LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april 2011. Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

Nr 21 Fredag 7 september 2007

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

1. Maria O 631 p 2. Särla L 616 p 3. Sonny L 613 p 4. Annette B 597 p 5. Berit A 582 p. Piteås bästa damer. Gun-Britt B 644 p, Britta O 614 p,

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

Rapport från besök i Rameshwari school, Khamare oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

Min försvunna lillebror

Berättelsen om Tugummi von Bubbelgum

Musen Martina vinner en baktävling

Klass 6B Guldhedsskolan

Innehållsförteckning. Kapitel 1

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

Manus: Tredje bildspelet handlar om kroppen och rörelse. Alla vet säkert att det är bra för våra kroppar att få röra på sig.

TEST POZIOMUJĄCY Z JĘZYKA SZWEDZKIEGO NA POZIOMIE B2. Lycka till!!!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

Min dagbok. Av: Iris Frick

38 hemma hos - BYGGA NYTT HUS -

Kapitel 1: Ljudet. Kapitel 2: Rädslan

40-årskris helt klart!

Inslaget fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot kravet på opartiskhet. Sveriges Radio ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut.

Kåre Bluitgen. Sjalen. Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard. nypon förlag AB. Publicerat med tillstånd.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

Kapitel 1 - Hörde du ljudet? sa Laura. - Vad för ljud? Alla pratar ju sa Minna. - Ljudet från golvet, sa Laura. Arga Agneta blängde på Laura och

Ti m S a ll y o c h C ill a fr å n

Ali & Eva KAPITEL 7 LÄSFÖRSTÅELSE KORTA SVAR

Brogårdsbladet. Skanska etablerar sig. På Gång. Nr 3, februari Februari: Planeringen av mini-tvåorna i hus 35 blir klar.

konfirmand 2010/2011 Nu är det din tur

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

Barns medverkan i den sociala barnavården hur lyssnar vi till och informerar barn. Lyssna på barnen

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

Fysiska aktiviteter FYSISKA AKTIVITETER. Zumba och Linedance

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

Motgång gav ny framgång

Halvmånsformade ärr. Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den

Vad händer i Endre (Datum och tider att skriva in i almanackan

Fiskeklubben Laxens veckobrev Vecka 2014:18

Du är kär! Du är kär! Du är kär! (i nån som går i din skola)

dom hem och hämtade en stor badbalja och stoppade mig i den. - vad ska vi kalla den? undrade ett barn. - Då sa ett anat barn kanske Padis. - Ja!

AYYN. Några dagar tidigare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.


LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

Projektarbete Belysning

FÖRFATTAREN ALKA 2014

Tunadalskyrkan Jag har en dröm. Amos 9:11-15

Följande gäller för utflykterna:

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

November 2013 Årgång 2 Nummer 4. Gillar. Gillar inte Vet ej

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

Säg STOPP! Ett samarbete mellan Kulturskolan, föreningen DuD och barn och ungdomsprojektet i Katrineholms kommun

Luk.19:31-43 Fastlagssönd. 1:a årg

Sagans värld. För vuxna, men även för barn!

Fakta om Marta LÄSFÖRSTÅELSE SIDAN 1. Elevmaterial. Namn: En lång resa Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.

Första dagboken: ATT HANTERA EN TSUNAMI. Onsdag 19 januari

När Jim går i polisskolan

Titta! säger Maja. Nu har det hänt

En nationell handlingsplan för de mänskliga rättigheterna har bearbetats till lättläst svenska av Lena Falk, Centrum för lättläst. Stockholm 2002.

barnhemmet i muang mai onsdag 3 maj - måndag 12 juni

Skolår 2 Läsförståelse Svarshäfte

Dagverksamhet för äldre

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

Inledning. Övning 1: Frågestund

Shakedown inför rallycross EM och SM.

VARGAVINTER JOJO SNÖN DEN FINNS FORTFARANDE KVAR MEN DET FINNS ÄNDÅ DE SOM TROR ATT DET BLIR EN VÅR

MITT LIV SOM DIABETIKER

Hur har ni informerat om stödet från Leader Bergslagen? Bifoga affisch eller liknande!

Minnesanteckningar från möte i kommunala pensionärsrådet

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 14 Fredag 15 april 2011 NORRBOTTEN Skolor försvinner i Kalix Nästan alla skolor som ligger i byar i Kalix kommun ska läggas ned. Det föreslår politikerna i Kalix. -Skolorna har fått 20 miljoner kronor extra, men det fattas fortfarande pengar, säger kommunalrådet Kenneth Sandberg. Skolor kostar mycket. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar. Politikerna föreslår att skolorna i Pålänge, Ytterbyn, Risögrund och Gammelgården läggs ned. Det innebär att alla by-skolor i Kalix kommun försvinner utom i Sangis och Töre. Nästan 300 barn måste byta skola och åka buss till 1

Kalix om politikerna säger ja till förslaget. Kenneth Sandberg säger att kommunen har många räkningar som ska betalas. Till exempel kostar vården för äldre mycket pengar. -Vi måste klara hela kommunens ekonomi, inte bara skolans, säger Kenneth Sandberg. Arne Enberg bor i Pålänge och är med i Kalixbygdens byaråd. Han är upprörd över förslaget: -Värst är det för dom små barnen, ska dom verkligen åka buss till skolan? Vilka unga människor vill flytta till byarna om vi inte har en skola? På fredag ska politikerna i barn och utbildningsutskottet besluta om förslaget. Om politikerna säger ja ska 2 förslaget ut på remiss. Då får andra människor i Kalix säga vad dom tycker. Före sommarlovet ska politikerna i Kalix kommunfullmäktige bestämma hur det blir med skolorna. Det skriver NSD. Alla fick lämna gruvan Flera hundra personer som arbetade i Kirunagruvan i söndags, tvingades lämna gruvan. Ett fel gjorde att elen slutade fungera. -Allt var lugnt när dom tog sig upp ur gruvan. Eftersom gruvans tekniska utrustning slutade fungera fanns ju inget att göra, säger Anders Lindholm vid LKAB. Det var klockan halv sex på söndag morgon som elen slutade fungera.

Lampor slocknade och fläktar som skulle rena luften slutade att fungera. Maskiner för att krossa och flytta malm stannade. Bara dom arbetare som skulle laga felet fick vara kvar i gruvan. På eftermiddagen kom elen tillbaka och fläktarna kunde slås på igen.. Då hade elen varit borta i 12 timmar. -Att elen varit borta så här lång tid har inte hänt i modern tid, säger gruvchef Anders Lindholm. LKAB vet ännu inte varför det blev fel på elen. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Husen sjunker i Haparanda Flera nya butiker i Haparanda har sprickor, 3 taken läcker och husgrunderna sjunker ner i marken. Även Ikea har sprickor i golvet. -Vi kommer att sätta en matta över så att det ser snyggt ut, säger Martin Liabäck, chef på Ikea i Haparanda. Personalen på Rusta och Naturkompaniet har upptäckt att golvet sjunker. -Det har blivit rejäla sättningar. Jag har ingen aning om vad som kan göras åt det och det är verkligen inte roligt, säger Göran Hennerfors som är butikschef. I torsdags kontrollerades huset noga. -Det är inte farligt att vara här, säger Lisa Persson som jobbar på Rusta. Dom hus som nu fått problem byggdes ungefär samtidigt som Ikea kom till Haparanda.

Butiksägarna ville att husen skulle ligga nära Ikea, men där är marken dålig. Husen byggdes på gammal sjöbotten. -På bra mark händer sällan något. Vi bygger efter ritningar som tekniker gjort och saker kan hända när man bygger, säger Lars Englund som är chef på företaget som byggt Naturkompaniet och Rusta. -Det är för tidigt att säga vad vi ska göra. Nu ska vi undersöka saken och ta reda på vem som ska betala för det, säger Lisa Persson till NSD. Surströmmingen är räddad Livsmedelsverket vill förbjuda fiske av lax och strömming i vissa vatten eftersom fisken innehåller 4 för mycket av giftet dioxin. Men nu är det bestämt att det inte blir något fiskeförbud. -Det är viktigt att bevara traditionen att äta surströmming, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson. EU har bestämt gränser för hur mycket gift det får finnas i fisk som ska säljas. Men Sveriges och Finlands regeringar har i flera år bett EU om dispens, alltså att få fortsätta fiska fast det är mer gift i fisken än den gräns som är bestämd. Men Livsmedelsverket i Sverige tycker det är fel att fisket får fortsätta eftersom fisken kan vara farlig att äta, till exempel för den som väntar barn. Livsmedelsverket försökte därför stoppa den svenska regeringes ansökan om dispens i år.

Då skulle det ha blivit förbjudet att sälja strömming som är större än 17 centimeter eller lax från Norrlandskusten och vissa svenska sjöar. I fredags sökte den svenska regeringen dispens igen. Det blev inget fiskeförbud. Fiskarna i Kalix är glada eftersom dom får fortsätta fiska. -Det känns som en lättnad. Rätt beslut togs, säger fiskaren Jonny Stålarm. Surströmmingsälskaren Ulf Lindgren i Kallax tycker också att det var ett bra beslut: -Det hade nog blivit surströmmings-uppror om det blivit fel beslut, säger Ulf Lindgren. Men andra tycker det är helt fel att Sverige slipper följa EU:s gränser för gift i fisk. 5 -Regeringen vill fortsätta att förgifta sitt folk. Den låter sig styras av en liten grupp yrkesfiskare. Många barn och kvinnor riskerar att förgiftas, säger Mikael Karlsson som är ordförande i Naturskyddsföreningen. Det skriver NSD. Rånaren fick fängelse Den man som rånade en bank i Kalix måste sitta i fängelse i ett år. När mannen greps sa han att det inte gjorde något om han fick fängelse eftersom han inte har arbete eller någonstans att bo. Det var för en månad sedan som mannen gick in på Swedbank i Kalix. Han gav kassören en lapp där det stod att han vill ha

pengar. Kassören blev rädd och gav rånaren 16 000 kronor. Poliserna hittade rånaren efter en timme. Alla pengar var kvar. I torsdags var det rättegång. Mannen dömdes till ett års fängelse. Han dömdes också till utvisning. Han är från ett annat land och får inte komma tillbaka till Sverige förrän efter fem år. SVERIGE Astrid på nya 20-lappen I förra veckan visade Riksbanken hur dom nya sedlarna ska se ut. Kända svenskar har sin bild på sedlarna. Sedlarna får också nya färger och storlekar. 6 Den nya 20-kronors sedeln ska ha en bild av barnboksförfattaren Astrid Lindgren. Två av hennes böcker är Pippi Långstrump och Karlsson på taket. Andra personer som ska ha sin bild på dom nya sedlarna är sångaren Evert Taube, skådespelerskan Greta Garbo, regissören Ingmar Bergman, FN:s förre chef Dag Hammarsköld och operasångerskan Birgit Nilsson. Mynten blir mindre och lättare. Det blir inga silverfärgade mynt eftersom dom innehåller nickel som kan orsaka allergi. Dom nya sedlarna och mynten kommer år 2014 eller år 2015. Det skriver TT och Norrbottens-Kuriren.

UTLAND Förbjudet med burka i Frankrike Nu är det förbjudet att ha på sig burka eller niqab i Frankrike. Den nya lagen började gälla i måndags. Den som gömmer sitt ansikte under heltäckande kläder måste betala 1 400 kronor i böter. Den som tvingar någon annan att ha burka eller niqab som dom heltäckande kläderna kallas, måste betala 300 000 kronor i böter. En del muslimska kvinnor vill fortsätta att dölja sina ansikten så inga män kan titta på dom. Andra tycker att kvinnorna blir friare om dom inte tvingas ha burka eller niqab. Det skriver Dagens Nyheter. 7 SPORT Boden Handboll till allsvenskan Tjejerna i Boden Handboll vann mot Kungälv i söndags och ska spela i allsvenskan nästa år. -Det är så härligt. Det är i allsvenskan vi hör hemma, säger Emmy Nordmark efter segern. Boden vann den avgörande matchen med 26-21. Till nästa år behöver Boden Handboll fler spelare. - Det här är viktigt för Norrbotten. Handbollen har inte varit så bra här dom senaste åren. Vi ska satsa på spelare från Boden och resten av länet, säger tränaren Kent Hedlund. Det skriver Norrbottens-Kuriren.

Posttidning B Sälunge åkte polisbil Ett par som var ute och rastade sin hund hittade en sälunge. Sälungen låg på en liten grusväg i Åkersberga, men sälar lever i vatten. -Ungen låg där och fräste, så han var ju pigg i alla fall, säger polisen Lennart Löfgren. Paret som hittade sälungen ringde till polisen. Fast sälungen fräste och var arg lyckades poliserna få in den i polisbilen. -Det händer att sälmammor lämnar sina ungar. Vi kontaktade Skansen samtidigt som vi skickade dit poliserna, berättar Lennart Löfgren för Dagens Nyheter. Poliserna körde till Skansen med sälungen. Skansen är en stor djurpark i Stockholm. Där finns till exempel sälar, apor, björnar och älgar. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8