Kristinehamn En plats att längta till. Lättläst
3 Välkommen till Kristinehamn Konstnären Pablo Picasso valde att ställa sin 15 meter höga skulptur Jacqueline i Kristinehamn. Han ville att skulpturen skulle ligga nära Vänerns vatten. Inte bara Picasso, utan också andra människor tycker om att Kristinehamn ligger nära den stora sjön Vänern. I Kristinehamn trivs barnfamiljer och företagare. Kommunen har bra skolor och många företag. Vi som styr kommunen vill att Kristinehamn ska få ännu fler företag. Vi vill att vår kultur, natur och skärgård ska locka fler människor att flytta hit. Kristinehamn ska vara en bra kommun att bo i, leva i och arbeta i. Picasso sa ja till Kristinehamn, och det vill vi att också du ska göra. Foto: Öyvind Lund Bernt Magnusson Gudrun Caesar Stephan Berglund Pernilla Andersson Christina Sundien Kicki Funbo
4 Christine af Bro - världens enda flytande stadsvapen I Kristinehamn kan du se det historiska fartyget Christine af Bro. Fartyget är byggt i samma stil som den lilla röda båten som finns i Kristinehamns stadsvapen. Båten kallas bojort. Dessa bojortar har varit viktiga i Kristinehamns historia. Mellan 1600- och 1800-talet fraktade bojortar Bergslagens järn från Kristinehamn över Vänern till Göteborg och sedan vidare till andra länder. För att vi ska minnas hur viktig sjön och båtarna har varit för oss så finns en bojort i Kristinehamns stadsvapen. I mitten på 1990-talet började vi att bygga en riktig bojort efter modellen i stadsvapnet. Den nästan 30 meter långa och 130 ton tunga Christine af Bro kom ned i vattnet för första gången i juni år 2005. Fartyget är byggt på gammalt holländskt vis och kallas för traditionsfartyg. Hon kan ta 55 passagerare. Passa på att ta en tur med bojorten på sommaren i Kristinehamn!
6 7 En kommun med många olika företag I Kristinehamns kommun finns många företag som det går bra för. Här finns enmansföretag och arbetsplatser med flera hundra anställda. Här finns också högteknologiska företag som Rolls-Royce. I många år har företag arbetat med stål och metall i Kristinehamn. Exempel på sådana företag är Albin Components och Scana Steel. I Kristinehamn finns sedan mycket länge kemi- och pappersindustri med företag som Akzo Nobel och Nordic Paper. Under 2000-talet har många företag börjat arbeta med vård och omsorg. Kommunen har också fått flera och olika affärer. På landet finns många små företag som är gårdsbutiker och kaféer. Kommunen har bra utbildning. Grundskolan och gymnasieskolan ger olika utbildningar så att elever slipper åka till andra kommuner. Här finns också folkhögskola och Komvux. Det är nära till universitetsutbildning i Karlstad och i Örebro. Vi vill bli ännu bättre i framtiden I Kristinehamn arbetar vi hela tiden med att utveckla vår kommun och göra den ännu bättre. Vi jobbar för att fler företag ska komma hit. Vi vill att ännu fler människor ska upptäcka hur bra det är att bo, leva och arbeta i Kristinehamn. Fler företag och fler människor gör också att kommunen kan ordna vård, skola och omsorg. Kommunen ger pengar till skola, boende, fritid och infrastruktur för att det ska bli ännu bättre att bo, leva och arbeta här. Barnfamiljer och småföretagare är viktiga för oss. Barnen är vår framtid. Det är också viktigt att stötta dem som driver små företag. De som är små idag kan bli stora i morgon om vi alla hjälps åt.
9 Vi vill skydda människor För oss i Kristinehamns kommun är det viktigt att följa FN:s barnkonvention. Omsorgen, skolan och fritiden ska vara tillgänglig och bra. Barn och ungdomar ska ha det riktigt bra och de ska kunna påverka sin framtid. Därför är det viktigt att vi ser och lyssnar på barn och ungdomar. Genom att bry oss om barn och ungdomar skapar vi tillsammans den goda mänskliga miljö, som finns i Kristinehamn. Vi vill att det ska vara roligt att vara barn i Kristinehamn. Det ska vara kul att vara ung, det ska vara trivsamt för vuxna och det ska vara tryggt för äldre. Vi tycker att människor är viktiga. Undersökningar visar att människor trivs med att bo här vid Vänerns strand. I Kristinehamn är det enkelt att leva ett gott liv. Det känns också skönt att veta att det finns sjukvård. Behöver du specialistvård finns den nära i Karlstad eller i Örebro.
11 Picasso valde Kristinehamn Vi som bor i Kristinehamns kommun är glada att få bo nära den stora insjön Vänern som också är Västeuropas största innanhav. På somrarna njuter vi av innerskärgårdens små öar med mjuka stränder och solvarma klippor. På vintern kan vi göra spännande utflykter på långfärdsskridsko. I Kristinehamns hamn står en av Pablo Picassos största skulpturer. Allt började när den svenska konstnären Bengt Olson träffade den norske konstnären Carl Nesjar på en landsväg i Frankrike på 1960-talet. Carl Nesjar kände Picasso och Bengt Olson talade med politikerna i Kristinehamn. Picasso fick se bilder från Värmland och lyssna på folkmusik. När Picasso gav sin skulptur till Kristinehamn visade han en bild på var han ville att skulpturen skulle stå. Picasso skrev också Oui på brevet, som betyder ja på franska. Redan året efter, 1965, invigdes skulpturen, som med sina 15 meters höjd är ett av Picassos största konstverk i världen.
12 Modern konst och mycket att göra när du är ledig I Kristinehamn finns mycket att göra när du är ledig. Här finns ridning, dans, ishockey och fotboll. Det finns mycket olika slags idrott, med många arenor och föreningar. Du kan jogga och vandra på spår och leder och finna stillhet och ro i våra naturreservat. I Kristinehamn finns mycket kultur. Många duktiga konstnärer, musiker och konsthantverkare bor och arbetar här. Här finns konstnärskvarter, bibliotek, teater, bio, konst, musik och dans. Kristinehamn har också ett känt konstmuseum för modern konst. Museet är en mötesplats för alla typer av besökare och öppnade år 2003. Kristinehamns konstmuseum har sedan dess visat känd konst från Sverige men också från andra länder. Pablo Picasso, Alvar Aalto och Joan Miró har visat sin konst här. Men också värmländska konstnärer som Lars Lerin och Gerd Göran har visat sin konst. Vill du veta vad konstmuseet visar nu kan du läsa mer på deras webbplats: kristinehamnskonstmuseum.com
14 Kristinehamn var från början en handelsplats runt en bro Den gamla viktiga riksvägen mellan Sverige och Norge kallades Kungsvägen. Där Kungsvägen gick över älven Varnan fanns en bro. Bron blev en bra plats för en hamn och marknader. På marknaderna möttes handelsmän och resande. De kallade platsen för Bro. Redan Sveriges första kung, Gustav Vasa, tyckte att Bro var en bra plats för ett järnbruk nära en hamn. Hans son Karl IX lät bygga det första järnbruket här på 1570-talet. Platsen blev en stad under drottning Kristina år 1642 och fick då namnet Kristinehamn. Kort om Kristinehamn I Kristinehamns kommun bor nästan 24 000 personer. Den största delen av kommunens mark är faktiskt vatten. Kommunen ligger nära flera stora bilvägar: Europaväg 18 mellan Stockholm och Oslo och riksväg 26. Det tar inte ens en timme att resa till de närmaste flygplatserna som ligger utanför Karlstad och Örebro. I Kristinehamn finns en modern hamn där fartyg och tåg kan mötas. Kristinehamns kommun har god ekonomi. Kommunen köpte och handlade varor för ungefär 1,3 miljarder konor under år 2011.
Kristinehamns kommun Kungsgatan 30, 681 84 Kristinehamn Tel: 0550-880 00 E-post: kommunen@kristinehamn.se www.kristinehamn.se