SVINDEL OCH SVEK av Helena Sigander Lättläst spänningsroman
|
|
- Monica Isaksson
- för 10 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 SVINDEL OCH SVEK av Helena Sigander Lättläst spänningsroman 1 På sjukhuset Det är en solig dag i början av juni. Rolf Lindberg går in på sjukhuset. Han har en bukett blommor i handen. Det är blåklint och rosa rosor. Rolf har lämnat sitt kontor mitt på dagen för att besöka sin fru Ulla Lindberg. Ulla ligger på sal 7. Hon har opererats för cancer. Doktorn har sagt att operationen har gått bra och att Ulla snart får komma hem. Ska hon komma hem? tänker Rolf. Han stannar upp på sjukhustrappan och gnuggar sig i ögat. Rolf Linberg är utarbetad och trött men hans firma går bättre nu än någonsin tidigare. Äntligen har han lyckats med sina affärer. Han är 51 år och han håller sig fräsch. Hans nya kläder är ungdomliga och han luktar gott av rakvatten. Ullas sjukdom har varat länge. Rolf trodde inte att hon skulle klara det. Det är som om han har vant sig vid tanken på att hon inte skulle klara sig. Rolf borde vara glad men han är inte säker på någonting. Plötsligt vill han veta vad doktorn tänker om hur det står till med Ulla.
2 Han knackar på doktorns dörr. Doktorn är en vacker kvinna. Första gången Rolf såg doktorn tyckte han att hon såg ut som en docka. Hennes hy var vit och alldeles slät. Ögonen var klara som glas. Rolf blev både imponerad och lite rädd för henne. Det är han inte längre. Ann-Katrin Hansson heter hon. Hej Rolf säger doktorn. Rolf och Ann-Katrin har blivit bekanta under Ullas sjukdom. Hej Ann-Katrin, har du tid att prata? säger Rolf. Javisst. Kom in och sätt dig, säger doktor Ann-Katrin. Hur är det med Ulla? säger Rolf. Ulla kommer att bli bra, säger doktorn. Rolf Lindberg tycker om att sitta i doktorns rum. Det luktar inte sjukhus. Han känner sig välkommen därinne. Här har han suttit många gånger. Han och doktorn har skrattat och haft det trevligt. Ulla är en kämpe, säger doktorn. Hon kommer att klara sig. Det bara är så, Rolf. Rolf Lindberg suckar. Jag trodde nog det om Ulla, säger han. Jag känner henne så väl efter alla år. Hur länge har ni två varit gifta? I trettiotvå år. Vår dotter Sanna är 27 år.
3 Som du vet har jag varken barn eller man, säger doktorn. Då har du inga bekymmer heller, säger Rolf. Vad menar du med bekymmer? frågar doktorn. Ulla har varit sjuk alldeles för länge, säger Rolf. Doktorn sitter i halvskugga på sin stol. Hon har inte en rynka i ansiktet. Hon är slät som marmor på huden. Hennes läkarrock är uppknäppt i halsen. Rolf ser doktorns vita, vackra bröst skymta. Han försöker titta på blombuketten han har i handen. Ulla kommer att bli bra, säger doktorn allvarligt. Om ingen gör något åt det. Rolf låtsas inte att höra det där om göra något åt det. Sanna är ihop med Gustaf som inte vill planera någonting, säger han. Gustaf är hopplös ung man. Det var tråkigt att höra, säger doktorn. Tanken på Sannas hopplösa kille gör Rolf arg. Doktorn märker det. Hon lutar sig mot Rolf och klappar Rolf på handen. Beröringen hettar. Rolf önskar att hon ska hålla kvar handen men det gör hon inte. Gustaf är en sådan där som vill vänta och se, säger Rolf. Det är dumt, säger Ann-Katrin. Man ska bestämma sig för vad man vill och sedan göra det som man tänkt. Eller hur? Doktorns fingertoppar snuddar Rolfs hand lite, lite.
4 Jo. Jovisst, säger Rolf. Doktorn har mörkt glansigt hår. Hennes läppar är röda och lite svullna. Han ser hennes tunga därinne i munnen och han känner en rysning över ryggen. Oj, vad han vill kyssa doktorn! Men han gör det inte. Rolf Lindberg har köpt blombuketten till Ulla. Han luktar på den, sedan ger han den doktorn. Blev det inte fel person som fick blommorna? skrattar doktorn. Du ska ha dem. Utan dig vet jag inte vad jag hade gjort den här vintern och våren. Doktorn och Rolf ler mot varandra. Vad allting kunde ha varit annorlunda. Om inte Ulla Doktorn petar på blommorna. Ulla väntar på dig, säger hon. Rolf går inte. Det är lika bra att jag får dem nu, säger han. Doktor Ann-Katrin Hansson tar fram en burk med tabletter ur ett skåp. Nu är det på allvar. Här är tabletterna, säger hon. Hur ofta ska jag ge Ulla en sådan tablett, frågar Rolf nervöst. Minst två varje dag, säger doktorn. Annars blir det inte som jag har tänkt.
5 Smakar de äckligt? Om du häller grädde i kaffet känns inte smaken. Förstår du? säger doktorn. Jo. Jovisst. Ann-Katrin Hansson skriver ut ett recept på värktabletter till Ulla. Se till att Ulla tar de här också varje dag, säger doktorn och ger receptet till Rolf. Och glöm inte att Ulla ska hämta ut dem på apoteket samma dag som hon skrivs ut från sjukhuset. Ulla kommer alltså att äta två slags tabletter, säger Rolf. Värktabletter som hon tar själv. Och de här ur burken som jag smusslar ner i hennes kaffe. Doktor Ann-Katrin säger att Ulla kommer att bli dimmig av tabletterna. Vad menas med dimmig? säger Rolf oroligt. Hon kommer att bli osäker på vad som händer. Snubbla. Kanske ramla omkull, säger doktorn. Rolf stoppar tablettburken och receptet i fickan. Tänk, om det går fel? säger han. Jag tror på dig och på oss, säger doktor Ann-Katrin. Doktor Ann-Katrins ögon är klara som vatten. Hennes läppar gör en puss mot honom. Rolf kan inte hjälpa att han jämför Ann-Katrin med Ulla. Ulla har blivit grå och flintskallig. Ulla är tio år äldre än
6 doktorn också. Doktorn trycker Rolfs händer när de säger adjö. Han vill inte släppa dem men det gör han förstås. Han får lust att vissla men det gör han inte. Man får inte vissla på sjukhuset. 2 Ulla Lindberg Ulla Lindberg är hemma, hon är sjukskriven. Det behöver hon verkligen vara. Ibland viker sig benen under henne. Hon är mer svag än hon hade trott efter operationen. Hon känner sig ful och trött. Om huvudet har hon en sjal så att ingen ska se att hon har tappat håret. Men hon är hemma. Det är vad hon drömt om under hela sjukhusvistelsen. Rolf har stängt sin firma för sommaren och han är hemma med Ulla. Det känns ovant för dem bägge två att vara tillsammans hela tiden. Ulla och Rolf går i vägen för varandra i lägenheten. Ulla tar tabletter mot värken i operationssåret. Tabletterna gör henne dimmig i huvudet. När hon är på balkongen känns det som om dimman blåser bort. Hon tycker om att stå där. Rolf går aldrig ut på balkongen. Han säger att han får svindel då. Ulla kommer inte ihåg att hon har hört honom klaga över svindel tidigare. Men hon säger inget om att hon inte minns. Hon vill inte oroa Rolf. Han tittar ofta på henne som om han vill upptäcka fel med henne. Stackars Rolf, tänker Ulla. Han vågar knappt tro att jag är frisk igen. Du tar väl dina tabletter som du ska? säger Rolf. Ja, tjata inte, svarar Ulla med glad röst.
7 Nu bollar Ulla med en tändsticksask. Varför bollar du med en tändsticksask, säger Rolf. Förlåt. Det märkte jag inte, säger Ulla. Vill du röka en cigarrett? skojar Rolf. Varken Rolf eller Ulla röker. Ja, jag är röksugen. Det var svårt att inte få röka på sjukhuset. De skrattar och det känns nästan som vanligt mellan dem. De känner varandra så väl efter alla år och vet att det där med cigarretterna är ett skämt. Ulla lägger undan tändstickorna. Ska vi ringa till Sanna? säger Ulla. Ja. Rolf ringer på telefonen som är i vardagsrummet. Sanna svarar. Rolf berättar att Ulla är hemma från sjukhuset. Får jag tala med mamma? ber Sanna. Tänk på att din mamma tar en stark medicin. Hon säger en del dumheter faktiskt, viskar Rolf. Vad då för dumheter? Att hon vill röka cigarretter. Det är ju inte klokt! Mamma har aldrig rökt. Ulla kommer och tar telefonluren från Rolf och säger hej till Sanna.
8 Vilken slags medicin äter du, mamma? frågar Sanna. Ulla läser upp texten som står på burken med värktabletter som hon har hämtat ut på apoteket. Jag ska kolla om du får rätt dos, säger Sanna som studerar till läkare. Ja, gör det, Sanna, ber Ulla. Jag kanske håller på att bli förgiftad. Tror du det? Ulla skrattar. Jag skojar bara. Jag skojar hela dagarna nu. Jaså, säger Sanna. Hon låter inte glad på rösten. Hur har du det, mitt lilla hjärta, säger Ulla. Det är som vanligt, säger Sanna. Är det inte lov från studierna nu? säger Ulla. Jo, och jag ska inte sommarjobba förrän i augusti. Jag är ledig och har det skönt. Vad gör du och Gustaf hela dagarna, då? Sanna svarar inte på frågan. Ulla förstår vad det betyder. Gustaf håller på att känna efter vad han vill göra med sina lediga dagar. Han väntar och ser. Under tiden försvinner ledigheten. Ulla vill inte säga något ont om Gustaf. Men det dimmiga i huvudet gör att hon kan inte hålla sig. Är Gustaf verkligen den rätte för dig, Sanna?
9 Mamma! Sådant frågar man inte om. Han verkar dötråkig! Varför gör du inte slut? Hej, då! skriker Sanna och stänger av sin mobiltelefon. Rolf ser sur ut. Du vet att man inte får klaga på Gustaf, säger han. Det får en mamma göra, säger Ulla ilsket. Nej. Jo. Rolf suckar. Ulla, du ska ta det lugnt. Vill du ha en kopp kaffe? Ja, tack. Ska du sätta dig på balkongen? undrar Rolf. Ja. Ulla går ut på balkongen. Det är en fin sommarkväll. Vädret ska bli bra hela sommaren har vädergubbarna sagt på teve. Ulla älskar sin balkong men i år har hon inga blommor. Blomskotten har dött. Rolf glömde att vattna dem medan hon låg på sjukhuset. Fast han har skött företaget bra. Jag borde muntra upp Rolf mer, tänker Ulla. Men de snälla orden kommer inte fram. Tabletterna gör henne trög i huvudet. Rolf kommer med kaffekoppen. Han stannar i dörröppningen
10 och räcker henne koppen. Är det mjölk i kaffet? säger Ulla. Det är grädde, säger Rolf. Rolf och Ulla ler mot varandra när han säger grädde. Så väl de känner varandra. De tänker på samma sång. Kaffe utan grädde, är som kärlek utan kyssar. Och kärlek utan kyssar, är väl ingen kärlek, säg. Det var rart av dig att du har köpt kaffegrädde, säger Ulla. Ulla hämtar kaffekoppen i dörröppningen. Hon tar några steg tillbaka till bordet som finns på balkongen och sätter ned kaffekoppen på bordet. Hon stödjer sig tungt mot bordsskivan med båda händerna. Oj! Det snurrade till, säger hon. Rolf vill plötsligt inte att Ulla ska dricka kaffet. Han har smulat ned en tablett ur doktorns burk i kaffet. Det har han gjort flera gånger om dagen sedan Ulla kom hem. Nu håller sig Ulla i bordet. Det är som om hennes ben viker sig under henne. Rolf får en klump i halsen. Han säger att kaffet är för kallt. Ge mig koppen, Ulla. Jag gör en ny het kopp till dig. Han sträcker ivrigt ut handen. Det här duger, säger Ulla. Kaffegrädde har vi inte ofta här hemma. Hon kan stå upprätt nu. Självklart vill jag du ska ha det bästa, säger Rolf.
11 Hans röst låter skrovlig som om han vill gråta. Kom hit, säger Ulla och stäcker armarna mot honom. Hon vill ge honom en kram. Hon glömmer alldeles bort att Rolf säger att han har svindel. Rolf tar några steg ut på balkongen. Ulla griper tag i honom. Samtidigt snubblar hon. Båda två tappar balansen. Lägenheten är på tredje våningen. Marken ligger stenhård långt därnere. Rolfs hjärta krymper ihop av skräck. Både Rolf och Ulla får tag i balkongräcket. De ramlar inte ned på marken och slår ihjäl sig. Ulla skrattar. Stackars Rolf, fnissar hon. Blev du rädd? Rolf stapplar tillbaka till dörröppningen. Jag ha svindel, flämtar han. Det har jag ju sagt! Tror du att jag snubblade med flit? Ullas ögon får något konstigt över sig. En djup rädsla kommer över Rolf. Hon snubblade med flit, tänker Rolf. Men högt säger han så lugnt han kan: Vi talar inte mer om den saken. Ulla slår sig ned vid bordet på balkongen och tar en stor klunk ur kaffekoppen. Rolf vill inte titta på när hon dricker kaffe. Han går in i lägenheten.
12 Rolf, vet du vad, ropar hon till honom. Jag tycker att vi ska börja äta på balkongen. Frukost, lunch och middag. Tre härliga balkongstunder om dagen. Och hon skrattar igen. Det liknar inte Ullas vanliga skratt. Vad är det som händer? tänker Rolf. Nyss tog Ulla tag i honom med händerna som om hon tänkte vräka honom över balkongräcket. Börjar jag inbilla mig saker och ting? Eller tänker Ulla mörda mig?
NYANS FILM 2015-04-26. EN UPPSTIGNING Ett kortfilmsmanus av Marcus Berguv. Tredje versionen. Kontakt: nyansfilm@marcusberguv.se +46 702 92 03 36
NYANS FILM 2015-04-26 EN UPPSTIGNING Ett kortfilmsmanus av Marcus Berguv Tredje versionen Kontakt: nyansfilm@marcusberguv.se +46 702 92 03 36 1. EXT. BALKONGEN- DAG, 70 år, står på balkongen, rökandes
Pojke + vän = pojkvän
Pojke + vän = pojkvän Min supercoola kusin Ella är två år äldre än jag. Det är svårt att tro att det bara är ett par år mellan oss. Hon är så himla mycket smartare och vuxnare än jag. Man skulle kunna
Den kidnappade hunden
Den kidnappade hunden Lisa, Milly och Kajsa gick ner på stan med Lisas hund Blixten. Blixten var det finaste och bästa Lisa ägde och visste om. När de var på stan gick de in i en klädaffär för att kolla
Den försvunna diamanten
Den försvunna diamanten Jag sitter utanför museet i London, jag ser en man gå lite misstänksamt ut genom dörren. Jag går in på museet och hör att personalen skriker och säger att diamanten är borta. Diamanten
Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra
Huset på gränsen Roller Linda Hanna Petra Dinkanish Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra Scen 1 Linda, Hanna och Petra kommer in och plockar svamp som dom lägger i sina korgar - Kolla! Minst
TÖI ROLLSPEL F 003 Sidan 1 av 5 Försäkringstolkning
ÖI ROLLSPEL F 003 Sidan 1 av 5 Försäkringstolkning Ordlista stålskena fraktur brott i handleden akuten amputering konvention avtal efterskott omprövning överklaga SJUVÅRD VID ILLFÄLLIG VISELSE UOMLANDS
Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert
Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är
Du är klok som en bok, Lina!
Du är klok som en bok, Lina! Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen, men på
Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB
Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen,
Hemliga Clowndocka Yara Alsayed
Hemliga Clowndocka Yara Alsayed - Olivia vakna! Du kommer för sent till skolan, ropade mamma. - Ja jag kommer. Olivia tog på sig sina kläder och åt frukosten snabbt. När hon var klar med allt och står
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp Det var en gång en liten flicka som var så söt och rar att alla människor tyckte om henne. Den som älskade henne allra mest var hennes gamla mormor. Alltid när hon kom
Det sista slaget. www.viljaforlag.se. Arbetsmaterial LÄSARE. Författare: Tomas Dömstedt
Arbetsmaterial LÄSARE Det sista slaget Författare: Tomas Dömstedt Bakgrund Det här materialet hör till boken Det sista slaget som är skriven av Tomas Dömstedt. Materialet är tänkt som ett stöd för dig
Publicerat med tillstånd Hemlös Text Sarah Lean Översättning Carla Wiberg B Wahlström 2013
Jag heter Cally Louise Fisher och jag har inte sagt ett ord på trettioen dagar. Det är inte alltid det blir bättre av att man pratar, hur gärna man än vill att det ska bli det. Tänk på regn det kommer
Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.
Veronicas Diktbok Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner. Vi gör roliga saker tillsammans. Jag kommer alltid
Publicerat med tillstånd Kan du vissla Johanna? Text Ulf Stark Bild Anna Höglund Bonnier & Carlsen 2003
10 Nästa dag tar jag med mig Berra. Då har han tvättat sig. Han har ett rent plåster på hakan och i handen håller han en ringblomma som han hittat i Gustavssons trädgård. Ser jag bra ut så här? undrar
Rödluvan. Med bilder av Mati Lepp
Rödluvan Med bilder av Mati Lepp Det var en gång en liten flicka som var så söt och rar att alla människor tyckte om henne. Den som älskade henne allra mest var hennes gamla mormor. Alltid när hon kom
Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida.
Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida. Min bästa kompis heter Frida. Frida och jag brukar leka ridlektion
Nja, man vet inte riktigt hur lång tid det tar men om en stund är det nog din tur! Hur mår du? Vill du ha en tablett eller nåt?!
$.87(1 AKUTEN Introduktion: Det här dramat handlar om mannen som låg vid Betesdadammen och väntade på att få hjälp ned i en bassäng. Det var nämligen så att när vattnet kom i rörelse så hade vattnet en
Nu bor du på en annan plats.
1. Nu bor du på en annan plats. Ibland tycker jag det känns lite svårt borta är det som en gång varit vårt Aldrig mer får jag hålla din hand Mor, döden fört dig till ett annat land refr: Så du tappade
Var inte rädd LÄSFÖRSTÅELSE BRITT ENGDAL ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN BRITT ENGDAL LÄSFÖRSTÅELSE KAPITEL 1 sliten (sida 5, rad 10), väl använd, inte ny längre steg hörs (sida 6, rad 5), man hör att någon går växlar en hastig blick (sida 6, rad
Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå.
ALBUM: NÄR JAG DÖR TEXT & MUSIK: ERICA SKOGEN 1. NÄR JAG DÖR Erica Skogen När jag dör minns mig som bra. Glöm bort gången då jag somna på en fotbollsplan. När jag dör minns mig som glad inte sommaren då
Förvandlingen. Jag vågade inte släppa in honom utan frågade vad han ville. Jag trodde att du behövde mig, sa gubben och log snett.
Förvandlingen Det var sent på kvällen och jag var ensam hemma. Jag måste upp på vinden och leta efter något kul och läskigt att ha på mig på festen hos Henke. Det skulle bli maskerad. Jag vet att jag inte
Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?
1 Ett meddelande Lyssna på meddelandet. Sätt kryss för rätt svar. Du får lyssna två gånger. Hej Peter! Jag är lite försenad. Jag hinner inte komma till klockan sex. Jag måste köra mamma till ögonläkaren.
Sune slutar första klass
Bra vänner Idag berättar Sunes fröken en mycket spännande sak. Hon berättar att hela skolan ska ha ett TEMA under en hel vecka. Alla barnen blir oroliga och Sune är inte helt säker på att han får ha TEMA
Hon går till sitt jobb. Hon går till sitt jobb hon hatar sitt jobb hon känner sig ensam och svag Vad kan väl jag göra då
Hon går till sitt jobb Hon går till sitt jobb hon hatar sitt jobb hon känner sig ensam och svag Vad kan väl jag göra då mer än att älska henne så, som jag gör Hon går på café och sätter sig ner men ingenting
INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse. Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander
INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander Uppläsning av Cecilia Frode Indiska Berättelser del 8 Hej Jag heter
Denna bok är tillägnad till mina bröder Sindre och Filip
Kapitel: 1 hej! Sid: 5 Kapitel: 2 brevet Sid: 6 Denna bok är tillägnad till mina bröder Sindre och Filip Kapitel: 3 nycklarna Sid: 7 Kapitel: 4 en annan värld Sid: 9 Kapitel: 5 en annorlunda vän Sid: 10
En bra kompis. - sagan om den goda förpackningen
En bra kompis - sagan om den goda förpackningen FRUKT 1 Det här är William och Ellen. Idag är de med sin farmor och farfar i affären. I affären är det fullt av människor och många hyllor med varor. Det
Billie: Avgång 9:42 till nya livet (del 1)
LEKTIONER KRING LÄSNING Lektionsövningarna till textutdragen ur Sara Kadefors nya bok är gjorda av ZickZack Läsrummets författare, Pernilla Lundenmark och Anna Modigh. Billie: Avgång 9:42 till nya livet
Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass.
Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass. Jag har en kompis i min klass han är skit snäll mot
Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Ensam och fri Författare: Kirsten Ahlburg Bakgrund Ensam och fri är en berättelse om hur livet plötsligt förändras på grund av en skilsmässa. Vi får följa Lena och hennes tankar
Tom var på väg till klassrummet, i korridoren såg han en affisch det stod så här:
-Hörde du ljudet? -Var inte dum nu Tom sa Tobias! Klockan ringde. Rasten var slut, dom hade sv efter. När de kom in sa sura Margareta idag ska vi skriva en bok med åtta kapitel och du Tom får hemläxa.
Göm Enya! Kärleken är starkare än alla gränser i världen.
Göm Enya! Text: Anette Skåhlberg Bild: Katarina Dahlquist Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist 2011 Sagolikt Bokförlag 2011 Formgivning: Katarina Dahlquist www.sagoliktbokforlag.se sagolikt@sagoliktbokforlag.se
Barn och vuxna stora och små, upp och stå på tå Även då, även då vi ej kan himlen nå.
Solen har gått ner Solen har gått ner, mörkret faller till, inget kan gå fel, men ser vi efter får vi se För det är nu de visar sig fram. Deras sanna jag, som ej får blomma om dan, lyser upp som en brand.
Leroy är en lilamaskad snart 6 årig herre, vår första siames och den mest underbara katten som finns.
Leroy är en lilamaskad snart 6 årig herre, vår första siames och den mest underbara katten som finns. Han har gått upp i vikt en del varje gång vi haft kattungar hemma, men gick tillbaka rätt fort till
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS Christoffer Mellgren Roller: 3 kvinnor, 3 män Helsingfors 060401 1. MOTELLET. (Ett fönster står öppet mot natten. Man hör kvinnan dra igen det, och sedan dra
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010 Innehållsförteckning Innehållsförteckning 1 Bakrund.2 Syfte,frågeställning,metod...3 Min frågeställning..3 Avhandling.4,
PASCALE VALLIN JOHANSSON & EDITH HELSNER
PASCALE VALLIN JOHANSSON & EDITH HELSNER Malte är en clown Av Pascale Vallin Johansson & Edith Helsner ISBN 978-91-637-3863-0 Copyright 2013 Text: Pascale Vallin Johansson Copyright 2013 Bild: Edith Helsner
När din mamma eller pappa är psykiskt sjuk
Folderserie TA BARN PÅ ALLVAR Vad du kan behöva veta När din mamma eller pappa är psykiskt sjuk Svenska Föreningen för Psykisk Hälsa in mamma eller pappa är psykisksjh07.indd 1 2007-09-10 16:44:51 MAMMA
Kyss aldrig en groda ROLLER MAMMA JULIA FAMILJEN PÅ SLOTTET PAPPA MAMMA FINA FAMILJEN I STUGAN PAPPA MAMMA MARIA GILLION GRODJÄGARNA
Kyss aldrig en groda En liten bredvidberättelse om jakten på en groda att kyssa till prins ROLLER FAMILJEN PÅ SLOTTET FAMILJEN I STUGAN GRODJÄGARNA DOM ONDA MAKTERNA TROLLKARLEN BORROR (GRODAN / HÄSTEN)
Kapitel 1 - Hörde ni ljudet? sa Felicia. - Nej det är ju bara massa bubbel och pys som hörs här, sa Jonathan. Felicia och Jonathan var bästisar och
MONSTRET AV: Freja Kapitel 1 - Hörde ni ljudet? sa Felicia. - Nej det är ju bara massa bubbel och pys som hörs här, sa Jonathan. Felicia och Jonathan var bästisar och gick på skolan Röda hornet. Felicia
En dag så gick vi runt på skolan och pratade. Då så såg vi en konstig dörr. Den var vit och hade en svart ruta och den luktade inte gott.
Hej! Hej! Jag heter Peter och jag är tio år. Jag går på Tallbergskolan. Det finns många snälla på våran skola, men våran vaktmästare är jag väldigt rädd för. Han ser sur ut. Jag har en bästis som heter
1 december B Kära dagbok!
1 december B Kära dagbok! (Fast egentligen är det ju ingen dagbok, utan en blå svenskaskrivbok från skolan. Jag bad fröken om en ny och sa att jag hade tappat bort den andra. Sen kan jag bara säga att
KAPITEL 2. Publicerat med tillstånd Bankrånet Text Anna Jansson Bild Mimmi Tollerup Rabén & Sjögren 2010. Bankrånet inl.indd 18 2010-08-24 10.
KAPITEL 2 De hade knappt kommit ut på gatan förrän Emil fick syn på Söndagsförstöraren. Tant Hulda brukade komma och hälsa på varje söndag, fast Vega som bott i huset före familjen Wern hade flyttat för
VÅR FAMILJ HAR HUNTINGTONS SJUKDOM. av Joy Slatford
VÅR FAMILJ HAR HUNTINGTONS SJUKDOM av Joy Slatford VÅR FAMILJ HAR HUNTINGTONS SJUKDOM av Joy Slatford 2 Alla blir sjuka någon gång. I skolan var Lotta förkyld förra veckan. Adam bröt benet i somras. 3
Skriven och förlöst av: Uwe Spillman Illustrerad av: Inga Kamieth
1 Dagen då min syster föddes. En bilderbok av Uwe Spillmann och Inga Kamieth Dagen då min syster föddes. Skriven och förlöst av: Uwe Spillman Illustrerad av: Inga Kamieth Översatt av: Laurie Ann Johnson,
När din mamma eller pappa är psykiskt sjuk
Vad du kan behöva veta När din mamma eller pappa är psykiskt sjuk Den här skriften berättar kort om psykisk sjukdom och om hur det kan visa sig. Du får också veta hur du själv kan få stöd när mamma eller
Om författaren. Om boken. Namn Aron Ålder 9 år Intressen Fotboll och mat Klass 3b Tack till Love Dohns Josef Sahlin
Om författaren Namn Aron Ålder 9 år Intressen Fotboll och mat Klass 3b Tack till Love Dohns Josef Sahlin Om boken Klara är elva år och har en kompis som heter Amanda. Det finns en dum kille som heter Tobias.
Barnboksförlaget Nimmi Östergatan 4b Simrishamn nimmi.se. Copyright texter Mi Tyler 2014 Copyright bilder Malin Ahlin 2014
Barnboksförlaget Nimmi Östergatan 4b 272 31 Simrishamn nimmi.se Copyright texter Mi Tyler 2014 Copyright bilder Malin Ahlin 2014 Tryckt i EU 2014 ISBN: 978-91-87955-00-6 Mammas Liv av Mi Tyler med illustrationer
Sömngångare. Publicerat med tillstånd Förvandlad Text Mårten Melin Bild Emma Adbåge Rabén & Sjögren. I_Förvandlad2.indd 7 2011-01-26 15.
Sömngångare När jag vaknade la jag genast märke till tre konstiga saker: 1. Jag var inte hungrig. Det var jag annars alltid när jag vaknade. Fast jag var rejält törstig. 2. När jag drog undan täcket märkte
Max, var är du? LÄSFÖRSTÅELSE MARIA FRENSBORG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA FRENSBORG LÄSFÖRSTÅELSE kapitel 1 scouterna(sid 3, rad 8), grupp för ungdomar som tycker om naturen försvunnen (sid 3, rad10), borta parkeringen (sid 4, rad 1), där man
Det här är Maria. Hon har just badat och hennes mamma har bråttom. Men det har inte Maria. Hon vill inte ha bråttom, det är bara vuxna som har det.
1 Det här är Maria. Hon har just badat och hennes mamma har bråttom. Men det har inte Maria. Hon vill inte ha bråttom, det är bara vuxna som har det. - Vi hinner inte om du ska hålla på och bråka. - Jag
Martin Widmark Christina Alvner
Nelly Rapp monsteragent: Martin Widmark Christina Alvner Kapitel 1 På hotell Fjällvidden Nej, sa mamma. Jo, sa pappa. Nej, sa mamma. Du är finare utan. Det blir som jag har sagt, sa pappa. Det är jag
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
. 13. Publicerat med tillstånd Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund Text Ingelin Angerborn Tiden 2003
2 Tant Doris hund heter Loppan. Hon är en långhårig chihuahua, och inte större än en kanin. Mycket mindre än en del av mina gosehundar. Men hon är riktig! Vit och ljusbrun och alldeles levande. Jag går
PIA. Publicerat med.llstånd Titel Text Bild Förlag
PIA Jonatan är så glad att han nästan svävar in genom dörren till sporthallen. Han är barfota och har träningsbyxor och T-shirt på sig. Han ser fram emot att få flyga genom luften med ena benet framför
Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn
Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn Maria bodde i en liten stad som hette Nasaret. Den låg i Israel. En ängel kom till Maria och sa: Maria, du ska få ett barn. Barnet
I dag arbetar hela klassen med skogens djur. Siri ritar en grävling. Lova ritar en räv.
I dag arbetar hela klassen med skogens djur. Siri ritar en grävling. Lova ritar en räv. 6 7 Siri tycker att grävlingen blir fin. Lova är inte nöjd med räven. Hon letar efter sitt sudd, men kan inte hitta
AYYN. Några dagar tidigare
AYYN Ayyn satt vid frukostbordet med sin familj. Hon tittade ut genom fönstret på vädret utanför, som var disigt. För några dagar sedan hade det hänt en underlig sak. Hon hade tänkt på det ett tag men
Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.
VAD ÄR PROBLEMET? Anna, 18 år, sitter i fåtöljen i mitt mottagningsrum. Hon har sparkat av sig skorna och dragit upp benen under sig. Okej, Anna jag har fått en remiss från doktor Johansson. När jag får
Ett. j a g s i t t e r e n stund med pennan mot papperet innan det
Ett Jag har älskat tre män. Tobias var den förste. Han gav mig Gud. Den andre, Christer, gav mig kärlek. Och ett barn han aldrig ville veta av. Den tredje mannen heter Bengt. Han kom med döden. j a g s
Ellie och Jonas lär sig om eld
Ellie och Jonas lär sig om eld Ellie och Jonas lär sig om eld Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Textbearbetning: Boel Werner och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Grafisk form: Per
kapitel 1 Publicerat med tillstånd Dilsa och den falska förälskelsen Text Petrus Dahlin Bild Sofia Falkenem Rabén & Sjögren 2013
kapitel 1 I morgon börjar sommarlovet och vi ska åka till Gröna Lund. Om sommaren fortsätter på det här sättet kommer det att bli den bästa i mitt liv. Jag sitter hemma på rummet och har just berättat
Var inte rädd LÄSFÖRSTÅELSE BRITT ENGDAL ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN BRITT ENGDAL LÄSFÖRSTÅELSE KAPITEL 1 sliten (sida 5, rad 10), väl använd, inte ny längre steg hörs (sida 6, rad 5), man hör att någon går växlar en hastig blick (sida 6, rad
Sara och Sami talar ut Arbetsmaterial för läsaren Författare: Tomas Dömstedt
Sara och Sami talar ut Arbetsmaterial för läsaren Författare: Tomas Dömstedt Om arbetsmaterialet Det här arbetsmaterialet följer sidorna i boken. Till varje sida finns det ordförklaringar och frågor att
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
Den stora katastrofen
Den stora katastrofen H ej, det är jag här igen, Malin, jag som bor i Rukubacka med min lillasyster Fia, vår hund Rufs och mamma och pappa. Allting är bra här hos oss utom en sak. Det har hänt 4 5 en katastrof,
Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.
En ko i garderoben j! är jag här igen, Malin från Rukubacka. Det har hänt He Det en hel del sedan sist och isynnerhet den här sommaren då vi lärde känna en pianotant. Ingenting av det här skulle ha hänt
19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar
19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar Rödluvan Det var en gång, en vacker solig dag, en liten flicka som hette Rödluvan. Hon lekte utomhus i sin trädgård. Hon kallades Rödluvan för hon hade en röd
Marie Oskarsson Helena Bergendahl
Marie Oskarsson Helena Bergendahl Kapitel 1 Det var alldeles tyst i klass 2 B. Jack satt med blicken envist fäst i skrivboken framför sig. Veckans Ord var ju så roligt Han behövde inte kolla för att veta
KLASS 1B ANDRA BARN I SKOLAN ALEX OLLE VICKE FRANK IDA LOVA SIRI EDVIN VUXNA I SKOLAN REKTOR JOHN PETER MELKER ALICE OSCAR SIV MAJA LINUS ELIN
KLASS 1B FRANK VICKE ANDRA BARN I SKOLAN ALEX OLLE LOVA SIRI EDVIN VUXNA I SKOLAN IDA MELKER ALICE OSCAR PETER REKTOR JOHN MAJA LINUS ELIN SKOLSYSTER ROBERT/IDROTT SIV Läs också : SPÖKET i skolan STARKAST
Det finns flera böcker om Lea. Du kan läsa dem i vilken ordning som helst! De böcker som kommit ut hittills heter Lea, Lea på läger och Lea, vilse!
Läsnyckel Lea och Maja Författare: Helena Karlsson Lea och Maja är en lättläst ungdomsbok som är skriven på Hegas nivå två. Boken passar för läsare som vill ha en gripande berättelse, med ett språk som
Min bok. När mamma, pappa eller ett syskon är sjuk
Min bok När mamma, pappa eller ett syskon är sjuk Förord Tanken med Min bok är att den ska delas ut till alla barn som har en mamma, pappa eller ett syskon som ligger på sjukhus men kan även användas om
1. Låt mej bli riktigt bra
1. Låt mej bli riktigt bra Rosa, hur ser en vanlig dag i ditt liv ut? Det är många som är nyfikna på hur en världsstjärna har det i vardagen. Det börjar med att min betjänt kommer in med frukost på sängen.
Sju små sagor. i urval av Annika Lundeberg
Lilla Sju små sagor i urval av Annika Lundeberg Bockarna Bruse Med bilder av Christina Alvner Det var en gång tre bockar, som skulle gå till sätern och äta sig feta och alla tre hette de Bruse. Vägen till
Kap. 1 Ljudet. - Sluta tjuvlyssna, Tommy! Just då blängde Ulf på Mimmi. Han sa åt Mimmi att inta skrika så åt sin snälla klasskompis Tommy.
Av: Signe Sundequist CC BY NC ND 2014 Kap. 1 Ljudet Mimmi satt i klassrummet och lyssnade på sin stränga magister Ulf. Det var en tråkig lektion. Då hörde Mimmi ett ljud som lät "pa pa pa". Mimmi viskade
Kåre Bluitgen. Sjalen. Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard. nypon förlag AB. Publicerat med tillstånd.
Kåre Bluitgen Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard nypon förlag AB Ska vi byta hår? Åh, vad ditt hår är fint, säger Ida. Hon drar borsten genom Aylas svarta hår. Tycker du?
Kapitel 1 Ljudet. -Nej, hur lät det? undrade Kalle -Det lät "wha wha"
Författare: Filip Sahlberg 2014 Kapitel 1 Ljudet Alexander och Kalle var i deras hemliga kemirum i källaren. En otrevlig källare med gamla tegelväggar och avloppsvatten rör som läckte. Plötsligt hörde
Santos hade precis avslutat träningen med ungdomslaget när tränaren kom och kallade på honom.
1. Santos hade nu spelat för klubben ungdomslag i två år och trivdes oerhört bra med sitt nya liv. Han fick i princip hålla på med det han älskade från morgon till kväll. Ja, de hade ju lite skola också
Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.
Höra 1 Varför kommer de för sent? Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ. A Ursäkta mig, jag skyndade mig så mycket jag
Kalles mamma får en psykos
Kalles mamma får en psykos Text och illustrationer: Elisabet Alphonce Kalle bor i en lägenhet på Marmorgatan med sin mamma och pappa. Kalle går i 6-års gruppen på skolan. Kalles pappa är taxichaufför.
Får jag lov? LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN LÄSFÖRSTÅELSE STORA SÄCKAR väckarklocka (sida 3, rad 1), alarm när man måste vakna brevbärare (sida 3, rad 9), den som delar ut post sorterar (sida 4, rad 7), lägger på rätt
Intervjusvar Bilaga 2
49 Intervjusvar Bilaga 2 Fråga nummer 1: Vad säger ordet motivation dig? Motiverade elever Omotiverade elever (gäller även de följande frågorna) (gäller även de följande frågorna) Att man ska vilja saker,
Kapitel 1. Publicerat med tillstånd Bortdribblad Text Magnus Ljunggren Bild Mats Vänehem Bonnier Carlsen 2013
Kapitel 1 Det är tisdag kväll och som vanligt har ABK:s lag träning. I små grupper dribblar man runt koner, tränar inkast, skjuter på mål eller övar väggpass. Bra! skriker Hanna när Yalam lyckas dribbla
Kapitel 2 Jag vaknar och ser ut som en stor skog fast mycket coolare. Det är mycket träd och lianer överallt sen ser jag apor som klättrar och
Ön Teodor Kapitel 1 Jag sitter på planet och är väldigt trött. Sen 10 minuter senare så hör jag att planet skakar lite. Det luktar bränt och alla på planet är oroliga. Därefter tittar jag ut och jag tror
Publicerat med tillstånd Spinkis och Katta Text Lasse Anrell Bild Mati Lepp Bonnier Carlsen 2009
Första dagen på sommarlovet ska Olle åka på fotbollsläger. Det är två lag från Söderkamraterna som ska träna ihop: Olles lag och ett tjejlag. Varför ska vi träna med tjejer? undrar några killar i Olles
NORDEN I BIO 2008/09 Film: Goðir gestir (Island 2006) Svensk text
1 Har du köpt tillräckligt med saker? 2 Tja... Jag vet inte. Vad tycker du? Borde jag handla mer saker? 3 Är det nån på ön som du inte har köpt nåt åt? 4 -Ja, en. -En? 5 -Dig. -Men jag bor inte på ön...
Halvmånsformade ärr. Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den
Halvmånsformade ärr Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den kalla luften. Det är inte så varmt längre. Dagen har börjat sjunka in i natten. Mamma talar
enkelt superläskigt. Jag ska, Publicerat med tillstånd Fråga chans Text Marie Oskarsson Bild Helena Bergendahl Bonnier Carlsen 2011
Kapitel 1 Det var alldeles tyst i klass 2 B. Jack satt med blicken envist fäst i skrivboken framför sig. Veckans Ord var ju så roligt Han behövde inte kolla för att veta var i klassrummet Emilia satt.
Det finns ett monster i våran källare han tog fram sina vassa klor och...
Det finns ett monster i våran källare han tog fram sina vassa klor och... Monstret #cool - Hörde du ljudet Mario nej nu kommer det igen, sa Lunde. - Sluta larva dig. Kom nu så går vi till idrotten, sa
Han var på våg till sin flicka, och klockan kvart i sju skulle hon stå utanfor biografen Saga.
Slå folje Stig Claesson Han var på våg till sin flicka, och klockan kvart i sju skulle hon stå utanfor biografen Saga. Hon hette Karin det mindes han tydligt. Han skulle hinna precis. Klockan var bara
Malin Sandstedt. Smuts
Smuts Smutsen bränner i såren på flickans bara fötter. Döda rosentaggar river och färgar hennes ben i rött. Hon vandrar till ljudet av sin egen viskande röst. Den vita klänningen är inte längre vit utan
SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren.
SJÖODJURET Klockan var 10 på förmiddagen en solig dag. Det var en pojke som letade efter stenar på stranden medan mamma solade. Stranden var tom. Vinden kom mot ansiktet. Det var skönt. Pojken hette Jack.
Gjord av Kapitel 1 - Hej! Sid: 4-5
Gjord av Kapitel 1 - Hej! Sid: 4-5 Kapitel 2 - Brevet 6-7 Kapitel 3 - Nycklarna 8-9 Kapitel 4 - En annan värld 10-11 Albin Kapitel 5 - En annorlunda vän 12-13 Kapitel 6 - Mitt uppdrag 14-15 Kapitel 7 -
Dennis svarade. Det var Maria. -Hej, det är Maria. -Hej, sa Dennis. -jag vill bara tacka för att du räddade min brors son. - Det var så lite så. - Och förlåt för att jag inte vågade säga ifrån på caféet,
Lättläst om Läkemedelsverket och läkemedel
Lättläst om Läkemedelsverket och läkemedel Här finns inga svåra ord eller långa meningar. Här kan du läsa om läkemedel och om Läkemedelsverket. Denna information finns också på www.lakemedelsverket.se/lattlast
Vi ser Julia och Romeo sittandes i en soffa(två stolar). Romeo fingrar på en laptop. Julia drömmer om tomten.
Värdparet in Nästa julkort är från Romeo och Julia. Men det var innan Julia gjorde slut. Nu förstår vi att Julia kom på andra tankar. Men hur det egentligen gick till den gången, det får vi klarhet i nu.
!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Träffen! Ett filmmanus av! Linda Åkerlund!
Träffen Ett filmmanus av Linda Åkerlund Linda Åkerlund Skapat datum: Kamomillgången 15 25 oktober 2015 61145 Nyköping Version 8 070-5883143 Slutmanus 151102 INT. SEBASTIANS VARDAGSRUM -KVÄLL Sebastian,
Kap,1. De nyinflyttade
Kap,1 De nyinflyttade Det är mitt i sommaren och Clara sitter i fönstret och tittar ut, hon ser dem nyinflyttade bära in flyttkartonger. Mamma hade sagt att dom hade en tjej som är lika gammal som Clara.
Innehållsförteckning Kap 1 sida 2 Kap 2 sida 3 Kap 3 sida 4 Kap 4 sida 5 Kap 5 sida 6
Innehållsförteckning Kap 1 sida 2 Kap 2 sida 3 Kap 3 sida 4 Kap 4 sida 5 Kap 5 sida 6 Kapitel 1 David Drake är 28 år och bor i Frankrike.Han bor i en liten lägenhet långt bort från solljus.under sommaren