LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar

Nr 21 Fredag 7 september 2007

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

Klass 6B Guldhedsskolan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

Göteborgs Universitet/ BIBSAM Uttag artiklar. Nyhetsklipp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

Musen Martina vinner en baktävling

Barn- och utbildningsförvaltningen. Sju Nycklar för framgång

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

En nationell handlingsplan för de mänskliga rättigheterna har bearbetats till lättläst svenska av Lena Falk, Centrum för lättläst. Stockholm 2002.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

Innehåll. UNIK försäkring vid olycksfall Försäkringsgivare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

Äldreomsorg med omsorg.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

SF material. från. Sv. Dövidrottsförbundet och Sv. Handikappidrottsförbundet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

Vad krävs för att bli en hockeytränare på elitnivå?

November 2013 Årgång 2 Nummer 4. Gillar. Gillar inte Vet ej

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

Kärleken gör dig hel

JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS

Lyssna, stötta och slå larm!

Ali & Eva KAPITEL 7 LÄSFÖRSTÅELSE KORTA SVAR


LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

Drogad. AHHH! skrek Tim. Vad har hänt! skrek jag. Det är någon som har kört av vägen och krockat med ett träd! Men ring 112! Ge mig min mobil da!

DRÖMTYDNING AV ROBERT NILSSON

Fakta om Malala Yousafzai

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

Sagans värld. För vuxna, men även för barn!

Hej! Va kul att just du öppnar den här boken som handlar om mig, MAGGI LUNTAN! Jag vill gärna berätta om några spännande upplevelser. Häng med!

Kapitel 1. Jag gillar inte honom sa jag, inte jag heller svarade Emil. När vi hade rast gick vi till dörren

Ipads efter höstlovet

Likabehandlingsplanen = Plan mot kränkande behandling

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

Vi vill veta vad tycker du om skolan

Erikshjälpen grundades 1967, men historien började 38 år tidigare.

Jobba med gamla nyheter

ÖPPNA DITT HEM BLI VÄRDFAMILJ!

Kastades från balkong tog själv fallet till HD

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

1 Går du i årskurs 6 eller årskurs 9? Årskurs 6. 2 Är du flicka eller pojke? Flicka. 3 Vilket år är du född? 4 I vilken månad är du född?

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

40-årskris helt klart!

Europamästerskapen 2010 Sverige, Skövde 30/4-2/5 2010

Vid årets ol-avslutning visades en bildkavalkad av VM-året Ungdomsverksamhetens olika aktiviteter Läger- och tävlingsverksamhet SM VM

Resultatet kan man ju ana, det är som vanligt.. en bild säger mer än tusen ord...

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

Förlossningsberättelse

VÄLKOMMEN till ett helt nytt liv! Innehåll. Dina första steg på vägen till ett liv tillsammans med Gud.

Halvmånsformade ärr. Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg)

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

F SKRIVA-LEKA-LÄRA NYHETSBLADET. Banafjälskolans.

Säsongens sista riktiga tävling

Kapitel 2 Övernattning

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

DET VITA RUMMET SARAH N. HARVEY

Malin Sandstedt. Smuts

Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

Londonprojektet 2015

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

Logg fra n A lva. Elevlogg: Tudaloo! Datum: 8/5-16. Elevloggare: Jessika & Kerstin. Personalloggare: Fridor. Position: I hamn i Gosport

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 38 Fredag 17 december 2010 NORRBOTTEN Räddade man ur isvak Irene Nilsson bor i Burvik utanför Piteå. En morgon då hon kom in i köket hemma såg hon något ovanligt på sjön utanför. Ute på isen stod en man böjd i en konstig ställning. Irene Nilsson förstod att något var fel. Irene Nilsson ringde till sin far Lasse som bor i 1 huset bredvid. - Jag tog fram kikaren och såg en man därute. Han stod helt stilla i kylan. Jag anade att någonting var galet, säger Lasse Nilsson. Han och dottern hämtade skotern och åkte ut på isen. Där stod en genomblöt man på taket till en stor traktor. Traktorn hade åkt genom isen.

Det var 16 grader kallt ute och dom blöta kläderna hade frusit till is. Mannen kunde nästan inte röra sig. Lasse Nilsson körde fram skotern till kanten av isvaken. Mannen lyckades kasta sig fram så att han landade på skoter-släpet. Sedan körde dom i full fart mot land och den genomfrusne mannen fick duscha i varmt vatten. - Det känns nästan osannolikt att det slutade så bra. Tänk om jag inte hade tittat ut genom fönstret. Han hade aldrig överlevt blöt när det var så kallt ute, säger Irene Nilsson. Det skriver Piteå-Tidningen. 2 Många tyska turister Nästa år får Kiruna besök av 600 tyska resesäljare. -Dom ska få uppleva Ishotellet, samiska aktiviteter, hundspann, skoterkörning, norrsken, älgsafari och fjällen, säger Erica Carlsson, chef för turistföretaget Kiruna Lappland. Det är det stora tyska reseföretaget Detour som ska komma till Kiruna. -Det här är Sveriges största satsning någonsin på den tyska resemarknaden. Det är otroligt stort. Det är som OS i resor, säger Karin Nilsdotter, ordförande för Kiruna Lappland. Tidigare har Detour ordnat resor till Kanada, Sydafrika, Kina och USA. Nästa år har Detour valt att undersöka vad som finns i Kiruna och Göteborg. Det är dom enda ställen

som Detour besöker i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Efter Detours besök hoppas turistföretagarna i Kiruna att 60 000 tyskar ska besöka Kiruna varje år. -År 2011 eller år 2012 ska vi ha direktflyg från Tyskland till Kiruna. Det har aldrig funnits bättre möjligheter än nu, säger Dan Björk som arbetar vid Ishotellet i Jukkasjärvi. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Världens nordligaste whisky Arvidsjaur kan få världens nordligaste whiskyfabrik. Företaget Lapplands destilleri AB planerar att göra 20 000 liter whisky varje år. - Det är jättebra att göra whisky här. Arvidsjaur har 3 fint vatten som är mjukt och känt för att ta upp goda smaker, säger Gerry Axtelius, en av ägarna. Lapplands destilleri AB söker nu efter ett hus där dom kan börja göra whisky. Men först måste Statens Folkhälsoinstitut säga att whiskyfabriken får starta. Whiskyn ska göras på korn som odlas i närheten av Arvidsjaur. Torv från Saltmyren ska också användas. Lapplands Destilleri ska också sälja ett eget speciellt whiskyglas. -Vårt problem är att få in pengar. Det tar minst tre år att göra whisky. Vi planerar att lösa den saken med att göra vodka och likörer också, säger Gerry Axtelius till Norrbottens-Kuriren.

Elever ska få bättre betyg I våras gick 72 elever ut nian vid Solanderskolan i Öjebyn. 14 av dom fick inte godkänt i ämnena svenska, engelska och matematik. Året innan var det ungefär lika många som inte blev godkända. Peter Dawidsson är ny rektor på Solanderskolan. -Jag visste om det här när jag blev rektor och nu ska jag jobba för att det ska bli bättre, säger Peter Dawidsson. Nu har skolan börjat med ett projekt som ska höja barnens betyg. Alla barn mellan sex år och 16 år ska vara med i projektet. -Vi ser över elevernas hela skolgång. Kanske måste vi jobba hårdare på mellanstadiet så att eleverna är bättre rustade när dom kommer upp 4 på högstadiet. Jag är övertygad om att vi kan vända det här till något bra, säger Peter Dawidsson. Det skriver Piteå-Tidningen. SVERIGE Man sprängde sig själv En man sprängde sig själv i lördags i centrala Stockholm. Mannen dog vid explosionen. -Det såg ut som om mannen burit något som exploderat på magen. Han hade inga skador i ansiktet eller kroppen och butikerna runt omkring var inte skadade, berättar den man som kom först till platsen. Fler människor hade kunnat dö när mannen

sprängde sig. Mannen hade flera bomber på sig men det var bara en som exploderade. Några minuter innan mannen sprängde sig exploderade en bil i närheten. Två personer fick lättare skador och fördes till sjukhus. Polisen tror att den man som sprängde sig själv också ägde den bil som exploderade. Ett e-postbrev skickades till nyhetsbyrån TT och ett till säkerhetspolisen strax innan mannen sprängde sig. Brevet var både på svenska och arabiska. Brevet handlade om att det är fel att svenska soldater är i Afghanistan. Nu är det dags att slå till, stod det i brevet som kan komma från den döde mannen. 5 Regeringen säger att det som hänt är ett terrorist-brott. Det är första gången någon i Sverige tagit sitt liv i en självmords-attack. Men i länder som Irak och Afghanistan är det vanligt med självmords-attacker och terrorism. En del säger att en terrorist är en person som använder våld för att ändra på något dom tycker är dåligt eller orättvist. Att terrorister inte bryr sig om att oskyldiga dör. Att terrorister till och med tycker det är bra när många oskyldiga dör. Andra tycker att en terrorist är en hjälte som kämpar för frihet. Det finns dom som är rädda för muslimer och tror att alla muslimer är terrorister. Men ordförande i Svensk Islamisk församling säger att det som hänt ger

fel bild av muslimer och den islamiska religionen. -Det här skadar oss muslimer. Dom här personerna gör saker som är helt förbjudna i vår religion. Det här är fruktansvärt. Man blir chockad av att det finns människor som gör sånt här även i Sverige, säger Abd al Haqq Kielan till Dagens Nyheter. Nobelfest utan fredspris-vinnare Årets Nobelpris delades ut i fredags. Liu Xiaobo skulle få Nobels fredspris men hans stol var tom. Liu Xiaobo kunde inte komma eftersom han sitter i fängelse. Det är straffet för att han kämpar för demokrati och mänskliga rättigheter i Kina. 6 Liu Xiaobos släktingar fick inte resa från Kina för att ta emot priset i hans ställe. Nobelkommitténs ordförande sa i ett tal att Liu Xiaobo måste släppas ur fängelset. Sedan la han Nobelmedaljen och ett diplom på den tomma stolen. I Stockholm delades dom andra tio Nobelprisen ut. På kvällen var det Nobelfest. Nästan 1 600 gäster var bjudna på festen. Kungafamiljen var också där och många från regeringen. SPORT Bragdguldet till skidåkare I vinter-os vann det svenska herrlaget på skidor guld i stafett.

I förra veckan fick laget också Bragdguldet. Bragdguldet ges till den eller dom som gjort den bästa svenska idrottsprestationen. Daniel Richardsson, Johan Olsson, Anders Södergren och Marcus Hellner var med i det svenska stafettlaget. Marcus Hellner tyckte det var roligt att laget fick priset. - Det är roligt att dela priset med andra. Det är så mycket som måste stämma i en stafett. Fyra åkare ska åka bra samma dag, säger Marcus Hellner till NSD. Linus Omark gjorde drömmål I lördags spelade Linus Omark från Övertorneå sin första match i NHL. 7 Efter matchen pratade alla om Omarks straffslag som avgjorde matchen. Linus Omark tillhör laget Edmonton Oilers i NHL, hockeyligan i USA och Kanada. Under hösten har Omark fått spela i B-laget. Tränaren har inte tyckt att Linus Omark har varit tillräckligt bra. Men i lördags fick Linus Omark chansen i A-laget. Matchen mot Tampa Bay slutade oavgjort 3-3. Då slår lagen straffar tills något lag vinner. När det blev Linus Omarks tur tog han pucken, snurrade runt ett helt varv och lurade målvakten. - En otrolig känsla att se pucken gå i mål. Det bästa jag upplevt som ishockeyspelare, säger Linus Omark till Norrbottens-Kuriren.

Posttidning B Vit jul i hela Sverige Många drömmer om en jul så som den brukar se ut på julkorten. En jul med vacker vit snö och några minusgrader. Och nu ser det ut som om drömmen blir sann. Det har snöat och varit kallt i nästan hela landet den senaste tiden. Meteorologerna tror att det kan bli en vit jul i hela Sverige. - Det är svårt att säkert lova det, med det ser ut så, säger Elin Torstensson på SMHI. SMHI undersöker hur vädret ska bli. 1977 var det rekordvarmt på julen. Simrishamn hade nästan 14 grader varmt på julafton. Kallast var det 1915. Då hade Karesuando minus 42 grader. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8