LÄTTLÄST SVENSKA RÖSTA PÅ KD GÖR EU LAGOM IGEN

Relevanta dokument
'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

en hållbar framtid Det här vill vi i Centerpartiet med vår politik. Vårt idéprogram i korthet och på lättläst svenska.

FÖR DEMOKRATI OCH JÄMLIKHET, MOT KLYFTOR OCH EXTREMISM.

JA! TILL ETT AKTIVT MEDBORGARSKAP

Kort, aktuellt och lätt om EU. Medfinansieras av EU-kommissionen

Materialet framtaget i Projekt Mitt val.

GRÖN IDEOLOGI SOLIDARITET I HANDLING. En kort sammanfattning av Miljöpartiet de grönas partiprogram

.Den politiker och det förslag som har fått flest röster vinner valet. Det kallas att majoriteten vinner. Men, det är viktigt att det i ett

Säkerhetspolitik för vem?

Eurobarometerundersökning för Europaparlamentet (EB 79.5) ETT ÅR FÖRE VALET TILL EUROPAPARLAMENTET 2014 Den institutionella delen

Ett rött Europa. för jobb och rättvisa

FRÅGA QK3a OM "RÖSTADE", KOD 1 i QK1 - ÖVRIGA GÅ TILL QK3b

5 röster för Europa. 5 röster för Europa Publicerad på Nya Moderaterna (

Opinionsundersökningar i samhällsdebatten!

Läsarundersökning Connoisseur

!! 1. Feminism för alla. Nu äntligen kan feminister få mer makt. Rösta på Feministiskt initiativ i valet 14 september!

Sverige i EU. Finland. Estland. Lettland. Sverige. Litauen Irland. Danmark. Nederländerna. Storbritannien (förhandlar om utträde) Tyskland.

25 maj val till Europaparlamentet

Lättläst. Så här arbetar regeringen

tighet s a em i F ams, medl Ad y k Ric

Samtalskampanjen - Samtalet vid dörren

Vad vill Moderaterna med EU

En demokratisk Europeisk Union byggd på en progressiv informationspolitik VALSTRATEGI

Sveriges riksdag på lättläst svenska

200 år av fred i Sverige

Gemensamma värderingar, gemensamt ansvar och det gemensamma goda

Medfinansieras av Europeiska kommissionen

EU kan heller inte skryta med någon kvinno- eller hbtq-vänlig politik. Generellt negligeras och nedprioriteras

Standard Eurobarometer 90

För ett socialdemokratiskt Europa

TV4 Valdagsundersökning 2018

FÖRSLAG TILL BETÄNKANDE

RIKSDAGSVALET SAMTALS- KAMPANJEN SAMTALET VID DÖRREN FÖR DIG SOM VALARBETARE Gäller fram till 10 september

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

Framtiden. är här. valmanifest på lättläst svenska

Därför EU. Är du intresserad av frågor som berör ditt arbete och din vardag? Då är du intresserad av EU-frågor.

EU-VALET 2019 PÅ 10 MINUTER

Innehåll. Utgångspunkterna. Inledning 15 Den demografiska utvecklingen 17 Det tudelade Sverige 19 Europeisk utblick 21. Vägvalen

EU i din vardag. EU påverkar allas vardag.

Europeiska unionen Europeisk äldrepolitik AGE organisation AGE ekonomi AGE verksamhet 26 maj 2019

Äldrefrågor på undantag igen! UPPFÖLJNING AV PRO-RAPPORTEN ÄLDREFRÅGOR PÅ UNDANTAG I SVENSK POLITIK

Bortom tillväxtparadigmet arbete och välfärd i den nya ekonomin. Mikael Malmaeus

Rösta på oss! Sju riksdagspartier berättar på lättläst svenska varför du ska rösta på dem i år.

Efterkrigstiden FRÅN ANDRA VÄRLDSKRIGETS SLUT OCH FRAM TILL I DAG

Intraservice Integration i boendemiljö

Jens Nilsson. Europaparlamentariker (S) Demokratin och solidariteten måste erövras av varje ny generation.

Alla behövs i ett växande Stenungsund!

MINDRE EU MER SVERIGE!

Standard Eurobarometer 88. Allmänna opinionen i europeiska Unionen

Trygghet i det lilla är trygghet i det stora

Eurobarometerundersökning för Europaparlamentet (EB 79.5) ETT ÅR FÖRE VALET TILL EUROPAPARLAMENTET 2014 Parlameter-delen SOCIODEMOGRAFISK BILAGA

TRYGGA ANSTÄLLNINGAR ÄR I ALLAS INTRESSE

Förslag till RÅDETS BESLUT. om undertecknande, på Europeiska unionens vägnar, av Europarådets konvention om förebyggande av terrorism

Först några inledande frågor

OMRÅDE STÖD OCH SERVICE OMSORGSFÖRVALTNINGEN

Resultat. Förtroendet för regeringen och de politiska företrädarna. Oktober 2014

Barnens Rättigheter Manifest

SINGER KAP 10 Tuesday, 13 November 2012

Väljarkontraktet Karin Nelsson

Väljaropinion i samarbete med Metro. Augusti 2015

Vi tar striden mot populisterna! - Centerpartiets spurtvecka

Världens viktigaste fråga idag är freden.

lättläst broschyr En rapport om situationen globalt för kvinnor med funktionsnedsättning

Dagens begrepp och Dröm om demokrati

i valet 2006 De 7 riksdagspartierna berättar på lättläst svenska varför du ska rösta på dem i år.

Ta ställning för sekulärt samhälle och mänskliga rättigheter!

JA! TILL ETT AKTIVT MEDBORGARSKAP

JAG TROR PÅ MIN RÖST. i EU-valet

PUBLIC 15693/17 1 DG C LIMITE SV. Europeiska unionens råd Bryssel den 22 december 2017 (OR. en) 15693/17 LIMITE PV/CONS 76 RELEX 1114

Hållbar offentlig upphandling i EU. Samsyn över partigränser men fortfarande frodas myter

Åren var det krig mellan Sverige och

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet den 26 maj 2019

SIFO-undersökning: Ungas röst & makt i samhället. Världsnaturfonden WWF & WWF Sweden Youth Juni 2018

Ett naturligt steg för Sverige. Dags för euron

Hur kan vi stärka solidariteten och bekämpa fattigdomen i världen?

Världen idag och i morgon

d) För att man lättare ska kunna ta hand om lokala problem där de som situationen rör får bestämma.

Europaparlamentets resolution av den 16 januari 2014 om EU:s strategi mot hemlöshet (2013/2994(RSP))

9B01, KONGRESS Målområden för verksamhetsplanering Långsiktigt visionsarbete och Konkret målstyrningsverktyg

Hållbar stad öppen för världen. Intraservice. Att arbeta i Dempatibranschen. Seroj Ghazarian

En hållbar regional utveckling

10997/19 em/mhe 1 RELEX.1.B

Gemensamt förslag till RÅDETS BESLUT

Nyfiken i en strut. Nyfiken i en strut. Nyfiken i en strut. Nyfiken i en strut. Namn:

JÄMSTÄLLDHET SOLIDARITET HANDLING. GUE/NGL:s arbete inom Europaparlamentets utskott för kvinnors rättigheter och jämställdhet mellan kvinnor och män

7 punkter för fler jobb och jämlik hälsa Valmanifest för Socialdemokraterna Västra Götalandsregionen

Generaldirektoratet för kommunikation Direktorat C Kontakter med allmänheten Enheten för övervakning och uppföljning av den allmänna opinionen

Makten är din! Glynnis Jones/Shutterstock.com. EU-valet på 5 minuter

VÄLFÄRDS- SATSNINGAR FÖRE LYX

Läget i Syrien. Ja Kan inte säga Nej. Finland bör utöka sitt humanitära bistånd till området.

KVINNORNAS EUROPA S-kvinnors kandidater Europaparlamentsvalet 7 juni 2009

Lättläst program för landstingsvalet 2018

Europeiska Unionen. Historia talet Ett trasigt Europa Krigströtta Internationellt FN Europa andra former? Federation?

FÖRSLAG TILL RESOLUTION

Vad är Europeiska unionen (EU)?

Moderaterna tappar. Juli YouGov Sweden AB Holländargatan 17B Stockholm

Ett starkare Europa Liberalernas valmanifest 2019

STORSTAD FASTIGHETS- FÖRETAGAR- KLIMATET

EU-kritiker som inte är till salu. Jöran Fagerlund

POLITIKER I EMMABODA KOMMUN

Transkript:

RÖSTA PÅ KD LÄTTLÄST SVENSKA GÖR EU LAGOM IGEN SARA SKYTTEDAL och DAVID LEGA är högst upp på vår lista i EU-valet. De är båda två allt annat än lagom. Sara och David är två starka topp-kandidater. De ska ge oss minst två platser i Europa-parlamentet. Vill du också vara med i det nya KD? Bli medlem! www.kd.nu/blimedlem Sara Skyttedal:

Svenskarnas starka stöd för EU kan vi inte ta för givet. EU måste välja en väg framåt. En del människor är mot EU. De vill splittra unionen. Andra vill att EU ska få bestämma mer. De vill ha en europeisk super-stat. Båda alternativen förstör lika mycket. EU riskerar att inte finnas kvar i framtiden. Kristdemokraterna vill att EU ska finnas kvar. Vi vill stoppa dem som vill förstöra. Vi måste inse att vi inte kan ta svenskarnas starka stöd för EU för givet. Vi måste se till att samarbetet är bra. Det är vår viktigaste uppgift som EU-vänner. Under de närmaste fem åren finns det risk för att beslut om välfärden i Sverige kommer att tas i Bryssel i stället för i Stockholm. Social-demokraterna har redan gjort så att EU har fått inflytande över familje-politiken. Så kan det också bli med allt ifrån vår barn-omsorg och a-kassa till bostads-politik. KD vill att bara Sverige ska ha makten över det. När vi pratar om att EU behöver bli lagom igen menar vi att vi måste börja jobba med huvud-uppgifterna i samarbetet igen. Alltså att lösa gemensamma problem och att stärka tillväxten.

David Lega: Jag vill vara en röst för dem som har svårast att göra sig hörda. EU behöver ta hand om de utmaningar som alla EU-länder har gemensamt. Det handlar om de stora miljö-problemen och den internationella brottsligheten. Men viktigast för mig är kampen för de mänskliga fri- och rättigheterna. Att skydda människo-värdet. Om du röstar på mig kommer jag att vara en röst för alla dem som har svårast att göra sig hörda. Europa har aldrig någonsin upplevt en så lång period av fred och goda tider som tiden efter andra världs-kriget till i dag. Det har EU bidragit till. Därför måste vi skydda det europeiska samarbetet. Vi måste se till att EU-länderna får ha kvar sin integritet. De måste kunna få bestämma själva. EU ska inte ta bort gränserna utan samarbeta över dem. EU ska tillåta skillnader. EU ska inte vara ett land utan som en familj av länder. EU måste bli bättre på att ställa krav på länder som inte respekterar sina invånares mänskliga fri- och rättigheter. Det är min bestämda uppfattning. EU måste ta ett större ansvar för att försvara människo-värdet. Det kan vi göra med till exempel diplomati och bidrag. Både inom och utom unionens gränser.

VAD ÄR LAGOM? KD tycker att EU ska vara lagom. EU ska fokusera på frågor som vi måste lösa tillsammans. EU ska hålla sig borta från sådant som vi sköter bättre i Sverige. EU SKA HÅLLA SIG BORTA FRÅN VÄLFÄRDSPOLITIKEN EU antog nyligen regler om föräldra-försäkringen. Det tycker vi att länderna själva ska bestämma om. EU SKA ARBETA FÖR FLER JOBB EU gör det lättare för företag i unionen. Det är lättare för oss EU-länder att handla med varandra. Det är bra, för det skapar jobb och tillväxt. Men EU behöver göra mer. Genom handel med andra delar av världen skapar vi också fler jobb här. EU SKA ARBETA MER FÖR KLIMATET EU behöver leda den gröna omställningen. EU har världens mest ambitiösa system för att minska utsläpp av växt-hus-gaser. Det behöver vi fortsätta att utveckla. Vi behöver även övertyga länder utanför EU att de ska vara med och jobba med det här. EU:S BUDGET SKA VARA LAGOM EU-kommissionen vill chock-höja den medlems-avgift Sverige betalar till EU. De vill också införa EU-skatter. Det tycker vi är fel. Vi borde i stället göra om EU-budgeten.

VÄRDERINGAR ATT LITA PÅ KD tycker att människovärdet är viktigast. Vi vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga en union som håller ihop. Det var kristdemokrater som la grunden till unionen efter andra världskriget. Tack vare unionen kunde länder som hade krigat mot varandra bevara freden och stärka demokratin. De kunde bygga välstånd tillsammans. De här grund-läggande värdena är viktiga också i vår tid. I dag är vi oroliga för att unionen inte ska hålla ihop. Att kämpa för ett lagom EU är att skydda unionen. EBBA BUSCH THOR Partiledare (KD) www.kristdemokraterna.se