Sveriges riksdag på lättläst svenska



Relevanta dokument
Riksdagen en kort vägledning

Sveriges riksdag på lättläst svenska

Så fungerar riksdagen på lättläst svenska

Sveriges riksdag på lättläst svenska

Sveriges riksdag på lättläst svenska

Sveriges riksdag på lättläst svenska

Riksdagen en kort vägledning. Studiematerial från riksdagen

Val till Europaparlamentet 2009

Riksdagen. en kort vägledning

Materialet framtaget i Projekt Mitt val.

En guide till Sveriges riksdag

Lättläst. Så här arbetar regeringen

Så här röstar du. Här kan du läsa om hur du gör när du röstar i valet till Europaparlamentet år 2014.

Instuderingsfrågor till Tema demokrati

Valet i fickformat. Europaparlamentet 2009

Lättläst om val till riksdagen, kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige Så här röstar du

JA! TILL ETT AKTIVT MEDBORGARSKAP

Så här röstar du i omvalet

Valet i fickformat. Europaparlamentet 2009

Valet i fickformat. Val till Europaparlamentet 2014

Val till Europarlamentet

I år är det val i Sverige!

Så styrs Sverige. #Idas-plugg-akut

Demokrati för alla! deltagarmaterial

Förklara vad ordet ideologier står för. Svar: En samling idéer som ligger till grund för hur man vill att samhället ska styras inom politiken.

.Den politiker och det förslag som har fått flest röster vinner valet. Det kallas att majoriteten vinner. Men, det är viktigt att det i ett

Val Lättläst information. Här kan du läsa om hur du gör när du röstar i valet år 2010 och om vem som får rösta.

Från val till val. Hur går valen till? Hur stiftas lagar? Vad händer sen?

HUR KAN DU PÅVERKA I EU?

Demokrati. Ordet demokrati kommer ifrån grekiskan och betyder folkstyre. All makt utgår ifrån folket. Sveriges Riksdag

Hej arrangör. Oavsett är det viktigt att ni pratar och stämmer av med varandra, då kan ni få till ett roligt och lyckat val.

Öppet hus i riksdagen Program. Välkommen! Lördag 14 mars kl

Valet i fickformat. Val till riksdagen, kommun- och landstingsfullmäktige 2014

Valnämnden

d) För att man lättare ska kunna ta hand om lokala problem där de som situationen rör får bestämma.

Demokrati. Lättläst. En lättläst version av regeringens proposition 2001/02:80 Demokrati för det nya seklet

EU-VALET 2019 PÅ 10 MINUTER

Vanliga frågor om valet till Europaparlamentet, dess ledamöter och lagstiftning

HANDLEDNING FÖRTIDSRÖSTNING. Röstmottagning i röstningslokal val till riksdag, landsting och kommun 1 19 september 2010

Faktamaterial till bilderna om Arbetet i Kammare och utskott

Riksdagens EU-arbete

I augusti 2017 demonstrerade många för att gravida kvinnor ska få bättre vård.

Lärarhandledning Upplev riksdagen

Omval den 15 maj 2011

Hemma på västkusten. Motion: Ett förslag från en riksdagsledamot.

Sverige i EU. Finland. Estland. Lettland. Sverige. Litauen Irland. Danmark. Nederländerna. Storbritannien (förhandlar om utträde) Tyskland.

LÄTTLÄST ALSKOLA 2018 VALSKOLA 2018

Så styrs Sverige. 8 a och c

Sammanträdesprotokoll

Svenska regeringspartier (våra största partier)

JA! TILL ETT AKTIVT MEDBORGARSKAP

Makten är din! Glynnis Jones/Shutterstock.com. EU-valet på 5 minuter

Vanliga frågor om valet till Europaparlamentet

NUTIDSTEST JANUARI 2012

2 EU på 10 minuter. EU i din vardag

Välkommen till riksdagen

Kommunbladet maj 2014

INNEHÅLL. ABF 2018 Författare: Faaid Ali-Nuur Grafisk design: Pushing Buttons Art nr: ABF10438

Därför demokrati. Faktamaterial till bilderna om demokrati

Innehållsförteckning Inledning... 3 Så använder du studiematerialet... 3 Gruppens storlek och sammansättning... 3 Regler i gruppen...

Du ska kunna resa, flytta och studera. EU i din vardag

Arbetet i kammare och utskott. Studiematerial från riksdagen

Valet i fickformat. Val till riksdag, kommun- och landstingsfullmäktige 2010

Välkommen till riksdagen

I augusti 2017 demonstrerade många för

Hej arrangör. Frågor? Via skolval2018.se kan du få svar och kontaktuppgifter till oss.

ANSLAG/BEVIS Protokollet är justerat Justeringen har tillkännagivits genom anslag

Din röst spelar roll! Söndagen den 15 september 2013 är det kyrkoval och du är röstberättigad. Här kommer ditt röstkort. Vilka ska få ditt förtroende

passa på göra något när man har en bra chans uttrycka sin åsikt säga eller skriva vad man tycker om en viss fråga

Åren var det krig mellan Sverige och

VALNÄMNDEN KALLELSE VALNÄMNDEN

Sammanträdesprotokoll

KOMMUNALVAL. Förhandsröstning Valdagen är söndagen Lättläst

Studiematerial från riksdagen. Det här är EU. Teds tröja en fråga för EU

När ska arbete göras i valdatasystemen?

Om Europaparlamentet. på lättläst svenska

SÅ FUNKAR N Ä S S J Ö K O M M U N

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

EU i din vardag. EU påverkar allas vardag.

Illustration: Peter Mattsson

EU och småföretagen. - EU-valet och Sveriges småföretagare

Riksdagens protokoll 1994/95:5. Torsdagen den 6 oktober. Protokoll 1994/95:5. Kl Prövning av förslaget om statsminister

Lärarhandledning till Demokrativerkstaden

Arbetsgruppen Rädda Lillsjöparken

Hur Sverige styrs. Vår demokrati bygger på att vi använder vår rösträtt

Välkommen till riksdagen

SOLLENTUNA KOMMUN Tjänsteutlåtande Kommunledningskontoret Charlotte Lind

Christopher Münch (SD) Kovan Akrawi (S), 22 23, Hanna Nord (S), 22 23, 25 28

Plats och tid Våraskruv, Åseda, måndagen den 25 februari 2019 kl 13:30-14:51 Sammanträdet ajourneras 14:17-14:28

Val till riks-dagen, lands-ting / region-fullmäktige och kommun-fullmäktige!

Spelschema för årets fotbollsmästerskap! island tyskland Söndag 14/7 Växjö Arena, Växjö. Söndag 14/7 Kalmar Arena, Kalmar

Demokratin i Sverige och valet 2018

Sammanträdesprotokoll

Ordförståelse, söka fakta och information, diskussionsuppgifter, skrivuppgifter och gruppuppgift

Westander Westander, webbintervjuer TNS Sifo (DaKa)

Riksdagens årsbok 2008/09 på lättläst svenska. Information om riksdagens beslut under hösten 2008 och våren 2009

SAMMANTRÄDESPROTOKOLL

Valet av republikens president 2012

Bakgrundsfakta till SPF Seniorernas representationskampanj

MÖTESPROTOKOLL Mötesdatum

Transkript:

Sveriges riksdag på lättläst svenska

Bilderna på omslaget finns också inne i broschyren. Där kan du läsa vad de föreställer.

Sveriges riksdag på lättläst svenska

Innehåll Sveriges riksdag och demokratin...3 Detta ska riksdagen göra...8 Så här arbetar riksdagen...10 Riksdagen och Europeiska unionen, EU... 14 2 sveriges riksdag på lättläst svenska

Sveriges riksdag och demokratin Sverige har demokrati. Demokrati betyder att folket bestämmer. Det innebär att folket väljer vilka som ska styra landet. För att det ska fungera måste det finnas olika partier att rösta på. Partierna har bildats när människor som tycker samma saker bestämmer sig för att kämpa tillsammans för det de vill ändra på. Varje parti har ett politiskt program. Där står det vad partiet vill kämpa för. Alla kan bli medlem i ett parti. Då kan det bli lättare att vara med och bestämma. Tidningar, radio och tv är viktiga för demokratin eftersom de skriver och talar om vad politikerna och partierna tycker och gör. I Sverige får vi alltså veta vad som händer i politiken. Vi får också säga vad vi tycker. Det står skrivet i en av våra grundlagar som heter regeringsformen. Det finns fyra grundlagar i Sverige. De ska skydda vår demokrati. Här kan du läsa mer om riksdagen och demokratin. Du kan också läsa om hur riksdagen arbetar. Texten är lättläst. Inga svåra ord eller långa meningar finns med. sveriges riksdag på lättläst svenska 3

Val till riksdagen I Sverige väljer folket vilka som ska styra landet. Vart fjärde år väljer vi vilka som ska styra i riksdagen, landstingen och kommunerna. Politikerna i riksdagen beslutar om sådant som handlar om hela landet. Politikerna i landstingen och kommunerna styr där vi bor. Det finns 349 politiker i riksdagen. Politikerna i riksdagen kallas ledamöter. Alla svenska medborgare får rösta på vilka de vill ska vara med i riksdagen. För att få rösta ska du ha fyllt arton år. Den dag då det är val står partierna utanför vallokalen och delar ut valsedlar. 4 sveriges riksdag på lättläst svenska

I vallokalen finns det personer som hjälper till med valet. De stoppar ned dina valkuvert i en låda som kallas valurna. Så här röstar du De flesta röstar i vallokaler på valdagen. Det kan vara i en skola eller på ett bibliotek. I vallokalen tar du valsedlar. Alla partier har olika valsedlar. Du kan kryssa för ett namn på valsedeln. Då kryssar du för den person, som du vill ska komma in i riksdagen. Ingen ska få veta vilket parti du röstar på. Därför får du gå in bakom en skärm när du röstar. När du röstar stoppar du ned valsedlarna i valkuvert. Det är viktigt att alla kan få rösta. Om du inte kan gå till vallokalen på valdagen kan du rösta i förväg i särskilda lokaler. Det är kommunen som bestämmer i vilka lokaler det går att rösta i förväg. Om du är utomlands kan du skicka din röst med posten. Då behöver du särskilda kuvert. Du kan också gå in på en svensk ambassad och lämna in din röst där. Men fråga först om det går. sveriges riksdag på lättläst svenska 5

Vilka får vara med i riksdagen? När alla har röstat räknar man hur många röster varje parti har fått. Ett parti måste ha fått ett visst antal röster för att få vara med i riksdagen. Får ett parti för få röster får det inte vara med. I dag finns det sju partier i riksdagen. Så här många platser har varje parti i riksdagen efter valet 2006: Socialdemokraterna har 130 platser. Moderaterna har 97 platser. Centerpartiet har 29 platser. Folkpartiet har 28 platser. Kristdemokraterna har 24 platser. Vänsterpartiet har 22 platser. Miljöpartiet har 19 platser. Socialdemokraterna har flest platser och Miljöpartiet minst. 6 sveriges riksdag på lättläst svenska

Regeringen arbetar i byggnaden bakom träden. I det halvrunda huset i bakgrunden arbetar riksdagen. Vilka får bilda regering? När vi vet vilka som får vara med i riksdagen kan vi se vilka som får vara med i regeringen. Regeringen behöver riksdagens stöd. Därför brukar det parti eller de partier som har fått flest röster till riksdagen också få bilda regering. Regeringen styr landet tillsammans med riksdagen. Om regeringen föreslår nya lagar ska riksdagen säga ja eller nej till dem. Därför har riksdagen stor makt. Riksdagen kan också tvinga regeringen att avgå om riksdagen tycker att regeringen inte sköter sitt arbete. Regeringen måste då avsluta sitt arbete. sveriges riksdag på lättläst svenska 7

Detta ska riksdagen göra Riksdagen ska besluta om nya lagar. Riksdagen ska bestämma om hur statens pengar ska användas. Riksdagen ska se till att regeringen sköter sitt arbete. Riksdagen sköter också sådant som handlar om Sverige och andra länder. Finansminister Anders Borg håller budgetpropositionen i händerna. I lagboken finns lagar som riksdagen har beslutat om. 8 sveriges riksdag på lättläst svenska

Riksdagen beslutar om nya lagar Oftast är det regeringen som vill ha en ny lag eller ändra i en lag som redan finns. Regeringen lämnar då ett förslag på en ny lag till riksdagen. Regeringens förslag kallas proposition. Ledamöterna i riksdagen kan också lämna förslag på nya lagar. Deras förslag kallas motioner. Om regeringen vill ha en ny lag måste de flesta av riksdagens ledamöter säga ja till lagen. Annars kan det inte bli någon ny lag. Riksdagen ser till att regeringen sköter sitt arbete Riksdagen kontrollerar att regeringen sköter sitt arbete. Om riksdagen är missnöjd med regeringens arbete kan riksdagen tvinga regeringen att sluta. Riksdagen beslutar hur statens pengar ska användas På hösten lämnar regeringen ett förslag till riksdagen på hur staten ska använda sina pengar. Förslaget kallas budgetpropositionen. Riksdagen ska sedan säga vad de tycker om och besluta om budgetpropositionen. Det ska vara klart innan året är slut. sveriges riksdag på lättläst svenska 9

Så här arbetar riksdagen Den mesta tiden arbetar riksdagen med alla förslag som kommer från regeringen. Riksdagens ledamöter har femton dagar på sig att säga vad de tycker om ett förslag från regeringen. Det kallas att motionera. Varje höst får dessutom riksdagens ledamöter lämna in egna förslag om nästan vad som helst. Utskotten arbetar med regeringens förslag För att riksdagens ledamöter ska kunna hinna med alla förslag måste de dela på arbetet. Riksdagen delar upp sig i olika arbetsgrupper. Arbetsgrupperna kallas för utskott. Det finns femton utskott. Till exempel arbetar arbetsmarknadsutskottet med förslag om arbeten och utbildningsutskottet arbetar med förslag som har med skolorna att göra. Varje utskott är som en liten riksdag. Sjutton ledamöter från de olika partierna är med i ett utskott. De är uppdelade på samma sätt som de är i riksdagen, alltså efter hur många röster varje parti fick i valet. När ett utskott har arbetat klart med ett förslag skriver det ett betänkande. I betänkandet skriver utskottet hur det tycker att riksdagen ska besluta. Oftast beslutar sedan riksdagen som ett utskott vill. 10 sveriges riksdag på lättläst svenska

Riksdagen delar upp sig i olika arbetsgrupper som kallas utskott. Här diskuterar ledamöterna i civilutskottet. sveriges riksdag på lättläst svenska 11

Plenisalen är riksdagens största rum. Där diskuterar ledamöterna med varandra innan de fattar beslut. Kammaren beslutar Ledamöterna i riksdagen har oftast ett par dagar på sig att läsa utskottets betänkande. Sedan ska ledamöterna diskutera förslaget i kammaren. Kammaren kallas också plenisalen. Plenisalen är det största rum som riksdagen använder. Där har alla riksdagens ledamöter en egen plats. Alla som vill får lyssna på ledamöterna. Då sitter man på åhörarläktaren. Innan riksdagen röstar ja eller nej till ett förslag ska ledamöterna diskutera förslaget. Detta gör de särskilt om det handlar om ett viktigt förslag där många kanske tycker olika. När ledamöterna diskuterar ett förslag i plenisalen kallas det debatt. Debatten är viktig eftersom ingen har fått lyssna när ledamöterna i utskottet har diskuterat. 12 sveriges riksdag på lättläst svenska

Allt som ledamöterna säger skrivs ned. Det kan man få läsa efteråt om man vill. Det kallas protokoll. När debatten är klar ska ledamöterna fatta beslut. Det gör de genom att rösta ja eller nej till förslaget. Nu måste alla riksdagens ledamöter rösta. De som inte är i plenisalen måste gå dit. Talmannen frågar ledamöterna i riksdagen om de vill säga ja eller nej till förslaget. Talmannen är riksdagens ordförande. Om talmannen tycker att de flesta svarade ja säger talmannen att det blir så. Men om någon tycker att det är oklart hur ledamöterna röstat måste de rösta igen. Då måste de som röstar ja resa sig. Om någon fortfarande tycker att det är oklart hur ledamöterna röstat kan ledamöterna få trycka på knappar på sina bord. Då lyser lampor på väggen som visar hur ledamöterna röstat. När riksdagen har beslutat skriver talmannen ett brev till regeringen för att tala om hur det gick. En tavla på väggen visar hur ledamöterna röstar. sveriges riksdag på lättläst svenska 13

Riksdagen och Europeiska unionen, EU Sedan 1995 är Sverige medlem i Europeiska unionen, EU. EU-länderna samarbetar om jordbruket, miljön, handeln och många andra saker. Ministerrådet beslutar i EU och alla länder i EU måste följa besluten. I ministerrådet arbetar personer från de olika EU-ländernas regeringar. De samlas i den belgiska staden Bryssel. Ministerrådet ska ofta besluta tillsammans med Europaparlamentet. Det är som en riksdag. Svenska folket får rösta på vilka från Sverige som ska vara med i Europaparlamentet. Sveriges regering är med och beslutar i ministerrådet. Men Sveriges riksdag ska kunna säga vad den tycker om det som regeringen är med och beslutar om. Regeringen måste därför prata med riksdagens EU-nämnd i förväg. Regeringen måste också berätta för riksdagen vad som händer i EU. Regeringen skriver ned det en gång om året och ger skriften till riksdagen. Regeringen informerar också riksdagen efter mycket viktiga möten i EU. 14 sveriges riksdag på lättläst svenska

Sedan 1995 är Sverige medlem i Europeiska unionen, EU. Här ser du EU:s och Sveriges flaggor. sveriges riksdag på lättläst svenska 15

Denna broschyr finns också som Daisy-talbok och talkassett, på teckenspråk och i punktskrift. Beställ via www.riksdagen.se eller Riksdagens tryckeriexpedition 100 12 Stockholm Telefon: 08-786 58 10 Fax: 08-786 61 76 E-post: ordermottagningen@riksdagen.se Kontakta tryckeriexpeditionen om du saknar något format eller någon version som du vill beställa. Texten är omskriven till lättläst av Centrum för lättläst. Produktion Riksdagens informationsenhet Foto Omslag: Susanna Blåvarg, Melker Dahlstrand, Lubbe Garell Sidan 4, 8: Göran Segeholm Sidan 5, 13: Melker Dahlstrand Sidan 7: Susanna Blåvarg Sidan 8, 11: Lubbe Garell Sidan 13: Jyrki Sirkanen Sidan 15: Jan Rietz/Tiofoto Tryckeri NRS Tryckeri, Huskvarna, december 2007

Välkommen till riksdagen! Läs mer om riksdagen på riksdagens hemsida, www.riksdagen.se. Har du frågor om riksdagen? Riksdagsinformation svarar. E-post: riksdagsinformation@riksdagen.se Telefon: 020-349 000 Åhörarläktaren i plenisalen är öppen för alla när riksdagens ledamöter diskuterar och beslutar. Ingång: Riksgatan 3 A. Gratis. Riksdagshuset visas under hösten, vintern och våren på lördagar och söndagar klockan 12 och 13.30. Under sommaren är det visningar på vardagar klockan 11, 12.30, 14 och 15.30. Ingång: Riksgatan 3 A. Gratis. I riksdagens infocentrum på Storkyrkobrinken 7 A i Stockholm kan du ställa frågor, diskutera och hämta gratis informations-material. Öppet måndag torsdag klockan 10 17 och fredag klockan 10 15. Juni augusti är infocentrum öppet andra tider. Lyssna i telefonen när riksdagens ledamöter diskuterar i plenisalen eller när utskotten frågar ut experter. Telefon: 020-349 900 Har du frågor om EU? EU-upplysningen svarar. E-post: eu-upplysningen@riksdagen.se Telefon: 020-250 000 Hemsida: www.eu-upplysningen.se Vill du få information om eller prata med partierna? Läs på riksdagens hemsida, www.riksdagen.se, ring riksdagens växel, 08-786 40 00, eller skriv till Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm. ISBN 978-91-85943-09-8