Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
|
|
- Lena Olofsson
- för 7 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Anna på Brännö - funderingsfrågor, underlag för samtal Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Särvux, Gymnasiesär Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: - Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Anna berättar om hur det kändes att flytta hemifrån. Berätta om hur det kändes för dig när du flyttade hemifrån Eller om hur du tror att det kommer att kännas. För att Anna är det självklart att bo på Brännö. Har du någon plats som det är självklart att bo på? Hon tycker inte att hon är annorlunda. Hon tycker att det är andra som är annorlunda. Hur tror du att Anna menar? Hon är nyfiken och vill ha reda på allt. Hon frågar en dam vad hon har i påsen. Skulle du göra så? Anna tänker på sitt bröllop. Har du tänkt på ditt bröllop någon gång Hur skulle ditt bröllop vara? Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
2 Samtala - Vi har lärt känna Anna Tänk på hur Anna är och hur du själv är på vilka sätt liknar ni varandra? på vilka sätt är ni olika? Tänk dig att du skulle träffa Anna? vad skulle ni göra? vad skulle ni prata om? skulle ni ha trevligt tillsammans?
3 utdrag ur Anna på Brännö LL-förlaget 06 En bestämd person En dag ställde Annas föräldrar en viktig fråga. De undrade om hon ville flytta till en lägenhet inne i Göteborg. Då började Anna gråta. Jag vill inte vara någon sommargäst, svarade hon. Anna vill inte bo i en gruppbostad i stan med andra. Hon vill bo på ön hela året, inte bara komma på besök på somrarna. Anna är född på Brännö, hon har bott här i hela sitt liv. Hennes föräldrar bor här. Två av hennes systrar bor här. Hennes moster och kusiner bor här. På Brännö finns det tre bilar. De flesta cyklar eller går. En del använder f lakmoppar. Ibland liftar Anna med en moppe. Hon gillar inte att gå för mycket.
4 utdrag ur Anna på Brännö LL-förlaget 06 Brännö är underbart! Här finns ju mina kompisar. Hon blir glad när hon tänker på alla hon känner. Det syns i ansiktet: hennes mun ler, ögonen glittrar. * Anna är mycket glad över sitt lilla hus. I början var det ovant att sova själv. Lite läskigt att bo ensam. Då sov hennes mamma över hos henne. Det var för att jag hade ont i foten också, säger Anna. Jag hade brutit något i foten. Jag fick svårt att gå. Hon var hemma från jobbet i flera dagar. Det var deppigt, ensamt och långtråkigt. Anna kände sig ledsen. En dag knackade någon på dörren. Utanför stod en vän som ville lämna en sak. Anna fick en rejäl överraskning när hon öppnade paketet. 6 6 Annas stora idol hade gett bort en t-shirt till henne. Han heter Håkan Hellström och är sommargäst på ön. Han vet att Anna älskar hans musik. På t-shirten hade Håkan skrivit sitt namn i tusch. Anna blev väldigt glad över presenten, t-shirten är hennes käraste sak. Den hänger på en galge i hennes sovrum. Hon kan titta på den varje kväll. Hon har den nästan aldrig på sig. 7
5 utdrag ur Anna på Brännö LL-förlaget _MTM-AnnaPaBranno - Back - Sewn FB 00 - LowRes_PDF :0:7 - Black Cyan Magenta Yellow Jobbet på Kulturlabbet Måndag till fredag arbetar Anna på Kulturlabbet. Där arbetar personer i olika verkstäder, både tjejer och killar i olika åldrar. Några målar och andra skriver dikter. På jobbet håller Anna mest på med drama. Hon gillar att spela teater och att sjunga. De som arbetar på Kulturlabbet bestämmer tillsammans vilken föreställning de ska spela. Sedan lär de sig att sjunga och spela låtarna. Ibland är det någon som dansar. De har en stor sal med en scen i. När de tränat klart bjuder de in massor av folk som får köpa biljetter och komma och titta. Anna tycker om sitt arbete. Hon blir glad av att gå till jobbet. När någon fyller år brukar de fika tillsammans. Alla känner varandra på Kulturlabbet. 8 8
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bästa brorsorna - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymnasiesär, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna
att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:
Att göra slut - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Drömtraktorn 2 - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som
Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Layla flyttar hemifrån
Layla flyttar hemifrån - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Sista dagen av ensamhet
Sista dagen av ensamhet - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 1-4 Funderingsfrågor
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.
Hotell Harmoni - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: -8 Bokens handling Känner du att någonting
Kärlek stavas köttbulle
Kärlek stavas köttbulle - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Turbo och hans kompisar Olle och Simon. Turbos klass ska sätta upp en kabaré i skolan och Turbo och hans kompisar ska göra en pjäs. Pjäsen handlar
Adam i skolan. Alla barn är lika mycket värda. Ingen får behandlas sämre. FN:s barnkonvention artikel 2 Illustrationer: Rebecca Karlén
Adam i skolan Adam går i skolan. Han använder rullstol. Adam är med på alla lektioner i klassrummet. När klassen ska se på film måste de gå en trappa upp till ett annat rum. Där finns en projektor. Adam
- funderingsfrågor och diskussion om vänskap
Födelsedagen - funderingsfrågor och diskussion om vänskap Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lektionsåtgång: 1-4 Introduktion Lektionen utgår från boken
Lässtrategier för att avkoda och förstå texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Linas föräldrar bråkar ständigt och Lina har hört att mamman pratar med någon på telefon. Träffar hon en annan man fast hon är gift? Lina är arg på sin mamma
Veronica s. Dikt bok 2
Veronica s Dikt bok 2 Det är bra att ha en syster Min syster betyder så mycket för mig. Jag vet att hon betyder likadant för mig. Om jag vill henne något så vet jag att hon finns där för mig. Jag är glad
Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?
sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna
I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken
I skuggorna - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion i par eller mindre grupper Lektionsåtgång: 7 10 Det här lektionsupplägget
Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och
Läskort 2. Läskort 1. Läskort 4. Läskort 3
Läskort 1 Simon är 12 år. Han tycker mycket om att resa. Han har varit i många länder. Han tyckte mest om Italien, Spanien och USA för att maten är godast där. Nästa gång vill han resa till Sydafrika.
Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.
Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie. Lektionen är tänkt att
Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor
Lysande utsikter funderingsfrågor och uppgifter Ämne: svenska, SVA, SFI År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Vad betyder det att ha lysande
Vero hit & dit. Text Katarina Kieri Bild Helena Lunding Hultqvist
1 Vero hit & dit Text Katarina Kieri Bild Helena Lunding Hultqvist Vero kommer ny en dag till Markus klass. Hon verkar så säker på sig själv och kan en massa saker som han inte har en aning om. Hur kan
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 6-9, Gym,
Romeo och Julia av Matteo Bandello
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Romeo och Julia av Matteo Bandello funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsning och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs:
Innehållsförteckning. Kapitel 1
Innehållsförteckning Kapitel 1, Zara: sid 1 Kapitel 2, Jagad: sid 2 Kapitel 3, Slagna: sid 3 Kapitel 4, Killen i kassan: sid 5 Kapitel 5, Frågorna: sid 7 Kapitel 6, Fångade: sid 8 Kapitel 1 Zara Hej, mitt
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Hur kunde han? VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS
BENTE BRATLUND Sidan 1 Hur kunde han? Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Lisa är kär i Finn. De har varit ihop i ett halvår nu. En kväll bakar Lisa en chokladkaka, som är det bästa Finn vet. Hon ska gå
Turbo får panik LÄSFÖRSTÅELSE. Elevmaterial ULF SINDT SIDAN 1. Namn: Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.)
SIDAN 1 Elevmaterial Namn: LÄSFÖRSTÅELSE 1. Vad heter Turbo egentligen? 2. I vilken klass går Turbo? 3. Vem är Tove? 4. Vem vill gifta sig med Tove? 5. Vad är en kabaré? 6. Vad hände med räven i Olles
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010 Innehållsförteckning Innehållsförteckning 1 Bakrund.2 Syfte,frågeställning,metod...3 Min frågeställning..3 Avhandling.4,
Tillbaka till ett krig
Tillbaka till ett krig - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 4-6, 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Det
Får jag lov? LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN LÄSFÖRSTÅELSE STORA SÄCKAR väckarklocka (sida 3, rad 1), alarm när man måste vakna brevbärare (sida 3, rad 9), den som delar ut post sorterar (sida 4, rad 7), lägger på rätt
Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion,
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp:
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
1 Lärarhandledning INNEHÅLLSFÖRTECKNING Att jobba i klassrummet med Skarven s.3 Förslag på samtalsfrågor per kapitel Efter läsningen s.4-9 s.10-11 Lärarhandledning till Skarven av Sara Lövestam Utgiven
Lärarhandledning. Hilda och årets kalas Författare: Christina Lindström. Rekommenderas för fsk åk 3
Lärarhandledning Hilda och årets kalas Författare: Christina Lindström Rekommenderas för fsk åk 3 Introduktion I den här handledningen finns tips på konkreta övningar som kan hjälpa dig att få dina elever
Hur kär får man bli? Läsförståelse. Elevmaterial KATARINA VON BREDOW SIDAN 1. Namn: Kapitel 1
SIDAN 1 Elevmaterial Namn: Läsförståelse Kapitel 1 Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.) 1. Vem är Viktor? 2. Varför hade Katrin inte träffat sin bästis på hela sommaren? 3. Var
Tappa inte bort häftet för det ska du lämna in tillsammans med de skriftliga arbetsuppgifterna. Lycka till! Sofia
Namn: Klass: Din uppgift: Ni kommer att arbeta med detta vecka 39 till vecka 43. Ni har svensklektionerna till ert förfogande. Uppgifterna ska lämnas in, allt tillsammans, senast måndag vecka 45. Då blir
Elevtext 1 (svenska som andraspråk) berättande genren
Elevtext 1 (svenska som andraspråk) berättande genren SPÖKHUSET Det var en gång två modiga barn Max och Maja. Max är 15 år gammal och Maja är 13 år gammal. Varje fredags och lördags kväll tittar de på
Elevmaterial. 2. Var ska Danni bo under en vecka? 3. Vad är det för mat de beställer? 4. Vart går Max när han har försovit sig? Vad gör han där?
SIDAN 1 Kapitel: Söndag, Måndag, Tisdag och Onsdag Frågor på raden (Du kan läsa och hitta svaret i texten. Precis där.) 1. Vart ska Moa och hennes mamma åka på semester? 2. Var ska Danni bo under en vecka?
Ska vi till Paris? ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN KIRSTEN AHLBURG ORDLISTA pall (sida 10, rad 3) en liten stol utan ryggstöd och armstöd baguette (sida 14, rad 12) franskt, vitt bröd LÄSFÖRSTÅELSE Vid dagens slut sida 5 Vilken
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Introduktion Se
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Hej! Att tänka på innan du börjar:
Årskurs 5 2014 Hej! Det här är ett häfte med frågor om hur du mår och hur du har det i skolan, hemma och på fritiden. Undersökningen genomförs av Landstinget Sörmland och resultaten används för att förbättra
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Graffitins historia funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild Ämne: Svenska, SVA, SFI, Bild, Samhällskunskap, Media
10 september. 4 september
I AM GREGER PUTTESSON 4 september Hej dumma dagbok jag skriver för att min mormor gav mig den i julklapp! Jag heter Greger förresten, Greger Puttesson. Min mamma och pappa är konstiga, de tror att jag
Lärarmaterial. Boken handlar om: Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Mårten Melin
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Mårten Melin Boken handlar om: Max ska vara ensam hemma, medan hans syster Moa och mamma är på semester. Precis innan de ska resa, ber Moa honom om en tjänst. Hennes kompis
FRAMSTEGSTEST 2. Kapitel 4 6. Namn: 1 Vad svarar man? 2 Substantiv: singular och plural. Ringa in rätt alternativ.
FRAMSTEGSTEST 2 Kapitel 4 6 1 Vad svarar man? Ringa in rätt alternativ. Namn: 1 Något annat? a Ja, tack. Det var bra så. b Nej, tack. Det var bra så. c Tack så mycket. 2 Vill du ha kvittot? a Ja, tack.
Spring, Amina! Arbetsblad
Spring, Amina! Arbetsblad Jag som har skapat de här övningarna heter Annelie Drewsen. Jag har även skrivit böckerna om Amina och flera andra böcker. Förut jobbade jag som lärare i svenska som andraspråk.
Intervju: Björns pappa har alkoholproblem
Intervju: Björns pappa har alkoholproblem Björns föräldrar separerade när han var ett år. Efter det bodde han mest med sin mamma, men varannan helg hos sin pappa, med pappans fru och sin låtsassyster.
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Facit Spra kva gen B tester
Facit Spra kva gen B tester En stressig dag B 1 Pappan (mannen) låser dörren. 2 Han handlar mat efter jobbet. 3 Barnen gråter i affären. 4 Han diskar och tvättar efter maten. 5 Han somnar i soffan. C 1
Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.
Veronicas Diktbok Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner. Vi gör roliga saker tillsammans. Jag kommer alltid
Mitt liv. Dans. Dagbok. Av Lina Sjögren. Jag heter Ella. Sovmorgon BFF Milla
Mitt liv Dagbok Dans Jag heter Ella Sovmorgon BFF Milla Av Lina Sjögren Söndag 21 augusti 2016 Hej dagboken! Jag är en tjej som är tio år och heter Ella. Jag älskar att dansa och jag är jättemorgontrött.
Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Ensam och fri Författare: Kirsten Ahlburg Bakgrund Ensam och fri är en berättelse om hur livet plötsligt förändras på grund av en skilsmässa. Vi får följa Lena och hennes tankar
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor. Forfattare: Mårten Melin
sidan 1 Forfattare: Mårten Melin Vad handlar boken om? Boken handlar om Emma och Måns. De är tillsammans. Efter att ha varit på museet med klassen ska Måns sova över hos Emma. Emma vill att Måns ska sova
Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids. Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids
Text & musik: Agnes Samuelsson, Jonatan Samuelsson Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids Vi gillar alla människor Hur dom än ser ut Vi vill att dom ska veta Dom är älskade av Gud Vi gillar dans
Lärarhandledning Billie: Du är bäst
Lärarhandledning Billie: Du är bäst Här presenteras ett antal kapitelrelaterade frågor att grubbla över och samtala kring. Efter frågorna följer övningar i kreativt skrivande. Kapitel 1-2: I Bokarp gör
Den döda flickans docka
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Nina fyller år. Hon har inga kompisar och istället för en mobil får hon en gammal docka i present av sin mamma. Men det är något märkligt med dockan, och Nina
När luciatåget tågar ut från Lila så fikar vi på respektive avdelning, på lussebullar och pepparkakor som era barn bakat tillsammans!
Nu väntar Lucia och julen står för vår dörr! Ni är varmt välkomna att fira lucia hos med oss fredagen den 12 dec. Vi tänker att alla som vill får vara luciaklädda (lämna kläderna redan på morgonen märkta)
Hjälp! Mina föräldrar ska skiljas!
Hjälp! Mina föräldrar ska skiljas! Vad händer när föräldrarna ska skiljas? Vad kan jag som barn göra? Är det bara jag som tycker det är jobbigt? Varför lyssnar ingen på mig? Många barn och unga skriver
Det finns flera böcker om Lea. Du kan läsa dem i vilken ordning som helst! De böcker som kommit ut hittills heter Lea, Lea på läger och Lea, vilse!
Läsnyckel Lea och Maja Författare: Helena Karlsson Lea och Maja är en lättläst ungdomsbok som är skriven på Hegas nivå två. Boken passar för läsare som vill ha en gripande berättelse, med ett språk som
Utveckla resonemang om musikupplevelser Här är några saker du ska tänka på när du resonerar:
Utveckla resonemang om musikupplevelser Här är några saker du ska tänka på när du resonerar: Förklara varför Ge exempel Visa med olika alternativ Generalisera Fördjupa med frågor Använd bindeord för att
Författare: Filippa Adolfsson
ÖN Författare: Filippa Adolfsson Kapitel 1. Jag ler mot flygvärdinnan som passerar mig. Min kompis Belle sitter bredvid mig. Vi sitter och småpratar och jag får reda på att hon är rädd för att flyga. Det
Samhällskunskap. Ett häfte om. -familjen. -skolan. -kompisar och kamratskap
Samhällskunskap Ett häfte om -familjen -skolan -kompisar och kamratskap 1 I det här häftet kommer du att få lära dig: Vad samhällskunskap är Hur olika familjer och olika slags vänskap kan se ut Hur barn
- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv
Hjärterum - reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux Lektionstyp: Textfrågor till de inledande sidorna, diskussions- och skrivuppgifter Lektionsåtgång:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Källkritik och skotten i Sarajevo
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Källkritik och skotten i Sarajevo Ämne: Svenska, Historia, SVA Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, källkritiska
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 2018 Hur mår du? Anledningen till att vi gör den här undersökningen är att vi vill få kunskap om ungas hälsa och levnadsvanor. Alla elever i årskurserna
Vänner. Veckobrev v40-v44. Konjunktioner. Tidsuttryck Då, ofta
Veckobrev v40-v44 Vänner Läxa och test! Verbläxa onsdag den 11 oktober och onsdag den 18 oktober Läsläxa måndag den 9 oktober Nyhetsläxa fredagar Läs och skrivtest måndag den 23 oktober Konjunktioner och
Läsnyckel. Mingla och Errol av Åsa Storck. Copyright Bokförlaget Hegas
Läsnyckel Mingla och Errol av Åsa Storck Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras på olika
Dagboken av Melker p
Dagboken av Melker p 19 september Hej dagboken jag heter Alexander. Jag kallas för Alex. Jag glömde förresten säga vad jag heter i efternamn: Krulle. Jag ska till skolan. Jag fick dig i present för jag
Varannan helg. Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:
Lärarmaterial SIDAN 1 Vad handlar boken om? Boken handlar om Emil. Han bor hos sin pappa, varannan helg, eftersom hans föräldrar är skilda. Emils pappa har träffat en ny kvinna, som heter Eva. Emil gillar
Din uppgift: trovärdig verklig inte
Din uppgift: Ni kommer att arbeta med detta vecka 39 till vecka 43. Ni har svensklektionerna till ert förfogande. Uppgifterna ska lämnas in, allt tillsammans, senast fredag vecka 43. En kortare redovisning
Världens minsta familj Varför skriver inte författaren ut Markus namn i första kapitlet, tror du?
Till dig som är lärare Svarta kängor med gul söm är en bok som kan läsas med behållning av alla från ungefär 9 år och uppåt, och den fungerar utmärkt att använda i undervisningen i åk 3 5. Den kan med
Vardag Äldreboendet Björkgården
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN CHRISTINA WAHLDÉN ORDLISTA Kapitel 2 tegel (sida 7, rad 5) bränd lera bråttom (sida 7, rad 8) inte mycket tid Kapitel 3 bingo (sida 10, rad 3) ett spel minne (sida 11, rad 7)
Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text. (BL åk 4 6)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Hannes har sommarlov och då brukar han hänga vid kiosken med sina vänner. Han brukar träffa Sara där. Sara är en tjej i hans klass som han tycker om. Hannes
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Särgymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion
Lärarhandledning. Selma och pappa Författare: Katja Tydén. Rekommenderas för fsk åk 3
Lärarhandledning Selma och pappa Författare: Katja Tydén Rekommenderas för fsk åk 3 Introduktion Alla övningar i handledningen delas in i vad man kan göra före läsningen, under läsningen och efter läsningen.
Om mig 2014. Snabbrapport för grundskolans år 8 per kön
Om mig 2014 Snabbrapport för grundskolans år 8 per kön Om mig är en webbaserad enkät om ungdomars hälsa och livsstil som genomfördes för första gången under hösten 2014. Enkäten är ett samarbete mellan
MAR TIN JONOLS Art nr MARTIN JONOLS
G I D R A T A H MARTIN JONOLS Alskar dig, hatar dig Martin Jonols 1. Måndagen den 4 april Hej igen dagbok! Ja, jag vet att jag inte skrivit på ett tag. Jag vet att du inte gillar att ligga och bli bortglömd
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass
Lärarmaterial sidan 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Ina är en tjej som känner sig utanför var hon än är. Hennes mamma är psykiskt sjuk och kan inte ta hand om Ina och hon vet inte vem
Lådan - fundera, diskutera och skriv
Lådan - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort av Emma Frey-Skött.
Monstret Molganovitch
Monstret Molganovitch Av Charlie Kapitel 1: ljudet Martino var i matsalen en dag när han hörde ett konstigt ljud från köket. - Hörde du Gunnar? sa Martino. - Det är nog bara mattanten Gullbritt, sa Gunnar.
Välkomna till Teater Eksem! Kontaktuppgifter. Om det här materialet
Lärarhandledning Teater Eksem 2012-2013 Välkomna till Teater Eksem! Teater Eksem är en fri teatergrupp som verkar i Göteborg, Sverige och världen. Vi strävar efter att undersöka, skildra, aktualisera,
- Kom och kolla Tom det är registrerings numret till bilen som körde över mig? Skrek jag till Tom på andra sidan gatan Han kom springande och krama
Starka tillsammans Jag drömmer om den snygga killen i klassen frågar chans på mig, vi ska precis pussas och då väcker mamma mig med ett, - Du är försenad! Klockan är redan halv åtta. Jag springer ner för
Om mig 2014. Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.
Om mig 2014 Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data. Rapporten innehåller resultat för grupper om minst fem elever. 1. Skola: (N=479) (N=410) Djäkneparksskolan
BENNY PÅ BÄNKEN LIVA SKOGEMANN
SIDAN 1 Läsförståelse Det är något vi måste prata om Frågor på raderna (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.) 1. Vem gjorde målen? 2. Vad läser Lasse? 3. Vilket lag ska Real Madrid möta? 4. Benny
Får jag lov? LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN KIRSTEN AHLBURG LÄSFÖRSTÅELSE STORA SÄCKAR väckarklocka (sida 3, rad 1), alarm när man måste vakna brevbärare (sida 3, rad 9), den som delar ut post sorterar (sida 4, rad 7),
Då och nu: en jämförelse mellan hur jag upplevde undervisningen i en svensk skola i Sverige kontra en svensk skola på Costa del Sol
Då och nu: en jämförelse mellan hur jag upplevde undervisningen i en svensk skola i Sverige kontra en svensk skola på Costa del Sol När jag skulle börja skriva denna texten, visste jag inte exakt vad jag
Om mig 2014. Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.
Om mig 2014 Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data. Rapporten innehåller resultat för grupper om minst fem elever. 1. Skola: (N=547)
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Eleverna tränar på att: Författare: Beth Bracken & Kay Fraser
sidan 1 Författare: Beth Bracken & Kay Fraser Vad handlar boken om? Boken handlar om Lucy och Soli som är bästa vänner. De har känt varandra sedan de var små, och de gör allt tillsammans. Där de bor finns
Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg
Inga hinder bara möjligheter Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg Inga hinder bara möjligheter Eller? Du kan göra nästan allt det där som alla andra i din ålder tycker om att göra