Juridiska Nämnden BESLUT. Nils H, Tournament Director (TD), medlem i Delsjö GK. Ombud: Jur. kand. Jan O



Relevanta dokument
Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden Dnr 10/2009 JurN i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar. Fråga om försök till fusk vid tävlingsspel

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT. meddelat av Juridiska Nämnden den 25 juli 2012 i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar (2/2012 JurN 2-14)

BESLUT Juridiska Nämnden Dnr 13/2009 JurN i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar ANMÄLARE ANMÄLD

AE spelade tillsammans med FM, StjPGC, och AEl, StenGK. På grund av regnoväder kunde endast en av två planerade 18-hålsronder genomföras.

Juridiska Nämnden BESLUT

i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar Ombud: Advokaten Mats C Ombud: Advokaten Leif S

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT. Fråga om fusk vid tävlingsspel vid en golftävling på GKS den 26 maj 2013 (Skandia Tour)

i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar Fråga om åsidosättande av säkerhet vid golfspel

meddelat av Juridiska Nämnden den 9 mars 2018 i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar (dnr )

i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar Fråga om fusk i samband med tävling i golf

Juridiska Nämnd. BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Råd och regler för HANDLÄGGNING AV BESTRAFFNINGSÄRENDEN

Juridiska Nämnden BESLUT

Idrottens reglemente om otillåten vadhållning samt manipulation av idrottslig verksamhet

Disciplinärenden. Hur går föreningen tillväga? Vet du...

Disciplinärenden. Hur går föreningen tillväga?

Svenska Bodybuilding & Fitness Förbundet REGLEMENTE OM BESTRAFFNING

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

i överklagat ärende enligt 15 kap. Riksidrottsförbundets ( RF) stadgar Ombud: Advokaten Peter V

Svensk Travsports BESLUT ÖDB 12/2018 ÖVERDOMSTOL ÖVERKLAGAT BESLUT Svensk Travsports Licenskommittés beslut den 6 augusti 2018

Juridiska Nämnden BESLUT

KAMMARRÄTTEN I Mål nr GÖTEBORG Avdelning Meddelad i Göteborg DOM

2 Det gör tävlingsledningen.

Juridiska Nämnden BESLUT

Skillnad slagspel - match

Juridiska Nämnden BESLUT

REGELPROMENAD Röd slinga

Fredagspel på Hammarö GK mellan och Spel 3 juniorer och en scorkortsansvarig. 9 hål.

SM-Klubblag 2018 Tävlingen läggs ut av SGF och finns i arrangerande klubbars tävlingslista.

REGEL 20. Lyfta, Droppa och Placera Boll Spela Från Fel Plats

Stadgar för serieföreningen i Petanca på Costa Blanca

Juridiska Nämnden BESLUT

ARBETSDOMSTOLEN Dom nr 5/10 Mål nr Bxxx/08

1. Spela bollen som den ligger och banan som den är (regel 13 i regelboken) Du får inte förbättra bollens läge, området för svingen eller spellinjen

DOM meddelad i Karlstad

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

Tävlingsbestämmelser 2012 HCP-KLASSEN

LOKALA REGLER OCH TÄVLINGSVILLKOR 2019 FÖR LEKSANDS GOLFKLUBB

Anmälare: Svenska Ridsportförbundet via Andrea Barth, verksamhetschef Sport & Tävling

HÖGSTA DOMSTOLENS DOM

Seriespel 2015 Tävlingen läggs ut av SGF och finns i arrangerande klubbars tävlingslista.

Varför slog du mig, Peter?

HÖGSTA DOMSTOLENS DOM

Frågor att besvara utan hjälpmedel (10p - 20%). Om inget annat framgår, avses plikten i slagspel.

Utbildning Club Frågor & svar

meddelad i Stockholm

Övrigt Yrkandet om särskild avgift enligt 20 kap 12 utlänningslagen (2005:716) ogillas.

RH./. riksåklagaren ang. tillstånd till prövning i hovrätt av mål om olovlig körning

GOLFVETT OCH REGELPROV TILL GOLFÄVENTYRET MIN FÖRSTA GOLF

TÖI ROLLSPEL E (7) Arbetsmarknadsutbildning

Juridiska Nämnden BESLUT

Varför slog du mig, Peter?

LOKALA REGLER OCH FÖRESKRIFTER ÅR 2014 FÖR ÖSTRA & VÄSTRA BANAN NYKÖPING GOLFKLUBB

Anmälan mot Skatteverket och tjänstemännen Sten Mittermeier, Urban Persson och Karin Hammar Janetzky

Utbildning Club Frågor & svar

Lokala regler på Österlens GK 2019

Distrikt DELTAGARE Riktar sig till dig som är mellan år och som har ambitionen att ta sig vidare till Skandia Tour Regional och högre.

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

spelas i Mellansvenska Veteranserien

Svensk författningssamling

DD TEST 2016 Multiple choice regler

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

Spelaren vidrör i baksvingen bunkerväggen som är en torvad sida i bunkern. Svar: 0. Definition Bunker, Dec.13-4/34

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

Sjätte avdelningen Om rättegången i Högsta domstolen. 54 kap. Om rätten att överklaga en hovrätts domar och beslut och om prövningstillstånd

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

HÖGSTA DOMSTOLENS. Ombud och offentlig försvarare: Advokat PE. Ombud och målsägandebiträde: Advokat AR

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

GOLFVETTPROV NR 1 TILL NYA GRÖNT KORT

1 SÖDERTÖRNS TINGSRÄTT Avdelning 3. DOM meddelad i Huddinge

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

Välkomna till Upptaktsmöte onsdagsgolfen 2019 på Forsgårdens GK

Golfens regel I-5 samt definitioner

V./. Riksåklagaren angående våldtäkt

Så här kan det gå till.

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

Frågor och svar F: Hur anmäler jag mig till Telia Tour? F: Måste jag kontrollera att anmälan har registrerats?

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

DOM Meddelad i Ystad

När det gäller klagomålen mot domstolen uppgav GB i huvudsak följande.

Tävlingsbestämmelser 2013 HCP-KLASSEN

Frågor att besvara utan hjälpmedel (10p - 20%). Om inget annat framgår, avses plikten i slagspel.

DOM 2{)13-11~1 &. Meddelad i Göteborg. KLAGANDE Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen Box Katrineholm

Avbryta spelet; Återuppta spelet Regel 5.7 Se även Spel- och tävlingshandboken kapitel

ARBETSDOMSTOLEN Dom nr 32/10 Mål nr B XX/08

meddelad i Hudiksvall

Protokoll fört vid disciplinnämndens telefonmöte den 25 januari 2017

Utbildning Club Frågor & svar

Beslutet/domen har vunnit laga kraft. Fastighetsmäklarinspektionens avgörande

Transkript:

Juridiska Nämnden BESLUT meddelat av Juridiska Nämnden den 2 juli 2015 i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar (2/2015 JurN 2-14) ANMÄLARE Nils H, Tournament Director (TD), medlem i Delsjö GK ANMÄLD Kevin D, medlem i Flommens GK Ombud: Jur. kand. Jan O SAKEN Fråga om fusk, alternativt försök till fusk, vid golftävling Bakgrund och yrkanden Den 30 maj 2015 spelades Skandia Tour Riks, omgång 2, på Dynekilens GK. Tävlingen var en s.k. förbundstävling, vilket innebär att ett bestraffningsärende enligt 14 kap. RF:s stadgar ska handläggas av Svenska Golfförbundets Juridiska Nämnd. Kevin D deltog i tävlingen och spelade andra ronden tillsammans med Adam W och Filip E. De startade på hål nr 12 och Adam W var Kevin D:s markör. Kevin D och Adam W är födda år 2001, medan Filip E är född år 2000. 1

Efter en anmälan av Adam W diskvalificerades Kevin D från tävlingen utan att han hade signerat och gett in sitt scorekort till tävlingsledningen. Diskvalifikationen grundades på att tävlingsledningen ansåg det utrett att Kevin D på hål nr 15 medvetet hade slagit sitt fjärde slag på en annan boll än den boll som han hade i spel. Nils H som tjänstgjorde som TD på tävlingen har anmält Kevin D för fusk, alternativt försök till fusk, i samband med den aktuella tävlingen. Nils H har gjort gällande att Kevin D under andra ronden slog sitt fjärde slag på hål nr 15 på en boll som han påstod var den boll som han hade slagit tredje slaget med, trots att det i själva verket var en boll som Kevin D hade blixtdroppat på platsen. Kevin D har förnekat den påstådda förseelsen. Han har i andra hand gjort gällande att förseelsen ska bedömas som försök till fusk. Utredningen Juridiska Nämnden har hållit muntligt förhör. Vid det muntliga förhöret har Nils H och Kevin D hörts. På Nils H:s begäran har vittnesförhör hållits med Adam W och Magnus C. På Kevin D:s begäran har vittnesförhör hållits per telefon med Joakim H och Filip E. De i ärendet hörda personerna har berättat bl.a. följande. Nils H: Han fick information från domaren Göran Hermes att Adam W hade anmält att det rådde olika uppfattningar i bollen om vad som hade hänt på hål nr 15. Efter att ronden var avslutad talade han i enrum med Kevin D, Adam W och Filip E. Kevin var väldigt ledsen och nästan inte kontaktbar i fysisk mening. Adam var övertygad om att Kevin hade slagit fjärde slaget på en annan boll än den som var hans boll i spel. Magnus C, som befann sig på hålet i egenskap av förälder till en spelare i bollen bakom, var också säker på att Kevin hade spelat på fel boll. Magnus C berättade att han hade hittat en boll som Kevin bekräftade var av 2

samma märke och med samma markering som denne använde (en Titleist 4 med ett svart streck och två prickar över det sista t i Titleist). Han tog med spelarna ut på banan. De fick peka ut var Kevin hade uppgett att han hade hittat sin boll. När han bad Kevin bekräfta att han hade lagt bollen på rätt plats sade Kevin tror ni att jag har lagt en boll där. Platsen, som var bakom en bergsknalle, bestod av kortklippt semiruff och bollen var väl synlig. Senare samma dag besökte han platsen tillsammans med Magnus C. Han tog även fotografier på platsen, vilka har getts in till Juridiska Nämnden. Han gick igenom Kevins bag och hittade en boll som var markerad på det sätt som markören Adam hade uppgett, nämligen med ett svart streck, två svarta prickar och ett ifyllt T i Titleist. För tävlingsledningen rådde det inte någon tvekan om att Kevin hade spelat på fel boll. Tävlingsledningen beslutade därför enhälligt att diskvalificera denne från tävlingen. Han tycker att han genomförde utredningen av händelsen på ett korrekt sätt. Joakim H, som representerar samma klubb som Kevin och som besökte tävlingen i egenskap av förälder till en annan spelare i klubben, instämde i denna bedömning. Kevin D: Han har hcp 2,5. Före tävlingen märkte han åtta Titleistbollar med två prickar över andra t i Titleist och två svarta streck. Han fick endast ca 15 minuters paus mellan första och andra ronden. Han var därför hungrig när han gick ut på sitt första hål (hål nr 12). Han slog tredje slaget på hål nr 15 mot en bergsknallen höger om greenen. Han uppfattade som att bollen gick över bergsknallen. Om den hade landat på bergsknallen, hade han sett det. Han, Adam och Filip letade efter bollen. Även Magnus C hjälpte till att leta. Adam hjälpte honom att leta bakom bergsknallen en kort stund. Efter att Adam hade gått upp på bergsknallen hittade han bollen nedanför bergsknallen invid en grästuss. Han identifierade bollen som sin utan att lyfta på den. Senare frågade Magnus C vilken boll han spelade på. Han svarade en Titleist 4 med ett svart streck. Magnus C ropade då att denne hade hittat hans boll och kastade en boll till honom. Bollen var dock inte hans. Det var visserligen en Titleist 4 men med en annan märkning än hans boll (en svart prick, ett streck och T ifyllt i Titleist). Han tog upp bollen och lade den i bagen. Efter att han senare slagit bort sin ordinarie boll slutförde han rundan med den boll som Magnus C hade kastat till honom. Han vet inte på vilket hål som han slog bort bollen på, men det kan ha varit på hål nr 3. Under ronden fick han reda på att Magnus 3

C hade berättat för andra föräldrar att han hade fuskat. Magnus C sade också åt honom att han kunde bli avstängd. Han blev chockad av att han felaktigt pekades ut som fuskare. Under ronden var det dock en bra stämning mellan honom, Adam och Filip. Han har aldrig tidigare spelat i samma boll som Adam och Filip. Adam W: Han har hcp 4,5 och var Kevins markör i den aktuella tävlingen. När de slog ut på första hålet sade Kevin att han spelade på en Titleist 4 med ett svart streck och någon ytterligare markering som han inte kommer ihåg i dag. Det kan ha varit några prickar eller ett böjt streck. Han såg att Kevins tredje slag på hål nr 15 gick mot en bergsknalle. Han såg dock inte var bollen landade. Han frågade därför om inte Kevin skulle slå en provisorisk boll. Kevin svarade att det inte behövdes. När de kom fram till bergsknallen hjälpte han Kevin att leta efter bollen nedanför bergsknallen någon minut innan han gick upp på bergsknallen. När Kevin sade att han hade hittat bollen tyckte han att de borde ha sett bollen där från början. Han gick inte fram och identifierade bollen. Kort därefter ropade Magnus C, som hade hjälpt till att leta, att denne hade hittat en boll på bergsknallen. Han tänkte då att det måste ha varit Kevins boll. Eftersom han var Kevin markör anmälde han händelsen till en domare. Magnus C: Han är ungdomsledare inom golfsporten. Vid den aktuella tävlingen spelade hans son i bollen bakom Kevin D. På hål nr 15 befann han sig på höger sida av hålet när Kevin slog sitt tredje slag mot en bergsknalle till höger om greenen. Han uppfattade det som att bollen landade på bergsknallen och gick fram för att hjälpa till att leta. Från bergsknallen tittade han ned mot det område bakom berget där Kevin letade. Han såg dock inte någon boll i det området. Teoretiskt kunde Kevins boll ha studsat ned bakom bergsknallen. Eftersom gräset var relativt kortklippt där skulle han dock ha sett bollen från bergsknallen, om den hade landat där Kevin senare sade sig ha hittat bollen. Kort tid efter att Kevin hade slagit sitt fjärde slag hittade han en Titleist 4 vid en buske på bergsknallen. Han frågade Kevin vilken boll som denne spelade på och fick svaret en Titleist 4 med ett svart streck. Han ropade till Kevin att han i sådant fall hade hittat dennes boll och kastade bollen till Kevin. Utöver ett svart streck tror han att bollen även hade någon 4

prick över det första T i Titleist. Han gick ikapp Adam W på hål nr 16 och förklarade för honom att han kunde ställa upp som vittne om denne ville anmäla händelsen. Joakim H: Han är medlem i samma klubb som Kevin D och deltog i den aktuella tävlingen som semiledare. Det var synnerligen blött på banan och första ronden tog ca 4 timmar och 45 minuter. Kevin kom in efter andra ronden ca kl. 20.00. När han frågade Kevin hur det hade gått stack denne därifrån. Han förstod att något hade hänt. Efter att han hade talat med Nils H fick han reda på att det förelåg olika uppfattningar om vad som hade hänt på hål nr 15. Kevin behövde stöd och var på gränsen till att gråta. Nils H beslutade att höra spelarna i bollen en och en, vilket han inte hade några synpunkter på. Därefter följde han med spelarna upp till hål nr 15 där Nils H gjorde en föredragning av den aktuella händelsen. Det kändes som att Nils H satte press på Kevin, men han vill inte säga att denne var anklagande. När Nils H lade ned en boll på den plats där Kevin hade hittat sin boll sade Kevin till Nils H så du menar att jag har lagt bollen här. Nils H svarade då hur har den annars hamnat här?. Filip E: Han har hcp 4,7. Han hjälpte till att leta efter Kevins boll på hål nr 15. Han letade dock inte så mycket. Han kan inte uttala sig om var Kevins boll landade. Det såg dock ut som att den gick mot bergsknallen. Han tror att Kevin spelade hela ronden på en Titleist 4 med ett ifyllt T i Titleist. Nils H har gett in och åberopat fotografier tagna på den plats på hål nr 15 där Kevin D efter tävlingen uppgav att han hade hittat sin boll. Fotografierna är enligt uppgift tagna i anslutning till tävlingen. I samband med det muntliga förhöret har Kevin D förevisat två golfbollar med märkningar som han i efterhand har gjort och som enligt hans mening motsvarar de märkningar som fanns på den boll som han spelade på hål nr 15 och på den boll som Magnus C hittade på samma hål. Den boll som Kevin D påstod att han spelade på hade två svarta prickar över t i Titleist och två svarta streck. Den boll som Magnus C kastade till Kevin D hade en svart prick och ett streck. På den senare bollen var även T i Titleist ifyllt med svart. 5

I anslutning till det muntliga förhöret höll Juridiska Nämnden syn på hål nr 15 på Dynekilens GK. Vid synen visade Kevin D, Adam W och Magnus C var de befann sig på hålet när Kevin D slog sitt tredje slag och från vilken plats Kevin D slog sitt fjärde slag. Parterna hade delvis olika uppfattningar om den exakta placeringen av bollen, men de var överens om från vilket område som Kevin D slog sitt fjärde slag. En boll placerades först vid den plats som Nils H hade pekat ut och sedan på den plats från vilken Kevin D sade sig ha slagit bollen ifrån. Magnus C visade även var han hade hittade den boll som han kastade till Kevin D. Skäl för beslutet Allmänna utgångspunkter Det är en självklar utgångspunkt i bestraffningsärenden enligt 14 kap. RF:s stadgar att det inte ankommer på den som är anmäld att bevisa att han eller hon är oskyldig. För att någon ska kunna bestraffas krävs i stället att anmälaren kan styrka det som han eller hon lägger den anmälde till last. Beviskravet är detsamma som i brottmål i allmän domstol. Det krävs sålunda att det är ställt utom rimligt tvivel att den anmälde har begått den anmälda förseelsen. När ord står mot ord räcker det inte med att anmälaren är mer trovärdig än den anmälde för att man ska kunna fälla någon till ansvar. Det krävs i stället att anmälarens uppgifter vinner stöd i vittnesmål och övrig utredning eller att den anmäldes uppgifter är så osannolika att de kan lämnas utan avseende. Skuldfrågan Juridiska Nämnden konstaterar inledningsvis att det är utrett att Kevin D slog ut på hål nr 15 med en Titleist 4. Det är vidare utrett att vittnet Magnus C hittade en boll av detta märke och med samma nummer uppe på den i ärendet aktuella bergsknallen efter det att Kevin D hade slagit sitt fjärde slag nedanför bergsknallen. Vid det muntliga förhöret har vittnena lämnat delvis olika uppgifter om hur de i dag minns att de i ärendet aktuella bollarna var märkta. Med hänsyn till de motstridiga 6

uppgifter som har lämnats i dessa delar kan det inte anses tillförlitligen utrett vilka exakta märkningar som det var på den boll som Kevin D spelade på och den boll som Magnus C hittade uppe på bergsknallen. Juridiska Nämnden konstaterar vidare att inte något av vittnena har sett Kevin D blixtdroppa en boll eller utföra någon dropprörelse invid bergsknallen. Fråga uppkommer då om utredningen i övrigt gör att det kan anses ställt utom rimligt tvivel att Kevin D har gjort sig skyldig till den anmälda förseelsen. I denna del gör Juridiska Nämnden följande överväganden. Både Adam W och Magnus C har vid det muntliga förhöret på ett trovärdigt sätt förklarat att de borde ha sett Kevin D:s boll, om bollen hade hamnat på den plats där han sedermera uppgav att han hade hittat den. De fotografier över förhållandena på platsen i samband med den aktuella tävlingen som Nils H har åberopat styrker de uppgifter som vittnena har lämnat i denna del. Vid synen var parterna samt Magnus C och Adam W överens om att gräset då hade ungefär samma höjd som vid den aktuella tävlingen. Parterna hade delvis olika uppfattningar om varifrån Kevin D slog sitt fjärde slag. Från båda de platser som pekades ut syntes dock bollen klart från bergsknallen. Det får anses utrett att det var tämligen blött på banan i samband med tävlingen och det kan inte uteslutas att det kan ha varit smuts på Kevin D:s boll. Även med beaktande av dessa omständigheter är det uteslutet att såväl Adam W, som letade efter bollen tillsammans med Kevin D i närheten av den plats där Kevin D senare sade sig ha hittat bollen, som Magnus C inte hade sett bollen om den från början hade legat på den plats där Kevin D själv har visat att han spelade bollen ifrån. Det bör i detta sammanhang särskilt framhållas att, utöver att gräset var relativt kortklippt, det rörde sig om ett begränsat sökområde utan några buskar eller träd i närheten av bollen. Genom de iakttagelser som Juridiska Nämnden har gjort vid synen i kombination med vad som är utrett om förhållandena på platsen vid tävlingen är det ställt utom rimligt tvivel att Kevin D:s boll inte kan ha hamnat på den plats där han sedermera uppgav att han hade hittat den efter tredje slaget. Den enda rimliga hypotesen är 7

att den boll som Kevin D spelade sitt fjärde slag på placerades dit efter att Adam W hade gått upp på bergsknallen. Den enda person som vid detta tillfälle hade möjligheten att placera bollen där var Kevin D. Det är därför ställt utom rimligt tvivel att han har gjort sig skyldig till den anmälda förseelsen. Eftersom scorekortet aldrig lämnades in till tävlingsledningen är förseelsen att bedöma som försök att vilseleda funktionär eller annan enskild person (försök till fusk) på det sätt som avses i 14 kap. 2 9 RF:s stadgar. Påföljd Med hänsyn till att Kevin D spelade klart det aktuella hålet på fel boll och rapporterade en oriktig score till sin markör rör det sig om ett fall av försök till fusk som i princip är lika allvarligt som ett fullbordat fusk. Den förseelse som Kevin D har gjort sig skyldig till är bedöma som grov och någon annan påföljd än avstängning kan därför inte komma i fråga. Påföljden för en grov förseelse är enligt 14 kap. 7 RF:s stadgar avstängning under minst ett och högst två år. Vid bestämmande av avstängningstidens längd ska dock i detta fall särskild hänsyn tas till Kevin D:s låga ålder (14 år). Vidare ska beaktas att han diskvalificerades från tävlingen och han således redan har fått en påföljd med anledning av den anmälda förseelsen. På grund av det anförda ska avstängningstiden bestämmas till fem månader. Avstängningen ska avse tävling, uppvisning och utövande av uppdrag inom golfsporten men inte träning (spel på bana). 8

BESLUT Juridiska Nämnden ådömer, för förseelse mot 14 kap. 2 9 RF:s stadgar, Kevin D avstängning från och med den 3 juli till och med den 2 december 2015. Under avstängningstiden får Kevin D inte delta i tävling eller uppvisning eller utöva uppdrag inom golfsporten. Beslutet får överklagas hos Riksidrottsnämnden, Idrottens Hus, 114 37 Stockholm senast den 23 juli 2015. Svenska Golfförbundet Juridiska Nämnden Thomas Hedstrand I beslutet har deltagit Thomas Hedstrand, ordförande, Bo Bengtsson och Jan Rebane. Enhälligt. 9