89

Bedömningsstöd. Historia 7-9. Elevhäfte

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

Vänersborgs Skidklubb arrangerar vårruset varje år. En stor löparfest för tjejer. Vi beslutade att bjuda in ett lag med sex stycken att deltaga Ålder

Författare: Isak Söderlund

MEDLEMSINFO INFO FRÅN VERKSAMHETSLEDAREN

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

Kapitel 1 - Hörde du ljudet? sa Laura. - Vad för ljud? Alla pratar ju sa Minna. - Ljudet från golvet, sa Laura. Arga Agneta blängde på Laura och

Göteborgs Universitet/ BIBSAM Uttag artiklar. Nyhetsklipp

Amanda och Ronaldo hittar en skatt. En bok av klass 1c Knutbyskolan, Rinkeby

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

Berlinmuren Frågeställning: Vad är Berlinmuren? Orsaker? (Varför byggde man Berlinmuren?) Konsekvenser? Berlinmurens avskaffande.

Hoppa över navigationen. Glömt ditt lösenord? Skapa konto. torsdag 11 februari Sökalternativ

Berättelsen om Tugummi von Bubbelgum

Framtidens klassrum: Det resande klassrummet

Håll koll! Våra nyheter. Det gyllene trafikkaoset

Kalle. författare: Vidar Liden illustratör: Vidar Liden

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr

1. Maria O 631 p 2. Särla L 616 p 3. Sonny L 613 p 4. Annette B 597 p 5. Berit A 582 p. Piteås bästa damer. Gun-Britt B 644 p, Britta O 614 p,

D6 HELG LÖRDAG 28 NOVEMBER 2009

Sagans värld. För vuxna, men även för barn!

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 14 Fredag 30 april 2010 NORRBOTTEN Nytt kärnkraftverk nära Haparanda Det finska företaget Fennovoima vill bygga ett kärnkraftverk i Simo i Finland. Simo ligger bara fem mil från Haparanda. Kärnkraft är energi som kommer till genom att atomer delar sig. Atomer är små delar av ämnen som finns naturligt på jorden. När atomerna delar sig blir det energi, men det blir också en farlig strålning. Strålningen dödar människor och djur som kommer för nära. I ett kärnkraftverk gör man elektricitet av atom-energin. Men dom som jobbar med 1

kärnkraft måste vara mycket försiktiga. Det är stränga krav på hur man ska sköta ett kärnkraftverk. Den finska regeringen säger ja till att bygga ett kärnkraftverk i Simo. Men den finska riksdagen måste också säga ja innan Fennovoima kan börja bygga kärnkraftverket. Carin Kerttu i Haparanda gillar inte att det kanske ska byggas ett kärnkraftverk så nära. - Det känns jättetråkigt. Det här har jag tagit hårt, säger Carin Kerttu till Haparandabladet. Kommunalrådet Sven-Erik Bucht håller inte med. - Det är mycket positivt för regionen. Det skulle innebära många arbetstillfällen och i dag byggs ju kärnkraftverk 2 som är riktigt säkra, säger Sven-Erik Bucht till Skalv i Kiruna-gruva I fredags skakade marken i Kiruna av ett jordskalv. Det var ett stort ras i gruvan som orsakade skalvet. Det rasade på tre platser i gruvan, men ingen människa kom till skada. Många kirunabor kände hur marken skakade. - Tyvärr är det här något vi får vänja oss vid i Kiruna, säger gruvchefen Anders Lindholm. Marken i Kiruna rör sig hela tiden. Varje dag är det mellan 10 och 20 jordskalv i Kiruna. Dom flesta är så små att dom inte märks, men ibland skakar jorden

så kraftigt att alla som bor i Kiruna känner av det. - Det är två områden i Sverige där marken ständigt rör på sig och det är Kiruna och Malmberget. Och det beror helt klart på gruvbrytningen, säger Björn Lund som forskar om jordskalv. Det skriver Fler lånar böcker i Boden Förra hösten flyttade biblioteket i Boden in i den nya butiks-gallerian Enter. Butiks-gallerian har ett tjugotal butiker och det är mycket folk som besöker gallerian. Många av dom besöker också biblioteket. - Vi har hamnat i en miljö där det är mycket folk. Även människor som tidigare inte kom till biblioteket kommer nu, säger bibliotekets chef Jan-Olof Frank. Biblioteket lånar ut många fler böcker nu än tidigare. Särskilt på fredagar och lördagar är det mycket folk i biblioteket. - Då är det proppat med folk, säger Jan-Olof Frank. Det skriver Sveriges radio Norrbotten på sin hemsida. Flygen går som vanligt Nu är flygtrafiken i gång igen. I Sverige och i nästan hela Europa kan flygplanen starta och landa som vanligt. Askan från den isländska 3

vulkanen är borta från luften. I nästan en vecka stod dom flesta flygplan på marken. Det var för farligt att flyga. Vulkan-aska kan förstöra flygplanens motorer. Miljoner människor kunde inte flyga dit dom hade tänkt. Många som var på semester eller arbetsresa kunde inte ta sig hem. Nu när flygtrafiken är i gång igen har dom flesta kommit hem. Eleverna från kulturskolan i Luleå kom hem förra torsdagen. Dom fick stanna kvar i Chicago i USA en extra vecka på grund av vulkan-askan. Musikeleven Yasmine Lundin var inte ledsen för att hon och dom andra hade fått stanna kvar. 4 - Vi har inte haft tråkigt, säger Yasmine Lundin till Polarbröd vinner pris Polarbröd har vunnit pris som det företag i Norrbotten som lyckats bäst. - Det är mycket överraskande och roligt, säger Kjell Jonsson på Polarbröd. Polarbröd startade som ett litet familjebageri för över hundra år sedan. Nu arbetar 800 personer på företaget Polarbröd. Polarbröd har bagerier i Älvsbyn, Bredbyn och Omne och bakar nästan 40 ton bröd varje år. Företaget säljer bröd i Sverige, Finland och Frankrike. Det skriver NSD.

Många jobb försvinner i skolan 103 personer som arbetar i Luleås skolor måste sluta. Dom arbetar som lärare, förskollärare och fritidspedagoger. Alla som slutar arbetar i kommunens vikarie-pool. Om någon lärare blivit sjuk har vikarier arbetat istället för den sjuka läraren. Men nu försvinner vikarie-poolen. -Vi tror att det blir stora problem i skolan. Det säger Eva-May Hedenström, ordförande i lärarnas fackförening, Lärarförbundet. Nu ska lärarfacket undersöka vad som händer i skolan om det inte finns vikarier för sjuka lärare. Men skolans personalchef Vivianne Lundström tror 5 inte att det blir problem. -Nog ska vi klara det. Vi kan inte ha personal i vikarie-poolen när vi inte behöver den, säger hon. Vivianne Lundström säger att ibland fanns det inga sjuka lärare. Men kommunen var ändå tvungen att betala ut lön till dom som var anställda i vikarie-poolen. Det skriver Glömde bilen För tre år sedan lämnade en man in sin Volvo hos Nordiska bil i Piteå. Mannen ville att verkstaden skulle reparera hans två år gamla bil. Dom som jobbar på Nordiska bil reparerade bilen och meddelade

mannen att han kunde hämta den. Men bilen står kvar än. Dom som jobbar på Nordiska bil i Piteå har ringt och skrivit till mannen flera gånger, men inte fått svar. Nu har dom ledsnat. Dom har bett polisen leta rätt på mannen. Både polisen och dom som jobbar på verkstaden tycker det är konstigt att mannen inte vill hämta sin bil. - Det är märkligt att man kan glömma sin bil på det här viset. Det är ju ingen skrotbil. När den lämnades in var den ju bara något år gammal, säger Bill Swindell på Nordiska bil. Det skriver Piteå-Tidningen. SVERIGE Madeleine och Jonas bryter förlovningen Prinsessan Madeleine och Jonas Bergström är inte längre tillsammans. Dom har brutit förlovningen. Prinsessan Madeleine och Jonas Bergström har varit tillsammans i flera år. I augusti i fjol förlovade dom sig. Dom hade tänkt gifta sig i höst eller nästa år. Dom senaste veckorna har tidningarna skrivit mycket om paret. Tidningarna har skrivit att Madeleine och Jonas kanske skulle göra slut. I lördags berättade Madeleine och Jonas Bergström att dom har brutit förlovningen. 6

SPORT Johan Fransson kvar i Luleå Hockey Johan Fransson var en av Luleå Hockeys bästa spelare förra säsongen. Nu har han bestämt sig för att fortsätta spela för Luleå Hockey. Johan Fransson kommer att spela i Luleå dom nästa fem säsongerna. - Jag är ruggigt glad. Det känns jättekul att få spela för Luleå, säger Johan Fransson. Luleå Hockeys klubbdirektör Lars Osten Bergström är också glad. - Johan har en stor framtid. Det känns jättebra att komma överens med Johan med tanke på att så många andra klubbar också vill ha honom, säger Osten Bergström. Johan Fransson är 25 år och kommer från Kalix. Han har spelat åtta år i elitserien i hockey. Det skiver NSD och Plannja i final Plannja basket spelar SM-final mot Norrköping. I finalen spelar lagen sju matcher mot varandra. Det lag som vinner fyra matcher blir svenska mästare. Norrköping vann den första matchen och Plannja vann den andra. Det har varit jämna och tuffa matcher. - Vi måste spela tufft försvar för att vinna, säger Plannjas tränare Mattias Kenttä. 7

Posttidning B Björn jagade älg Förra onsdagen fick Tomas Harju se något han inte kommer att glömma. Tomas bor i Harads och var på väg till jobbet i Boden tidigt på morgonen. När han kom till Bovallsvägen såg han något på vägen. Först trodde han att det var två älgar, men när han kom närmare såg Tomas Harju att det var en björn som jagade en älg. - Jag har aldrig sett något liknande, och jag har kört den här vägen i trettio år, säger Tomas Harju. Älgen och den jagande björnen sprang längs vägen en lång bit, men till slut sprang dom in i skogen. Tomas Harju tog ett foto av björnen och älgen, men bilden är lite suddig. - Det tog en stund innan jag kunde fota, jag var alldeles darrig, säger Tomas Harju till Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8