LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 21 Fredag den 3 juni 2011 NORRBOTTEN Inget beslut om operationer I tisdags skulle landstingets styrelse besluta om att lägga ned akutkirurgin i Kiruna. Men så blev det inte. Beslutet ska istället tas senare i sommar. En del politiker vet ännu inte hur dom ska rösta. Kirunaborna kämpar för att genast kunna bli opererade på sitt eget sjukhus när något händer. Dom säger därför nej till 1 förslaget om att lägga ned akutkirurgin och istället flyga eller köra svårt sjuka till Gällivare lasarett. Kirunaborna tycker det känns otryggt. -Vi kanske måste stänga gruvan om vi inte kan rädda liv här i Kiruna, säger Gruvtolvans fackordförande Jan Thelin. Landstingsfullmäktige beslutar hur det ska bli med akutkirurgin den 15 och 16 juni.
Glada dagmammor Dagmammor, föräldrar och barn demonstrerade på gågatan i Boden i måndags. Sedan gick dom till kommunhuset och lämnade en lista med 1 800 namn. Dom protesterade mot att dagmammorna skulle tas bort. Några timmar senare ändrade sig politikerna. Bodens kommun ville ta bort dagmammorna eller dagbarnvårdarna som yrket egentligen heter. Då skulle kommunen spara 2,7 miljoner kronor. Dagmammor och föräldrar bestämde sig för att protestera mot förslaget. Och politikerna lyssnade: -Det kan finnas barn som inte passar på förskolan och vi tycker att förslaget kom lite för snabbt, säger 2 Britt-Mari Loggert-Andrén. Hon är ordförande i socialnämnden. Mamman Jessica Hedström blev glad när hon fick veta att politikerna ändrat sig: -Va, är det sant? Oerhört skönt, sa hon till Norrbottens-Kuriren. Polis tog potatis-demonstranter I flera dagar har personer från miljö-organisationen Greenpeace suttit fastkedjade vid ett potatislager i Vojakkala. Dom ville stoppa potatisodlaren från att plantera GMO-potatis. Nu har polisen sågat loss demonstranterna. -Vi hämtade nio stycken till förhör, säger polisen Erik Johansson till NSD.
Potatisodlaren Mattias Laitamaa var glad efteråt: -Det är skönt att det är över nu. Hoppas dom inte kommer tillbaka. Nu får vi jobba både dag och natt med att plantera potatis. Greenpeace protesterar mot att Mattias Laitamaa vill odla Amflorapotatis. Amflorapotatis är en genmodifierad potatissort. Forskare har ändrat generna på potatisen. Genmodifierad eller genförändrad potatis kallas också GMO-potatis. Då blir potatisen annorlunda än om den fått växa naturligt. Den genförändrade potatisen kan till exempel tåla köld eller sjukdomar bättre. Greenpeace är oroliga över att ändrade gener kan bli farliga både för miljö och 3 människor. Men Mattias Laitamaa säger att den genförändrade potatisen är mer kontrollerad än vanlig potatis. Spansk skinka i Jokkmokk Magnus Kvickström äger företaget Jokkmokks korv. Nu ska han börja göra spansk serranoskinka torkad i fjälluft. -Jag vill prova något nytt, säger Magnus Kvickström. I flera år har han velat göra serranoskinka utan att lyckas särskilt bra. Serranoskinka är en spansk skinka som torkas i ett till två år. Det är svårt att göra riktigt fin och god serranoskinka. Men en dag fick Magnus Kvickström oväntad hjälp.
-En kille från Spanien som var less på värmen kom hit till Jokkmokk och sökte jobb hos mig på Jokkmokkskorv. I hans släkt hade dom tillverkat serranoskinka i hundra år, säger Magnus Kvickström. Tillsammans startade dom företaget Sierra Laponia. Sierra Laponia ska ha 15 till 20 anställda. Första året hoppas dom få sälja 10 000 skinkor och dubbelt så många året efter. Till jul ska dom första skinkorna vara klara. -Vi ska åka runt och visa vår skinka. Vi ska sälja den med hjälp av det som är fint här i norr. Den rena fjälluften med dom dofter som följer varje årstid, säger Magnus Kvickström. Det skriver Norrbottens-Kuriren. 4 Osynlig cykelhjälm Anna Haupt från Luleå har uppfunnit en osynlig cykelhjälm. Cykelhjälmen fungerar som en airbag i en bil. Hjälmen vecklas ut och skyddar huvudet när det händer en olycka. -Den börjar säljas till hösten, säger Anna Haupt. Många vuxna tycker det är fult med vanliga cykelhjälmar. Därför cyklar dom hellre utan hjälm fast det är farligt. Men den osynliga cykelhjälmen ser ut som en krage. Kragen innehåller en hopvikt airbag. Om det händer en olycka vecklas airbagen ut och skyddar huvudet. -Tyget till kragen går att byta. Tanken är att den ska passa till dom kläder man har på sig. Den ska mest
säljas i modebutiker, säger Anna Haupt. Anna Haupt och hennes klasskompis Terese Alstin hittade på och jobbade med den osynliga cykelhjälmen när dom läste industridesign på universitetet. Det skriver NSD. Björnunge dödades av polisen En björnunge tappade bort sin mamma i Lillträsk utanför Älvsbyn. Nu har polisen skjutit björnungen. -Vi ska inte ha några djur som lider, säger polisen Lars Lundman. För en vecka sedan stod det i tidningarna om björnungen som försökte gå över en väg till sin 5 mamma i skogen på andra sidan. Men eftersom det var så många bilar och människor där så det vågade björnungen inte gå över vägen. Många hade kommit bara för att se på björnungen. Nu tror polisen att björnmamman blev rädd för alla människor och sprang iväg från ungen. Om en björnunge luktar människa lämnar mamman sin unge. Lars Lundman säger till Piteå-Tidningen att även om folk tycker synd om ungen ska man inte försöka hjälpa den. Björnmamman brukar komma efter en stund. Men nu kom mamman inte tillbaka. Efter en vecka var ungen så mager och trött att polisen sköt den.
UTLAND Krigsförbrytare gripen av polis Ratko Mladic har gripits. Polisen har sökt honom i 16 år för brott som han gjorde under kriget i Jugoslavien. Mladic är bland annat anklagad för att vara ansvarig för 8 000 mord i Srebrenica. Alla män och pojkar över 16 år dödades i Srebrenica. För 20 år sedan började kriget i Jugoslavien. Ratko Mladic arbetade som militär då och hade mycket makt. Han ansvarade till exempel för belägringen av staden Sarajevo. Ingen fick komma in eller ta sig ut ur staden. Mladics soldater bombade staden och sköt mot folk på gator och torg. Mer än 20 000 personer 6 dödades och många fler skadades. Efter fyra år var kriget slut. Då skulle militärer som anklagades för krigsbrott dömas i domstol. Många som gömde sig har hittats. Efter 16 år hittades Ratko Mladic. Till slut var det någon som talade om för polisen var han fanns. Efter kriget delades landet Jugoslavien. Det blev istället staterna Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Serbien, Montenegro, Makedonien, Slovenien och Kosovo. Tyskland slutar med kärnkraft Om tio år ska Tysklands alla kärnkraftverk vara
stängda. Tyskland har 17 kärnkraftsreaktorer. Mycket av Tysklands el kommer från kärnkraften. När Japan drabbades av jordbävning nyligen läckte det ut farlig strålning från ett kärnkraftverk. Många började tänka på hur farligt det kan vara med kärnkraft. Därför bestämde den tyska regeringen i söndags att stänga alla kärnkraftverk inom tio år. Den svenska regeringen har inte planerat att stänga kärnkraftverk i Sverige. SPORT Luleå Hockeys målvakt till New York Anders Nilsson är målvakt i Luleå Hockey. 7 Nu har hans dröm blivit sann. Han ska spela tre säsonger med New York Islanders. -Jag trodde aldrig jag skulle få ett så bra kontrakt, säger Anders Nilsson. New York Islanders är en av dom stora klubbarna i USA. Anders Nilsson har skrivit på ett kontrakt som ger honom 5,6 miljoner kronor om året om han får spela i NHL. Lönen kan bli flera miljoner extra per säsong om det går bra. -Pengar är inte allt men det visar ju att dom tror på mig, säger Anders Nilsson till Norrbottens-Kuriren. Om det inte går bra hamnar han i en klubb som spelar i en lägre division. Då blir också lönen lägre. -Jag vet att det kommer att bli tufft, säger Anders Nilsson.
Posttidning B Glada kor När korna släpptes ut ur ladugården i Soukolojärvi var dom glada. Efter fem månader inomhus hoppade dom högt av glädje i det gröna gräset. -Det syns verkligen hur roligt dom har, säger Henrik Wahlberg som äger korna. 150 personer kom till gården i söndags se på. Besökarna hade nästan lika roligt som korna. -Kossorna springer iväg och blir alldeles vilda, säger Elsa Palo som är fem år. Familjen Wahlberg gillar att få besök under ko-släppet. -Folk blir intresserade av att köpa kött och mjölk som är härifrån, säger Henrik Wahlberg till Norrbottens-Kuriren. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8