LÄTTLÄST SVENSKA. Lev säkert i vardagen. Tips och råd för dig som är äldre!
|
|
- Simon Jonasson
- för 10 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 LÄTTLÄST SVENSKA Lev säkert i vardagen Tips och råd för dig som är äldre!
2 Lev säkert i vardagen Tips och råd för dig som är äldre! Kontaktperson: Inger Mörk Telefon: E-post: inger.mork@msb.se Grafisk form och produktion: Jerhammar & Co Reklambyrå Redaktör: Monika Andersson Lättläst-skribent: Maria O Donnell, Ida Andersen Foto: Johan Eklund (omslag, sid 3, 6, 7, 12, 13, 16, 19, 22, 23, 24, 29, 31) istockphoto (sid 5, 9, 11, 14, 24, 25, 26, 28, 30, 32) Future Imagebank (sid 8, 10, 20) ShutterStock (sid 17) Mostphotos (sid 18) Tryck: Danagårds Litho 2012 Publ. nr: MSB496 ISBN:
3 Lev säkert i vardagen Tips och råd för dig som är äldre En del människor vill inte veta hur man kan leva säkert i vardagen. De säger att man inte kan gå omkring och vara rädd hela tiden. Andra människor är rädda hela tiden. Vi tycker det är onödigt att vara rädd hela tiden eftersom det faktiskt går att minska riskerna för olyckor. Många olyckor beror på dålig hälsa, särskilt fallolyckor. Därför är det viktigt att arbeta för en bra hälsa. Men vi ska också arbeta för att minska risker för olyckor. Den här broschyren kommer från MSB, myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Här kan du läsa våra enkla råd om hur livet i vardagen kan bli säkrare. Broschyren är i fyra delar och handlar om att minska risken för fallolyckor, men också för brand, för trafikolyckor och för brott. Du får också läsa berättelser ur olika personers liv. I slutet av varje del finns en lista med telefonnummer och webbsidor. Kanske känner du redan till mycket av det som vi skriver om i den här broschyren. Men vi hoppas också att en del som vi skriver om kanske är nyheter som du kan använda. Att leva säkert betyder att ha ett bra liv och det vill vi att alla ska ha! Ansvarig för säkerhetsfrågor på MSB: Inger Mörk
4 Var rädd om dig själv och dina nära & kära.
5 Innehåll Minska risken att falla 6 Känn dig säker 22 i trafiken Minska risken att falla sid 6 Starkare kropp ger dig bättre balans sid 7 Ät och drick och få bättre balans sid 8 Sov gott och få bättre balans sid 9 Tänk på hälsan även när du blir äldre sid 10 Medicin och din balans sid 12 Säkrare hem minskar risken att du faller sid 13 Aili fick hjälp att inte ramla mer sid 14 Viktiga kontakter sid 15 Känn dig säker i trafiken sid 22 Använd reflexväst sid 23 Många skadas på promenaden sid 24 Sjukhusbesöket kunde ha slutat riktigt illa sid 26 Viktiga kontakter sid 27 Sätt stopp för brott 28 Minska risken 16 för brand Minska risken för brand sid 16 Gör ditt hem brandsäkert sid 18 Om det börjar brinna sid 19 Sonja glömde kastrullen på spisen sid 20 Viktiga kontakter sid 21 Sätt stopp för brott sid 28 Stoppa bedragaren sid 30 Ovanligt att bli överfallen sid 31 Hantverkarna var tjuvar sid 32 Viktiga kontakter sid 33 Egna nummer och anteckningar sid 34
6 Minska risken att falla Du behöver din kropp för att gå dit du vill komma och för att hämta saker du behöver. Med kroppen kan du ta dig dit ingen bil kan komma. Ändå är vi bättre på att ta hand om bilen än om vår kropp. Varje år dör över tusen personer av fallolyckor. Om vi tog hand om kroppen bättre och gjorde våra hem säkrare skulle inte så många fallolyckor hända. Kanske tror du att du får sämre balans när du blir äldre, eller att du orkar mindre. Det är inte riktigt sant. Kroppen förändras när den blir gammal. Men genom att leva rätt kan du hjälpa kroppen att bli starkare, friskare och hålla längre. Köp bra promenadskor som är stadiga. Använd inneskor inomhus. Inneskorna ska gå upp över hälen och sitta stadigt på foten. Rör på dig Vår kropp är gjord för att röra på sig, hela livet. Även en gammal människa får bättre hälsa av att motionera. Är du vältränad kan du springa ifrån en ung otränad person. Tränar du rätt kan din kropp fungera som om du vore mellan 15 och 20 år yngre. 6 lev säkert i vardagen
7 Stå på ett ben när du borstar tänderna. Då tränar du balansen. Starkare kropp ger dig bättre balans Balanssinnet i din hjärna samarbetar med ögonen, öronen, känseln i huden och musklerna i benen och ryggen. Om du rör på dig och motionerar kommer balansen att bli bättre. Du vinglar mindre och faller inte lika lätt. Vattengymnastik och simning är bra träning om du har problem med balansen. Det är också bra att träna för att få starkare skelett. Även du som är gammal har stor nytta av styrketräning. Om du råkar vingla eller falla klarar du det bättre om kroppen är vältränad och stark. Träna och få bättre balans Det är viktigt att träna regelbundet, helst lite varje dag. Börja gärna med en halvtimme om dagen. Om du sitter still mycket kan du dela upp träningen i flera kortare delar. Var inte rädd att ta i när du tränar och ansträng dig lite mer för varje gång. Du kan till exempel gå längre promenader, gå fortare, göra fler övningar och använda tyngre vikter. Bra träning för att få starkare skelett När du blir äldre blir skelettet svagare, särskilt kvinnornas skelett. Att promenera, att springa, att styrketräna gör ditt skelett starkare. Bra träning för balansen Att dansa, att träna Tai Chi och att styrketräna gör din balans bättre. Om du promenerar eller går stavgång, kan du passa på att också göra balansövningar. lev säkert i vardagen 7
8 Ät frukt och grönsaker varje dag! Ät och drick rätt och få bättre balans När du blir äldre kanske du inte alltid känner dig hungrig och törstig. Men dricker du för lite kan du bli yr och falla lättare. Drick varje gång som du äter något, även om du inte känner dig törstig. Rätt mat är bra för kroppen Kroppen behöver alla näringsämnen, vitaminer och mineraler, även när den blir äldre. Ät mat med mycket näring och ät olika sorters mat. Skelettet behöver kalcium. Kalcium finns till exempel i mjölk, ost, yoghurt och keso. D-vitamin behövs också för att skelettet ska bli starkt. Av solens strålar får du D-vitamin men kroppen får svårare att bilda D-vitamin när den bli äldre. Därför ska du äta fet fisk som makrill, lax och strömming. De fiskarna innehåller D-vitamin. I ägg och mjölk finns också lite D-vitamin. För att kroppen ska få all näring som den behöver ska du äta minst tre gånger om dagen: frukost, lunch och middag. Det är också bra att äta mellan två och tre mellanmål varje dag. Tips och råd om vad du ska äta Går du ner i vikt utan att banta? Då kanske du äter för lite. Prata med någon på din vårdcentral eller en dietist för att få råd om hur du ska äta. Ät frukt och grönsaker varje dag! 8 lev säkert i vardagen
9 Nattlampa minskar risken att falla När du blir äldre behöver dina ögon mer ljus. En nattlampa minskar risken att falla om du går på toaletten på natten. Sov gott och få bättre balans På natten vilar kroppen och får nya krafter. Sover du bra på natten får du också bättre balans och mår bättre. Du blir inte heller lika yr om morgonen. De flesta vuxna behöver sova mellan sju och åtta timmar varje natt. Du sover bättre av frisk luft, motion och bra mat Är du väldigt mätt eller hungrig när du ska lägga dig kan det vara svårt att somna. Ät därför gärna något lätt innan du ska gå och lägga dig. Sova en kort stund är bra Om du sover en stund mitt på dagen ska du inte sova för länge. Sov helst inte för sent på dagen. Då blir det svårare att somna på kvällen. Råd om du har svårt att somna Att alltid ha samma rutiner gör det lättare att somna. Gör likadant varje kväll. Släck några av lamporna på kvällen och koppla av. Ett varmt bad eller en skön dusch kan göra dig lugn och avslappnad. Du kan också prova med att läsa en bra bok som får dig att koppla av. Kan du inte somna eller om du vaknar igen är det bättre att gå upp än att ligga kvar i sängen. Drick ett glas varm mjölk och läs kanske lite igen. Ett tips är att hålla en nyckelknippa i handen. När du somnar djupt tappar du nycklarna och vaknar! lev säkert i vardagen 9
10 Tänk på hälsan även när du blir äldre När du blir äldre börjar kroppen att fungera sämre på flera sätt. Men om du tränar kroppen kan du få kroppen att fungera bättre under längre tid. Forskning visar att det viktigaste för att må bra hela livet är att röra på sig. Motion, frisk luft och bra mat gör ditt immunförsvar starkare och då minskar risken att bli sjuk. Många äldre faller Varannan kvinna och var fjärde man över 50 år kommer någon gång att bryta något ben i kroppen. Att falla är den vanligaste orsaken till att bryta något ben. Att bryta lårbenet eller höften är mycket vanligt när man faller. Det gör mycket ont och efteråt får man svårt att röra sig. Hälften av de personer som bryter höften blir aldrig lika friska som innan de föll. Är du rädd att falla får du också ett sämre liv. Du kanske inte vågar gå ut. Om du ändrar på sådant som kan vara farligt i hemmet och också håller dig frisk minskar risken att du ska skada dig. Minnet blir sämre Det är inte ovanligt att minnet blir sämre när du blir äldre. Får du stora problem med att minnas ska du kontakta din läkare. En läkare kan se om problemen med minnet beror på demens eller på något annat. Många demenssjukdomar kan bromsas om du får behandling i tid. 10 lev säkert i vardagen
11 Har du svårt att röra på dig? Har du problem med hjärtat, lederna eller något annat i kroppen som också gör att du har svårt att röra på dig? Prata då med din läkare eller en sjukgymnast om hur du kan hitta sätt att motionera på som passar dig. Om du inte rör på dig kan du lätt få fler problem med kroppen och må ännu sämre. Viktigt att träffa andra Att träffa andra människor hjälper dig att träna din hjärna. Du tränar din hjärna genom att tala med andra och när ni hittar på något att göra tillsammans. När du känner människor kan du också be dem om hjälp. Dina vänner kan se till dig och hjälpa dig om du råkar ut för något, till exempel ramlar eller blir sjuk. Varje år måste nästan personer läggas in på sjukhus efter att de varit med om fallolyckor. Nästan av dessa personer är över 65 år. DÄRFÖR ÄR DET BRA ATT RÖRA PÅ SIG Många sjukdomar blir bättre när du motionerar, till exempel diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Motion minskar också smärta. Du blir gladare och mindre stressad när du motionerar. Du får bättre minne och sover bättre. Motion, frisk luft och bra kost stärker immunförsvaret. lev säkert i vardagen 11
12 Medicin och din balans Om du rör mycket på dig och träffar vänner mår du ofta bättre och behöver mindre medicin. När du blir äldre kan du bli känsligare för vissa mediciner som du förr kunde ta utan problem. Vissa mediciner gör också att du får sämre balans. Om du tar flera mediciner Många äldre tar många olika mediciner och det är vanligt att man får problem när olika mediciner påverkar varandra. Till exempel kan du bli yr eller få sämre balans. Om du märker att du får något problem behöver du prata med din läkare. Kanske ska du ta mindre av någon medicin eller sluta ta någon av medicinerna. Det är viktigt att du har bara en läkare som har ansvar för dina mediciner. Prata också regelbundet med din läkare om dina mediciner så att du kan ändra medicinering om det behövs. Många mediciner innehåller samma ämnen fast de har olika namn. Då kan det lätt hända att man tar för mycket medicin. Kontrollera vilka mediciner du har och prata med din läkare. Dina mediciner kanske innehåller samma ämnen, särskilt om flera läkare har skrivit ut medicinerna. Om du äter något naturläkemedel ska du alltid berätta det för din läkare. Naturläkemedel kan påverka andra mediciner som du tar. 12 lev säkert i vardagen
13 Säkrare hem minskar risken att du faller De flesta människor ramlar på golvet hemma. Ta bort trösklar som du kan snubbla på. Lägg halkskydd under mattor som glider. Skaffa en stadig trappstege för att ta ner sådant som finns högt upp. Be om hjälp om du känner dig osäker på att klättra! Halka inte i badrummet Använd halkskydd i duschen och badkaret. Ett handtag monterat i väggen hjälper dig att komma upp ur badet och kan också vara bra att hålla i när du duschar. Lägg tvålen, schampot och handduken nära dig när du duschar eller badar. Bona inte golven, eftersom de bli för hala. Sätt fast lösa sladdar så att du inte trasslar in dig i sladdarna och ramlar. Ha dina saker nära dig Använd bärbar telefon, gärna en i varje rum, så att du snabbt kan svara i telefonen. Sortera det du har i dina skåp och garderober. Låt det som du behöver ofta ligga så att du lätt kan nå det. Använd rätt sorts glasögon Läsglasögon gör det svårare att bedöma avstånd. Därför ska du inte ha läsglasögon på dig när du är uppe och går. Med progressiva glasögon snubblar du lätt när du är utomhus. lev säkert i vardagen 13
14 Med motionen kom aptiten tillbaka. Aili fick hjälp att inte ramla mer Aili stod i köket på en stol och höll i en gardinstång. Hon vände sig om för att kliva ner. Då ramlade hon. Jag slog huvudet i bordskanten och slog i axeln hårt, säger hon. Jag fick åka ambulans till sjukhuset. Aili hade blivit mycket smalare efter att hennes man dog. När hon var på sjukhuset efter fallolyckan pratade vårdpersonalen om hennes vikt. Jag fick träffa en dietist som sa att jag inte fick i mig den näring jag behövde. Jag drack också alldeles för lite, säger Aili. Aili hade ramlat flera gånger före olyckan i köket. Dietisten sa att jag kanske ramlade för att jag åt så dåligt. Jag trodde att det berodde på att jag börjar bli gammal, skrattar Aili. När Aili ramlade gick hennes glasögon sönder. Nu måste hon gå till optikern. Optikern sa att jag inte skulle klättra på stolar med läsglasögonen på mig. Nu har jag ett par nya, snygga vanliga glasögon istället. Efter olyckan började Aili äta bättre och hon började också motionera regelbundet. Och jag tar alltid med mig ett glas vatten om jag sätter mig att läsa eller pyssla. Jag har inte ramlat än, säger Aili. 14 lev säkert i vardagen
15 Viktiga kontakter Pensionärsförbund PRO, Pensionärernas Riksorganisation Telefon: , rpg, Riksförbundet Pensionärsgemenskap Telefon: , SKPF, Svenska KommunalPensionärernas förbund Telefon: , SPF, Sveriges Pensionärsförbund Telefon: , SPRF, Svenska Pensionärers Riksförbund Telefon: , Om du har tagit Giftinformationscentralen för mycket medicin Telefon: Ambulans, jour- SOS Alarm havande präst Telefon: 112 Om du har frågor om vård Vård, dietist eller sjukgymnast Om du undrar om medicin Om du behöver hjälp med att byta gardiner, glödlampa, batterier eller liknande Om du vill träffa andra Sjukvårdsrådgivningen Telefon: 1177, Vårdcentralen eller husläkaren Kontakta kommunen. Många kommuner har Fixartjänst som kan hjälpa till. Kontakta kommunen och fråga om träffpunkter, seniorcenter eller annat som finns för pensionärer och äldre. Kontakta också din församling eller kyrka.
16 Minska risken för brand Varje år brinner det i hem i Sverige. Kära minnen brinner upp. Det går inte att bo i husen eller lägenheterna på länge, kanske aldrig mer. Du kan ganska enkelt göra ditt hem mer brandsäkert. Du kan också lära dig att tänka mer brandsäkert. Levande ljus är mysigt men farligt. Gå aldrig ifrån ljus som brinner. 16 lev säkert i vardagen
17 Många bränder börjar i köket Ofta börjar det brinna i en kastrull som någon har glömt bort på spisen. Elden kan sprida sig till fläkten där gammalt fett lätt börjar brinna. Gör därför rent fläkten ofta så minskar du brandrisken. Låt inte heller tidningar och annat som brinner lätt ligga nära spisen. Skaffa en så kallad spisvakt som stänger av spisen automatiskt om du glömmer stänga av spisen. Levande ljus är mysigt men farligt Ha inte ljusen nära gardiner eller andra saker som lätt kan börja brinna. Använd ljusstakar av till exempel glas eller metall som inte kan brinna. Gå aldrig ifrån ljus som brinner. Om du använder elektriska eller batteridrivna ljus behöver du inte oroa dig för bränder. Sängrökning kan leda till döden De flesta människor som dör av bränder har rökt i sängen. Rök därför aldrig där det finns risk att du somnar. Ha gärna ett glas vatten bredvid dig. Då kan du snabbt släcka en eld om du skulle tappa cigaretten eller glöden. Det finns också särskilda rökförkläden att köpa och ha på sig som inte kan brinna. Det är bra att blöta askan innan du tömmer askfatet i soporna. Elektriska apparater På gamla elektriska apparater, till exempel brödrostar, kan elsladden gå sönder och börja brinna. Kontrollera därför dina elektriska apparater och byt ut de gamla apparaterna mot nya. Lampor kan bli väldigt varma. Ställ inte lamporna nära sådant Vanligaste orsaken till dödsbränder är sängrökning. som lätt kan börja brinna. Lägg inte heller tyg eller något annat över lampan. Se till att lampor inte välter eller ramlar ner i sängen eller på andra platser där det kan börja brinna. Andra elektriska apparater, som till exempel laddare, kan också bli varma. Stäng därför av dem när du inte använder dem. Ladda inte dina apparater i sängen, i fåtöljer eller i soffan. Om du använder en värmedyna, följ instruktionerna noga. lev säkert i vardagen 17
18 HÖR DU DÅLIGT? Det finns brandvarnare som du kan koppla till blixtljus eller en vibrationssignal. Du kan också koppla ihop brandvarnaren med ditt trygghetslarm. Gör ditt hem brandsäkert Använd brandvarnare Brandvarnare är bra att ha och kom ihåg att kontrollera den ofta. Tryck på testknappen med en gåstav eller ett långt skohorn om du har svårt att nå. Ha alltid nya batterier hemma så att du kan byta dem när det behövs. Ha gärna fler än en brandvarnare Helst ska du ha en brandvarnare på varje våning i huset. Bäst är att de sitter nära sovrummet. Men det viktiga är att du kan höra brandvarnaren var du än är i huset. Det finns brandvarnare som du kan koppla ihop med varandra. Om en sådan brandvarnare tjuter börjar de andra också tjuta. Du kan också koppla ihop dina brandvarnare TIPS OCH RÅD OM BRAND Kontrollera brandvarnaren ofta. Skaffa en sex kilos pulverbrandsläckare. Använd tändare istället för tändsticka för att tända ljus. Tändaren slocknar om du tappar den. Det gör inte en tändsticka. med grannarnas brandvarnare. Då kan grannarna hjälpa dig om det börjar brinna. Ha gärna brandsläckare och brandfilt En sex kilos pulverbrandsläckare och en brandfilt är bra att ha om det skulle börja brinna. Lägg dem på en plats där du snabbt kan ta dem om det behövs. Lär dig hur du använder brandsläckaren och brandfilten. När det väl börjar brinna gäller det att vara snabb. 18 lev säkert i vardagen
19 Om det börjar brinna Rädda Varna Larma Släck När det brinner kan du bli stressad och kanske inte tänka klart. Därför är det bra att följa ordningen: Rädda Varna Larma Släck. Lär dig gärna den utantill. Då räddar du liv och saker på bästa sätt. 1. Rädda dig själv och personer som är nära. 2. Varna andra som är i fara. 3. Larma brandkåren genom att ringa Släck branden om du kan utan att riskera ditt liv eller din hälsa. Släck små bränder själv De flesta små bränder kan du själv släcka. Lägg på locket om det brinner i en kastrull. Försök aldrig släcka en brand på spisen med vatten. Om det är fett som brinner kan elden explodera. Med pulversläckare och brandfilt kan du kväva elden i apparater och släcka andra små bränder. Brandrök är livsfarlig Det kan räcka med att andas in brandrök bara några gånger innan du blir medvetslös. Kan du inte släcka elden måste du komma ut i säkerhet. Stäng alla dörrar till branden när du går ut. Då sprider sig elden och röken inte lika lätt. Är det rök i trapphuset? Om det är rök i trapphuset ska du stanna i lägenheten. Ring 112 och vänta på hjälp. Du kan klara dig ungefär en timme i en lägenhet om det brinner utanför. STÖRRE RISK FÖR GAMLA När du blir äldre är det större risk att drabbas av brand eller dö i en brand. Det kan bero på att det är svårare att upptäcka branden i tid och att det är svårare att släcka den. Ungefär 120 personer dör i bränder varje år. Hälften av dem är över 65 år. lev säkert i vardagen 19
20 Jag lärde mig en sak, och det är att aldrig glömma kastrullen på spisen. Sonja glömde kastrullen på spisen Sonja är 73 år men hon är pigg för sin ålder. Sonja var med om en bilolycka. Efteråt fick hon svårt att resa sig när hon faller. Därför har hon trygghetslarm kopplat till hemtjänsten. En dag stod Sonja och lagade lunch när telefonen ringde. Det var min syster Sollan. Vi hade inte pratat på länge och jag blev så glad. Sollan pratade och jag glömde bort maten på spisen. Efter samtalet var Sonja trött och somnade i en fåtölj. Hon märkte inte att kastrullen kokade torrt. Hon hörde inte heller brandvarnaren eftersom hon hade tagit ut hörapparaten. Brandvarnaren var kopplad till trygghetslarmet och larmet gick direkt till larmcentralen. Men Sonja sov djupt och hörde inte när de ringde. Då ringde larmcentralen till hemtjänsten som gick hem till Sonja. De ringde också 112. När hemtjänsten kom brann det i kastrullen, men de kunde släcka elden med min brandfilt. Vilken tur att hemtjänsten var så nära mig. Vad kunde ha hänt annars? undrar Sonja. Efter branden fick Sonja en apparat som kallas spisvakt. Spisvakten stänger av spisen efter en stund om hon glömmer spisen på. Nu har hon också kopplat in en vibrationssignal till trygghetslarmet. Då känner hon om brandvarnaren skulle starta. Jag lärde mig att aldrig lämna mat på spisen. Nu har jag också flera bärbara telefoner i lägenheten, säger Sonja. 20 lev säkert i vardagen
21 Viktiga kontakter Om du behöver hjälpmedel Om du vill veta mer om brandskydd Kontakta kommunen eller landstinget Kontakta räddningstjänsten i din kommun. Ring INTE larmnumret! Om det brinner ring 112 Om du vill veta mer Ring Elsäkerhetsverket, om el och apparater telefon lev säkert i vardagen 21
22 Känn dig säker i trafiken Det kan vara svårt att gå utomhus om det är mörkt eller dimmigt, om det är halt eller om marken är ojämn. Men det finns bra och enkla sätt att gå säkert utomhus. Att själv kunna gå ut och handla eller få frisk luft är viktigt för ett bra och självständigt liv. Det är också bra för hälsan att kunna motionera. Viktigt att synas i trafiken Den person som kör en bil har svårt att se människor som går ute när det blir mörkt. Det är speciellt svårt om det är mycket och rörig trafik, till exempel vid övergångsställen. De flesta trafikolyckor händer i staden på kvällen, även om de flesta bilister kör långsamt och det inte är så många människor som är ute och går då. Det bästa sättet att minska risken för trafikolyckor är att synas i trafiken och att försöka se andra! FARLIGAST för den som cyklar och går De flesta människor som är med om trafikolyckor är över 65 år. 60 procent av dem som skadas har cyklat och gått i trafiken. Reflexer är färskvara byt ut dem ofta! 22 lev säkert i vardagen
23 Använd reflexväst Reflexväst är bra att ha på dig om du är ute när det börjar bli mörkt och när det har blivit mörkt. Då syns du väldigt bra. Vanliga reflexer är också bra om de sitter långt ner på armar och ben. Då syns reflexerna när du rör på dig. Använd reflexer hela året, inte bara på vintern! Om du cyklar Lagen säger att det måste finnas lampor på cyklar. Fram på cykeln ska det finnas en lampa med vitt eller gult ljus. Bak på cykeln ska du ha röd lampa som lyser eller blinkar. På sidan av cykeln måste det finnas orange eller vita reflexer. Det måste också finnas vit reflex fram på cykeln och röd reflex bak på cykeln. Lagen säger också att cykeln ska ha en ringklocka som fungerar. Lagen om lampor och reflexer gäller också för elrullstolar och el-skotrar. Reflexer på hunden Om du har hund är det bra att sätta reflexer på hundens koppel. Personer som cyklar ser kopplet i mörkret och cyklar inte på hunden. Det kan rädda både hunden, husse eller matte och cyklisten från en olycka. Bra tips är att köpa reflexvästar och reflexkoppel till hunden. Tips och råd om reflexer och ficklampa Reflexer fungerar dåligt när de blir gamla. Byt reflexer ofta. Ta med en ficklampa eller pannlampa när du går på vägar där du syns dåligt.
24 Många skadas på promenaden Varje år skadas personer när de ramlar på marken och gatorna. Det kan till exempel bero på att det är halt, att asfalten har spruckit eller att gatstenar eller kanter på plattor sticker upp. Många av dem som ramlar är gamla men friska människor som rör mycket på sig. Gå säkrare utomhus Det är halt ute om det har regnat, om det finns blöta löv, om det är lera, snö eller is. Du halkar och faller mindre om dina skor har sulor med djupa mönster. Halkbroddar på skorna är mycket bra när det är is och snö. Vänta gärna med att gå ut tills de har skottat och sandat gångbanorna. Gåstavar är bra för motionen men fungerar också bra för att inte halka. På vintern kan du sätta en isbrodd längst ner på gåstavarna, på kryckorna eller käppen. Ta bort isbrodden när det inte är is och snö. CYKLA SÄKRARE Vuxna måste inte ha cykelhjälm, säger lagen, men det är ändå bra att använda hjälm. Se till att handtagen och pedalerna på cykeln har bra halkskydd. Kontrollera så att cykelkedjan är ordentligt spänd. Gåstavar är bra för motionen men fungerar också bra för att inte halka. 24 lev säkert i vardagen
25 Varje år skadas personer när de ramlar på marken och gatorna. Du som är äldre kan behöva vila ibland, därför är det viktigt att det finns bänkar där du går. TIPS OCH RÅD OM HALKBRODDAR Glöm inte ta av halkbroddarna när du går in så att de inte förstör golven. Sitt på en stol när du tar av broddarna. Finns det ingen stol i affären, säg till om det. Säg till om det inte är säkert Om du ser något som gör att det inte är säkert att gå eller vara utomhus kan du säga till. Du kan till exempel kontakta husägarna, kommunen eller myndigheten Trafikverket. Då kan de rätta till det som är fel eller farligt. Säkert och osäkert utomhus På gångbanor och cykelvägar kan grenar sticka ut. De hindrar dig att se och kan göra det svårt att komma förbi. Höga häckar kan hindra bilister att se runt hörn. Det är bra om det finns gupp vid övergångsställen så att bilarna måste sakta ner. Det blir också säkrare om det finns bra lysen på gångbanor, på innergårdar och vid ingångar till husen. Det är viktigt med en bra belysning. lev säkert i vardagen 25
26 Tur i oturen att det var ortopeden jag skulle till. Sjukhusbesöket kunde ha slutat riktigt illa På natten hade det snöat mycket och på morgonen låg det tjockt med snö i staden. Josef hade ont i en axel och skulle åka till sjukhuset tillsammans med sin fru Fehime. Vi bor nära sjukhuset men det kändes säkrare att ta bussen än att gå, säger Josef. När bussen stannade vid sjukhuset klev Josef av lite för snabbt. Han halkade och fastnade med foten mellan bussen och trottoarkanten. Vi klev av sist och jag blev rädd att bussen skulle åka, berättar Josef. Men bussföraren såg vad som hände och hjälpte Josef att komma loss. Fehime fick stödja Josef så att de kunde gå in på sjukhuset. Min läkare Annika blev förvånad när jag visade min onda fot. Jag skulle ju visa axeln, säger Josef. Josef hade stukat foten när han ramlade. Han hade tur som inte skadade sig mer. Läkaren Annika trodde att många skulle ramla i halkan den dagen. Hon hade själv använt halkbroddar när hon gick till jobbet. Annika tipsade Josef om vilka broddar som var bra. Det var dumt av mig att ta finskorna när det var så mycket snö. Efter sjukhusbesöket gick vi direkt och köpte halkbroddar till oss båda, säger Josef. 26 lev säkert i vardagen
27 Viktiga kontakter Om du vill anmäla trasig lampa, dålig asfalt eller något farligt utomhus Köpa gåstavar Köpa halkbroddar Kontakta husägaren om det är på din gård. Kontakta kommunen, om det är på allmän plats. Sportaffärer Till exempel på apoteket Om det har hänt en olycka ring 112 lev säkert i vardagen 27
28 Sätt stopp för brott De flesta känner sig trygga och är inte rädda för brott, visar myndigheten Brottsförebyggande rådets undersökningar. Statistik visar också att de flesta människor aldrig drabbas av något brott. Det är ändå bra att vara försiktig. Äldre personer som skyddar sig bra drabbas inte lika lätt av brott. Det finns många bra knep för att inte råka ut för brott. Gör din bostad säker Tjuvar kommer lätt in genom fönster och balkongdörrar om låsen där är dåliga. Byt till säkra lås och sprintar och sätt ett bakkantsbeslag på dörren. Om du sätter in tillhållarlås blir dörren inbrottssäker. Lås inte tillhållarlåsen eller fönsterlåsen när du är hemma. Du måste kunna komma ut snabbt om det börjar brinna. Med en dörrkedja kan du känna dig trygg om du vill öppna dörren lite grann för någon okänd. Ett tittöga i dörren är bra för att se vem som står utanför. Det finns också elektroniska tittögon med en skärm som visar den som står utanför. Skärmen kan du ha var som helst, till exempel i sovrummet. Låt en låssmed sätta in tittöga, dörrkedja, tillhållarlås och sprintar så att det blir ordentligt gjort. GÖR DET SVÅRT FÖR tjuven Om du har ytterbelysning vid dörrarna blir det svårare för tjuven att smyga sig in. Du kan också ha lampor med rörelsedetektor. De sätts på när någon är i närheten. Lås in eller lås fast stegar och andra redskap som tjuvar kan använda. 28 lev säkert i vardagen
29 De vanligaste brotten MOT äldre Ungefär 40 procent av alla brott mot äldre är stölder och inbrott. De vanligaste brotten mot äldre är fickstöld, väskryckning och stöld i bostaden. Bra tips när du inte är hemma Använd en timer för att slå på och av en radio eller en lampa, låt tvätt hänga ute och låt saker ligga framme. Då kan tjuven tro att du är hemma. Eftersänd din post och gör uppehåll för tidningen om du är borta en längre tid. Be grannar att tömma brevlådan, klippa gräset eller skotta snö. Be någon vän parkera bilen framför ditt hus eller flytta på saker i trädgården så det verkar som om någon är hemma. hur personen ser ut så att du kan berätta det för polisen. Rör ingenting som tjuven kanske har tagit i. Då kan polisen lättare hitta fingeravtryck. Mycket bra är att fotografera dina värdesaker. Om dina saker blir stulna är det lättare att få tillbaka dem och att få ut pengar på försäkringen om du har fotograferat dem. Om någon är i huset Om du kommer hem och misstänker att någon är i huset ska du inte gå in. Om du ser den person som har brutit sig in, försök att komma ihåg lev säkert i vardagen 29
Att tänka på för en säkrare hemmiljö och vardag! Informationsbroschyr om brandsäkerhet och förebyggande av fall.
Att tänka på för en säkrare hemmiljö och vardag! Informationsbroschyr om brandsäkerhet och förebyggande av fall. Vi svenskar har blivit allt äldre och de äldre har blivit allt friskare. En 70-åring i
Fall och brand. Minska riskerna i ditt hem
Fall och brand Minska riskerna i ditt hem Fall i hemmet Varje år ramlar en tredjedel av Sveriges äldre befolkning omkull, ofta i hemmet. Det kan bero på att man får sämre balans, syn och hörsel när man
DIN SÄKERHET ÄR VIKTIG! www.rtog.se. Räddningstjänsten Östra Götaland
DIN SÄKERHET ÄR VIKTIG! www.rtog.se Räddningstjänsten Östra Götaland DITT AGERANDE KAN VARA AVGÖRANDE Vi inom räddningstjänsten jobbar för att alla ska ha det så tryggt och säkert som möjligt. I din vardag
Stå på dig. goda vanor för att inte ramla. Tips och råd om hur du kan förebygga fallolyckor
Stå på dig goda vanor för att inte ramla Tips och råd om hur du kan förebygga fallolyckor Motion den bästa medicinen Vi människor är gjorda för rörelse. Undersökningar har visat att muskelstyrkan och balansen,
STÅ OCH GÅ SÄKERT ENKLA TIPS FÖR ATT UNDVIKA ATT FALLA HEMMA
STÅ OCH GÅ SÄKERT ENKLA TIPS FÖR ATT UNDVIKA ATT FALLA HEMMA MINSKA FALLRISKEN Fallolyckor i hemmet är vanliga och de flesta har någon gång ramlat. När man blir äldre blir man också skörare och får lättare
Stå och gå säkert. Enkla tips för att undvika att falla hemma H A G F O R S K O M M U N
Stå och gå säkert Enkla tips för att undvika att falla hemma H A G F O R S K O M M U N Minska fallrisken Fallolyckor i hemmet är vanliga och de flesta har någon gång ramlat. När man blir äldre blir man
Så minskar du risken att falla. Lättläst svenska
Så minskar du risken att falla Lättläst svenska Så minskar du risken att falla Lättläst svenska Denna publikation skyddas av upphovsrättslagen. Vid citat ska källan uppges. För att återge bilder, fotografier
Så minskar du risken att falla
Så minskar du risken att falla Balansera mera! Alla kan falla men med rätt mat, motion och koll på dina mediciner kan du minska risken för fall. Så minskar du risken att falla Så minskar du risken att
Metodstöd utredning av fall, brukare som inte är inskriven i kommunal hälso- och sjukvård
2015-02-25 Vård- och omsorgsförvaltningen Lena Jadefeldt Slattery MAS, Johanna Ottosson SAS Metodstöd utredning av fall, brukare som inte är inskriven i kommunal hälso- och sjukvård Fall Baspersonal arbetar
Lättläst svenska. Så kan du hindra fallolyckor
Lättläst svenska Så kan du hindra fallolyckor Innehåll Så kan du hindra fallolyckor... sidan 3 Ät rätt för att få bra balans sidan 4 Träna för att få bra balans... sidan 8 Din medicin kan påverka balansen
Stå på dig goda vanor för att inte ramla
Stå på dig goda vanor för att inte ramla Tips och råd om hur du kan förebygga fallolyckor Motion den bästa medicinen Vi människor är gjorda för rörelse. Undersökningar har visat att muskelstyrkan och balansen,
Hela ben hela livet om hur du undviker fallolyckor i hemmet
Hela ben hela livet om hur du undviker fallolyckor i hemmet Partille kommun, folkhälsorådet och vård- och omsorgsförvaltningen i samarbete med Västra Götalandsregionen. Håll dig på benen Personer i dagens
Regeringen vill minska antalet skador till följd av fallolyckor. Socialstyrelsen har därför fått i uppdrag att göra en informationssatsning som på
Regeringen vill minska antalet skador till följd av fallolyckor. Socialstyrelsen har därför fått i uppdrag att göra en informationssatsning som på sikt ska bidra till att minska antalet fallolyckor. Informationssatsningen
Kompetenscenter för hälsa. "Dä bar å åk!" Så undviker Du att falla och skadas. - Olycksfallsprevention bland äldre -
Kompetenscenter för hälsa "Dä bar å åk!" Så undviker Du att falla och skadas - Olycksfallsprevention bland äldre - V i har under de senaste decennierna blivit både friskare och äldre. Det är väl härligt
Trygga seniorer. - Enkla råd för att förebygga olyckor och missöden
Trygga seniorer - Enkla råd för att förebygga olyckor och missöden Några enkla tips som får dig att må bättre! Rör dig regelbundet, det stärker benstomme och muskler, motverkar yrsel och ger bra allmän
Goda vanor för att förebygga fallskador
Goda vanor för att förebygga fallskador För de allra flesta är det viktigt att kunna göra det man vill. Att tänka efter före och förebygga olyckor kan ge ett mer självständigt liv. Fallolyckor är tyvärr
Håll dig på benen Tips och råd för att förebygga fall
Håll dig på benen Tips och råd för att förebygga fall De flesta fallskador som drabbar äldre personer sker i det egna hemmet och i närmiljön. Kanske har du själv eller någon du känner ramlat den senaste
Goda råd för att undvika fall. För dig som är äldre, anhörig eller arbetar hemma hos äldre
Goda råd för att undvika fall För dig som är äldre, anhörig eller arbetar hemma hos äldre Goda råd En daglig promenad gör nytta. Den stärker muskler, ledband och skelett, motverkar yrsel och bidrar till
Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert
Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är
Tillfället gör tjuven
Tillfället gör tjuven Det här är en broschyr om lägenhetsinbrott. Den beskriver vad du kan göra för att minska risken att drabbas av inbrott, vad du kan få hjälp med av andra och vad som händer om du i
Ellie och Jonas lär sig om eld
Ellie och Jonas lär sig om eld Ellie och Jonas lär sig om eld Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Textbearbetning: Boel Werner och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Grafisk form: Per
GODA VANOR FÖR EN FRISKARE OCH SÄKRARE VARDAG. Det är aldrig för sent att börja träna!
GODA VANOR FÖR EN FRISKARE OCH SÄKRARE VARDAG. Det är aldrig för sent att börja träna! Broschyr_A5_generell.indd 1 2015-10-23 16:10 n o i t o M ÄR DEN BÄSTA MEDICINEN Vi människor är gjorda för rörelse.
Råd och tips på hur du kan förebygga fallolyckor
Råd och tips på hur du kan förebygga fallolyckor Fall och fallskador kan förebyggas Risken att ramla och drabbas av skador ökar med stigande ålder. Det finns en hel del du kan göra själv eller tillsammans
Var rädd om dig. Så förebygger du fallskador
Var rädd om dig Så förebygger du fallskador 2009, www.bild-reklam.se Denna folder har utarbetats i samarbete mellan Socialförvaltningen, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen samt ett antal frivilligorganisationer
GÅ BRA. Om du vill veta mer kontakta din vårdcentral, hemsjukvården eller ring 1177 om:
Om du vill veta mer kontakta din vårdcentral, hemsjukvården eller ring 1177 om: promenad- och gymnastikgrupper inom området balans- och styrketräning med sjukgymnast halkskydd eller höftskydd hur du mer
Vi lär oss om eld och brand
Vi lär oss om eld och brand Innehåll: 1. Eld och brand...3 2. Hur brand startar och sprider sig...5 3. Hur upptäcker du att det brinner?...8 4. Vad ska du göra om det brinner?... 10 5. Olika utrymningsvägar...12
Säkerhet i vardagen. Tips och råd på äldre dar!
Säkerhet i vardagen Tips och råd på äldre dar! Säkerhet i vardagen Tips och råd på äldre dar! Kontaktperson: Inger Mörk Telefon: 010-240 53 01 inger.mork@msb.se Grafisk form och produktion: Jerhammar &
PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA
PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA Daniel Lehto 2011 daniellehto@yahoo.se Till Julia PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO Pappa jobbar på ett boende för gamla människor. Det är ett roligt
Säkerhet i vardagen. Tips och råd på äldre dar!
Säkerhet i vardagen Tips och råd på äldre dar! Säkerhet i vardagen Tips och råd på äldre dar! Kontaktperson: Inger Mörk Telefon: 010-240 53 01 inger.mork@msb.se Grafisk form och produktion: Jerhammar &
Det brinner i Burres tröja och byxor. Vad ska han göra?
Fråga 1 (barn) Det brinner i Burres tröja och byxor. Vad ska han göra? 1. Kasta sig omkull och försöka att kväva elden. X. Ringa Räddningstjänsten. 2. Springa och hämta vatten och släcka branden. Fråga
GODA VANOR FÖR EN FRISKARE OCH SÄKRARE VARDAG. Det är aldrig för sent att börja träna!
GODA VANOR FÖR EN FRISKARE OCH SÄKRARE VARDAG. Det är aldrig för sent att börja träna! Motion ÄR DEN BÄSTA MEDICINEN Vi människor är gjorda för rörelse. Träning förbättrar muskelstyrka och balans även
RÅD & TIPS FÖR ÄLDRE i syfte att öka trygghet och minska utsatthet för brott
RÅD & TIPS FÖR ÄLDRE i syfte att öka trygghet och minska utsatthet för brott UTOMHUS Hur man hanterar plånboken Ha inte med dig mer pengar än nödvändigt. Vifta inte med pengarna. Se till att ha innerficka
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 Hur mår du? Anledningen till att vi gör den här undersökningen är att vi vill få kunskap om ungas hälsa och levnadsvanor. Alla elever i årskurserna 5,
Rädda liv, rädda hem!
Rädda liv, rädda hem! Skaffa brandvarnare och brandredskap Genom att upptäcka brand och larma så tidigt som möjligt kan du rädda liv. Med en brandsläckare hemma släcker du en mindre brand på egen hand.
Vi lär oss om eld och brand
Vi lär oss om eld och brand Vi lär oss om eld och brand Detta häfte är framtaget av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Textbearbetning: Bodil Moberg och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
SPF OVANSJÖBYGDEN Medlemsblad 9 september 2013 Ansvarig utgivare: Ruth Grundin Årgång 16
SPF OVANSJÖBYGDEN Medlemsblad 9 september 2013 Ansvarig utgivare: Ruth Grundin Årgång 16 MÅNADENS DIKT HÖSTBREV Jag skriver till dig ett höstbrev i morgonens stillhet. Vindens sorgsna tankar lockar fram
Babybojen. Bad i hemmet för små barn
Babybojen Bad i hemmet för små barn Att bada med små barn Fler tips: Att göra före badet 1. Vattenvana - övningar i badet för de minsta När kan min bebis bada Att tänka på Tips när ni badar 2. Övningar
Brandsäkerhet i hemmet - för din trygghet DE FLESTA BRÄNDER SKER I HEMMET
INFORMATION OCH RÅD FÖR ÖKAD TRYGGHET Brandsäkerhet i hemmet - för din trygghet DE FLESTA BRÄNDER SKER I HEMMET Risken att drabbas av brand eller omkomma i brand ökar med stigande ålder. Det kan till exempel
Handledning för studiecirkel. Säkerhet i vardagen Tips och råd på äldre dar!
Handledning för studiecirkel Säkerhet i vardagen Tips och råd på äldre dar! 1 Inledning Vi lever allt längre och är friskare allt högre upp i åldrarna. För de flesta är livet som senior fyllt av aktivitet,
Varje år begås tiotusentals bostadsinbrott i Sverige
Trygg i bostaden Varje år begås tiotusentals bostadsinbrott i Sverige Det här är en brottsförebyggande broschyr mot bostadsinbrott. Den beskriver vad du kan göra för att minska risken att drabbas av inbrott
ÖREBRO LÄNS LANDSTING. Enkla tips hur du undviker att falla
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Enkla tips hur du undviker att falla Inledning Några ord från läkaren Vi svenskar blir allt äldre och de äldre blir allt friskare. Vi skulle kunna leva ännu bättre om vi kunde undvika
Facit Spra kva gen B tester
Facit Spra kva gen B tester En stressig dag B 1 Pappan (mannen) låser dörren. 2 Han handlar mat efter jobbet. 3 Barnen gråter i affären. 4 Han diskar och tvättar efter maten. 5 Han somnar i soffan. C 1
Håll dig på benen Tips och råd för att förebygga fall
Håll dig på benen Tips och råd för att förebygga fall De flesta fallskador som drabbar äldre personer sker i det egna hemmet och i närmiljön. Kanske har du själv eller någon du känner ramlat den senaste
Danielle hängde av sig kläderna och satte på lite musik, gick in i badrummet och började fylla upp vatten i
Ensamhet Danielle hade precis slutat jobbet och var på väg hemåt för en lugn och stilla fredagskväll för sig själv. Hon hade förberett med lite vin och räkor, hade inhandlat doftljus och köpt några bra
UPPTÄCK! LARMA! UTRYM!
UPPTÄCK! LARMA! UTRYM! Vad du inom äldreomsorgen kan göra för att förhindra bränder hos äldre Äldre drabbas oftare av brand i hemmet Risken för att det börjar brinna hemma ökar i takt med åldern på grund
Kompis med kroppen. 5. Bra för mig bra för miljön
Kompis med kroppen 5. Bra för mig bra för miljön 5 om dan gör kroppen glad Intervjua kompisen, skolsköterskan, föräldern, syskon, tränare eller någon annan du känner om varför de tycker att man ska äta
Max, var är du? LÄSFÖRSTÅELSE MARIA FRENSBORG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA FRENSBORG LÄSFÖRSTÅELSE kapitel 1 scouterna(sid 3, rad 8), grupp för ungdomar som tycker om naturen försvunnen (sid 3, rad10), borta parkeringen (sid 4, rad 1), där man
Tips och råd. - om hur du som. att bli utsatt för brott. Polismyndigheten i Västra Götaland. www.polisen.se/vastragotaland
Tips och råd - om hur du som är äldre kan undvika att bli utsatt för brott Polismyndigheten i Västra Götaland Foto: Informationsenheten, Polismyndigheten i Västra Götaland Den här trycksakens syfte är
Hela ben hela livet. om hur du undviker fallolyckor i hemmet
Hela ben hela livet om hur du undviker fallolyckor i hemmet Partille kommun, folkhälsorådet och vård- och omsorgsförvaltningen i samarbete med Västra Götalandsregionen. Håll dig på benen Personer i dagens
ÅRSKALENDER 2019 FÖR EN SÄKRARE OCH MER VÄLBALANSERAD VARDAG
ÅRSKALENDER 2019 FÖR EN SÄKRARE OCH MER VÄLBALANSERAD VARDAG VISSTE DU ATT... fallolyckor är den vanligaste olyckstypen i Sverige? 70 000 1 000 65+ Varje år faller närmare 70 000 personer så illa att de
mysteriet Torsten Bengtsson
mysteriet med smitarna Torsten Bengtsson Mysteriet med smitarna av Torsten Bengtsson Illustrerad av Katarina Strömgård Nära döden Jag smyger fram genom den mörka salen. Det hörs inte ett ljud. På golvet
Säkrare vardag Råd och tips om hur du kan undvika olycksfall i hemmet och närmiljön.
Säkrare vardag Råd och tips om hur du kan undvika olycksfall i hemmet och närmiljön. 1 2 Produktion: Affärsområde information, Nacka Partner, Nacka kommun. Foto omslag: Jens Olof Lasthein. Tryckt hos:
Rädda liv, rädda hem!
Rädda liv, rädda hem! Skaffa brandvarnare och brandredskap Genom att upptäcka brand och larma så tidigt som möjligt kan du rädda liv. Med en brandsläckare hemma släcker du en mindre brand på egen hand.
Allt material är kostnadsfritt och finns att beställa eller ladda ner på socialstyrelsen.se/balanseramera
Regeringen vill minska antalet skador till följd av fallolyckor. Socialstyrelsen har därför fått i uppdrag att göra en informationssatsning som på sikt ska bidra till att minska antalet fallolyckor. Informationssatsningen
BROTT MOT ÄLDRE Brottsförebyggande åtgärder Lyckeby, Karlskrona Kommun
BROTT MOT ÄLDRE Brottsförebyggande åtgärder 2016-02-22 Lyckeby, Karlskrona Kommun 1 Äldres utsatthet för brott Mediebruset ger fel bild Mycket få äldre utsätts för våldsbrott lever mycket säkert..inga
ÖKAD BRANDSÄKERHET FÖR SÄRSKILT RISKUTSATTA EN BROSCHYR OM INDIVIDANPASSAT BRANDSKYDD
ÖKAD BRANDSÄKERHET FÖR SÄRSKILT RISKUTSATTA EN BROSCHYR OM INDIVIDANPASSAT BRANDSKYDD Det räcker ofta långt med enkla insatser och goda vanor för att brandsäkra ett hem. När du känner till riskerna är
Om det börjar brinna Om det börjar brinna har du bara några minuter på dig innan bostaden är fylld med rök. Då måste du handla snabbt och rätt.
SKYDDA DIG MOT BRAND Information och tips för dig som bor i hyresrätt Rädda Rädda dig själv och andra som är i livsfara. Varna Varna alla som är i närheten som kan hotas av branden. Larma Ring 112. Tala
Ätstörningar. Att vilja bli nöjd
Ätstörningar Ätstörningar innebär att ens förhållande till mat och ätande har blivit ett problem. Man tänker mycket på vad och när man ska äta, eller på vad man inte ska äta. Om man får ätstörningar brukar
Lite om gånghjälpmedel, balans och fallrisker. Information från sjukgymnast och fysioterapeut
Lite om gånghjälpmedel, balans och fallrisker Information från sjukgymnast och fysioterapeut Att tänka på när Du går med rollator Gå så nära rollatorn som möjligt, håll ryggen rak. Om det går så fäll upp
Barnfråga 1. Det brinner i Burres tröja och byxor. Vad ska han göra?
Barnfråga 1 Det brinner i Burres tröja och byxor. Vad ska han göra? 1. Kasta sig omkull och kväva elden X. Ringa Räddningstjänsten 2. Springa och hämta vatten och släcka branden Barnfråga 2 Nalle-Maja
SERVICE TILL DIG SOM ÄR ÄLDRE I NACKA KOMMUN
20 5 SERVICE TILL DIG SOM ÄR ÄLDRE I NACKA KOMMUN Äldreenheten Förtroende och respekt för människors kunskap och egen förmåga samt för deras vilja att ta ansvar. Innehåll Service till dig som är äldre
Fråga 1. Vuxen. Barn. Vilket telefonnummer ska du ringa om du behöver hjälp av brandkår, polis eller ambulans? Vad är det första du ska berätta när du
Fråga 1 Vilket telefonnummer ska du ringa om du behöver hjälp av brandkår, polis eller ambulans? 1. 90 000 X. 112 2. 911 Vad är det första du ska berätta när du ringer SOS Alarm? 1. Hur gammal du är. X.
BRANDSKYDD I HEMMET FÖR EN TRYGG MORGONDAG. Förvara denna broschyr på en plats där du lätt hittar den. NÖDNUMMER. Kommun/stad: Gatuadress: Dörrkod:
FÖR EN TRYGG MORGONDAG BRANDSKYDD I HEMMET Kommun/stad: Gatuadress: Dörrkod: Telefonnummer: NÖDNUMMER 112 Förvara denna broschyr på en plats där du lätt hittar den. 1 Brandvarnare Montera en brandvarnare
Tips och råd. Om hur du som är äldre skyddar dig mot brott
Tips och råd Om hur du som är äldre skyddar dig mot brott Den här folderns syfte är att ge tips och råd om hur man kan göra för att i möjligaste mån undvika att bli bestulen, hemma i sin bostad eller ute
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN: 978-91-47-11782-6 Här finns extra uppgifter till vare kapitel i boken. Alla dessa övningar är muntliga. Gör uppgifterna i par. I uppgifterna övar ni samma
KOST och KROPP. Vilka ämnen ger oss våran energi? Namn
KOST och KROPP Namn För att en bil skall kunna köra behöver den energi. Denna energi får bilen från bensinen. Skulle bensinen ta slut så stannar bilen till dess att man tankar igen. Likadant är det med
Kost och träning Sömn och vila Hälsa
Kost och träning Sömn och vila Hälsa Kost och träning Vi är skapta för att röra på oss, annars bryts musklerna ner. Starkt skelett minskar risken för benbrott och stukade leder. Mat är vår bensin för att
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Hälsa och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska. Hälsa och alkohol Alkohol i Sverige Förr i tiden drack
Rädda liv, rädda hem!
Rädda liv, rädda hem! Skaffa brandvarnare och brandredskap Skaffa brandvarnare och brandredskap Genom att upptäcka brand och larma så tidigt som möjligt kan du rädda liv. Med en brandsläckare hemma släcker
Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Ensam och fri Författare: Kirsten Ahlburg Bakgrund Ensam och fri är en berättelse om hur livet plötsligt förändras på grund av en skilsmässa. Vi får följa Lena och hennes tankar
Det är viktigt för alla att veta. Särskilt viktigt är det om man bor ensam eller om det är långa avstånd till hjälp.
Nödnumret 112 När man blir äldre ökar risken för akut sjukdom och olyckor i hemmet. Det finns många hot från att man faller och slår sig till att drabbas av allvarliga tillstånd som stroke eller hjärtinfarkt.
Det är viktigt för alla att veta. Särskilt viktigt är det om man bor ensam eller om det är långa avstånd till hjälp.
Nödnumret 112 När man blir äldre ökar risken för akut sjukdom och olyckor i hemmet. Det finns många hot från att man faller och slår sig till att drabbas av allvarliga tillstånd som stroke eller hjärtinfarkt.
Människans hälsa. Människans hälsa. 1 Diskutera i gruppen och skriv ner några tankar.
Människans hälsa beror på mycket. Vi gör många val som påverkar hur vi mår. Hur lever vi Hur äter vi Vad äter vi Hur mycket sover vi Hur mycket tränar vi Många saker att tänka på för att kunna må bra.
Lenas mamma får en depression
Lenas mamma får en depression Text och illustrationer: Elisabet Alphonce Lena bor med sin mamma och lillebror Johan på Tallstigen. Lena går i första klass och Johan går på förskolan om dagarna. Lena och
Ett tryggt Halland att leva och bo i. Att förebygga. inbrott!
Ett tryggt Halland att leva och bo i Att förebygga inbrott! Under 2010 anmäldes omkring 20 000 bostadsinbrott i Sverige, ca 700 av dem skedde i Halland. Inbrott i bostaden står för en procent av alla anmälda
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS Christoffer Mellgren Roller: 3 kvinnor, 3 män Helsingfors 060401 1. MOTELLET. (Ett fönster står öppet mot natten. Man hör kvinnan dra igen det, och sedan dra
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Hälsa och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Alkohol i Sverige Förr i tiden drack svenskarna mycket
Rapport. Basmätning - Aktiv mot brand MSB 2014-09
Rapport Basmätning - Aktiv mot brand MSB 14-9 Om undersökningen Undersökningens målgrupp var allmänheten från 16 år. Totalt genomfördes 3 7 intervjuer i slumpmässigt telefonrekryterad webbpanel. Undersökningsperiod
Kapitel 1 I planet. Jag har varit flygrädd hela mitt liv. Men min mormor blev sjuk,
Ön Meriel shahid Kapitel 1 I planet Jag har varit flygrädd hela mitt liv. Men min mormor blev sjuk, Så jag måste åka till Frankrike. Jag är i flygplanet nu och jag börjar få panik. Jag hör att mitt hjärta
Om 112 Frågesport 2. Läs frågorna. Ringa in rätt svar. Bara ett svar är rätt.
Om 112 Frågesport 2 Läs frågorna. Ringa in rätt svar. Bara ett svar är rätt. 1. Vad är en nödsituation? A När någon inte förstår ett speciellt ord. B När det är fara för liv, egendom eller miljö. C När
Fall och fallskador Hur undviker du att falla?
Hur undviker du att falla? 1 Broschyren är framtagen av Fallpreventionsnätverket, samverkan mellan Skånes universitetssjukhus, Primärvården Skåne och Malmö stad inom ramen för statliga stimulansmedel.
Hur gör du? Balans Mat Rörelse. Örebro kommun Vård- och omsorgsförvaltningen Förebyggande området orebro.se 019-21 10 00
Hur gör du? Balans Mat Rörelse Örebro kommun Vård- och omsorgsförvaltningen Förebyggande området orebro.se 019-21 10 00 Hur gör du? Det är bara du själv som kan göra förändringar i ditt liv. Förändringar
Att vårda sin hälsa. i Sverige
Att vårda sin hälsa i Sverige Vården och du Som patient ska du ha inflytande över din vård. Din hälso- och sjukvård ska så långt som möjligt planeras och genomföras med dig. Vissa rättigheter är reglerade
Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.
En ko i garderoben j! är jag här igen, Malin från Rukubacka. Det har hänt He Det en hel del sedan sist och isynnerhet den här sommaren då vi lärde känna en pianotant. Ingenting av det här skulle ha hänt
Det ska vara tryggt att leva och bo i Halland. Att förebygga. inbrott
Det ska vara tryggt att leva och bo i Halland Att förebygga inbrott Bostadsinbrott är ett prioriterat brottsområde Inbrott i bostaden står för en mindre del av alla anmälda brott i Sverige. Men det är
Hjälp min planet Coco håller på att dö ut. Korvgubbarna har startat krig Kom så fort du kan från Tekla
Kapitel 1 Hej jag heter Albert och är 8 år. Jag går på Albertskolan i Göteborg. Min fröken heter Inga hon är sträng. Men jag gillar henne ändå. Mina nya klasskompisar sa att det finns en magisk dörr på
Innehållsförteckning Kap 1 sida 2 Kap 2 sida 3 Kap 3 sida 4 Kap 4 sida 5 Kap 5 sida 6
Innehållsförteckning Kap 1 sida 2 Kap 2 sida 3 Kap 3 sida 4 Kap 4 sida 5 Kap 5 sida 6 Kapitel 1 David Drake är 28 år och bor i Frankrike.Han bor i en liten lägenhet långt bort från solljus.under sommaren
VAD KAN VI GÖRA. Boendelista på samtliga hushåll Hålla denna uppdaterad
VAD KAN VI GÖRA Boendelista på samtliga hushåll Hålla denna uppdaterad Se över våra egna bostäder, garage, insynsskydd m.m. (T.ex. fönsterlås, larm, altandörrar). Tänk på att fönster och altandörrar oftast
Nya vänner ORDFÖRSTÅELSE TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARIA BURMAN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA BURMAN ORDFÖRSTÅELSE halt (s 3, rad 1), isigt, lätt att glida och ramla mellanmål (s 5, rad 7), något lätt att äta, frukt till exempel stukat (s 7, rad 9), gått snett med,
På Brandstationen BAMSEUPPDRAG
På Brandstationen Rita och berätta om besöket på brandstationen. Ta med dig teckningarna till skolan och ge dem till din lärare. Kanske kan ni skicka in några av klassens teckningar till brandmännen så
Innehållsförteckning. Kapitel 1
Innehållsförteckning Kapitel 1, Zara: sid 1 Kapitel 2, Jagad: sid 2 Kapitel 3, Slagna: sid 3 Kapitel 4, Killen i kassan: sid 5 Kapitel 5, Frågorna: sid 7 Kapitel 6, Fångade: sid 8 Kapitel 1 Zara Hej, mitt
Brandskydd Brf Navet 2 på Lindholmen
Brandskydd Brf Navet 2 på Lindholmen BRANDSKYDDSPOLICY Bakgrund Ansvaret för att upprätta och arbeta efter en brandskyddsplan åligger sedan 2004 fastighetsägaren enligt Lag (2003:778). Syfte Denna brandskyddsplan
Hon går till sitt jobb. Hon går till sitt jobb hon hatar sitt jobb hon känner sig ensam och svag Vad kan väl jag göra då
Hon går till sitt jobb Hon går till sitt jobb hon hatar sitt jobb hon känner sig ensam och svag Vad kan väl jag göra då mer än att älska henne så, som jag gör Hon går på café och sätter sig ner men ingenting
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Hälsa och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Alkohol i Sverige Förut drack svenskarna mycket alkohol.
Det ska vara tryggt att leva och bo i Halland. Att förebygga. inbrott
Det ska vara tryggt att leva och bo i Halland Att förebygga inbrott Bostadsinbrott är ett prioriterat brottsområde Inbrott i bostaden står för en mindre del av alla anmälda brott i Sverige. Men det är
Hon bad mig ta ut batterierna ur brandvarnaren, hon ville inte höra larmet. Hon visste att hon ändå inte skulle ha någon chans att ta sig ut.
CHANSLÖS Hon bad mig ta ut batterierna ur brandvarnaren, hon ville inte höra larmet. Hon visste att hon ändå inte skulle ha någon chans att ta sig ut. Varje vecka brinner en pensionär inne i sitt eget
BARN, BAD OCH VAtten.
BARN, BAD OCH VAtten. ingen ska drunkna Varje år drunknar nio barn i Sverige. Många av olyckorna i vatten händer nära barnens hem. Alla vuxna tänker inte på att det kan finnas farliga platser för barn
Säkerhet till vardags och vid kris Kursupplägg 8 12 år, förslag
2008-04-08 Säkerhet till vardags och vid kris Kursupplägg 8 12 år, förslag INNEHÅLL Vår Sårbarhet (bakas in i kurspaketet) 2 tim Bostaden/närmiljön 1 tim Utomhus 1 tim Krisberedskap 1 tim Extratimme 1
NYANS FILM 2015-04-26. EN UPPSTIGNING Ett kortfilmsmanus av Marcus Berguv. Tredje versionen. Kontakt: nyansfilm@marcusberguv.se +46 702 92 03 36
NYANS FILM 2015-04-26 EN UPPSTIGNING Ett kortfilmsmanus av Marcus Berguv Tredje versionen Kontakt: nyansfilm@marcusberguv.se +46 702 92 03 36 1. EXT. BALKONGEN- DAG, 70 år, står på balkongen, rökandes
ÅRSKALENDER 2020 FÖR EN SÄKRARE OCH MER VÄLBALANSERAD VARDAG
ÅRSKALENDER 2020 FÖR EN SÄKRARE OCH MER VÄLBALANSERAD VARDAG VISSTE DU ATT... fallolyckor är den vanligaste olyckstypen i Sverige? 67 000 1 000 65+ Varje år faller närmare 67 000 personer så illa att de