Lätt att läsa för vuxna
|
|
- Ludvig Berg
- för 10 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Lätt att läsa för vuxna Lätt att läsa för vuxna är ett lästräningsmaterial omfattande 10 häften. Följande titlar ingår i serien: Amina och Dallila Mats bakar Erik och Ali spelar fotboll Evas halsband Fatima fyller år Karin tvättar Midsommarfest Mormor berättar Muni och hans familj Nimo flyger Dessa tio häften är avsedda att användas på gymnasiesärskolan och vid särskild undervisning för vuxna, i båda fallen speciellt för elever med utländsk bakgrund, samt vid undervisning av SFI-elever. Häftena är skrivna med ett vuxenperspektiv och handlar främst om vardagliga situationer. Berättelserna handlar både om svenskar och människor från andra delar av världen. Till häftena hör en A4-sida som innehåller frågor med olika svarsalternativ och diskussionsfrågor. Innan man läser ett häfte, där ett visst land förekommer, föreslås att man pekar ut det aktuella landet på världskartan. Frågor om olika kulturer och religioner kan också behöva diskuteras. Har man elever från dessa länder kan de få berätta och visa bilder från sitt hemland. I annat fall får läraren ansvara för detta. I häftena finns en del ljudstridiga ord. Innan texten läses föreslås att man gemensamt går igenom dessa ord på tavlan. Ord med liknande stavning jämförs, t.ex. ring och många. Låt eleverna upptäcka att stavningen med ng uttalas på samma sätt i båda orden. Frågorna bör delas ut först efter det att eleverna läst texten för att undvika att de endast fokuserar på frågor och svar och inte på hela berättelsen. Alternativt kan man låta eleverna återge berättelsen med egna ord för varandra två och två eller för hela gruppen.
2 Amina och Dalila 1. Vad säger Aminas läkare att hon ska göra? a promenera b simma c rida 2. Hur länge promenerar Amina varje dag? a två timmar b en timme c tre timmar 3. Varför tycker Dalilas läkare att hon ska promenera? a hon har för högt blodtryck b hon är för smal c hon väger för mycket 4. Amina talar... a somaliska och lite svenska b syriska och lite svenska c arabiska och lite svenska 5. Vilket språk talar Amina och Dalila med varandra? a svenska b somaliska c syriska 6. Varför skrattar Dalila? a Amina bär på en låda b Amina går med rullator c Amina går med stavar 7. Amina säger att det är bra att gå med stavar för... a man tränar mera b det är roligare c det är lättare att gå 8. Vad tycker Dalila om stavarna när hon provat dem? a de är bra b de är dåliga c de är fula 9. Köper Dalila några stavar? a nej b hon funderar på det c ja 1. Tror du att Amina får lägre blodtryck? 2. Tror du att Dalila går ner i vikt? 3. Går du ut och promenerar ibland?
3 Evas halsband 1. Vad ska Eva och hennes familj göra? a gå ut och äta b gå på bio c gå ut på stan 2. Vad har hänt när de kommer hem? a det har brunnit b någon har brutit upp deras dörr c någon har slagit sönder en fönsterruta 3. Vad har försvunnit? a Evas armband b Evas ringar c Evas halsband 4. Vad gör Evas man? a ringer brandkåren b ringer polisen c ringer en vän 5. Vad visar Eva polisen? a foton b dörren c byrån 6. Vad måste de göra? a köpa ett nytt fönster b köpa en ny dörr c byta lås 7. Polisen ringer. Vad säger de? a de har hittat halsbanden b de har inte hittat halsbanden c de letar 8. Var får Eva pengar ifrån för att köpa nya halsband? a från polisen b från en försäkring c från sin man 9. Var lägger Eva sina nya halsband? a i ett skåp med lås b i en byrå c i ett skåp utan lås 1. Har du haft något inbrott? 2. Vilket telefonnummer ringer du om du haft inbrott? 3. Vad gör du för att skydda dig mot inbrott?
4 Karin tvättar 1. Vad ska Karin göra? a tvätta b städa c diska 2. Vad tar Karin med sig till tvättstugan? a diskmedel och vittvätt b tvättmedel och smutstvätt c tvättmedel och kulörtvätt 3. Hur många tvättmaskiner använder Karin? a två b tre c en 4. Vad gör Karin medan tvätten tvättas? a läser b dricker kaffe c vilar 5. Vilken färg har lakanen fått? a lila b röda c rosa 6. Vad har färgat av sig? a en vante b en blus c en strumpa 7. Vad gör Karin då? a köper ett medel som tar bort färgen b låter lakanen vara rosa c köper nya lakan 8. Blev lakanen vita igen? a nej b inte riktigt c ja 9. Vad gör Karin medan tvätten torkar? a bakar b dricker kaffe c lagar middag Har du gjort något liknande misstag?
5 Fatima fyller år 1. Varför ska Fatima ha en fest? a hon ska fylla år b hon ska åka bort c hon ska flytta 2. Vad ska hon bjuda på? a pizza b kebab c god mat och tårta 3. Vad gör hon för att bli fin? a hon köper nya kläder b hon köper nya skor c hon målar sina händer med henna 4. Vem kommer hem till Fatima? a hennes syster b hennes vänner c hennes bror 5. Vad finns i lådan? a en gris b en katt c en hund 6. Vad får katten att dricka? a mjölk b te c kaffe 7. Vad säger katten? a nöff, nöff b mjau, mjau c vov, vov 8. Vad ropar Fatimas vänner? a adjö b hej c hurra 1. Hur tror du Fatima känner sig när hennes vänner gått hem? 2. Vilket djur skulle du vilja ha? Varför?
6 Mats bakar 1. Vem ringer till Mats? a hans syster b hans bror c hans vän 2. Varför ringer hon? a hon vill bara prata b hon vill låna en bok c hon vill hälsa på 3. Vad vill Mats göra? a baka en tårta b baka en sockerkaka c baka kakor 4. Vad fattas för att baka? a mjöl b socker c ägg 5. Vad gör Mats då? a lånar av en granne b går och handlar c bakar något annat 6. Vad gör han när kakan är klar? a tittar på TV b läser c dukar 7. Vem ringer på dörren? a hans syster b en granne c hans bror 8. Vad säger Mats? a hej b god kväll c välkommen 9. Hur tror du att kakan smakar? a surt b sött c salt Vad kan du baka?
7 Muni och hans familj 1. Vilket land kommer Muni ifrån? a Irak b Indien c Iran 2. Var arbetar han? a på ett lager b i en butik c på en städfirma 3. Vad får han göra på sitt arbete? a städa b bära stora lådor c sälja varor 4. Vad letar Muni efter? a en bil b en hund c en lägenhet 5. Vem ska bo i lägenheten? a hans bror b hans syster c han och hans fru och barn 6. Vilken årstid är det när hans familj kommer? a vinter b vår c höst 7. Vad tror barnen att det vita är som finns överallt? a snö b salt c socker 8. Vad köper de nästa dag? a varma kläder och skor b varma kläder och sandaler c varma kläder och stövlar 9. Vad leker barnen med i snön? a snöbollar b ett tefat c en pulka 1. Tror du att Muni och hans familj kommer att trivas i Sverige? 2. Vad tycker du om vintern?
8 Mormor berättar 1. Från vilket land kommer mormor? a Iran b Irak c Italien 2. Hur låg husen? a i en lång rad b runt en stor gård c utspridda 3. Vad fanns i mitten på gården? a en flaggstång b en buske c ett träd 4. Vad hängde i trädet? a ett rep b en gunga c en stege 5. Vilka djur fanns på gården? a hästar b kor c hönor, tuppar och får 6. Var hämtade man vatten? a i en brunn b i en sjö c i en å 7. Vad gjorde mormor sina dockor av? a pinnar, bomull och tyg b grenar, bomull och tyg c ståltråd, bomull och tyg 8. Vad gjorde mormor av lera? a får och kor b fat, muggar och en tekanna c skålar och koppar 9. Vilka av barnen fick gå i skolan? a alla syskonen b mormors bröder c mormors systrar 1. Tycker du att det var rättvist? 2. Tror du att alla flickor i världen får gå i skolan nu?
9 Nimo flyger 1. Vem ringer till Nimo? a hennes mamma b hennes pappa c hennes syster 2. Varför ringer mamman? a hon undrar hur Nimo mår b hon är sjuk c hon vill hälsa på 3. Hur känner sig Nimo när hon hör hur hennes mamma mår? a glad b sur c ledsen 4. Vad gör Nimo för att hjälpa henne? a skickar en present b skickar pengar c skickar medicin 5. Varför kan hon inte åka till sin mamma? a hon vill inte b hon orkar inte c hon har inga pengar 6. Vad gör Nimo för att få pengar till en biljett? a arbetar extra b köper en lott c sparar 7. Till vilket land flyger Nimo? a Sydafrika b Somalia c Sudan 8. Hur känner sig Nimo när hon sitter i planet? a som en fågel b som en fjäder c som en prinsessa 1. Tror du att Nimo stannar i Somalia eller åker hon tillbaka till Sverige? 2. Till vilket land skulle du vilja flyga?
10 Midsommarfest 1. Var är Lena när hon läser om midsommarfesten? a i affären b på gatan c på bussen 2. Vad tar Lenas familj med sig för att äta? a baklava b dolmar c sill 3. Vad tar Karims familj med sig för att äta? a pannkakor b dolmar c jordgubbar 4. En man spelar... a piano b fiol c dragspel 5. Vad finns i parken? a en gran b en midsommarstång c en flagga 6. Vad sitter de på? a en filt b en bänk c en soffa 7. Från vilket land kommer Karim och hans familj? a Irak b Iran c Turkiet 8. Vad gör de när de ätit? a spelar b leker c dansar 9. Vilken dans tycker Karim bäst om? a små grodorna b björnen sover c tre små gummor skulle ut och gå 1. Har du firat midsommar någon gång? 2. Vilken högtid tycker du bäst om?
11 Erik och Ali spelar fotboll 1. Vad ska Erik och Ali göra? a spela fotboll b spela tennis c spela golf 2. Vem gör ett mål? a Erik b Ali c Johan 3. Vem ramlar och slår sig? a Ali b Erik c Hassan 4. Vad gör Eriks och Alis pappor under matchen? a åker hem b tittar på c läser 5. Vad har Alis pappa med sig? a en bok b en mobil c sårtvätt och plåster 6. Vem bjuder hem Hassan och Ali? a Johan b Erik c Axel 7. Vad dricker de vuxna? a mjölk b te c kaffe 8. Vad får barnen att dricka? a saft b te c mjölk 9. Vad gör barnen? a leker b pratar c läser 1. Tror du att Eriks och Alis familjer kommer att träffas ofta? 2. Är du intresserad av någon idrott? Vilken?
Prov svensk grammatik
Prov svensk grammatik Markera det alternativ som du anser vara rätt i meningarna nedan. Det är bara ett av alternativen som är rätt i varje mening. 1. När farfar hade ätit åt har ätit, sov han middag.
Facit Spra kva gen B tester
Facit Spra kva gen B tester En stressig dag B 1 Pappan (mannen) låser dörren. 2 Han handlar mat efter jobbet. 3 Barnen gråter i affären. 4 Han diskar och tvättar efter maten. 5 Han somnar i soffan. C 1
Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn:
Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn: Träna rak ordföljd. Subjektet är först. Verbet är alltid på andra plats. Subjekt Verb Objekt Zlatan spelar fotboll.
Katten Bus. B Mus C Bus A B C A B C. A i en vas B på ett bord C på ett fat. Vad heter katten? Lus. Vad vill Bus? sova leka äta. Vad ser du på bordet?
1 Katten us 1 Vad heter katten? Lus Mus us 2 Vad vill us? sova leka äta 3 Vad ser du på bordet? en duk en vas en bok 4 Var är us? i en vas på ett bord på ett fat Kopiering tillåten Författarna och Gleerups
Noa går på taket. Han leker att han flyger. En takpanna lossnar. Noa ramlar. Hjälp! ropar Noa. ISBN 978-91-86651-97-8. HEGAS www.hegas.
Frågor Noa på taket av Noa går på taket. Han leker att han flyger. En takpanna lossnar. Noa ramlar. Hjälp! ropar Noa. NOA PÅ TAKET på taket ISBN 978-91-86651-97-8 www.hegas.se noa_paa_taket_oms.indd 1
Jessica Hagård Annika Giannini. Jordbruksverket
Jessica Hagård Annika Giannini Jordbruksverket FAKTA FRÅN LANDET (Fakta från staden: se längst bak i boken!) Visste du att ett vindkraftverk kan ge elektricitet till 1 000 hus? El till lamporna, till
där det står metall där det står papper där det står farligt avfall Han vill ha en barnstol. Han vill ha en barnvagn. Han vill ha ett batteri.
1 Kasta skräp 1 Vad gör lba och ron i dag? De är på bio. De kastar skräp. De går till skolan. 2 Var ska ron lägga batterierna? där det står metall där det står papper där det står farligt avfall 3 Vad
Vardag Äldreboendet Björkgården
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN CHRISTINA WAHLDÉN ORDLISTA Kapitel 2 tegel (sida 7, rad 5) bränd lera bråttom (sida 7, rad 8) inte mycket tid Kapitel 3 bingo (sida 10, rad 3) ett spel minne (sida 11, rad 7)
Svenska från början 2
Svenska från början 2 1 Fyll i rätt ord Dygn landskap frisk län sjuk kommun Sjuksköterska behöver vårdcentral akut 1. Det finns 13 kommuner i Jönköpings. 2. Ett är 24 timmar. 3. Forserum, Anneberg och
Tara är barnskötare YLVA HEROU ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN Omslaget Titta på bilden på omslaget och berätta vad du ser. Svara på frågorna: 1. Vad ser du på bilden? 2. Var är de? 3. Vilket yrke har kvinnan? 4. Vilken årstid är det på bilden?
SVENSKA Inplaceringstest A
SVENSKA Inplaceringstest A Välj ett ord som passar i meningen. Använd bara ordet en gång. Exempel: Smöret står i kylskåpet. Det ringer på dörren. Han fick ett brev från mamma. De pratar om vädret. om /
Jag tycker om att fiska. Jag har en storebror. Jag bor nära skolan. Jag har varit på zoo. Bekantningslek
Jag tycker om idrott Jag vill bli polis Jag har varit i Australien Jag är inte mörkrädd Jag har en blå tröja Jag känner mig pigg och glad Jag kan vissla Jag vill ha en hund Jag vill bli läkare Jag tycker
KIDNAPPAD. Linus har kommit hem från pizzaresturangen. Han undrar om det är han som har gjort slut på alla pengar.
innehållsförteckning Kap 1 Byxor s.1 Kap 2 Kidnappad s.2 Kap 3 den stora resan s.3 Kap 4 Hittat honom s.4 kap 5 Ingen tror oss s.5 Kap 6 Äntligen fångade s.6 BYXOR $$ Kap 1 Linus satt en tidig lördagmorgon
Mer LÄTT ATT LÄSA FÖR VUXNA
Lärarhandledning Mer LÄTT ATT LÄSA FÖR VUXNA Mer LÄTT ATT LÄSA FÖR VUXNA är ett lästräningsmaterial omfattande tio häften. Till varje häfte hör en A4-sida som innehåller frågor med olika svarsalternativ
D D. Djuren flyttar in
TIGER ANDERSSON juren D D D DD D f yttar in D Tiger Andersson 2012 2012 Layout och omslagsformgivning Lena Thunell Repro All-Media Öresund AB, Malmö Typsnitt Bembo 17/23 En originalproduktion från Publicerat
Svenska från början 3
Svenska från början 3 1 Fyll i rätt ord Höger patienten studenten hämta vann hjälp CV Viktigt 1. Här kan du få att sluta röka. 2. Bilar ska köra på sida i Sverige. 3. Det är att ha ett körkort. 4. Läkaren
SVENSKA Inplaceringstest A
SVENSKA Inplaceringstest A Välj ett ord som passar i meningen. Använd bara ordet en gång. Exempel: Smöret står i kylskåpet. Det ringer på dörren. Han fick ett brev från mamma. De pratar om vädret. från
Muntliga övningar till: Introducera Grammatik ISBN:
Muntliga övningar till: Introducera Grammatik ISBN: 978-91-47-11783-3 Här finns extra uppgifter till vare kapitel i boken. Alla dessa övningar är muntliga. Gör uppgifterna i par. I uppgifterna övar ni
Nya vänner ORDFÖRSTÅELSE TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARIA BURMAN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA BURMAN ORDFÖRSTÅELSE halt (s 3, rad 1), isigt, lätt att glida och ramla mellanmål (s 5, rad 7), något lätt att äta, frukt till exempel stukat (s 7, rad 9), gått snett med,
Ny tidning i Adelöv! Vi kommer att jobba med: 1. Intervjuer. 2. Reportage. 3. Korta notiser om allt. 4. Roliga historier, korsord och sudoku för alla
Nr. 1 ADELÖVSBLADET vecka 5-6 2011 Ny tidning i Adelöv! Välkommen till Adelövsbladet, en ny tidning gällande allt som händer i Adelöv. Vi på redaktionen kommer att jobba intensivt med detta projekt, Adelövsbladet
Denna bok är tillägnad till mina bröder Sindre och Filip
Kapitel: 1 hej! Sid: 5 Kapitel: 2 brevet Sid: 6 Denna bok är tillägnad till mina bröder Sindre och Filip Kapitel: 3 nycklarna Sid: 7 Kapitel: 4 en annan värld Sid: 9 Kapitel: 5 en annorlunda vän Sid: 10
Kap,1. De nyinflyttade
Kap,1 De nyinflyttade Det är mitt i sommaren och Clara sitter i fönstret och tittar ut, hon ser dem nyinflyttade bära in flyttkartonger. Mamma hade sagt att dom hade en tjej som är lika gammal som Clara.
Frågor. Svar. Elevuppgifter Kim och Lina badar en bil. Elevuppgifter Kim och Lina räddar Sture
Elevuppgifter Kim och Lina räddar Sture Frågor 1. Vem är Sture? 2a.Vad gör Sture? 2b. Varför gör han det? 3. Kim vill rädda Sture. Hur gör han då? 4. Varför kommer brand-bilen? 5. Vad gör Sture till sist?
Max, var är du? LÄSFÖRSTÅELSE MARIA FRENSBORG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA FRENSBORG LÄSFÖRSTÅELSE kapitel 1 scouterna(sid 3, rad 8), grupp för ungdomar som tycker om naturen försvunnen (sid 3, rad10), borta parkeringen (sid 4, rad 1), där man
Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Felicia och är tio år. Jag bor på en gård i södra Sverige och jag har ett syskon som heter Anna. Hon är ett år äldre än mig. Jag har även en bror som är ett år, han
Berättelsen om Molly Victoria von Bubbelgum
Berättelsen om Molly Victoria von Bubbelgum Stella Lindbäck Molly Victoria von Bubbelgum vaknade av att det lät som att ett fönster krossades. Hon vågade inte gå ner och kolla. Men hon sprang ner för trappan
ADJEKTIV. En cykel kan t ex vara: stor, svart, snabb, gammal, bra, fin flerväxlad och rostig. Alla dessa ord är adjektiv.
ADJEKTIV Adjektiv beskriver hur något är eller ser ut. En cykel kan t ex vara: stor, svart, snabb, gammal, bra, fin flerväxlad och rostig. Alla dessa ord är adjektiv. När du jämför din cykel med en kompis
Sova över Lärarmaterial
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Özlem Sara Cekic Boken handlar om: Ayse, Vilma och Lisa är tre kompisar. Flickorna planerar att de ska sova över hos Vilma, men Ayse är helt säker på att hon inte får.
Svenska 1-2-3-4 GRAMMATIK ÖVNINGAR OCH SVAR
Svenska 1-2-3-4 GRAMMATIK ÖVNINGAR OCH SVAR This is a document containing all the grammar exercises and answers from the website www.svenska.digital ADJEKTIV ÖVNINGAR: Alla mina (fin) saker Jag har många
Frågor: Svara med hela meningar. 1. Vilken färg har Annas hus? 2. Vad heter hennes syskon? 3. Vilket är Annas favoritämne i skolan?
Anna är 10 år. Hon bor i Umeå i ett gult hus. Hennes mamma heter Lena och hennes pappa heter Sven. Anna har 2 syskon, en tre år äldre bror som heter Lukas och en lillasyster som heter Sofia. Anna tycker
Lärarmaterial. Klara och grisen. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Hans Peterson
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Hans Peterson Vad handlar boken om? Boken handlar om Klara som ska flytta till en gård med sin mamma och hennes kille Johan. Klara vill inte flytta till landet för där
Idag ska jag till djurparken! Wow vad kul det ska bli. Det var 2 år sedan jag var där sisst? Hur gammal var Rut då?
MATTE PÅ ZOO HEJSAN! Jag heter Mattias och jag är 8 år. Jag kallas Matte, det har jag gjort sedan jag var väldigt liten. Jag har tre syskon. Elin, Matilda och Rut. Elin är två år mindre än mig. Matilda
Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Ensam och fri Författare: Kirsten Ahlburg Bakgrund Ensam och fri är en berättelse om hur livet plötsligt förändras på grund av en skilsmässa. Vi får följa Lena och hennes tankar
Elevuppgifter till Spöket i trädgården. Frågor. Kap. 1
Elevuppgifter till Spöket i trädgården Frågor Kap. 1 1. Varför vaknade Maja mitt i natten? 2. Berätta om när du vaknade mitt i natten. Varför vaknade du? Vad tänkte du? Vad gjorde du? Kap 2 1. Varför valde
1. Olle använder glasögon därför att han.dåligt. 2. Johan behöver en hörapparat därför att han hör dåligt med det vänstra
SFI ORDKUNSKAP 1. Olle använder glasögon därför att han.dåligt. 2. Johan behöver en hörapparat därför att han hör dåligt med det vänstra 3. Alvedon och nässpray kan du receptfritt. 4. Receptfritt att du
Hej! Att tänka på innan du börjar:
Årskurs 5 2014 Hej! Det här är ett häfte med frågor om hur du mår och hur du har det i skolan, hemma och på fritiden. Undersökningen genomförs av Landstinget Sörmland och resultaten används för att förbättra
Svenska GRAMMATIK: ÖVNINGAR OCH SVAR
Svenska 1-2-3-4 GRAMMATIK: ÖVNINGAR OCH SVAR This is a document containing all the grammar exercises and answers from the website www.svenska.digital ADJEKTIV: Alla mina (fin) saker Jag har många saker.
Dagboken Mini. Av Lillia
Dagboken Mini Av Lillia September 7 september Hej dagboken. Jag heter Lilia och jag är 12 år gammal. Jag har en egen orm som heter Lusen. Jag går i klass 5 och älskar att spela fotboll. Jag började skriva
Tappa inte bort häftet för det ska du lämna in tillsammans med de skriftliga arbetsuppgifterna. Lycka till! Sofia
Namn: Klass: Din uppgift: Ni kommer att arbeta med detta vecka 39 till vecka 43. Ni har svensklektionerna till ert förfogande. Uppgifterna ska lämnas in, allt tillsammans, senast måndag vecka 45. Då blir
1. Han heter Tim. 2. Hon heter Lisa. 3. Hon heter Malin.
Facit Extra! 1 s. 5 penna 3. papper 4. lexikon 5. dator 6. stol 7. elev 8. suddgummi 9. block 10. klocka 11. bord 1 bok s. 6 en penna 3. ett suddgummi 4. ett papper 5. en dator 6. en stol 7. ett block
Resan ORDLISTA HANS PETERSON ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN HANS PETERSON ORDLISTA sällan (sida 11, rad 17),, inte ofta mullrar (sid 3, rad 1), högt ljud har hand om (sid 3, rad5), passar, tar hand om alperna (sid 4, rad 3), höga berg
Nivå 1 ANKOMST. Har du bagage? Ja, jag har en ryggsäck och en stor väska. Ok, Jag tar väskan och du tar ryggsäcken, okay?
Nivå 1 ANKOMST Hej! Är du Sandra? Ja, det är jag. Och du är du Erik? Ja, äntligen. Hur mår du? Bra tack, och du? Bra, tack. Och resan. Gick den bra? Inte illa Jag är ganska trött och jag är törstig Det
Frågor. Noa gör upp eld. av Kirsten Ahlburg. 1. Varför gör Noa upp eld? 2. Vad händer när Noa häller bensin på veden? 3. Varför hämtar Noa vatten?
Frågor Noa gör upp eld av gör upp eld 1. Varför gör Noa upp eld? 2. Vad händer när Noa häller bensin på veden? 3. Varför hämtar Noa vatten? 4. Vem hör när Noa ropar Hjälp!? 5. Vem släcker elden? FRÅGOR
Stugan vid sjön ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE ANNA HANSSON ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN ANNA HANSSON ORDLISTA kängor (sida 5, rad 1) tjocka, stora skor skilt sig (sida 5, rad 7) separerat, inte längre gift myren (sida 7, rad 2) blöt mark där man kan sjunka ner tall
Vokalprogrammet Sara Wiberg Hanna Hägerland
Vokalprogrammet Sara Wiberg Hanna Hägerland Filmer och diktamen Till detta häfte finns en internetsida. Där hittar du filmer om vokalerna. Du kan också träna diktamen. vokalprogrammet.weebly.com Titta
Om midsommar Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika
Om midsommar Anika: Snart är det midsommar, hur tänkte du fira midsommar Siv? Siv: Jag åker alltid ut till mitt sommarställe ute i Roslagen. Anika: Mm, det låter trevligt! Och vad gör ni där? Siv: Ja dit
Inplaceringstest A1/A2
SVENSKA Inplaceringstest A1/A2 Välj ett ord som passar i meningen. Skriv inte det! Ring in bokstaven med det passande ordet! Exempel: Smöret står i kylskåpet. a) om b) på c) i d) från Svar c) ska ringas
Föräldrarapport om små barns utveckling - Reviderad. (PARCA-R Frågeformulär)
Föräldrarapport om små barns utveckling - Reviderad (PARCA-R Frågeformulär) Ditt barns hälsa och utveckling vid 2 års ålder Detta frågeformulär innehåller frågor om ditt barn och din familj. Vi kommer
Arbetsuppgift Skrivning och Grammatik v. 4
Arbetsuppgift Skrivning och Grammatik v. 4 Det finns mycket som kan vara konstigt och annorlunda när man kommer till ett nytt land eller möter en ny kultur. Det behöver inte vara bara traditioner, utan
Ska vi till Paris? ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN KIRSTEN AHLBURG ORDLISTA pall (sida 10, rad 3) en liten stol utan ryggstöd och armstöd baguette (sida 14, rad 12) franskt, vitt bröd LÄSFÖRSTÅELSE Vid dagens slut sida 5 Vilken
Lässtrategier för att avkoda och förstå olika texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Mateo och Bim har en hemlighet. De kan prata med djur. Mateo är så glad för han och hans mamma har köpt en katt från Djurens vänner, Charlie. Charlie måste gå
PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA
PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA Daniel Lehto 2011 daniellehto@yahoo.se Till Julia PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO Pappa jobbar på ett boende för gamla människor. Det är ett roligt
Dennis svarade. Det var Maria. -Hej, det är Maria. -Hej, sa Dennis. -jag vill bara tacka för att du räddade min brors son. - Det var så lite så. - Och förlåt för att jag inte vågade säga ifrån på caféet,
Leo och olyckan Lärarmaterial
SIDAN 1 Författare: Per Østergaard Vad handlar boken om? Boken handlar om Leo. Leos pappa har en gård där han har kor. En kväll hör Leo hur det brakar utanför. Hela taket på ladan har rasat in, för att
Böcker för barn 18 månader. Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker
Böcker för barn 18 månader Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker Barnens sånger och sagor Kruusval, Catarina Raben & Sjögren Alla får åka med
Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.
Veronicas Diktbok Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner. Vi gör roliga saker tillsammans. Jag kommer alltid
ALI, SARA & ALLEMANSRÅTTAN
ALI, SARA & ALLEMANSRÅTTAN Allemansrätten är en fantastisk möjlighet för alla i Sverige att röra sig fritt i naturen. Men vi behöver också ta ansvar för natur och djurliv och visa hänsyn mot markägare
Prästen med grönt hår
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN MARTIN PALMQVIST ORDLISTA gå i pension (sida 5, rad 2) sluta jobba på grund av åldern en huva (sida 18, rad 6) ett annat ord för luva, här: något som täcker håret porten (sida
En fotbollsplan Jag har gjort en fotbollsplan. På min fotbollsplan finns det ett fotbollsmål, spelare som är både tjejer och killar, en domare, en hejarklack som bara är killar, en matta som hejarklacken
Böcker för barn 18 månader. Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker
Böcker för barn 18 månader Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker Barnens sånger och sagor Kruusval, Catarina Raben & Sjögren Klassiska sagor
Lenas mamma får en depression
Lenas mamma får en depression Text och illustrationer: Elisabet Alphonce Lena bor med sin mamma och lillebror Johan på Tallstigen. Lena går i första klass och Johan går på förskolan om dagarna. Lena och
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN: 978-91-47-11782-6 Här finns extra uppgifter till vare kapitel i boken. Alla dessa övningar är muntliga. Gör uppgifterna i par. I uppgifterna övar ni samma
Får jag lov? LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN LÄSFÖRSTÅELSE STORA SÄCKAR väckarklocka (sida 3, rad 1), alarm när man måste vakna brevbärare (sida 3, rad 9), den som delar ut post sorterar (sida 4, rad 7), lägger på rätt
lampor Grupp två är Svenska en-ord och grupp tre är en-ord som kommer från andra språk.
Lampa Lampor Det finns fem verb grupper. Grupp ett är en-ord som slutar på -a. Grupp två är Svenska en-ord och grupp tre är en-ord som kommer från andra språk. som inte slutar på vokal. En Grupp 1 En lampa
Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Martina Ericson Boken handlar om: Robin och hans bror Ante är olika. Ante tycker om att skjuta och jaga tillsammans med pappa i skogen. Robin tycker inte alls om att skjuta,
Skolår 2 Läsförståelse Svarshäfte
Skolår 2 Läsförståelse Svarshäfte Namn Klass Lärare atum ntal rätt Övningsuppgift Vad tror du Sam önskar sig? Ett djur. Nya skridskor. En cykel. En TV. irgitta Järpsten, Karin Taube och Hogrefe Psykologiförlaget,
Till läraren. Arbetsgång. Ordkort
Till läraren Arbetsgång Klipp isär och laminera ordkorten. Det finns två övningar där eleverna tränar på ordens betydelse: 1. Eleverna arbetar i grupper och delar in orden i verb, substantiv och adjektiv.
Erik på fest Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Torsten Bengtsson Vad handlar boken om? Erik ska på fest hos Lea. Erik längtar för han är lite kär i henne. Erik ger en vampyrmask till Lea i present. De äter tårta, glass och godis.
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Boken handlar om Turbo och hans kompisar Olle och Simon. Olle berättar om en vampyr han sett i Skåne och nästa dag när Turbo tittar ut genom fönstret, ser han
KAPITEL 6. Verb: preteritum. *imperativ som slutar på p, k, s, t eller x +te. Special (it-verb och oregelbundna verb) T ex: gå-gick, drick-drack
KAPITEL 6 Verb: preteritum Imperativ Tala +de Ring +de Läs* +te Må +dde preteritum talade ringde läste mådde *imperativ som slutar på p, k, s, t eller x +te Special (it-verb och oregelbundna verb) T ex:
Veronica s. Dikt bok 2
Veronica s Dikt bok 2 Det är bra att ha en syster Min syster betyder så mycket för mig. Jag vet att hon betyder likadant för mig. Om jag vill henne något så vet jag att hon finns där för mig. Jag är glad
EN TJUV UTANFÖR DÖRREN Lärarmaterial
SIDAN 1 Författare: Ellen Holmboe Vad handlar boken om? Boken handlar om Filip som är en hemlig agent. Varje morgon läser han tidningen. Men plötsligt kommer inte tidningen längre. Mamma ringer och klagar.
Böcker för barn 3 år. Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker
Böcker för barn 3 år Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker Den stora slummerboken Av Giovanna Zoboli Urax Orättvist! Av Åsa Mendel-Hartvig
Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera)
Eva Bernhardtson Louise Tarras Min mening Bildfrågor (diskutera) Folkuniversitetets förlag Box 2116 SE-220 02 Lund tel. 046-14 87 20 www.folkuniversitetetsforlag.se info@folkuniversitetetsforlag.se Information
Din uppgift: trovärdig verklig inte
Din uppgift: Ni kommer att arbeta med detta vecka 39 till vecka 43. Ni har svensklektionerna till ert förfogande. Uppgifterna ska lämnas in, allt tillsammans, senast fredag vecka 43. En kortare redovisning
Boris flyttar in ULF SINDT
Lärarmaterial SIDAN 1 Boken handlar om: En ekorrunge blir tagen, från boet, av en kråka. Ekorrungen sprattlar för att komma loss, och kråkan tappar den. Ekorren landar på trappan, utanför en familjs hus.
Palleböcker 5 6 Facit
Palleböcker 5 6 Facit Paket 5 PALLE CAMPAR Palle campar bil sovsäck husvagn motorcykel s Kan du? Rätt eller? Varför? Förslag på svar: Om man har bokat vet man att det finns en ledig plats när man kommer
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass
Lärarmaterial sidan 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Ina är en tjej som känner sig utanför var hon än är. Hennes mamma är psykiskt sjuk och kan inte ta hand om Ina och hon vet inte vem
Min skola - ቤ ት ቤ ት ት ም ህ ር ተ ይ. Klassrum ክ ፍ ሊ Matsal መብል ዒ መግ ቢ. Lekplats መጻ ወ ቲ ቦ ታ. Bokhylla ከ ብሒ (መቐ መጢ. Kontor ቤ ት ጽ ሕፈ ት.
Min skola - ቤ ት ቤ ት ት ም ህ ር ተ ይ Klassrum ክ ፍ ሊ Matsal መብል ዒ መግ ቢ Lekplats መጻ ወ ቲ ቦ ታ Kontor ቤ ት ጽ ሕፈ ት Bok መጽ ሓፍ Bokhylla ከ ብሒ (መቐ መጢ መጻ ሕፍ ቲ ) Lärare መምህ ር Tavla ሰ ሌዳ Laptop - ላ ፕ ቶ ፕ (ኮ ምፑተ ር ) Skrivbok
Svenska från början. 1 Studieförbundet Vuxenskolan
Svenska från början 1 1 Hej! - Vad heter du? - Jag heter. - Hur gammal är du? - Jag är år. - Var bor du? - Jag bor på. - Hur många barn har du? - Jag har barn. - Vilket land kommer du ifrån? - Jag kommer
En stressig dag s. 7. Bild 1: Han vaknar klockan sex. Bild 2: Han duschar länge. Bild 3: Sedan fixar han frukost.
En stressig dag s. 7 Bild 1: Han vaknar klockan sex. Bild 2: Han duschar länge. Bild 3: Sedan fixar han frukost. Bild 4: Barnen vaknar klockan 7.15. De är trötta. Bild 5: Alla äter frukost. Bild 6: Skolan
Läskort 2. Läskort 1. Läskort 4. Läskort 3
Läskort 1 Simon är 12 år. Han tycker mycket om att resa. Han har varit i många länder. Han tyckte mest om Italien, Spanien och USA för att maten är godast där. Nästa gång vill han resa till Sydafrika.
Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg. av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe
1 Uppsala universitet Slaviska institutionen Ryska A Muntlig språkfärdighet/jn Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg.av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe Översättning från danska
Bokstavskedjor Ordkedjor Meningskedjor
-2 Bokstavskedjor Ordkedjor Meningskedjor Detta exemplar är framställt för Vittra Utbildning AB under licens från Hogrefe Psykologiförlaget AB. Licensen avser användning inom Vittra Utbildning AB:s pedagogiska
Haki Gud behöver våra. händer och fötter
Haki Gud behöver våra händer och fötter Ett förslag på aktivitet till exempelvis en gudstjänst för att presentera BIAL och BIALs resedocka Haki. Mål: Att barnen får höra missionsbefallningen. Att barnen
Frågor och svar. En dum dag sidan 1
En dum dag sidan 1 Frågor och svar Kapitel 1 1. Hur känner sig flickan när hon vaknar? Hon känner sig jättearg. 2. Rita en bild på hur flickan ser ut och känner sig när hon är arg. Måla med starka färger!
Eva och Claes en berättelse om våld och brott i nära relationer
HANDLEDNING Eva och Claes en berättelse om våld och brott i nära relationer Utgiven mars 2014 av Polisen. Materialet är framtaget av Polisen i samarbete med Brottsförebyggande rådet, Brå. HANDLEDNING Eva
Halvmånsformade ärr. Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den
Halvmånsformade ärr Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den kalla luften. Det är inte så varmt längre. Dagen har börjat sjunka in i natten. Mamma talar
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp Det var en gång en liten flicka som var så söt och rar att alla människor tyckte om henne. Den som älskade henne allra mest var hennes gamla mormor. Alltid när hon kom
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Nu, då och sen. m i n e g e n b o k
Nu, då och sen m i n e g e n b o k Innehåll Hur mår du idag? Rita ansikten i den gula ringen! Hej! Det här är din egen bok 3 Det här är jag idag 4 5 Min resa 6 Mitt nya hem 7 Så här såg det ut där jag
Det sista slaget. www.viljaforlag.se. Arbetsmaterial LÄSARE. Författare: Tomas Dömstedt
Arbetsmaterial LÄSARE Det sista slaget Författare: Tomas Dömstedt Bakgrund Det här materialet hör till boken Det sista slaget som är skriven av Tomas Dömstedt. Materialet är tänkt som ett stöd för dig
Arbetsuppgift Skrivning och Grammatik v.2
Arbetsuppgift Skrivning och Grammatik v.2 Adjektiv är ord som beskriver som beskriver hur något eller någon är eller ser ut. T ex. En röd bil, en snäll kvinna, en rolig film, ett gult hus. En cykel kan
Boris flyttar in ULF SINDT
SIDAN 1 Läsförståelse Ett litet djur 1. Var har ekorren byggt bo? 2. Vilkens sorts fågel, tar en ekorrunge? 3. Vad heter Linas och Rickis barn? 4. Vem hittar ekorrungen? 5. Hur ska de göra, för att rädda
Kåre Bluitgen. Sjalen. Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard. nypon förlag AB. Publicerat med tillstånd.
Kåre Bluitgen Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard nypon förlag AB Ska vi byta hår? Åh, vad ditt hår är fint, säger Ida. Hon drar borsten genom Aylas svarta hår. Tycker du?
Kompisböcker 3-4 Facit
Kompisböcker 3-4 Facit Dataspelet Paket 3 DATASPELET Kommer du ihåg? Stryk orden: en minut långsamt för kort tid sedan eller? Ringa in rätt svar 1. tre 2. ja, alla utom en 3. en grön växt 4. som går hem
Nell 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Jag vaknade på morgonen. Fåglarna kvittrade och solen lyste. Jag gick ut ur den trasiga fula dörren. Idag var det en vacker dag på gården. Jag satte mig på gräset vid min syster.
Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?
1 Ett meddelande Lyssna på meddelandet. Sätt kryss för rätt svar. Du får lyssna två gånger. Hej Peter! Jag är lite försenad. Jag hinner inte komma till klockan sex. Jag måste köra mamma till ögonläkaren.
Palleböcker 1 2 Facit
böcker 1 2 Facit Paket 1 PALLE PASSAR EN KATT passar en katt -3 1.4 2.4 3.4 6.4 8.4 7.4 10.4 11.4 12.4 13.4 14.4 Vem frågar? Kim Kim Kan du? 15. 6 S E M E S T E R F A M N E N V A S K E N 4.4M A G E 5.4A
Klass 3a på Grimstaskolan i Vällingby har skrivit dikter om sina tankar och minnen från närområdet höstterminen 2014.
Tankar från Grimsta Klass 3a på Grimstaskolan i Vällingby har skrivit dikter om sina tankar och minnen från närområdet höstterminen 2014. Tillsammans har träffats här. har en del av denna plats. har en