Utvärdering APL frågor till praktikant VT15 Utvärdering APL från praktikant VT 2015 Jag studerar på Vård och Omsorgsprogrammet för ungdomar 19 31,1 Vård och Omsorgsutbildning för vuxna Komvux Vård 35 57,4 Eductus 7 11,5 Kommentarer till ovanstående fråga 1. Jag upplever att jag kände mig väl förberedd inför APL Instämmer delvis 16 26,2 Instämmer i hög grad 19 31,1 Instämmer helt 26 42,6 Jag var på sjukhuset på en hjärtavdelning och tyckte inte att jag hade lärt mig så mycket om hjärta och EKO osv. Jag fick komma och hälsa på, på min APL plats och det gjorde att jag inte var så nervös. Jag visste vart ja skulle gå och vart jag kunde klä om. Det var mycker bra! Ja så gott jag hade kunnat, att vara inom psykiatrin är ju lite speciellt så tror inte man kan vara helt förberedd. kanske att vi skulle läst avsnitten om yrkeskompetens innan vi gick ut. Det var inget nytt för mej Hade velat haft mer praktiska övningar 2. Jag upplever att jag fick tillräckligt med stöd för att klara de arbetsuppgifter jag ställdes inför
Instämmer delvis 9 14,8 Instämmer i hög grad 16 26,2 Handledaren hade inte tid att undervisa som hon skulle vilja. Ja det fick jag. Både min handledare och kollegorna var helt underbara. De var ett stort stöd för mig när jsg kände mig osäker. För de känner brukarna bättre och talade om saker som var bra att veta. Ja absolut! Handledare är alltid sur och stressig Fick göra många moment ensam utan handledare 3. Jag upplever att jag fick stöd av min handledare i att klara kursmålen under APL Instämmer inte 1 1,6 Instämmer i hög grad 17 27,9 Ja det fick jag verkligen. Det gick så bra. Jag hade inte någon särskilt handledare utan gick med all personal men de var absolut engagerade. jag fickle meat från sin kamarat 4. Jag upplever att jag fick stöd av min handledare för att kunna bemöta patient/kund/vårdtagare på ett professionellt sätt
Instämmer inte 2 3,3 Instämmer i hög grad 16 26,2 Jag det tycker jag. Hon var så lugn och trygg, så jag kunde känna mig trygg också. Det är viktigt när man jobbar i grupp. Att man känner sig trygg med dom man jobbar med. Mest från sin kollega 5. Jag upplever att halvtidsbedömningen gav mig det stöd jag behövde för att utvecklas under APL Instämmer inte 4 6,6 Instämmer i hög grad 21 34,4 Instämmer helt 29 47,5 Ja det gjorde den. Jag blev så stolt över att det jag gjorde var så bra. Det kändes sååå bra. Ja Validerade så hade ingen min handledare gav mig sista dagen på praktiken Handledare var sjuk den dagen för halvtidsbedömningen så jag visste inte hir jag låg till just då när läraren kom för utvärdering 6. När jag tänker tillbaka på min APL upplever jag den som meningsfull
Instämmer inte 1 1,6 Instämmer delvis 8 13,1 Instämmer i hög grad 14 23 Instämmer helt 38 62,3 Verkligen. Alla var så förstående och frågade jag någonting så svarade dom. Det fanns inga dumma frågor. Jag lärde mig väldigt mycket om hur man ska vara mot dementa och det kommer jag bära med mig. jätte intressant, dock så känner man sig ju lite som en svans ibland när man är praktikant men jag har lärt mig jättemycket om bemötande och olika psykiska diagnoser samt fått varit med på olika möten och handledningar 7. Jag upplever att mina kunskaper har tillvaratagits under APL Instämmer delvis 10 16,4 Instämmer i hög grad 21 34,4 Instämmer helt 30 49,2 Ja det tycker jag att dom gjort. Jag har varit med och tagit in och fått hjälpa till och fått beröm för det. 8. Övriga kommentarer Bra APL och en jätteduktig handledare som var med och hjälpte mig utvecklas Jag är nöjd med allt Skulle vilja ha längre praktik Jag tycker att 5 veckor är för kort! Svårt att komma in i abete i kort tid. Man hann inte lada på APL tycker jag. Under min APL så har jag lärt mig jättemycket. Jag har haft det jättebra och kan säga att det har varit givande! Har haft 4 underbara veckor! Tack Granberg! mkt tacksam o glad för att få komma ut på praktik, verkligen meningsfullt o upplyftande. Jag vill bara säga att min praktikplats på dagligverksamheten Hjorten, var helt fantastisk. Både min handledare och de
andra i personalen var så bra och så pedagogiska och det var så roligt att åka dit varje dag. Den bästa praktiken jag varit på! Helt underbar våning som jag fick vara på min APL. Min handledare var så snäll och trevlig. Hon förklarade bra och jag lärde mig mycket om hur man ska vara mot dementa. Jag trivdes verkligen i gruppen också. Alla var så snälla. Jag kommer sakna dom. Jag ville inte gå därifrån. Alltid roligt att få se det man läser teoretiskt i praktiken, saker faller på plats och får ett bättre sammanhang när man får uppleva det. Tack o hej Intrssan och givande! Ska vilja ett annat plats nästa gång Gjorde min apl på ängslunda A4, är mycket nöjd med handledare o h övrig personal, blev jättebra bemött! Trivts väldigt bra! Hade en stressad handledare och när hon var stressad var hon ganska otrevlig. Tips att kräva 2 handledare till eleverna på varje arbetsplats! Min handledare hade semester sista veckan på min praktik det var inte så smart att lägga en elev på en personal som hade planerat in semester! Det var en väldigt bra apl plats.